صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع:رسانه و انقلاب
صفحه 3:
نگاهی به دستاوردهای انقلاب xo ual در حوزه
:رسانه
انقلاب اسلامی ایران,با سه رکن«مکتب
اسلام» ,«رهبری حضرت امام خمینی»و «فداکاری
مردم» كمان نقطه عطفی در پیریزی عصری
.جديد به نام عصر« امام خمينى» شد
صفحه 4:
این انقلاب با شعار« استقلال,آزادی,جمهوری اسلامی»به
نفی استعمار خارجی , استبداد داخلی و نظام شاهنشاهی
پرداخت و اينکه برای تداوم , تعالی و گستردن خود , نیازمند
« بصیرت > و شناخت نسل جوان و آحاد مردم است. انقلاب
اسلامی در ساختار جامعه ایران در عرصه های گوناگون
تحول و تغییری اساسی پدید آورد که یکی از مهمترین
دستاوردهای آن , تغییر در ساختار فرهنگی جامعه است
صفحه 5:
برای روشن تر شدن فضای ضد فرهنگی و اقدامات رژیم پهلوی در
عرصه رسانه های ارتباط جمعی (به طور خاص رادیو و تلویزیون), در ۱
بررسی اجمالی به مقایسه رسالت و كاركرد اين نهاد قبل و بعد از
:ييروزى انقلاب اسلامى مى يردازيم
صفحه 6:
ی آولیی فرستنده رادیفیی و در سال 1337 اولین
فرستنده تلویزیونی در ایران راه اندازی شد.از آن هنگام تا سال 1357
این رسانه در ترويج ضد ارزش ها و ضد اخلاقیات جامعه ی ایرانی می
.کوشید
نگاهی کوتاه به عملکرد و کیفیت برنامه های رادیو و تلویزیون قبل از
انقلاب اسلامی نشان می دهد چگونه این وسایل ارتباط جمعی نه فقط به
زوال فرهنگ و ارزشهای والای دینی و سنتهای ملی همت گماردند , بلکه
جامعه را با بحرانهای خانوادگی نیز درگیر کردند
صفحه 7:
در دوره سلطنت خاندان پهلوی , به دلیل اختناق فکری و سیاسی و
سانسور شدید مطبوعاتی حاکم , رسانه ها از ایفای نقش پویا و
مردمی خود در پویش تحولات فرهنگی سیاسی و اجتماعی عقب
.ماندند
تلویزیون رژیم پهلوی با تولید و پخش برنامه های سطحی و مبتذل
تلایس کر زا لت در تسل جوان ایرانی ,.آنان را از آگاهی های
وتات جامعه ی ایرانی تحت سلطه آمریکا و
انگلیس دور سازد
صفحه 8:
صفحه 9:
باری روبین , تحلیل گر آمریکایی در کتاب جنگ قدرت ها در ایران می
:نویسد
در دورانس لطنتی هلویدر عرصه معرفیف رهنگو تمدنغربوبه»
مردم لیران بدترینو مبتذلت رین جنبه هاعلیزف رهنگبلنتخابشد که
.ضریه حاصلازآنی رلعجامعه مذهبیو سنب؟ رلییایرانق ابلت حملن بود
omens EP 5 210 آر انراع مبتدل آن بودند بیش از سی درضد
وهای و وی ااستال کرده بود و آیت الله خمینی با اشازه به
همین فیلم ها, تلویزیون و سینما را عامل اشاعه فساد و فحشا در ایران
معرفی کرد
صفحه 10:
و رات ارنامه مثبتی ارائه دهد که علاوه بر تامین نیازهای
فکری محلی و ملی , قابلیت پاسخگویی و مقابله همه جانبه با تحولات جهانی و
هجوم ابزاری و فکری داشته باشد نه اینکه سیاستی را پی گیری کند که به ترویج
.ارزشهای منحط غربی بینجامد
پی گیری سیاست ترویج فرهنگ بیگانه و همچنین بی توجهی رژیم به تولید برنامه
های داخلی , موجب وارد شدن بخش عظیمی از برنامه های تلویزیونی از کشورهای
خارجی و پخش آنها از شبکه های تلویزیونی داخل می شد. در نتیجه تلویزیون به
جای اینکه مردم را بیشتر در انطباق با ارزشها و آموزه های دینی و واقعیتهای ملی
یاری دهد حاصل تصاویر و پیامهای دنیای خارج بود که به دلیل جذابیت ظاهری ,
مخاطبان خود را به شدت تحت تاثیر قرار می داد
صفحه 11:
روزنامه آیندگان در تاریخ17 بهمن 1349 درباره نقش تلویزیون ملی
:ایران نوشت
اد هت دتم 30 ساعف یلم هاوخارجوبسخنشه
موكند. خوبمودلنيم كه ت لویزیونملیایرانجیره خوار فرآورده های
فکری سنتیو ت مدنی غرباستک انا (8 ت لویزیونملیایراناز مجموع
0 ساعتبرنامه هفتگی18 ساعنوا ویژه ن مایشفیلم هایغربیکرده
اسبکه در لینفیلم ها از عشقبازیغرپیانب اغچه آرلیوو نوع
سکونتشان در خانه گرفته تا لودگیهایشانبر ذهنکودکانو نوجولنان
فرو کوفته مشود
صفحه 12:
الگویی که رسانه ملی متاثر از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه کرد , ویژگیهای متعددی
دارد که یکی از مهم ترین آنها , همگرایی در حوزه رسانه ای اجتماعی و حوزه دینی
.است و این اتفاقی مهم است
گذشته از جریان تاریخی همگرایی در حوزه رسانه ای اجتماعی و حوزه دینی پس از
.انقلاب اسلامی ایران , اتفاق مهمتر در حوزه جهان بینی رسانه رخ داد
جهان بینی ارتباطی رسانه ملی از نوعی جهان بینی تك بعدی انسان مدار و تا حد
زیادی سکو لار و دین گریز , به نوعی جهان بینی خدامدار , آخرت گرا , سنت گرای
.دینی و وحدت گرای مهدوی تبدیل شد
این نخستین بار حتی در جهان بود که در رسانه های جدید چنین اتفاقی رخ می داد
که جهان بینی توحیدی و اسلامی بر همه ی جهان بینی های ارتباطی که در رسانه ها
وجود داشت , حاکم می شد
صفحه 13:
الک 5 | اها lanl اسلامی برای رسانه فرسیم شد. هدف آن ایجاد
1 اء رای برکه و تعلیم انسان » رشد فضایل اخلاقی و شتاب
000 - 5ك تفای انقلاب اسلامی در سراسز جهان بوده انست
توجه به روند تکاملی انقلاب اسلامی , محك و معیار مناسبی برای سنجش
re ال ی فطلوب رسانه در انقلاب اسلامی است.اگز دهه.ی اول
انقلاب اسلامی گفتمان مقاومت و دفاع و در دهه چهارم آن عدالت و هم
ایا ای شرت كدان غالب القلاب است. در اين ميان زسانه ملى.با
Senter وس کر دلت اسلامن به ضفت داتشكاه عمومى مفتحر شدتا
Syl) peered ees eel ere Ifa شناسد وهم ستكينى مسئوليت رادرك
کند
صفحه 14:
با پشتوانه تجربه سه دهه فرآیند اسلامی سازی و ایجاد تحول انقلابی در رسانه
, در متن حکم تمدید رباست سازمان در سال 1388 « رسیدن به تراز رسانه |
.ای که دین , اخلاق , امید و آگاهی در آن بارز باشد» درخواست شده است
هم اکنون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با دارابودن افزون بر 30
شبکه رادیویی و تلویزیونی سراسری, برون مرزی , استانی و اینترنتی توانسته
است ضمن نشرمعارف و ترویج ارزشهای متعالی اسلام, با آمادگی همه جانبه
نقش فعال خود را در تقویت انسجام فرهنگی, تحکیم هویت ملی و مقابله با
امواج مخرب امپراطوری رسانه ای ایفا کند
صفحه 15:
بدین ترتیب تعمق و توجه به کارنامه و چگونگی تحقق عینی رسانه مطلوب ۱
ار ی و چد سال گذشته انقلاب. گشاینده اقق هایی است |
:که همچنان تاکید دوباره بر این فراز مقدمه قانون اساسی است که
وسایل ارتباط جمعی در رادیو و تلوبزیون بایستی در جهت روند تکامل
11 2 52 اسای فرهنگ اسلامی قرار گیرد ودر اين زميته
از برخورد سالم انديشه هاى متفاوت بهره جويد و از اشاعه و ترويج خصلت
هاى تخريبى و ضد اسلامى جدا برهيز كند
صفحه 16:
بی تردید نقش رسانه ها و مطبوعات در شکل گیری و تداوم و پیروزی
.انقلاب اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست
باید گفت به همان میزان که مطبوعات و رسانه ها در بسیج عمومی و حضور
گسترده مردم در شکل گیری نهضت امام خمینی رضوان الله تعالی نقش
موثر و قابل توجهی داشتند , انقلاب اسلامی نیز بر هویت مطبوعات و
see! ی تب سارت رسانه ها تاثیر فراوانی گذاشت و جایگاه آن را
تقویت و منزلت خبرنگار و روزنامه نگار را اعتلا بخشید و به اصحاب قلم و
اصحاب خبر اعتبار ویژه ای داد
صفحه 17:
ele oe Corer ae ور رتیت های دهه فجر برای بیان دست آوزدهای انقلاب
limes eal 000 ور حداکتری مردم را در انتخابات آینده مجلس شورق
ای ملس خیرگان فراهم تمایند.
اعال ای اتف اسلا © سل جوان یک وظیفه مهم :رسانه ایو یک تکلیف
تاریخی و یک رسالت انقلابی است .
رسانه ها چشمان بیدار کشور هستند و می توانند با انعکاس به موقع و واقع بینانه
مشکلات و نارسائیها و نیز انعکاس پیشرفت ها و موفقیت های دولت و نظام , اعتماد
Lee وا کت و در توسعه مشارکت: عمومی:مردم :در عزضه
ها ملد زسیاسی فرهگی افتصادی نعش بسزایی Lig] کننذ.
رسانه ها می توانند بازوی توانمند نظام و انقلاب در توسعه مناسبات با جهان باشند.
صفحه 18:
را با ی ات با gua آفرینی مناسب , غبار ناشی از سوء تقاهمات داغلی و همچنین: سوء
ای ای و ها 21 هارا که مان اصلی توسعه روابط بین المللی انست مرتفع کنند. ما
رسانه ها را سفیر دولتی و برقرار کننده روابط و مبادلات فرهنگی میان ملت ها می دانیم. رسانه ها
نقش موثر و ممتازی در توسعه همکاریهای مختلف فرهنگی , سیاسی , اقتصادی و تجاری بین ایران و
جهان در دوران پسا تحریم دارند.
ار مکمل دپلماسی فرهنگی و عمومی است و دیپلماسی فزهنگی,
ال ای کشور خواهد بود.
5 5 تدیرهای مستلف در قالب تورهای رسانه ای و استقرار دفاتر مطبوغاتی در خارج
ارکشور تعوب رپلماسی عمومی کمک خواهد کرد,
رویکرد دولت و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تقویت کارکرد رسانه و نقش آفرینی مطبوعاث در
تحولات فرهنگی و اجتماعی و حمایت از جایگاه رسانه بعنوان یکی از عناصر نظام مردم سالار دینی و
ترا ای اس ریا دار ملی وتقویت امنیت عمومن است:.
صفحه 19:
رفتارهای سطحی و زودگذر , واکنش ها و تعصبات ناشی از نگاههای حزبی و سیاسی و
وا ۱ ای وین الملی و برداشت.ها,و تجلیل های ناقص و وارونه از
رویکردهای مثبت در توسعه مناسبات کشور با کشورهای جهان , از آفت های حوزه رسانه |
است كه بايد با دوراندیشی و واقع بینی و پرهیز از شتابزدگی و قضاوتهای عجولانه , بر
عمق اثر بخشی رسانه در عصر توسعه ارتباطات و گسترش اقتدار رسانه ای در جهان ,
کمک کر
Se Tine و تا از سراب دلیستگی به بیگانه: و اعتفاد.به دشمن,» در
ses ال سر رشان و مهد به جایگاه و نقش موثر و اززشمتد: مطیوعات
لام كلا ttm تور و مردم هدیه کرذه است:
صفحه 20:
اشاره ای به فرمایشات مقام معظم رهبری که نشانه توجه
معظم له به مطبوعات ؛ رسانه ها و خبرنگاران است ؛ می
تفای
صفحه 21:
هر حادثه وقتی در چاردیواری سکوت و بی اعتنایی و غفلت قرار بگیرد , خواهد مرد و فراموش
خواهد شد پایدار شدن جوادت پستگی دارد يم اینکه خبر رسایانی امین , صادق و بازانگیره وجود
داشته باشند.
به مسئله خبررسانی بايد به این چشم نگاه کرد که به نیت ترویج خبر باشد.
خبرنگاری که در دشوارترین شرایط وارد عرصه خبررسانی می شود و خود را آب و آتش می
زند , نمی شود فرض کرد که او صرفا در صدد فرونشاندن آتش کنجکاوی شخصی است یا برای
به دست آوردن یک ما به ازای مالی تلاش می کند.
خبرگزاری ها باید درست مثل نبض دستگاه عمل کنند... بسیار دقیق و منظم , موارد زاید , اخبار
ضعیف و گزارش های غیرمربوط به مسائل اصلی کشور را کنار بگذارند.
خبرها در جهت سیاست های جاری باید تنظیم و مرتب شود.
آنچه که از مطبوعات یک جامعه مورد انتظار است , این است که معلومات مردم را بالا ببرند. این
کار و اين مسئولیت به معنای اثرگذاری مستمر بر روی ذهن و فکر یک مجموعه ای از مردم است
که همین دارای اهمیت است . هر چند آن مجموعه , وسیع نباشد و کوچک باشد.
صفحه 22:
Pe ل ل كرشن شا
صفحه 23:
رسانه و استفاده از حوادث گذشته برای توضیح تهدیدهای آینده
یکی از چیزهایی که انسان از رسانه توقع دارد این است که از حوادث گذشته برای توضیح
تهدیدهای آینده و حوادث در شرف تکوین استفاده کند و مردم را نسبت به آنها حساس
نماید. قضایای جوامع انسانی و جهانی حقیقتاً مشابهند؛ چون با همه تغییری که در وضع
زندگی انسانها بهوجود میآید. عوامل تأثیرگذار حقیقی در زندگی انسانها هميشه چیزهای
معینی است. «سنتالله» که در قرآن میبینید. همین است. «و لن تجد لسنهالله تبدیلا و لن
تجد لسنهالله تحویلا(211)» همینهاست؛ یعنی سنتهایی وجود دارد و تبدیلها و تحولهایی
Allecotiezsa
صفحه 24:
مثلاً امروز قضایای مشروطه برای ما کاملاً قابل درسگیری و درسآموزی است. چون بنده
در برههای از سالهای زندگیام با مسائل و قضایای مشروطه خیلی انس داشتهام و کتابها
و گزارشهای متعدد را نگاه میکردم, امروز که نگاه میکنم, میبینم اين قضایا و حوادث
خیلی به هم نزدیک است. همچنین عوامل در انقلابهای گوناگون دنیا؛ مثلاً انقلاب کبیر
فرانسه یا انقلابهای دیگر, مشابه است. عوامل مشابه است و نتایج مشابهی را هم
میدهد. مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه عامل مخربی وجود داشته که ما جلو اين عامل مخرب
را در اینجا گرفتیم و نگذاشتیم, میبینیم آن ننایج مترتب نشد. یا عاملی وجود داشته که آنجا
تخریب ایجاد کرده, ما اینجا جلو آن را نگرفتیم, میبینیم عیناً همان تأثیر و همان زیان را در
اینجا هم بهطور مشابه داشته است.(بیانات 15/11/1381(
صفحه 25:
تاثیر سریع» عمومی و وسیع رسانه
رسانههای جمعی در همه جای دنیا, یکی از حساسترین مراکز است؛ مخصوص ایران
نیست. دلیل آن هم واضح است؛ زیرا همه چیز یک دستگاه تبلیغاتی و یک وسیله عمومی
مثل صدا وسیما - خوبی و بدی آن, کاری که در آن انجام گرفته باشد و تلاشی که شما
انجام میدهید - هر لحظه جلوی چشم مردم است. اینطور نیست که شما امروز کاری را
در صدا و سیما انجام بدهید و اثرش مشهود نباشد. نه, هر کاری که در صدا و سیما
انجام بگیرد. آثارش خیلی زود مشاهده ميشود. البثه برنامههای بلندمدت هم هست؛ مثل
همین تربیت عناسرگارآید که نقایم:آنزا بعجها اتیبان,منبیند؟ لیگن:آن:خازم:آر آذازه
روزمره اين تشکیلات است. طبیعت اداره روزمره اين تشکیلات آن است که انعکاسش
و تلقی و فهم مردم از آن, تقریباً بلافاصله است.
صفحه 26:
شما اتروز برنامه تمیسانید و این برنامه راحذاکتر یک هفته,ادو هفته, یا یک ماه دزگر
اجرا خواهید کرد؛ یعنی خیلی زود دیده ميشود. دستگاهی که اثرش اینطور سریع و
عمومی است, انتظارات مختلفی در قبال آن هست. اینجا انصافاً جای خیلی حساسی
است؛ گیرم که نظامی پشت سر این رسانه نباشد که مکتب و خط مشی و راهی
دارد. اگراین گونه باشد - که هست - طبعاً حساسیت این تشکیلات خیلی بیشتر خواهد
شد. لذا در زندگی مردم, اين تشکیلات, تشکیلات فوقالعاده حساس, مهم و
تعیینکنندهای است. کار خوب و بد و خدمت و خدای نکرده سوءعمل در این تشکیلات,
با جاهای دیگر فرق میکند؛ چون تأثیرش عمومی و سریع است و سطح کارش خیلی
وسیع و محسوس و مشهود میباشد.(بیانات 07/05/1369)
صفحه 27:
جنگ رسانهها
امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرتها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرتهای بزرگ هم با
رسانهها دارند کار میکنند. امروز تأثیر رسانهها و تلوبزیونها و هنرها و اين شبکههای عظیم اطلاعرسانی
اینترنتی و... از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. امروز دنیا, یک چنین دنیایی است.
روزبهروز هم دارند این میدان را گسترش میدهند. من در آن جلسه به مدیرانمان عرض ميكردم که
امروز آرایش رسانهای و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد. بسیار آرایش پیچیده, متنوع,
متکثر, کارآمد و فنی و پیشرفته است. (بیانات 28/02/1383)
صفحه 28:
امرور زنائهها جر دا فک فرهى ورفار وردر حقيقت هويت قرجتكى: انسانها را القا مىكلتد
و تعيي نكننده هستند. رسانهها مىتوانند در بهبود وضعيت زندكى انسان مؤثر باشند؛ مىتوانند
در كسترش صلح و امنيت جهانى مؤثر باشند؛ مىتوانند در ارتقاى اخلاق و معنويت در ميان
انسانها مؤثر باشند و مىتوانند انسانها را خوشبختتر كنند؛ متقابلاً مىتوانند وسيله
برافروختن جنگهای خانمانسوز باشند؛ میتوانند عادات و آداب و رفتارهای مضر را در Obes
مردم رایج کنند؛ میتوانند ملتهایی را از هویت انسانی خودشان و هویت ملیشان تهی کنند
و میتوانند احساس تبعیض را در انسانها زنده کنند. رسانهها امروز نقششان خیلی زیاد
است.
صفحه 29:
اگر در سطح بینالمللی مدیریت و برنامهسازی رسانهای بر اساس معیارهای
اخلاق: فضیلت: برابری بو تیه بر مفاهیم واقعن انسانی باشد: جلتها شود
خواهند برد. اگر رسانهها برنامهسازی و مدیریتشان براساس منافع
کنپائیهای اقتضادی: تزوجمتدآن بین المللی, قدرجمندان :تمامیب خواه و
انحصارطلب باشد, یقیناً بشر زیان خواهد کرد. رسانهها میتوانند زمینهساز
گفتوگوی آزاد و دوجانبه و چندجانبه بین ملتها باشند. اين یکی از بزرگترین
امتیازات رسانههای عمومی و فراگیر است. رسانهها میتوانند به صورت
اخلاقی و استدلالی, مفاهیم ملتها را میان یکدیگر تبادل کنند و دادوستد
معنوی و اخلاقی و فرهنگی کنند؛
صفحه 30:
این مسئله بسیار ارزشمندی است. میتوانند سطح آگاهی و معرفت مردم را ارتقا دهند.
آگر رساتهها در تا -قادلانه آرازه شوت جاده رساتهای: نگ جایه تکطرفه لبالقندهجلتها به
معنای حقیقی کلمه, حرف یکدیگر را گوش کنند و مفاهیم محترم نزد یکدیگر را بشناسند,
اين به نزدیکی ملتها کمک خواهد کرد... بسیاری از دشمنیهای موجود میان ملتها - که از
آنن دشنستنها صاحبان: درو تروت: بسوء انسفاده من کنید - ای آز عدم تفاهم و
سواه اسك جرف :ردیر راانسیخآنند من آگر یک تگامی به ومع زسانهآق دا رکنم
نگاه من به وضع کنونی رسانه در دنیاء یک نگاه خوشبینانهای نیست... یک نگاه
آمیدوازتکنیوم»زلگزمگنیده و رآمبیگنیدهبیسیبت: آیرور جاوه رسانهآی و ازجا طات سک جاده
دوجانبه و چندجانبه نیست؛ یک جاده یکطرفه است؛ یعنی باید گفت آنچه را که صاحبان
قورجورسائذاي و انهراقزری بوانه ایس بیس توربا استقاده از« علم ,و قتاوری بقرفته یه
زوایای دنیا منتشر و منعکس میکنند.
صفحه 31:
آنچه آنها میپسندند. چیست؟ آن مفاهیمی که آنها میخواهند منتشر کنند,
چیست؟ آیا یک مفاهیم انسانی است؟ آیا برخاسته از حس فضیلتطلبی است؟
آیا واقعاً در آن, عدالت انسانی وجود دارد؟ چنین چیزی را ما مطلقاً احساس
نمیکنيم. امروز امپراتوری خبری و رسانهای دنیا, تقریباً به طور کامل و نزدیک
کامل, در انحصار کسانی است که آنها برای دنیا فضیلت اخلاقی, دین, ایمان,
معنویت و صلح را نمیخواهند. همان کسانی بیشترین تسلط را بر رسانههای دنیا
جارید که بورگخرین"ازخانههای انتلحهساری را دارآ مسد معدم كسدويرين و
ویرانگرترین بمبهای اتمی در اختیار آنهاست یا مرتبط با آنهاست
صفحه 32:
سیاستهای سلطهجویانه جزو کارهای روزمره و دائمی آنهاست. رسانهها
بیشتر در اختیار اینهاست. البته امروز با پنجاه سال و بیست سال پیش تفاوت
کرده است؛ ملتها و کشورهای مستقل, به رسانههایی دسترسی پیدا کردهاند؛
تا حدودی کار خودشان را میکنند؛ اما همچنان بین آن چیزی که هست و آن
چیزی که باید باشد, فاصله زیادی هست؛ یعنی همان جاده دوطرفه و چندطرفه
که-پتواند:باطن نملتها و جفاهیم تجترم در چشم جلتها زا به درزسی به
یکدیگر منتقل کند. (بیانات 26/02/1385)
صفحه 33:
رسانههای بینالمللی در خدمت استعمار
امروز در همه جای دنیا, با گسترش دایره ارتباطات اینطوری و از طریق رادیو و تلویزیون, این
وسیله در خدمت هدفها و اغراض معتبر برای هر گروه و دستهای است که آن را اداره میکند. مثلاً
اگر یک دستگاه استعماری در دنیا رسانهای را اداره میکند, بیگمان تمام آنچه که از این رسانه صادر
میشود, در خدمت yl هدف استعماری است. يا مثلاً اگر یک یا چند کمپانی بر یکی از کشورهای
امریکای لاتين یا آفریقا تسلط دارند - که البته هست و الان کمپانیهای بزرگ امریکایی و بینالمللی
بر کشورهایی تسلطهای غیر رسمی دارند؛ خیلی از آنها هم هستند که رسانههای همان کشورها را یا
اداره میکنند, يا تغذیه میکنند, یا رسانههای اختصاصی دارند - کاری را میکنند که هدف آنها را در آن
کشور تأمین میکند؛ ولو آن هدف, یک هدف مادی یا یک هدف غیرانسانی باشد؛
صفحه 34:
gol Je bal و سرمانهداری که آخازه دهد پولش در جر جهت أهداف سركت يا
کمپانیش بهکار برود. عمل میکنند؛ صدا و سیما هم سرمایه عظیمی از همین قبیل
است. یا مثلاً صهیونیستها که امروز تقریباً بیشترین رسانهها و عمدهترین
خبرگزاریهای دنیا در دست آنهاست و شبکههای تلویزیونی بزرگی را در امریکا و
اروپا اداره میکنند. اينها اهداف مورد نظر خودشان را طراحی و طبقهبندی میکنند و
برنامههایی که زیر نظر آنهاست, دقیقاً طبق آن اهداف شکل میگیرد؛ کارشناسهای
خبری هم استخدام میکنند. برای اينکه بتوانند آن اهداف را درست اداره کنند. انسان
کاری را که میخواهد بکند. هميشه نمیتواند آن را انجام بدهد؛ یا مطلیی را که در
ذهنش هست, هميشه نمیتواند آن را به بهترین وجهی ادا کند؛ اين یک کار تخصصی
است؛ لذا اینها متخصصان را دعوت و استخدام میکنند که آن اهداف را تأمین نمایند.
(بیانات 07/12/1370)
صفحه 35:
جنگ جبهههای خبری و نقش رسانه
امروز دنیا بر مدار جنگ تبلیغاتی و رسانهای و درواقع بر مدار جنگ جبهههای خبری و دستگاههای
تولیدکننده پیام میگردد. نه این که در گذشته, جهانگیران و جهانخواهان و جهانخواران از نقش پیام
و تبلیغ غافل بودند؛ آن وقت هم توجه بود و اقدام میشد؛ اما امروز امکاتات فراوان شده و
پیشرفت دانش در این زمینه کارهای شگفتآور و حیرتانگیزی انجام میدهد. لذا شما میبینید
مراکز استکباری و قدرتطلب دنیا بر روی نقش پیام کار میکنند؛ یعنی حقیقتاً سرمایهگذاری
میکنند و درواقع به جای اينکه برای تصرف یک صحنه پول خرج کنند یا نیروی نظامی بسیج کنند,
کاری,میکنند: که غواغل موجود: در آن صحله:بهسود آنها کار کنند.:بیکن دنگر از پیامهایی که باند
به ذهن مردم داده شود, حقیقت تلخی در دنياست كه عمداً سعی میشود وجود محسوس آن
نادیده گرفته شود و آن. دیکتاتوری پول و شهوت است. امروز پول در دنیا دیکتاتوری میکند و
هرچه پول بخواهد و پولدارها بخواهند, تحقق مییابد. ولو بهدست خود مردم. چون مردم در ری
دادنها و اقدامات عمومی معمولاً تحت تأثیر رسانههایند و رسانهها هم معمولاً در اختیار
پولدارهاست.
صفحه 36:
چند درصد رسانههای دنیا دست غیرصهیونیستها و غیر سرمایهدارهای بزرگ است؟ شاید
بتوان گفت که همه اين دستگاههای مهم و اثرگذار دنیا دست سرمایهدارهای مهم و عمدتاً
صهیونیستهانست: آنها هستید که خبرگزاریها را اذاره میکندد: ین تولید منگندد: و به
همه دنیا میفرستند و تلویزیونها را همانطور که خودشان میخواهند, اداره میکنند.
حالا هم که اين روشهای ارتباطی جدید. این سایتهای اینترنتی و فعالیتهای رفت و آمد
سریع اطلاعات در اختیار آنهاست. هر کس پول بیشتر دارد. میخواهد در اين زمینهها
culled بیشتری کند و مقصود خود را برآورده سازد. بنده بارها گفتم اينکه میگویند
رسانهها و روزنامهها در دنیا آزادند, درست است؛ اما روزنامهها مال چه کسانیاند؟ البته
صاحبانِ روزنامهها آزادند. هرچه میخواهند مینویسند, هرچه به صرفشان باشد,
مینویسند و هرچه به صرفشان نیست: قطعاً نمینویسند.
صفحه 37:
آینده رسانه به کدام سمت می رود؟
صفحه 38:
