رشد اجتماعی واینلند (هوش و سنجش آن)
اسلاید 1: عنوان : رشد اجتماعي واينلند هوش و سنجش آن
اسلاید 2: مقياس رشد اجتماعي واينلندمعرفي مقياسمقياس بلوغ اجتماعي وايلند يكي از مقياسهاي تحولي است كه با ميزان توانايي فرد در برآوردن نيازهاي عملي خود و قبول مسئوليت سر و كار دارد .
اسلاید 3: گرچه اين مقياس گستره سني تولد تا بالاتر از 25 سالگي را در بر مي گيرد و تا دوازده سالگي بر اي هر سال، سئالهاي مجزا دارد ، اما از دوازده سالگي به بعد يعني از 12 تا 15 سالگي، 15 تا 18 سالگي، 18 تا 20 سالگي، 20 تا 25 سالگي و از 25 سالگي به بالا سئوالات مشترك دارد،
اسلاید 4: با اين حال معلوم شده است كه كار آمدي آن در سنين پائين تر بويژه در گروه هاي عقب مانده ذهني به حداكثر مي رسد.
اسلاید 5: اين مقياس داراي 117 ماده است كه به گروه هاي يكساله تقسيم شده اند. در هر ماده اطلاعات مورد نياز نه از طريق موقعيتهاي آزمون بلكه از راه مصاحبه با مطلعين يا خود آزمودني بدست مي آيد.
اسلاید 6: اساس مقياس بر اين امر استوار است كه فرد در زندگي روزمره توانايي چه كارهايي را دارد . ماده هاي مقياس را مي توان به هشت طبقه تقسيم كرد:
اسلاید 7: خودياري عمومي ، خودياري در غذا خوردن،خودياري در پوشيدن لباس، خود فرماني، اشتغال، ارتباط زباني، جابجايي، و اجتماعي شدن. با توجه به نمره هاي شخص روي مقياس مس توان سن اجتماعي (SA) و بهره اجتماعي(SQ) را محاسبه كرد.
اسلاید 8: روائي و اعتبار:
اسلاید 9: مقياس وايلند روي 620 نفر (شامل ده مرد و ده زن) در هر يك از گروه هاي سني از تولد تا 30 سالگي، هنجار يابي شده است.
اسلاید 10: لازم به ذكر است كه در اين نمونه تعداد افراد در هر يك از گروه هاي سني بسيار كم بود.و نيز با توجه به اينكه افراد مورد آزمايش ار طبقه متوسط جامعه بودند نمي توان چنين نمونه اي را معرف كل جامعه تلقي كرد.
اسلاید 11: ضريب پاياني با بازآزمايي 123 نفر، 92/0 گزارش شده است، با اين توضيح كه فاصله بازآزمايي از يك روز تا 9 ماه بوده است.
اسلاید 12: اجراي آزمون:
اسلاید 13: براي اجراي اين آزمون والدين ، پرستار،خواهر و برادر و يا بطور كلي هر فردي كه كودك را بخوبي بشناسند مي توان پاسخ دهد، البته اين آزمون را آزمونگر مي تواند با مشاهده خود نيز تكميل نمايد.
اسلاید 14: براي شروع اين كار مي توان به دو صورت عمل كرد:
اسلاید 15: 1-اين كه از سئوالات اول يعني سئوالات مربوط به ابتداي تولد، شروع به پرسيدن نمود- گه براي اين كار براي كودكان عقب مانده ذهني بهتر است.
اسلاید 16: اما اگر كودكي عقب مانده ذهني نباشد و ياسطح عقب ماندگي او خفيف باشدو بخصوص اگر سن او نيز بالا باشد، مي توانيم از دو يا سال عقب تر از سن او شروع كنيم . مثلاً يك كودك10 ساله را مي توان از 7 يا 8 سالگي شروع كرد و ادامه داد.
اسلاید 17: اگر كودك توانست نمره بگيرد آزمون را ادامه مي دهيم و تمام نمره هاي سئوالات قبل را كه اجرا نكرده اين براي او مثبت حساب مي كنيم . اما اگر كودك نتوانست نمره بگيرد، باز هم چند سال به عقب تر برمي گرديم و در هر حال از هر كجا كه توانست پاسخ دهد، به سئوالات قبلي نمره مثبت مي دهيم.
اسلاید 18: زماني ادامه آزمون متوقف مي گردد كه كودك در يك مقطع سني نتواند هيچ نمره اي حتي نيم نمره بگيرد.
اسلاید 19: نحوه نمره گذاري:
اسلاید 20: (+) اين علامت نشانه آن است كه كودك عمل مورد نظر را با موفقيت انجام مي داده، مي دهد و يك نمره مثبت مي گيرد.
اسلاید 21: (-) اين علامت نشانه ي آن است كه كودك عمل مورد نظر را نتوانسته است انجام دهد و نمره اي نمي گيرد.
اسلاید 22: (+NO) [NO Opportunity] اين علامت نشانه ي آن است كه كودك فرصت انجام آن عمل را نداشته است، اما اگر به او فرصت داده شود، مي تواند آن كار را انجام دهد.
اسلاید 23: دراين صورت اگر NO+ ميان دو علامت مثبت قرار گيرد، يك نمرده مثبت مي گيرد و اگر سئوالاب بالايي و پائيني يك مثبت و ديگري منقي باشد، نيم نمره مثبت مي گيرد و ارگ سئوالات بالائي و پائيني هر دو منفي باشد نمره اي نمي گيرد.
اسلاید 24: (F+) [Failure] اين علامت نشانه ي آن است كه اگر مشكل بوجود آمده براي كودك رفع گردد قادر به انجام عمل مورد نظر خواهد بود كه در اين صورت يك نمره مثبت مي گيرد.
اسلاید 25: (F-) [Failure] اين علامت نشانه آن است كه كودك معذوريتي غير قابل برگشت دارد مانند قطع دست يا پا و ... كه در اين صورت نمره اي نمي گيرد.
اسلاید 26: ( ) اين علامت نشانه آن است كه اگر گاهي كودك بتواندعملي را انجام دهد و زماني ديگر نتواند آن را انجام دهد، علامت مثبت و منفي مي گيرد.و نيم نمره مثبت به او تعلق مي گيرد.+-
اسلاید 27: توجه:اگر عملي را كودك فقط در صورت اجبار و يا فشار بتواند انجام دهد، نمره اي به او تعلق نمي گيرد.
اسلاید 28: براي بدست آوردن بهره اجتماعي ، ابتدا نمره هايي را كه كودك از هر سئوال مي گيرد با هم جمع كرده، آنگاه به جدول پيوست مراجعه مي كنيم و سن اجتماعي (SA) معادل نمره خام بدست آمده را پيدا مي كنيم. سپس بهره اجتماعي (SQ) را با استفاده از فرمول زير محاسبه مي كنيم:
اسلاید 29:
اسلاید 30: بهتر استSA و CA (سن تقويمي) بدست آمده به يك واحد تبديل شند، يعني هر دو يا به ده سال يا به ماه حساب شند.
اسلاید 31: نتيجه بدست آمده يعني SQ نمره ايست كه روان شناس بر اساس آن و با توجه به شناخت كودك و هنجار هاي اجتماعي جامعه ، قضاوت مي كند كه آيا نمره اي كه كودك گرفته نشانگر نقص در رفتار سازشي است يا خير. رفتار سازشي يعني سازگاري فرد با توجه به سن خود در مورد روابط اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.