کسب و کارمدیریت و رهبری

دانش زايی ميان سازمانی

صفحه 1:
دانشزایی میان سازمانی: رویکردی به ارتقاء شبکه ورزی دانش پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران ‎is 1‏ ۷

صفحه 2:
*_ برهمگان آشکار است که دانشزایی در محیط نیازمند انگیزه هاییست که ورود به فا ۳ برای استخراج و بازسازی ساختارهای اطلاعات نوین به منظور پاسخگویی به پرسش ها لتظارات نو فراهم می سازد. * ازجمله اين انكيزه هاء عدم دسترسى فرد ‎٠‏ گروه یا نهاد به واقعیات مطلوب است که او را واثار می سازد تا برای دستیابی به آن.به فرد. گروه و ییا نهادهای دیگر که علی القاعده حلّز هویتی همدیس و همراستا با محتوای پرسش / انتظار اوست. ارجاع کند. *_ همگام با این ارجاعست که انتظار می رود دانشی نوین که زاییده تلفیق. واقعیات نهفته در بایکاتی مرجع مربوطه با مدل درخواستگر است. پا به عرصه ظهور نهد. این دانش می تواند با هویت خاص خود در بایگانی درخواستگر ذخیره گردیده و در آینده با مدل های درخواست از جانب افراد. گروه ها و یا نهادهای دیگر تلفیق گردد. بدین منوال مي توان انتظار داشت که در طول زمان ساختارهای دلنش پیچیده تر. هر کدام باههیت ویقه خود. در فضای تعامل بیان موجومیت های سازمانی شکل گرفته و بدبنگونه تعامل میان لین موجودیت ها که لازمه حیاتپذیری آنهابا هدف ایفای نقشی در توسعه در ابعاد مختلف آنست,به نحوی معنادار به ظهور برسد.

صفحه 3:
فضای پیرامونی گردد. بدیهی استکه به تناسب دانشی که از اين تعامل بر می خاهد. می توان انتظار داشت که شبکه دلنش در جهتی کارآمد تر (پرفایده تر) فعال گردد. سوال در اینجاست که چگونه می توان تعامل میان دو سازمان را از منظر دانش برخاسته بارور ساخت؟البه نظر می رسد که (عمق) اطلاعات نهفته در درخواست یا پرسش یک سازمان که او را در عمل به ارجاع به سازمانی دیگر سوق می دهد, نقشی تصمیم گیرنده در این خصوص ایفا کند. اطلاعات نهفته دردرخولست یا پرسش, سازمان را به تجربه جدیدی از عملکرد دانش مرجع رهنمون می سازد. به تعبیری سازمان (فرد گروه . نهاد) در می یابد که ترجمان واقعیات حوزه مرجع از منظر پرسش ادرخواست او چگونه بوده و نهایتاً این ترجمان از چه دانشی برخورداراست.

صفحه 4:
منظرهای مختلف در برخورد با بک درخواست / یک ی تفسیر درخواست / پرسش در فضای خاص چه منابعی (دیدگاه ها ء روش هاء مدل هاء ابزارها) می توانند دهی در اختیار کاربر قرار گيرند. سیر استدلالی ویژه در برخورد با درخواست / پرسش مورد نذا پاسخ به درخواست / پرسش مربوطه

صفحه 5:
تی (۴885) می توانند از منظر دست یافتن مد نظر قرار گیرند؟ * ايك موجوديت (با ويزكى هاى خاص) از جه خواصى (باجه رت ات تبعيت مى كند؟ ‎Modeling entities’ properties‏ * رابطه ميان دو موجودیت (با ویژگی های خاص). | زچه خواصی (با چه ویژگی هایی) می کند؟ ‎Modeling entities’ inter-relations‏ در شرایط سازگاری مجموعه ای از موجودیت ها (با ویژگی های خاص) چه موجودیت های دیگرنیز سازگار می باشند؟ Modeling entities’ associations زگی های خاص) چه راه حل هایی (با چه ویژگی هایی) پيشنهاد می گردد؟ ‎Modeling problem solution‏ * یرای مسائل با ویژگی های خاص) چه فرآیندهای استدلالی (با چه ویژگی هایی )پيشنهاد می گر ‎Modeling reasoning process‏ * _برای مسائل (با © یک هدف عمده از پژوهش دستیابی به واقعیات فوق است که به تعبیری می توانند دلنش حاصل از پژوهش تلقی گردند. شکی نیست که سیستم های پرسش / پاسخ قادرند لین فر آیند را در حد شگرفی تسهیل نمایند.

صفحه 6:
سطوح دانش در واقعیات 7 چه خواصی در یک موجودیت نهفته است؟ 7 چه روابطی ( با چه خصوصیاتی) میان دو موجودیت نهفته است؟ 7 چه واقعیاتی (مشتمل بر چه خصوصیاتی) می توانند در کنار مجموعه ای از واقعیات ديكر سازگار باشند؟ ‎ole‏ حل هانی ( با بچة خصوصیاتی )مین توانبزای‌بیک. معبقلة ( با ویژگیهای خاص) پیشنهاد نمود؟ ‏7 منابعي که در تولید راه حل به کار گرفته می شوند دنباله «سیراشتفاق 2۳1 ‏7 خود راه حل

صفحه 7:
"پردازش دیدگاه نگر مفاهیم" به عنوان چارچوبی رابانشی برای نحقق دانشزایی ‎(Otwport- Orected Ouuiputiod oP Orwept)‏ * زمانيكه درخواست يا يرسشى از يك بايكلنى مرجع مطرح می گردد. چند مستله مدنظر قرار مى گیرد که از جمله آنها می تون به "اینکه درخواست ییا پرسش مربوطه چگونه می بايد تعبير (تفسیر) گردد تا مابه ازای آن بتوان پاسخ مناسب از بایگلنی دریافت تمود؟" " اینکه در صورت عدم وجود پاسخ مناسب از جانب بایگلنی, لین بایگلنی می تولند چه متلبع (دیدگاه هاء روش ها ابزر...) مناسبی را برای پاسخ دهی در اختبار کاربر قرار دهد؟" و نهایتاً "اینکه بایگانی مرجع چه سیر استدلالی ایرا جهت پاسخگویی به این درخواست یا پرسش در پیش می گیرد؟ " اشاره کرد. به تعبیری اينکه تلقی از یک درخواست یا یک پرسش چیست؟ . چه منابعی می تواند در جهت پاسخگویی به کار گرفته شود؟؛ و اینکه اساسا استدلال ضروری برای پاسخگویی به درخواست یا پرسش مربوطه چیست؟ مواردی هستند که می باید به آنها توجه نمود. * موارد فوق دقیقاً مواردی هستند که توسط انسان خبره (6(606۲0) یا خبرگان در پاسخگویی به یک درخواست و یا یک پرسش مد نظر قرار می گیرند.

صفحه 8:
کارکردهای اصلی پردازش دیدگاه نگر مفاهیم * بهسازی توانمندی/کارآمدی .. بدین معنا که بتوان توانمندی / کارآمدی یک موضوع (مضمون) را به کمک موضوع ( مضمون) دیگر افزایش داد. ‎(ex: wewrd cet Brow te viewpotd oP Pury)‏ ** توجیه نقش / کاربری . . بدین معنا که بتوان به تبیین جایگاه | نقش یک موضوع (مضمون) در حوزه موضوع (مضمون) دیگر پرداخت. ‎(ex: erage processtay Proc the viewpotat oP oedicdl dagazsts),‏ * پیش نگری چشم انداز / پیامد .. بدین معنا که بتوان پیامدها/ چشم انداز های فعال بودن از یک موضوع (مضمون) را در حوزه موضوع (مضمون) دیگر به بررسی نهاد. ‎oP oll production)‏ تحضد عكا مس موس مه و ‎ ‏** تفسیر ( تعبیر) ۰ . بدین معنا که بتوان یک موضوع (مضمون) را از منظر موضوع (مضمون) دیگر به تفسیر (تعبیر) گذاشت. ‎viewpotd oF sigedl processing)‏ سا سا موم عم

صفحه 9:
قاب (121136]) به عنوان ابزارى براى باز نمايى مفاهيم موضوعات مفاهیم مرتبط با موضوعات (مضامین) اصلی را می توان در قالب قلب هایی با خصلت های ویژه که منعکس کننده ماهیت این مفاهیم از منظرهای مخل ۱۱۲ بازنمایی کرد. خصلت های عمده عبارتند از : خصوصیت / هدف اصلی ( ‎Major‏ ‎«ly! . (concern/characteristics‏ پایه ‎basic)‏ ‎(advantages) oljLiol (constituents‏ , نقاط ضعف (01560۷5۳0]0966) . که به تعبیری بیان کننده "چرا" "چون" کدام +" ( در چه شرایطی موفق) و "کدام -*( در چه شرایطی ناموفق) هستند.

