صفحه 1:
جسیم ۵30۱ ۵۱ جب؛
٠ الرحيه
صفحه 2:
ده اخلاقی کودکان,نوجواا. ۰ ۳۳
بزرگسالان
تهیه و تنظیم:
صفحه 3:
یکی از ابعاد عمده رشد اجتماعی
انسان تحول اخلاقی است.
© الت) رشد اخلاقی در دوره کودکی
۶ ب) رشد اخلاقی در دوره نوجوانی
* ب) رشد اخلاقی در دوره جوانی
۶ ت) رشد اخلاقی در دوره بزرگسالی
صفحه 4:
** تعريف رشد
* برخی از روان شناسان رشد و تکامل انسان را فرایند
منظم و مستمری می دانند که همانند آب رودخانه از
نقطه ای شروع و به هدفی ختم می گردد.
صفحه 5:
** هر مرحله از مراحل رشد انسان از کودکی تا پیری دارای
مشکلات و ویژگی های مخصوص به خود می باشد. که
آشنایی کامل به ویژگی های هر دوره می تولند به شناخت
ما نسبت به خود و برخوردمان با دیگران یاری کند.
j € ae at
*"شناسایی و پیشبینی تغییرات در طول زندكى كه به ان
فراخنای زندگی» نیز گفته میشود. مورد توجه «
تا قرار گرفد است.
صفحه 6:
te روانشناسی رشد. شاخه هایی از علم روانشناسی است که
تلاش میکند تغییراتی را که در طول زندگی, از زمان تشکیل
نطفه تا زمان مرگ. در آدمی رخ میدهد مطالعه کند. مهم
است که بدانیم این تغییرات از چه نوعی است.
* روانشناسی رشد دامنه گسترده ای از حیطه های رشد
جسمانی. شناختی. هیجانی. اجتماعی و اخلاقی در فراخنای
زندگی فرد را شامل ميشود.
صفحه 7:
بحث ما در رابطه با رشه ٩ ۱
صفحه 8:
0
* رشد اخلاقي
* رشد اخلاق در طول قرنها از مهمترين مسائل اجتماعى مورد
توجه بوده است . نظریه پردازان بزرگ اوایل قرن پیستم ۰
اخلاق را وسیله ای برای رشد اجتماعی به حساب آورده اند .
؟ مطلبق نظر مک دوگال(۱۹۲۸) رشد اخلاقی از مسائل عمده
روانشناسی اجتماعی است. از نظر فروید (۱۹۳۰) احساس
كا يمترين مسأله اجتماعى است .
صفحه 9:
ate
Lawrence) $15 (iy *
1760 یکی از مهمترین
نظریهپردازانی است که از سال
۸ تا کنون درباره رشد اخلاقی
در انسانها مطالعه کرده است.
صفحه 10:
نظریه ای که به طور مستقیم تحقیقات
اخیر رشد اخلاق را تقویت می کند.
6ل یاز. است که از نطریه عه وی
او در مورد رشد شناخت نشأت می گیرد.
تحقیقات پیاژه در زمینه رشد اخلاق
نتیجه بیش از پنجاه سال مطالعه و
صفحه 11:
** ميان نظریه پیاژه و برخی دیگر از نظریه های رشد وجوه
متشابه دیده شده است.. کلبرگ هماندد فرو ۳۳
بانه معتقد است که رشد اخلاق طی مراحل | ۰۰۰۰
ریزی شده پیش می رود ۰ یعنی با اتمام یک مرحله . مرحله
بعدی . که تلفیقی از عناصر مرحله ی قبل و تجارب جدید
است . ظاهر شود . ( اشاره به اصل لپی ژنتیک در رشد ) افزون
بر لین . کلبرگ نیز مدعی است که مراحل رشد جنبه همگانی
پا جهان شمول دارند.
صفحه 12:
٩ منطو این است ای
مراحل به صورت برنامه ریزی
ی تیکی ب هشال
یکدیگر ظاهر می شوند . از
آنجا که کلبرگ به دیدگاه
شناختی تمایل داشت .
معتقد بود که رشد اخلاق و
تحول شناختسی رابطه ای
نزدیک و تنگاتنگ دارند.
صفحه 13:
۳ ۰ * 2. جح ate
* چگونگی رشد اخلاقی» دركودكانء نوجوانان . جوانان و
بزرگسالان از موضوعات مهم روان شناسی رشد است
که روان شناسان بزرگ درباره آن به تحقیق و نظریه
پردازی پرداخته اند.
از نظر کلبرگ افراد در ۳ سطح رشداخلاقی قرار
کرد که هر یک ازاين سل Peay iss
تقسیم میشود.
صفحه 14:
* رشد اخلاقی در کودکان
رشد اخلاقی ارتباط نزدیکی با
اجتماعی شدن دارد. پیاژه معتقد
است که رشد اخلاقی. همان رشد
استدلال اخلاقی است. به عبارت
دقیق تر. رشد اخلاقی فرآیندی از
رشد شناختی به شمار می آید.
صفحه 15:
Bal می شود:
3 ن به سه مرحله تقسیم
رشد اخلاقى در كودكان ب
* واقع كرايى اخلاقى
© بينابينى
* نسبی گرایی اخلاقی
صفحه 16:
oe Le رد ح ۶
* واقع گرایی اخلاقی
کودکان بر اساس پیامد عمل قضاوت می کننده نه بر
اساس قصد فرد عمل کننده...
کودکان تا سن هفت سالگی با قوانین به عنوان
قوانینی ثابت و تخطی ناپذیر و تحمیل شده از سوی
وا حطاا بر قدرت برخورد مى كنددا
صفحه 17:
* بينابينى
پس از هفت سالگی. کودکان (یعنی زمانی که از
طریق تعامل با دیگر کودکان به درك اين حقيقت مى
رسند که لن قوانین؛ قابل نقد شدن هستد) ۵
صفحه 18:
٩ نسبی گرایی اخلاقی
در حدود یازده يا دوازده سالگیء کودکان وارد مرحله
نسبی گرایی اخلاقی می شوند. اکنون آن ها به مرحله
ای رسیده اند که در سطح بزرگسالان اهمیت قصد را
در رفتار درک می کنند و به خوبی می فهمند که
چگونه درست و غلط. و عدل و انصاف به شرایط
وابسته اند.
صفحه 19:
رشد اخلاقی در نوجوانان و جوانان
از دیدگاه کلبرگ
رسیدن به مرحله عملیات صوری شرط لازم برای رشد
اخلاقی نوجوان و جوان است . اخلاق مرحله نوجوانی و
جوانی نوعی تصمیم گیری اخلاقی یا همان مصاحبه
اخلاقی است که معروفترین مصاحبه اخلاقی معمای
اخلاقی نامیده می شود.
صفحه 20:
مخاطرات تحول اخلاقی دوره
نوجوانی
* _رشدنایافتگی و خود محوری
* وابستگی
* استفاده از مواد مخدر
* دجار يرسش هايى در باره معناى زندكى و مذهب و اخلاق مى
باشند.
؟ ارزشهای نوجوانان نتیجه تصمیمات عاقلانه ای نیست که به طور
jas) sel eal.
* انتخاب ناآگاهانه ارزش ها به دلیل تضادها و بی ارتباطی با انگیزه
ess cl ۳
صفحه 21:
صفحه 22:
ژان پیاژه زیست شناس و روانشناس فرانسوی درباره
رفتار و تفکر اخلاقیدر کتاب کلاسیک " قضاوت
اخلاقی کودک " می كويد طى يك مرحله اوليه »
كه تا سن ٠١ سالكى به طول مى PbS Salat
سخت ييرو اين عقيده اند كه قوانين تغيير نايذيرند
ول طرف مراجع بزرگ با حذاوند 2 1002"
صفحه 23:
بنابر نظر پیاژه کودکان خردسال در مسایل اخلاقی بطور
مطلق دگر پیرو هستند. اما در بزرکسالی که تقکر اترا رد
پیدا می کنند اخلاق و قانون تعامل دو سویه از طرف یک فرد
و فرد مقابل است. که جهت تعامل . تعاون و همکاری به کار
می رود. و این منطق اخلاقی در بزرگسالی و زندگی اجتماعی
است.
صفحه 24:
11710 0110 64
misrepresenting religion on Medline,
BMJ, Ethics, 2005.
2- Pablo, Juan. Ortiz, P.Solar, Sebastine,
Right to Die: a present debate, 2005,
Magazine Medical of Chile, May 2005,
(in Spanish), Vol: 1330, No: 5.
3- Lima, C, Clinical Trials: Vulnerability
and ethical revivalism, May-Jun 2005,
18(3).
4- Kapochan- Sheikh, Aziz, Doctors and
Their Faiths, 2003, BMJ, Ethic 326.
5-Janda, Lovis, The psychologist's
ok of Personality, Publisher John
صفحه 25:
ینويلیام سی پیشگامانرولنش ناسيرشد. ترجمه. فدلیی -6
ره انس اسطاهاتتهیلن 1367
7- سیاسی علو کی لبنسینا و ت طبیقآنبا رولنش ناسیجدید.
ol تشارلدانشگاه ت-هرلن۰1333 تسهرلن
صفحه 26:
0 ره
=
Fight
Ss
CAL ei hos
صفحه 27:
تشکر فراوان بایت توجهتون