دین درمانی
اسلاید 1: دین درمانی مشکلات خانوادگی و روانشناختیبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اسلاید 2: اهداف دين درمانيبا توجه به بینش توحیدی هیچ سببی بی فرمان خدا کاری از او ساخته نیست ،اگر تمام تيغهاى جهان از جا حركت كنند تا رگى را ببرند تا خدا نخواهد توانائى نخواهند داشت ، و هرگز تنهائى و ياران اندك آنها سبب شكستشان نخواهد شد.ای کاش تمام متخصصین که تخصصشان هم از الطاف الهی است در درمان مشکلات مردم به شفای الهی معتقد بوده و در کنار استفاده از دارو، توکل بر خدا را چاشنی اصلی و مؤثر درمان قرار می دادند. تا ما امرو زه بجای افزایش روز افزون بیماریها علی رغم افزایش تکنولوژی شاهد پیشرفت تکنو لوژی و کاهش بیماریها بودیم. امید واریم با گسترش دین درمانی در کنار سایر درمان ها این معجزه اتفاق بیفتد انشاالله
اسلاید 3: سبب سازی و سبب سوزی گاه می شود انسان درعالم اسباب چنان غرق می شود که خیال می کند آثار وخواص ازآنِ خودِ این موجودات است ،و ازآن مبدأ بزرگی که این آثار مختلف را به این موجودات بخشیده غافل می شود، اینجاست که خداوند برای بیدار ساختن بندگان دست به سبب سازی و سبب سوزی می زند.موجوداتی که ظاهرا کاری ازآنها ساخته نیست،سرچشمه آثارعظیمی می شوند.یک روز به کارد در دست ابراهیم می گوید نبُر! به آتش می گوید مسوزان!و گلستان شو! به دریا دستور نجات گروهی وغرق گروه دیگر را می دهد.به آبی که مایه حیات است فرمان می دهد غرق کن فرعون و فرعونیان را!…به عنکبوت فرمان می دهد چند تارسست وضعیف بردرغارثور بتند وپیامبرش را از شر دشمنان حفظ نماید.به پشه فرمان عذاب نمرود را می دهد.به تمام انبیاء و اولیاء خود در اوج سختی آرامش می دهد. آرامش را در اوج آسایش از تمام دشمنان انبیاء و اولیاء خویش سلب می کند.
اسلاید 4: نگاه روان شناسى به دين برجسته ترين نقاط آغازين روان شناسى دين در كارهاى ويليام جيمز (William James، 1902) يافت مى شود. جيمز يك روان شناس، فيلسوف و هنرمند مهم آمريكايى در اوايل قرن بيستم بود. او، مانند وبر، از (همدلى) و يا به عبارت ديگر (درون نگرى پديدارشناختى) (phenomenological introspection) براى بررسى و شناخت پديده هاى دينى استفاده كرد (perry، 1935). هدف او يافتن قوانين روان شناختى حاكم بر رابطه دين و روان بود، و به عنوان يك عمل گرا به دنبال آن بود كه كاربرد و ارزش عملى دين براى روان و شخصيت انسان را به اثبات برساند. به خصوص، جيمز در صدد بود كه آيا دين مى تواند احساس روحانى و معنويت ايجاد كند و در دست يابى به آرمان هاى انسانى مفيد واقع شود (Wulff، 1991) و در نهايت به اين نتيجه رسيد: على رغم نامعقول و سخيف بودن نظريه ها و اعتقادات دينى، وجود دين به طور كلى مهم ترين عامل در زندگى انسان است (Henry James، 1920).
اسلاید 5: ویلیام جیمز (1902) در کتاب گونههای تجربة دینی خود که شامل بیست سخنرانی وی است به بررسی انواع تجربیات دینی پرداخته است. وی ضمن استناد به تجربیات شخصی افراد در حالات جذبه، خلسه و احساس حضور نزد پروردگار به مسئله وحدت وجود که از مباحث اساسی در فلسفه و عرفان است توجه میکند (ویلیام جیمز(1356) صفحة 109).
اسلاید 6: دامنة مطالعات ویلیام جیمز در زمینة تجربیات دینیدامنة مطالعات ویلیام جیمز در زمینة تجربیات دینی از کشور آمریکا فراتر رفته و فرهنگ شرق را نیز در بر میگیرد. این بررسیها شامل سرگذشت غزالی و اشاره به اشعار شبستری در گلشن راز نیز میشود. حاصل این مطالعات منجر به ارائه یک فرضیة اساسی در زمینه روانشناسی دین میشود (ویلیام جیمز(1356 ) صفحه 110).طبق این فرضیه،محتوای ناهشیار صرفاً شامل خاطرات ناقص، تداعی معانی عجیب و غریب و مانند آن نیست. بلکه قسمت ناهشیار شخصیت انسان میتواند منبع و سرچشمه بسیاری از شاهکارها و آثار نبوغ باشد.
اسلاید 7: جیمز میگوید:«به هنگامی که مسئله تصوف، عرفان، دعا و نیایش را مورد مطالعه قرار داده بودیم ملاحظه کردیم که در زندگی مذهبی نقش عمده را فیضنهایی که از قسمت ناهشیار ما میرسد بازی میکنند. بنابراین من فرضیه خود را اینطور قرار میدهم: این حقیقت برتر که ما در تجربیات دینی با آن ارتباط پیدا میکنیم، بیرون از حدود وجود فردی ما هرچه میخواهد باشد، درون حدود وجود ما، دنبالة ضمیر ناهشیار ما از اوست. وقتی که ما به این نحو پایة فرضیة خود را بر روی امری که مورد قبول دانشمندان روانشناس است قرار میدهیم، با علوم امروزی تماس خود را حفظ کردهایم؛ حال آنکه علمای علم کلام چنین تماسی را ندارند» (ویلیام جیمز() 1356 صفحه 197).
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.