صفحه 10:
ارائه یک مثال سازمان أ -- حفاظت محیط زیست سازمان - بالايش فرآورده ها ى شيميايى سازمان 1 -- آینده پژوهشی | آینده نگاری فناوری 8 -- (حفاظتمحیط زیساز دیدگاد پل الیشفرآورده هاای شیمیلیی) دانش تولید شونده - چه ملاحظاتی را می باید در خصوص حفاظت از محیط زیست با توجه به دانش موجود از سازوکار الایش | نوع فرآورده ها ی شیمیایی موجود در نظر گرفت؟ 8 - - ( آینده نسکایعاز دید گام (حفاظتعحیط زیساز دیدگاه پل لیشفرآورده ها ی شیمیلیی) دانشن تولید شونده - با توجه به ملاحظات موجود در خصوص حفاظت از محیط زیست از منظر دانش سازوکار پالایش فرآورده های شیمیایی موجود. چه سیاق ها مدل ها و ابزارهایی را می باید در راستای آینده پژوهشی / آینده نگاری در توسعه فناوری پالایش این نوع فرآورده ها مورد استفاده قرار داد. عملیاتی سازی آینده آینده نگاری بر بايه اين سياق هاء مدل ها و ابزارها نهايتاً به کدام برنامه اجرایی می انجامد؟

صفحه 11:
نتیجه پرسش سازمان ۳ از ) نتیجه برسش سازمان ؛ از سازمان (1 6 نتیجه پرسش سازمان ۱ از سازمان ز سیر افزایشی و بازگشتی (صهیسحر 8 مسج در دانشزایی برمبنای پاسخ دهی به درخواست ها/ پرسش ها 11

صفحه 12:
بالایش فراورده های شیمیایی پرداختن به امور مربوط به محیط زیست به گونه ايكه موجودیت های زیستی ارزشمند (برای انسان و ذیحیاتان آن) ‎oe‏ المقدور نروند. ديدكاه ها . روش هاء مدل هاء فتون و لبزارهای محافظت از موجودیت های زیستی در طبقات گوناگون پرداختن به فرآورده های شیمیایی به گونه ميك مواد سمی (فعال) ناشی از آنان به حداقل معقول و قابل قبولی کاهش یابد. دیدگاه ها . روش هاء مدل ها فنون و ابزارهای به حداق رسانیدن فرآورده های شیمیایی

صفحه 13:
آبنده پژوهشی | آننده نگاری فناوری هدف اصلی اجزاءپایه 13 تدوين برنامه هاى آتى در خصوص فناورى و امور مربوطه. در چارجوبی منطقی و معنادار که مطابق با امکانات و توانمندیهای موجود از یکسو و نیازهای جامعه و روند رو به رشد فناوری مربوطه از سوی دیگر باشد. دیدگاه ها . روش هاء مدل هاء فنون و ابزارهای تدوین برنامه با در نظر كرفتن فرصت ها و مخاطراتی که در فوق به آن اشاره شد.

صفحه 14:
حفاظت محبط زبست از دیدگاه پالانش فرآورده های شیمبابی هدف اصلی اجزاء پایه آينده نكا هدف اصلى پرداختن بهامور مربوط به محيط زيست به كونه ايكه موجوديت هاى [بتی ارزشمته در شرايط وجود مواد سمى (فعال) ناشى از فرآورده هاى شيميابى حتى المقل | بو دیدگاه ها . روش ها مدل هاء فتون و ابزارهای محافظت از موجودیت های زیستی در طقات گوناگون در شرابط وجود مواد سمی (فعال) ناشی از فرآورده های شبصابی (که محموعه ای از احزاء پابه استوارنت از دیدگاه (حفاظت محیط زیست از دیدگاه بالایش فر آورده هاى شيميا. تدیین برنامه های ی در خصوص فناوری و امور مربوطه. در چارچوبی منطقی و معنادار ما توجه به ملاحظات مربوط به پرداختن به امور مربوط به محبط ژلست به گونه ابکة موجودیت های زستی ارزشمند در شرلبط وحود مواد سمی (فعال) ناشی از فرآورده های شیصایی حتی المقدور از_بسن نروند. دیدگاه ها » روش هاء مدل هاء فنون و ابزارهای تدوین برنامه در شتاعط ملاحظات موبوط به امور محمط زست به گونه انکه موجودیت های زستی ارزشمنه در شرالط وحودمواد "سمی (فعال) ناشی از فرآورده های شیمبابی حتی المقدور از سث تروند.

صفحه 15:
جمع بندی و پیشنهادات پرسش- پاسخ میان سازمانی . با توجه به حوزه علاتق و ‎ja SUL‏ سازمان:: هی تواتد متجر به شکل گیری ز دانش گردد که غایت آن ورزی دلنش به عنوان لازمه تولید آکامی ‎(awareness building) <i.‏ 5 فرهنگ سازی در جامعه می باشد. پردازش دیدگاه نگر مفاهیم. عملا ازلین قابلیت برخوردار است تا در پرتو سازو کارهای تلفیق خود نقش ارزنده ای را در اپن وادی ایفاء نماید.

صفحه 16:

دانشزايي ميان سازماني: رويكردي به ارتقاء شبكه ورزي دانش كامبيزبديع پژوهشكده فناوري اطالعات مركز تحقيقات مخابرات ايران ‏K_badie@itrc.ac.ir پيشگفتار • برهمگان آشكار است كه دانشزايي در محيط نيازمند انگيزه هاييست كه ورود ب ه فض اهاي جدي د را براي استخراج و بازسازي ساختارهاي اطالعات نوين به منظور پاسخگويي به پرسش ها /انتظارات نو فراهم مي سازد. • از جمله اين انگيزه ها ،عدم دسترسي فرد ،گروه يا نهاد به واقعيات مطلوب اس ت ك ه او را وادار مي سازد تا براي دستيابي به آن ،به فرد ،گروه و يا نهادهاي ديگر كه علي القاع$$ده حائز هوي$$تي همديس و همراستا با محتواي پرسش /انتظار اوست ،ارجاع كند. • همگام با اين ارجاعست كه انتظار مي رود دانشي نوين كه زاييده تلفيق ،واقعيات نهفت ه در بايگ اني مرجع مربوطه با مدل درخواستگر است ،پا به عرصه ظهور نهد. • اين دانش مي تواند با هويت خاص خود در بايگاني درخواستگر ذخيره گردي ده و در آين ده با م دل هاي درخواست از جانب افراد ،گروه ها و يا نهادهاي ديگر تلفيق گردد .بدين منوال مي ت وان انتظ ار داشت كه در طول زمان ساختارهاي دانش پيچيده تر ،هر كدام باهويت ويژه خود ،در فضاي تعامل بيان موجوديت هاي سازماني شكل گرفته و بدينگونه تعامل ميان اين موجوديت ها كه الزمه حياتپذيري آنها با هدف ايفاي نقشي در توسعه در ابعاد مختلف آنست ،به نح$$وي معنادار به ظهور برسد. 2 ‍جايگاه دانشزايي ميان سازماني در شبكه ورزي دانش • بخش عمده اي از مقوله شبكه اي شدن دانش به تعامل ميان سازمان ها در س طح مختل ف ب ر مي گردد .به تعبيري تعامل اساس فعال گرديدن شبكه اي است كه قرار است منج ر ب ه تسري دانش در فضاي پيراموني گردد. • بديهي استكه به تناسب دانشي كه از اين تعامل بر مي خاهد ،مي توان انتظار داشت ك ه شبكه دانش در جهتي كارآمد تر (پرفايده تر) فعال گردد. • سوال در اينجاست كه چگون ه مي ت وان تعام ل ميان دو سازمان را از منظر دانش برخاس ته بارور ساخت؟! به نظر مي رسد كه (عمق) اطالعات نهفته در درخواست يا پرسش يك سازمان ك$$ه او را در عمل به ارجاع به سازماني ديگر س$$وق مي ده$$د ،نقش$$ي تص$$ميم گيرن$$ده در اين خصوص ايفا كند. • اطالعات نهفته دردرخواست يا پرسش ،سازمان را به تجربه جديدي از عملكرد دانش مرج ع رهنم ون مي سازد .به تعبيري سازمان (فرد ،گروه ،نهاد) در مي يابد كه ترجمان واقعيات ح$$وزه مرج$$ع از منظر پرسش/درخواست او چگونه بوده و نهايتًا اين ترجمان از چه دانشي برخورداراست. 3 منظرهاي مختلف در برخورد با يك درخواست /يك پرسش • • • • 4 تفسير درخواست /پرسش در فضاي خاص چه منابعي (ديدگاه ها ،روش ها ،مدل ها ،ابزارها) مي توانند براي پاسخ دهي در اختيار كاربر قرار گيرند. سير استداللي ويژه در برخورد با درخواست /پرسش مورد نظر پاسخ به درخواست /پرسش مربوطه چه واقعياتي ( )Factsمي توانند از منظر دست يافتن مد نظر قرار گيرند؟ يك موجوديت (با ويژگي ها ي خاص ) از چه خواصي (با چه ويژگي هايي) تبعيت مي كند؟ ‏Modeling entities’ properties رابطه ميان دو موجوديت (با ويژگي هاي خاص) ،ا زچه خواصي (با چه ويژگي هايي) تبعيت مي كند؟ ‏Modeling entities’ inter-relations در شرايط سازگاري مجموعه اي از موجوديت ها (با ويژگي هاي خاص) چ ه موج وديت هاي ديگرن يز سازگار مي باشند؟ ‏Modeling entities’ associations براي مسائل (با ويژگي هاي خاص) چه راه حل هايي (با چه ويژگي هايي) پيشنهاد مي گردد؟ ‏Modeling problem solution براي مسائل (با ويژگي هاي خاص) چه فرآيندهاي استداللي (با چه ويژگي هايي )پيشنهاد مي گردد؟ ‏Modeling reasoning process • • • • • 5 يك هدف عمده از پژوهش دستيابي به واقعيات فوق است كه به تعبيري مي توانند دانش حاص$$ل از پژوهش تلقي گردند .شكي نيست كه سيستم هاي پرسش /پاسخ قادرن$$د اين فرآين$$د را در ح$$د شگرفي تسهيل نمايند. سطوح دانش در واقعيات چه خواصي در يك موجوديت نهفته است؟ چه روابطي ( با چه خصوصياتي) ميان دو موجوديت نهفته است؟ چه واقعياتي (مشتمل بر چه خصوصياتي) مي توانند در كنار مجموعه اي از واقعيات ديگر سازگار باشند؟ چه راه حل هايي ( با چه خصوصياتي) مي توان براي يك مسئله ( با ويژگيهاي خاص) پيشنهاد نمود؟ منابعي كه در توليد راه حل به كار گرفته مي شوند دنباله (سير) اشتقاق راه حل 6 خود راه حل “پردازش ديدگاه نگر مفاهيم” به عنوان چارچوبي رايانشي براي تحقق دانشزايي ()Viewpoint- Oriented Manipulation of Concepts 7 • زمانيكه درخواست يا پرسشي از يك بايگاني مرجع مطرح مي گردد ،چند مسئله م دنظر قرار مي گ يرد ك ه از جمله آنها مي توان به " اينكه درخواست يا پرسش مربوطه چگونه مي بايد تعبير (تفسير) گردد تا ما به ازاي آن بتوان پاسخ مناسب از بايگاني دريافت نمود؟“ " ،اينكه در صورت عدم وجود پاسخ مناسب از جانب بايگاني ،اين بايگاني مي تواند چه منابع (ديدگاه ها ،روش ها ،ابزار )...،مناسبي را براي پاسخ دهي در اختيار كاربر قرار دهد؟" و نهايتًا “اينك$$ه بايگ$$اني مرج$$ع چ$$ه س$$ير اس$$تداللي اي$را جهت پاسخگويي به اين درخواست يا پرسش در پيش مي گيرد؟" اشاره كرد. • به تعبيري اينكه تلقي از يك درخواست يا يك پرسش چيست؟ ،چه منابعي مي تواند در جهت پاس خگويي ب ه كار گرفته شود؟ ،و اينكه اساسًا استدالل ضروري براي پاسخگويي به درخواس ت يا پرسش مربوط ه چيس ت؟، مواردي هستند كه مي بايد به آنها توجه نمود. • موارد فوق دقيقًا مواردي هستند ك ه توس ط انسان خبره ( )expertيا خبرگ ان در پاس خگويي ب ه ي ك درخواست و يا يك پرسش مد نظر قرار مي گيرند. كاركردهاي اصلي پردازش ديدگاه نگر مفاهيم بهسازي توانمندي/كارآمدي . .بدين معنا كه بتوان توانمندي /كارآمدي يك موضوع (مضمون) را به كمك موضوع ( مضمون) ديگر افزايش داد. ()ex: neural net from the viewpoint of fuzzy توجيه نقش /كاربري . .بدين معنا كه بتوان به تبيين جايگ اه /نقش ي ك موضوع (مضمون) در حوزه موضوع (مضمون) ديگر پرداخت. ()ex: image processing from the viewpoint of medical diagnosis پيش نگري چشم انداز /پيامد . .بدين معنا كه بتوان پيامدها /چشم انداز هاي فعال بودن از يك موضوع (مضمون) را در حوزه موضوع (مضمون) ديگر ب ه بررسي نهاد. ()ex: economic development from the viewpoint of oil production تفسير ( تعبير) . .بدين معنا كه بتوان يك موض وع (مض مون) را از منظر موضوع (مضمون) ديگر به تفسير (تعبير) گذاشت. 8 ()ex: reasoning from the viewpoint of signal processing قاب ( )frameبه عنوان ابزاري براي باز نمايي مفاهيم موضوعات • مفاهيم مرتبط با موضوعات (مض امين) اص لي را مي ت وان در ق الب ق اب هايي با خصلت هاي ويژه كه منعكس كننده ماهيت اين مفاهيم از منظرهاي مختلف هستند، بازنمايي كرد. • خص لت هاي عم ده عبارتن د از :خصوص$$يت /ه$$دف اص$$لي ( major ، )concern/characteristicsاج$$$$$$$زاء پاي$$$$$$$ه (basic ، )constituentsامتيازات ( )advantagesو نق$$$$$اط ض$$$$$عف ( ، )disadvantagesكه به تعبيري بيان كننده “چرا”“ ،چ$$ون”“ ،ك$$دام ”+ ( در چه شرايطي موفق) و “كدام ( ”-در چه شرايطي ناموفق) هستند. 9 ارائه يك مثال • • • • سازمان -- iحفاظت محيط زيست سازمان – Jپااليش فرآورده ها ي شيميايي سازمان -- kآينده پژوهشي /آينده نگاري فناوري ( -- Aحفاظت محيط زيست از ديدگاه پااليش فرآورده ها ي شيميايي) دانش توليد شونده – چه مالحظاتي را مي بايد در خصوص حفاظت از محيط زيست با توجه به دانش موج ود از سازوكار پااليش /نوع فرآورده ها ي شيميايي موجود در نظر گرفت؟ • ( - - Bآينده نگاري از ديدگاه (حفاظت محيط زيست از ديدگاه پااليش فرآورده ها ي شيميايي ) دانش توليد شونده – با توجه به مالحظات موجود در خصوص حفاظت از محيط زيس ت از منظر دانش سازوكار پااليش فرآورده هاي شيميايي موجود ،چه سياق ها ،مدل ها و ابزارهايي را مي بايد در راستاي آينده پژوهشي /آين ده نگ اري در توسعه فناوري پااليش اين نوع فرآورده ها مورد استفاده قرار داد .عملياتي سازي آينده پژوهشي /آينده نگاري بر پايه اين سياق ها ،مدل ها و ابزارها ،نهايتًا به كدام برنامه اجرايي مي انجامد؟ 10 نتيج ه پرسش سازمان kاز ) نتيج ه پرسش سازمان iاز سازمان ( j نتيجه پرسش سازمان i از سازمان j ‏A ? سازمان j 11 ‏B ? سازمان k سازمان i سير افزايشي و بازگشتي ( )incremental & recursiveدر دانشزايي برمبناي پاسخ دهي به درخواست ها /پرسش ها حفاظت محيط زيست هدف اصلي پرداختن به امور مربوط به محيط زيس ت ب ه گون ه ايك ه موجوديت هاي زيستي ارزشمند (براي انسان و ذيحيات ان آن) حتي المقدور از بين نروند. اجزاء پايه ديدگاه ها ،روش ها ،مدل ها ،فنون و ابزارهاي محافظت از موجوديت هاي زيستي در طبقات گوناگون ... ... پااليش فراورده هاي شيميايي 12 هدف اصلي پرداختن به فرآورده هاي ش يميايي ب ه گون ه ايك ه م واد سمي (فعال) ناشي از آنان به حداقل معقول و قابل قبولي كاهش يابد. اجزاء پايه ديدگاه ها ،روش ها ،مدل ها ،فنون و ابزارهاي به ح داقل رسانيدن فرآورده هاي شيميايي ... ... آينده پژوهشي /آينده نگاري فناوري هدف اصلي تدوين برنامه هاي آتي در خصوص فناوري و امور مربوطه، در چارجوبي منطقي و معنادار كه مطابق با امكانات و توانمنديهاي موجود از يكسو و نيازهاي جامعه و روند رو به رشد فناوري مربوطه از سوي ديگر باشد. اجزاء پايه ديدگاه ها ،روش ها ،مدل ها ،فنون و ابزارهاي تدوين برنامه با در نظر گرفتن فرصت ها و مخاطراتي كه در فوق به آن اشاره شد. ... 13 ... حفاظت محيط زيست از ديدگاه پااليش فرآورده هاي شيميايي هدف اصلي پرداختن به امور مربوط به محيط زيست به گونه ايكه موجوديت هاي زيس تي ارزش مند در شرايط وجود مواد سمي (فعال) ناشي از فرآورده هاي شيميايي حتي المقدورازبين نروند. اجزاء پايه ديدگاه ها ،روش ها ،مدل ها ،فنون و ابزارهاي محافظت از موجوديت هاي زيستي در طبقات گوناگون در شرايط وجود مواد سمي (فعال) ناشي از فرآورده هاي شيميايي (كه خود بر مجموعه اي از اجزاء پايه استوارند) ... ... آينده نگاري از ديدگاه (حفاظت محيط زيست از ديدگاه پااليش فرآورده هاي شيميايي هدف اصلي تدوين برنامه هاي آتي در خصوص فناوري و امور مربوطه ،در چارچوبي منطقي و معن ادار با توجه به مالحظات مربوط به پرداختن به امور مربوط به محي ط زيس ت ب ه گون ه ايك ه موجوديت هاي زيستي ارزشمند در شرايط وجود مواد سمي (فعال) ناشي از فرآورده هاي شيميايي حتي المقدور از بين نروند. اجزاء پايه ديدگاه ها ،روش ها ،مدل ها ،فنون و ابزارهاي تدوين برنامه در شرايط مالحظات مربوط به امور محيط زيست به گونه ايكه موجوديت هاي زيستي ارزشمند در شرايط وجودمواد سمي (فعال) ناشي از فرآورده هاي شيميايي حتي المقدور از بين نروند. 14 ... ... جمع بندي و پيشنهادات • پرسش -پاسخ ميان سازماني ،با توج ه ب ه ح وزه عالئ ق و التفات ات هر سازمان ،مي توان د منج ر ب ه ش كل گ يري ساختارهاي پيچي ده تري از دانش گردد ك ه غ ايت آن ارتقاءعملكرد شبكه ورزي دانش به عنوان الزمه تولي د آگ اهي اه سازي ( )awareness buildingو علمي ،آگ فرهنگ سازي در جامعه مي باشد. • پردازش ديدگاه نگر مفاهيم ،عمال ازاين قابليت برخوردار است تا در پرتو سازو كارهاي تلفيق خ ود نقش ارزن ده اي را در اين وادي ايفاء نمايد. 15 16

51,000 تومان