صفحه 1:
صفحه 2:
فرد را در بافت يا زمینه ی
زیستی ,اجتماعی و فرهنگی خود قرار
علوم وابسته ,سالم زیستن و سالم
.اندیشیدن را به او بیاموزد
صفحه 3:
Tas SS ee nee
هیچ چیز خوبو بدعوجود ندارد, اما اندیشیدننها »
را خوبیابد میکند». سكير
.«شناخت, رفتار و احساس فرد را کنترل می کند
این نظریه, به اهمیت یادگیری و تاثیرات محیطی بر
رشد شخصیت فرد, بها می دهد.در حالیکه به
فرایند پردازش و شناخت نیز به عنوان میانجی
wh. در درمان اختلالهای روان شناختی, می نگرد
صفحه 4:
درک فرد از وقایع یا اطلاعات پیرامونش. سلامت روانی و
. عاطفى او را تحت تاثير قرار مى دهد
علت ایجاه اخقلالات روان شناختی, با بالعکس رشد ویژگی
های شخصیتی مثبت و رفتارهای سازگارانه همگی به
ارزیایی فرد از محرک های محیطی و گرایش های درونی او
. نسبت به آنهاء باز می گردد
صفحه 5:
درمان شناختی-رفتاری بر این باور است که. اختلالات روان شناختی
.به دلیل بادگیری نامناسب و افکار ناسازگارانه ابجاد شده اند
قسمت اعظم درمان بر اساس این حا و اینک صورت می گیرد و هدف
عمده درمان کمک به مراحخ به نحوی که بتواند تغییرات مطلویی
.در زندگی خود یدید آورد
درمان بايد فرصتی برای یادگیریهای جدید و نیز ایجاد تغییراتی در
فضای بیرون از مطب بوحود اورد
.حل مسآله, حزء مهم لاینفک درمان را تشکیل می دهد
صفحه 6:
رویکردشناختی رفتاری
از تلفیق دو رویکرد رفتار درمانی (عمدتاً شرطی سازی کلاسیک و
شرطی سازی کنشگر), و روبکرد شناختی- چه در قالب شناخت
.درمانی و چه در چارچوب روان شناسی شناختی پدید dol
این رویکرد ازتحقیقات و مدل سازیهای بندورا درباره اهمیت
یادگیری مشاهده ای , پژوهشهای سلیگمن و رفتار درمانی
.عقلانی هیجانی الیس و...سود جسته است
از لحاظ کاربردی شاید هیچ عاملی مهم تر از مدل شناخت
درمانی بک, بر روند شکل SHS رویکرد رفتاری-شناختی به
.درمان, تاثیر نگذاشت
صفحه 7:
راه اندازی فرایند درمان وشیوه های ارزیابی
مصاحبه ی رفتاری
خود- سنحی(پرسشنامه ها و مقیاسهای درحه بندی)
کسب اطلاعات از افراد دیگر
مصاحبه با افراد مهم
بازنگری به وسیله افراد مهم
مشاهده ى مستقيم رفتار در شرایط بالینی
ایفای نقش
آزمونهای رفتاری
سنجشهای فیزیو لوژیک
صفحه 8:
تکنیک رویا رویو(واقعی تجسمیل -1
تکنیکتوجه گردلنی»2
فنا كلو يذيرى-3
فنلیفاعن قش-4
فنشمارشلفکار -5
تیک ]نا منرت هوق
فرب یکانرو به پایین-7
صفحه 9:
بیشتر درباره ی هراسهای ساده. هراس
.اجتماعی, و بیرون هراسی استفاده می شود
رویارویی به روبرو شدن با چیزی تعریف می
fe il Leng so cal te aS ps 5
.اجتناب قرار گرفته است
برای رسیدن به نتیجه مطلوب, رویارویی باید
تدریجی, مکرر و طولانی باشد و کارهای مورد
«تمرین به وضوح مشخص شده باشد
صفحه 10:
رویارویی واقعی
.(هراسريا جانور هراسىهستند
رویارویی تجسمی
مواردی مانند صاعقه هراسی و يا پرواز هراسی,که
.انجام رویارویی واقعی کار آسانی نیست
همانند رویارویی واقعی مرحله به مرحله صورت می
پذیرد
.و در موارد ممکن , آن دو باید با هم تلفیق شوند
لم
صفحه 11:
:تمرکز بر روی یک شیء
می توان به مراجعان یاد داد که توجه خود را بر روی یک شیء متمرکز سازند
.و يا جزئیات هرچه بیشت رآن برای خود توضیح دهند
:سوالهایی که می توان استفاده کرد
آن شیء دقیقا کجاست!اندازه اش جقدر است؟ چه رنگی است؟
از چه جیزی ساخته شده است؟جند تا از آن شیء وجود دارد؟
....به چه درد می خورد؟ و
Alireza zare
صفحه 12:
به مراحعان یاه دادم می شود که محیطر طراف ود را |
به عنوان یک کل ,مورد توجه قرار دهند و از حس
سای شیواس شا سای و colar eben
3 کنند
اگر به اطراف خود نگاه wi دقیقا چه می بینید؟ دیگر
چه می بینید؟ دیگر چه؟ جه مى شنوید؟در درون بدن
خودتان؟در داخل اطاق؟ بیرون از اطاق؟ آیا بدن
خودتان را روی صندلی لمس می کنید؟ انا لباستان را
بر تنتان احساس می کنید؟و
صفحه 13:
:بطور مثال ۲
هفت تا هفت تا از 1000 کم کردن و به پایین آمدن
یادآوری جانورانی که نام شان با حرف خاصی از حروف
الفبا اغاز می شود
يا هر نوع فعالیت ذهنی جالب
Alireza zare
صفحه 14:
مى توانٍ از خاطرات روشن و مشخص
لذت بخش)
خيال بردازيها(اكر در قرعه كشى بانى برنده
.شوید, چه كار مى كنيد)
صفحه 15:
راء به یک اندازه. مشغول کنند, مانند حل کردن
جدول و پازل و بازی تنیس, يا گوش دادن به
.رادیو در حال اطو کردن لباس
صفحه 16:
هدف این است که مراحع هر چه ببشتر از افکار منفی, فاصله
.بيدا كند
مثلا از طريق فشار دادن شمارشكر كلف و يا بافتنى و با
.كذاشتن علامتى روى كارت
صفحه 17:
بیشتر در درمان هراسهای اجتماعی کاربرد دارند
تا سار هراسها و خود ایفای نقش را می توان
نوعی رویارویی دانست. مثلا بیماری که گفتن «
نه » و يا ابراز رفتار جراتمند. برایش دشوار
است. می تواند در نقش فردی جرآتمند, با
.درمانگر ایفای نقش کند
می توان گفت: من رئیس می شوم و شما نشان
دهید چطور از او می خواهید تغییراتی در برنامه
.کاری شماء بوجود آورد
صفحه 18:
.این روشی در جهت آماده شدن برای رویارویی
ار مراجعان هراسى وقتى با !00 ۱۳
موقعیت های هراسناک روبه رو می شوند
احساس رکود می کنند, و اين حالت
آشفتکیهایی را ایجاد می کند که خود باعثت
.افزايش اضطراب می شود
تهیه سئوالاتی برای پرسیدن و یا موضوعاتی
برای حرف زدن احتمال وقوع این مشکلات را
صفحه 19:
در آن درمانگر در حضور مراجع نشان می دهد که
چطور می توان به یک شیی ترسناک مانند مار یا لبه
ساختمانی بلند
.نزدیک شد,
:در مورد اختلالات وسواسی
کسی که ترس از آلودگی با لوازم حمام داشت, چون فکر می کرد
مشک است باعت اناد سرطان دراو نود در ماكر ار اد خواست
کشت وس ود را شا رد دراه دا و عداری شا
به دست و صورت خود زد . و بعد , مراجع مقدار کمی شامپو به
دستش مالید و موافقت کرد که به مدت 3 ساعت دستش را
.نشوید.در سرتاسر جلسه مراجع مرتب مورد تشویق قرار می كرفت
Alireza zare
صفحه 20:
آرامش پیشرونده (15 نا 20 ثانیه)
آرامش بدون تنش( 5 تا 7 دقیقه)
آرامش از طریق کنترل نشانه ها (2 تا 3 دقیقه)
آرامش افتراقی ( 60 تا 90 ثانیه)
آرامش سریع ( 20 تا 30 ثانیه)
صفحه 21:
در این فن, درمانگر به جای آن که با خود افكار به
مقابله برخیزد, درصدد تشخیص اعتقاد ورای Ul
.فکر می آید
می پرسد:« فرض کنیم که درست باشد, برایتن
چه معنایی دارد؟ آن وقت چه اتفاقی ممکن
است بیفتد؟ دراین صورت چه چیز بدی اتفاق |
می افتد؟
| قدر تکرار می شود تا امکان صورتبندی مساله ol
| .اصلی فراهم اید
صفحه 22:
.موقعیت: جلسه با بیماری که در پایان جلسه,احساس بهتری گزارش نشد
هيجانها: احساس كناه. اضطراب, افسردگی 2
افكار: جلسه وحشتناكى بود- به هيج جا نرسيديم
فرض كنيد كه اين فكر درست باشد.ازنظر شما جه معنايى دارد؟
بیمار وضع eee بيدا نمى كند
فرض کنیم وضع بهترى نكند از نظر شما جه معنايى بيدا مى کند؟
این 25500
وفرض كنيم كه كارتان خوب نبوده است,اين جه معنايى براى شما دارد؟
صفحه 23:
صفحه 24: