behesht_ya_jahannam

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درسی از قرآن”

درسی از قرآن

اسلاید 1: درسی از قرآن محمد جواد حسین پور

اسلاید 2: بهشت یا جهنم؟!

اسلاید 3: بهشت ، اقامتگاه ابدی مومنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است. مومنان و صالحان رستگار یا به طور کلی بهشتیان کسانی هستند که به تصریح قرآن کفه ی اعمال نیکشان بر اعمال بد غالب آمده است .

اسلاید 4: بهشتوَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿اعراف-8﴾ و در آن روز سنجش [اعمال] درست است پس هر كس ميزانهاى [عمل] او سنگین باشد آنان خود رستگارانند.

اسلاید 5: بهشتبهشتیان در عرف قرآن مجید به چند نام و صفت نامیده شده اند ، از جمله اصحاب الجنه (بقره 82؛ هود 23) و اصحاب الیمین و اصحاب المیمنة (واقعه 8، 27 ، 38) در یکی از آیات قرآن محید هم تصریح شده است که بهشت برای متقین (پارسایان و پرهیزکاران) آماده شده است ( آل عمران ، 133) و در آیه ی دیگر گفته شده است:

اسلاید 6: بهشتسَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاء وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿21- حدید﴾ [براى رسيدن] به آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش چون پهناى آسمان و زمين است [و] براى كسانى آماده شده كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده‏اند بر يكديگر سبقت جوييد اين فضل خداست كه به هر كس بخواهد آن را مى‏دهد و خداوند را فزون‏بخشى بزرگ است .

اسلاید 7: بهشتبهشت در آسمان نزدیک سدرة المنتهی است (ذاریات – 22 و نجم -14، 15) آن را برای بهشتیان به پیش می آورند ( تکویر – 13)تا از آن دور نباشند (ق –13) وآنان را که از پروردگارشان ترسیده اند گروه گروه به بهشت می برند . چون بدان رسند و درهاى آن به رويشان گشوده گردد و نگهبانان آن به ايشان گويند سلام بر شما خوش آمديد در آن درآييدو جاودانه بمانيد ( زمر- 73)

اسلاید 8: بهشتپهنای بهشت به قدر همه ی آسمانها و زمین است ( آل عمران 133 ؛ حدید 21) و در آنها خانه هایی نیکو (مساکن طیبه) برای بهشتیان آماده است (توبه 72) و حوریانی که مستور در خیمه ها هستند (منتظر ایشانند) (الرحمن 72) در آنجا باغهایی عالی است (غاشیه 10) و در آن چشمه سارها روان باشد و نهرهایی از آب زلال تغییر ناپذیر و شیری که طعمش دگرگون نمی شود ، و شرابی که آشامندگان از آن لذت می برند و نهرهایی از عسل مصفی (محمد 15)

اسلاید 9: بهشتچشمه سارانی که رایحه ی کافور و زنجبیل دارند (انسان 5، 17) بهشتیان در آنجا بر تختها تکیه زده اند ، نه هیچ آفتابی می بینند و نه سرمایی . سایه های درختان بر سرشان افتاده و میوه ها به فرمانشان باشد (انسان 13-14) بر چهره هاشان طراوت نعمت را بشناسی . از شرابی خالص که بر سر آن مهر نهاده اند سیراب می شوند. (مطففین 24 -26)

اسلاید 10: بهشتبه پاداش کارهایی که کرده اند می خورند و می آشامند و بر آن تختهای کنار هم چیده تکیه می زنند. حوریان را همسرشان می گردانیم. کسانی که خود ایمان آورده اند و فرزندانشان در ایمان پیرویشان کردند فرزندانشان را به آنها ملحق می کنیم و از پاداش عملشان هیچ نمی کاهیم . پیوسته از هرگونه که بخواهند میوه و گوشت عطایشان می کنیم . در آنجا جام می دهند و جام می ستانند که در آن نه سخن بیهوده باشد نه ارتکاب گناه . غلامان چون مروارید پنهان در صدف ، به گردشان می چرخند ، پرسش کنان روی به یکدیگر می کنند ... ( طور ، 19-25)

