خلاقیت و نوآوری ۲
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- انواع نوآوری
- اهمیت خلاقیت
- پاورپوينت خلاقیت و نوآوری 2
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- تحليل محيط
- تکنیک های خلاقیت
- خلاقيت فردی
- خلاقیت
- خلاقیت گروهی
- خلاقیت و توسعه
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- دواير خلاقيت
- شركت های موفق
- مدل زنجیره نوآوری
- مراحل تکامل بشر
- مشخصه های افراد خلاق
- نوآوری
- ویژگی های افراد خلاق
امتیاز
خلاقیت و نوآوری ۲
اسلاید 1: سمینارخلاقيت و نوآوري مدرس:مصطفي ملايي_كارشناس ارشد M.B.A تاريخ : 1387
اسلاید 2: 1-مباني نظري-اهميت و ضرورت-تعاريف-اصول استراتژيك-تكنيك ناپليون 2-ويژگيهاي خلاقيت و نواوري-مقايسه ايندو-فرايندخلاقيت-نياز-پارادايمها-تكنيك 5چرا و چي مي شود اگر 3-رابطه عمرمحصولات-دامنه نواوري-تكنيك رسيدگي به شكايات-مشخصه سازمانها و افراد خلاق 4-انواع نواوري-سيكل زندگي نواوري-تكنيك بارش فكري-دواير خلاق-بنچ ماركينگ
اسلاید 3: اگر جوانان مي دانستند و پيران مي توانستند دنيا گلستان مي شد پس سريعتر بدانيم
اسلاید 4: آن تير كه بر چله انديشه نشيند آنجا نشيند كه وراي انتظار است
اسلاید 5: گفتار اول:کلیات
اسلاید 6: اهميت و ضرورتکمرويكرد ديني (خلقت انسان-پيامبر-احاديث و غيره)رويكرد تكاملي (مراحل تكامل بشر-هدفگذاري و قدرت تفكر و توانمنديهاي مورد نياز)رويكردجهاني (رقابت و دانايي)
اسلاید 7: اهميت و ضرورترويكرد ديني (خلقت انسان-پيامبر-احاديث و غيره)آيات :ونفخت فيه من روحي ،فتبارك ا... احسن الخالقين،سوره علق (اقرا-علم الانسان ما لم يعلم(آموخت به اسنان آنچيزي را كه نمي دانست –آيه 5)گروههاي عرافه،اطلبوالعلم من المهد الي الحد-اطلبو العلم ولو بالصين-1 ساعت تفكر برتر از 70 سال عبادت است-حضرت امير :اولين هدف از بعثت انبيا كشف دفينه هاي مغزهاست- امام صادق-امام باقر (عليهم السلام )و ...
اسلاید 8: منبع قدرت: قدرت يديمراحل تکامل بشرتکامل بشريکمزياددوره ي زمانيگذشتهحالعصر سنتي يا کشاورزيعصر صنعتيمنبع قدرت: قدرت يدي و فکريعصر اطلاعاتمنبع قدرت: دانايي و دانشKnowledge is power
اسلاید 10: تغییرات جهانی تغيير درپارادايم رقابتي :پايه هاي قديم كاميابي فروريخته است. در تمام طول تاريخ بشر، منشاء كاميابي دستيابي به منابع طبيعي مانند زمين، طلا يا نفت بوده است و ناگهان ورق برگشته و « دانش » به جاي آنها نشسته است . اين عصر، عصر صنايع انسان ساخته بر پايه دانايي و توانايي هاي ذهني است . بيل گيتس، ثروتمند ترين مرد دنيا، مالك چيزهاي معمولي نيست – نه زمين دارد نه طلا ،نه كارخانه نه فعاليت صنعتي ديگر و نه ارتش و سپاهي!اين نخستين بار در طول تاريخ بشر است كه ثروتمندترين مرد دنيا فقط دانش دارد وبس!!
اسلاید 11: تغییرات جهانی - تغيير درپارادايم كسب وكار :اين نخستين بار در طول تاريخ است كه شركتها و بنگاهاي اقتصادي از جايي در دنيا مي خرند كه قيمتها پايين تر است و جايي از دنيا مي فروشند كه قيمتها بالاتر است ؛ كه آمريكائي ترين شركت آمريكائي يعني كوكا كولا 80 درصد محصول خود را درخارج از آمريكا مي فروشد و براي نخستين بار است كه آمريكائي ترين محصول آمريكا يعني خودرو متشكل از قطعاتي از سراسر دنياست .در چنين شرايطي از هر 100 شركتي كه تاسيس ميشود، 88 شركت تعطيل مي گردد.
اسلاید 12: تغییرات جهانیتغيير درمراتب هرم ثروت :هرم ثروت با سازمان اجتماعي آغاز مي شود . سازمان اجتماعي، سنگ بناي اين هرم است. فقيرترين كشورهاي دنيا مانند بنگلادش،هائيتی وآفريقاي مركزي را در نظر بگيريد. اين كشورها درعین فقر اقتصادی با آشوب و هرج و مرج و ناتوانايي در سازماندهي جامعه نیز دست به گريبان اند .مردماني كه در بخشهاي فقير دنيا زندگي مي كنند 5 برابر انسانهايي هستند كه دربخشهاي ثروتمند جهان زندگي مي كنند ( نرخ رشد جمعيت ). واین مردمان فقیر تنها15 درصد از ثروت جهانی را در اختیار دارند.منشاء ثروت : زمين كشاورزي زغال سنگ انقلاب صنعتي توليد انبوه دومين انقلاب صنعتي ؟ سومين انقلاب صنعتي
اسلاید 13: تهديد کالاها يا خدمات جايگزينموانع ورودقدرت چانه زني تامين کنندگانقدرت چانه زني خريدارانرقابت ميان رقباي کنونيتجزیه و تحلیل ساختار صنعت، طبق نظر مایکل پورتر
اسلاید 14: The Chain of EntrepreneurshipCreativityInnovationEntrepreneurshipThinking newthings.Doing newthings.Creating value inthe marketplace.
اسلاید 15: شركتهايي موفق هستند كه نوآوري دارند . مثل : سوني – سامسونگ – بنز – آي بي ام - بي ام دبليوم)شركتهاي موفق:
اسلاید 16: اگر بخواهيم نوآوري درست و موفقيت آميز اجرا شود بايد فرايند نوآوري رعايت گرددس)نقشه راه موفقيت :
اسلاید 17: Success Is A Choice Not A Chance موفقيت يك انتخاب است ونه يك تصادف
اسلاید 18: اي سود، نام تو خلاقيت است.هفته نامه بيزنس ويك نوآوري يا محو شدن
اسلاید 19: چالشهاي راهبرديچالشهايي كه سازمانهاي بازرگاني ومديران وكاركنانش تا دهه اول قرن21با آن روبرو خواهند شد كه درتاريخ فعاليتهاي اقتصادي بي سابقه است. 1- تمامي ابعاد اقتصادي بسرعت تغييرمي يابد.2- رقابت روبه افزايش است.3- فعاليت اقتصادي بطورروزافزون، وسعت جهاني مي يابد.4- فنآوريهاي جديد با سرعت نفس گيري ظهور مي يابند.5- تركيب نيروي كارتغييرمي يابد،چنانكه ارزشها وانتظارات اعضاي آن تغيير مي يابد.
اسلاید 20: 6- كمبود منابع، ازآب گرفته تا كاركنان ماهر،روزبه روزبيشتر ميشود.7- اقتصادامريكا ازيك اقتصاد صنعتي به يك اقتصاد مبتني بردانش واطلاعات، تغيير شكل مي دهد.8- شرايط اقتصادي و بازار در سراسر جهان فوق العاده بي ثبات وناپايدار مي گردد. 9- اجزاي تشكيل دهنده، مانند سهامداران و طرفداران محيط زيست، تقاضاي بيشتري از سازمان به عمل مي آورند. 10- محيط فعاليت اقتصادي نه تنها به سرعت تغيير ميكند بلكه به مراتب، پيچيده تر مي شود.چالشهاي راهبردي
اسلاید 21: چالشهاي راهبرديبا نوآوري! تقريباً همه مسئولان طراز اول مؤسسه ها، ازجمله مديران عامل شركتهاي مندرج درليست Fortune500، پژوهشگران و مشاوران به اتفاق براين باورند كه اين تنها راهي است كه شركتها ميتوانندباهمه چالشهايي كه دردهه 1990با آنها روبرو شوند،مقابله كنند.آنها بايد مبتكرو نوآور باشند.اينتل،جانسون اند جانسون، نورد استروم وهيولت پاكارد همگي براي حفظ بقا و پيروزي خود دست به نوآوري زدند. يا نوآوري كنيد يا محو شويد.
اسلاید 22: 1- Proactive : نوآوری خودمان بسازیم2- active : ساخته دیگران را بومی سازی کنیم. الگوبرداري تطبيقي3- Passive : ساخته دیگران را بیاوریم و اجرا کنیم. (تقلید)خلاقیت و توسعه:
اسلاید 23: ژاپنی: به واحد شکایات واحد کنترل کیفیت رایگان مي گويند، زیرا بايستي پول بدهیم تا عیبمان را بگویند بلکه بطور رایگان به ما می گویند . خلاقیت و توسعه:
اسلاید 24: داستان چسب: که در جلسات چسب مایع باشد که دو چیز را بهم بچسباند در نتیجه نری و مادگي ایجاد شد مثل پاکتداستان یقه کت انگلیسی و ایتالیایی: که ایتالیایی ها بلند است و انگلیسی ها گفتند برای ما کوتاه کنید تا دکمه هایش را ببندیم زیرا هوا سرد است داستان کارخانه ساعتی که درحال ورشکستی بود که دختر مدیرعامل گفت چرا ساعت را فقط گرد می سازید به اشکال دیگر بسازید که بیضی، لوزی و ... که کارخانه را نجات داد. (خلاقیت فرایند)قفلهای امروز را با کلیدهای دیروز نمی توان بازکردخلاقیت و توسعه:
اسلاید 25: شکل دو، ماتریس برتری خلاقیت و نوآوری را نشان می دهد. در این ماتریس اثر سطوح مختلف خلاقیت و نوآوری بر عملکرد سازمانها، نشان داده شده است. روی یک محوز، سطوح خلاقیت مانند بالا، متوسط و پایین و روی محور دیگر سطوح نواوری اندازه گیری شده است. مانند بالا، متوسط و پایین. هر سازمان باید در یکی از نه حالت بدست آمده از تعامل خاقیت و نوآوری، قرار بگیرد. سازمانهایی موفق هستند که در هر دو محور در سطح بالا قرار گیرند که در این صورت برنده خواهند شد. سازمانهایی که در حالت نوآور خلاق باشند، یعنی از نظر خلاقیت در سطح بالا و از نظر نوآوری در سطح متوسط باشند، به نوبه خود دارای ارزش می باشند، چرا که بسیاری از ایده های ارائه شده به جرا درمی آید و این نوع سازمانها باید تلاش کنند که خود را به سطح بالای نوآوری نیز برسانند تا برنده شوند. سازمانهایی که از نظر نواوری در سطح بالا و از نظر خلاقیت در سطح متوسط باشند به آنها مقلد خلاق اطلاق می شود. چرا که این سازمانها به لحاظ اینکه از نظر سطح نوآوری درحد بالائی قرار دارند و با کمبود ایده برای اجرا مواجهه اند، این نوع سازمانها رو به سوی تقلید می آورند. ماتریس برتری خلاقیت و نوآوری
اسلاید 26: سازمانهایی که از نظر خلاقیت در سطح پایین قرار دارند، ولی از نظر نواوری در سطح بالا هستند، سازمانهایی منتحل غیرخلاق هستند . این سازمانها از یک طرف هیچ ایده ای ندارند و از طرف دیگر توان اجرای بالایی ندارند، به همین خاطر ایده ها و فکرهای سازمانهای دیگر را بکار می برند. رویهم رفته از نه حالت بدست آمده از تعامل حالت برنده و پس از حالتهای نوآور خلاق و مقلدخلاق است، شش حالت دیگر به نفع سازمانها نیست چنانکه اگر سازمانی در هر کدام از این شش حالت اخیر باشد، به بقاء آن ها نمی توان امیدوار بود. لذا توصیه می شود سازمانها خودشان را به حالت اول نزدیکتر کنند. ماتریس برتری خلاقیت و نوآوری
اسلاید 28: امكاناتبراي اينكه نوآوري روي دهد امكانات لازم براي خلاقيت و نوآوري بايد وجود داشته باشد.اگردرشرايط مطلوبي بسرنبريد هرقدرهم داراي استعداد خلاق و دانش و مهارت بالايي برخوردار باشيد نميتوانيد نوآوريهاي چنداني خلق كنيد. شواهد حاكي است كه نوآوري سازماني ازمديريت دقيق فرهنگ سازماني نشأت مي گيرد. اين موضوع را ميتوان به لحاظ مديريت «هفت S» موفقيت سازماني به خوبي درك كرد.
اسلاید 29: «هفتS » موفقيت سازماني1- راهبرد2- ساختار3- سيستمها(مديريت)4- سبك(رهبري)5- كارمند يابي6- مهارتها7- ارزشهاي مشترك(فرهنگ سازماني)
اسلاید 30: فرآيندتكنيكهاي متعددي را مي توان براي افزايش خلاقيت حل مسئله در يك سازمان، بكاربست.اين فرآيند ها درجهت افزايش خلاقيت درتمامي مراحل فرآيند حل مسأله سوق دارند.
اسلاید 31: خلاقيت فردي و گروهيافزايش خلاقيت فردي تلاش دوجانبه اي را مي طلبد.فرد درداخل گروه ايفاي نقش ميكند وبنابراين،مديريت عوامل پويايي گروه بمنظورافزايش خلاقيت، بسيارحايزاهميت است.
اسلاید 32: ز) عمر محصولات و خدمات : فشار رقابتي براي محصول خيلي خوب است ،بدين معني كه هر چه عمر محصول كوتاه باشد از لحاظ تازگي باعث ارائه محصولات و خدمات جديدي مي گردد.بطور مثال عمر محصولاتي مثل تلويزيون و موبايل به ماه رسيده است ،صنعت خودرو به سال رسيده است،اين فشار رقابتي باعث فشار جهت رفتن دنبال نوآوري مي باشد. شركتي موفق است كه زودتر از رقبا محصول يا خدمت جديد ارائه نمايد. توسعه محصول بسيار مهم است.
اسلاید 33: ز) دامنه نوآوري : نوآوري براي كليه كسب وكارهاست (خدماتي/توليدي/دولتي/خصوصي): زمينه فعاليت هم فرق نمي كندمثال دوربين نيروي انتظامي –كارت سوخت-خدمات بانكداري تلفني-خريد و فروش اينترنتي ،خودروي برقي/خورشيدي و...
اسلاید 34: ج) تعريف نوآوري : خلاقيت :عبارتست از به كارگيري توانائيهاي ذهني براي ايجاد يك فكر و انديشه نو نوآوري :عبارتست از عملي و كاربردي ساختن افكار و انديشه هاي نو ناشي ازخلاقيت .ملاحظه: به عبارت ديگر درخلاقيت اطلاعات جديد به دست مي آيد و در نوآوري آن اطلاعات به صورتهاي گوناگون در بازار عرضه مي شود. خلاقيت از نظر توني پروكتور عبارتست از: توانايي پرداختن به يك موضوع با نگاهي جديد و متفاوت .
اسلاید 35: اختراع ( خلاقيت ) + تجاري سازي نياز ايجاد ايده ارائه فرصت توليد فروش (مشتري پسند سازي)2) استفاده از دانش جديدبراي ارائه محصول يا خدمت جديد كه مشتريان خواهان آن محصول (خدمت) جديد هستند1-2)دانش تكنولوژي : دانش قطعات ، ارتباط بين اجزاي توليد محصول، روشهاي مورداستفاده توليد،فرآيندها،مثل كشف و توسعه يك دارو2-2)داشن بازار: دانش كانالهاي توزيع-كاربردهاي محصول، انتظارات مشتري و ترجيحات مشتري مثل شركت و المارت ج) تعريف نوآوري :
اسلاید 36: ج) تعريف نوآوري :3)شيوه جديدي كه ماكارها راانجام مي دهيم كه آن شيوه جديد تجاري سازي و عملياتي شده است و اگر عملياتي نشود ارزش واقعي خودش را نخواهدداشت4)اتخاذ ايده هايي كه براي سازمان كه در حال دريافت ايده هاي جديد است ،جديدباشد .براي اينكه نوآوري بدست آيد، بايد اين تبديل به محصول يا خدمت شود كه مشتري خواهان آن است نكته: مطرح كردن ايده جديد، يك چيز است آن را قوي كردن دربازار و قهرمان كردن و موفق كردن در بازار چيز ديگري است
اسلاید 37: ج) ویزگیهای خلاقیت و نوآوري :خلاقیت امری انحصاری و محصول تلاش فرد است.خلاقیت امری توسعه پذیر و همه افراد این توانایی را دارند.خلاقیت از طریق آزمایش ، تجربه و کنکاش رشد می کند.خلاقیت از طریق حساسیت در درک مسایل قابل توسعه است.اندیشه عمیق موجب برانگیختگی خلاقیت می شود.خلاقیت با استقلال فکر و اعتماد به نفس همراه است.
اسلاید 38: درنوآوري ابتدا : نياز ايده دانش (تكنولوژي/بازار) تجاري سازي نوآوري فرآيند نوآوري شامل : يادگيري (كسب دانش اجراعملياتي نمودن انتخاب جستجو راه اندازي operation select searchحفظ نوآوري )ل)فرآيند نوآوري:
اسلاید 39: براي هربخشي فرآيندي داريم كه آن فرآيند،مديريت شودجستجو: سازمان بايد بتواند محيطش را جستجو كند ونيازها و انتظارات را شناسايي كند و فرصتها را شكار كند استراتژي ها انتخاب : از بين نيازها وايده ها بر اساس چشم انداز و ماموریت و اهداف ، ايده اصلي را انتخاب كند عملياتي نمودن : يعني دانش جديد را كسب كنبم ،اجرا كنيم و در قالب فرآيندي راه اندازي كنيم و بتوانيم امتياز را حفظ كنيم در قالب ليسانسهايي يا مجوزهايي مثلاً دارو 18 سال يادگيري : سازمان بتواند فرصت يادگيري را براي خودش ايجاد كند و حفظ كند . و بايستي فعاليت ها دانش محور باشند. دانشهايي را داشته باشيد كه vris باشند .V = valuable = ارزشمندR=rare= نادر و كميابi= غير قابل تقليد S= بدون جانشين كه داشتن دانش منجر به ايجاد شايستگي مي شود ل)فرآيند نوآوري:
اسلاید 40: نوآوري منجر به سودآوري مي شود.سود از دو مقوله نشات مي گيرد .1-كاهش هزينه كه كاهش هزينه باعث افزايش سودآوري مي شود. مثل كاهش موجودي مثل والمارتJit=تويوتا كاهش ضايعات=كاهش موداها 2-توليدمحصولي متمايزكه منجربه افزايش قيمت مي شودمثل ماشين بنز - فراري - BMW يا مدلهاي مختلف پژو 206 تجاري مسابقه مديرانهزينهسودد)مدل زنجيره نوآوري:
اسلاید 41: توليد محصول متمايز ويا كاهش هزينه ازدو مقوله نشات مي گيرد 1-شايستگي ها : توانايي اينكه ايده اي جديد براي بازار ايجادكند،شايستگي محسوب مي شود واز آن پول به دست مي آيد .توانايي ساخت و ساز ايده جديد را داشته باشيم .2-بهره مندي : 1-اندازه يك سازمان ( اينكه سازمان چه اندازه اي داشته باشد آن يك بهره مندي است ) 2-امتيازهاي انحصاري 3- كپي رايت 4-مكاني كه شركت در آن قرار گرفته است 5-دانشمندان با مهارت 6-شهرت 7-نقش تبليغات د)مدل زنجيره نوآوري:
اسلاید 42: تعامل بين شايستگي ها و بهره منديها سود ايجاد مي كند شايستگي ها و بهره مندي ها از دو دانش نشات مي گيرد :1- دانش تكنولوژيك 2-دانش بازار 1=دانش قطعات ، ارتباط بين اجزا، روشهاي مورد استفاده توليدو ... * قبلا توضيح داده ايم ماهيت نوآوري: 1) تدريجي 2) بسيار شديد ( راديكال) 3-بازمهندسي : از ابتدا چيري را ساختن TQM سه ركن داردكه ركن اصلي آن بهبود تدريجي ( مستمر) و دوركن ديگر رضايت مشتري و مشاركت كاركنان است . هر چه نوآوري به سمت راديكالي برود نيروهاي متخصص بيشتر نياز است . د)مدل زنجيره نوآوري:
اسلاید 43: محيط داخلي (استراتژي،ساختار، منابع انساني، مالي، سيستمها)دربوجودآوردن دانش تاثيردارد ماهيت نوآوري:تدريجي ،راديكاليدانش تكنولوژيبازار ماهيت نوآوريشايستگي ها :توانايي توليديك موتورجديد(صلاحيتي كه شركت بايد داشته باشد) بتوانيم كاركردها ووظايف داخل سازمان را يكپارچه كنيم بهره مندي ها: -اندازه سازمان(اينكه سازمان چه اندازه اي داشته باشد آن يك بهره مندي است)-امتيازهاي انحصاري -كپي رايت -مكان شركت-دانشمندان بامهارت -شهرت -نقش تبليغات نوآوري: نوآوري بايد به سودآوري برسد كه از دومقوله نشات مي گيرد. 1) Lowcost هزينه ها بسيارپائين بيايد .شركت والمارت تويوتا2) محصولي متنوع توليد كند .bmw-بنزه)مدل زنجيره نو آوري :
اسلاید 44: و)محيط داخلي سازمان:محيط داخلي شامل استراتژي ها، سيستمها و رويدادهاي اتفاقي و افراد كه باعث بوجود آمدن دانش بازار و تكنولوژيك مي شود كه منجر به ايجاد توانمنديهاوشايستگي گرديده كه اين دو باعث بوجودآمدن ايجاد محصولي low cost يا متمايز در نهايت اين دو باعث نوآوري و نوآوري منجر به كسب سودمي گردد
اسلاید 45: درقسمت محيط بايستي استراتژي هايي داشته باشيم تا از كسب دانش حمايت كند. مثال يكي از استراتژي هاي سازمان، استراتژي توسعه است که رویکردومحور آن نوآورانه است تا اطلاعات را در عرصه جهاني رصد كند و وارد سازمان كند و دربر نامه هاي آينده سازمان اثرگذارد. دانشي كه از استراتژي بدست نيايد ، دانش تصادفي يا شانسي است مثل موضوعات عراق-افغانستانو)محيط داخلي سازمان:
اسلاید 46: بايستي ساختاري طراحي كنيم تا از نوآوري حمايت و ازكسب دانش حمايت كنيم. مثال ساختار تحت(flate) يا سلسله مراتبي كه ساختارتحت ( حمايت كننده ) و ساختار سلسله مراتبي بازدارنده است. وياسيستمهايي كه داخل سازمان وجوددارد وتسهیل کننده ایجاد،حفظ و ارتقاء ارتباط با ساير دنيا ونیزتقویت کننده دانش است را تقویت کنیم مثل سيستمهاي اطلاعاتي (اينترنت،اتوماسيون و....) که باعث تقويت دانش گردد.نكته: سازمان بايستي از شايستگي هايش محافظت كند كه محافظت از آنها منجر به سودآوري و پايداري سودآوري شركت مي شود مثل كوكاكولا كه انحصاري است و هيچ كس نمي تواند توليد بكند.و)محيط داخلي سازمان:
اسلاید 47: تحليل محيطاگر پيوسته در جست و جوي مسائل نباشيد پس چگونه خواهيد دانست كه آيا اين مسائل وجود دارد يا نه؟شركت نفت Royal Dutch/shellميليونها دلار سالانه صرف پيگيري مسائل مربوط به رقابت واقتصاد وكسب اطلاعات در باره مشتريان خود ميكند واين هزينه صرفاً براي يك نوع سيستم اطلاعاتي، يعني سيستم اطلاعات راهبردي صورت مي گيرد.
اسلاید 48: تشخيص مسئله پيش ازآنكه بتوانيد مسئله اي را حل كنيد يا ازفرصتي استفاده كنيد بايد ازوجود آن مسئله يا فرصت با خبر شويد. براي مثال هنگامي كه ميكيوكيتا نو در اوايل دهه 1990 اقدام به تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به هزينه توليد در شركت نمود در نهايت، احساس كرد يك جاي كار خراب است. مشكل اين بود كه پس انداز لازمي را كه مي بايست از بابت اتوماسيون و روباتي كردن كارخانه كه به تازگي آن را تكميل كرده است بدست آورد، بدست نمي آورد. تفكراستدلالي وشهودي هردودراين مرحله صورت ميگيرد. اما شناسايي يك فرآيند عقلايي و استدلالي است.
اسلاید 49: سئوالات اصلي مطرح شده در شناخت مسئله1- چه اتفاقي افتاد، يا خواهد افتاد؟2- روي چه كسي تأثير گذاشت يا خواهد گذاشت؟3- چه زماني اتفاق افتاد يا خواهد افتاد؟4- چگونه اتفاق افتاد يا خواهد افتاد؟5- چرا اتفاق افتاد يا خواهد افتاد؟6- چه بايد بكنيم تا موفق باشيم؟
اسلاید 50: فرضيه سازيفرضيه سازي درباره وضعيت عوامل آينده درشرايط حل مسئله، امري ضروري است. براي مثال: وضعيت اقتصاد به هنگاميكه محصولات جديد راه اندازي شودچگونه خواهدبود؟يا واكنش مديرتان نسبت به پيشنهادتان چه خواهد بود؟
اسلاید 51: درشركت FRITO-LAY حل خلاق مسئله،رمز موفقيت است. شركت FRIYO-LAY توليد كننده مواد غذايي سبك مستقر در دالاس كه ساليانه 5/3 ميليارد دلار فروش دارد نخستين بار برنامه حل خلاق مسئله (CPS ) را در سال 1987 آغاز كرد. برنامه CPS در FRITO-LAY در هشت مرحله انجام مي شود:1- يافتن مسئله 2- جمع آوري اطلاعات 3-تعريف مسئله 4- نظريه پردازي براي يافتن راه حل 5- ارزيابي و انتخاب بهترين نظريه ها 6-تدوين يك برنامه عملي 7- قبولاندن نظريه به مديريت ارشد 8- عملي كردن راه حل
اسلاید 52: خلق راهكارهاي گوناگونخلق راهكارهاي مختلف مستلزم فهرست بندي راهكارهاي شناخته شده وايجادراهكارهاي اضافي ميباشد.خلق راهكارهاي مختلف تا حدودي امرعقلايي واستدلالي وتاحدودي شهودي وغير استدلالي است. هنگاميكه مهندسان شركت اپل كامپيوتر«نيوتن» را كه يك كامپيوتر دستيارديجيتالي شخصي بود طراحي كردند صدها قابليت جايگزين رابراي اين ماشين ايجاد كردند.درپايان چندين قابليت اصلي از بين بقيه انتخاب شد.
اسلاید 53: انتخاب از بين راهكارهاي مختلفهنگامي كه مهندسان هوندا براي اولين بارموتوري را طراحي كردند كه 55 مايل درهرگالن مصرف داشت،راهكارهاي مختلفي براي انتخاب دراختيار داشتند.تأثيرفنآوري جديد برهزينه هاي انتقال نيرو وغيره براي تصميم گيري آنان درانتخاب فنآوري، اهميت بسياري داشت.هر يك از فنآوريهاي ممكن مي بايست به لحاظ تأثيرآنها براين عوامل، مورد ارزيابي قرار مي گرفت.
اسلاید 54: اجراپس ازآنكه ديدگاه روشني نسبت به كاري كه ميخواهيد انجام بدهيد پيدا كرده وبرنامه اي براي انجام آن داشتيد آنگاه ميتوانيدعملاً دست بكارشويد.اجرامستلزم توچه دايم است. اين امريعني دقيق شدن در جزئيات و پيش بيني موانع وغلبه بر آنها . كنترلارزيابي نتايج آخرين مرحله فرآيند حل خلاق مسئله است كه اغلب ناديده گرفته ميشود. اين مرحله مستقيماً به مرحله تجزيه و تحليل محيط راه پيداميكند وچرخه جديدي ازحل خلاق مسئله آغاز ميشود.تشخيص نقايص در اين مرحله حايز اهميت است.
اسلاید 55: شركت EATON از نوآوري براي رقابت استفاده مي كند.شركت سهامي ايتون، سازنده دنده و سوپاپ موتور،اكسل كاميون، مدار شكن و ديگر قطعات متداول،عمدتاً براي خودروسازيها، داراي 38000 نفركارگردر110 كارخانه در سراسرجهان است. كاهش چشمگيرهزينه ها جهت افزايش بهره وري ازعوامل موفقيت اين شركت است. ايتون دفاتر حسابهاي خود را بازگذاشت تا درتصميم گيري آگاهانه به آنها كمك كنند ازطريق برنامه هاي تسهيم سود، يادداشتها تقديري كاركنان خود را به تلاش جدي در امر نوآوري فرآيند، ترغيب نموده است.
اسلاید 56: ايجاد خلاقيت در فرآيند حل مسئله تجزيه حل مسئله نتايج مأيوس كننده به بارآورد.1- براي بيشتر سازمانها يا افراد، خلاقيت بخش عمده اي از فرآيند حل مسئله را تشكيل نمي دهد.2- افراد چه بعنوان فرد و يا عضوي از سازمان معمولاً به خلاق بودن ترغيب نمي شوند.3- تعداد اندكي از افراد با تكنيكهاي خلاقي كه مي توان در فرآيند حل خلاق مسئله به كار پست آشنايي دارند.4- تعداد كمي از افراد مهارتهاي حل خلاق مسئله را در خود توسعه مي دهند اما اين وضعيت به تدريج تغيير مي كند.
اسلاید 57: ي) انواع نوآوري :1 - نوآوري بنيادي اين نوآوري منجر به خلق بازارهاي جديد مي شود. جايگزيني لوله هاي خلاء با ترانزيستور، يك مورد از اين نوع است . ويژگي نوآوريهاي بنيادي ،توسعه انواع مواد جديد سراميك ، فيبرهاي مصنوعي ، كريستال است . پذيرش كند محصول جديد ازطرف مصرف كنندگان ، هزينه بالا و مخاطره آميزبودن اين قبيل نوآوريها ازجمله ويژگيهاي آن است . نوآوريهايي از اين قبيل براي شركت بوجودآورنده آن ، حق ثبت به وجود مي آورد و به شركت يك برتري تكنولوژيكي نسبت به رقبا مي دهد. و در درازمدت منجر به حاكميت آنها در بازار مي شود. براي به دست آوردن چنين موقعيتي در بازار شركت بايدسرمايه گذاري سنگين و مستمر بر روي مهارتهاي كاركنان و تجهيزات انجام دهد.
اسلاید 58: ي) انواع نوآوري :2 - نوآوري مبتني بر توسعه عملكرد محصول وقتي نوآوري در محصولي به وجود مي آيد، شركتها تلاش مي كنند كه كاربرد اين محصول جديد را افزايش دهند. ويژگيهايي مانند قدرت ، دوام وانعطاف پذيري در توسعه كاربرد محصول موثر است . يك نمونه از انواع توسعه كاربرد و عملكرد محصول ، باتريهاي ليتومي بزرگ كداك است . ليتوم به نسبت باتريهاي قليايي داراي مزيت قدرت و وزن است ، اما مشكل اندازه دارد كه شركتها نتوانسته بودند اين مشكل را برطرف سازند و مهندسان شركت كداك توانستند به اين محدوديت نائل شوند. به طوركلي نوآوريهاي بنيادي ، زمينه اصلي براي توسعه كاربرد محصول را فراهم مي سازد و هركدام از اين كاربردهاي جديد با منحني S شكل حركت مي كنند. توسعه كاربردهاي محصول به لحاظ مالي كمتر هزينه بر است و هزينه تحقيق و توسعه شركتهايي كه بر روي اين قبيل نوآوريها كار مي كنند، بسيار بيشتر از شركتهايي است كه تحقيقات بنيادي انجام مي دهند. اين نوآوري نياز به ديدگاه ساختاريافته اي براي تعريف و حل مشكل و مهارتهاي مرتبط با مهندسي ، بخصوص شيمي و مهندسي مكانيك دارد و به دليل محيط رقابتي بايد كار تحقيق به سرعت به نتيجه برسد. بنابراين بايد رابطه متقابل بين كاركنان بخشهاي توليد و تحقيق و توسعه وجود داشته باشد.
اسلاید 59: ي) انواع نوآوري :3 - نوآوري مبتني بر ساختار فناوري تجديد ساختار فناوري مستلزم واردكردن مواد يا تجهيزاتي از ديگر حوزه هاي صنعت براي توليد هر محصول جديد است كه اساسا با توسعه كاربردمحصول يا فرمول بندي جديد فرق دارد. زيرا با تركيب چندتكنولوژي ، محصولي كاملا متفاوت ارائه مي شود. از قديمي ترين نمونه هاي تجديدساختارفناوري و توليد كه محصولي كاملا جديد است ، مي توان به طراحي و توليد تانكهاي جنگي اشاره كرد. اين تكنولوژي از تركيب موتورهاي ديزلي كاميونهاي بزرگ ، تراكتورهاي كشاورزي و تفنگهاي ته پرسبك به دست آمد كه محصولي به نام زره پوش جنگي را به وجود آورد. نمونه اي از نوآوريهاي جديد كه همراه با تجديدساختار فناوري بوده ، توليد تلويزيونهاي بسيار كوچك مينياتوري قابل حمل توسط شركت سوني است . تركيب كردن موضوع عمده اين نوآوريها است . براي مثال شركت ياماهاي ژاپن از تكنولوژي سراميك براي توليد راكت تنيس استفاده كرد اين راكتها بر راكتهاي فيبري رجحان داشت و نشان داد كه چگونه تكنولوژي مواد براي هر كاربرد خاص مي تواند به ايده اي كاملا جديد تبديل گردد. در اين نوع نوآوري نيز بايد بين كاركنان توليد، مهندسي و تحقيق و توسعه ارتباط نزديكي باشد.
اسلاید 60: ي) انواع نوآوري :4 - نوآوري در زمينه نام محصول و شهرت آن برچسب كالا نوآوري در برچسب كالا، ايجاد تمايل به خريد يك محصول خاص را دربرمي گيرد. تحقيقات نشان مي دهد كه حدود%24 از فروش محصول صرف تبليغ آن مي گردد. مطالعه بر روي نوشابه ها مثال خوبي از اين موضوع است كه تاچه اندازه برچسب محصول بر روي فروش آن تاثير دارد. تحقيقات نشان داده كه مصرف كننده با چشيدن نوشابه چشم بسته نمي تواند نوع نوشابه پپسي يا كوكاكولا را تشخيص دهد زماني كه محصول با مارك ارائه شود،ترجيحات مصرف كننده مشخص خواهد شد. نوآوري در برچسب ، نوعي سرمايه گذاري است كه يك شركت براي حفظ مشتري انجام مي دهد وشركتهايي مانند كوكاكولا از قدرت خود درمورد نام كالايشان براي معرفي كالاهاي ديگر مانند كوكاكولا با طعم گيلاس و يا كوكاي مخصوص رژيم استفاده مي كنند. برخي از كالا در بازار برچسب و نام غالب داشتند اما به تدريج به علت عدم تداوم تبليغ بر روي آن از ذهن مصرف كنندگان پاك شدند. هرشركت براي موفقيت در اين امر لازم است كه درمورد چگونگي تاثير عوامل فرهنگي بر پيام موردنظر، ارزش كانالهاي تبليغي مطالعه و بررسي كند و به اين منظور افرادي با تخصصهاي بالا در زمينه بازاريابي و تبليغات موردنياز است و نيز مستلزم مهارتهايي در زمينه برنامه ريزي براي به حداكثررساندن پتانسيل برگشت سرمايه و نيز تماس تنگاتنگ با مشتري لازم دارد.
اسلاید 61: ي) انواع نوآوري :5 - نوآوري در فرايند بيشتر سرمايه گذاريهاي جديد صرف جايگزيني تجهيزات مي شود. نرخ رشد اين سرمايه گذاريها نشان مي دهد كه صنعت به طور مستمر درپي توسعه ظرفيت توليدي خود است . نوآوري در فرايند توليد باعث مي شود كه شركت ، مزيتهايي بر رقبا به دست آورد كه عبارتند از: 1 - افزايش سرعت فرايندتوليد و 2 - افزايش قابليت انعطاف توليد از يك محصول به محصول ديگر. نوآوري در طراحي با استفاده از كامپيوتر و سيستم هاي قابل انعطاف توليد 14FMS در بسياري از بازارها موثر است و نيز بر روي انواع ديگرنوآوري بخصوص توسعه كاربرد محصول و تجديد سازمان تكنولوژي تاثير دارد. اين مزيت رقابتي را 15TBC يا مزيت رقابتي مبتني بر زمان مي گويند.شركت تويوتا با استفاده از سيستم توليد قابل انعطاف توانست عرضه ماشين جديد را در عرض سه سال انجام دهد شركت دترويت كه سيستم FMS ندارد در عرض پنج سال موفق به عرضه ماشين جديد مي شود. نوآوري در فرايند باعث مي شود كه عرضه يكنواخت توليد با كيفيت بالا و ياقيمت پايين امكان پذير گردد. نوآوري فرايند نياز به سرمايه گذاري اساسي و اغلب بلندمدت دارد و اداره موثر نوآوري فرايند نياز به مهارتهاي مهندسي ،مديريت توليد و مهارتهاي خريد دارد
اسلاید 62: ي) انواع نوآوري : 6- نوآوري در طراحي بسياري از شركتها نوآوري ازطريق طراحي را ناديده مي گيرند. يكي از مسائل مهم در طراحي ، قابليت انعطاف است بدين معني كه كالا باتوجه به شرايط بازار و تغيير علائق مصرف كنندگان قابليت تعديل داشته باشند، يكي از مثالهاي كلاسيك در اين زمينه ، اختراع خوراك پزي در اوايل قرن بيستم بود كه با تغييرات متعددي منجمله در سوخت ، مواد به كار رفته و رنگ توانسته هنوز بعداز هشتاد سال در بازار باقي بماند. معيار ديگر در طراحي ،احساس راحتي و اطمينان مصرف كننده است . براي مثال جاروبرقي الكترولوكس به سرعت توانست به دليل راحتي مصرف كننده ، در مقابل جاروبرقي هوور قرارگيرد. از مثالهاي ديگر نوآوري در زمينه طراحي ، ارائه صندليهاي اداري |ERGON2است كه به مصرف كننده امكان تغيير زاويه ، بلندي وكوتاهي و تغيير شكل پشتي هاي صندلي را مي دهد. نوآوري در طراحي نياز به تماس نزديك با بازار مصرف دارد.
اسلاید 63: ي) انواع نوآوري : 7 - نوآوري در زمينه تجديد فرمول سازي تجديد فرمول سازي مشابه تغيير در ساختار محصول بدون تغيير در اجزاء آن است . تغيير ويژگيهاي فيزيكي يك محصول ، جزء اين دسته بندي قرارمي گيرد. نوآوري در زمينه تجديد فرمول سازي ، شامل تركيب مجدد اجزاء فعلي براي ارائه محصول جديد است اما اين كار با تجديد ساخت تكنولوژي فرق دارد و تركيب جديدي از مواد موجود به دست مي آيد، براي مثال اضافه يا كم كردن اسانس هاي خاصي براي نوشابه و يا انواع اسپره هاي خوش بوكننده . شركتي كه در كار تجديد فرمول سازي است بايد ارتباط نزديكي بين بازار و كاركنان توليد به وجود آورد و مهارت تعيين نيازهاي مشتري وتوانايي تبديل آنها به يك محصول را داشته باشد.
اسلاید 64: ي) انواع نوآوري :8 - نوآوري در ارائه خدمات تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه هزينه جلب يك مشتري هفت برابر هزينه حفظ آن است . بنابراين نوآوري در خدمات يكي از مسائل مهم دررقابت محسوب مي شود. نوآوري در ارائه خدمات مستلزم توسعه تخصص كاركنان در معرفي و ارائه فني و مناسب محصول است . براي مثال شركت دارويي مرك نمايندگان فروش خود را با بالاترين سطح تكنيكي آموزش مي دهد تا بتواند به مناسب ترين شكل محصولات شركت را معرفي كند.نوآوري در ارائه خدمات با سطح نسبتا پايين سرمايه گذاري صورت مي گيرد و برگشت سرمايه آن سريع است . البته اين نوآوري در كوتاه مدت مزيت رقابتي را فراهم مي كند.
اسلاید 65: ي) انواع نوآوري :9 - نوآوري در بسته بندي تغيير بسته بندي عموما باعث تغيير ميزان خريد كالا و يا ميزان استفاده از آن در يك دوره زماني و بازشدن بازارهاي جديد بر روي آن كالا مي شود.بسته بندي بهتر، نوع كيفيت انباركردن كالا را بهبود مي بخشد و به سلامت محصول و سهولت حمل آن كمك مي كند كه به نوعي در ميزان پذيرش مصرف كننده تاثير دارد. هزينه نوآوري در بسته بندي در مقايسه با هزينه تحقيقات نوآوريهاي ديگر كمتر است اما مزيت رقابتي بلندمدتي براي شركت ايجاد نمي كند. خلاصه اين تقسيم بندي نوآوري باتوجه به شاخصهايي مانند هزينه ، سرعت ، تحقيق ، سرعت توليد و... در جدول شماره 2 فهرست شده است .61
اسلاید 66: مقایسه انواع نوآوری:
اسلاید 67: مشخصه هاي سازمان خلاق: رعایت کرامت انسانی و احترام به افراد و نگاه به انسان به عنوان سرمایهفرهنگ ارتقا بهرهوریمدیران همیشه در صحنه(حصار میان مدیران و کارکنان شکسته شده و فاصله ایی نیسترقابت کامل و فشرده بالاخص در قالب تیم های کاریتوجه به تمام و کمال مشتری هاامکان گردش شغلیفرهنگ کار تیمی(مشارکت جمعی و بهره گیری از پیشنهاداتامنیت شغلی(حذف ترس و اضطراب و افزایش تعهد سازمانی)ارزش قایل شدن برای عامل تغییرفرهنگ خود ارزیابی و خود کنترلیهمسویی بین اهداف فردی با اهداف سازمانیتمرکز بر روی فرآیندها و ترویج تفکر سیستمی و نظام مندوجود فرهنگ تحمل تضاد در آراء و عقاید
اسلاید 68: مشخصه هاي افراد خلاق: به وضع موجود رضايت نمي دهند و طالب تغيير هستند. در دوران بچگي در محيطي با غناي فرهنگي، پرورش يافته اند.در كار انديشيدن تاجايي كه ممكن است، از قالب و چارچوب مي گريزند. اضطراب و دلواپسي شان در كمترين حد است. استقلال نظر و پويايي بالايي دارند. استبداد رأي در آنها در كمترين حد ممكن است. موضع گيري آنها ناظر بر بازدهي بيشتر است. تكانه ها و اميال دروني شان با تأكيد و تصديق بيشتر مواجه مي شوند. ميزان درگيري ها و تعارضات دروني شان در سطح متعادلي قرار دارد. افراد خلاق، بخش عمده اي از وقت خود را صرف توجه دقيق به اطراف خود مي كنند و از اين طريق سوژه هاي جديدي براي فكر كردن پيدا مي كنند.
اسلاید 69: مشخصه هاي افراد خلاق: افراد خلاق بسيار كنجكاو بوده و به طور مستمر در جستجوي موضوعات پيچيده ،جديد و ناشناخته و عجيب هستند.افراد خلاق انعطاف پذير هستند و در ارائه راه حل و انديشه بكر و بديع آمادگي بسيار دارند(گليفورد 1959) افراد خلاق به استقلال رای تمايل دارند. افراد خلاق ، مسائل پيچيده را به مسائل ساده ترجيح مي دهند و با علاقمندي بسيار براي يافتن راه حل مي كوشند. يك فرد خلاق بي تفاوت از كنار مسائل نمي گذرد و محيط پيرامون را هميشه با دقت مورد توجه قرار مي دهد. ايده ها و تجربيات حاصل از منابع گوناگون را به هم ربط مي دهد و آنها را بر مبناي مزيتشان مورد بررسي قرار مي دهد. چراكه ارائه فكر مشكل نيست بلكه ارائه فكر و ايده هاي سودآور،مفيد،باصرفه و... مشكل خواهد بود. معمولا چندين شق (بديل) براي هر موضوع معين دارند، نسبت به پيش فرضهاي قبلي ترديد مي كنند و محدود به رسم و عادت نمي شوند.
اسلاید 70: مشخصه هاي افراد خلاق: افراد خلاق به کنجکاوی تمايل دارند.افراد خلاق به اعتماد به نفس تمايل دارند. افراد خلاق به داشتن هدف در زندگی تمايل دارند. افراد خلاق بی توجهی به تائید دیگران تمايل دارند. افراد خلاق به تنوع طلبی تمايل دارند. افراد خلاق به انرزی فراوان تمايل دارند. افراد خلاق به برخورد صحیح با مشکلات تمايل دارند.
اسلاید 71: مشخصه هاي افراد خلاق: ۱حل مسالههرگاه فرزندنتان با مساله و مشکل مواجه شد، به سرعت آن مساله و مشکل را برایش حل نکنید بلکه اجازه دهید تا جایی که مقدور است خودش مشکش را حل کند، زیرا قرار است بعد از شما او سالها همچنان به حل مشکلات و مسایل خود بپردازید. نقاشی دیواری:کودکی خواست دیوار را خط خطی کند، مادرش محکم بر پشت دست او زد تا این کار را تکرار نکند. کودک دیگری خواست دیوار را خط خطی کند مادرش دورتادور اتاق را کاغذ گرفت و اجازه داد که فرزندش روی کاغذها نقاشی کند و ذهن خود را روی کاغذ پیاده نماید.امروز کودک اولی از نوشتن و ابراز افکارش می ترسد تا مبادا تنبیه شود، اما کودک دومی نوشتن را دوست دارد، چون احساس می کند با نوشتن می تواند خلاقیت خود را بروز می دهد.
اسلاید 99: منابع قابل مراجعه و مطالعه 1- 101کارآفرینی: تكنيك حل خلاق مسأله“دکترمحموداحمدپورداریانی2- کارآفرینی پیشرفته“دکترجلیل صمدآقایی3- تجسم خلاق“شاکتی گواین“گیتی خوشدل4- کارآفرینی:شانس یا هوش“بوپی بادی“ایثار کیانی
اسلاید 100: 101 تكنيك حل خلاق مسئلهراههاي متعددي براي بهبود حل خلاق مسئله وجود دارد. براي مثال بايد يادبگيريد كه چگونه توانمندي هاي شهودي خود را افزايش دهيد، يا بايد روي تغيير فرهنگ سازمان تأكيد كنيد تا اين فرهنگ پذيراي خلاقيت باشد.تكنيكهاي خلاق براي تحليل محيط، تشخيص و شناسايي مسائل، و فرضيه سازي
اسلاید 101: تحقیقات نشان می دهد که خلاقیت را می توان آموزش داد و شرکت ها به این موضوع پی برده اند. هفته نامه بیزینس ویک
اسلاید 102: روشهای تصمیم گیری گروه1- طوفان فکری / Brainstorming2-دلفی / Delphi3- فن ترکیب آراء4- میز گرد از راه دور / Electronic meeting5- کنفرانس / Conference6- مطالعه و بررسی / Survey7- آفرینش ایده / Idea Generation
اسلاید 103: خلاقيت فردي و گروهيافزايش خلاقيت فردي تلاش دوجانبه اي را مي طلبد.فرد درداخل گروه ايفاي نقش ميكند وبنابراين،مديريت عوامل پويايي گروه بمنظورافزايش خلاقيت، بسيارحايزاهميت است.
اسلاید 104: تکنیکهای خلاقیت تا مرحله حل مسئلهتحلیل محیطی1/1 مقایسه نسبت به دیگران:الگوبرداری, بهترین رویه ها, مسابقه ها علیه رقبای موهوم2/2 بکارگیری پیشگویان و مشاوران3/3 کنترل علایم ضعیف 4/4 جستجوی فرصت
اسلاید 105: تشخیص مسئله5/1 وضعیت آرمانی6/2 چک لیستها7/3 توفان فکری معکوس8/4 فکاهی و طنز9/5 گردآوری و فهرست کردن شکایات10/6 پاسخ دادن به ندای دیگران11/7 ایفای نقش12/8 برنامه پیشنهادها13/9 تمرین و دیگر رویکردهای گروهی
اسلاید 106: شناسایی مسئله14/1 درمیان گذاشتن با دیگران15/2 کسب اتفاق نظر16/3به تصویرکشیدن مسئله17/4کوله بارتجربه18/5نموداراستخوان ماهی19/6سلطان کوهستان 20/7 تعریف دوباره مسئله یا فرصت 21/8بازنویسی اهداف به روشهای متفاوت22/9 فشارو کشش23/10 من چه میدانم24/11 چه الگوهایی وجود دارد؟25/12 نمودار چرا-چرا
اسلاید 107: فرضیه سازی 26/1 معکوس سازی نظریه ارائه راهکارها27/1 قیاسها واستعاره ها 28/2 تحلیل راه حلهای گذشته29/3 تداعی 30 /4 زنجیره تداعی صفات31/5 برشمردن صفات 32/6 بازگشت به مشتری33/7 بازگشت به خورشید 34/8 چرخه فرصت 35/9 برنامه های کامپیوتری 36/10 موعد مقرر
اسلاید 108: 38/12 منابع ایده را مشخص کنید39/13 با حواس پنجگانه خود مسئله را بررسی کنید40/14 شبکه شطرنجی 41/15 تکنیک متمرکز برشیء42/16 نگاه تازه 43/17 خرده ایده ها وقفسه بندی آنها 44/18 دفترچه یادداشت ایده ها45/19 نهاده – ستاده(ورودی – خروجی)46/20 گوش دادن به موسیقی 47/21 نقشه کشی ذهنی49/23 تکنیک ناپلئون 48/22 نام بردن کاربردهای احتمالی 50/24 جستجوی تصادفی سازمان یافته
اسلاید 109: 51/25 قیاسهای شخصی 52/26 تحریک تصویر53/27 چک لیست بهسازی محصول 54/28 ربط 55/29 واژه های ربطی56/30 معکوس – عکس معکوس 57/31 غلتیدن درعلفزارایده ها 58/32 تکنیک 77 59/33 یافتن راه حل مسئله درخواب و رویا60/34 تکنیک دو کلمه ای61/35 استفاده ازکامپیوتر برای تحریک خلاقیت62/36 چک لیست کلامی برای خلاقیت
اسلاید 110: 63/37تجسم64/38 چه می شد اگر...؟65/1 توفان فکری
اسلاید 111: تکنیکهای گروهی66/2 نگارش فکری 67/3 سبد نگارش فکری68/4 نگارش فکری 69/5 تصویر سازی خلاق70/6 جهشهای خلاق 71/7 دوایر خلاقیت 72/8 روش تکه کاغذ کرافورد 73/9 تکنیک دلفی74/10 تکنیک دلفی 75/11 تکنیک گشت و گذر76/12 تکنیک گوردن/لیتل77/13 سیستمهای پشتیبانی از تصمیم گروهی
اسلاید 112: 78/14 تابلوی ایده ها 79/15 محرکهای ایده 80/16 کمیته نوآوری81/17 گروههای نوآوری درون شرکتی82/18 لانه شیر 83/19 تکنیک شکوفه نیلوفر آبی84/20 روش توفان فکری میتسوبیشی85/21 تحلیل ساخت واژگانی 86/22 روش87/23 تکنیک گروه اسمی 88/24 فیلیپس89/25 گشت و گذار توأم با عکس برداری90/26 تکنیک کارت سنجاقی 91/27 سناریو نویسی
اسلاید 113: 92/28 روش 93/29 داستان نویسی بر روی تابلوی دیواری94/30 مطالعه فرآیند خلاق حل مسئله 95/31 تیمهای پنج نفره96/32 روش انتخاب97/1 ماتریس بررسی ایده ها 98/2 رأی گیری نقطه ای اجرا99/1 نمودار چگونه –چگونه 100/2 تحلیل میدان فشار101/3 هنگام قبولاندن نظرات خود,جنگجو باشیدSILTKJ
اسلاید 114: تکنیکهای تشخیص مسئلهبسیاری از افراد هنگامی که در رسیدن به هدفی ناکام مانده اند متوجه می شوند که مسئله ای وجود دارد. افراد غالباً عملکرد کنونی را با اهداف قبلی تجارب گذشته یا عملکرد سال قبل مقایسه می کنند تا از وجود مسئله ای آگاه شوند. هنگامي كه توماس تئوبالد‘ رئيس بانك كانتينتال، اين بانك را به خاطر راهبرى بازركانى تاسيس كرد متوچه شد كه موفقيتش به در اختيار داشتن ماموران زبردستي كه بتوانند قراردادى را منعقد كنندبستگى دارد. شش مهارت بعد از نشست با روانشناسان انتخاب شد كه براى داوطلبان ضرورت حياتى داشت.درcontinental bank تشخيص مسئله به راه حلهاي جديد مي انجامد
اسلاید 115: شش مهارت ضرورى براى داوطلبان1) مهارتهاى تحليلى2) اعتماد به نفس3) مهارتهاى حل خلاق مسئله 4) قدرت رسيدگى به ابهام5) مهارتهاى قوى بين اشخاص6) توانايى كنش گرايى درمعاملات
اسلاید 116: 5/1وضعيت آرمانىيك وضعيت آرمانى را خلق و وضعيت موجود را با آن مقايسه كنيد.چه اختلافهايى وجود دارد؟ چرا اين اختلافها وجود دارد؟چه مسائل يا فرصتهايى اين اختلافها را همراه مى آورد؟6/2 چك ليستهاَ استفاده ازچك ليست هنكام بررسى وضعيت مى تواند پسيار سودمند واقع شود.براى مثال تونى هاش و ليندا فوست در كتابشان به نام(That s a Great Idea ) (=فكر جالبى است) چك ليست هاى متعددي را براى بهبود تحليل وضعيت طراحى كردند.
اسلاید 117: هرگاه باشرايط نامساعدى روبرو شده ايد اقدام به سرودن اشعار فكاهى وطنز آميز درباره آ ن شرايط بنماييد. براى مثال يكى از كاركنان با استفاده ازآهنك The Music Manيك ترانه موضوعى تنظيم كرد تا مديران سازمانش را با شوخى و طنز از مشكلات آگاه سازد.وى ترانه رابااين سطوربازنويسى كرد: مشكل ما در همين جا اينجا يعنى در ريورسيتى دچار مشكل هستيم.اين مشكل ما با «م» شروع وبا «ت» پايان مى پذيرد وهمان مديريت است.بله آقا مشكل درست همين جا درريورسيتى.وى مخفيانه نسخه هايى از ترانه اش را بين همكارانش و مديريت عالي توزيع كرد. مسولان سازمان موضوع را پيگيرى كردند و منجر به اين شد كه دو تن از مديران نالايق تعويض كردند. 8/4 فكاهى و طنز
اسلاید 118: 9/5 گردآورى وفهرست بندى شكاياتيك روش موثر براى آشكارسازى مسائل اينست كه از كاركنان، مشتريان يا ديگرعناصر بخواهيم كه طى جريان توفان فكرى فهرستى از شكايات را به صورت انفرادي يا گروهى تهيه كنند.بستنی وانیلی و خودرو
اسلاید 119: 13/9 تمرين وديگر رويكردهاى گروهىجنرال الكتريك فرآيندى موسوم به تمرين كروهى را طراحى كرد.يك عقب نشينى سه روزه كه طى آن مديران و زيردستانشان دورهم جمع مى شوند تا مسائلى را كه واحد كارى مربوط تجزيه كرده است حل و فصل كرده نمايند.14/1 در ميان گذاشتن با ديگران در ميان گذاشتن يك مسئله با كسى ديگر استفاده از اين نظريه است كه دو فكر بهتر از يك فكر است.
اسلاید 120: 16/3 به تصوير كشيدن مسئلهيكى ازراههايى كه مطمئن مى شويد مسئله واقعى راشناسايى كرده ايد كشيدن تصويرى ازآن مسئله است.ازاين فرآيند همچنين مى توان براى خلق براى خلق راهكارهاى مختلف استفاده كرد.17/4 كوله بار تجربهكوله بار تجربه توسط Idea Scope كمبريج، ماساجوست، طراحى شد.دراين روش حل كنندكان مسئله را درفضايى از تجربه قرارمى دهند تا بتوانند مسئله را درك كنندو بنابراين راه حلهاى بيشتر و بهترى ارايه كنند.
اسلاید 121: 19/6 سلطان كوهستانيك بازى كودكانه است كه يك بازيكن به بالاى چيزي مانند كنده درخت مى رود و بازيكنان ديگر سعى مى كنند اورا بيندازند.يك يا دونفرموضعى را درباره يك مسئله اتخاذ مى كنند وديگر اعضاى كروه سعي مى كنند آنها را ازكوه تعريف مسئله پايين بكشند. درست همانند بازى شخص پس از آنكه طرف مقابل را پايين كشد خود به بالاى كوه بروداين بازى تا جايى ادامه دارد كه فرد بالاى كوه مورد تهاجم قرار گيرد.فرد بازمانده بايدهرنظريه را كه اظهار كرده بود اصلاح نمايد.
اسلاید 122: 25/12 نمودار چرا-چراWhy-why Diagramاين تكنيك گونه ديگرى از رويكرد مورد استفاده در نمودار استخوان ماهى است.براى مثال اگر مسئله كسادى فروش محصول جديد باشد و شما علت آنرا ببرسيد، بنج علت احتمالى ظاهر مى شود كه عباتند از:1- ضعف طراحى محصول2- تبليغ نامناسب3- توزيع غير موثر4- بالا بودن بيش ازحد قيمت 5- عدم شناسايى درست بازارموردنظر قضیه :کارگری که پوشال کف کارخانه می ریخت
اسلاید 123: 26/1 معكوس سازى فرضيههمه فرضيه هايى را كه درباره مسئله به ذهنتان مى رسد، نام ببريد. اكنون آنها را معكوس كنيد و سعى كنيدمسئله را حل نماييد. از اين فرآيند همچنين مى توانيد براي رسيدن به انديشه هاى تازه براي حل مسئله ا صلى استفاده كنيد.
اسلاید 124: براى ماندگارى درشرايط محيطى عصرحاضرخلاقيت امرى ضرورى است.به محض اينكه از هتلهاي واقعا بنج ستاره چهان شويد همه هتل ها يكسان هستند تنها رنك سالن انتظار آنها با هم متفاوت دارد.نوآورى رمز بقا است.مايكل لون،رييس سابق Days Inns تکنیکهای گروهی
اسلاید 125: تكنيك توفان مغزي يا بارش افكار:گروه 6 تا12 نفره تعيين رهبر گروهتعيين منشي گروه سوالات را با چگونه و چه شروع كنيدارائه نظرات يشنهادات را در مقابل ديدگان بنويسيدهر 30 دقيقه 10 دقيقه استراحت كميت مهم استنقد و انتقاد ممنوع قضاوت ممنوعارزش گذاري ممنوع تفسير و تعبير ممنوعتشويق قدرداني و تشكرايده بعدي و نگوييد ديگه ايده نداريد
اسلاید 126: قياسها و استعاره هاقياس و استعاره مي توانند به عنوان وسيله اي براي شناسايي مسائل ودرك بهتر آنها،عمل كنند.اغلب مي توانيد بين مسئله خود وچيز ديگر قياس بعمل آوريد،يا آنرا بصورت استعاره بيان كنيد. تحليل راه حلهاي گذشتهگزارش هاي فني، گزارشهاي تخصصي و كتابهايي كه داستانهاي مربوط به اينكه ديگران چگونه مسائل خود را حل كرده اند را نقل مي كنند،درتشخيص راه حلهاي ممكن براي يك مسئله قابل بكارگيري هستند. حتي اگرروشي كه بوسيله آن مسئله اي در گذشته حل شده، دقيقاً با شرايط شما سازگار نباشد مي توانيد از آن روش مطابق با تجربه خودتان بهره بگريد.
اسلاید 127: قياسقياس عبارت است از مقايسه بين دوچيز كه در اصل غير مشابه اند ولي با اين عمل نشان مي دهيم كه شباهتي بين آنها وجود دارد.استعارهاستعاره نوعي كلام است كه در آن، دو انديشه به وسيله يك نقطه مشترك به يكديگر پيوند مي يابند. به معناي وسيع تر كلمه همه استعاره ها قياس هاي ساده هستند، اما همه قياس ها استعاره نيستند.تشابهتشابه نوع خاصي از استعاره است كه در آن واژه هايي همچون«همانند» ، «مانند»، «مثل» و «عين» استفاده مي شود، مانند «باد مثل چاقو مي بريد»،«دستش مثل زبان قورباغه فرز بود». از تشابه همچنين مي توان براي طرح مقايسه هايي كه راه حل ارائه مي كنند، استفاده كرد
اسلاید 128: 29/3 تداعي Associationتداعي يعني برقراري يك رابطه ذهني بين دو شي ء يا دو انديشه، كه براساس سه قانون اوليه صورت مي گيرد. 1- مجاورت Contiguity2- شباهت Similarity3- تباين Contrast
اسلاید 129: 30/4 زنجيره تداعي ويژگيهااين تكنيك همانند برشمردن صفات،با فهرستي ازصفات وويژگيهاي يك مسئله آغازميشود.مثال فرض كنيد كه ميخواهيد صفحه گرامافون را بعنوان وسيله اي براي انتقال موسيقي،بهسازي كنيد.كاررا با شمردن ويژگيهاي آن – اندازه، وزن، رنگ، تركيب، هزينه و امثال آن- آغاز ميكنيد.اگر روي اين ويژگيها تداعي كنيد ممكن است روشهايي براي كاهش وزن يا كاهش هزينه آن يا تركيب آن بيا بيد. 31/5 برشمردن صفاتعبارتست از برشمردن كليه صفات يا ويژگيهاي يك مسئله يا يك شيء. حل كننده مسئله سپس بطور منظم هر يك از صفات يا گروه صفات را تجزيه و تحليل و سعي ميكند به هر چند روش ممكن، آنها را تغيير دهد.
اسلاید 130: 32/6 بازگشت به مشتريميتوانيم با روي برگرداندن از مسائل مربوط به توليد وروي آوردن به مسائل مربوط به بازاريابي،رابطه بين فعاليت خود و مشتري را بلحاظ محصول، قيمت، تبليغ وبازارمورد نظر بررسي كنيم.33/7 بازگشت به خورشيدهمه چيزهاي فيزيكي را مي توان به معادله هاي انرژي آنهاتبديل كرد.با رديابي منشأ آنها تا منابع طبيعي و درنهايت تا به خورشيد بعنوان منبع همه انرژيها مي توانيم رابطه بين اجزاي يك مسئله را درك كنيم. مثالكائوچو: مهر، قالب، پاشنه كفش، كشتي سازي، فرآيند لاتكس خام، كارخانه لاستيك، درخت كائوچو
اسلاید 131: 34/8 چرخه فرصت اين فرآيند از انتخاب تصادفي ويژگيهاي مسئله وتركيب آنها براي بدست آوردن موضوعي كه بتوان آنرا درجلسه توفانفكري بررسي كرد، تشكيل مي شود. 35/9 برنامه هاي كامپيوتري از تعدادي برنامه هاي كامپيوتري مي توان براي خلق راه كارها و راه حل هاي گوناگون استفاده كرد و در حالات ديگر، خلاقيت را به فرآيند حل مسئله افزود. معروفترين و قدرتمندترين اين برنامه ها به لحاظ محاسبات، برنامه Idea Fisher است.
اسلاید 132: نوآوري،نوآوري،نوآوري در هرمن ميلرهرمن ميلر دومين فرشنده بزرگ مبلمان اداري در آمريكا است. اين شركت به عنوان نوآرترين شركت در صنعت خود شناخته مي شود. تشكيلات اداري و دفتري را بصورت مجموعه و واحد كامل توليد مي كند. يكي از منحصر به فرد ترين جنبه هاي نوآوري اين شركت، تلاشهايي است كه براي تبديل شدن به يك شركت سبز(شركت كنش گرا در امور محيطي) انجام مي دهد.
اسلاید 133: تكنيك ناپلئونوانمود كنيد كه شما شخص مشهوري هستيد و سعي كنيد مسئله را از ديد آن شخص حل كنيد. شخصيت مفروض شما ممكن است چشم اندازهاي جديدي را نسبت به آن مسئله به شما بدهد. براي مثال، با خود بگوييد اگر اسحاق نيوتن با اين مسئله روبرو مي شد، چه مي كرد. ژنرال جورج پاتون چطور؟
اسلاید 134: توفان فكري در شركت ژيلتمديران خودشان را به جاي موي سر انسان تصور كردند آنها اين موضوع را در ذهن خود مجسم كردند كه موي سر چه ديدگاهي يه زندگي دارد: ازاينكه هر روز شسته مي شوم وحشت دارم. من از سشوار بدم مي آيد. من احساس پژمردگي و بي روحي مي كنم.بعضي خواهان شامپوي ملايم براي حفاظت از قسمت انتهاي آسيب ديده موهاي خود شدند.هر كس احساسات متفاوتي داشت در نتيچه اين امر شامپوي Silkience بود كه با نيازهاي مختلف موهاي مختلف سازگاري داشت.
اسلاید 135: تجسم تجسم يك مسئله و راه حلهاي بالقوه آن روش خوبي براي ايجاد راهكارهاي مختلف است. بنظرميرسد ذهنما واكنش خلاق تري نسبت به تصاوير نشان ميدهد تا واژه ها. چشم هايتان را ببنديد ومسئله را درذهنتان مجسم كنيد چه مي بينيد؟ حيطه نگاه خود را روي آن مسئله گسترش دهيد.جزئيات بيشتري را بررسي كنيد. چه راه حلهايي را مي توانيد مشاهده كنيد؟
اسلاید 136: چه مي شود اگر...؟از خودتان بپرسيد «اگر فلان كار انجام شود چه مي شود، چه پيامدهايي خواهد داشت؟» براي مثال چه مي شود اگر سال آينده يك ميليون واحد محصول خود را به فروش برسانيد؟ بر روي چه چيزهايي تأثير مي گذارد؟اين تكنيك مي تواند ابزار قدرتمندي باشد مديريت راهبردي موفق اغلب بر توانايي استفاده از نرم افزار براي طرح سئوال هاي«چه مي شود اگر...؟» و سپس تهيه فهرستي از پيامدها و واكنش هاي راهبردي، تكيه مي كند.
اسلاید 137: گروههاي كوچكي از كارگران هستند كه براي حل مسائل كيفي مرتبط با زمينه هاي كاري خاص خودشان گرد هم مي آيند.دواير خلاقيت
اسلاید 138: تكنيك گوردن/ليتلاين تكنيك توسط ويليام گوردون در شركت مشاوره اي آرتور دي.ليتل با هدف خاص رسيدگي به مشكلاتي كه بعضي ازافراد دربرخورد با مفاهيم انتزاعي پيدا مي كنند، طراحي شد.اين تكنيك به يك رهبرقوي وانعطاف پذير نياز دارد كه ميتواند اعضاي گروه را به وسعت نظروگسترش دادن حوزه ديد و چشم انداز، تشويق كند.براي مثال هنگاميكه استيو كانج مشاور توسعه محصول، براي كمك به حل كنندگان مسئله براي اختراع چاشنيهاي جديد Life Saverبه خدمت گرفته شد فهرستي از 75 نوع چاشني بستني Baskin-Robbinsنمونه هايي از ميوه هاي ناآشنا و نمونه هايي ازعطرها را دراختيار آنان گذاشت.نتيجه اينكه حل كنندگان مسئله ايده خط توليدبسيارموفق انواع آب ميوه را بوجود آوردند.
اسلاید 139: گفتار چهارم: کارگاه و فیلم و ...
اسلاید 140: تکنیکها: 1-توفان ذهنی(بارش افکار:منظم-بدون نظم) 2-دوایر متحدالمرکز 3-پارتو 4-فیش بنز ارائه راهکارها
اسلاید 159: والسلامخسته نباشيدشما را به تقواي الهي و تداوم انديشه دعوت مي كنم زيرا كه تفكر پدر و مادر همه خوبيهاست (امام حسن ع )
اسلاید 160: والسلامخسته نباشيد
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.