صفحه 1:
صفحه 2:
م ب لتر
cognitive development رشد شناختى
تغييرات منظمى كه در طول زمان در فرآيند هاى
دانستن .یادآوری .فهمیدن و اندیشیدن رخ می دهد.
صفحه 3:
aaa مطالعه رشد شناختی
الف) کلاسیک : ۱-رفتاری ۲-روانسنجی ۳- پیاژه ای
ب) فوین : ۱- پردازش اطلاعات ۲-عصب نگر شناختی ۳-اجتماعی-بافتی
صفحه 4:
رويكردهاى شناختى كلاسيى 8
© رويكرد رفتارى : در لين رويكرد رشد شناختى بر اساس تداعی , تقويت و
تثنية تبيين مى شود
#در اين رويكرد شان انسان در حد يك اركانيسم (فعال و منفعل) تنزل مى
يابد.
روش پژوهش در اين رویکرد آزمایشگاهی بوده است.
موضوع پژوهش اغلب رفتار آشکار حیوانات بوده است.
صفحه 5:
صفحه 6:
دم 7 ۱
رویکردهای شناختی کلاسیک
رویکرد پیازه ای
در اين رویکرد
تغییرات کیفی کارکرد های شناختی
مورد بررسی قرار مى كيرند.
صفحه 7:
رويكرد هاى نوين مطالعه رشد شناختی
Y پردازش اطلاعات : اين رويكرد به توصيف و تحلیل فرآیندهای موثر در
دریافت و پردازش اطلاعات می پردازد.
۷ عصب نگر EUS 1 لین رویکرد فرآیندهای مغزی را به فرآیندهای شناختی
ربط می دهند.
* 0000 لين رويكردجه بررسى نحوه تاثير بافت فرهنكى و تعاملات
اجتماعى بر رشد شناختى مى يردازد.
صفحه 8:
نظریه رشد شناختی پیاژه(۱۹۸۰-۱۸۹۶)
پیاژه در رشد شناختی به تعامل رشد طبیعی با محیط تاکید می کند.
او ود سا ید کر رد دای مد
نظریه پیاه یک نظریه تحولی است که دگرگونی ساخت ها و پدیدایی را
د
صفحه 9:
SS
روش شناسی پیاژه
#مهمترین روش پیاژه در بررسی رشد شناختی روش بالینی و مشاهده بود.
© پیاژه موضوع فلسفی را با روش تجربی مورد بررسی قرار داد
#اين روش از انعطاف پذیری زیادی برخوردار است.
در اين روش امکان تکرار جمع آوری اطلاعات دشوار است.
صفحه 10:
7
عوامل موثر بر رشد شناختی
رسش : توللی همگانی رخدادهای بیولوژیکی در دستگاه عصبی مرکزی که
بروز یک کارکرد روانی را ممکن می سازد.
رسش نمی تولند باعث بروز عملکرد شناختی شود بلکه محدوده زودترین زمان
بروز عملکرد شناختی را تعیین می کند.
صفحه 11:
عوامل موثر بر رشد شناختی 5
* تجارب مربوط به محیط فیزیکینلین تجارب به سه دسته تمرین» تجارب
فیزیکی و تجارب منطقی ریاضی تقسیم می شود.
* اين تجارب سبب کسب مهارت . کشف ویژگی های اشیاء و مفاهیم ریاضی مى
گردد.
صفحه 12:
عوامل موثر بر رشد شناختی
" تعادل جویی: فرآیندی است که به وسیله آن مفاهیم به ثبات می رسند.
" عدم تعادل موجب برانگیختن کودک برای رشد مى شود.
" پیاژه معتقد است هر فعالیتی درون سازی و برون سازی را در بر می گیرد.
*نامغبیزهای کارکردی در طول رشد تعییری نمی کنند.
صفحه 13:
محیط اجتماعی
#لين محیط دارای دو جنبه فرهنگی و تربیتی می باشد . محیط تربيتى با ارائه
مفاهیم قابل درک و استدلال به رشد شناختی کمک می کند.
محیط فرهنگی نوع دانش ارزشی قابل درک و جذب را مشخص می نماید.
کودک باید نقش جنسیتی ,قوانین و هنجار های حاکم بر روابط اجتماعی در
فرهنگ خاص را در محیط های تربیتی بیاموزد تا فردی بومی محسوب گردد.
صفحه 14:
مراحل رشد شناختی
۰ رح سي ار ساحتارهای تساج در دورد های وحتلف ٩
این مراحل دارای تفاوت های کیفی می باشد و جنبه بهتر یا بدتر بودن مطرح *
* توللی مراحل ثلبت است ولی سرعت های عبور از هر مرحله به مرحله بعد بر
>,
اساس تفاوت های فردی متفاوت است.
صفحه 15:
مراحل رشد شناختی
* هر مرحله دارای مشخصات عمومی است که امکان پیش بینی را فراهم می
نماید.
* مراحل فرهنگ بذی تست در تما فرهگ ها ید شوه مشابه اتتاق می اف
* هر مرحله زیر ساز مرحله بعدی می باشد.
rma
صفحه 16:
مرحله حسی - حرکتی
نقطه تمرکز کودک از بدن خود به اشیا پیرامون تغییر می کند.
رفتار از تصادفی و آزمایش و خطا به رفتار هدفمند تغییر می کند.
۱
پایداری اشیاء و توانایی تقلید آشکار و پنهان در این مرحله شکل می گیرد.
صفحه 17:
خب ۱7
مرحله پیش عملیاتی
* کودکان درلین سنین نمی دنند که خود و دیگران به کمک واه ها فکر
من Jas
؟ شناخت اجتماعی کودک از درک حالات روانی افراد در لین سنین شکل می
گیرد.
* کودکان در این مرحله به علت تفکر خود محورانه نمی توانند باورهای
نادرست را تشخیص دهندلیلارد۱۹۹۹).
صفحه 18:
خب ۱7
مرحله پیش عملیاتی
* در این مرحله توانایی فریبکاری و دروغگویی شکل می گیرد(کارلسون۹۹۸)
* کودک در لین مرحله می تولند خیال و ظاهر را از واقعیت تشخیص دهد. (فلاول
(ae
* کودک ۲-۵ ساله می دلند که تفکر در ذهن جریان دارد و با دیدن » شنیدن و
صحبت کردن تفاوت دارد.(فلاول۱۹۵)
صفحه 19:
مرحله عملبات عینی ۳
توانایی های شناختی اين مرحله عبارتند از:
#استنباط تعدى : توانليى تشخيص رابطه بين دو شی . باتوجه به رابطه آنها با
شيئ سوم را شامل مى شود.
©استدلال استقرايى : نوعى استدلال منطقى كه از مشاهده اعضاى يك طبقه
به نتيجه كيرى كلى مى رسد.
#ناهمترازى افقى : به ناتوانايى كودك در انتقال يادكيرى مربوط به يك نوع
نكهدارى ذهنى به انواع ديكر اطلاق مى شود.
صفحه 20:
5 صورى ae =
بالاترین سطح رشد شناختی از دیدگاه پیاژه است.
دراین مرحله نوجوان می تواند نمادها را به جای نمادها به کار ببرد.
در این مرحله نوجوان می تواند استعاره و تمثیل را بهتر درک کند.
#دارای تفکر انعطاف پذیری هستند.
نوجوان می تواند در مورد امور انتزاعی دارای تلویحات هیجانی باشد.
صفحه 21:
#توجوانان مطمتن هستند با دنیای آرملنی خود می توانند دنیا را بهتر اداره کنند بر این
اساس آغلب از والدینشان ایراد می گیرند.
*#*نوجوانان برای توجیح اعمال خود با استفاده از توانلیی استدلال صوری تازه کشف شده
خود به جر و بحث های منطقی می پردازد.
*نوجوان می تولند گزینه های متعددی را همزمان در ذهن داشته باشد ولی به دلیل بی
تجربگی راهبرد کارآمدی برای انتخاب ندارد لذا هميشه مردداست.
صفحه 22:
و تفکر صوری ۳
*"نوجوان متوجه ناهماهنگی بین رفتارخود و آرملنی که از آن دفاع می کند نیستند.
اين موضوع از دیدگاه بزرگسالان نوعی ریاکاری ظاهری است
*نوجوانان با دل مشفولی درباره حالات ذهنی خودشان آغلب تصور می کنند که دیگران
درباره آنچه در ذهن آنها می گذرد فکر می کنند اين نوع حساسیت به خود را
Sal كان م تأمند.
**نوجوانان معتقدند تجريه هاى آنها منحصر به فرد هستند و مشمول قوانين حاكم بر
دنیا نیستند. بر این اساس خود را استثنایی و آسیب ناپذیر تصور می کنند.
صفحه 23:
9 ۳ كليدى نظريه بيازه 5
"بر جنبه های عمومی و جهانی رشد شناختی تاکید می کند.
همه کودکان مجهز به امکانات و ساختار های لازم برای ایجاد ساخت های
شناختی هستند.
#توالی تابت برشد در مراحل اصلی وفرعی نظم دهنده: و جهت دهتدم رشد است.
"برای توضیح انتقال بين مراحل از مفاهيم يويليى سیستم و تعادل یلبی در فیزیک
و سازگاری و سازمان دهی در زیست شناسی استفاده می کند.
صفحه 24:
ويزكى هاى كليدى نظريه يباز 2
°
۲مهمترین هدف رشد شناختی انسان» ثوانایی استفاده از اصول و قواعد استدلال
منطقی است نه به عنوان یک منطق دان حرفه ای بلکه به عنوان یک دانشمند
علوم طبیعی در فرضیه سازی . جمع آوری اطلاعات و ارزیابی فرضیه است.
نظریه بر مبنای سازنده گرایی است.همه ساخت های جدید توسط کودک ایجاد
می شوند و کودک تحت تاثیر جبر محیط و ورائت نیست.
صفحه 25:
خب ۱7
ارزیابی نظریه پیاژه
**در این نظریه انسان دارای توانایی خود نظم جویی است.
پیاژه بر فرآیندهای درونی رشد تاکید می کند .
#انسان به عنوان یک ارگانیسم پیچیده در نظر گرفته می شود
Jos را به عنوان انتقال از حالت عدم به وجود ارائه می دهد.
** تغییرات رشدی کیفی ,ناپیوسته و غیر خطی است.
5 7 7 rae 7 ane fee
“*از نقش عوامل اجتماعى»فرهنكى و هيجانى > تحول غفلت کرده است.
صفحه 26:
==
ارزیابی نظریه پیاژه
دانش وسیله ای برای ایجاد سازگاری و حل مشکلات است نه انباشت اطلاعات .
نظریه پیاژه بیشتر توصیف می کند و کمتر تبیین می کند.
فرآیند تعادل جویی نمی تولند تغییرات کیفی از یک مرحله به مرحله بعدی را به
خوبی توضیح دهد.
* پژوهش ها ضوابط سنی اکتساب صلاحیت ها را تایید نمی کنند.
این نظریه تحول بعد از بزرگسالی را نادیده گرفته است.
صفحه 27:
الكويى از رشد شناختی در تمام طول زندگی ارائه می دهد. در اين الكو كاربرد
های رشد شناحتی وادر بافت اجتماعی مد نظر قرار می گیردمراحل هفت
کانه حول اهداف مهم دوره های محتف شکل می کیرد
اين اهداف از كسب اطلاعات و مهارت ها به يكبارجه سازى و تلفيق عملى
دانسته ها و مهارت ها و بالاخره به جسجوى معنا و هدف تغيير مى يابند.
صفحه 28:
yes Seam) اك
مرحله اکتساب( 20(1115101۷6) کودکان و نوجوانان اطلاعات و مهارت ها را
بیشتر با انگیزه شخصی و با هدف آمادگی برای مشارکت در جامعه کسب می کن
مرحله پیشرفت( ۵11[61119)جونان از دانش و مهارت خود برای کسب
شایستگی و استقلال در اهداق شغلی و خانولدگی استفاده می کنند.
مرحله مسولیت پذیری (016 ۲65001151 ) افراد میانسال ذهن خود را برای حل
مشکلات مربوط به مسئولیت هایشان به كار می گیرند.
مرحله اجرلیی (6 626۷01۷ )مسئولیت های اجتماعی فرصت هلیی برای رشد و
تمرین مهارت های شناختی فراهم می نماید.
صفحه 29:
مرحله تجدید سازماندهی (۲60۲96۳۱]221101031)افراد بازنشته نیازمند سبک
های انعطاف پذیر شناختی . برای بازسازی محتوا و بافت زندگی هستند.
مرحله توحید یافتگی مجدد( ۲61۲۱۲60۲۵1/۷6)افراد سالخورده انرژی محدود
خود رابه تکالیف معدودی که برایشان معنادارتر است متمرکز می کنند و بر دلیل
آنچه که انجام می دهند (go AS کنند.
-مرحله یادگاری درست کردن(۱603۷-6۳6۵11۳9) افراد در اواخر عمر از
طریق نوشتن زندگی نامه . وصیت نامه اموال و...به تمرین و كاربست مهارت هاى
شناختی خود در بستر اجتماعی و هیجانی می پردازند.
صفحه 30:
ل
فرآیند رشد را مداوم می داند.
Pom EP Pe
مراحل رشد به صورت سلسله مراتبی بیان شده
0 eS ere ene eel
صفحه 31:
بر
تفکر پس صوری((9نا0( postformal ~~
"*نوعی تفکر که به تجربه شخصی ۰ شهود . هیجان و منطق متکی است و برای
برخورد با دنیای آشفته . نپایدار و متعارض مفید است.
ate
*"تفکر پس صوری نسبی گرایانه است.
این تفکر بزرگسال را قادر می سازد تا از نطام های مسلتی واحد فراتر رون و
مقتضیات متضاد را تلفیق کنند یا یکی را انتخاب نمایند.
صفحه 32:
ملاك هاى تفكر بس صورى
| منعطف بودن : درحین استدلال انتزاعی به ملاحظات عملى دنياى واقعى توجه مى شود.
gla ede J متعدد » راه حل های متعدد : آگاهی از لین نکته که مشکلات هن
تولند دلایل مختلفی داشته باشد و راه حل های متعددی داشته بائد که یکی عملی تر از
دیگری باشد.
واقع بینی : توانايى انتخاب بهترین راه حل براساس ملاک های واقعی و عینی است.
0 آگاهی از تعارض: تشخیص اينکه یک مشکل يا راه حل ذاتا متضمن تعارض است.
صفحه 33:
رشد شناختی در میانسالی
* تفکر یکپارچه : نوعی تفکر پس صوری که افراد منطق Lely شهود در هم می
آمیزندحقلیق و اندیشه های متضاد را با همدیگر تلفیق می کنند و در ارزیابی و
پذیرش یک چیز بجای ارزش ظاهری آٌن بر تجارب و یادگیری قبلی تاکید مى
Jo? مسئله عملی: تونیی حل مسئله عملى با افزايش سن افزايش مى يابد.
صفحه 34:
۱
نظریه هوش ثرستون در میانسالی
مطالعه طولی بر اساس نظریه هوش ثرستون نشان داد:
#سرعت ادراک پس ۲۵ سالگی کاهش می یابد و توانایی محاسبه عددی از ۴۰ سالگی افت
م كنك
© عملكرد افراد در توانليى هاى استدلال استقرايى:جهت يلبى فضايىءخزلنه لغات و حافظه
کلامی درمردان پس از ۵۰ سالگی و زنان ۶۰ سالگی به اوچ خود مى رسد.
توانایی های استدلال,جهت یابی فضایی وکلامی در هر نسل از نسل قبل بيشتر مى شود.
صفحه 35:
هوش سيال و متبلور در ميانسالى 5
©هوش سيال : نوعى توانليى در حل و فصل مشكلات جديد است كه مستقل از اطلاعات
قبلى مى باشد.
psa سیال تحت تاثیر وضعیت عصب شناختی قرار دارد و با افزایش سن کاهش مى
یابد.
هوش متبلور: نوعی توانایی در یادآوری و استفاده از اطلاعات آموخته شده است .
لسأهوش متبلور وابسته به تحصیلات و پيششینه تاریخی است وبا افزلیش سن به قوت خود
باقى مى ماند يا افزايش مى يابد.
صفحه 36:
رشد شناختی در پیری
برخى توانليى ها مثل سرعت فرآیند های ذهنی و سرعت ادراک انتزاعی کاهش
می یابد ولی توانایی هایی همچون تفکر عملی و تفکر یکپارچه افزایش می یابد.
یکی از دلایل عمده بروز تغیبرات در توانایی های شناختی و پردازش اطلاعات
تغییرات در دستگاه عصبی مرکزی می باشد.
؟افت شناختی در لین دوره اغلب مربوط به عدم استفاده از قابلیت های شناختی
است.
صفحه 37:
خب ۱7
بعد ساختارى و كا ركردى هوش در بيرى
#بعد ساختاری هوش که اساس فیزیولوژیکی دارد با افزلیش سن کاهش می یابد
ولی بعد کارکردی هوش که شامل تفکر عملی به کار گیری دانش و خردورزی
است امکان رشد را دارد.
هوش متبلور در برابر هوش سیال که روند کاهشی دارد در پیری روندافزایشی یا ثابت دارد.
صفحه 38:
افت حافظه در د ۲
پیری
© توانايى سازمان دهى و بسط درسنین پیری کاهش می یابد.
حافظه فعال نسبت به حافظه حسی افت بیشتری دارد.
حافظه رویدادی نسبت به روندی و معنایی افت بیشتری دارد.
در سنین سالمندی کارایی حافظه نهان افتی ندارد.
صفحه 39:
فرا حافظه در metamemory jy
فرا حافظه : دانش .آگاهی و اعتقاد شخص درباره عملکرد برشد و توانایی های حافظه
خود و دیگران را شامل می شود.
فرا حافظه در سالمندى رشد بيشترى نسبت به جوانى دارد.
© سالمندان از افت حافظه.كاهش ظرفيت حافظه و ميزا
بیشتری دارند.
توانایی کنترل حافظه آگاهی
صفحه 40:
خردمندی در پیری
#خرد: نوعی توانلیی قنناختی همراه با قضاوت و مبتنی بر دانش ناآشکار است که
هدف آن دست يلبى به نتيجه معقول از طريق توازن بين علايق متعدد و غالبا
متعارض است.(استرنبرگ)
# خردمندی جنبه تعاملی دارد و ویژگی هایی همچون خلاقیت ,تفکر عمیق و
استدلال اخلاقی در بروز آن نقش مهمی دارند.
14 تصمیم خردمندانه با توجه به دانش بیانی » روندی . و ارزیابی نحوه ترکیب آن دو
اتخاذ می شود.
14 اگر چه خردمندی منحصر به دوران پیری نیست ولی در سالمندی می تواند
حفظ یا ارتقاء یاب