اسلاید 11: بهشتهر کینه ای از دلشان برکنده شده است ، همه برادرند ، بر تختها رو به روی همند ، هیچ رنجی به آنها نمی رسد و کسی از آنجا بیرونشان نراند (حجر 48-48) و با هم دوستانه و همدلانه به گفت و گو می پردازند و از گذشته یاد می کنند (طور25-27) در آنجا دعایشان این است : سبحانک اللهم (بار خدایا تو منزهی) و به هنگام درود ، سلام می گویند و پایان دعایشان این است : سپاس خدای را ، آن پروردگار جهانیان (یونس 10)

اسلاید 12: بهشتبر بسترهایی که آسترشان از استبرق (دیبای ضخیم) است تکیه زده اند . از فرودستهاشان ، نهرها جاری است . بهشتیان را به دستبندهای زر می آرایند و جامه هایی سبز از دیبای نازک و دیبای ستبر می پوشند (کهف 31) در آنجا زنانی هستند که جز به شوهر خویش ننگرند و پیش از بهشتیان هیچ آدمی و جنی به آنها دست نزده است همانند یاقوت و مرجان (الرحمن 54-58) بهشتیان (( ازواج مطهره)) (همسران پاکیزه ) دارند ، حوریان که چشم فروهشته (قاصرات الطرف) هستند و چشمانی درشت و زیبا دارند (آل عمران 15؛ صافات 48)

اسلاید 13: بهشتمفسران و متکلمان اهل سنت ، جز معتزله ، قائل به این هستند که بزرگترین نعمت بهشت همانا دیدار خداوند است ، ولی متکلمان شیعه رویت الهی را به معنای لقاء ملاقات میگیرند ، نه رویت ، یا به معنی دیدار پاداش خداوند تفسیر می کنند (رویت الهی) اما به هر حال اهل سنت وجُوهُ یومئذِ ناضِرةُ الی رَبّها ناظِرة را به معنای حقیقی حمل می کنند یعنی در آن روز چهره هایی هست زیبا و درخشان که سوی پرواردگارشان نظر می کنند (قیامة 22-23)

اسلاید 14: بهشتتصویر بهشت در کتب کلامی یا مجموعه های حدیث و اخبار شیعه ، به طور کلی با توصیف آن در قرآن بی ارتباط و بی انطباق نیست ، ولی آکنده از جزئیات و تخیلات و مبالغه های افسانه ای است در مورد محل و مکان بهشت ، بحثهای بسیاری در کتب فلسفی و کلامی و اعتقادی شیعه وجود دارد . اکثر محدثان طبق نقل بعضی از احادیث برآنند که بهشت بالای آسمانهای هفتگانه و زیر عرش است و طبق حدیثی که یکی از ائمه )احتمالاً حضرت علی (ع) روایت شده سقف بهشت ، عرش الهی است ).

اسلاید 15: بهشتخوشنودی خدا (رضوان الله) از همه برتر است که پیروزی بزرگ (فوز عظم) خشنودی خداوند است . (توبه 72) در نتیجه ی این رضوان بهشتیان در جایگاهی پسندیده تر نزد فرمانروایی توانا (خداوند) هستند (قمر 54-55)

اسلاید 16: جهنم

اسلاید 17: جهنمجهنم، محبس آکنده از آتش و انواع عذابها در جهان آخرت که سرای مشرکان و کسانی هست که اعمال بدشان از اعمال نیکشان بیشتر است . و نیز منافقان و نیز اعداءالله کلمه ی جهنم هفتاد و هفت بار در قرآن مجید به کار رفته است . همچنین به اسماء و اوصاف دیگر نیز نامیده شده است که مکررترین آنها نار (آتش) است سپس جحیم نار در قرآن 145بار به کار رفته است از این تعداد 26 بار به معنای آتشی غیر از جهنم است . و در حدود 119بار به معنای اتش جهنم و خود جهنم است.

اسلاید 18: جهنماسامی و اوصاف دیگر جهنم در قرآن عبارتست از : بئس القرار ، بئس المصیر ، بئس المثوی ، بئس المهاد ، جحیم ، حصیر ، حطمه ، دارالخلد ، دارالبوار (یعنی هلاک اباد) ، سعیر ، سقر ، سموم ، سوءالدار ، مرصاد( کمینگاه) ، النار الکبری ، هاویه و چندین اسم و صفت دیگر .

اسلاید 19: جهنمبعضی از محققان بر آنند که لفظ جهنم ، کلمه ای دخیل )غیر عربی( است و از کلمه ی مرکب عبری گهنام )به معنای چاه یا دره عمیق ( یا از گهنوم یعنی دره هنوم آمده است . که دره ای نزدیک اورشلیم بوده که در آنجا در عصر شرک قربانیهای به خدایی به نام مولوخ عرضه می شده است . ولی آرتورجفری بران است که جهنم عربی است و اصل حبشی دارد.

اسلاید 20: جهنمجهنم مکانی است که هفت طبقه یا هفت در دارد . جهنم دارای خزنه )مفرد آن خازن یعنی نگهبان) است(علق ،18). رئیس خازنان جهنم مالک نام دارد (زخرف،77)که در عرف فارسی هم به مالک دوزخ معروف است.نیز ملائکه شداد و غلاظ(خشن و سختگیر) نگهبان آن هستند و به انان زبانیه (اتشبانان)گفته می شود .

اسلاید 21: جهنمدر سوره مدثر گفته شده است که نگهبانان جهنم نوزده نفر هستند و آتشبانان جز فرشته نیستند و خداوند عده ی آنان را برای امتحان کافران چنین تعیین کرده است تا اهل کتاب بر یقین خویش و مومنان بر ایمان خویش بیافزایند .و اینان شک و شبهه ای ندارند . ولی بیمار دلان و کافران می گویند خداوند از این عدد چه مرادی دارد ، و بدینسان خداوند هر کس را بخواهد گمراه می کند و هر کس را که بخواهد به راه می آورد .

اسلاید 22: جهنمجهنم برای کافران از پیش از هم اکنون آماده شده است و جایگاه متکبران است خداوند فرموده است بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریده اند . و نیز فرموده است هیچ کس از شما نیست مگر آن که وارد آن جهنم خواهد شد . این امر بر پروردگارت قضای حتمی است . سپس کسانی را که پروا پیشه کرده اند می رهانیم و ستم پیشگان را زانو درافتاده فرو میگذاریم .

اسلاید 23: جهنممفسران در تفسیر این آیه گفته اند که مراد از ورود در این آیه دخول نیست بلکه به کناره ی جهنم رسیدن و اشراف بر آن است . در عرف قرآن مجید به جهنمیان اصحاب النار گفته می شود . منافقان در پست ترین ژرفنهای جهنم جای دارند . هیزم جهنم سنگ و آدمی است . جنیان منکر خدا هیزم جهنم اند جهنم سر و صدا و خشم و خروش دارد و شراره های بلند جهنم برای جهنمیان نزدیک آورده می شود .

اسلاید 24: جهنمدر جهنم نه مرگ است نه زندگی و دوزخیان با هم جنگ و جدال دارند . چون ایشان را نزدیک جهنم ببرند گویند کاش ما را بازمیگرداندند . و دیگر آیات پروردگارمان را تکذیب نمی کردیم و از مومنان می شدیم . اگر هم بازگردانده می شدند باز هم به همان چیزهایی که از ان نهی شده بودند باز میگشتند و آنان دروغگو هستند و می گفتند : حیاتی جز همین زندگی دنیوی مان در کار نیست و ما برانگیختنی نیستیم و اگر بنگری آنگاه که ایشان را در پیشگاه پروردگارشان نگاه داشته اند به آنان گوید : آیا این حق نیست ؟

