صفحه 1:
0 عنوان :
و سل احد
جتماعي واینلند
صفحه 2:
NI YS) pe) Jed) A Ge
صفحه 3:
گرچه این مقیاس گستره سني تولد تا بالاتر از 23 سالگي را
در برا مي كيرد و تا دوازده سالكي REN Cs
مجزا دارد . اما از دوازده سالگي به بعد يعني از 12 item
سالكي. 5 تا16 0 18 200 ۳۹ 0 تا 25
سالكي و از 25 ال
59
صفحه 4:
با اين حال معلوم شده است كه كار آمدي آن در سئين
پائین تر بویژه در گروه هاي عقب مانده ذهني به
حداکثر می رسد.
صفحه 5:
اين مقياس داراي 117 ماده است كه به كروه هاي
لكساله تقسيم شده اند. در هر ماده اطلاعات مورد نياز نه
از طریق موقعيتهاي آزمون بلکه از راه مصاحبه با
مطلعین یا خود آزمودني بدست مي آید.
صفحه 6:
ا ا ال
زندكي روزمره توانابي جه كارهابي را دارد”: ماده هاي
مقیاس را مي توان به هشت طبقه تقسیم کرد:
صفحه 7:
۱2 al alll aN Dc a a) ae ba oad
در بوشيدس لباس. خود فرماني. اشتغال. ارتباط زباتي.
جابجايي. و اجتماعي شدن. با توجه به نمره هاي
لم
و بمره اجتماعي((56) را محسبه کرد.
صفحه 8:
۱
صفحه 9:
0 59) stag wlio
ern ES wnt ا B
call Dias ull heat
صفحه 10:
7 كر / ت که در اين نمونه تعداد افراد در هر
یک از كروه هاي سني بسيار كم بود.و نيز با توجه به
pe) Pet ا ا ا 0 0
aol co ball nn رس ۱
ps
صفحه 11:
ضريب بلياني با بلزآزمايي 123 نفر, 92/0 کزارش شده
است. با اين توضيح که فاصله بازآزمايي از یک روز تا 9 ماه
صفحه 12:
اجرای آ زمون:
صفحه 13:
براي اجراي این آزمون والدین . پرستار خواهر و برادر و
پا بطور كلي هر فردي که کودک را بخويي بشناسند مي
توان پاسخ دهد. البته اين آزمون را آزمونگر مي تواند با
مشامده خود نیز تکمیل نماید.
صفحه 14:
براي شروع این کار مي توا به دو صورت عمل کرد:
صفحه 15:
000
deel ا Np
کار براي کودکان عقب مانده ذهنی نت ۱
صفحه 16:
alltel ی
ماندكي او خفيف باشدو بخصوص اكر سن او نيز بالا باشد.
مي توانيم از دو يا سال عقب تر از سن او شروع كنيم .
مثلا یک کودک10 rere ا ened
شروع کرد و ادامه داد.
صفحه 17:
اکر کودک توانست نمره بکرد آزمون را ادامه می دهیم و
CRIS Me I rer ney
مثبت حساب مي كنيم . اما اكر كودك نتوانست نمره
بکیزد باز هم چند سال به عقب تر برمي گردیم,و در هر
Rede me Ton ton aie ee ON)
نمره مثبت مي دهیم. :
صفحه 18:
ا ا ا ل اكت
Bn ean Serre ner 7)
صفحه 19:
نموه نمره گذاری:
صفحه 20:
0 0 merle Em
نظر را با موفقيت انجام مي داده. مي دهد و يك نمره
0
صفحه 21:
Aree ا eee Gd)
PY a Ne DD el) a]
گیرد.
صفحه 22:
cae ys! INO Opportunity] (NO+)
DU a I Sete er OC
ل ل eer eer
۱ آن کار را انجام دهد.
صفحه 23:
re 0 ل
OL ve ik SE
i Dpal ol adh pling 5 ySid 9) ag Sa nly
مي گیرد و ارک سئوالات بالائي و پائيني هر دو منفي
| با
صفحه 24:
[ ی
Rea Mae allied رسد
به انجام عمل مورد نظر خواهد بود که در اين صورت
0
صفحه 25:
ys! [Failure] (-F) علامت نشانه آن است که
کودک معذوريتي غیر قابل برگشت دارد مانند قطع دست
یا پا و ... که در اين صورت نمره اي نمي گیرد.
صفحه 26:
[ ) اين علامت نشانه آن است که اگر گاهي کودک
بتواندعملي را انجام دهد و زماني دیگر نتواند آن را انجام
دهد. علامت مثبت و منفي مي كيرد.و نيم نمره مثبت به او
ApS (gt Gla
صفحه 27:
ع كر كنا( تزدت ند بر سرد اسر[
تشار پتواک انیم دس فنرد ارب ار کی تم
صفحه 28:
براي بست آوردن بهره اجتماعي . ادا نمره هايي اب
کودک از هر سئوال مي گیرد با هم جمچ کرده. آنگاه به
elon Ted ا م
معادل نمره خام بدست آمده را بيدا مي کنیم. سپس بهره
اجتماعي (500) را با استفاده از فرمول زیر محلسبه مي
صفحه 29:
_ SA
SQ = = x 100
صفحه 30:
Rv) ROC eRe Compr 035 بدست آمده
به يك واحد تبديل شند. يعني هر دو يا به ده سال يا
به ماه حساب شئد.
صفحه 31:
نتيجه بست آمده يعني (560 نمره ايست كه روان شناس
el ا ا ل
ine Teed ال ی
گرنته نشانکر نقص در رفتار سازشي است یا خیر. رفتر
to aS elt ta) ant 0ك
روابط اجتماعي . اقتصادي و فرهنگي.
صفحه 32:
Self Help General
Self Help Eat SHE
Self Help Dress 0
Self Direction 50
Occupation 0
Locomotion L
Communication 6
Sociality 5
خوديارى عمومى ( مثل مىغلطد )
خوديارى در خوردن
خوديارى در بوشيدن
خودرهبرى يا خود جيهت دهى
مسائل شقلی و مشغولیات
جابه جایی, رفت و آمد. حرکت و جنبش
ارتباط ( صداها را تقلید میکند: سر و صدا میکند, میخندد)
اجتماعی بودن ( به افراد آشناگرایش نشان میدهد. به همراه کودکان دیگر
در بازیهای جمعی شرکت میکنند)
صفحه 33:
از زمان توقد تا یک سالکیٍ
> هد ها هام
<
>
5
۳
1
د
3
SHG
ويه
SHG.
SHG
SHG
SHG
SHE
SHG
SHG
SHG.
SHE
| قیل وقال مین ومیخته
سوت را در حالت نامل تخد م طارص
اشیاء تزدیک را چنک میزند.
یه افراد اتناکوایشی نضان میدهد.
دست خود واه طرف دیک دراز میکتد.
بدون آنکه در کنارش باشند خود را سرکرم میکند. [ بدون توجه یه دیگران ]
بدون کمک میتواند ننشیند. [ مت یک دقیقه ]
سعی میکند بد شود.
یا خود حرف میزند. و صداها را تقلیدمیکند.[ادای حوف ودن درمآورد ]
اد پویزد]
با کمک دیکران میتواند از لیوان چیزی بتوشد. [ بدون اتکه:
| دوى كف اتاق دور خود حوکث میکند.
| با شست و اتکشتان دست چیزها را کیرد
| سعی میکند توجّه دیکوان را جلب کند. [ با صدا یا فعالیت حوکتی ]
بدون کمک دیکران میایستد.
| مدرد
دستورهای صادرة معصوص ستلي را انجام مدهد. مت وقتی صدایش میکند
قاصنة كوتاهى را على م ىكتد و به طوف متبع صدا میدود. ]
صفحه 34:
5
1
7
0
سن ١ نا ساتكر
بدون کمک دیگران در اتاق ره مرود. [یدون هدف بخصوصی ]
با مداد يا مازيك خط مىكشد و علامت مكذاره.
اغقازا من جوف
| جورابهای خود را در میآورد. [ جورابيهاى شل و راحت بيشتر در جوامع غربی قابل توجّه است ]
اشیاء را دگران رد و بدل میکند.
موانعکوچک را از مین بر میدارد.
اشیایی رک نها شتایی دار میورد یا یبود
بدون کمک ذیگران از قنجان جیزی میتود.
كالسكة يجه. ديكر براى او جالب و جذاب نیست.
باكودكان ديكر بازى م ىكتد.
با قاشق غذامیخورد.
توی خانه ی حیاط میکردد.
مواد قابل خوردن را تشخيص مى دهد.
نام اشياء معمولى را بكار مى يود
يدون كمك ديكران از هلدها بالا مى رود.
آدامس و شکلات را از داخل جلد كا
ان در میآورد.
با جملههای کوته و ساده حرف میزند.
صفحه 35:
از سن ۲ تا ۳ سالگی
۱ | 5846 | نياز به توالت رفتن رااعلاممیکند.
| ۱
۲ ۰۱ 0 | نوع ترس خودراشخما تخاب میکندخودراسرکرم )
٩۳ | ۳ | کتیالباس خود را در میآورد.
SHE | درهنگام غذا خوردن میتواند از چنگال استفاده
|
|
|
۵ | 9۳۶ | بدون کمک دیگران برای خود آبمیآورد.
۶ وبرع | دستهاى خود را ياحوله يا مستمال خشدك می
¥ | 846 | ازخطرهاى ساده خود را دور نكه مىدارد. [ دور شسدن از أتض؛ كنار كشيدن خود از يلكان ]
A | 18۸۵ | بدون کمک دیگرانکت یلاس خودرامیبوشد.
ja 9 با قیچی چیزی را میبُرد.
۰ 6 تجارب خودرابههم بيوند مىدهد و أنها رابيان مىكند. [مثلاخبرى رابه کسی میدهد ]
صفحه 36:
از سن ۳ تا ۴ سالگی
۱ ۱ از پلهها پانین میرود. [هر یک پله. بایک قدم ]
۲ 5 همراء کودکان دیگر در بازیهای جمعی شرکت میکند.
۱
|
SHD ۱ ۳ | دکمذکت یالباس خودرامیاندازد.
| در کارهای کوچک خانه کمک میکند. [ مثل برداشتن چیزی از روی زمین ]
| برای دیگران نمایش میدهد و سرود؛ شعر و آواز میخواند و میرقصد.
۱
ع | SHD | بدون کمک دیگران دستهای خود را میشوید.
صفحه 37:
SHG | 4 | در توالت میتواند نافت را رعایت کند.
SHD | ۳ | بدون کمک دیگران صورت خود رامیشوید.
۳ ] .1 | بدون کمک دیگران در کوچههای اطراف منزل خود رفت و آمدمیکند.
plas Lada | SHD | باسهای خودرامیپوشد مگر در مواردی که مستلزمگرهزدن وغیره باشد.
۵ 0 با خودکار ماویک یا مداد نقاشی میکند.
در بازیهای رقابتی شرکت میکند. [ توپ بازی و دویدن وغيره ]
صفحه 38:
از سن ۵ تا ۶سالگی
ne) ۱ از اسکیت, دوچرخه سورتمه. ماشین بچهها و غیره استفاده میکند.
4
0 کلمات ساده را رونویسی میکند.
تبال دستی ) میپردازد.
يت
5 | به بازی دور ميزى ساده و بازيهاى دو نفره ( مثل دوزبازى؛ منج و ف
ار كذات
! مىتوان براى خريدهاى كوجكء بول در ١ 58 | F
L ۵ در چیدن و جمع کردن سفره فالانه کمک میکند.
صفحه 39:
از سن ۶ تا ۷سالگی
SHE | 1 | صبحها بدون کمک گرفتن از دیگران برای خود لقمه میگیرد.
۲ 6 میتواند با مداد بنویسد و شکلهایی مثل مربع و لوزی بکشد.
٩۳۱۵ | © | باکمک دیگران حقام میکند.
۴ | 5110 | بدون کمک دیگران به رختخواب میرود.
صفحه 40:
از سن ۷ تا ۸سالگی
٩۳6 | ۱ | ساعت رابا اختلاف ربع میفهمد. [ییان میکند]
SHE | + | ازکاردغذاخوری برای بریدن غذایا نان استفادهمیکند. [قاشق
٩ | ۳ | خيالى بودن موجوداتى مثل بابانوروز وديو و برى را تشخيص مىدهد. [مثل خبر أوردن كلا
۴ | 5 | در بازييهاى مخصوص سنين قبل از نوجوانی شرکت میکند.
موی خود را شانه می
|
| sho le
صفحه 41:
از سن ۸ تا ٩ سالگی
0 از ابزار و ادوات معمولی و وسایل خانه استفاده میکند. [ مثل چکّش و انبر ]
۲ 0 | رکارهایروزمز اه کمک مد
Co |r | باميل خود جيزهايى رامىخواند.
SHD | ۴ | بدون کمک دیگران خقام میکند.
صفحه 42:
1
از سن 4 تا ٠١ سالكى
١
عبرو | سر سفره مواظب حرکات خود میباشد و آداب غذا خوردن را رعايت مسىكند. [ مثلاً با رعايت
|
حق دیگران نمکدان را برمیدارد و یا آن را از دیگران درضواست میکند و یبا تخممغ را
پوست میکند و میخورد.
خریدهای خیلی کوچک را انجام میدهد.
میتواند در خيابانها وكوجههاى اطراف منزل رقت و أمدكند.
صفحه 43:
از سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی
تس
| گاهگاهی نامههای کوتاه مینویسد.
|
از تلفن استفاده میکند.
6
6
۳ 0 میتواند گاهی در برابر پول کار کند.
6 مىتواند ب مؤنسساتى مثل راديوو تلويزيون يا مجالات مكاتبه كند.
صفحه 44:
از سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی
١ 20 | کارهای سادة خانه را انجام میدهد.
sD | y¥ | مىتوان در مراقبت از خود يا ديكران به او اطمينان كرد.
۳ 6 | از خواندن کتاب. روزنامه و مجله لذت میبرد.
صفحه 45:
از سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی
۱ 5 . | دربازیهای پیچیده شرکت میکند. [ بسکتبال, فوتبال و...]
|
SHD | | از لباسهای خود به نحو كامل مواظیت میکند.
۳ 0 | مىتواند خورده ريز مثل كيرة سرء جوراب. کمربند و غیره برای خود بخرد.
۴ 5 در فعالیتهای گروهی نوجوانان شرکت میکند.
|
۵ | 0 با احساس مسئولیت کارهای عاذی خانه را انجام میدهد.
صفحه 46:
۵ تا ۱۸ سالگی
sD ¥
با برنمهنگاری با دیگران ارتباط برقرار میکند و از برنامهنگاری به عنوان وسیلةارتسباطی
استفاده میکند.
حوادث روزمزه را دنبال مىكند. [ اتفاقاتى كه در محله ياكوجه یا رای دوست و آشنارخ میدهد. ]
انها و به جاهاى نسبتأ دور از خانه رفت و أمد مىكند.
روزها بدون نظارت والدین با رفقای خود به گردش میرود.
برای هزینههای روزمزه خود پول توجیبی مشخصی دارد.
لباسهای خود را به سليقة خودش انتخاب کرده و میخرد.
صفحه 47:
از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی
SD ۲
sD ۴
تنها به شهرهای دیگر سفر میکند.
مواظب سلامتی خود است.
شاغل یا مشئول تحصیل است.
شبها بدون محدودیت با رفقای خود به گردش میرود یا درصورت لزوم تنها زندگی میکند.
هزينة اصلى خود راکنترل میکند. [ پسانداز میکند و یا برای مخارج خود برنامهریزی میکند ]
مسئولیت اعمانش را به عهده میگیرد.
صفحه 48:
50
50
بول خود را روى حساب خرج مىكند. [ براى خرج كردن بول خود برنامه ريزى مىكند و .. ]
در برأورد احتیاجات خود رعایت دیگران را نیز میکند.
در مور عاالمنعة اجتمعی شرکت میکند.[فعالیتهای جهد کمک به له زدگان ]
برای آینده خود طرحریزی میکند.
صفحه 49:
i
1
1
کاری راک مستلزم مهارت است انجام میدهد.
حر تفریحات سالم شرکت میکند. [مثل دید و بازدید ] وبه فعالیههای روزمزه میبردازد.
کارهای خود ربا نظم و ترتیب انجام میدهد.
حش اعتماد ا دو ديكوان بومى انكيزد.
در بيشرفت و توسعة امور اجتماعى مششاركت م ىكتد.
در شغلى كه به عيهده دارد به كار جند نقر نظارت میکند.
مدیري
بت يا سازماندهی را یه عهده میگیرد. [کارهای دیگران را اداره یا راهنمایی میکند]
کارهای تخصصی رابامهارت انجام میدهد. [ شغلی دارد که لازمة تخصص آن در سطح بالاست ]
ديكران به او اعتماد موكنند كه برايشان خريد كتد.
مقام ير مسئوليتى متل مدير عاملى يا عضو هينت مديرهاى را تقبّل م ىكند.
در شغل خود خأاقیت دارد و موقعيتهاى نازهاى براى خود میآفربند.
بهبهزیستی و خوشبختی مردم کمک میکند
صفحه 50:
solide
: تحصيلات lie
| eae
أفرزئد جندم خانواده هستيدة.
eur
mr
وضسیت تام ,مجزد ۳
تا مدز
ey
ره
sur
صفحه 51:
ster
wy
we
صفحه 52:
صفحه 53:
yw
ver
wre
van
vere
le
ver
ave
soe
ave
ox
۶۴
ع
۶۸
۶
wy
ove
Fela
pale
3
ea
pala