دکتر ضرغام راهبردهای گردشگری
اسلاید 1: با نام یگانه بیهمتا راهبردهای گردشگری برای گسترش فرصتهای اقتصادی گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبههاحمید ضرغام بروجنی – دانشگاه علامه طباطبائی (آذر 1395 - یزد)
اسلاید 2: هدفهای این ارائهتشریح یک نگاه کلی به گردشگری نگاهی به برنامهریزی گردشگریبحث در مورد فرصت ها و چالشهای توسعه گردشگریگردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد2
اسلاید 3: دیدگاههای تنظیم برنامه توسعهدر تنظیم برنامههای توسعه گردشگری کشور دو دیدگاه بیش از دیگران مورد توجه است: دیدگاهی که گردشگری را یک پدیده عشرتطلبی و خوشگذرانی تلقی میکندنگاهی که آنرا اساسا یک فعالیت اقتصادی (یک صنعت) میداند. گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد3
اسلاید 4: عرضه، تقاضا و اثرات نگاه دوم بر عرضه، تقاضا و اثرات گردشگری تأکید دارد: در مبحث عرضه گردشگری، تمرکز بر روی کسب و کارهائی است که ارائه محصولات و خدمات به گردشگران را برعهده دارند. در مبحث تقاضای گردشگری، تمرکز بر گردشگران، انگیزه آنان برای سفر و محصولات و تجاربی که میخرند معطوف است. از نظر اثرات، بر اثرات مستقیم و غیرمستقیم تأکید میشود که ممکن است ماهیتی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و / یا زیستمحیطی داشته باشند. گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد4
اسلاید 5: واقعیتگردشگری را نمیتوان با تمرکز کوتهبینانه بر این آشکارترین جنبهها، به خوبی شناخت. ارزیابی گردشگری از طریق چنین دیدگاهی ناقص و تدوین برنامههای عملیاتی برای آن ناکارآمد خواهد بود.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد5
اسلاید 6: چه باید کرد (1)اهداف و برنامه عمل برای توسعه پایدار صنعت گردشگری با مشورت و همکاری شرکای محلی تهیه شود. این اقدام باید با توسعه منابع و امکانات جدید علاوه بر افزایش آگاهی عمومی از اهمیت منابع طبیعی و فرهنگی همراه باشد.توسعه و مدیریت پایدار گردشگری باید بر ترویج مشوقهای اقتصادی، آموزشهای زیستمحیطی و ظرفیتسازی محلی، متمرکز گردد. توسعه و ارتقای آموزشهای مرتبط با گردشگری باید با استفاده کارآمد از رسانههای جمعی و امکانات تبلیغاتی معرفی جاذبهها و منابع موجود اجرا شود.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد6
اسلاید 7: چه باید کرد (2)گردشگری، فعالیتی مختص بخش خصوصی است. بنابراین، باید برای تشویق و ترغیب مشارکت بخش خصوصی در برنامههای توسعه گردشگری تلاش شود. تقویت همکاری بخشهای دولتی و خصوصی برای سیاستگذاری، تدوین راهبردها و تنظیم مقررات و اجرای برنامههای توسعه پایدار، توفیق این بخش را تضمین خواهد کرد.تسهیل انتقال پول از عوامل اصلی توفیق صنعت گردشگری است. به ویژه ایجاد تسهیلات ایمن و کارآمد برای انتقالات ارزی، باید به صورت جدی پیگیری شود. گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد7
اسلاید 8: نتایجهدفهاعملیاتتدوین راهنمای عمل و توسعهتعیین استراتژی بازاریابی برنامه ریزی کنترل فرایند تنظیم فعالیتهای گردشگریایجاد و حفظ شرایط خوب:زیرساختهاتسهیلاتخدمات...آموزش و متخصصسازی منابع انسانیاطمینان از استانداردهای کیفیتدرگیرسازی جامعه محلیسایرتعریف بازار هدف و گروه های هدفتنظیم یک استراتژی ارزش افزودهتعیین تصویر و موقعیت مقصدتعریف آمیخته بازاریابیمحصولترویجوفاداریسایرکنترل حدود و سرعت توسعه رویه کاربری زمین معیارهای ظرفیت تحمل:فرهنگیمحیطیاقتصادیسازماندهی ساختار بخش گردشگردیسایرایجاد چشم انداز روشنی از رقابتپذیری و پایداری مقصداجرای برنامه استراتژیک بلند مدتطرح استراتژیک و عملیاتی بازایابینکات کلیدی برای تدوین استراتژی
اسلاید 9: عوامل اساسی استرتژی گردشگریاستراتژی در بخش گردشگری باید عوامل اساسی زیر را شامل باشد:هدفهای مشخص و قاطع،توانائی حفظ ابتکار عمل،انعطافپذیری،رهبری هماهنگ و پاسخگو،امنیتگردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد9
اسلاید 10: عوامل موفقیت سازمان مدیریت مقصد موفقیت نهایی یک سازمان مدیریت مقصد بستگی به گستره استراتژیها و برنامههای حمایتی دارد:پژوهشهای مستمراستراتژیهای مدیریت بازدیدکنندگانبرنامههای بازاریابیاستراتژیهای تأمین مالیگردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد10
اسلاید 11: جذب سرمایهگذار خارجیگردشگری کشور برای رقابتی باقی ماندن در سطح بینالمللی، نیازمند اتخاذ یک استراتژی متمرکز و فعال برای جذب سرمایهگذار خارجی است.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد11
اسلاید 12: استراتژی جذب سرمایهگذار برای گردشگری کشوربرنامهای شامل پنج هدف :1. گردشگری باید به عنوان یک بخش دارای اولویت در رویکرد جذب سرمایهگذاری منظور شود.2. با خلق زمینه سرمایهگذاری و اتخاذ رویکردی مناسب، دستیابی به سرمایهگذار، مهیا شود. 3. پشتیبانی از سرمایهگذاری، با رویکرد حمایت همه جانبه دولت. 4. تداوم شناسایی پتانسیلهای استانی به عنوان فرصتهایی برای جذب سرمایهگذاری.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد12
اسلاید 13: گردشگری، عنصر کلیدی جذب سرمایهتدوین استراتژی جامع و آینده نگرانه جذب سرمایهگذاری گردشگری، اولین گام در به رسمیت شناختن گردشگری به عنوان یک عنصر کلیدی در رویکرد کلی سرمایهگذاری است.اتخاذ رویکرد فعال و هدفمند تشویق سرمایهگذاری بخش خصوصی و حمایت از این سرمایهگذاری از سوی همه سطوح دولت.ارزیابی منابع داخلی و استفاده از ارتباط موثر آورده اقتصادی گردشگری (هم دولت و هم بخش خصوصی).گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد13
اسلاید 14: کمیته تخصصی مشاوران گردشگریبرای ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در میان مدیران ارشد محلی و تحریک فرصتهای گردشگری، لازمست:کمیته تخصصی مشاوران گردشگری، متشکل از نمایندگان توانمند دستگاههای دولتی، ایجاد شده و با همکاری بخش خصوصی، هدایت شود.این کمیته در تعامل با سازمانهای دولتی، گردشگری را در برنامههای توسعه اقتصادی جای خواهند داد.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد14
اسلاید 15: خدمات کمیته تخصصیخدماتی که این کمیته فراهم میکند عبارتند از: آخرین اطلاعات در مورد اقتصاد و موقعیت کسب و کار در کشور و منطقه. جستجو برای شناسائی سایتها و املاک منحصر به فرد و برخوردار از ویژگیهای خاص مورد نیاز یک سرمایهگذار (مناطق نمونه گردشگری) . اطلاعات در مورد برنامههای تشویقی دولت. پشتیبانی از بازدیدهای اجتماعی.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد15
اسلاید 16: استعدادهای قابل تبدیل به فرصتشناسایی پتانسیلهای استانی قابل تبدیل به فرصتهایی برای جذب سرمایهگذاری باید پیوسته ادامه یابد.گزارش جامعی در مورد منابع گردشگری قابل تبدیل به جاذبههای استانی (یا ملی) با توجه به این که بسیاری از منابع برای دریافت مجوز دستیابی به پتانسیل خود نیازمند سرمایهگذاری هستند تهیه شود.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد16
اسلاید 17: ایجاد محصولات گردشگریگردشگری یک بخش تجاری بشدت رقابتی است.دامنه گسترده بازیگران صنعت گردشگری، مدلسازی مدیریتی برای آنرا چالشی جدی کرده است،ایجاد محصول گردشگری فرایندی را طی میکندکه شامل عناصر مختلف است (این عناصردر شکل زیر مشخص شده است):گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد17
اسلاید 18: مرحله اولیهمبانیفرآیند تولیدارتباطاتعناصر کلیدی فرایند تولید محصول گردشگریایجاد انگیزه سفرنتبجهایجاد انگیزه سفرسازمان مدیریتزیرساختخدماتتسهیلاتمنابع و جاذبههای مقصدفعالیت ها و تجربه هاعرضه گردشگردیتصویر و موفعیتارتباطات و تبلیغاتفروش، بارزگانی سازیگردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد18
اسلاید 19: الگوی استراتژی فراگیر کسب و کارتدارکاتتوسعه و اجرای استراتژیهای تأمین از بنگاههای کوچک محلیتوسعه محصولارتباط با خدمات دهندگان محلی گردشگریبازاریابی محصولات محلی و مقصدهافرصت شغلیاستخدام و تربیت ساکنین محلیخطمشی و فرهنگ صنفیمتعهدسازی مدیریت و کارکنان؛پذیرش راهکارهائی برای منابع محلیبهینهسازی قوائد بازیظرفیتسازی محلیتوسعه سرمایه انسانیدر بسیاری موارد لازمست الگوی فراگیر کسبوکار را برای: توسعه سرمایه انسانی، ظرفیتسازی محلی، تسهیلات آموزشی و تربیت حرفهای، جایگزین استراتژیهای کم توان کرد.گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذبهها - یزد19
اسلاید 20: در پناه خدا سر افراز باشیدحمید ضرغام بروجنی- دانشگاه علامه طباطبائی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.