اسلاید 25: جهنمگویند : چرا سوگند به پروردگارمان )که حق است( گوید پس بخاطر کفری که ورزیدید عذاب را بچشید . آتش دوزخ پوست و چهره را جدا می کند و هرگاه پوست آنان پخته و یا فرسوده شود پوست دیگری به جای آن ایجاد می شود تا جهنمیان عذاب کامل بکشند .گناهکاری که به جهنم برده می شود . فرشته ای راهنما و فرشته ای گواه است و مجرمان گروه گروه و به قول مفسران تشنه به سوی جهنم رانده می شوند .

اسلاید 26: جهنمکسانی که زر و سیم می اندوزند و در راه خدا انفاق نمی کنند آن مسکوکات را در آتش جهنم گرم می کنند و پیشانی و پهلوی آنان را داغ میگذارنند و می گویند این آن چیزی است که اندوخته بودید هر چه در جهنم میریزند پر یا سیر نمی شود و طعمه ی بیشتری می طلبد . بعضی از جهنمیان را نیز با غل و زنجیر نیز می بندند آتش چهره هایشان را می پوشاند . طعام گناهکاری در جهنم زقوم است .

اسلاید 27: جهنمکه درختی است که از اعماق جهنم می روید و میوه اش گویی مانند کله های شیاطین است دوزخیان از زور گرسنگی از آن که به غایت تلخ و گلوگیر است میخورند و شکم هایشان را می انبارند. و بالای آن آب جوش می خورند . خوراکی دیگر دوزخیان ضریع است که نه فربه می گرداند و نه از گرسنگی باز می دارد )ضریع نوعی درخت زهرآگین( دیگر غسلین) یعنی چرکابه و خونابه( و غساق یعنی (خون و ریم(و صدید (یعنی آب زردآبه آمیز)

اسلاید 28: جهنمبرای ستمکاران آتشی فراهم شده است که سراپرده های آن ،آنان را فرا خواهد گرفت و چون آبی طلب کنند ، به ایشان آبی چون فلر گداخته دهند که حرارتش چهره هاشان را بریان کند ، هم نوشابه ای بد است و هم مجلسی بد و دوزخیان بهشتیان را ندا دهند که از آب یا آنچه خداوند بهره مندشان ساخته است چیزی به آنها ببخشند ، گویند : خداوند اینها را بر کافران حرام گردانده است .

اسلاید 29: جهنمجامه ی آتش را بر بالای کافران بریده اند و بر سر آنان آب جوش ریخته می شود . که با آن درونشان گداخته می شود و پوستشان می سوزد و برای آنان گرزهای آهنین در کار است اصحاب الشمال (دوزخیان) در میان آتشباد و آب جوش اند . و در سایه سار دود سیاه ، که نه خنک است و نه خوش ، گرفتارند . اینان در گذشته نازپرورده بوده اند و بر گناه عظیم )شرک ( اصرار می ورزیدند .

اسلاید 30: جهنمیکی دیگر از عذاب ها و عجایب جهنم سرمای بسیار شدیدی است به نام زمهریر که در قرآن کریم اشاره مجملی به ان هست. (انسان،13)ولی در اخبار به آن تصریح شده است و به آنان گفته می شود عذاب حریق را بچشید.و عذاب جاودانه را به خاطر کار و کردارتان بچشید . و به ستم پیشگان گویند : عذاب آتشی را که آن را انکار می کردید ، بچشید . و این عذاب اکبر )سجده ،21) و عذاب غلیظ است . این جهنمی است که مجرمان آن را تکذیب می کردند.اهل شقاوت جاودانه در جهنمند. مادام که آسمانها و زمین برقرار باشد ، مگر آنکه خداوند جز این بخواهد که او هر چه خواهد همان توان کرد (هود،107)

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید