khlaghiyat_jadid

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “خلاقیت (creativity)”

خلاقیت (creativity)

اسلاید 1: 1

اسلاید 2:

اسلاید 3: خلاقیتcreativity3seewhy

اسلاید 4: 4بی کرانگی انسان عجب موجودي است اين انسان ! خردش ستايش برانگيز ، استعدادش بي‏پايان ، با صورتي ستودني و با حركتي سريع !در كردار چونان فرشتگان و در فهم و ادراك همچون خداي ! مايه زيبايي عالم و فخر همه جانداران ! شكسپير ، هملت

اسلاید 5: خلاقیت creativity نوآوری innovativeکارآفرینی entreprenership5

اسلاید 6: 6نیمکره های مغز1- نیمکره راست : خلاقیت ، تصویر ها ، رنگ ، احساسات ، نگاه کل نگر ، بصیرت ، درک ، شناخت2- نیمکره چپ : ارزیابی ، منطق ، استدلال ، توجیه ، تجزیه و تحلیل،محاسبه ، واقع بینیآرزوهای محال،خوب هستند،اما یک ایده زمانی خلاق است که زاییده نیمکره راست مغز باشد و نیمکره چپ مغز آن را تصدیق کند.3- تلفیق :هماهنگ کردن دو نوع اندیشه که قبلا نا مربوط بوده اند. برق از ترکیب( یک مفتول فلزی و الکتریسته) ایجاد شد

اسلاید 7: 7تعاریفایده: چیز جدیدی است ، چیزی که قبلا وجود نداشت.فرصت: تبدیل ایده به یک کسب و کار که دیگران نیاز داشته و برای آن هزینه کنند.خلاقیت:صلاحیتی که همه ما برای اندیشیدن به راه حل های تازه و مفید به منظور حل مشکلات داریم و بعبارتی درخشش یک اندیشه و بوجود آمدن نظر و ایده های نو

اسلاید 8: 8کشف : آشکار ساختن و بهره برداری و به ظهور رسانیدن چیزی که وجود داشته ولی قبلا کسی متوجه آن نشده است و یا آن را درک نکرده است (میکروب توسط پاستور ، جاذبه توسط نیوتن و...)اختراع : نوانگیختن و ایجاد کردن و دستیابی به چیزی یا روشی جدید است که قبلا ناشناخته بوده است.و بیشتر به اکتشافات فنی که حالت اتفاقی دارد اطلاق می شود(پنیسیلین،اشعه ایکس،برق،ماشین بخار، و...)بصورت تصادفی و غیر تصادفینوآوری :عبارت است از خلقتی که ارزش قابل توجهی برای (فرد، گروه، سازمان، صنعت یا جامعه)دارد.و مفهومی اقتصادی و عملی دارد.و در واقع تلاش برای تبدیل ایده های خلاق به محصول است که ارزش اقتصادی بالائی دارد.

اسلاید 9: 9خلاقیت و نوآوریخلاقیت نقطه آغاز نوآوری است و بیشتر جنبه های فکری و نظری است و نوآوری بیشتر جنبه های کاربردی و عملی است.خلاقیت فرآیند نوآوری

اسلاید 10: خلاقیت یک توانایی فردی است که می تواند به یک اختراع یا ایده ای بکر توسط فرد خلاق منجر شود.نوآوری فرایندی است که اختراع یا ایده را به محصول یا خدمتی که قابل عرضه در بازار است تبدیل می کند.کارآفرینی ویژگی فردی است که با عزمی راسخ و با وجود موانع بسیار در رساندن یک محصول و یا ارایه ی خدمت جدیدی به بازار فرایند نوآوری را با موفقیت هدایت می کند.10

اسلاید 11: تعریف خلاقیتوایزبرگ:خلاقیت زمانی شکل می گیرد که فرد راه حل تازه ای برای برای مسئله ای که با آن رو به رو شده به کار ببرد. این تعریف شامل دو عنصر است :اول) راه حل مسئلهدوم)تازه و نو بودن راه حل مسئله برای حل کننده ی آن11

اسلاید 12: تعریف خلاقیتگیلفورد:افعال بشر ناشی از دو نوع تفکر واگرا و همگرا می باشد. که خلاقیت را منطبق بر تفکر واگرا می داند.تفکر واگرا تفکری است که به جهات مختلف سیر می کند و برای حل مسئله به خلق راه حلهای بسیار متنوع ، متفاوت و نوین می پردازد.تفکر همگرا تفکری است که در آن فرد با ادغام اطلاعات به روش منطقی فقط به پاسخ صحیح حل مسئله می پردازد12

اسلاید 13: تعریف خلاقیتکیتینگ: (مفهوم خلاقیت را توسعه بیشتری بخشید) برای ایجاد رفتاری خلاق، رشد و تحول چهار دسته از مهارت را ضروری میداند:1- توانایی تفکر واگرا در فرد که با خلق راه حل های بسیار متفاوت دامنه وسیعی از ابعاد و زوایای مختلف یک مسئله را در نظر می گیرد.2-داشتن معلومات وسیع و تجربه مفید در زمینه خلاقیت3- توانایی برقراری ارتباط با دیگران به منظور تبادل تجربیات و معلومات4- توانایی فرد برای تجزیه و تحلیل انتقادی (در هنگام یافتن چند راه حل برای کنار گذاشتن راه حل های دیگر داشتن قدرت قضاوت و نقادی دقیق ضروری است)13

اسلاید 14: عوامل مؤثر در خلاقیتخلاقیت به عوامل متعدد درون فردی و میان فردی نیازمند استمحیط مناسب، والدین آگاه، مربیان شایسته، برنامه آموزشی ، تفاوتهای فردی، سخت کوشی از جمله لوازم خلاقیت می باشند. بوهم شرط لازم برای خلاقیت را یادگیری مطالب تازه می داند14

اسلاید 15: عناصر اصلی خلاقیت (آمابلی – دانشکاه هاروارد)15

اسلاید 16: یک نکته:بیشترین مانع خلاقیت از دانسته هایمان است نه ندانسته هایمانبنابراین افرادی که به تازگی وارد یک موضوع می شوند بهتر از افراد آگاه می توانند ایده بدهند16

اسلاید 17: مهارت های مربوط به خلاقیت:اگرکسی از بالاترین مهارت نسبت به موضوعی برخوردار باشد، اما از مهارتهای خلاقیت بی بهره باشد هرگز قادر به انجام کار خلاقی نخواهد شد.در این حالت است که مهارت موضوعی بزرگترین مانع خلاقیت خواهد بود.17

اسلاید 18: ارزشهای فکری زیر خلاقیت را تقویت می کند:شکستن عادتکنار گذاشتن شیوه های فکری و عملی پیشیناستفاده از روشهای جدیدبه تعویق انداختن قضاوت ارزیابی ایده ها برای جلوگیری از ضایع شدن ایده ای که در ابتدا ممکن است جالب و مفید به نظر نیاید.درک مسائل پیچده به هنگام مواجه شدن با آنها و تلاش در حل آنهاوسعت فکر و برقراری ارتباط میان ایده های متفاوت 18

اسلاید 19: انگیزه:یکی از مهمترین اجزاء خلاقیت، انگیزه است.انگیزه و علاقه به انجام یک کار با هم رابطه مستقیم دارند.انگیزه انجام هر کاری را برای انسان لذت بخش می سازد.19

اسلاید 20: بیل گیتس: باید از آنچه هر روز انجام میدهد لذت ببرد و کار روی مسائل جدید برای او لذت بخش است و او همواره می گوید بهترین شغل را دارد..آمابلی : من طی سالها تحقیق دریافتم که انگیزه ی درونی مهمترین نقش را در خلاقیت دارد. اگر افراد از ابتدا به کار علاقه داشته باشند و بدون فشار خارجی و با لذت و رضایت کار را شروع کنند، می توانند خلاقیت بیشتری از خود نشان دهند..20

اسلاید 21: نکته:هرنوع عامل بیرونی که احساس کفایت فرد را تقویت کند، بدون آن که احساس خود مختاری وی را تحلیل برد، به انگیزه ی درونی خواهد افزود.باید در نظر داشت که استقلال در فرایند کار نیز میتواند به خلاقیت دامن بزند.21

اسلاید 22: عوامل موثر بر خلاقیت(استرنبرگ و اوهارا) انگيزش: افراد خلاق عموما براي به فعل درآوردن ايده هاي خود برانگيخته ميشوند؛ شخصيت:افرادخلاق عموما داراي ويژگيهاي شخصيتي مانند مصر بودن، مقاوم بودن در مقابل فشارهاي بيروني و داخلي و نيز مقاوم بودن در مقابل وسوسه همرنگ جماعت شدن هستند؛ محيط: افراد خلاق عموما در داخل محيط‌هاي حمايتي بيشتر امكان ظهور مي‌يابند

اسلاید 23: 23بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیمشراب ارغوانی را گلاب اندر قدح ریزیم نسیم عطر گردان را شکر در مجمر اندازیمصبا خاک وجود ما بدان عالی جناب انداز بود کان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیمبهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه از پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم”حافظ شیرازی“

اسلاید 24: 24موانع خلاقیت : 5 دسته کلی دارد. 1- موانع محیطی خلاقیت :1 – تاثیرات عوامل اقتصادی محیط 2 – تاثیرات عوامل بازار و عرضه کنندگان3– ویژگی و مشخصات صنعت مربوطه4 – سیاست های دولت 5 – قوانین و مقررات 6 – نظام آموزشی و پرورش سنتی7 – وضعیت نظام وظیفه

اسلاید 25: 252- موانع سازمانی خلاقیت :1 – عدم دسترسی به اطلاعات 2 – فقدان ارتباطات افقی و عمودی مناسب 3 – اندازه سازمان برای سودآوری 4 – انزوا و گوشه گیری کارکنان 5- ساختار نامناسب سازمان 6– افق زمانی کوتاه مدت مدیران 7 – فقدان سیستم پیشنهادات موثر و سریع 8 - فقدان لوازم و ابزار لازم 9- فقدان سیستم تشویق و پاداش هدفمند و منعطف 10- ناسازگاری ، استرس و نارضایتی کارکنان 11- مبارزات و سیاست بازی های سازمانی 12 – دلگرمی زیاد از حد مدیر 13- فشار به اخذ نتیجه سریع

اسلاید 26: 263- موانع فرهنگی خلاقیت :1- مذهب 2- خیال پردازی به معنی (وقت تلف کردن ، تنبلی و دیوانگی)3- بازی و بازی گوشی فقط مخصوص کودکان است . 4- ترجیح دادن سنت ها به تغییر و تحولات5- هر مشکلی با پول و تفکر علمی حل می شود .

اسلاید 27: 274- موانع فردی خلاقیت:1- موانع احساسی(بی ارزش بودن ، کمروئی و...)2- هیجانی(ترس از شکست، عدم تحمل مسائل مهم ، تمایل به قضاوت در مورد ایده ها ، نداشتن هیجان شور و رقابت پذیری ، ضعف خیال پردازی)

اسلاید 28: 285- موانع ادراکی خلاقیت: 1- مانند سختی جدا کردن مسئله از سایر امور 2- سختی تعریف دقیق و صحیح مشکل 3- تمایل به محدود کردن قلمرو مشکل 4- ندیدن مشکل از زوایای مختلف 5- استفاده نکردن از همه حواس 5 گانه

اسلاید 29: مراحل تفكر خلاق: 1- آمادگي :‌در اين مرحله شخص به نوع روابط بين پديده ها كه ذهن او را به خود مشغول كرده اند پي برده و با طرح سؤال هاي مختلف در ذهن به نقد و بررسي آن مي پردازد. 2- پختگي : در اين مرحله شخص با گذار از مراحل قبلي به درك و شناخت عميق تري از روابط بين پديده ها مي رسد و گويي پديده ها ، جزئي از وجودش شده است. 3- روشنگری : در اين مرحله شخص به پاسخ هاي ناگهاني دست پيدا مي كند، معمولاً با كلماتي نظير آهان ، يافتم .... متجلي مي شود. 4- وارسي : در اين مرحله فرد به بررسي بهترين ايده اي كه در مراحل قبلي به آن رسيده است مي پردازد تا صحت و سقم و درستي آن را مشخص نمايد. 5- اجرا : در اين مرحله فرد افكار يا ايده هايي كه مورد تأييد واقع شده اند را به مرحله اجرا در مي آورد.

اسلاید 30: ويژگي هاي افراد داراي تفكر خلاق : 1- راه هايي را جست و جو مي كنند كه از طريق آن بتوانند فكر خود را به سوي ايده هاي نو و تازه هدايت نمايند. 2 – به همه ي جوانب يك موضوع و مسئله توجه دارند. 3 – در حل يك مسئله تمركز حواس بيشتري را از خود نشان مي دهند. 4 – فكرهايي بكر (دست نخورده و نو) را بيشتر از ديگران از خود نشان مي دهند. 5 – به راه حل هايي مي انديشند كه ممكن است از ديد ديگران اهميت چنداني نداشته باشد.

اسلاید 31: ويژگي هاي افراد داراي تفكر خلاق : 6 – از ربط ايده ها و تجربيات مختلف، نتايج جديدي را مي گيرند. 7 – افكار و عقايد خود را به راحتي مطرح مي كنند و از مواجه با عقايد مختلف استقبال مي كنند. 8– براي حل مسايل و مشكلات راه هاي مختلف را بررسي و تا رسيدن به نتيجه دلخواه تلاش مي كنند. 9 – خود را محدود به نظرات ديگران نمي نمايند، حصار هر آن چه بود و هست را مي شكنند. 10 – همواره كنجكاو بوده و در جست و جوي اطلاعات جديد و نو هستند.

اسلاید 32: 11 – از قدرت تصوير سازي ذهني بالايي برخودارند، تا حدي كه به تفكرات خود ، عينيت مي بخشند. 12 – مثبت نگر و پرانرژي هستند. 13 – معمولاً براي هر سؤالي آمادگي ارائه پاسخ هاي مختلف را دارند. 14 – سؤال وجواب هاي غير عادي و عجيب و غريب در آن ها بيشتر ديده مي شود. ويژگي هاي افراد داراي تفكر خلاق :

اسلاید 33: چگونه تفكر خلاق را در خود و ديگران پرورش دهيم ؟ 1 – اطلاعات و تجارب خود را در موقعيت هاي مختلف گسترش دهيم. 2 – از ديگران سؤال هايي را بپرسيم كه پاسخ هاي متعدد داشته باشد. 3 – اگر سؤال هاي غيرمعمولي از سوي ديگران مطرح مي شود، سعي كنيم تا با همكاري خودشان پاسخ هاي جديد و نو را كشف كنيم. 4 – رفتارها و الگوهاي افراد خلاق مثل ابوعلي سينا، دكتر حسابي و ... را سرمشق زندگي قرار دهيم. 5 – از فنون ويژه تفكر خلاق مانند «بارش فكري» به خوبي استفاده نماييم.

اسلاید 34: 6 – آن چه را كه مي خوانيم، مي بينيم و مي شنويم مهمترين نكات آن را يادداشت نماييم. 7 – هر فكر جديدي كه به ذهن ما مي رسد، بنويسيم (افكار خود را روي كاغذ بياوريم) اجازه دهيم هر سؤالي را از ما بپرسند و سؤالات آنان را جدي بگيريم. 8-سعي كنيم پاسخ هاي ما در مقابل سؤالات ديگران به گونه اي باشد كه او را به سؤال هاي جديدتري هدايت كنيم. 9-از موقعيت هاي مانند مسافرت، بازديد از موزه ها، رفتن به مكانهاي تفريحي و فرهنگي جهت آموزش تفكر خلاق استفاده كنيم.

