روانشناسی و روانپزشکی

رشد شناختی کودکان

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
بررسی رشد شناختی کودکان؛نوجوانان» جوانان و بزرگسالان

صفحه 3:
4 تعریف رشد * برخی از روان شناسان رشد و تکامل انسان را فرایند منظم و مستمری می دانند که همانند آب رودخانه از نقطه ای شروع و به هدفی ختم می گردد.

صفحه 4:
هر مرحله از مراحل رشد انسان از کودکی تا پیری دارای مشکلات و ویژگی های مخصوص به خود می باشد. که آشنایی کامل به ویژگی های هر دوره می تواند به شناخت ما نسبت به خود و برخوردمان با دیگران یاری کند. شناسایی و پیشبینی تغییرات در طول زندگی که به آن «فراخنای زندگی» نیز گفته میشود. مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است.

صفحه 5:
روانشناسی رشد. شاخه هایی از علم روانشناسی است که تلاش میکند تغييراتى را كه در طول زندكى. از زمان تشکیل نطفه تا زمان مرگ, در آدمی رخ میدهد مطالعه کند. مهم است که بدانیم اين تغییرات از چه نوعی است: روانشناسی رشد دامنه گسترده ای از حیطه های رشد جسمانی؛ شناختی. هیجانی. اجتماعی و اخلاقی در فراخنای زندگی فرد را شامل میشود,

صفحه 6:
لا تعریف کلی رشد رسش: آمادگی زیستی که مبتنی بر نقشه ژنتیکی می باشد. یادگیری: فرآیندی است که بر اساس تجربه به وجود می آید.

صفحه 7:
سا ویژگی ها » مشخصات اصلی رشد: رشد یک فرآیند مرحله ای مداوم و پیوسته است. ۲ سال اول زندگی: نقش مهمی در زندگی فرد دارد. تاثير حوادث دوران کودکی بر زندگی بزرگسالی فرد.

صفحه 8:
رشد فرآیندی کل گراست و جنبه های مختلف دارد: جنبه های مختلف عبارتند از: ۱- جنبه های جسمانی ۲- جنبه های شناختی ۳- جنبه های روانی - اجتماعی

صفحه 9:
دررشد انعطاف‌پذیری وجود دارد - تغییرات ناگهانی - رفع نقایص

صفحه 10:
١ نظریه ای که به طور مستقیم تحقیقات اخیر رشد را تقویت می کند. مربوط به پیاژه است که از نظریه عمومی او در مورد پنجاه سال مطالعه و تحقیق است.

صفحه 11:
= نظریه های رشد: - پیاژه :(نظریه شناختی):توجه به پاسخ های غلط کودکان تفاوت فرآیندهای تفکر در گروه های مختلف سنی - هوش باعث ساز گاری فرد با شرایط

صفحه 12:
‎a‏ نظریه اریکسون: ‏۱- در صورت حل موفقیت آمیز بحران هر مرحله: آمادگی ورود به مرحله بعد ‏۲- در صورت عدم حل موفقیت آمیز بحران هر مرحله: احتمال اندک سازگاری

صفحه 13:
۳ ,4 مار تا - مراحل رشد شناختی پیاژه حله ی حسی حرکتی (تولد تا دو سالگی) مر حله پیش عملیاتی( ۲-۷) سالگی 5 عملياتى عینی (۱۱-۷) سالگی ‎cus‏ ‎vil les 5‏ صوری( ۱ سالگی و بزر ‏مر +

صفحه 14:
Piaget's Cognitive Development Stages Concrete Operational @- Lyears old) Formal Operational (adolescence - adulthood) Preoperational @-Tyears old)

صفحه 15:
(SU gS aN Ye ace el UD ۱ ‏در اين مرحله نوزادان با استفاده از‎ ‏طرح واره هایی ( چون مکیدن» كرفتن )جنك‎ انداختن( و ضربه زدن) با دنیای بیرون ارتباط 5 برقرار میکنند. این طرح واره ها الگوهای فعالیت ۱ .حرکتی هستند ‎a‏

صفحه 16:
نوزادان پدیده ی درو نسازی را برای شناخت اشیا به کار می گيرند. هنگامی که روش فعلی نوزاد با محیط متناسب نباشد برو نسازی می کند. کودک پتو را تکان می دهد. تا بتواند مکعب را بگیرد.

صفحه 17:
1 / ١ 000 ”3 کودکان در اين مرحله فكر کردن - استفاده از نمادها و تصاویر ذهنی را می آموزند؛ اما تفکر آنها نامنظم و غیرمنطقی است. شیوه ی تفکر آنان با بزر گسالان بسیار متفاوت می باشد.

صفحه 18:
کودک در این مرحله به گستره ی اندکی توجه دارد. وقتی کودک در این مرحله فعال باشد یادگیری فرآیندهای شناختی در او به سرعت انجام می كيرد. افزون بر اين بيازه دريافته است كه كودكان در اين مرحله نمادهايى جون زبان را نيز مى آموزند. بهترین سن برای این یادگیری ۲ تا ۳ سال اشنج:

صفحه 19:
:مرحله عملیات عینی در اين مرحله تفکر. بسیار منطقی تر, انعطاف پذیرتر و سازمان یافته تر از اوایل کودکی است. اما تنها در مورد اشیا و فعالیت های عینی. کودک در این مرحله هنوز نمی تواند اشیا و اعداد را طبقه بندی کند و قانون پایداری اشیا را نمی شناسد.

صفحه 20:
کودک در نتیجه گیری همه جانب. است. اهداف باید کوتاه مدت باشند؛ زیرا بسیاری از کودکان توانایی شناختی برای تفکر بلندمدت را ندارند. در این مرحله هنوز کودکان بازی کردن و نقاشى كردن را دوست دارند؛ اين ويزكى می تواند بسیار سودمند باشد به ويزه وقتى كه دانش أموز بتواند رفتارهاى بركشتى را از خود نشان بدهد.

صفحه 21:
لسا مرحله عملیاتی صوری( نوجوانی. جوانی. بزرگسالی) : توانایی تفکر نظام مند در مورد مفاهیم كاملاً انتزاعى و برنامه های ذهنی» در جوانی شکل می گیرد. جوانان توانایی استدلال هایی را دارند که کودکان در مرحله ی عملیات عینی بدون نقاشی کشیدن نمی توانند آن را انجام دهند.

صفحه 22:
نوجوانان و جوانان می توانند در ذهن خود به افکارشان نظم دهند. افزون بر این نوجوانان می توانند به شیوه ای سازمان یافته فعالیت کنند. کودکان در مرحله ی عملیاتی عینی در اینجا و اکنون زندگی می کنند. نوجوانان معمولا در مورد آینده و ماهیت جامعه می آنتايشتند.

صفحه 23:
به نظر پیاژه , چهار عامل در تحول شناختی تا ثیر دارد که عبارتند از: ز زین تجربیات محیطی تعاملهای اجتماعی تعادل جویی

صفحه 24:
پیاژه معتقد است . زندگی تعامل خلاقی است که بدون وقفه بین موجودات زنده و محیط زندگی او جریان می یابد . اين تعامل خلاق به دو صورت متفاوت اما مکمل یکدیگر انجام می گیرد . یکی » بیرونی است که سازگاری نامیده می شود و یکی دیگر . درونی است که سازمان نامیده می شود

صفحه 25:
جمع بندی

صفحه 26:
‎Coils ob)‏ ۱۹۸۰مهمترین نظریه های رشد عقلانی را ارایه ‏داده است. او رشدشناختی را به چهار مرحله تقسیم کرده که عبارتند از: ۱. مرحله ی حسی حرکتی» ۲. مرحله ی پیش عملیاتی. آمرحله ی عملیاتی عینی» ۴. مرحله ی عملیاتی صوری. ‏بسیاری از نظریه پردازان شناختی نظریه ی پیاژه را اساس نظریه ی خود قرار ‏داده اند.

صفحه 27:
روش پیاژه روشی بالینی است که آمیزه ای از مصاحبه و آزمایش است. این روش حد اصل بین روش مشاهده ساده و روش نجربی است. روش بالينى بيازه شامل مصاحبه اى است كه آزمايش كننده با آزمودنى برقرار مى سازد .در اين مصاحبه. آزمايش کننده از آزمودنی یک یک سلسله سوال می كيد

صفحه 28:
‎cle a bi‏ پیاژه امروزه کاربرد های زیادی در روانپزشکی دارد به ویژه شناخت درمانی و درمان مشکلاتی از جمله افسردگی . ۰ اختلالات اضطرابی ۰ وسواس ۰ مصرف مواد و ‎

صفحه 29:
زمینه رولنشناسی‌هیلگارد - - رولنشناسىيشد-لورا برك بيشكامان ولنشناسىيشد-ويليام سىكرين- - كريؤويليام سى ييشكامان ولنشناسىيشد ترجمه. فدليى فريده لنتشارلتلطاهاتتهرلن 1727 - سياسى على إكبر. لبنسينا و تطبيق[نبا رولنشناسىجديد لنتشارلتهلنشكاه تهرلن777١. ‎Oba‏

صفحه 30:
Rodrguez, PJoseph, J Fins, Death, Dying and- information: misrepresenting religion on Medline, BM], Ethics, 2005. - Pablo, Juan. Ortiz, PSolar, Sebastine, Right to7. Die: a present debate, 2005, Magazine Medical of Chile, May 2005, (in Spanish), Vol: 1330, No: 5. - Lima, C, Clinical Trials: Vulnerability and ethical revivalism, May-Jun 2005, 18(3). -Kapochan- Sheikh, Aziz, Doctors and Their Faiths, 2003, BMJ, Ethic 326

صفحه 31:

15,000 تومان