صفحه 1:
۲
|
صفحه 2:
| راهبردهای یادگیری
و
مطالعه شناخت و فراشناخت
learning strategies
and
cagnition and metacag
عزیزی سعید / دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
باییز ۱۳۹۱
صفحه 3:
1 1
صفحه 4:
cagnition
* فرایندهای درونی ذهنی و
راههایی که بوسیله آنها
اطلاعات را مورد توجه قرار
میدهیم, آنها را درک میکنیم و
به رمز درمی آوریم و در حافظه
ذخیره میسازیم و هر وقت نیاز
داشته باشیم آنها را از حافظه
فرا میخوانيم و مورد استفاده
قرار میدهیم ,بایلر و اسنومن. 0٩9۳
صفحه 5:
* شناخت شناخت-دانش فرد درباره بادگیری خودش (سلاوین.ع۲۰)
صفحه 6:
> metalearning
)وار
٠ اين فرايند كلى تراز فرا شناخت است
٠ تسلط همه جانبه يادكيرندكان بر آنجه در حال يادكيرى اش
هستند شامل آگاهی از هدفها . عواطف.رولبط اجتماعى . بافت
یادگیری و ...
صفحه 7:
لقدلمهلییکه به کمکآنها لطلاعلتت ازم وا بولیپیوند دلدن
میرک لطا هد (pL Ad eg
کنیم
۰ مطلب با صدای بلند با آهسته برای
. اطلاعات تازه برای ربط داد a
elaboration 2 ا اد اراق رم
به مطالبی که قصد یادگیری آنها رادارد
رچوب يا ساختار سازمانی تحمیل میکند.
صفحه 8:
BASIC,Si
عاممم
صفحه 9:
Elabor
ation
BASIC,S)
(imple
صفحه 10:
annot Note
ation taking
-دورتزاصلی خط بشید
کات اصلی تز اصلی را داخل
نشتن سوال هاءنداعیهاوانتقادها
صفحه 11:
organizat
ion
صفحه 12:
metacognitive
strategies
برنامه ریزی
نظارت وارزشیابی نظم دهی
* ارزشیابی از پیشرفت
۰ نظارت بر توجه
ارث بر توج * تعدیل سرعت مطالعه
*_طرح سوال در ضمن مطالعه Tapes
اج سوال در * اصلاح یا تغییرراهیرد
وياد كمرى الي
بررسی زمان و سرعت 7
ou
صفحه 13:
و
درباره چگونه مطالعه کردن اطلاعات زیادی دارند
از راهبردهای یادگیری و مطالعه استفاده میکنند
از مهار تهای فکر کردن استفاده می کنند
برای مهار تهای فکر کردن و یادگیری ارزش قائلند
علاقه کافی برای استفاده از این مهارتها دارند
باور دارند که میتوانند این مهارتها را بکار بندند
میتوانند فعالیتهای مورد نظر خود را در یک زمان معقول به انجام برسانند.
برای رسیدن به هدفهای خود برنامه ریزی میکنند
بر رفتار و چگونگی پیشرفت خود نظارت میکنند.
نتایج کار خود را در رابطه با هدفهای خود و بازخورد حاصل از نظر معلم ارزیابی میکنند.
رویکردشان نسبت به یادگیری و مطالعه یک رویکرد نظامدار است.
صفحه 14:
صفحه 15:
© ©
صفحه 16:
Murder
٠ * زمیته خلقی مناسب را بری مطالعهایجاد کنید از روشهای
108 . جايكزينى افكار مثبت بجاى افكار منفى. وتمركز بر
ید
صفحه 17:
روش آموزش متقابل
هدف:کسب مهارتهای شناختی و فراشناختی مربوط به خواندن و فهمیدن
راهبردها:
سوال كردن
خلاصه كردن
توضيح دادن
بيش بينى رويدادهاى آينده
روش اجرا : گروهی (معلم و ۲ تا ۴ دانش آموز)
صفحه 18:
روش مطالعه مشار کتی
* "روشی که درن دو دانش آموز به نوبت مطللب را خلاصه می کنند وآن
خلاصه را نقد میکنند*(وولفلک,۲۰۰۴)
* ارلئه خلاصه متن توسط خواننده متن واصلاح آن توسط شنونده و ارتباط
آن به مطالب قبلا آموخته شده
روش آموزش هم شاگردی
آموزش یک دانش آموز بوسیله دانش آموز دیگرسلاین,۲۰۰۶
* _افزایش درک مطلب وسرعت یادگیری
صفحه 19:
روش پرسیدن دوجانبه
معلم وشاگردان بنوبت یک جمله یا پاراگراف را میخوانند
سپس بترتیب از متن درس سوال میپرسند
* با سوال وجواب درس را بپایان می برند
بطور کلی بر اساس پژوهشهای انجام گرفته استفاده از راهبردهای
شناختی وفراشناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
ودانشجویان تاثیر مثبت دارد ص ۲۱۵-۳۱۴
صفحه 20:
=
باشید
شاد
;
راهبردهای یادگیری
و
مطالعه شناخت و فراشناخت
learning strategies
and
cagnition and metacagnition
study
عزیزی سعید /دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
پاییز1391
راهبردهای شناختی یادگیری
تکرار
مطالب ساده
تکرار روخوانی،رونویسی وکلمات وکلیدی
تدابیر یادیار،مانند آهنگ،قیافه وتصویر
مطالب پیچیده
انتخاب نکات مهم وخط کشیدن آنها
رونویسی وبرجسته سازی
بسط
معنایی
گسترش ساده
مطالب
استفاده از واسطه ها
تصویر سازی ذهنی
روش مکانها
کلمه کلید
سرواژه
مطالب پیچیده
یاداشت برداری
خالصه کردن
شرح نویسی
قیاس گری
سازمان دهی
مطالب ساده
دسته بندی در قالب های گوناگون
مطالب پیچیده
فهرست یا سرفصل ها
طرح درختی
نقشه والگوی مفهومی
cagnition
• فراینCCCدهای درونی ذهCCCنی و
راههایی کCCCCه بوسCCCCیله آنها
اطالعات را مCCورد توجCCه قرار
میدهیم،آنها را درک میکCCنیم و
به رمز درمی آوریم و در حافظه
ذخیره میسازیم و هر وقت نیاز
داشته باشیم آنها را از حافظCCCه
فرا میخوانیم و مCCورد اسCCتفاده
قرار میدهیم(بایلر و اسنومن)1993،
metacagnition
• شناختِ شناخت-دانش فرد درباره یادگیری خودش (اسالوین)2006،
دانش فراشناختی
مربوط به خوِد یادگیرنده
(آگاهی از عالقه ها،هدفها،نقاط
قوت وضعف خودش و)...
مربوط به تکلیف یاموضوع
یادگیری
اطالعات در مورد سطح
دشواری موضوع ومقدارکوشش
مورد نیازبرای یادگیری آن
دانش مربوط به راهبردهای
یادگیری و چگونگی استفاده
درست از آنها
metalearning
• این فرایند کلی تر از فرا شناخت است
• تسلط همه جانبه یادگیرندگان بCCCر آنچCCCه در حال یادگیری اش
هستند شامل آگاهی از هدفها ،عواطف،روابط اجتماعی ،بافت
یادگیری و ...
cognitive strategies
اقدامهایی که به کمک آنها اطالعات تازه را برای پیوند دادن وترکیب با
اطالعات قبلی و ذخیره در حافظه بلند مدت استفاده می کنیم.
ک مطلب با صدای بلند یا آهسته برای خود
ی به اطالعات تازه برای ربط دادن آنهابه اطالعات قبال آموخته
ه مطالبی که قصد یادگیری آنها رادارد نوعی چهارچوب یا
زمانی تحمیل میکند.
Repeat Or
Rehersal
elaboration
organization
شماره تلفن،جدول
ضرب و...
BASIC,Si
mple
- 1حفظ کردن بخش بخش
- 2تمرین پراکنده یامطالعه با فاصله
repeat
Complex
تشخیص وانتخاب مطالب کلیدی،خط کشیدن،برجسته سازی،خالصه نویسی و...
Elabor
ation
BASIC,S (
)imple
Note
taking
Elabor
ation
annot
ation
(Comple
)x
summa
rizing
analog
y
دورتزاصلی خط بکشیدنکات اصلی تز اصلی را داخل[]قراردهید
دورجزییات مهم خط بکشید-نوشتن سوال ها،تداعیهاوانتقادها
organizat
ion
metacognitive
strategies
تدبیرهایی هستند برای نظارت بر راهبردهای شناختی و کنترل وهدایت آنها (فالول)1979،
برنامه ریزی
•
•
•
•
•
تعیین هدف مطالعه
پیش بینی زمان الزم
تعیین سرعت مطالعه
تحلیل چگونگی برخورد با
موضوع یادگیری
انتخاب راهبردهای شناختی
یادگیری
نظارت وارزشیابی
•
•
•
•
ارزشیابی از پیشرفت
نظارت بر توجه
طرح سوال در ضمن مطالعه
ویادگیری
بررسی زمان و سرعت
مطالعه
نظم دهی
• تعدیل سرعت مطالعه
• اصالح یا تغییرراهبرد
شناختی
ویژگیهای یادگیرندگان راهبردی
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
درباره چگونه مطالعه کردن اطالعات زیادی دارند
از راهبردهای یادگیری و مطالعه استفاده میکنند
از مهارتهای فکر کردن استفاده می کنند
برای مهارتهای فکر کردن و یادگیری ارزش قائلند
عالقه کافی برای استفاده از این مهارتها دارند
باور دارند که میتوانند این مهارتها را بکار بندند
میتوانند فعالیتهای مورد نظر خود را در یک زمان معقول به انجام برسانند.
برای رسیدن به هدفهای خود برنامه ریزی میکنند
بر رفتار و چگونگی پیشرفت خود نظارت میکنند.
نتایج کار خود را در رابطه با هدفهای خود و بازخورد حاصل از نظر معلم ارزیابی میکنند.
رویکردشان نسبت به یادگیری و مطالعه یک رویکرد نظامدار است.
laerning strategies instruction
Prev
iew
revi
ew
reci
te
PQ4
R
OR
PQR
ST
refl
ect
ques
tion
readin
g
charact
ers
slove
caps
problem
aim
•
Murder
زمینه خلقی مناسب را برای مطالعه ایجاد کنید.از روشهای
، relaxztionجایگزینی افکار مثبت بجای افکار منفی ،وتمرکز بر
MOOD
موضوع یادگیری
عمیق خوانی-نظارت بر کیفیت ادراک موضوع-عالمتگذاری موارد
•مشکل جهت دوباره خوانی و...
یادآوری مطالب خوانده شده-تفسیر،تفکروتحلیل مفاهیم-
•بازگونمودن مطالب به زبان خود ومشخص نمودن نکات مهم
مراجعه به قسمتهایی که نفهمیده اید-کشف بخشهایی که ناقص یا
•غلط فهمیده اید-کشف سازمان مطلب-تجزیه مطالب پیچیده به
بخشهای ساده تر
•
شاخ و برگ دادن به مطالب-اگر به نویسنده دسترس داشتید چه
•سوالها وانتقادتی داشتید؟-نحوه کاربردی نمودن اطالعات کسب
شده-نحوه توضیح مطالب برای دیگران
UNDERSTAND
RICALL
DETECT AND DIGEST
EXPAND
یادآوری آموخته ها-توجه به نکات مهم-پاسخ به سواالت-تمرکز
برهدفهای یادگیری-تحلیل اشتباهات در امتحان وانتخاب راهبرد برای
یادگیری انها
RIVIEW AND RESPOND
روش آموزش متقابل
• هدف :کسب مهارتهای شناختی و فراشناختی مربوط به خواندن و فهمیدن
• راهبردها:
سوال کردن
خالصه کردن
توضیح دادن
پیش بینی رویدادهای آینده
روش اجرا :گروهی (معلم و 2تا 4دانش آموز)
روش مطالعه مشارکتی
• ”روشی که درآن دو دانش آموز به نوبت مطالب را خالصه می کنن^^د وآن
خالصه را نقد میکنند“(وولفلک)2004،
• ارائه خالصه متن توسط خواننده متن واصالح آن توسط شنونده و ارتباط
آن به مطالب قبال آموخته شده
روش آموزش هم شاگردی
• آموزش یک دانش آموز بوسیله دانش آموز
•
افزایش درک مطلب وسرعت یادگیری
دیگر(اسالوین)2006،
روش پرسیدن دوجانبه
• معلم وشاگردان بنوبت یک جمله یا پاراگراف را میخوانند
• سپس بترتیب از متن درس سوال میپرسند
• با سوال وجواب درس را بپایان می برند
• بطور کلی ب^^ر اساس پژوهش^^های انجام گرفت^^ه اس^^تفاده از راهبردهای
شناختی وفراش^^ناختی در یادگیری و پیشرفت تحص^^یلی دانش آم^^وزان
ودانشجویان تاثیر مثبت دارد (ص )315-314
شاد
و
سربلند
باشید