اسلاید 35: 10 – احساس امنيت، شادي و آرامش از عوامل شكوفايي تفكر خلاق است، آن عوامل را از خود و ديگران دريغ نكنيم. 11 – هوش ، استعداد ، مهارت و تلاش جدي، بخشي از عوامل رشد خلاقيت است اما ضروري است به ايجاد انگيزه نيز توجه ويژه اي داشته باشيم. 12 – توانايي ديگران را بپذيريم باور داشته باشيم كه هر فرد موجودي منحصر به فرد است و مثل و مانند ندارد. 13 – وقتي كار و فكر جديد و خلاقانه اي را از ديگران مشاهده كرديم ، با تشويق، خوشحالي و شادي خود را ابراز كنيم.

اسلاید 36: برخی از ویژگی های افراد خلاق

اسلاید 37: تقویت قدرت خلاقیت قدرت خلاقیت افراد را می توان از طریق مشاوره هدایت و آموزش تقویت کرد. به طور کلی ( تعامل گروهی )فکرها را به فعالیت وامی دارد. زیرا افراد گروه یکدیگر را بر می انگیزند. نوآوری فقط نتیجه هوش و استعداد افراد نیست بلکه حاصل کار سخت و طولانی آنها بر مسائل است. فرد خلاق معمولا هر چیز را از دیدگاه گوناگون بررسی می کند و به حفظ وضعیت موجود قانع نیست.

اسلاید 38: ویژگی های افراد خلاق 1- دیدن مسائل به شکلی که قبلا مورد توجه قرار گرفته نشده. 2- ربط دادن فکرها و تجربیات و دیدگاهها. 3- چندین راه حل برای حل مسئله. 4- تردید در مورد پیش فرضهای قبلی. 5- فی البداهه کمک گرفتن از نیروی ذهنی و بینشی. 6- بکارگیری فراگرد فکری و عملی به اشکال متنوع.

اسلاید 39: افراد خلاق چگونه فکر می کنند: گیلفورد:کلید خلاقیت در تفکر واگرا است. تفکر واگرا برای تجزیه و باز کردن مشکل و دیدن همه ابعاد موضوع است با طرح سئوال هایی مانند: ((راجع به چیست؟)) ابعاد و زوایای مختلف مسئله را آشکار می کند تفکر همگرا که برای رسیدن به راه حل نهایی به کار می رود. باطرح سئوالهایی مانند ((چرا)) مسئله را به اجزای کوچكتری تقسیم می کند.39

اسلاید 40: کارآفرینان و افراد خلاق مهارت خوبی در پرسیدن سئوالات کلیدی دارند.40

اسلاید 41: خصوصیات یک محیط خلاق:انعطاف پذیر است شخص احساس می کند از ایده های او استفاده صحیح می شود و مهارتهای خاص او در ایجاد اندیشه های جدید و روشهای نوین هدر نمی رود و مورد تشویق و ترغیب قرار می گیرد . افراد به یک دیگر اعتماد و اطمینان دارند و می توانند ریسک های روانی را برای ابراز کردن ایده های خود بپردازند.(1- مسخره نمی شود2- مالکیت معنوی حفظ میشود)خلاقیت در محیطی که فاقد انگیزه، آزادی و تحرک باشد به وجود نمی آید.41

اسلاید 42: فرایند خلاقیت پدیده ای اتفاقی استیک اتفاق .... جرقه..... آها .....به اتفاق خوشایند سرندیپیتی و ژاپنی ها ساتوری می گویند.خلاقیت با آموزش در ذهن فرد پدید نمی آید. ولی می توان استعداد ها و مهارت های متعددی را که در خلاقیت مؤثرند پرورش داد تا ذهن آماده شود.42

اسلاید 43: موانع فردی خلاقیت:داشتن اهداف متضادنداشتن استراحت کافیترس از انتقادعدم تمرکز ذهنی و وجود استرسخودپرستی و غرورعادت زدگیمنفی نگری و عدم اعتماد به نفس43

