صفحه 1:

صفحه 2:
محمدعلی خلیلی ‎sv‏ شنایی ارت ‌انشنایی 7 کارشناس علوم تربیتی و مشاوره دینی "مدرس آموزش خانواده و مهارتهای زندگی ‎۳۵٩۹۲۱۱۳ --۶۶۱۱۰۸۸-2-2۷‏ ۰۹۱۵

صفحه 3:
۳ جودات © شامل ی رن ‎e‏ ن انتظار ‎ro re re‏ 8 ‏9سعی و تلا © آسايش ‎las glo 0 ۳ 2005 ‎0 ۱ ‏#يندكى ب ‏ل ‎0 ‎ ‎

صفحه 4:
گروه ۱ گروه ۲ گروه ۳ کروه ۴ + + + I +

صفحه 5:
د- دانش و اطلاعات لازم اگر خواهی شوی آرام و واحت.... *بایدها 7 کوش دادن پو یا 999° درست نیا زها .. جای توچه به روحیات فردی و شخصی. جای *مثبت اند یشی 7 تحلیل(بررسی علنها و راه حلها).... *تشويق به اخامه حل مشکل ب ب .....تو در باب حروف رابا bul ۰ نصیحت و موعظه * قضاوت و پیشداوری " مقایسه منفى بافى * تحمیل (باید و نباید) * عيب جو بى اخم بى احترامى " عدم درك موقعيت " ارائه راه حل قطعی مشکل

صفحه 6:
ر- روش مناسب *روش دینی:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع *روش صنطقی:بررسی باورهء‌تفکرات» اعتقادات آرزوها و تجارب و تطبيق آن با منطلق الهى از طريق مشاوره *روش ‎pale‏ *بررسی نیازهای زیستی» روانی» اجتماعی و فرهنگی با 0 *روش عقلی: بررسی نظرات عقلای مورد تأیید در راستای ‎ae‏ خالق عقل از طریق عقلای مشهور روش قانونی:بررسی نظریه های حقوقی مرتبط از طریق مشاور حقوقی

صفحه 7:
دین:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع همه انسانها مشکل دار ند. همه مشکلات راه حل دارد. راه حل همه مشکلات در قر آن و روایات موجود است. برای حل همه مشکلات باید با صبر و حوصله پیش برویم. برای حل همه مشکلات باید از مشاور متخصص کمک بگیریم.

صفحه 8:
. ae روش صنطقی:بررسی باورهاءتفکرات» اعتقادات» آرزوها و تجارب و تطببق آن با منطق الهي از طربق مشاوره مصاحبه تب 2 ‎ww‏ ‏توصیه

صفحه 9:
روش علعی :بررسی نیازهای زیستی» روانی» اجتماعی و فرهنگی با توجه به منبع وحی از طریق پزشک متخصص ۱- زیستی: ورائت ژنتیکی» بیماربهای جسمی» صدمه مغزی يا مواجهه بامحركهاى محيط ۲- روانی: تجربیات زندگی آسیب زاء تداعی های آموخته شده؛ ادراکهای تحریف شده با روشهای غلط تفکر ۴- اجتماعی و فرهنگی: آشفتگی در روابط صمیمانه»مشکلات در روابط بلندمدت» ناآرامی سیاسی و اجتماعی؛تبعیض نسبت به گروه اجتماعی فرد

صفحه 10:
روش عقلی: بررسی نظرات عقلای مورد تأیید در راستای دستورات خالق عقل از طریق عقلای مشهور بهترین راه حلی که به عقلتان می رسد کدام است؟ ازبین عقلای فامیل چه کسی با کسانی را قبول دارید؟ عقلای فامیل چه می گویند؟ آیا راه حلی ارائه داده اند؟ از میان راه حلها کدامیک را بیشتر می پسندید؟

صفحه 11:
روش قأنونی:بررسی نظریه های حقوقی مرتبط از طریق مشاور حقوفی آیا قانون برای حل مشکل شما راه کاری ارائه داده است؟ آيا قانون در حل اين مشكل ازشما حمايت مى كند؟ راه كارهاى قانونى تا جه حدى مى تواند در حل مشکل شما موثر باشد؟ آيا حاضريد زير نظر يك مشاور حقوقى راه حل هاى قانونى را دنبال كنيد؟ نظر شما در مورد قوانين الهى مرتبط با مشكلتان جيست؟

صفحه 12:
.. كج * م< مثبت گرایی بدون پیش داوری <۱)در حال حاضر در زندكى تان جه جيزى باعث خوشحالی شما است؟ ۲۶)در حال حاضر چه چیزی در زندگی شما را راضی می كند؟نسبت به آن» جه احساسی دارید؟ <۳)در حال حاضر در زندكى شما جه چیزی باعث شور وهیجان شماست؟ کدام جنبه آن شما را به هيجان مى آورد ؟نسبت به آن جه احساسى داريد ؟ *؟)در حال حاضر در زندكى تان به جه جيزى افتخار مى كنيد؟نسبت به آن جه احساسى داريد؟ <۵)در حال حاضر در زندگی تان نسبت به چه چیزی شکر گذارید؟ <۶)در حال حاضر در زندگی خود از چه چیزی لذت می برید ؟ نسبت به آن چه احساسی دارید 3 2 حال حاضر در زندگی تان به چه چیزی پایبندید؟نست به آن چه احساسی داريد؟ )در زندكى تان جه كسى را دوست داريد؟ جه كسى شما را دوست دارد؟ نسبت به آن جه احساسى داريد؟

صفحه 13:
وه ‎ee‏ ‎١‏ - اعتماد به نفس * ١)امروز‏ جه جيز هايى را بخشيده ايد؟ جه كمك هايى به ديكران كرده ايد؟ ۰ ۲) امروز چه چیزهایی باد كرفته ايد؟ جه مهارتها و امتيازات قازه اى كسب كرده ايد؟ ۰ ۳) امروز تا چه حد کیفیت زندگی خود را بالا برده اید؟ ۰ ۴) امروز تا جه حد روشنایی و عشق الهی شما را احاطه کرده است؟ ۰ ۵) امروز تاجه حد خدا راآنجنان که شایسته اوست باور دارید. که همراه شماست؟

صفحه 14:
۰ |-توجه به حضور انسان و لطف خداوند در خلقت او ۰ ۲-آکاهی از ویژگیهای جسمانی»عاطفیشناختی ۰ ۳-مقایسه داشته های خود با نداشته های دیگران. ۰ ۴-تقوای گریز و پرهیز ۰ ۵-پیشرفتها و موفقیتهای کوچک

صفحه 15:
‎٠٠‏ خودشناسی: معرفت صحیح از خود. ‏۰ ۲ خداشناسی:معرفت صحیح از خدا. ‎٠‏ ! خودباوری: ایمان قلبی. ‏۰ ۴- خداباوری:اخلاص در اندیشه و عمل. ‏۰ ۵ - خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا و همه حال

صفحه 16:
۳۳ ‎am |‏ خودشناسی: معرفت صحیح از خود. ۰ خلقت من منحصر به فرد است. ۰ استعدادها وتوانمندیهای من خاص و منحصر به فرد است. ۰ هدف ازخلقت من خاص ومنحصر به فرد است . ۰ کشف استعداد وتوانمندیهایم و استفاده از آن در اراده من است. ۰ آنچه آینده مرا تعبین می کند تصمیمات من است نه شرایط

صفحه 17:
۲- خداشناسی:معرفت صحیح از خدا. ۳ << خداوند ذره ذره اعمال خیر و شر همه را می بیند. ۶ خداوند از همه موجودات داناتر و تواناتر است. ۶ خداوند ازمن بهتر می داند که جرا و جگونه باید للا لل ا سس << خداوند اجازه ظلم را به هيج كس نداده و قوى ترين مدافع مظلوم است.

صفحه 18:
۳- خودباوری: ایمان قلبی نماینده خدابرروی زمین دارای عقل واراده فنا نابذیر و قابل تغیبر حتی پس از مرگ خطا پذ یر متفاوت از همه انسانها

صفحه 19:
alee s ‏حدا فاو هه خن 0 مضه‎ =F ROM PY Sor ses | e P * فیروی خدا مرا حمایت می کند. ۰ حضورخدا مراقب من است. ۰ هرجا که هستم خداوند آنجاست.

صفحه 20:
۵ - خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا و همه حال پاکی ها پاکی روح پاکی جسم پاکی طعام پاکی نعمتها پاکی قلب پاکی نفس پاکی اعمال و رفتار پاکی افکار و گفتار پاکی دوستیها پاکی دشمنیها ۰ پاک کننده ها نماز اول وقت روزه اعضای بدن برداخت خمس اضافه در آمد سالانه پرداخت زکات آنچه خدا به تو بخشیده حج دل (دل خانه خداست) جهاد اکبر (مبارزه دائم العمر) امر به معروف با اعمال و رفتار فهی از منکربا افکار و گفتار تولی با دوستی دوستان خدا تبری از غیر دوستان خدا

صفحه 21:
۰ صداقت بحای سلطه: درافکار گفتارو رفتار ۰ صمیمیت بجای سرزنش :با خیرخواهی» رازداری وخطاپوشی ۰ صراحت بجای سرد رگمی : درهدف ‏ برنامه و عمل ۰ صلابت بجای سستی:درحق جویی »حق گویی و حق پوبی

صفحه 22:
باور غير منطقى ‎٠‏ براى اينكه احساس ارزشمندى داشته باشم. بايد بدون هيج اشتباهى به موفقيت در هر كارى كه مى كنم دست بایم. باوو منطتی ۰ وان لیس للانسان الاما سعی(نجم۳۹) ۰ واینکه برای انسان بهره ای جزسعی و کوشش او نیست. ۰ من همواره سعی می‌کنم تا حد ممکن به موفقیت دست يابم. اما انجام تمامى كارها بدون هيج كونه شكست و خطابى غير واقعى است و بهتر است که خود را جدا از عملکرد خود به عنوان یک انسان بپذیرم.

صفحه 23:
باور فیر منطقی ۰ من به عشق وتأثیر عمدة افراد نیازمندم و از اینکه دیگران * نسبت به من عشق و باور منطقی ۰ عشق و تأیید بسیار دلپذیر است ولی عشق و تأیید الهی بسیار دلبذیرتر است که در هر شرایطی به دنبال آن خواهم بود. ۰ و در شرایط مناسب به دنبال تأیید افراد خواهم بود اما آن‌ها از واجبات نیستند و من بدون آن‌ها نیز می‌توانم زندگی کنم. ۰ (اما کسانی که ایمان به خدا آورده اند عشق و علاقه بیشتری به او دارند) (و الذین آمنوا اشد حبا له )(بقره ‎(VFO‏ چرا که آنها مردمی اندیشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاک او را که منبع همه کمالات است رها نمی کنند» هر میل و محبتی در برابر عشق خدا در نظرشان بی ارزش و ناچیز است» اصلا آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمی بینند» جز به خاطر اوه و در راه او کار نمی کنند» در دریای بیکران عشق خدا آنچنان غوطه ورند که علی وار می گویند: فهبنی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک !: (گیرم که بر عذاب تو صبر کنم اما با فراق و دوری تو چه کنم )۰

صفحه 24:
باور فیرمنطقی . باور منطقی اساسا عشق حقیقی هميشه متوجه نوعی از کمال است » انسان هرگز عاشق عدم و ‎٠‏ من به عشق کمبودها نمی شود, بلکه همواره دنبال هستی و كمال می گردد و به همین دلیل آنكس كه هستى و كمالش از همه برتر است از همه كس به عشق ورزيدن وتأثير عمدة سزاوارتر مى باشد. افراد * كوتاه سخن اينكه همانطور كه آيه فوق مى كويد: عشق و علاقه افراد با ايمان 1 فسبت به خدا از عشق و علاقه بت پرستان به معبودهای پندار یشان ريشه دارتر و فيازمندم و أز عميقتروشديدتراست. ن عشق می ورزد با کسی ‎gee‏ نخست بههیع وجه متزلزل نمى كردد ولى عشق ‏عشق و ركان تبات وذوامى ‎Si‏ ‎٠‏ خداوند هر کس را بخواهد با باری خود تقويت مى كند (و الله يويد بنصره من تأثیری يشاء). ‏نداشته باشنك ‎٠‏ همانعونه که بارها كفتهايم خواست و مشيت خدا بى حساب نبست و همياره اعد آميخته با حکمت او است ؛ و نا شایستگی هایی در افراد نباشد آنها را تیید و جتناب تقویت نمی کند. آل عمران ۱۴ کنم ۰ در پایان آیه می فرماید: در این عبرتی است برای صاحبان چشم و بينش (ان فى می ۲ج ذل لعبرة لاولى الابصار). ‎

صفحه 25:
باور 50 فیر منطقی باور منطقی ‎é‏ افراد ‎wb‏ ناخوشایند است که گاهی افراد کارهای نادرست انجام 3 می‌دهند اما انسان کامل نبست (آدمی جایز الخطا ‏همواده کاد .... می‌باشد) رنجاندن و آسیب به خود چیزی را عوض صحیح را نمی کند. انجام دهنده (بقره ۲۷-۳۶)پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و زمانی که آنان را از آنجه در آن بودند» بیرون کرد. و (در این ی هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در ری حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و براى شما در آسیب‌زا زمین» تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد انجام بود. می‌دهنی بای (آدم ازبروردكار خود كلماتى دريافت داشت ؛ سخنانى مؤ ثر ‏سر و دگرگون کننده» و با آن توبه کرد و خدا نیز توبه او را سرزنش و پذیرفت) » قنبیه شوفد.

صفحه 26:
باور غير منطقى وقايع بايد طبق آنجه می‌خواهم باشد و در غیر اين صورت زندكى غيرقابل تحمل خواهد بود. إباور منطقی ‎٠‏ هيج قانونى وجود ندارد كه بكويد هر ‏جيز باید آنگونه که می‌خواهم اتفاق بیفتد. ناامید کننده است اما می‌توانم این را درک کنم و برای پیشگیری از فجایع تلاشم را می‌کنم. ‏۰ اسراء۳۷-۳۶(از آنجه به آن علم ‏نداری پیروی مکن ) (در روی زمین از روى كبر و غرورء گام برمدار)(چرا كهتونمى توانى زمينرا بشکافی ! و طول قامتت به کوهها نمی رسد)!

صفحه 27:
باور منطقی ۰ عوامل خارجی بسیاری در کنترل من نیستند. اما اين‌ها افکار من هستند (نه عوامل خارجی) که باعث احساسات من می‌شوند و می‌توانم بیاموزم که افکارم را کنترل کنم. بعنی بتوانم احساساتم را کنترل کنم. ۰ (اکثر آنها در قضاوتهای خود تنها از ظن و گمان پیروی می کنند در حالی که ظن و گمان به هیچوجه انسان را به حق و حقبقت نمی رساند) (سوره یونس آیه ۳۶).

صفحه 28:
باور منطقی نگرانی در مورد وقایعی که می‌توانند ناخوشایند باشند از رخداد آن‌ها جلوگیری نخواهد کرد اینکار فقط من را در حال حاضر نگران و اذسرده می‌سازد والبته در حل مشکل ضعیف می‌شوم. ۰ فجره۵ا(اما انسان هنگامی که پروردگارش او را برای آزمايش اكرام كند و نعمت بخشدء مغرور می شود» و می كويد: خداوند مرا گرامی داشته است)! اما هسنسگامی که برای امتحان روزی را بر او تنگ بگیرد؛ ماءيوس مى شود و می گوید: پسروردگسارم مرا خوار کسرده )!

صفحه 29:
باور غیرمنطقی باور منطة با اجتناب از "کات :میات بهمی از زنگی میب و ‎Nee 1‏ بایستی با قبول مسئولیت آن‌ها را پذیرفت و از مشکلات» آن‌ها برای تقویت خود و ساختن پل برای ناملایمات و پیروزی‌های بعدی استفاده كنم. مسئولیت ' کید ۸۸ کسانی کسه تسسلسم برنامه سازنده 70 الهی شوند مطمئنا پاداش نیک خواهند داشت » و 2° 5 — درامنيت و آسودكى خاطر زندكى خواهند کود. شادتر ۰ شرح ۶-۵ قطعا با سختی آسانی است (فان مع العسر 4 يسرى ) ‎٠ ۰٩۵۶ ۳۸5‏ تنما با سختى آسانى است (ان مع الصر يسرى)

صفحه 30:
باور قوی‌تر از ۰ خود تکیه باور منطقی تکیه بر دیگری ممکن است باعث رفتارهای وابسته کردد. عیبی ندارد که به جستجوی کمک باشیم اما در صورتی که آموخته باشیم به خود و قضاوت خود ایمان داشته باشیم. شورى ‎1١-3‏ (آيا آنه غير خدا را ولى خود قرار دادند)؟ (ام اتخذوا من دونه اولياء). با اينكه (ولى تنها اوست ) (فالله حو الولى ). و به سوى او در مشكلات و كرفتاريها و لغزشها باز مى كردم ) (عليه توكلت و اليه انيب ). یوس ۶۷ و (همه متوکلان بای بر او توكل كننده وازاو استمداد بجويند و كار خود را به او وا كذارند) (و عليه فليتوكل المتوكلون ). وعد * "1 (هيج معبودی جز او نیست» من بر او توکل کردم و بازكشتم به سوى او است ) (لا له الا هو عليه توكلت و اليه متاب ). توبه ۱۲۹ (من تنها بر جنين معبودى تكيه كرده ام ؛ و به او دليسته ام و كارهايم را به او واگذارده ام (عليه توكلت ). پوس ۷۱ (چرا که من بر خدا تکیه کرده ام ) و به همين دليل از غير او نمى ترسم و نمى هراسم ! (فعلى الله توكلت ). هود 07 مسن توكل بر خدائى كردم كه بروردكار من و شما است (انى توكلت على الله ربى و ربكم ). و۸۸ (تنا بر او تکبهمی کنم و در هم جبز به او باز مى كردم ) (عليه توكلت و اليه انيب ).

صفحه 31:
باور اتفاقات گذشته باعث مشکلات من هستند و آنها همجنان در احساسات و رفتارهاى من دخيل اند. باور منطقی گذشته نمی‌تواند در زمان حال من تأثیر بگذارد. باورهای اخیر من عکس‌العمل‌ها را ایجاد می‌کنند. ممکن است این باورها را در گذشته آموخته باشم اما می‌توانم در حال حاضر آن‌ها را تحلیل و تسیر و نهایتا تغييرشان دهم. زمر 1( (به آنها بعواى بندكان من كه بر خودتان اسراف و ستم كسرده إيسد از رخمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه كناهان را مى بخشد) كه او بخشنده و مهربان است (قل با عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله بغفر الذنوب جميعا). تج یم ۸ (ای کسانی که اسان آورده ایسد! به سوى خدا باز كرديد و توبه كنيدء قوبه خالصى ) (يا يها الذين آمنوا توبوا الى الله توية نصوحا). (امسيد است با اين كار برور دكار شما كناهائنان را يبخشد و بيوشاند) (عسى ربكم ان يكفر عنكم سيناتكم )- هوك 1 لم ازخدا بخاطر كناهانتان طلب بنش كنيد (ويا قوم استففروا ربكم ).سبس توبه كنيد و به سوى او باز كرديد (نم توبوا اليه ).اكر شما جنين كنيد به آسمان فرمان مى دهد قطره هاى حباتبخش باران را بر شما بى هو ابى قرو فرستد (يرسل السماء عليكم مدرارا). ‎sais Ng‏ مسي ا ون عاب رع لازو ةارع ون مزا ا ل م و ا ‏و ‏کنر کردید(واستفروا ربكم ).(و بسس از پساکسی از كسنساه به سوى او باز كرديد كه او باك است و بايد باك شد و به سوى او رفت ) (ثم توبوا اليه ).

صفحه 32:
باور منطقی ۰ همدلی عمل خوبی است ولی من نمی‌توانم احساس بد و ناراحتی دیگران را با ناراحت شدن خود تغییر دهم؛ و این معنی همدلی نیست. آل عمران ۱۷۶ کسانی که در راه کفره شتاب ميكنندء تو را غمكين نسازند! به يقين» آنها هركز زيانى به خداوند نمىرسانند. (بعلاوه) خدا مى خواهد (آنها را به حال خودشان واكذارد؛ و در نتیجهء) بهره‌ای برای آنها در آخرت قرار ندهد. و براى آنها مجازات بزركى است! ۰ _ مائده۲۶ و در باره (سرنوشت) این جمعیّت گنهکار غمکین مباش!» ‎a‏ و٩۶‏ هرگاه به خداوند یگانه و روز جزاءایمانبياورنده و عمل صالح انجام دهنده نه ترسی بر ‎ ‏انعام ۳۳ ما می‌دانیم که کفتار آنهاء تو را غمگین می‌کند؛ ولی (غم مخور! و بدان که) آنها تو را تکذیب نمی کنند؛ بلکه ظالمان» آیات خدا را انکار می‌نمایند. بونس ۶۲ آگاه باشید (دوستان و) اولیای خداء نه ترسی دارند و نه غمکین می‌شوند! هودا! به نوح وحی شد که: «جز آنها که (تاکنون) ایمان آورده‌اند؛ دیگر هیچ كس از قوم قو ایمان نخواهد آورد! پس؛ از کارهایی که می‌کردند؛ غمکین مباش! ‎

صفحه 33:
چرا من نباید هیچ احساس ناخوشایند و دردیرا داشته باشم؟ من اين‌ها را دوست ندارم اما در کشان می‌کنم. اکر همواره از ناملايمات اجتناب كنم زندكى من بسيار محدود خواهد بود و البته فرصت رشد واقعى را نخواهم داشت. و بر خدا توّل کن» و همين بس كه خداوند حافظ و مدافع (انسان) باشد![۳۳:۳]احزاب در هر چیز اختلاف کنید» داوریش با خداست؛ این است خداونده پروردگار من؛ بر او کرده‌ام و به سوی او بازمی‌گردم![۳۲:۱۰]شوری ٍ لفتيم : همگی ( آدم و حوا) به زمین فرود آنید؛ هر گاه از جانب ما هدایتی برای شما آید کسانی که از آن پیروی کنند؛ نه ترسی دارند و نه اندوهكين خواهند شد) (قلنا اهبطوا منها جميعا فاما باتينكم منى هدی من تبع هدای فلا خوف علیهم و لاهم یحزنون ).بقره‌۳۸ كسانى كه (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند؛ و کسانی که به آ ‎Late‏ نين يهود كرويدند و نصاری و ان [- بيروان يحبى] هر كاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند» و عمل صالح انجام دهندء پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. (هر کدام از پیروان ادیان الهی؛ که در عصر و زمان خود؛ بر طبق وظایف و فرمان دين عمل کرده‌اند» مأجور و رستگارند.)بقره ۶۲ + آری؛ کسی که روی خود را تسلیم خدا کند و یکوکار باشده باداش او نزد برورد كارش ثابت است؟ فه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می‌شوند. (بنابر این» بهشت خدا در انحصار هیچ گروهی نیست.) بقره۱۱۳

صفحه 34:
نم تلاند و رای نمی‌رسانند» ادا ‎wns‏ نزد پروردکارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسی دارند» و نه غمكين مى شوند. بقره 7217 ‎٠‏ آنهاكه اموال خود راء شب و روزء بنهان و آشکاه نفاق می‌کند» مزدشان نزد بروردكارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست» و نه غمکین می‌شوند.بقره ۲۷۴ ‎٠‏ کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را پرداختند» اجرشان نزد پروردگارشان است؛ و نه ترسی بر آنهاست؛ و نه غمكين می‌شوند. بقره ۲۷۷ آنها که ایمان آورده‌اند» و بهود و صابثان و مسیحیان؛ هرگاه به خداوند یگانه و روز جزاء ایمان بیاورند؛ و عمل صالح انجام دهند؛ نه ترسی بر آنهاست؛ و نه غمکین خواهند شد. آنها که ایمان آورده‌اند» و يهود و صابئان و مسيحيان» هركاه به خداوند یگانه و روز جزاء ایمان بیاورند» و عمل صالح انجام دهندء نه ترسی بر آنهاست و نه غمکین خواهند شد.مانده۶4 * ای فرزندان آدم! اگر رسولانی از خود شما به سراغتان بیایند که آیات مرا برای شما بازکو كنندء (از آنها بيروى كنيد؛) كسانى كه برهي زكارى بيشه کنند و عمل صالح انجام دهند (و در و ديكران بكوشند)» نه ترسى بر آنهاست و نه غمناك مى شوند.اعراف 78 ‎٠‏ آكاه باشيد (دوستان و) اولياى خداء نه ترسى دارند و نه غمكين می‌شوندایونس ۶۲

صفحه 35:
باور غير منطقی هر مشكلى بايد راه‌حل ‎j‏ ‏ایدهآلی ‏داشته باشد و وقتی فردی . . نتواند آن راه‌حل را بیابد زندگی ‏ ۰ غیرقابل تحمل خواهد بود. باور منطقی مشکلات معمولاً راه‌حل‌های متفاوتی دارند بهتر است که منتظر راه‌حل ایده آل نباشیم و به بهترین راه‌حلی که به نظرم می‌رسد زندگی کنم. من می‌توانم باایده آل کمتری زندکی کنم. بکو: «چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می‌دهد؟ با چه کسی مالک (و خالق) گوش و چشمهاست؟ و چه کسی زنده را از مرده» و مرده را از زنده ببرون می آورد؟ و چه کسی امور (جهان) را تدبیر می‌کند؟» بزودی (در باسخ) مى كويند: «خدا» بکود «پس چرا تقوا پیشه نمی کنید (و از خدا نمی‌ترسید)؟!یونس۳۱ (امَا) آن كس كه كارهاى شايسته انجام دهد» در حالى كه مؤمن باشدء نه از ظلمى مى ترسدء و نه از نقصان حقش.طه 1۱۲ هنگامی که به انسان زیان (و ناراحتی) رسده مارا (در هر حال:) در حالی كه به هلو خوابیده؛ با نشسته؛ با ایستاده است» می‌خواند؛ اما هنگامی که ناراحتی را از او برطرف » چنان می‌رود که گویی هرگز ما را برای حل مشکلی که به او رسیده بودء نخوانده است! این کونه برای اسرافکارآن» اعمالشان زینت داده شده است (که زشتی این عمل را درک نمی‌کنند)ایونس ۱۲ ‎NUE a LAS gt‏ لماش )ع زا سس نیب از جانب خود به او نعمتی دهیم» می‌کوید: ‎cab‏ نعمت را بخاطر کارداني خودم به من داددائد»؛ ولى اين وسيله رماي ‎(a‏ است اما بیشترشان فمی‌دانند. زمر ۴۹ خداوند سخن زنی را که درباره شوهرش به تو مراجعه کرده بود و به خداوند شکایت مى كرد شنيد (و تقاضاى او را اجابت کرد)؛ خداوند كفتكوى شما را با هم (و اصرار آن زن را درباره حل مشکلش) می‌شنید؟ و خداوند شنوا و بیناست.مجادله! بكو: «به من خبر دهید اگر عذاب بروردکار به سراغ شما آيدء يا رستاخيز بربا شودء ‎UT‏ ‏(برای حل مشکلات خودء) غیر خدا را می‌خوانید اگر راست می‌کویید؟!»انعام۴۰

محمدعلی خلیلی ‏کارشناسی ارشد روانشناسی کارشناس علوم تربیتی و مشاوره دینی ‏مدرس آموزش خانواده و مهارتهای زندگی 09153592113-6611088-6611097 ‏www.dindarmani.ir به نام خداوند بخشنده و مهربان مهربان بخشنده ‏عام ‏خاص ‏شامل همه موجودات ‏شامل بندگان صالح خدا ‏زندگی بی منت و بدون انتظار ‏سعی و تالش ‏آسایش ‏بندگی با منت و با انتظار ‏عمل صالح ‏آرامش به نام خدای بخشنده مهربان انسانها استفاده از بخشندگی خدا سعی و تالش برای زندگی دنیا گروه 1 - استفاده از مهربانی خدا عمل صالح برای بندگی ومعاد + - - + گروه 2 گروه 3 گروه 4 + + دنیا آسایش آرامش - - - - - + + + + + + آخرت -+ + د= دانش و اطالعات الزم اگر خواهی شوی آرام و راحت ‏بایدها ..................... ‏گوش دادن پو یا .................به جای ‏فهم درست نیا زها ‏توجه به روحیات فردی و شخصی......به جای ‏مثبت اند یشی .....................به جای ‏تحلیل(بررسی علتها و راه حلها)....به جای ‏حسن جو یی .......................به جای ‏لبخند ...................................به جای ‏احترام .................................به جای ‏وقت شناسی ........................به جای ‏تشویق به ادامه حل مشکل.به جای ..............به جای تو در یاب حروف گفتمت را با حالوت •نبایدها • نصیحت و موعظه • قضاوت و پیشداوری • مقایسه • منفی بافی • تحمیل(باید و نباید) • عیب جو یی • اخم • بی احترامی • عدم درک موقعیت • ارائه راه حل قطعی مشکل ر= روش مناسب ‏روش دينی:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع ‏روش منطقی:بررسی باورها،تفکرات ،اعتقادات،آرزوها و تجارب و تطبیق آن با منطق الهی از طریق مشاوره ‏روش علمی :بررسی نیازهای زیستی ،روانی ،اجتماعی و فرهنگی با توجه به منبع وحی از طریق پزشک متخصص ‏روش عقلی :بررسی نظرات عقالي مورد تأیید در راستای دستورات خالق عقل از طریق عقالی مشهور ‏روش قانونی:بررسی نظریه های حقوقي مرتبط از طریق مشاور حقوقی دين:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع ‏همه انسانها مشکل دارند. ‏همه مشکالت راه حل دارد. راه حل همه مشکالت در قرآن و روایات موجود است. برای حل همه مشکالت باید با صبر و حوصله پیش برویم. ‏برای حل همه مشکالت باید از مشاور متخصص کمک بگیریم. روش منطقی:بررسی باورها،تفکرات ،اعتقادات،آرزوها و تجارب و تطبیق آن با منطق الهی از طریق مشاوره ‏مصاحبه ‏ تشخیص ‏توصیه روش علمی :بررسی نیازهای زیستی ،روانی، اجتماعی و فرهنگی با توجه به منبع وحی از طریق پزشک متخصص -1زیستی :وراثت ژنتیکی ،بیماریهای جسمی ،صدمه مغزی یا مواجهه بامحرکهای محیط -2روانی :تجربیات زندگی آسیب زا ،تداعی های آموخته شده ،ادراکهای تحریف شده یا روشهای غلط تفکر -3اجتماعی و فرهنگی :آشفتگی در روابط صمیمانه،مشکالت در روابط بلندمدت ،ناآرامی سیاسی و اجتماعی،تبعیض نسبت به گروه اجتماعی فرد روش عقلی :بررسی نظرات عقالي مورد تأیید در راستای دستورات خالق عقل از طریق عقالی مشهور ‏بهترین راه حلی که به عقلتان می رسد کدام است؟ ‏ازبین عقالی فامیل چه کسی یا کسانی را قبول دارید؟ ‏عقالی فامیل چه می گویند؟ ‏آیا راه حلی ارائه داده اند؟ ‏از میان راه حلها کدامیک را بیشتر می پسندید؟ روش قانونی:بررسی نظریه های حقوقي مرتبط از طریق مشاور حقوقی ‏آیا قانون برای حل مشکل شما راه کاری ارائه داده است؟ ‏آیا قانون در حل این مشکل ازشما حمایت می کند؟ ‏راه کارهای قانونی تا چه حدی می تواند در حل مشکل شما موثر باشد؟ ‏آیا حاضرید زیر نظر یک مشاور حقوقی راه حل های قانونی را دنبال کنید؟ ‏نظر شما در مورد قوانین الهی مرتبط با مشکلتان چیست؟ م= مثبت گرایی بدون پيش داوري )1در حال حاضر در زندگي تان چه چيزي باعث خوشحالي شما است؟ )2در حال حاضر چه چيزي در زندگي شما را راضي مي كند؟نسبت به آن ،چه احساسی دارید؟ )3در حال حاضر در زندگي شما چه چيزي باعث شور وهيجان شماست؟كدام جنبه آن شما را به هيجان مي آورد ؟نسبت به آن چه احساسي دارید ؟ )4در حال حاضر در زندگي تان به چه چيزي افتخار مي كنید؟نسبت به آن چه احساسي دارید؟ )5در حال حاضر در زندگي تان نسبت به چه چيزي شكر گذارید؟ )6در حال حاضر در زندگي خود از چه چيزي لذت مي برید ؟ نسبت به آن چه احساسي دارید ؟ )7در حال حاضر در زندگي تان به چه چيزي پايبندید؟نسبت به آن چه احساسي دارید؟ )8در زندگي تان چه كسي را دوست دارید؟ چه كسي شما را دوست دارد؟ نسبت به آن چه احساسي دارید؟ ا= اعتماد به نفس • • • • • )1امروز چه چيز هايي را بخشيده اید؟ چه كمك هايي به ديگران كرده اید؟ )2امروز چه چيزهايي ياد گرفته اید؟ چه مهارتها و امتيازات تازه اي كسب كرده اید؟ )3امروز تا چه حد كيفيت زندگي خود را باال برده اید؟ )4امروز تا چه حد روشنايي و عشق الهي شما را احاطه كرده است؟ )5امروز تا چه حد خدا راآنچنان که شایسته اوست باور دارید.که همراه شماست؟ راههای افزایش اعتماد به نفس: • • • • • -1توجه به حضور انسان و لطف خداوند در خلقت او -2آگاهی از ویژگیهای جسمانی،عاطفی،شناختی -3مقایسه داشته های خود با نداشته های دیگران. -4تقوای گریز و پرهیز -5پیشرفتها و موفقیتهای کوچک ن= نگرش الهی • 1ـ خودشناسی :معرفت صحیح از خود. • 2ـ خداشناسی:معرفت صحیح از خدا. • 3ـ خودباوری :ایمان قلبی. • 4ـ خداباوری:اخالص در اندیشه و عمل. • 5ـ خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا و همه حال 1ـ خودشناسی :معرفت صحیح از خود. • خلقت من منحصر به فرد است. • استعدادها وتوانمنديهاي من خاص و منحصر به فرد است. • هدف ازخلقت من خاص ومنحصر به فرد است . • كشف استعداد وتوانمنديهايم و استفاده از آن در اراده من است. • آنچه آینده مرا تعیین می کند تصمیمات من است نه شرایط 2ـ خداشناسی:معرفت صحیح از خدا. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خدا عادل است. خداوند ذره ذره اعمال خیر و شر همه را می بیند. خداوند از همه موجودات داناتر و تواناتر است. خداوند ازمن بهتر مي داند كه چرا و چگونه بايد سختي،كمبود و بيماري را انسانها درجهان تجربه كنند. خداوند اجازه ظلم را به هیچ کس نداده و قوی ترین مدافع مظلوم است. )1 )2 )3 )4 )5 نماينده خدابرروي زمين داراي عقل واراده فنا ناپذير و قابل تغيير حتي پس از مرگ خطا پذير متفاوت از همه انسانها 4ـ خداباوری:اخالص در اندیشه و عمل. • روشنايي الهي مرا احاطه كرده است. • عشق الهي مرا در بر گرفته است. • نيروي خدا مرا حمايت مي كند. • حضورخدا مراقب من است. • هرجا كه هستم خداوند آنجاست. 5ـ خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا و همه حال • پاکی روح • پاکی جسم • پاکی طعام پاکی ها • پاکی نعمتها • • • • • • پاکی قلب پاکی نفس پاکی اعمال و رفتار پاکی افکار و گفتار پاکی دوستیها پاکی دشمنیها پاک کننده ها • نماز اول وقت • روزه اعضای بدن • پرداخت خمس اضافه درآمد ساالنه • پرداخت زکات آنچه خدا به تو بخشیده • • • • • • حج دل (دل خانه خداست) جهاد اکبر(مبارزه دائم العمر) امر به معروف با اعمال و رفتار نهی از منکربا افکار و گفتار تولی با دوستی دوستان خدا تبری از غیر دوستان خدا ن= نگرش الهی • صداقت بجای سلطه :درافکار،گفتارو رفتار • صبر بجای سفاهت :برمصیبت ،معصیت و طاعت • صمیميت بجای سرزنش :با خیرخواهی ،رازداری وخطاپوشی • صراحت بجای سردرگمی :درهدف ،برنامه و عمل • صالبت بجای سستی:درحق جویی ،حق گویی و حق پویی باور منطقی باور غیرمنطقی • برای اینکه احساس ارزشمندی داشته باشم .باید بدون هیچ اشتباهی به موفقیت در هر کاری که می‌کنم دست‌یابم. • وان لیس لالنسان اال ما سعی(نجم)39 • واینکه برای انسان بهره ای جزسعی و کوشش او نیست. • من همواره سعی می‌کنم تا حد ممکن به موفقیت دست یابم. اما انجام تمامی کارها بدون هیچ گونه شکست و خطایی غیرواقعی است و بهتر است که خود را جدا از عملکرد خود به عنوان یک انسان بپذیرم. باور غیرمنطقی باور منطقی • عشق و تأیید بسیار دلپذیر است ولی عشق و تأیید الهی بسیار دلپذیرتر است که در هر شرایطی به دنبال آن خواهم بود. • و در شرایط مناسب به دنبال تأیید افراد خواهم بود اما آن‌ها از واجبات نیستند و من بدون آن‌ها نیز می‌توانم زندگی کنم. • (اما کسانى که ایمان به خدا آورده اند عشق و عالقه بیشترى به او دارند) (و الذین آمنوا اشد حبا هلل )(بقره .)165 • من به عشق وتأثیرعمدة افراد نیازمندم و از اینکه دیگران • چرا که آنها مردمى اندیشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاک او را که منبع همه کماالت است رها نمى کنند ،هر میل و نسبت به من محبتى در برابر عشق خدا در نظرشان بى ارزش و ناچیز عشق و تأثیری است ،اصال آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمى بینند، نداشته باشند جز به خاطر او ،و در راه او کار نمى کنند ،در دریاى بیکران عشق خدا آنچنان غوطه ورند که على وار مى گویند :فهبنى اجتناب صبرت على عذابک فکیف اصبر على فراقک !( :گیرم که بر می‌کنم. عذاب تو صبر کنم اما با فراق و دورى تو چه کنم ). باور غیرمنطقی • من به عشق وتأثیرعمدة افراد نیازمندم و از اینکه دیگران نسبت به من عشق و تأثیری نداشته باشند اجتناب می‌کنم. • • • • • • • باور منطقی اساسا عشق حقیقى همیشه متوجه نوعى از کمال است ،انسان هرگز عاشق عدم و کمبودها نمى شود ،بلکه همواره دنبال هستى و کمال مى گردد و به همین دلیل آنکس که هستى و کمالش از همه برتر است از همه کس به عشق ورزیدن سزاوارتر مى باشد. کوتاه سخن اینکه همانطور که آیه فوق مى گوید :عشق و عالقه افراد با ایمان نسبت به خدا از عشق و عالقه بت پرستان به معبودهاى پنداریشان ریشه دارتر و عمیقتر و شدیدتر است . چرا چنین نباشد آیا کسى که واقعیتى را دریافته و به آن عشق مى ورزد با کسى که گرفتار خرافه و تخیل است مى تواند یکسان باشد؟ عشق مؤ منان از عقل و علم و معرفت سرچشمه مى گیرد اما عشق کافران از جهل و خرافه و خیال !. و باز به همین دلیل عشق نخست به هیچ وجه متزلزل نمى گردد ولى عشق مشرکان ثبات و دوامى ندارد. خداوند هر کس را بخواهد با یارى خود تقویت مى کند (و اهلل یوید بنصره من یشاء). همانگونه که بارها گفتهایم خواست و مشیت خدا بى حساب نیست و همواره آمیخته با حکمت او است ،و تا شایستگى هایى در افراد نباشد آنها را تایید و تقویت نمى کند.آل عمران13 در پایان آیه مى فرماید :در این عبرتى است براى صاحبان چشم و بینش (ان فى ذلک لعبرة الولى االبصار). باور غیرمنطقی • افراد باید همواره کار صحیح را انجام دهند، زمانی که کاری آسیب‌زا انجام می‌دهند باید سرزنش و تنبیه شوند. باور منطقی ناخوشایند است که گاهی افراد کارهای نادرست انجام می‌دهند اما انسان کامل نیست (آدمی جایز الخطا می‌باشد) رنجاندن و آسیب به خود چیزی را عوض نمی‌کند. (بقره )37-36پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند ،بیرون کرد .و (در این هنگام) به آنها گفتیم« :همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود .و برای شما در زمین ،تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود. (آدم از پروردگار خود کلماتى دریافت داشت ،سخنانى مؤ ثر و دگرگون کننده ،و با آن توبه کرد و خدا نیز توبه او را پذیرفت ) » باور غیرمنطقی باور منطقی وقایع باید طبق آنچه می‌خواهم باشد و در غیر این صورت زندگی غیرقابل تحمل خواهد بود. • هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید هر چیز باید آنگونه که می‌خواهم اتفاق بیفتد. ناامید کننده است اما می‌توانم این را درک کنم و برای پیشگیری از فجایع تالشم را می‌کنم. • اسراء(37-36از آنچه به آن علم ندارى پیروى مکن ) (در روى زمین از روى کبر و غرور ،گام برمدار)(چـرا کـه تـو نـمـى تـوانـى زمـیـن را بـشـکـافـى ! و طول قامتت به کوهها نمى رسد)! باور غیرمنطقی ناراحتی من به واسطه اتفاقات خارج از کنترل من می‌باشد و چون وقایع خارج از کنترل من است در نتیجه کار زیادی نمی‌توانم انجام دهم. باور منطقی • عوامل خارجی بسیاری در کنترل من نیستند .اما این‌ها افکار من هستند (نه عوامل خارجی) که باعث احساسات من می‌شوند و می‌توانم بیاموزم که افکارم را کنترل کنم .یعنی بتوانم احساساتم را کنترل کنم. • (اکثر آنها در قـضـاوتهاى خود تنها از ظن و گمان پیروى مى کنند در حالى که ظن و گمان به هیچوجه انسان را به حق و حقیقت نمى رساند) (سوره یونس آیه .)36 باور غیرمنطقی من باید در مورد چیزهای خطرناک و ناخوشایند نگران باشم وگرنه آن‌ها ممکن است اتفاق بیافتند. باور منطقی • نگرانی در مورد وقایعی که می‌توانند ناخوشایند باشند از رخداد آن‌ها جلوگیری نخواهد کرد اینکار فقط من را در حال حاضر نگران و افسرده می‌سازد والبته در حل مشکل ضعیف می‌شوم. • فجر(15اما انسان هنگامى که پروردگارش او را براى آزمایش اکرام کند و نعمت بخشد ،مغرور مى شود ،و مى گوید :خداوند مرا گرامى داشته است)! امـا هـنـگامى که براى امتحان روزى را بر او تنگ بگیرد ،ماءیوس مى شود و مى گوید :پـروردگـارم مـرا خـوار کـرده )! باور غیرمنطقی با اجتناب از مشکالت، نامالیمات و مسئولیت در زندگی شادتر خواهم بود. باور منطقی • مشکالت و نامالیمات بخشی از زندگی می‌باشد و بایستی با قبول مسئولیت آن‌ها را پذیرفت و از آن‌ها برای تقویت خود و ساختن پل برای پیروزی‌های بعدی استفاده کنم. • کهف 88کسانى کـه تـسـلیـم برنامه سازنده الهى شوند مطمئنا پاداش نیک خواهند داشت ،و در امنیت و آسودگى خاطر زندگى خواهند کرد. • شرح 6-5قطعا با سختى آسانى است (فان مع العسر یسرى ) • قطعا با سختى آسانى است (ان مع العسر یسرى ) باور غیرمنطقی هرکسی باید به فردی قوی‌تر از خود تکیه کند. باور منطقی • تکیه بر دیگری ممکن است باعث رفتارهای وابسته گردد .عیبی ندارد که به جستجوی کمک باشیم اما در صورتی که آموخته باشیم به خود و قضاوت خود ایمان داشته باشیم. • • شوری( 10-9آیا آنها غیر خدا را ولى خود قرار دادند)؟ (ام اتخذوا من دونه اولیاء) .با اینکه (ولى تنها اوست ) (فاهلل هو الولى ). و به سوى او در مشکالت و گرفتاریها و لغزشها باز مى گردم ) (علیه توکلت و الیه انیب ). یوسف 67و (همه متوکالن باید بر او توکل کنند ،و از او استمداد بجویند و کار خود را به او وا گذارند) (و علیه فلیتوکل المتوکلون ). • رعد( 30هیچ معبودى جز او نیست ،من بر او توکل کردم ،و بازگشتم به سوى او است ) (ال اله اال هو علیه توکلت و الیه متاب ). • توبه ( 129من تنها بر چنین معبودى تکیه کرده ام ،و به او دلبسته ام و کارهایم را به او واگذارده ام (علیه توکلت ). • هود 56مـن توکل بر خدائى کردم که پروردگار من و شما است (انى توکلت على اهلل ربى و ربکم ). و( 88تنها بر او تکیه مى کنم و در همه چیز به او باز مى گردم ) (علیه توکلت و الیه انیب ). • • یونس ( 71چرا که من بر خدا تکیه کرده ام ) و به همین دلیل از غیر او نمى ترسم و نمى هراسم ! (فعلى اهلل توکلت ). باور غیرمنطقی اتفاقات گذشته باعث مشکالت من هستند و آنها همچنان در احساسات و رفتارهای من دخیل اند. باور منطقی • گذشته نمی‌تواند در زمان حال من تأثیر بگذارد .باورهای اخیر من عکس‌العمل‌ها را ایجاد می‌کنند .ممکن است این باورها را در گذشته آموخته باشم اما می‌توانم در حال حاضر آن‌ها را تحلیل و تفسیر و نهایتَا تغییرشان دهم. • زمر53 (به آنها بگو اى بندگان من که بر خودتان اسراف و سـتـم کـرده ایـد از رحـمـت خـداونـد نـومـید نشوید که خدا همه گناهان را مى بخشد) که او بـخـشـنده و مهربان است (قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم ال تقنطوا من رحمة اهلل ان اهلل یغفر الذنوب جمیعا). • تحریم8 (اى کسانى که ایـمـان آورده ایـد! بـه سـوى خدا باز گردید و توبه کنید ،توبه خالصى ) (یا ایها الذین آمنوا توبوا الى اهلل توبة نصوحا)( .امـید است با این کار پروردگار شما گناهانتان را ببخشد و بپوشاند) (عسى ربکم ان یکفر عنکم سیئاتکم ). • هود52 از خدا بخاطر گناهانتان طلب بخشش کنید (و یا قوم استغفروا ربکم ).سپس توبه کنید و به سوى او باز گردید (ثم توبوا الیه ).اگر شما چنین کنید به آسمان فرمان مى دهد قطره هاى حیاتبخش باران را بر شما پى در پى فرو فرستد (یرسل السماء علیکم مدرارا) • و61 از گـنـاهـان خـود تـوبـه کـنـیـد و به سوى خدا باز گردید که پروردگار من به بندگان خود نزدیک است و در خواست آنها را اجابت مى کند (فاستغفروه ثم توبوا الیه ان ربى قریب مجیب ). • و90 (از خـداونـد آمـرزش بـطلبید) تا از گناه پاک شوید ،و از شرک و بت پرستى و خیانت در معامالت بر کنار گردید (و استغفروا ربکم )(.و پـس از پـاکـى از گـنـاه به سوى او باز گردید که او پاک است و باید پاک شد و به سوى او رفت ) (ثم توبوا الیه ). باور غیرمنطقی من باید با ناراحتی دیگران ناراحت شوم. باور منطقی • همدلی عمل خوبی است ولی من نمی‌توانم احساس بد و ناراحتی دیگران را با ناراحت شدن خود تغییر دهم؛ و این معنی همدلی نیست. • آل عمران 176کسانی که در راه کفر ،شتاب میکنند ،تو را غمگین نسازند! به یقین ،آنها هرگز زیانی به خداوند نمی‌رسانند( .بعالوه) خدا می‌خواهد (آنها را به حال خودشان واگذارد؛ و در نتیجه )،بهره‌ای برای آنها در آخرت قرار ندهد .و برای آنها مجازات بزرگی است! • مائده 26و در باره (سرنوشت) این جمعّی ت گنهکار ،غمگین مباش!» • و 69هرگاه به خداوند یگانه و روز جزا ،ایمان بیاورند ،و عمل صالح انجام دهند ،نه ترسی بر آنهاست ،و نه غمگین خواهند شد. • انعام 33ما می‌دانیم که گفتار آنها ،تو را غمگین می‌کند؛ ولی (غم مخور! و بدان که) آنها تو را تکذیب نمی‌کنند؛ بلکه ظالمان ،آیات خدا را انکار می‌نمایند. • یونس 62آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا ،نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند! • هود 11به نوح وحی شد که« :جز آنها که (تاکنون) ایمان آورده‌اند ،دیگر هیچ کس از قوم تو ایمان نخواهد آورد! پس ،از کارهایی که می‌کردند ،غمگین مباش! باور غیرمنطقی من نباید هیچ احساس ناخوشایند و دردی را داشته باشم، نمی‌توانم این‌ها را درک کنم و باید از آن‌ها اجتناب کنم آن هم به هر قیمتی. باور منطقی • چرا من نباید هیچ احساس ناخوشایند و دردیرا داشته باشم؟ من این‌ها را دوست ندارم اما درکشان می‌کنم .اگر همواره از نامالیمات اجتناب کنم زندگی من بسیار محدود خواهد بود و البته فرصت رشد واقعی را نخواهم داشت. • و بر خدا توّک ل کن ،و همین بس که خداوند حافظ و مدافع (انسان) باشد![]33:3احزاب • در هر چیز اختالف کنید ،داوریش با خداست؛ این است خداوند ،پروردگار من ،بر او توّک ل کرده‌ام و به سوی او بازمی‌گردم![]42:10شوری • (ما به آنها گفتیم :همگى (آدم و حوا) به زمین فرود آئید ،هر گاه از جانب ما هدایتى براى شما آید کسانى که از آن پیروى کنند ،نه ترسى دارند و نه اندوهگین خواهند شد) (قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منى هدى فمن تبع هداى فال خوف علیهم و ال هم یحزنون ).بقره38 • کسانی که (به پیامبر اسالم) ایمان آورده‌اند ،و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان [= پیروان یحیی‌] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند ،و عمل صالح انجام دهند ،پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ‌گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. (هر کدام از پیروان ادیان الهی ،که در عصر و زمان خود ،بر طبق وظایف و فرمان دین عمل کرده‌اند ،مأجور و رستگارند).بقره62 • آری ،کسی که روی خود را تسلیم خدا کند و نیکوکار باشد ،پاداش او نزد پروردگارش ثابت است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می‌شوند( .بنابر این ،بهشت خدا در انحصار هیچ گروهی نیست).بقره112 باور غیرمنطقی من نباید هیچ احساس ناخوشایند و دردی را داشته باشم، نمی‌توانم این‌ها را درک کنم و باید از آن‌ها اجتناب کنم آن هم به هر قیمتی. باور منطقی • قطعًا همه شما را با چیزی از ترس ،گرسنگی ،و کاهش در مالها و جانها و میوه‌ها ،آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان!بقره155 • کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند ،سپس به دنبال انفاقی که کرده‌اند ،منت نمی‌گذارند و آزاری نمی‌رسانند ،پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسی دارند ،و نه غمگین می‌شوند.بقره262 • آنها که اموال خود را ،شب و روز ،پنهان و آشکار ،انفاق می‌کنند ،مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست ،و نه غمگین می‌شوند.بقره274 • کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را پرداختند ،اجرشان نزد پروردگارشان است؛ و نه ترسی بر آنهاست ،و نه غمگین می‌شوند.بقره277 • آنها که ایمان آورده‌اند ،و یهود و صابئان و مسیحیان ،هرگاه به خداوند یگانه و روز جزا، ایمان بیاورند ،و عمل صالح انجام دهند ،نه ترسی بر آنهاست ،و نه غمگین خواهند شد .آنها که ایمان آورده‌اند ،و یهود و صابئان و مسیحیان ،هرگاه به خداوند یگانه و روز جزا ،ایمان بیاورند ،و عمل صالح انجام دهند ،نه ترسی بر آنهاست ،و نه غمگین خواهند شد.مائده69 • ای فرزندان آدم! اگر رسوالنی از خود شما به سراغتان بیایند که آیات مرا برای شما بازگو کنند( ،از آنها پیروی کنید؛) کسانی که پرهیزگاری پیشه کنند و عمل صالح انجام دهند (و در اصالح خویش و دیگران بکوشند) ،نه ترسی بر آنهاست و نه غمناک می شوند.اعراف35 • آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا ،نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند!یونس62 باور منطقی باور غیرمنطقی هر مشکلی باید راه‌حل ایده‌آلی داشته باشد و وقتی فردی نتواند آن راه‌حل را بیابد زندگی غیرقابل تحمل خواهد بود. • • • • • • • مشکالت معموًال راه‌حل‌های متفاوتی دارند بهتر است که منتظر راه‌حل ایده‌آل نباشیم و به بهترین راه‌حلی که به نظرم می‌رسد زندگی کنم .من می‌توانم باایده‌آل کمتری زندگی کنم. بگو« :چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می‌دهد؟ یا چه کسی مالک (و خالق) گوش و چشمهاست؟ و چه کسی زنده را از مرده ،و مرده را از زنده بیرون می‌آورد؟ و چه کسی امور (جهان) را تدبیر می‌کند؟» بزودی (در پاسخ) می‌گویند« :خدا» ،بگو: «پس چرا تقوا پیشه نمی‌کنید (و از خدا نمی‌ترسید)؟!یونس31 (اّم ا) آن کس که کارهای شایسته انجام دهد ،در حالی که مؤمن باشد ،نه از ظلمی می‌ترسد ،و نه از نقصان حقش.طه112 هنگامی که به انسان زیان (و ناراحتی) رسد ،ما را (در هر حال ):در حالی که به پهلو خوابیده ،یا نشسته ،یا ایستاده است ،می‌خواند؛ اّم ا هنگامی که ناراحتی را از او برطرف ساختیم ،چنان می‌رود که گویی هرگز ما را برای حل مشکلی که به او رسیده بود، نخوانده است! این گونه برای اسرافکاران ،اعمالشان زینت داده شده است (که زشتی این عمل را درک نمی‌کنند)!یونس12 هنگامی که انسان را زیانی رسد ،ما را (برای حّل مشکلش) می‌خواند؛ سپس هنگامی که از جانب خود به او نعمتی دهیم ،می‌گوید« :این نعمت را بخاطر کاردانی خودم به من داده‌اند»؛ ولی این وسیله آزمایش (آنها) است ،اّم ا بیشترشان نمی‌دانند.زمر49 خداوند سخن زنی را که درباره شوهرش به تو مراجعه کرده بود و به خداوند شکایت می‌کرد شنید (و تقاضای او را اجابت کرد)؛ خداوند گفتگوی شما را با هم (و اصرار آن زن را درباره حل مشکلش) می‌شنید؛ و خداوند شنوا و بیناست.مجادله1 بگو« :به من خبر دهید اگر عذاب پروردگار به سراغ شما آید ،یا رستاخیز برپا شود ،آیا (برای حل مشکالت خود )،غیر خدا را می‌خوانید اگر راست می‌گویید؟!»انعام40

51,000 تومان