مهارت سبک زندگی و نظریه های روان شناسان و کارشناسان دینی مبتنی بر جامعه شناختی،مناسب برای طلاب و دانشجویان و دانش آموزان.

میلاد

98 صفحه
1096 بازدید
11 مهر 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
اهداف دين در مانى ۰ با توجه‌به بینش توحیدی هیچ سببی‌بی فرمان خدا کاری از ساخته نيست » ۰ لگر ‎pled‏ تیغهای جهان از جا حرکت کنندتا رگی را ببیند تا خدا نخواهد توانلئی نخواهند داشت » و هرگز تنهلئی و باران اندک آنها سبب شکستشان نخواهد شد # ای کاش تمام متخصمین که تخصصشان هم از الطاف الهی است در درمان مشکلات مردم به شفای الهی معتقد بوده و در کنار استفاده ‎SS ai cole if‏ بر خدا را 3 اصلی و موّثر درمان قرار می ‎od)‏ ۰ تا ما امروزه بجای افزایش روز افزون بیماریها على رغم افزايش تکنولوژی شاهه بيشرفت تكنو لوزى و ‎a‏ بیماربها بودیم. * اميد واريم با كسترش دين درمانى در كنار ساير درمان هااين معجزه اتفاق بيفتد انشاا

صفحه 3:
‎yaa‏ شید نان درعللم اسباب چنان غرق‌حی شود که خبال‌حی کند آثار وخواص ‎THN‏ خود اين موجودات است :و ازكن مبدأ بزركى كه لين آثار مختلف رالبه لين موجودات بخشيده غلفل مى شود؛ ‏موجوداتى كه ظاهرا كارى ازآنها ساخته ذيستء سرجشمه آثا رعظيمى می شوند. ‏يك روز به كارد در دست ابراهيم مى كويد ‎Lyd‏ ‏به آتش می گوید مسوزان!و گلستان شو! ‏به دریا دستور نجات گروهی وغرق گروه دیگر را می دهد. ‏به آبى كه مايه حیات است فرمان می دهد غرق کن فرعون و فرعونیان را!... ‏جه یود فرمان عی دهد چند تارسست وضعیف بردرغارئور بتند وپیلمبرش را از شر دشمنان حفظ ايد. ‏به يشه فرمان عذاب نمرود را مى دهد. تمام انبياء و اولياء خود در اوج سختى آرامش مى دهد. آرامش را در اوج آسايش از تمام دشمنان انبياء و اولياء خويش سلب مى كند. ‎

صفحه 4:
6 برجسته تیین نقاط آغازین روان شنلسی دین در کارهای ویلیام ‎William) joa‏ 2 بافت می شود. #جیمز یک روان شناس؛ فیلسوف و هنرمند مهم آمریکایی در اوایل قرن بیستم بود. ؟ او» مانند وبر؛ از (همدطی) ویاجه عبارت دیگر (درون نگری پدیدارشناختی) ‎(Dhenomenological introspection)‏ برای بررسی و شناخت پدیده های دینی استفاده کرد (06۲۲۷۰1935). هدف او یافتن قوائین روان شناختی حاكم بر رابطه دين و روان بود» ویبه عنوانیک عمل گرایبه دنبال ّن بود که کاربرد و ارزش عملی دین برای روان و شخصیت انسان را به اثبات برساند. گبه خصوص, جیمز در صدد بودکه آیا دین‌حی تولند احساس روحلنی و معنوبت ایجاد کند و در دست یابی به آرمان های انسانی مفید واقع ‎(Wulff. 1991) ogi‏ و در نهليتبه لين نتيجه رسيد: على رغم نامعقول و سخيف بودن نظريه ها و اعتقادات دینی» وجود دینبه طور کلی مهم ترین علمل در زندگی انسان است ‎«(Henry James« 1920)‏

صفحه 5:
ويليام جيمز (1107) در كتاب كونههاى تجربة دينى خود كه شامل بيست سخنرانى وى است به بررسی انواع تجربیات دینی پرداخته است. ؟وی ضمن استناد به تجربیات شخصی افراد در حالات جنبه» خلسه و احساس حضور نزد پروردگار به مسئله وحدت وجود که از مباحث اساسی در فلسفه و عرفان است توجه می کند (وبلیام جیمز(۱۳۵۶) صفحة ۱۰۹).

صفحه 6:
دامنة مطالعات ويليام جيمز در زمينة تجربیات دینی دامنة مطالعات ويليام جيمز در زمينة تجربیات دینی از کشور آمریکا فراتر رفته و فرهنك شرق را نيز در بر م ىكيرد. اين بررسىها شامل سركذشت غزالى و اشاره به اشعار شبسترى در كلشن راز نيز مى شود. حاصل ابن مطالعات منجر به ارائه يك فرضية اساسى در زمينه روان‌شناسی دین می‌شود (ویلیام جیمز(۱۳۵۶) صفحه ۰)۱۱۰ طبق این فرضیه»محتوای ناهشیار صرفاً فامل خاطرات ناقص, تداعی معانی عجیب و غریب و مانند آن نیست. بلکه قسمت ناهشیار شخصیت ان می‌تواند منبع و سرچشمه بسیاری از شاهکارها و آثار نبوغ اشد.

صفحه 7:
7 7 جيمز می‌گوید: «به هنكامى كه مسئله تصوفء عرفانء دعا و نيايش را مورد مطالعه قرار داده بوديم ملاحظه كرديم كه در زندكى مذهبى نقش عمده را فيض نهايى كه از قسمت ناهشيار ها مىرسد بازى مى كنند. بنابراين من فرضيه خود را اينطور قرار مىدهم: اين حقيقت بیتر که ما در تجربیات دینی‌با آن ارتباط پیدا می‌کنيم؛ بيرون از حدود وجود فردی‌ها هرچه می‌خولهد بلشد» درون حدود وجودهاء دنبالةً ضمیر ناهشيار ها از اوست. وقتى كه ها به اين نحو بايهُ فرضية خود را بر روی امری که مورد قبول دانشمندان روان‌شناسی است قرار می‌دهیم» با علوم امروزی تماسي خود را حفظ کرده‌ایم؛ حال آنکه علمای علم کلام جنین تماسی را ندارند» (وبلیام جیمز() ۱۳۵۶ صفحه ۱۹۷).

صفحه 8:
#استانلى هال به عنوان اولين رئيس انجمن روان‌شناسی آمریک‌ا(۸۳۸) نیز به عنوان یکی از پیشکسوتان روان‌شناسی در آمریکا به بررسی دين علاقمند بود و نشریه‌ای را در ‎dino‏ روان‌شناسی دین تاسیس کرد که تا سال ۱۹۱۵ چاپ می‌شد. مقالات چاپ شده در این نشریه عمدتا به آموزش‌های اخلاقی و مذهبی کودکان و نوجوانان مربوط می‌شد ؟ (استانلی هال ۱۸۹۱ بهنقل از ریچارد.ال . گورساج() 1۹۸۸).

صفحه 9:
ws ") Stanley Hall) ‘ 1904 ‏استانلی هال‎ به بروسی نتیجه فیزیولوژیکی تجوبه های دینی پرداخت. کو (206,1916) به دنبال کارکرد دین برای ارتقاء بهزیستی اجتماعی بود و برای انجام آن استفاده از روش های تجربی را توصیه کرد. او جا اثرپذیری از داروین ‎lite (Darwin 1927)‏ شد که‌حی توان روش تجوبی رابه منظور حل و فصل مسائل فکری و مسائل معنوی به کار گرفت. *هال و کو پیشرو بسیاری از دیگر روان شناسان دین بودند كه هين را به آزمایشگاه بردند. واتسن (51507/) دستور الععلی راجعبه پژوهش تجربی در زمینه تعلیم و تربیت دینی فراهم آورد. #هیل (۲۷۱۱»1933) اثربخشی اشکال خاص عبادت را مطالعه کرد» در حللی که پارکر و سنت جلنز (1957 0۱۱5۰[ .5۲ 200 2۵۲۲6۲) ‎gL pi‏ چه را که (دعا درملضی) (۳6۲۵0۷ 0۲۵۷6۲) صی نامیدند بر اختلالات نوروز (۱۲۵5[5ع۱) و سایکوسماتیک (05۷۱050۲۳۱۵116) مورد بررسی قرار دادند.

صفحه 10:
= ‏با تقضت ای تن و‎ pre prereg هرچند ممکن است تجزیه و تحلیل روانی ‎alge & (psychoanalysis)‏ یک شیوه درمان» محبوبیت گسترده و پایداری نداشته باشد» اما اظهارات فروید (۱۹۰۱) درباره دین» تأثیر بسزایی نه تنها بر روان شناسی بلکه بر کل فرهنگ غرب داشته است. در حالی که دور کهایم دین را به یک واقعیت اجتماعی تنزل داد فروید آن را به یک واقعیت روان شناسی تنزل داده و آن را چیزی جز حالات درونی و روانی انسان که به دنیای خارج فرافکنده شده اند» ‎AG‏ ‏نکرد. فروید اظهار داشت؛ به نظر می رسد شکل گیری یک دین» بر سرکوب پاره ای از انگیزه های غریزی و چشم پوشی و انکار آنها مبتنی است(1۹۵۷). فرويد نتيجه مى كيرد كه دين را می توان به عنوان یک نوروز وسواس گونه همگانی (۱6۷۲0515 5510۳01ع0056) در نظر گرفت. روان شناسان پس از فروید ممکن است به اندازه او در مورد دین بدبین نباشنده ولی هیچ کدام به اندازه او با نفوذ نبوده اند

صفحه 11:
زیگموند فروید از میان بینانگذاران مکاتب مختلف در روان‌شناسی زیگموند فروید با پدیده دینی» داشته و به صورت‌های مختلف کوشیده است تا اصالت دین را

صفحه 12:
31° سوی دیگر بنیانگذار رفتاری نگری جان واتسن (۱۹۲۵) نیز با توجه به اينکه موضوع علم روان‌شناسی را «رفتار» قابل مشاهده و اندازهگیری اعلام می‌کند و با هر گونه روش‌های بررسی درون نگرانه مخالفت می‌کند و برای بررسی اعتقادات مذهبی مجالی باقی نمی‌گذارد ‎٩‏ (ال.بی.براون (1۹۸۷) صفحه 8۸).

صفحه 13:
‎٩‏ )ینک 1938) ۱۳۱9۰[ اظهار داشت روان شناسی اکر ‎no‏ خواهد انسان را بشناسد لازم است دین را مورد ملاحظه قرار دهد» چون دین صرفایک پدیده جامعه شناختی و تاریخی نیست. بلکه امری است که برای تعداد کثیری از مردم اهمیت شخصی بسیار زیادی دارد. یونگ (۱۹۳۲) برلساس تجارب بالینی اش اظهار دلشت: در بين تمام بیماران‌هن که نیمه دوم عمر خود رامی گذراندند؛ آنان کهبسیک عقیده و نگرش دینی دست نیافته بودند» بهبود واقعی پیدا نکردند

صفحه 14:
کمبه عنوان پدر روان شناسی شخصیت شناخته شده است, با نظر استاد آلملنی خود»(اسپرانگر 1925) 0۲۵۲96۲۰ 5درباره اهمیت دین برای روان انسان مولفق بود. از جمله مطللب بسیار مهمی که آلپورت (۱۹۴۸)به تن اشاره‌حی کنده لين است که میل و کرلیش دینی یک عامل مستقل و خودمختار در شخصیت انسان بوده» و تمام اجزاء دیگر شخصیت را در یک سیستم واحد کلی وحدت حی بخشد. او در بررسی شخصیت انسان متوجه شد که کل زندگی انسانیک وابستگی اساسی به ایمان دارد. او هم چنین تلاش کردتا روش هلیی برای سنجش ارزش های دینی ابداع کند ‎Vernoneand LindzeysAllports(1970 (‏

صفحه 15:
آلپورت (۱۹۶۶) هم چنین مفهوم جهت گیری دینی درون ‎(intrinsic orientation) btyF‏ و برون ‎Tyo, (extrinsic orientation) aibt,F‏ کرد. جهت گیری مذهبی برون گرایلنه» سودمدار بوده و در خدمت علائق غير دينى فرد» مانند علائق اجتملعى و با اقتصادى است . جهمت كيرى منذهبى درون كرايلفهمبه تعبير آلبورت» كل امع الو یم عبادت بوده» عبادتی که هدف از كن قرب به بروردكار است نه بر آورده ساختن اهداف دیگر زندگی(۰)۱۹۶۱

صفحه 16:
* ریچارد گورساج (1۹۸۸) که به بررسی تاریخچة روان‌شناسی دین پرداخته است معتقد است که از دهة ۰ نت ۱۹۶۰ در زمینه روان‌شناسی دین مطالعه مهمی انجام نشده است. البته گوردون آلپورت از سال ۰ در ‎di‏ روان‌شنلسی دین کتاب فرد و دینش را تالیف کرد که بایستی حرکت او را در اين زمینه حافز ‎at oa‏ هثر ابوت ابن وداه به منوان يا روآن شناس اجتحاعى ب واه تل + نظر كركتن جهتكيرى مذهبى فرد مورد مطالعه قرار دهد (ال.بى» براون() 11/17 صفحه /1). تقسي يندى آلپورت در خصوص جهت‌گیری مذهبی فرد توانسته است توجه زیادی را طی سالی به خود معطوف دارد و در مطالعاتی که عامل مذهب مورد توجه روان‌شناسان باشد به عنوان یک نظریه کار آمد مورد استفاده قرار گیرد. آلبورت بر حسب جهت‌گیری دینی افراد» آنها را با دو جهت‌گیری دینی درونی و بیرونی تقسیم‌بندی ‎oes‏ از نظر آلپورت ‎a‏ مذهبیبا رب درونی ضمن درونی ‎ee we‏ دینی» ینه جهتگیری دینی وی 0و مقولة عنام و دی بو ‎canal‏ طبق این ی افر ‎ue‏ جهت‌گیری دینی بیرونی اجتماعی از مذهب جهت یل به اهدف اجتماعی سید یند» در حالیکه در جهت‌گیری مذهبی بیرونی شخصی افراد از مذهب جهت کسب امنیت فردی استفاده می‌کنند (کورساج و مک فرسون 1۹۸۹ کرک پاتریک ۱۹۸۹ به نقل از ای فولتون0 ۱۹۹۷).

صفحه 17:
51° آن چه ذکر شد» حاصل می گردد که روان شناسان درباره نقش دین در روان انسان دارای دیدگاه ها و رویکردهای مختلف و متفایتی هستند» یلی همه دریک مطلببا هم اتفاق نظر دارند و آن این که #دین را نمی توانبه عنوان‌یک منبع حقیقت معتبر و ارزش مند» ‎Gag jf aS‏ ّن دلنش مربوطبه روان انسان استخراج شود تلقی کرد. *بلکه روان شناسی خود را بالاتیین و کلمل تیین منبع علم برای روان انسان دانسته وبه این لحاظ بودکه به خود احازه داد دین را مورد بررسی و ارزش یابی قرار دهد.

صفحه 18:
aoe ‏در مانی‎ آيات وروايات مشاوره دينى مشاوره علمى داوری عقلا مشاوره حقوقی سرفصل هاى دين درمانی سب مراحل كلى درمان ‎we‏ دانش و اطلاعات ‎ae‏ روش مناسب درمان علمى مثبت گرایی عقلى اعتماد به نفس قانونى نگرش الهى

صفحه 19:

صفحه 20:
عام شامل همه موجودات بی منت و بدون انتظار سعی و تلاش آسايش شامل بندگان صالح خدا 0000 عمل صالح

صفحه 21:
گروه ۱ | گروه ۲ گروه ۳ 0955 ۴

صفحه 22:
مر احل کلی در مان د- دانش و اطلاعات لازم رح روش مناسب م< مثبت گرایی بدون پیش داوری ا- اعتماد به نفس ن- نكرش الهى

صفحه 23:
دانش واطلاعات:۱- مشکل چیست؟ ۲مشکلدار کیست؟(جنسیت»سنءنسبت تحصیلاتاعتقاداتباورهاء نیازهای جسمی و روحی»عقلائیت»قانین مداری و...) ۳شرابط جیست؟(محیطی»اجتماعی فرهنگی»اقتصادی»ساسی؛ خانوادگی»فامیلی و ...)

صفحه 24:
0000100 لل 000 8 ©فهم درست فيا زها . ٩توجه‏ به روحیات فردی و شخصی.. © وقت شناسى . © تشويق به ادامه حل مشكل...

صفحه 25:

صفحه 26:
ر- روش مناسب *روش دینی:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع "روش صنطصقی:بررسی باورهءتفکرات» اعتقادات» آرزوها و ‎eek‏ و از طریق مشاوره *روش ‎pale‏ *بررسی نیازهای زیستی» روانی» اجتماعی و فرهنگی با ‎ee‏ 0 “روش عقلى: بررسی نظرات عقلای مورد تأیید در راستای ایب خالق عقل از طريق عقلاى مشهور روش قانوفی:بررسی نظریه های حقوقی مرتبط از طریق مشاور حقوقی

صفحه 27:
۱ دین:بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع همه انسانها مشکل دارند. همه مشکلات راه حل دارد. راه حل همه مشکلات در قرآن و روایات موجود است. برای حل همه مشکلات باید با صبر و حوصله پیش برویم. برای حل همه مشکلات باید از مشاور متخصص کمک بگیریم.

صفحه 28:
روش صنطقی:بررسی باورهاءتفکرات» اعتقادات» آرزوها و تجارب و تطببق آن با منطق الهي از طربق مشاوره مصاحبه تب 2 ‎ww‏ ‏توصیه

صفحه 29:
روش منطقى: :بررسی باورهاءتفکرات» ‎siey shew‏ تجارب و تطبيق آن با منطق الهى از طريق مشاوره بررسی تحریفهای شناختی " بررسی تفکرات غیرمنطقی بررسی باورهای غیرمنطقی " بررسی اعتقادات خرافی بررسی آرزوهای دست نیافتنی بررسی تجارب تلخ گذشته

صفحه 30:
| 2 ۱۱-مرزنش کری ۲ 7 ۱۲-مقایسه های ناعادلانه ۱ خسف كرات رك | 7 ۴-چی می شود اگر 7 ۵-نادیده گرفتن جنبه های ‏ . 2 ۱۵-استدلال هیجانی ‎a‏ 7 ۱۶-نادیده انگاری شواهد متناقض < ع-فيلترمنفى | < ۱۷-قضاوت گرایی < ۷-تعمیم افراطی ۱ 7 ۸-تفکردوقطبی با بد اندیشی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:
۱-ذهن خوانی: فکرهی كت ات شواهد کلفی عی دانبد که دیگرانبه چه جیزی فکر می کنند: *مثل:جواب ‎a‏ رانداد»پس حتما ازدست من ناراحت است. *قر آن(حجرات ۱۲) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بيرهيزيد» جوا که پمامی از مها تاه اس ‎Sas 8 2) na‏ تجسس نكنيد؛ و هيج يك از شما ديكرى را غيبت نكند» آيا كسى از شما دوست دارد كه كوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر کراهت دارید؛ تقواى الهى بيشه كنيد كه خداوند توبه‌پذیر و مهربان است!( ۴۹:۱۲)

صفحه 32:
* ۲-پیش گویی: پیش بینی‌حی کنید که حوادث آیندممید ‎Ail‏ درمی آیند با این که خطرات زبادی شما را تهدید می کند. مشل:درامتحان شکست می خورم با کاری گیرمن نخواهد آمد. ۴*(قصص ۲۴): موسی برای (گوسفندان) آن دو(دختران شعیب) لب کشید ؛ سپس روبه سایه آورد و عرض کرد: «پروردکارا! هر خیر و نیکی بر هن فرستی»به آن نبا مندم!»(۲۸:۲۴)

صفحه 33:
** ۳-فاجعه سازی: 7" معتقدید که هرچه اتقاق افتادمیا اتفاق خواهد افتاه به شدت افتضاح ناخوشایند وغیر قابل تحمل است. امع می شودهاگر دردانشگاه قبول نشوم. ‎sia‏ والخوع وَتَْصٍ من الْأمْوَالٍوَالْأَنْفْسٍ وَالتّمرَاتَة وَبَْرِ الصَّابرِينَ چیزی از ترس» گرسنگی» و کاهش در مالها و جانها و میوه‌هاء آزمایش به استقامت‌کنندگان!(۲:۱۵۵) تست سای ار ین نوی این قرو نی لین فی وله سکم و ‎tas‏ “ون توا وفوا فا نلک من *به یقین (همه شما) در اموال و جانهای خود» آزملیش می‌شهید! و از کسانی که پیش از شما به آنها کتاب (آسمانی) داده شده [- بهودا» و (همچنین) از مشرکان» سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید! و لكر استقامت كنيد و تقوا ببشه سازيد» (شایسته‌تر است؛ زیرا) لین از کارهای مهم و قابل اطمینان است.(۳:۱۸۶)

صفحه 34:
به خودتان یا دیگران صفات کلی ومنفی نسبت می دهید. مثل:من آدم بدبختی هستم با من آدم بی ارزشی هستم. «ما آدمیزادکان را گرامی داشتیم؛ و آنها را در خشکی و دریاء (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم؛ و از انواع روزیمای پاکیزه جه آنان روزی دادیم؛ و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده‌ایم برتری بخشيديم. ۴( ۱۷:آسراء۷۰)

صفحه 35:
* ۵-نادیده گرفتن جنبه های مثبت؛ '“مدعى هستيد که کارهای مثبت خودتان با دیگران پیش با افتاده وناجیز هستند. * مثل:اين کار از عهده همه برمی آید یا قبول شدن در کنکور که کارمهمی نیست. مه اسان اه الا ره نف تغل ریز * لما انسان هنكلمى كه برورد كارش او را براى آزمليش» اكرام مى كند و نعمت می‌بخشد (مفرور می‌شود و) می‌کوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!»(۸۹:۱۵) Blah is Iai), ale sald ‏لاه‎ G 14 Uy © ‎alin bal g ©‏ كه براى امتحان» روزیش را بر او نگ می‌کیرد (مأیوس می‌شود و) می‌گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!»(۸۹:۱۶) ‎ ‎

صفحه 36:
* ۶-فیترمنفی: تقریبا هميشه جنبه های منفی راعی بینید وبه جنبه های مثبت توجه نمی کنید. مثل:هيج كس مرا دوست ندارد. وَيَسْنَحِيبُ الّذِينَ آمَنُوا وَعَملُوا الصَّالحَات وَيَزِيدُهُمْ من فَضله" وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شدیذ *و درخواست كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى فیک انجام دادهلند می‌پذیرد و از فضل خود بر آنها می‌افزلید؛ لها برای کافران عذاب شدیدی است! (۴۲:۲۶)

صفحه 37:
* ۷-تعمیم افراطی: ی © به عفر بيقوز) هه ‎See eee‏ من هر زوق ونيو ‎feats (sleet este‏ داد.» فرشتگان زيرا موجودات زمینی ديكر» كه قبل از لين آدم وجود داشتند فيزسبه فساد و خونريزى آلوده شدند. لكر هدف از آفرينش لين انسان, عبادت است) ها سیج و حمستورا بجا مى آوييم؛ ونورا تقدديس مى كنيم.» بروره كار فرمود: من حقايقى را مى طلم كه شما نمي‌دانید.» * وَعَل آم الأسماء لهام رهم غلى الملانقة فال أبثونى بأشماء خ ؤلاء إن كلم ضادقين * سبس علم اسماء [- علم اسرار آفرينش و نامكذارى موجودات] را همكىمبه آدم آموخت. بعد آنها رالبه فرشتكان عرضه رابه من خبر دهید!»(۲:۳۱) وف تون اه کرد» خداوند فرمود: «آیا ‎ani asics SAT CAS (9 cesT pike ug SAU Vey ga eek eee es a‏ إنهان میداشتید!/(۲:۳۳) ‎ ‎

صفحه 38:
* به وقایع پیرامون وانسانهای اطراف با دید همه یا هیچ نگاه می کنید. مثل :همه مرا ‎ue es‏ ‎tal‏ الذينَ آمَنُوا نوا لک لخْوَانهمْ إِذَا ضَرَيُولفى الأرض أَوْ كَانُوا کانوا عنتناا منوا ما فاحل عق لإخاية ‎ais‏ ی ی ىو نْ ‎Jat‏ ‏ای کسانی که ایمان آورده‌لید! همانند کافران نباشید که چون برادرانشان به مسافرتی می‌رند».یا در جنگ شرکت می‌کنند (و از دنیا می‌روند ویا کشته می‌شهند)؛ می‌گویند: «لگر آنها نزدعا بوهند» نمی‌مرهند و کشته نمی‌شدند!» (شما از لین گونه سخنان نگویید.)نا خدا لین حسرت را بر دل آنها[- کافران] بگذارد. خداوند» زنده می‌کند و می‌میراند؛ (و زندگی و مرگ به دست اوست؛) و خدا به آنجه انجام می‌دهید» بیناست.(۳:۱۵۶) ‎ ‎

صفحه 39:
ب ۰ * ٩-با‏ يد انديشى: * به جاى این.که حوادث را برپایه چیزی‌که هستند ارزیابی کنید»بیشترتن ها را برلساس چیزی که کنید. باید باشند؛‌تفسیر می بايد كارم راخوب انجام بدهم یا باید در کنکور قبول بشوم. ولا تون لشنء ای فاعل لک قذا ‎eal‏ 7 مورد کاری نگو: «سن فردا کٌن را انجام می‌دهم»... ‏* ال آن شا له" واذفز ریک اذانسیت وفل عنسأن تهدین ری 588 ‎(G1 Se‏ ‏*"مگر اينکه خدا بخواهد! و هرگاه فراموش کردی» (جبران کن) و بروردكازت زليه خاظر ناور و كوه او و راهى روشنتر ازاين هدايت کند!»(۱۸:۲۴) ‎

صفحه 40:
" علت بروز حوادث منفی رابه خودتان نسبت هی دهید وسهم دیگران را دربروز مشکل نادیده می كيريا بد. 0 ای ب ۳ ‎gag‏ ساس دانسا إن منت اك هتكلمي را آكاه كردء خداوند فرمود: «آيا به شما ذكفتم كه نء غيب آسمانها میدانم آنچه را شما آشکار میکنید» و آنچه را پنهان میداشتید!»(۲:۳۳) ‎ah‏ ی زب ری ‏و (ياد كن) حنكامى را كه به فرشتكان كفتيم: «براى آدم سجده و خضوع کنید!» همکی سجده کردند؟ جز بیس که سر بز زد و تکبر وزید, (و به ‎ile it bE‏ و تکبرش) از افرانشد.(۲:۳۴) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
* ۱۱-سرزنش گری: ""دیگران را علت مشکلات واحساسات منفی خود می دانید وازطرفی مسوولیت تغییر رفتارتان را نیز فراموش می کنید. مثل:دیگران بلعث عصبانیت هن عى شهندیا والدینم بلعث وبانی همه مشکلات من هستند.

صفحه 42:
* ۱۲-مقایسه های ناعادلانه: "حوادث راطبق معبارهای ناعادلانه تفسیر می کنید.خودتان رابجا کسانی مقایسه صی کنید که ازشما برتیند وبه لین نتیجه عی رسید که آدم حقیری هستید. *"مثل:اوخیلی موفق ترازمن است يا شاگرد اول کلاس درامتحان خیلی بهتر ازمن عمل کرد.

صفحه 43:
*” ۱۳-تاسف گرایی(کشکول ای کاش ها): آتبه جای لین که درحال حاضریبه کاری فکر کنید که ازدستتان برصی آید,بیشتر جه لین مسئله می اندیشید که ای کاش در گذشته بهترعمل می کردید. "مثل:اگرتلاش کرده بودم,شغل بهتری پیدا می كردم يا اى كاش اين حرف را نمی زدم.

صفحه 44:
دلثم ازخودتان سوال عی کنید که چی می شود اكرجنين اتفلقى بيفتد وبا هيج جولبی راضی نمی شويد. **مثل:حرف شما درست.اما جی می شود اكرمضطرب شوم!یا چی می شود اگرنفسم درسینه حبس شود؟ً

صفحه 45:
* ۱۵-استدلال هیجانی: ازاحساسات خود برای تفسیر واقعیت استفاده می '*مثل:جون هلم شورحى يندءيس اتفاق ناكوارى رخ می دهد.

صفحه 46:
* ۱۶-نادیده انگاری شواهد متناقض: *شواحدیا استدلالهای ناهمخوان با تفکر خود را رد می کنید. ‎quads fio‏ کس مرا را دوست ندارد.هرگونه شواهد متناقض را نادیده می گیرد ودرنتیجه فکرتان همیشه تایبد می شود. ‎ ‎

صفحه 47:
* ۱۷-قضاوت گرایی: "تبه جای لین که خودتان» دیگران وحوادث پیرامون را بپذیرید ودرک کنید» اغلب تن ها را درقللب ارزیلبی های سیاه وسفید (خوب عبدیا باارزش سبی ارزش) حی نگرید.دلنّم خودتان با دیگران را طبق یکسری معیارهای دلبخواهی, ارزبلبی می کنید. متوجه می شوید که خودتان ودیگران پایین تراز آن حدی هستيد كه بايد باشید. * مفل:دردوران دانشگاه خوب عمل نکردمبا اکر تنیس بازی کنیم»ایپس تن برنمی لیمیا سارا چقدر موفق است» ولی من اصلا موفق نیستم.

صفحه 48:

صفحه 49:
< ۱-حمله به شخصیت فرد: ‎ole an >‏ لین كمبا استدلال وحرف حسابء طرف مقابل را متقلعد کنید»سعی عی کنیدبه بحث وتبادل نظر‌جنبه شخصی بدهید وشخصیت او را زیر سوال ببرید. ‏< مثل:اودرحدی نیست که لین حرف ها را بزند»چون مد رکش ازمن پایین تراست »پس حرفش ارزشی ندارد. ‎ ‎ ‎

صفحه 50:
< ۲- بت پرستی: < برای اثبات حرف های خودتان‌به مراجع قدرت متوسل عی شوید.شما درچنین سفسطه ای عبه دنبال تایید حرف خودتان ‎ee‏ چون نمی توانیسبه استدلال منطقی

صفحه 51:
۶ ۳- جزم اندیشی: < براى يافتن دلليل حوادث زنسكىءتنها انِيى زاويمبه آن حادثه نگاه هی کنبد واصلاجه دلثیل دیگر توجه نمی کنید.چنین سفسطه ای شما راجه دام نابردباری می اندازد.

صفحه 52:
< ۴- سنت پرستی: < برای اثبات حقانیت خود»دست‌به دلمن سنت ها وعقاید کهن حی شوید؛زیرا می دانید اگربخواهید استدلال منطقی بیاورید دربحث مغلوب می شوید. < مثل:جای زن درخلنه است‌عبه جوان‌ها نمی توان اعتماد کردمتن چیزی راکه جوان در آینه‌عی بیند»پبردرخشت خام می بیند.

صفحه 53:
< ۵-مخالفت اندیشی (سازمخالف زدن): > طوریبا دیگران حرف‌حی زنید که برای تن ها سخت است با اندیشه های شما مخالفت کنند‌صی خواهید دیگران را مغلوب دیدگاه خود کنیدءلما دست‌به دامن حربه سا مخالف می شوید. > مال:هراحمقی می داند....»همه می دانند...» کاملا مشخص است...

صفحه 54:
<< ۶- رقابت اندیشی: << دلئم-به فكرمقايسه خودتان .با ديكران هستيد وارزش خود را درمقایسه با دیگران هی سنجید.فکرشما دائم مشغول مقایسه است.دوست دارید درتمام کارها برنده

صفحه 55:
< ۷-خود محوری: > همه چیز را ازدیدگاه خودتان نگاه هی کنید.اندیشه هاءارزش ها وافکارخود را مر کزقضاوت درباره همه چیز فرض می کنید.ازظن خودتان باردیگران می شوید.

صفحه 56:
< ۸-انسان انگاری: < به اشیاء دوروبرتان‌ويژگی های انسانی قلیل می شوید.معتقدید که اشیاء باعث ناراحتی ودلخوری شما شده اند. مثل عقب افتادن قسط های ماشین بلعث شد اعصابم خرد شودءبرق رفت ناراحت شدم کتلبم رااگم کردم»عصبانی شدم.

صفحه 57:
‎-٩ <‏ نسبی گرایی افراطی: ‏< همه چیز را نسبی فرض حی کنبد.معتقدید هیچ گونه حقیقتی وجود ندارد.اکرچه لین سفسطه منطقی شما را ازجلله جرم انديشى درعى آوردءلما شما را به چاه پوچ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 58:
۶ ۱۰-عیبجویی: < وقتی اتفاق ناكوارى مى افتسيا كارى درست بيش نمی رودبه دنبال مقصر(خویشتن‌یا دیگران)می گردید.به جای حل مشکل به فکربه چنگ انداختن

صفحه 59:
<< ۱۱- ساده اندیشی: < علت های پیچیده ومتعدد رلبمیکسیا دوعلمل خلاصه می کنید وبردرستی آنها پافشاری می کنید. < مثل:همه مشکلات مردمبه دلیل فقراست»نداشتن امنیت همه راجه وادی اختلال رولنی صی کشلند»علت افت تحصیلی دانش آموزان»بی مسوولیتی والدین است.

صفحه 60:
<< ۱۲- خام اندیشی: | < تلاش‌حی کنید دراستدلان خود»همه مشکلات رلبا توسل به یک دلیل ازییش پا بردارید.

صفحه 61:
< ۱۳- ترس ازتمسخر(امان ازحرف مردم): < بسیاری ازاعتقادات وحرف های خودتان را بیان نمی کنبدمبادا انگشت نصا بشویدیبه دلیل ترس ازحرف مردمءدست‌به برضی ازکارها نمی زنید با حرف های خودتان الى می کنید.

صفحه 62:
‎١6 <‏ حق به جانبى: ‏< معتقديد كه جون قصد خوبی دارید» پس نتیجه مهم ‏ابیت ‎ ‎ ‎

صفحه 63:
< ۱۵-برزک نمایی: < تحت تاثبراعداد بزرک قرارصی گیرد.برعقیده خود پافشاری عی کنبد»چون خیلی هابه عقیده شما اعتقاد راسخ دارند. < مثال:روا ‎<a‏

صفحه 64:
< ۱۶- دوقطبی اندیشی(یا این با آن): < تنهلبه ابعاد سفیسیا سیاه مسئله حی اندیشید.هیچ . راه حل سومی به ذهنتان خطورنمی کند. < مثل:مردم دفیا دو دسته لندئیا باسواد وفهمیده لنسیا احمق وبی سواد.اکر نمی خواهی بی سواد واحمق بملنی باید درس بخولنی »یا بلید رتبه اول کلاس را کسب کنم‌یا لین که کودن وحرفت هستم.

صفحه 65:
| > ۱۷- خطراندیشی: | < معتقدید که اگراشتباه کوچکی رخ بدهدبه هیچ عنوان جبران پذیرنیست وتمام کارخراب می شود.هميشه درحال اند شيدن ب به خطرات احتمالى هستيد وتمام فكروذكرتان جلوكيرى از اشتباهات وخطرات احتمالى است. < مثلئيك اشتباه كلفى است نا تمام زحمات .به هدربرودءنبايد دركارم كوجكترين نقصى بيدا شود.

صفحه 66:
|> ۱۸- مصادره به مطلوب (استعدلال دوری): | > نتبجه استعدلال خود را که مطلوب فرض کرده اید.‌ازییش اثبات شده ودرست درنظرکر فته ایسبرای اثبات حرف خود به تکرار همان حرف هاءاما با کلمات وعباراتی دیگر می پردازید: ۶ مثل: برای افزلیش تولید بلید راندمان كاررا بالا بردسمى توان اين سفسطه منطقی را خطای همانگویی تلقی کرد.

صفحه 67:
تفكرغير منطقى حقيقت نداره مطلق وقطعى است به صورت بايدوحكم بيان مى شود فرد را آشفته مى كند موجب ازدياد تعارض دردرون مى شود عدم مسوليت پذیری باعث قطع ارتباط با محيط مى شود منجر به نارضايتى اززندكى مى شود باعث فرار شخص از حوادث مى شود حقیقت دارد شرطی ونسبی است به صورت میل ورحجان بیان شود به احساس معتدل وناخوشایندی محدود منجرمی شود انسان را بسوی هارمونی وسلامت مى کشاند وتعارض را درخود ومحیط به حداقل می رساند وظایف انسان را شکل می دهد باعث ارتباط موثر با محیط می شود منجر به رضایت بیشتراز زندگی می شود کمک می کند که شخص با ‎ae‏ ‏سروکارداشته باشدو ازعهده آن بر آید

صفحه 68:
باور غیر منطقی ‎٠‏ برای اینکه احساس ارزشمندی داشته باشم. بايد بدون هيج اشتباهى به موفقيت در هر كارى كه مى كنم دست بایم. باور منطقی ۰ وان لیس للانسان الا ما سعی(نجم۳۹) ۰ واینکه برای انسان بهره ای جزسعی و کوشش او نیست. ۰ من همواره سعى مى كنم تا حد ممکن به موفقیت دست یابم. اما انجام تمامی کارها بدون هیچ گونه شکست و خطایی غیرواقعی است و بهتر است که خود را جدا از عملکرد خود به عنوان یک انسان بيذ يرم.

صفحه 69:
باور فير منطقى باور منطفی ‎٠‏ عشق وتأبيد بسيار دليذير است ولى عشق و تأبيد الهى بسيار دلبذيرقر ‎oe ‏ا هر لف طق است که در هر شرایطی به دنبال آن خواهم بود.‎ ‏وتآثيرعمدة ‎٠‏ ودر شرايط مناسب به دبال تأيبد افراد خواهم بود اما آنها از واجبات افراد نيستند و من بدون آنها نيز مىتوانم زندكى كنم. ‎٠ Mere‏ (اما كسانى كه ايمان به خدا آورده اند عشق و علاقه بيشترى به او فیازمندم و دارنه) (و الذين آمنوا اشد حبا لله )(بقره 128). ‎٠ 8‏ جرا كه آنها مردمى انديشمند و دانا هستند و هركز ذات ياى دیگران أو را که منبع همه کمالات است رها نمی کنند» هر میل و نسبت به من محبتی در برابر عشق خدا در نظرشان بی ارزش و ناچیز ‏عشق و است » اصلا آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمی بینند» ‏6 جز به خاطر اوه و در راه او کار نمی کنند» در دریای بیکران ‎sm‏ عشق خدا آنچنان غوطه ورند که علي وار می گویند: فهبنی نداشته باشند صبرت علی عذایک فکیف اصبر علی فراقک !: (كيرم كه بر ‏اجتناب عذاب تو صبر كنم اما با فراق و دورى تو جه كنم ). ‏مى كنم.

صفحه 70:
باور منطقی اساسا عشق حقیقی هميشه متوجه نوعی از کمال است » انسان هرگز عاشق عدم و کمبودها نمی شودء بلکه همواره دنبال هستی و كمال می گردد و به همین دلیل آنکس که هستی و کمالش از همه برتر است از همه کس به عشق ورزیدن سزاوارتر می باشد. کوتاه سخن اینکه همانطور که آیه فوق می گوید: عشق و علاقه افراد با ایمان خدا از عشق و علاقه بت پرستان به معبودهای پنداریشان ریشه دارتر و عمیقتر و شدیدتر است. چرا چنین نباشد آیا کسی که واقعیتی را دریافته و به آن عشق می ورزد با کسی که گرفتار خرافه و تخیل است می تواند یکسان باشد؟ عشق مو منان از عقل و علم و معرفت سرچشمه می گیرد اما عشق کافران از جهل و خرافه و خیال !. و باز به همین دلیل عشق نخست به هيج وجه متزلزل نمی گردد ولی عشق مشرکان ثبات و دوامی ندارد. خداوند هکس را بخواهد با ری خود توب می کند( له وید بنره من یشاء). همانگونه که بارها گفتهايم خواست و میت خدا بی حساب نیست و همواره آمیخته با حکمت او است » و تا شایستگی هایی در افراد نباشد آنها را تایید و تقویت نمی کند. آل عمران ۱۳ در پایان آیه می فرماید: در این عبرتی است برای صاحبان چشم و بينش (ان فى ذلك لعبرة لاولی الابصار).

صفحه 71:
باور غير منطقى باور منطقی ۰ افراد ‎wh‏ ناخوشايند است كه كاهى افراد كارهاى نادرست انجام ۳ می‌دهند اما انسان کامل نیست (آدمی جایز الخطا هعوارة سر می‌باشد) رنجاندن و آسیب به خود چیزی را عوض صحیح را نمی کند. انجام دهنده (بقره ۳۷-۳۶)پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و زمانی که آنان را از آنجه در آن بودند» بیرون کرد. و (در این ‎Py‏ هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در ری حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و براى شما در آسیب‌زا زمین» تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد انجام ۳ می‌دهند ‎sy,‏ (آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت» سخنانی مو ثر ‎ae‏ و دگرگون کننده » و با آن توبه کرد و خدا نیز توبه او را سرزنس و پذیرفت ) » تنبیه شوفد.

صفحه 72:
باور غیر منطقی وقايع بايد طبق آنجه می‌خواهم باشد و در غیر اين صورت زندكى غير قابل تحمل خواهد بود. باور منطقی ‎٠‏ هيج قانونى وجود ندارد كه بكويد هر ‏چیز باید آنگونه که می‌خواهم اتفاق بیفتد. ناامید کننده است اما می‌توانم این را درک کنم و برای پیشگیری از فجایع تلاشم را می‌کنم. ‏۰ اسراء۳۷-۳۶(از آنجه به آن علم ‏نداری پیروی مکن ) (در روی زمین از روی کبر و غرور» گام برمدار) (چسرا که تسو نسمسی تسوانسی زمسیسن را بشکافی ! و طول قامتت به کوهها نمی رسد)!

صفحه 73:
باور غير منطقى ناراحتی من به واسطه اتفاقات خارج از کنترل من می‌باشد و جون وقايع خارج از كنترل من است ذر نتيجه كار زیادی نمی‌توانم انجام دهم. باور منطقی ۰ عوامل خارجی بسیاری در کنترل من نیستند. اما این‌ها افکار من هستند (نه عوامل خارجی) که باعث احساسات من می‌شوند و می‌توانم بیاموزم که افکارم را کنترل کنم. بعنی بتوانم احساساتم را کنترل کنم. (اکثر آنها در قضاوتهای خود تنها از ظن و گمان پیروی می کنند در حالی که ظن و گمان به هیچوجه انسان را به حق و حقیقت نمی رساند) (سوره یونس آیه ۳۶).

صفحه 74:
باور منطقی ۰ نگرانی در مورد وقایعی که می‌توانند ناخوشایند باشند از رخداد آن‌ها جلوگیری نخواهد کرد اینکار فقط من را در حال حاضر نگران و افسرده می‌سازد والبته در حل مشکل ضعیف می‌شوم. ۰ فجره۵ا(اما انسان هنگامی که پروردگارش او را برای آزمايش اكرام كند و نعمت بخشدء مغرور می شود» و می كويد: خداوند مرا گرامی داشته است)! اما هسنسگامی که برای امتحان روزی را بر او تنگ بگیرد؛ ماءيوس مى شود و می گوید: پسروردگسارم مرا خوار کسرده )!

صفحه 75:
باور غیر منطقی با اجتناب از مشکلات» ناملایمات و مسئولیت در زندکی شادتر خواهم بود. باور منطقی ‎٠‏ مشکلات و ناملایمات بخشی از زندگی می‌باشد و بایستی با قبول مسئولیت آن‌ها را پذیرفت و از آن‌ها برای تقوبت خود و ساختن پل برای پیروزی‌های بعدی استفاده کنم. کین ۸۸ کسانی کسه تسسلیسم برنامه سازنده الهی شوند مطمئنا باداش نیک خواهند داشت » و در امنیت و آسودگی خاطر زندگی خواهند کرد. * شرح ۶-۵ قطعا با سختی آسانی است (فان مع العسر یسری ) ۰ قطعا با سختی آسانی است (ان مع العسر یسری )

صفحه 76:
باور غير منطقی هرکسی بايد به فردى قوىقراز : خود تکیه کند. باور منطقی تكيه بر دیگری ممکن است باعث رفتارهای وابسته کردد. عیبی ندارد که به جستجوی کمک باشیم اما در صورتی که آموخته باشیم به خود و قضاوت خود ایمان داشته باشیم. شوری ۱۰-۹ (آیاآنها غیر خدا را ولی خود قرار دادند)؟ (ام اتخذوا من دونه اولياء). با ینکه (ولی تنها اوست ) (فالله حو الولى ). و به سوی او در مشکلات و كرفتاربها و لغزشها باز مى كردم ) (عليه توكلت و اليه انيب ). يوسف /21 و (همه متوكلان بايد بر او توكل کننده و از او استمداد بجویند و کار خود را به او وا گذارند) (و عليه فليتوكل المتوكلون ). وعد * "1 (هيج معبودی جز او نیست» من بر او توکل کردم و بازكشتم به سوى او است ) (لا له الا هو عليه توكلت و اليه متاب ). توبه 114 (من تنها بر جنين معبودى تكيه كرده ام ؛ و به او دليسته ام و كارهايم را به او واكذارده ام (عليه توكلت ). پوس ۷۱ (چرا که من بر خدا تکیه کرده ام ) و به همين دليل از غير او نمى ترسم و نمى هراسم ! (فعلى الله توكلت ). هود 0 مسن توكل بر خدائى كردم كه برور دكار من و شما است (انى توكلت على الله ربى و ربكم ). و۸۸ (تتها براو تكيه مى كنم و در همه جبز به او باز مى كردم ) (عليه توكلت و اليه انيب ).

صفحه 77:
باور فیر منطقی اتفاقات گذشته باعث مشکلات من تند و آنها همجنان در احساسات و = ‎jes‏ اند. ‏باور منطقی ‏گذشته نمی‌تواند در زمان حال من تأثیر بگذارد. باورهای اخبر من عکس‌العمل‌ها را ابجاد می‌کنند. ممکن است این باورها را در گذشته آموخته باشم اما می‌توانم در حال حاضر آن‌ها را تحلیل و تفسیر و نهایتا تغیبرشان دهم. زهو “| ل (به آنها بعواى بندكان من كه بر خودتان اسراف وستم كسرده ايد از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه كناهان را مى بخشد) که او ببخسشنده و مهربان است. (قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا). تجح ثم ۸ (ای کسانی که اسان آورده ایسد! به سوى خدا باز كرديد و توبه كنيدء قوبه خالصى ) (يا ايها الذين آمنوا توبوا الى الله توبة نصوحا). (امسيد است با ابن كار برور دكار شما كناهاثتان را يبخشد و ببوشاند) (عسى ربكم ان يكفر عنكم سيئاتكم ). هود 7م از خدا بخاطر كناهانتان طلب بخشش كنيد (و يا قوم استغفروا ربكم ).سيس توبه كنيد و به سوى او ‏باز كرديد (نم توبوا اليه ).اكر شما جنين كنيد به آسمان فرمان مى دهد قطره هاى حباتبخش باران را بر شما بى دو بى فرو فرستد (برسل السماء عليكم مدرارا). ‎ ‎Unicel Oly‏ سید وهی موم ورس مد موی ‎tear pire pee AE,‏ ا ‎PEGE ees Tenant osc as ‏كتار كرديد (و استغفروا ربكم ).(و بسس از بساكسى از كسنساه به سوى او باز كرديد كه او باك است و بايد باك شد و به سوى او رفت ) (ثم توبوا اليه ).

صفحه 78:
باور منطقی ۰ همدلی عمل خوبی است ولی من نمی‌توانم احساس بد ‎Ses‏ 2 5 د ‘ و ناراحتی دیگران را با ناراحت شدن خود تغییر دهم؛ و این معنی همدلی نیست. آل عمران ۱۷۶ کسانی كه در راه كفرء شتاب ميكنندء قو را غمكين نسازند! به يقين آنها هركز زيانى به خداوند نمى رسانند. (بعلاوه) خدا مى خواهد (آنها را به حال خودشان واكذارد؛ و در نتيجه:) بهرداى براى آنها در آخرت قرار ندهد. و براى آنها مجازات بزركى است! ‎٠‏ مائده2؟ ودر باره (سرنوشت) اين جمعيّت كنهكار» غمكين مباش!» ‎٠‏ و21 هركاه به خداوند يكانه و روز جزاء ايمان بياورند» و عمل صالح انجام دهندء نه ترسى بر آنهاست؛ و نه غمگین خواهند شد. اندام ۳۳ ما می‌دانيم که کفتار آنهاه تو را غمگین می‌کند؛ ولی (غم مخور! و بدان که) آنها تورا تکذیب نمی‌کنند؛ بلکه ظالمان» آیات خدا را انکار می‌نمایند. بونس ۶۲ آگاه باشید (دوستان و) اولیای خداء نه ترسی دارند و نه غمکین می‌شوند! هودا | به نوح وحى شد كه: «جز آنها كه (تاكنون) ايمان آوردهاندء ديكر هيج كس از قوم تو ابمان نخواهد آورد! بسء از كارهابى كه مى كردند» غمكين مباش!

صفحه 79:
چرا من نباید هیچ احساس ناخوشایند و دردبرا داشته باشم؟ من این‌ها را دوست ندارم اما در کشان می‌کنم. اگر همواره از نملایمات اجتتاب کنم زندگی من بسیار محدود خواهد بود و البته فرصت رشد واقعی را نخواهم داشت. و بر خدا توکل کن؛ و همین بس که خداوند حافظ و مدافع (انسان) باشد![۳۳:۳احزاب در هر چیز اختلاف کنید؛ داوریش با خداست؛ این است خداونده بروردکار منء بر او توكل کرده‌ام و به سوی او بازمی‌گردم![۳۲:۱۰]شوری ۱ (آدم و حوا) به زمین فرود آنید؛ هر گاه از جانب ما هدایتی برای شما آيد کسانی که از آن بیروی ترسی دارند و نه آندوهکین خواهند شد) (قلن اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون ).بقر۳۸. کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند» و کسانی که به آئین بهود گرویدند و نصاری و ن [- پیروان بحیی] هر كاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند؛ و عمل صالح انجام ان نزد پرورد گارشان مسلم است؛ و هیچ گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. (هر کدام از پیروان ادیان الهی» که در عصر و زمان خوده بر طبق وظایف و فرمان دین عمل کرده‌اند» مأجور و رستگارند.)بقره ۶ ۰ _ آری» کسی که روی خود را تسلیم خدا کند و نیکوکار باشد» پاداش او نزد بروردگارش ثابت است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمکین می‌شوند. (بنابر این بهشت خدا در انحصار هیچ کروهی نیست.) بقره۱۱۳

صفحه 80:
نمی‌گذارند ‎ou‏ نمی اند دا ‎wns‏ نزد پروردکارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسی دارند؛ و نه غمکین می‌شوند.بقره۲۶۲ > آنها که اموال خود راه شب و روز پنهان و آشکارءانفاق مى كنندء مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمکین می‌شوند.بقره۲۷۴ ۰ کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را پرداختند» اجرشان نزد پروردگارشان است؛ و نه ترسی بر آنهاست؛ و نه غمكين می‌شوند.بقره ۲۷۷ آنها که ایمان آورده‌اند؛ و بهود و صابئان و مسیحیان؛ هرگاه به خداوند یگانه و روز جزاء ایمان بیاورند» و عمل صالح انجام دهند» نه ترسی بر آنهاست؛ و نه غمكين خواهند شد. آنها که ایمان آورده‌اند» و بهود و صابنان و مسیحیان» هرگاه به خداوند یکانه و روز جزاء ایمان بیاورند؛ و عمل صالح انجام دهند؛ نه ترسی بر آنهاست؛ و نه غمکین خواهند شد.مائده 29 ۰ ای فرزندان آدم! اکر رسولانی از خود شما به سراغتان ببايند كه آيات مرا براى شما بازكو كننده (از آنها بيروى کنید؛) کسانی که پرهیز کاری پيشه کنند و عمل صالح انجام دهند (و در اصلاح خویش و دیگران بکوشند)» نه ترسی بر آنهاست و نه غمناک می شوند.اعراف ۳۵ ۰ آگاه باشید (دوستان و) اولیای خداء نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوندایونس ۶۲

صفحه 81:
باور فیر منطقی باور منطقی مشکلات معمولاً راهحل‌های متفاوتی دارند بهتر است که منتظر راه‌حل ایده آل نباشیم و 5 ۰ هر مشكلى بايد به بهترین راه‌حلی که به نظرم می‌رسد زندگی کنم. من مىتوانم باايدهآل كمترى اه حل زفدكى كنم. 4 ۰ بکو: «چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می‌دهد؟ با چه کسی مالک (و خالق) ‎To at‏ كوش و جشمهاست؟ و جه كسى زنده رأ از مرده؛ و مرده را از زنده بيرون مى آورد؟ و جه کسی امور (جهان) را تدیبر می‌کند!» بزودی )99 اسخ) می‌گویند: «خدا» بکود 9 «بس جرا تقوا بيشه نمى كنيد (و از خدا نمی‌ترسید)؟!یونس۳۱ داشته باشد 3 ‎٠‏ (اما) آن كس كه كارهاى شايستهانجام دهده در حالی که مؤمن باشده نه از ظلمی قب ف د می‌ترسده و نه از نقصان حقش.طه117 2 5 ص 6 + هنگامی که به انسان زیان (و ناراحتی) رسده مارا (در هر حال:) در حالی که به پهلو نتواند آن خوابيده با نشستهء يا ايستاده استء می‌خواند؛ اما هنگامی که ناراحتی را از او برطرف ساختیم» جنان مى رود كه كوبى هركز ما را برای حل مشکلی که به او رسیده راه‌حل را نخوانده است! این گونه برای اسرافکاران» اعمالشان زینت داده شده است (که زشتی ابن عمل را درك نمى كنند)! يونس 17 بيابد زندكى ۰ هنگامی که انسان را یی رسد ما را برا حل مشكلش) میفواند سپس هنامی که . از جانب خود به او نعمتى دهيمء مى كويد: «ابن نعمت را بخاطر كاردانى خودم به من غیرقابل تحمل ی رشان نمی‌دانند.زمر۴۹ ۰ . خداوند سخن زنی را که درباره شوهرش به تو مراجعه کرده بود و به خداوند شکایت خواهد بود. مى كرد شنيد (و تقاضای او را اجابت کرد)؛ خداوند کفتکوی شما را با هم (و اصرار آن زن را درباره حل مشکلش) می‌شنید؛ و خداوند شنوا و بیناست.مجادله! ‎٠‏ بكوة «به من خبر دهيد اكر عذاب بروردكار به سراغ شما آيدء يا رستاخيز بربا شودء آيا (برای حل مشكلات خوده) غير خدا را مى خوانيد اگر راست می‌گویید؟1»انعام۴۰

صفحه 82:
روش علصی :بررسی نیازهای زيستىء روانى» اجتماعی و فرهنگی با توجه به منبع وحی از طریق پزشک متخصص ۱- زبستی: ورائت ژنتیکی» بیماربهای جسمی» صدمه مغزی یا مواجهه بامحر كهاى محیط ۲- روانی: تجرببات زندگی آسیب زا تداعی های آموخته شده» ادراکهای تحریف شده با روشهای غلط تفکر ۳- اجتماعی و فرهنگی: آشفتگی در روابط صمیمانهءمشکلات در روابط بلندمدت» ناآرامی سیاسی و اجتماعی؛تبعیض نسبت به گروه اجتماعی فرد

صفحه 83:
‎in‏ بر شرع بهترین راه حلی که به عقلتان می رسد کدام است؟ ازبین عقلای فامیل جه کسی با کسانی را قبول دارید؟ عقلای فامیل چه می گویند؟ آي راه حلی ارائه داده اند؟ از میان راه حلها کدامیک را بیشتر می پسندید؟

صفحه 84:
روش قأنونی:بررسی نظریه های حقوقی مرتبط از طریق مشاور حقوقی ‎LT‏ قانون برای حل مشکل شما راه کاری ارائه داده است؟ آیا قانون در حل اين مشکل ازشما حمایت می کند؟ راه کارهای قانونی تا چه حدی می تواند در حل مشكل شما موثرباشد؟ آیا حاضرید زیر نظر یک مشاور حقوقی راه حل های قانونی را دنبال کنید؟ نظر شما در مورد قوانین الهی مرتبط با مشکلتان چیست؟

صفحه 85:
+ + كج * م< مثبت گرایی بدون پیش داوری <۱)در حال حاضر در زندكى تان جه جيزى باعث خوشحالی شما است؟ ۲۶)در حال حاضر چه چیزی در زندگی شما را راضی می كند؟نسبت به آن» جه احساسی دارید؟ <۳)در حال حاضر در زندكى شما جه چیزی باعث شور وهیجان شماست؟ کدام جنبه آن شما را به هيجان مى آورد ؟نسبت به آن جه احساسى داريد ؟ *؟)در حال حاضر در زندكى تان به جه جيزى افتخار مى كنيد؟نسبت به آن جه احساسى داريد؟ ۵)در حال حاضر در زندكى تان نسبت به جه جيزى شكر كذاريد؟ <۶)در حال حاضر در زندگی خود از چه چیزی لذت می برید ؟ نسبت به آن چه احساسی دارید 3 2 حال حاضر در زندگی تان به چه چیزی پایبندید؟ نست به آن چه احساسی داريد؟ <۶)در زندگی تان چه کسی را دوست دارید؟ چه کسی شما را دوست دارد؟ نسبت به آن چه احساسی دارید؟

صفحه 86:
مه ‎ee‏ ‎١‏ - اعتماد به نفس ‎٠‏ ١)امروز‏ جه جيز هايى را بخشيده ايد؟ جه كمك هابى به ديكران كرده ايد؟ ۰ ۲) امروز جه جيزهايى ياد كرفته اید؟ چه مهارتها و امتیازات تازه ای كسب كرده ايد؟ ۰ ۳) امروز تا چه حد کیفیت زندگی خود را بالا برده اید؟ ‎٠‏ ۴) امروز تا جه حد روشنایی و عشق الهی شما را احاطه کرده است؟ ۰ ۵) امروز تا چه حد خدا راآنچنان که شایسته اوست باور دارید. که همراه شماست؟

صفحه 87:
۰ |-توجه به حضور انسان و لطف خداوند در خلقت او ۰ ۲-آگاهی از ویژ کیهای جسمانی»عاطفی»شناختی ‎٠‏ ۳-مقایسه داشته های خود با نداشته های دیگران. ‏۰ ۴-تقوای گریز و پرهیز ‏۰ ۵-پیشرفتها و موفقیتهای کوچک

صفحه 88:
‎٠٠‏ خودشناسی: معرفت صحیح از خود. ‏۰ ۲ خداشناسی:معرفت صحیح از خدا. ‎٠‏ ! خودباوری: ایمان قلبی. ‏۰ ۴- خداباوری:اخلاص در اندیشه و عمل. ‏۰ ۵ - خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا و همه حال

صفحه 89:
۳۳ ۰ 500 ۰ ‎am |‏ خودشناسی: معرفت صحیح از خود. ۰ خلقت من منحصر به فرد است. ۰ استعدادها وتوانمندیهای من خاص و منحصر به فرد است. ۰ هدف ازخلقت من خاص ومنحصر به فرد است . ‎٠‏ کشف استعداد وتوانمندبهايم و استفاده از آن در اراده من است. ۰ آنچه آینده مرا تعیین می کند تصمیمات من است نه شرایط

صفحه 90:
‎mm |‏ خودشناسی؛:شخصیت جیست؟ ‎ ‎ ‏شخصیت یعنی « مجموعه‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی های بی همتا بودن » ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود. از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است. ‏بی همتایی و تفاووت , شخصیت یک فرد بی‌همتاست و در عین بعضی مشابهت‌ها » هیچ دو شخصیت یکسان و همسان وجود ندارد. ‏مات داشتن (پایداری) . اگر چه افراد در شرایط و محیطهای گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند» ولی در طول زمان (مثلا چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آنها دارای یک در ثبات نسبی دائمی است. ‏قابلست پیش بینی با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می‌توان سبک رفتاری و ‏تفکری افراد ربا احتمال زیاد پیش بینی کرد. قابلیت پیش بینی رفتاربا «ثبات در رفتارت رابطه متقابل دارد.

صفحه 91:
۲- خداشناسی:معرفت صحیح از خدا. خدا عادل است. < خداوند ذره ذره اعمال خیر و شر همه را می بیند. > خداوند از همه موجودات داناتر و تواناتر است. ‎re ee ree SU | me‏ ل ۱۳ سختى» كمبود و بيمارى را انسانها در جهان تجر به كنند. ‎S| ane) dil‏ ل ل ل ا مظلوم است.

صفحه 92:
#*خود باوری به مفهوم اهمیت انتظارات افراد در مورد توانائیشان برای مقابله با موقعیت های مشکل زاست . خودباوری بر شناخت ها » انگیزش و خلق فرد تأثیر مهمی دارد .

صفحه 93:
۳- خودباوری: ایمان قلبی نماینده خدابرروی زمین دارای عقل واراده فنا ناپذیر و قابل تغیبر حتی پس از مرگ خطا پذ یر متفاوت از همه انسانها

صفحه 94:
‎=F‏ حدا فاو هه خن قر انکسته و ععل:» ‏۰ روشنایی الهی مرا احاطه کرده است. ‏ی ‏۰ حضورخدا مراقب من است. ۰ هرجا که هستم خداوند آنحاست. ‎

صفحه 95:
۵- خودسازی:احساس حضور خداوند درهمه جا و همه حال پاکی ها پاکی روح پاکی جسم پاکی طعام پاکی نعمتها پاکی قلب پاکی نفس پاکی اعمال و رفتار پاکی افکار و گفتار پاکی دوستیها پاکی دشمنیها ‎Sly‏ کننده ها نماز اول وقت روزه اعضای بدن برداخت خمس اضافه در آمد سالانه پرداخت زکات آنچه خدا به تو بخشیده حج دل (دل خانه خداست) جهاد اکبر (مبارزه دائم العمر) امر به معروف با اعمال و رفتار نمی از منکربا افکار و گفتار تولی با دوستی دوستان خدا تبری از غیر دوستان خدا

صفحه 96:
* زکات و تزکیه در اصل-به معنی نمو یافتن و نمو دادن است » ملی در بسیاری از مواردبه معنی پاک شدن و باك كردن به كار رفته است» ولمين هر دو ممكن است بميك ريشه باز گردد» زيرا تا بلكى از موانع و مفلسد و رفلثئل نباشد نمو و رشد امکان پنیر نخواهد بود.(تفسیرنمونه ج ۴ اص ۴۱۶)

صفحه 97:
۱-زکات قدرت انصاف است ۲-زکات زیبایی پاک دامنی است ۳-زکات توانگری نیکی به همسایگان وصله ارحام است ۴-زکات تندرستی کوشیدن در طاعت خدا است ۵-ز کات شجاعت جهاد در راه خدااست ۶-زکات بدن روزه گرفتن و بیماریها است ۷- زکات دانش آموختن به اهلش است ۸-زکات پیروزی گذشت است. ٩-ز‏ کات مقام و موقعیت وسا طت و میانجیگری دراصلاح امورمومنان است ۰-زکات سایرنعمت ها نیکی کردن است

صفحه 98:
= صداقت بحای سلطه: درافکارگفتارو رفتار ۰ صمیمیت بجای سرزنش :با خیر خواهی» رازداری وخطاپوشی ۰ صراحت بجای سرد رگمی : درهدف برنامه و عمل ‎٠‏ صلابت بجای سستی:درحق جوبی .حق گویی و حق پوبی

39,000 تومان