اسلاید 44: اهمیت خلاقیت در پذیرش نیرو در شرکت microsoftبیل گیتس برای پذیرش یک نیروی کارشناس در شرکت مایکرو سافت در سال 2007 قبل از انجام تست تخصصی اقدام به یک سؤال برای سنجش خلاقیت آنها می نموددر دو اتاق کنار هم در یکی سه لامپ وجود دارد در دیگری سه کلید آن چگونه میشود با یکبار مراجعه به هر اتاق مشخص نمود که کدام کلید مربوط به کدام لامپ می باشد.44

اسلاید 45: چگونه میتوان تمام نقاط زیر را با چهار خط به یکدیگر متصل نمود؟؟؟؟45

اسلاید 46: دو اصل را هرگز فراموش نکنید:اصل اول: زندگی همانقدر به شما می دهد که شما خواسته اید.اصل دوم: اصل اول را هرگز فراموش نکنید.

اسلاید 47: انواع زندگی شغلی :استخدامخود اشتغالی کارآفرینی

اسلاید 48: کارآفرينويژگي هايروحيويژگي هايجسميويژگي هايروانيسختکوشيو پشتکارخوداتکاييآگاهيکمال جوييمردم گراييکوشا و پرتلاشپرکاريسحرخيزيسستي گريزيفرصت شناسيريسک پذيريوقت شناسيتشويش گريزيروشمنديدرک اهميتويژگي هاياقتصادياحتکارگريزيتعادل وميانه رويتجربه گراييدورانديشي(معيارگرايي)ابزارشناسي

اسلاید 49: دسته بندی علائق (ترجیح سنج شغلی کودر – اصلاح شده):رغبت مکانیکیرغبت محاسباتیرغبت علمیرغبت هنریرغبت تماس با مردمرغبت به فضای بازرغبت ادبیرغبت موسیقیرغبت خدمات اجتماعیرغبت به کار دفتریرغبت به امور نظامی

اسلاید 50: دسته بندی علائق (ترجیح سنج شغلی کودر – اصلاح شده):رغبت مکانیکیرغبت محاسباتیرغبت علمیرغبت هنریرغبت تماس با مردمرغبت به فضای بازرغبت ادبیرغبت موسیقیرغبت خدمات اجتماعیرغبت به کار دفتریرغبت به امور نظامی

اسلاید 51: حضرت آدم(ع) : کشاورزي، دامداري، بافندگيحضرت داود(ع) : آهنگري، زنبيل بافي، زره سازي، زراعتحضرت مسيح(ع) : درودگري (نجاري)حضرت ادريس(ع) : دوزندگي، نوشتن، کشاورزیکار و کارآفريني در سيرة پيامبرانمساويکـــارهيچ پيامبري برانگيخته نشدمگر کار و زحمت را پيشه ساخته باشد.ارزش وجودي استنکته

اسلاید 52: حضرت نوح(ع) : نجاري، باغداري، زراعتحضرت هود(ع) : تجارت و بازرگاني، کشت و زرعحضرت ابراهيم(ع) : کشاورزي، گوسفندداري و شبانيحضرت سليمان(ع) : زنبيل بافي، معماريحضرت موسي(ع) : گله داري و شباني، کشاورزیحضرت شعيب(ع) : چوپاني و گله داري، کشاورزیحضرت لوط(ع) : کشاورزي، باغداريحضرت صالح(ع) : تجارت و بازرگاني، کشاورزیحضرت پيامبر اکرم(ص) : بنايي، باغداري، تجارت و بازرگاني حتي آرد کردن گندم در خانه حضرت خديجه(ص)تجارت وبازرگاني و اولين بانوي كارآفرين

اسلاید 53: WHAT MATTERS MOSTI S HOW YOU SEE YOURSELF

اسلاید 54: 54در نهایتدشمن بزرگ خلاقیت ،باورهای خودمان است.(نمی شود،امکان ندارد،نه،نه...)پایان

اسلاید 55: IndependentGood Sense of HumorUses Intuition AsMuch as LogicAlert, Watchful,& ObservantInternally DrivenEgoRisk TakersSelf-AssertiveSelf-SufficientPersistentHigh ToleranceFor AmbiguitySelf-Disciplined.The Creative PersonPersonal Characteristics of a Creative Perso

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید