آموزش

درس نهم کتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(قدس سره) حوزه و دانشگاه و دکترین وحدت

vasaya_emam_fasle_9

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
خلاصه ای از درس نهم کتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(قدس سره) حوزه و دانشگاه و دکترین وحدت در ۳۷ اسلاید برای دانشجویان عزیز
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
3014 بازدید, 17 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درس نهم کتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(قدس سره) حوزه و دانشگاه و دکترین وحدت”

درس نهم کتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(قدس سره) حوزه و دانشگاه و دکترین وحدت

اسلاید 1: درس نهمکتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(قدس سره)حوزه و دانشگاه و دکترین وحدتزیر نظر استاد محترم :

اسلاید 2: اهداف درسانتظار می رود دانشجو در این درس :1-ضرورت و اهمیت حوزه و دانشگاه را در انقلاب و جمهوری اسلامی دریابد.2- با زبان های جدایی علم و دین و حوزه و دانشگاه آشنا شود.3-مبانی عدم تعارض میان علم و دین را تبیین کند.4-انتظارات از وحدت حوزه و دانشگاه را بشناسد.

اسلاید 3: مقدمهدر هر کشور بخش تعلیم و تربیت، اساسی ترین و حساس ترین بخش هاست. در کشور اسلامی ما هم بدون تردید حوزه و دانشگاه، دو گروه مرجع و دو نهاد اصلی جامعه در قلمروهای گوناگون معرفتی، تعلیمی و تربیتی اند؛ دو نهادی که حاملان تمام علم، یعنی علم ابدان و علم ادیان شمرده می شوند.روزگاری بس دراز – افزون بر هزار سال - در تاریخ این مرز و بوم و نیز سراسر جوامع اسلامی، مجموعه معارف و علوم، برآمده از منابع دینی یا مبتنی بر مبانی آن فراچنگ عالمان که به حق سیمای دین هم انگاشته می شدند، بوده است. مدت ها آنچه با عنوان علوم دانشگاهی نام بردار است، در حوزه های علمیه مطالعه، تدریس و بحث می شده است و بسیاری از طلایه داران و بنیان گذاران علوم به اصطلاح جدید که تا به امروز نظریات آن ها در گوشه و کنار جهان مورد توجه است، با عنوان عالمان دینی و از پایگاه دین و در جایگاه معنوی علم، یعنی حوزه ها و مدارس علمیه برخاسته اند.

اسلاید 4: اما در سده های اخیر نظام علمی و آموزشی دیگری وارد عرصه دانشی و معیشتی کشور ها و از جمله کشور ایران شده است. هم اکنون جامعه ما همزمان از دو آبشخور موازی، نیاز های تعلیمی و تربیتی خود را دریافت می کند؛ علمای دین و دانشوران دانشگاهی، یعنی حوزه و دانشگاه.بر این اساس به ویژه در دوره معاصر، به درست یا غلط - گو اینکه تقسیم کاری بین این دو نهاد انجام پذیرفته است - نهاد روحانیت عهده دار دین و علوم دینی و نهاد دانشگاه عهده دار دانش و علوم (به تسامح) غیردینی شده است. پیداست به آسانی نمی توان بر کمال یک علم یا نقص دیگری گذاشت؛ هرچند غایت یکی رسیدن به مقاصد دنیوی باشد و مقصد یکی آخرت و درجات ملکوتی؛زیرا کمال و نقص اعمال، تابع كمال و نقص نیات است؛ طبق فرمایشات رسول اکرم که اعمال را منحصر در نیات آن یا نیت در عمل را افضل از اصل عمل می شمارند. نیت صورت فعلی و جنبه ملکوتی عمل است و بنابراین، طبقه بندی نیت انسان است که درجه و اعتبار علوم - دنیوی و اخروی - را مشخص می کند.

اسلاید 5: امام خمینی در این باب معتقد است:علوم مطلقا منقسم می شود به دو قسمت: یکی علوم دنیایی که غایت مقصد در آن ها، رسیدن به مقاصد دنیویه است و دیگر علوم اخرویه که غایت مقصد در آن ها، نیل به مقامات ودرجات ملکوتیه و وصول به مدارج اخرویه است و پیش از این اشاره شد به اینکه غالبا امتیاز این دو نحوه علم، به امتیاز نیات و قصود است. باری، این دو علم با اقسام و شقوقی که هر یک داراست و نیز مراکز آموزشی این علوم و حاملان آن، دوش به دوش هم، فکرساز، آرمان پرداز و راهنمای عمل و جهت دهنده رفتار مردم و جامعه اند. امام در این خصوص می فرماید:تکلیف همه مان چیست، تکلیف مهم، آنی است که متوجه به این قشر است، و این قشر یعنی روحانیون، دانشگاهی ها و دانشجوها. آن که مغز متفکر جامعه است، همین دو طایفه اند. ...... وآن قشری که می تواند خنثی کند آن توطئه هایی که با کمال دقت برای شکست دادن نهضت در شرف تکوین است، آن هم شماها هستید. تکلیف برای شما دو طایفه از سایرین زیادتر است؛ و مسئولیتتان بسیار زیاد. همه مسئول اند؛ لکن شما دو طایفه مسئولیتتان زیادتر است. بر اساس آنچه اشاره شد، برای رسیدن به دیدگاه حضرت امام در خصوص حوزه و دانشگاه، رسالت هر یک و امکان سنجی ضرورت وحدت و همراهی آن دو، لازم است هر چند مختصر به دو مقوله علم دین اشاره کنیم.

اسلاید 6: علم و دینهر چند از گذشته درباره نسبت و رابطه علم و دین در میان صاحب نظران، اختلاف نظرهایی بود، هيچ گاه به منزله ی مسئله ی جدی و مقابل تلقی نمی شد. در دنیای غرب، پس از قرون وسطا و بروز جریان اومانیسم،مدرنیسم و به تازگی پسامدرنیسم، بحث از جایگاه دین در زندگی انسان از یک سو، و رابطه آن با علم از سوی دیگر بسیار مورد توجه بسیارجدی قرار گرفت و دیدگاه هایی در دو قلمرو و اثبات و انکار که عمدتا معطوف به محدود کردن دین و به تقليل بردن آن بود، صورت پذیرفت. پیشرفت و گسترش بسیار زیاد علوم، به ویژه علوم تجربی و گره خوردن آن با زندگی انسان و حل برخی مشکلات اجتماعی پیش روی او و نیز افزایش اطلاعات قدرت و توان بهره گیری بی حد و حصر از طبیعت و ماشین، این تلقی را که دیگر زمان دین به سر آمده است، بر سر زبان ها انداخت. این در حالی بود که به رغم رشد تصاعدی علوم و گسترش داده های اطلاعاتی، انسان با بحران های جدی در حوزه معرفت، اخلاق و روان مواجه بود.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید