تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 32 اسلاید به رشد هیجانی و اخلاقی و اجتماعی کودکان 2- 7 ساله می پردازد

ایران نژاد

صفحه 1:
۴ رز رشد هیجانی کودکی نخستین (۷-۲) سالگی تهیه کننده: الهام ایران نژاد 9٩ ‏زمستان‎

صفحه 2:
زیرینای تتوریک:

صفحه 3:
* نظریه های روانکاوی نظریه روانی-جنسی فروید بین ۲ تا ۶ سالگی. فراخود یا وجدان. از راه تعامل با پدر و مادر که تاکید بر پیروی کودک از ارزش های جامعه دارند شکل می گیرد. کودک با در خواست های نهاد, وجذان و دنیای ببرون روبروست. اگر وسوسه تهاد غلبه کند فراخود هشداررفتار غلط می ۰ | دهد و کودک احساس گناه مي کند. ا ۲ در حله ‎all‏ است. درراین مرحله کودک از تحریک اندام تناسلی لذت می/برد. برای دوری از تنبیه میل جنسی را رها کرده و ویژگی ها و ارزش های پدر یا مادر همجنس را می پذیرد که در نتیجه آن فراخود شکل می گیرد و هر بار ارزش ها را زیرپا گذارد احساس گناه می کند. (تعارض ادیپ و الکترا) نظریه روانی-اجتماعی ‎Wage ae ge ee ee‏ .رفت اما وضعیت رشد هر مرخله را کسترش داد و نف اجتماعی را بیان کرد. کودک در هر مرحله رشد خود. نگرش ها و مهارت هایی به دست می آورد که او را عضوى ف جامعه می کند. تعارض های روانشناختی هر مرحله از منفی تا مثبت در یک پیوستار حل می شود که پیامدهای ساز ‎ob js on‏ ‏۱ تا ۳ سالگی خودمختاری در برایر شرم و تردید اگر امکان انتخاب آزاد فراهم نشود یا فشار زیادی باشد. که از عهده بر نیاید شرم و تردید شکل می گیرد. ‏۳ تا ۶ سالگی ابتکار عمل در برابر احساس گناه کودک شروع به کاوش محیط پیرامون خود می کنند. اگر درک نشوند احساس گناه شکل می گیرد. ‏اریکسون بازی را وسیله ای می دانست که کودکان خردسال از طریق آن از خود و دنیای اجتماعی خویش آگاه می شوند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
رفتارگرایی شرطی سازی کلاسیک و کنشکر به یادگیری شرطی هیجانهایی مانند ترس اعتقاد درد بادگیری اجتماعی کودک با تماشای دیگران که خود را ستايش یا سرزنش می کنند و بازخوردی که از دیگران میگیرد. معیارهلیی شخصی برای رفتار و احساس کارایی پرورش می دهد. هنگامی که فرد نگرش ها و ارزش هایی درباره خود به دست آورد یادگیری و رفتار خود را کنتول می کند (با گزینش الگوی دارای همان ویژگی ها) * روانشناسی تکاملی آنها باور دارند جنبه های رفتار اجتماعی مانند جلوه های هیجانی. پرخاشگری. همکاری. بازی اجتماعی به را نياکان شبیه ا نظریه سیستم های بوم شناختی - مدل زیست بوم شناختی برنر: درون سیستم پیچیده روابطی رشد می چندین سطح از محیط پیرامون بر او اثر می گذا تمام رولبط دو سویه اند. بچه مهربان و با دقت واکنش های مثبت و صبورانه در پدر و مادر ایجاد می کند و کودک فعال و واس برت آماج محدوديت و تنبيه قرار مى كيرد. افراد ديكر محيط نقش حمليت كننده يا ضعيف كننده بر اين تعامل دوسویه دارند. و ارزش ها و امکانات کلان سیستم بر لاه های درونی اثر می گذارد. (در بعد زمان) و هر موقعيتى بويا ودر حال تغيير است.

صفحه 5:
خودآگاهی تقریبا همه پژوهشگران قبول دارند که خود دو جنبه مجزا دارد که فیلسوف و روان شناس آمریکایی ویلیام جیمز بیش از یک قرن قبل آن را مشخص کرد: خود فاعل,پا خود دانا و کننده: آگاهی از این موضوع که خود از دنیای پیرامن جداست. با گذشت زمان تفییر نمی کند. زئدکی خصوصی و درونی دارد که دیگران به آن دسترسی ندارند. و افكار و اعمال خويش را كنترل ميكند. خود مفعول: خود به عنوان مفعول دانش, از تمام ویژگی هلیی تشکیل می شود که خود را منحصر به فرد می سازند- ویژگی"های جسمانی و دارایی ها؛ خصوصیات روان شناختی: از جمله امیال. نگرش هاء عقايد. و ویژگی های شخصیت؛ و ویژگی های (جتماعی» مانند نقش ها و روابط با دیگران. خود فاعل با می توان به صورت مشاهده گر فعال, خود مفعول را به صورتی که از فرآیند مشاهده كردن شکل می گیرد در نظر گرفت.

صفحه 6:
آگاهی و خود گردانی هیجانی پیشرفت هلیی در بازنمای ذهنی, زبان, و خود پنداره به رشد هیجلنی در اولیل کودکی کمک می کنند. کودکان بین ۲ تا ۶ سالگی در توانایی های هیجانی پیشرفت هایی می کنند که پژوشگران رویهم آنها را شایستگی هیجانی می نامند. کودکان پیش دبستانی اغلب هیجان های خود آگاه و همدلی را تجربه می کنند که به درک اصول اخلاقی در حال رشد آنها کمک مى كتتد. كودكان در سال هاى بيش دبستانى به علت هاء پيامدهاء و نشلنه های رفتاری هیجان اشاره می کنند و لین آگاهی ها از نظر دقت و پیچیدگی به سرعت افزلیش می یابند. توجيه آنها بر عوامل بیرونی گرایش دارد واین حالت با اقزلیش سن تغییر می کند کودکان پیش دبستانی که والدینشان پیوسنه درباره ی هیجان های مختلة می کنند. وقتی که در سنین بالاتر ار به هیجان های دیگران قضاوت کنند. زبان به بهبود خودگردلنی هیجلنی نیز کمک می کند. کودکان در ۲ تا ۴ سالگی یرای تنظیم کردن بر انگیختگی هیجانی خود در سطح آرامش بخش از انواع راهبردها استفاده می کنند. مانند بستن چشم ها و گوش ها برای جلو گیری از دیدنی ها و شنیدنی های تاخوشایند صحت کریی با خودشان. «مامان گنت که زود بر میگردد». آنها با نگاه کردن به بزرگسالانی که احساسات خود را کنترل می کنند راهبردهای تنظیم هیچان را می آموزند. خلق و خو نیز در خودگردانی هیجانی تاثیر دارد . تخیل روشن کودکان. همراه با درک کم از تفاوت بین ظاهر و واقعيت باعث ترس مى شود.

صفحه 7:
روابط با همسالان از آنجا كه همسالان در سطح برابرى ارتباط برقرر می کنند. تجوبه های یادگیری با ارزشی برای کودکان خردسال فراهم می کنند. رولبط با همسالان ابتدا با فعالیت غیر اجتماعی شروع می شود رفتار تماشاگر و بازی يکه و تنها, سپس به بازی موازی تبدیل می شود که کودک نزدیک کودکان دیگر با اسبب بازی های مشابه بازی می کند ول تلاشی برای تثیر بر فتر آنها نع کند در بالاترین سطح. کودکان به دو نوع ‎eels! Jali‏ ل الور ‎PS‏ ‏بازی ارتباطی است که کودکان در ن به فعالیت های جداگلنه می پردازند هلی اسباب بازی ها را مبادله کرده و درباره ر یکدیگر اظهار نظر می کنند. * بازی|ششترک» نوع پیشرفته تر تعامل است کهکودکان در آن ج##سمت هدفیرمشترکی مانند نملیش دادن موضوعیوانمود٩‏ گرلیش دارند. کودکان ابتلا مهارت های تعامل کردن با همسالان را در خانواده می آموزند و مادر و پدر به صورت مستقیم با تلاش"هلیی که برای تاثیر گذاشتن بر رولبط کودکان با همسالان. و به طور غیر مستقیم. از راه روش های فرزند پروری و بازی" بر رولبط کودکان با همسالان تاثیر می گذارند.

صفحه 8:
رشد اخلاق گفتگوها و رفتار كودكان نمونه هاى زيادى را از درك اخلاقى در حال رشد آنها در اختيار مى كذارئد. همه نظريه هاى رشد اخلاقى قبول دارند كه وجدان در ابتداى كودكى شكل مى كيرد و ابتداء اصول اخلاقی کودک به صورت بیرونی توسط بزرگترها کنترل می شوند و رفته رفته به معیارهای درونی کنترل, تبديل مى شوند. كرجه نظریه های گوناگون در برخی موارد اتفاق نظر دارند. ولى هريك بر جنبه متفاوت اصول اخلاقى تاكيد مى کنند. * نظريه روان كارى بر جنبه هيجلنى رشد وجدان مخصوصا بر همانندٍ سازى و احساس كناه به عنوان بر انگیزنده رفتارر تاكيد دارند. خوب *_نوعی انضباط به نام القا که به موجب آن فرد بزرگسالی با بیان تاثیر جد رفتار کودک بر دیگران به او کمک می کند تا متوجه احساسات شود به شکل گیری وجدان کمک می کند. ویژگی های کودک می توانند بر موثر بودن روش ها تاثیر بگذارند. * حمایت کمی برای عقلید فروید درباره شکل گیری وجدان وجود دارد. اما او درست می گفت که احساس گناه برانگیزنده مهمی برای اخلاق است:

صفحه 9:
* نظریه یادگیری اجتماعی بر لین باورند که اصول اخلاقی دوره رشد وییه ای ندارد و مانند هر پاسخ دیگری از راه تقویت و سر مشق گیری آموخته می شود. عواملی که بر سرمشق گیری تاثیر دارد: صمیمیت و پذیرا بودن: کودکان از اعمال نوع دوستانه ی بزرگسال صمیمی و پذیرا بیشتر از اعمال بزرگسالی که سرد و بی تفاوت اند تقلید مى کند. شایستگی و قدرت: کودکان الگوهای قدرتمند و شایسته را ستایشن"تقتوده و از آنها تقلید می کنند به وییه از بررگسالان. اکیدها و رفتار: وفتی الگوها چیزی را می گویند و بر خلاف ن رفتار می کندد. کودکان آسان ترین معیار رفتار نتخاب می کنند.

صفحه 10:
۰ دیدگاه شناختی-رشدی: بر توانایی کودکان در استدلال درباره علت و انصاف تاکید دارند. کودکان واجبات اخلاقی را که از حقوق و رفاه انسانها محافظت می کنند از قراردادهای اجتماعی (رسومی که تنها با ین آرا می شوند مانندًداب غذا خوردن) و مسایل انتخاب شخصی که حقوق دیگران را نقض نمی کنند و به صورت اجتماعی تعب شده اند و به خود فرد بستگی دارند مانند انتخاب دوستان و رنگ پوشاک» تشخیص می دهد

صفحه 11:
نمودهای رشد هیجانی ۲ سالگی پرورش خودپنداره و عزت نفس آغاز می شود. * همکاری و پرخاشگری وسیله ای پدیدار مى شود. * علت. پیامد و نشانه های رفتاری هیجان های اصلی را درک میکند. * همدلی افزایش می یابد. * براى مدت كوتاه كنار بجه هاى ديكر بازى مى كند و كنار ديكر بجه ها هیجان زده می شود. 1 ارد كران به ويزه بر تسالان و كودكان ديكر تقليد مى كند. ات ید ری شاه ی دس * مخالفت نشان می دهد مانند کاری که گفته شده نکن. See eee ‏*_هیجانهای خودآگاه نیمه دوم سال دوم نمایان می شود.‎ ‏اخلاقی: از کلمه های خوب. بد استفاده می کند.‎ ۰

صفحه 12:
۳ سالگی خودگردانی هیجانی بهبود می یابد. سا الک آغار می شود ‎ore tenes Uys‏ راابرت میکند. ‏پرخاشگری وسیله ای کمتر و پرخاشگری خصمانه (کلامی و رابطه ای) بیشتر می شود. بدون مشوق نگرانی و علاقه برای دیگران نشان می دهد. ‏کارهای دوستان و بزرگسالان را کپی می کند (وقتی دیگر بچه ها می دوند. می دود در بازى ها نوبت مى كيرد. ‎ale gy Le‏ شود ‎loa a ab‏ احساسات را نشان مى دهد. ‏از کارهای روتین لذت می برد و با تغییر بزرگ آشفته می شود. ‏خودش لباس می پوشد. ‏از کمک در کارهای سامه خانه لذت می برد. ‏نیازهای دستشویی رفتن را به زبان می آورد و آموزش می بیند. ‏اخلاقی: راست را از دروغ تشخیص میدهد ‏قواعد اخلاقی را از قراردادهای اجتماعی و انتخاب فردی تشخیص می دهد ‎

صفحه 13:
۴سالگی درباره علت برخی هیجان های اصلی درست قضاوت میکند و میداند چگونه عوامل درونی موجب هیجان می شود. * با کودکان دیگر همکارانه بازی می * براى حل اختلاف ها مذاكره مى كند. * ترجيح ميدهد با كودكان ديكر بازى كند تا به تنهايى. از كارهاى تازه لذت مى برد. دز وت رت شود بين آنجه واقعى است و آنچه باورکرده گیج می شود. دوست داشتن و نداشتن را بیان می کند. * به دنبال تجربه های تازه می گردد.

صفحه 14:
۵ ساله توانایی تعبیر و پیش بینی واکنش هیجانی دیگران بهتر شده * مى خواهد دوستان را خوشحال کند. مى خواهد مانند دوستان باشد. قوانين را آسانتر مى يذيرد. * دوست دارد بخواند, برقصد و عمل کند. تفاوت واقعیت و خیال را می فهمد. كن دعس با مسر الست. دوست داشتن یا نداشتن را بیان می کند. * مستقل ترمی شود. دنبال تجربه تازه مى كردد. * هم رفتارهای خواستارانه و هم همکارانه نشان می دهد.

صفحه 15:
بزو هش ‎la‏

صفحه 16:
۶-۵, ‏تولید بازی های مکعبی برای تحریک هیجانی اجتماعی کودکان‎ )١ ‏یاساری و سماوی (۲۰۲۰) با هدف تولید مکعب بازی مناسب برای تحریک اجتماعی-عاطفی کودکان ۶-۵ ساله پژوهشی‎ انجام دادند. این تحقیق در پنج مهد کودک با استفاده از مدل اصلاح شده تحقیق و ‎Gall aang‏ 6 130۳0 انجام شده است. بازی هلیی که بتوانند بهزیستی اجتماعی-عاطفی کودک را تحریک کنند. هنوز پیشرفت زیادی نکرده لند و بازی ای که بتواند | رشد اجتماعی-عاطفی کودک را تحریک کند. مورد نیاز است. محصولی که به عنوان گزینه ای برای حل مسئله بالا تولید شده است. بازی 170 21106) است که می تولند رشد اجتماعی عاطفی کودکان ۶-۵ ساله را تحریک کند. ‎Cube Up gs3h‏ اصلاح بازی مار و پله است. 2007 .111161212323 در مورد بازى هاى مار و يله تحقيق كرده است. نتایج پژوهش های نوگراهانی (۲۰۰۷) نشان می دهد که کیفیت یادگیری دلنش آموزان پس از استفاده از صفحه یادگیری مار پله ۱۸۸ درصد افزایش یافته است.

صفحه 17:
‎Up jt‏ 21106) نوعی بازی مشارکتی است که از صفحه های ۲ و ۳ بعدی تشکیل شده است. بازی 170 1106 از مشخصات زیر برخوردار است: (۱) شامل مکعب های دارای برچسب های چلپی. تاس, صفحه بازی: کارت های عکس, منشور مستطیل شکل و کارت های تصویری است. (۲) انتظار می رود فعالیت های مرحله ای بازی به کودک کمک کند تا در پیروی از قوانین بازی نظم و انضباط پیدا کند. (۲) انتظار می رود فعالیت تنظیم مکعب ها به صورت گروهی به کودکان در ایجاد همکاری و یاری یکدیگر کمک کند. (۴) فعالیت های بازی با کودکلنی که مانند قطار به صف شده لند انجام می شود و انتظار می رود چرخش در بازی باعث شود که کودکان با حوصله منتظر نوبت بازی خود باشند. (۵) انتظار می رود فعالیت چرخاندن تاس برای کودکان آسان و جللب باشد. (۶) انتظار می رود فعالیت گرفتن"مکعب و دادن َن به نفر بعدی با دو انگشت آشاره و زمزمه کردن عدد تاسء باعث توجه کودک شود و بخواهد به یک دوست کمک کند. (۷) انتظار می رود فعالیت تصویری حد/ ‎oy‏ باعث شود کودکان از راه برقراری ارتباطء اجتماعی شوند. ‎= 6 6 ‎va 5‏ 1 ا ل ‎۱ ‎

صفحه 18:
روش روش کار تحقیق و توسعه یک محصول موجود و به دست آوردن محصول جدید متفاوت از محصول پیشین با کامل سازی آن بود. مدل تحقیق و توسعه اصلاح شده [2۵1) 6 30۳0 تنها تا مرحله هفتم. یعنی بهبود محصول نهایی کار رفته است. شامل (۱) تحقیق و جمع آوری داده هاء که شامل وتات ی ی ‎Cer) GS‏ طرح محصول بازی تهیه شد. (۳) تأیید متخصصان (۴) آزمایشات میدلنی اولیه با گروه های کوچکی در مهد کودک با ۱۰ نفر انجام شد. (۵) تجدید نظر با بهبود محصول در بخشی که هنوز از کارآیی کمتری برخوردلر بو با توجه به ارزیابی و داده های آزملیش اولیه میدلنی (۶) آزمایش در گروه بزرگ :در ۵ مهد با ۸۱ کودک در گروه سنی ب (۶2۵ ساله) انجام شد. (/6 تکمیل محصول نهایی پس از تجدید نظر در گروه آزمایشی بزرگ انجام شد. انواع داده های بدست آمده اد لین تحقیق گیفی و کمی بود. دلده های,کیِقی داده هلیی بود کف از مشاوره و ارزیلبی مت مصاحبه ها و مشاهدات انجام شده در مرحله اولیه مطالعه بدست آمد. داده های کمی از نمرات داده های ابزار اعتبار سنج ها و برگه های مشاهده به دست آمد. ابزار گردآوری داده ها که در لین تحقیق پرسشنامه اعتبار سنجی و برگه های مشاهده بود. پرسشنامه اعتبار سنجی. ارزیابی محصولی است که درمورد امکان اجرای بازی 170 21106 برای تحریک احساسات اجتماعی گروه کودکی اولیه. که توسط متخصصان ساخته شد. روش تجزیه و تحلیل داده ای کیفی برای نیازها. شرایط موجود: مشاوره از متخصّصان به دست آمذ. داده های کمی برای تعیین امکان بازی از امتیازات و نتایج آزمون میدانی به دست آمد. فرمول پردازش داده ها به صورت درصد توصيقى بوذ

صفحه 19:
نتیجه گیری میانگین نتایج اعتبار سنجی کارشناسان و آزمایش میدانی بازی/۹۰.۰۳ 10 21106 به دست آمده است. بر اساس یافته هاء بازی 0[] ۱106,) بسیار معتبر و مناسب تحریک اجتماعی عاطفی کودکان ۶-۵ ساله طبق نظر کارشناسان بازی اوایل کودکی. کارشناسان موراد اجتماعی احساسی اولیه. دانشیاران. اعلام شده است. اگرچه به طور کلی بازی 170 21106) بسیار معتبر و دارای ارزش برای استفاده لقلام شده است. برخی از کارشناسان نظرات و پیشنهاداتی,را برای بهبود و بازبینی بازی ارلئه پاداش در بازی و افزودن چللش به هر شماره که کودک از آن عبور می کند می دادند. پهبودها و بازیینی ها برای فراهم کر بود. بهبود ها توسط پژوهشگران پس از دریافت مشاوره تخصصی و انجام ‎ales]‏ ‏توسط پژوهشگوان بر اساس توصیه کارشناسان, با رل پاداش به صورت برچسب های ستاره ای و افزودن چللش به هر شمار جه لین صورت"که هر کودکنی هنگام گرداندن"مکعب با استفاده از کارت تصویر بر گاکو (صفحه رنگی بزرگ کف سالن) پا می گذا های گروهی کوچک. انجام دادن. اسلا « انجام شد. بازی 0[] 2۷06) تولید شده تغییری در بازی مار پله است و دارای مزایلیی است که می تولند به عنوان یک روش جایگزین برای تحریک احساسات اجتماعی کودکان استفاده شود: (۱) صحنه یادگیری در بازی 70 21106 رنگارنگ است و دارای تصاویری است که توجه کودکان را به خود جلب کند. (۲) هر عضو گروه نقش همکاری در بازی دارد تا کودک بر سر بازی دعوا نکد. (۳) بازی 0[] 21106 می تولند به تحریک اجتماعی عاطفی کودکان ۶-۵ ساله کمک کند.

صفحه 20:
۲) حیوانات خانگی با مشکلات کمتر در روابط با همسالان و نشانه های هیجانی و رفتار بهتر اجتماعی بهتر مرتبط هستند: یافته های مطالعه طولی کودکان استرالیایی كريستين. ميترو, كانن و زوبریک (۲۰۲۰ با هدف بررسی ارتباط طولی بین مالکیت حبونات خانگی و رشد اجتماعی-هیجانی کودکان پژوهشی انجام دادند.

صفحه 21:
روش: ابزار پژوهش پرسشنامه نقاط قوت و دشوار (51060) ابزاری برای غربالگری رفتاری کودکان ۴-۱۶ ساله است که در مقایسه با ابزلرهای تشخیص روانپزشکی از رولیی و قابلیت اطمینان خوبی برخوردار است وبه عنوان شاخص سلامت روان در نظر سنجی از کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. پرسشنامه توسط مراقبان اولیه تکمیل شد. آنها به ۲۵ پرسش در مورد رفتار فرزندشان در ۶ ماه گذشته پاسخ دادند. این پرسشنامه ۵ مقیاس را اندازه گیری می کند: نشامه های عاطفی, مشکلات با همسالان. بیش فعالی مشکلات سلوک و رفتار اجتماعی. میانگین نمرات مقیاس از مواردی که هر یک به یک عدد صحیح بین ۰ تا ۱۰ تقسیم می شوند محاسبه می شود. نمره کل مشکلات 5100 مجموع ۴ مقیاس است. به استثنای مقیاس اجتماعی. فرض آنها این,بود که رفتارهای اندازه گیری شده توسط ‎Lae dies Oy aes Omen lens elas‏ او اف ‎oy Any‏ نتایج هر يك از ۵ مقیاس را به جداگانه بررسی کردند. برای هر یک از ۵ نمره مقیاس 8126 و نمره کل 51260 افراد پا استفاده از گروه های نمره گروه 51060 به دسته های نرمال, مرزی و غیر طبیعی طبقه بندی شدند . دسته های نرمال و مرزی با هم تركو ااانه و ‎ke es eS ee ee‏ و و ان دادن اینکه آیا کودک در ۱ یا بیشتر از ۵ مقیاس فردی 51060 در یک محدوده غير است ياخه (بلهانه). يك متغير براى ذ طبیعی امتیاز گرفته است (بلهانه) نيز ايجاد شده است.

صفحه 22:
وضعیت مالکیت حیوانات خانگی. برای هر دو گروه همسالان, لولین زمان مالکیت حیوانات خانگی در موج ۱ جمع شد (گروه نوباوه [۱-۰ سال]؛ گروه مهد کودک [۵-۴ سال]) و زمان دوم در موج ۲ برای همسالان کودکستان و موج ۴ برای گروه نوباوگان؛ زملنی که همه کودکان ۷-۶ ساله بودند. یک متفیر باینری برای هرگونه مالکیت حیوانات خانگی (بله‌لنه) ایجاد شده است تا امکان مقایسه با دیگر پژوهش ها که از نظر اندازه نمونه يا ویژگی پرسش متفاوت نبوده لند. فراهم شود. کودکان همچنین به ۵ گروه داراى مالکیت حیولنات خانگی (تنها سگ تنها گربه: سگ و گربه. انواع دیگر حیوانات خانگی و هیچ حیوان خانگی) تقسیم شدنه؛ از والدين يرسيده شد "آيا شما سكى/ كربهاحيوانات خانكى ديكرى داريد؟" ‎a. 5 5‏ متغیرهای تنظیم یک آزمون خی۲ (برای متفیرهای طبقه اى) و آزمون ا (براى متغيرهاى ييوسته) براى ارزيابى اينكة مخدوش کننده های اجتماعی-جمعیت شناختی شناخته شده یا بالقوه با مالکیت حیوانات خانگی و نتلیج 51260 ارتباط دارند» نجام شد. متغیرهلیی که از نظر آماری با هر دو نمره 51200 و مالکیت حیوانات خانگی همراه بودند. در تمام مدل های نهایی به عنوان متغیرهای تعدیل گنجانده شدند: نوع خانواده (یک وللد. زوج. مرحله| مخلوط). خواهر و برلدر كوجكتر (بلهانه). خواهر و برادر بزرگتر (بله‌لنه» وضعیت کار مراقب ابتدلیی (تمام وقت. نیمه وقت. بيكارء بدون نیروی کار). تحصیلات (کلاسب ۱۰ متوسطه. مدرک دانشگاهی). اقامت در املاک اجاره ای (بلهانه» سلامت روان ابتدایی مراقب (نمره استاندارد کسلر -۶)» درآمد خانوار (درآمد شتگی استاندارد | شخص) و محرومیت محله (شاخص اقتصادی اقتصادی اجتماعی استاندارد برای امتیاز مناطق).

صفحه 23:
گیری داشتن یک حیوان خانگی با مشکلات اجتماعی-عاطفی کمتر در کودکان خردسال همراه است. این یافته برای انواع حیوانات خانگی برقرار است؛ نکته مهم لین.است که کودکان در صورت داشتن سگ در مقایسه با هیچ حبوان خانگی: 7۲۰ کمتر نمره غیرطبیعی در هر کدام از مقیاس های رشد اجتماعی-عاطفی دارند. لین یافته ها حدی در پژوهش های دیگر دیده می شود که نمرات همدلی کودکانی که حیوانات خانگی دارند يافته ها در ۲ نقطه زملنی نشان مى دهد که حیوانات خانگی به طور میانگین تأثیر مثبت پایدار بر رشد زودرس کودک دارند. در مقایسه با کودکان بدون حیوانات خانگی» کودکان دارای سگ یا گربه نشلنه های عاطفی و مشکلات همسالان کمتری داشتند صاحبان سگ را است. ارهای اجتماعی بهتر داشتند. پژوهش انها با استفاده از یک نمونه بزرگ که نماینده جمعیت عمومی/است, مالکیت حیوانات خانگی و نتایج اجتماعی-عاطفی را در کودکان در یک زمینه طولی مورد بررسی قرار داد. میزان ارتباط بین مالکیت حیوانات خانگی و رشد اجتماعی-عاطفی کودکان خردسال کمی, اما توا کی تا مت در کودک مانند رولط ان و وال ات ی و و اشتی بودن همراه بو این يافته به ویه برای کودکان بدون خواهر و برادر مشهود بود. تعامل با دیگر کودکان از جمله خواهر و برادر رفتارهای مثبت اجتماعی را تسهیل می کند و یک حیوان خانگی خانوادگی ممکن است نقشی مشلبه خواهر و برادر در حملیت از رشد اجتماعی- عاطقی کودک داشته باشد. حیوانات خانگی ممکن است برای کودکان بدون خواهر و برادر که فرصت کمتری برای تعامل با دیگر کودکان در خلنه دارند. مفید باشد. تعامل با حیوانات خانگی می تولند با تقلید از تعاملاتی که کودکان با دیگران ذارند. در یادگیری مقاعم اجتماعق به کودکان کشک کند. مثبت به دست آمد مالکیت

صفحه 24:
یافته های ما نشان می دهد که شیوع مالکیت حیوانات خانگی در طول سال های اولیه افزلیش می یابد. و در زمان ورود کودکان به مدرسه تمام وقت با سرعت بیشتری افزایش می یابد. بین تولد و ورود کودکی به مدرسه تمام وقت. میزان مالکیت حیوانات خانگی ۸۱۱ افزایش یافته است. نیمی از خانوارهایی که در ۵-۴ سالگی کودک سگ نداشتند زمانی که فرزندشان ۷-۶ ساله شدند سگ گرفتند. بیش از سه چهارم خانواده داری فرزندع-۷ ساله نوعی حیوان خانگی داشتند. نشان میدهد,تعامل با حیوانات خانگی یک قسمت طبیعی از رشد برای بیشتر کودکان است. سرانجام. این پژوهش نشان داد که,مالکیت حیوانات خانگی با نتلیج ضعیف تری در رابطه با میزان توچه کودک و توانایی انجام وظلیف مرتبط است (خرده مقیاس بیش فعللی 81260). با وجود کنترل عوامل مخدوش کننده شناخته شده به دلیل طراحی مشاهداتی متقاطع. احتمال مخدوش شدن با عوامل اجتماعی-جمعیتی کنترل نشده وجود دارد. این احتمال وجود دارد ‎Gilly aS‏ کودکان بیش فعال بیش تر حیوانات خانگی بگیرند نه اينکه گرفتن حیوانات خانگی برای کودک باعث بیش فعالی کودکان شوند. از نظر ماء تأثیر حیوانات خانگی در رفتار بیش فعالی کودکان خردسال بررسی نشده است.

صفحه 25:
کودکان کم درآمد ۲) برنامه یادگیری عاطفی اجتماعی مهارت های اجتماعی و رفتاری زودرس راد شهری افزایش می دهد کالهان. ویلیامزه گرینبرگ, دومیتروویج؛ راسل و فیشبین (۲۰۲۰) آثار ۳۵15 را در یک دوره ۲ ساله (در کل مهد کودک و کلاس اول) مورد بررسی قرارمی دادند که شامل پیگیری برای کلاس دوم بدون مداخله بود. هدف لین پژوهش ت كه آيا لين برنامه م5121 داراى آثار مثبت فراكير و يايدار بر توانليى هاى رفتارى. رابطه اى و توائليى هاى شناختى در کودکان اين بود دوره اول مدرسه دارد. همجنين فرض بر لين بود كه عوامل عصبى شناختى و فيزيولوزيكى: ارزيلبى شده کودک, در يايان کلاس اول و نیمه راه کلاس دوم. مى تولند اثار برنامه را براى روشن كردن بيشتر عواملى كه نتليج ناهمكئرا ويس از مهد ييش بينى مى كنند. تعديل كند. افزون بر لينء تجزيه و تحليل مقدماتى براى بررسی اينكه آيا يليه فرآيندهاى عصبى شناختى و فیزیولوژیکی زملنی که مداخله دیگر. انجام نمی شود. تغییر را پیش بینی می کند. پیش فرض این تحلیل لین است که کودکلنی که بهبودهای رفتاری دارند ممکن آست از کودکلنی که در نبود مداخله خوه‌تنظیمی آنها کاهش می یابد. قابل تشخیص باشند. چنین سناریویی ممکن است په ویّه در مورد کودکانی که در فقر زندگی می کنند قلبل لجرا باشد. بدون ادامه داربست مداخله یک برنامه .5101 مانند ۳/1۳15 قرار گرفتن مداوم در معرض مشکلات ممکن است یک بار دیگر کنترل عمودی را کاهش ‎amo‏ و به مسائل رفتاری اجازه ظهور دوباره می دهند.

صفحه 26:
مواد و روش ها مرور طرح طراحی برای لین پژوهش به شماری از مدارس اجازه داده است که به طور تصادفی برای مداخله ۳/۲۳18 یا شرایط کنترل را براى تمركر براتقاوق ‎Peo CR‏ ‎asi}‏ ۳/۸۲15 به طور گسترده آزمایش شده است و به نظر می رسد که به معیارهای تعیین شده رسیده است. به همین أثیرات مستقیم و تعدیل آن اثرات تعیین کنند. هدف ما آزمون کارایی نبوده با توجه به ترتیب»9 ]۳۸۲ یک انتخاب ایده آل برای آزمایش کنترل شنده برای تعیین اينکه مداخله برای چه افرادی بهتر است. می باشد. ما در ابتدا تعدادی از مدارس را بر اساس اندازه کلاس مهد کودک. درصد دلنش آموزان دریافت کننده ناهار رایگان و تخفیف دار (۱ بالا, سطح متوسط مهارت علمی کلاس سوم (۱۵/ پایین) و میزان دستگیری نوجوانان محله (به طور متوسط حدود ۶ نوجوانان بیق ۱۹ شا ۱۷"تال)شناسّایی کردیم. از لين مدارس, چهار:مذرننه ابتدابی دولتی در شهر بالتیمور از محله هاق بسيار محروم که آمادگی مدرسه نسبتاً کم. و میزان آسیب. اعتیاد به مواد مخدر و جرایم خشن بالا بود انتخاب کردیم. يس از كسب توافق مدیر و معلم. مدارس به طور تصادفی در شرلیط آزمایشی (۳/۲15) پا کنترل (کارگاه های آموزشی حرفه ای معلمان) قرار گر جمعیتی» میزان جرم: نسظح درآمده مشارکت در وعده تأهار رایگان یا تخفیف دار نرخ انضباطی و نمرات موفقیت استاندازد ارلنه می دهند. اطمینان برای مقایسه دانش آموزان را فراهم می کند و از نظر ویژگی های جمعیتی. ویژگی های محله ها و بین شرایط تحصيلى تنوع كمي وجود دارف. .. 281115 در مدارس به صورت درجه اى اداره مئ شود. شباهت بين جوامعى كه مدارس از نظر تركيب اجتماعى-

صفحه 27:
شرکت کنندگان کودکان در کلاس های کودکستان در هر چهار مدرسه در دو مرحله متلاطم (در دو گروه) برای رسیدن به اندزه تمونه مناسب در هر شرایط جذب شدند. تقریاً ۴۶۴ کودک در چهار مدرسه بودند و ۳۲۷ نفر از آنها رضایت پرستار را بر اساس ترکیبی از برگرداندن فرم رضلیت نافه امضا شده و یا برقراری ارتباط مستقیم ارلئه دادند: از ۳۲۷ کودکی که والدین رضلیت مراقبت از کودک را ارلهآکاده ‎Gs pas VANE‏ نله مرخله ازژیلبی شندمانند؛ پلیه» پس از نهد کودکت و کلانر ال بعد»» و ۱۶۹ کودک ازهر چهار مرحله جمع آوری داده ها (یعنی از اواسط کلاس دوم)ماندند. بسیاری از مراقبان با هم تماس نداشتند. فرزندان خود را دررمدرسه همراهی نمی کردند و در جلسات مدرسه شرکت نمی کردند. لين سناريو در جوامع شهری با فقر زیاد معمول است. و تعیین د پاسخگونبودن یا سازماندهی در مرحله سوم را دشوار کرد.

صفحه 28:
PATHS asl. ‏نسخه درسی پیش دبستانی امهد کودک از برنامه درسی ۲/۲15 به عنوان مداخله اولیه در مهد کودک استفاده شد. و کتابچه‎ ‏های راهنمای دقیق از ناشر و نسخه درجه ۱ در کلاس اول در دسترس است. این برنامه پیرامون یک مجموعه اصلی از دروس‎ ‏نوشتاری است که توسط معلمان هفته ای دو بار و به مدت تقریبی ۲۰ دقیقه تدریس می شود و از راهنماهای مستقیم. نمایش‎ ‏عروسکی و داستان هلیی برای کمک به کودکان در یادگیری راهبردهای شناختی و رفتاری برای آرامش (مانند . روش لاک پشت).‎ برچسب زدن به احساسات (مانتد احساس چهره) و حل مسئله (ماندد. سیگنال کنترل) استفاده می شود. گفتگو و فعالیتهای نق آفرینی فرصتی را برای کودکان فراهم کرد تا مهارتها را تمرین کنند و معلمان بتولندد سطح درک و مهارت دانش آموزان را کنند. تقریباً 1۴۰ از درسها به مهارتهای مربوط به درک و انتقال احساسات. 1/۳۰ به مهارتهای طراحی شده براى افزایش رفتار مثبت اجتماعی (مانند. مشارکت اجتماعی. رفتار اجتماعی و مهارتهای ارتباطی) و ۳۰ بر آموزش مدیریت و حل مسئله تمرکز داشت. به معلمان بیلی حضور در یک آموزش دو روزه هر ماه اکتبر و ژنوبه برای آموزش برنامه درسی توسط مربی معتبر 5 مبلفی پرداخت شد. آنها همچنین پشتیبلنی پیوسته ای از سوی مربی که هفته گی برای مشاهده و ارائه بازخورد از كلاس بازدید می کرد. دریافت کردند. مربی با جمع آوری سوابق درسی از معلمان و انجام مشاهدات کلاسی, درستی و میزان انجام برنامة وا كنترل مى كرد

صفحه 29:
کنترل مداخله فعالیت ساختگی در مدارس مقایسه انجام شد. لین کنترل مداخله های مشابهی را برای معلمان و مدرسه در شرلیط آزمایشی و همچنین مشارکت کامل معلمان در دو کارگاه ۲ ساعته توسعه حرفه ای که توسط دکتر وندی رینکه (هم نویسنده کتلیی تحت عنوان مدیریت مربی گری کلاس پشتیبائی می شود [1۲۰۰۸) که در مشاوره معلمین و تحلیل رفتاری خبره است. شامل مى شد. لین جلسات همزمان با آموزش مداخله (کتبرو زنویه) اجرا شندب پشتیبانی از معلمان دز مدیزیت رفتار کلاس و به حداکثر رساندن مخیط پاذگیری تمرکز داشت. این کارگاه ها در مقایسه موردا/کنترل ما تذاخلی نداشت زیرا به جای رشد اجتماعی- عاطفی تمرکز بر رفتار بود. همچنین, با شدت کافی برای تغییر نتایج در مدرسه شاهد انجام نشد. مربی ۳/7175 دا آموزان اکلاس ها را در مدارس کنترل در همان فواصل مشاهده کرد تا شرلیط مدرسه آزمایش را شبیه سازی کند. آزمون دانش آموزان در مدلرس کنترل و مداخله برابر و همزمان بود.

صفحه 30:
نتیجه گیری يافته های ما از فرضیه های اصلی:کة شنت عصبی و تنظیم هیجان پاسخ مداخله را پیش بینی می کننده حَمایتنکرد. انتظار لین بود که کودکان با سطح عملکرد پایین تر از ۳/۲175 به اندازه کودکان با عملکرد ‎SVL‏ بهره مند نشوند. در عوض: همه كودكان صرف نظر از عملكرد يليه. به طور قلبل توجهی سود بردند. ما حدس زده لیم که اثرات مستقیم به دليل سطح بالای نیاز در لین جمعیت "کلی (جهلنی)" بوده است. کودکلنی که در لین مطالعه قرار گرفتند درآمد بسیار پایینی دلشتند یا در سطح فقر قرار داشتدد و آسیب های ناشی از بدرفتاری با کودکان. بی توجهی. مشاهده خشونت. اعتیاد مراقبان و بسیاری دیگر از تجارب نامطلوب کودکی در لین محله هی بالتیمور لمری عادی است؛ در اصل. ممکن است لین کرّکان برای جذب یک برنامه .1 پرورش دهنده که توسط مدارس لرائه می شود. مقدم باشند. يس از يايا مداخله. مزایا تا حدی ثابت می شوند. که نشان می دهد بدون برنامه ریزی مداوم 5151 يا نقویت کننده ها در این جمعیت. اثرات مثبت ممکن لست به مرور پایدار نمانند. به عبارت ديكرء تجارب نامطلوب غللب در غیاب برنامه ممکن ۱ نشان داد بلید هم سیاست را تغییر داد تا کودک زا در معرض ضربه قراز نگیرد. و هم سرمایه گذاری های آموزشی در سلامت و دستاوردهای حاصل از فعالیت مداخله ای را بکاهد. نتلیج لین مطالعه بهزیستی کودک با رنه برنامه ریزی مداوم در جوامع با نياز بالا انجام شود.

صفحه 31:

صفحه 32:
gle NYAS sith sles os agente Aes oe 5 F095 E cls i) \ ‏برك. ل. روانشناسى رشد جلد‎ Calhoun, B., Williams, J., Greenberg, M., Domitrovich, C., Russell, A. M. and Fishbein, H. D. (2020). Social Emotional Learning Program Boosts Early Social and Behavioral Skills in Low-Income Urban Children. Front Psychol., 11: 561196 retreated: 0 ‏رد60 000600 سطس لاط‎ 6 dhe WD. 990m ADEND SEIS Christian, H., Mitrou, F, Cunneen, R., and Zubrick, R. S. (2020). Pets are Associated with Fewer Peer Problems and Emotional Aymptoms, and Better Prosocial Behavior: Findings from the Longitudinal Syudy of Australian Children. (in press). Journal of diatrics. Fitriasari, C. E., and Samawi, A. (2020). Development of the Cube Up Games to Stimulate Emotional Social of 5-6 Years Children. Faculty of Education, Universities Negeri Malang. https://helpmegrowmn.org/HMG/DevelopMilestone/SocialEmotionalMilestones/index -html

39,000 تومان