صفحه 1:
رفتار سیاسی :
صفحه 2:
صفحه 3:
رفتار در سیاست خارجی
صفحه 4:
رفتار در سیاست داخلی
صفحه 5:
مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی
* كلدي از مشخصه هاي بارز انديشه سياسي حضرت
امام خمينسي(ره) تلاش براي وارد كردن وازهدها و
مفاهیم قرآني و اسلامي در ادبیات سياسي انقلاب
اسلامي بود که از جمله مهمترین آنها واژبه استکبار
است.حضرت امام(ره) از همان آغاز نهضت., نوک
حمله تهاجم خود را به سوي استکبار جهاني و در راس
v-l آمريكاي جنايتكار نشانه رفت و نهضت اسلامي
خود را مبتني پر "دکترین استکبارستیزی" بنیان نهاد.
آموزه هاي قرآني که يكي از مهمترین اهداف ارسال
انبیاء و اوصیاء الهي را در طول تاريخ شمرده مي شد.
صفحه 6:
ره كبيس انقالاب اسلامی با فریاد بمآوردن آنکه ((همه
بدبختی ما از آمریکاست»از خوی تحاوزطلبی و ضرورت
مبارزه و عدع رابطه با استکبار چنین سخن گفت: «خيال
نکنید که روابط ما با امریکا و روابط ما با نمیدانم شوروی و
روابط ما با اینها یک چیی است که برای ما یک صلاحی
دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه برء با گرگه»
رابطه صلاحمندی برای بره نیست اینها میخواهند از ما
بدوشندء اینها نمیخواهند به ما چینری بدهند.» [۱]
صفحه 7:
حمایت از اقدام اتلابی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیرلانه جاسوسی و یاد کرردن از آسن به عنوان
"انتلاب دوع" (انتلابی بزرگتر از انتلاب اول ) و تثبیت آلن به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی؛ معرفی
خرین جمعه ماه مبا رک رمضان به روز جهانی قدس» و دعوت از همه مسلمان و آزادیخواهان جهان بای
تبديل اين روز به روز مبارزه با رژیم اشفالگر قدس و صهیونیسم بین الملل و استکبارجهانی» واحيا سنت
ابراهیمی و محمدی برراشت از مشرکین در مراسم حج و فریاد برآوردن شعار مرگ برآممریکا و اسررائیل
در این مراسم به عنوان فریضهای محوری و کلیدی که لازمه پذرش حج واقعی استه نمونههایی از
تلاش همه جانبه حضرت اماع(ره ) در تحقق عملی دکترین استکبارستیزی استه.
شاخصههای دکترین "استکباری ستیزی"
صفحه 8:
٠ حضرت امام(ره) در طول مبارزه و بالاخص بعد از پيروزي
انقلاب اسلامي و شکل گيري نظام اسلامي که نظام
استکبار جهاني بطور تمام قد در برابر نهضت اسلامي ملت
ایران قرار گرفت و آن را بزرگترین تهدید قلمداد کرد, به
تبیین ابعاد و شاخصههاي دکترین استكبارستيزي پرداختند
که مهمترین آن را ميتوان چنین مورد مطالعه قرار داد:
صفحه 9:
الهي بودن
اما مساله مبارزه با کل
curl الهي مبارزه و قیام براي خداست.
تاريخيترین سند مبارزاتي حضرت امام(ره) با
آبه شریفه «فْلّ تما اعظکّم بواجدة أنْ تَقُومُوا
iis all و فُرادي» آغاز مي شود. . ایشان در
ابتداي پیام که خطاب به همه مسلمانان و علما
و روحانيون نوشتهاند أورده اند:
صفحه 10:
٠ «خداى تعللى در لين كلام شريفء از سرمنزل تاییک طبیعتتا منتهای
سير انسانيت را بيان كرده؛ و بهترين موعظههایی است که خدای عللم از
ميانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و اين يك كلمه را بيشنهاد بشر
فرموده. لين كلمه تنها راه اصلاح دو جهان است... خودخواهی و ترک
قیام برای خداحا رلبه لین روزکار سیاه رسانده و همه جهانيان را برعا
چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیکران در آورده.»[۵]
صفحه 11:
ایسن عبارات اولیسن کامهای حضرت امام(ره) در آغاز حرکست
بزرگ استکبارستیزی ایشان است؛ که مبتنی ب رآموزهای قرآنی
و دكتيين "قيام لله" شکل گرفته است. تورق در صحیفه حضرت
امام(ره) نمونههایسی فراوان دیگر از تاکیسد و توجه حضرت
امام(ره)جه مفهوم قیام لد را آشکار میسازد و نشان میدهد
كه قيام و مبارزه برای خدا جزء کلیدواژههای اصلی گفتمان
ایشان و روح و جوهره دکترین استکبار ستیزی می باشد.
صفحه 12:
۰ حضرت امام(ره) باره در طول مبارزه با یادآوری
لین نکته که »لین نزاع و مبارزه ایکه اللّن بین کفر و
اسلام است؛ لین منازعه بینما و آمریکا نیست» بین
اسلام است و کفر» تلاش نمود تا ماهیت اسلامی و الهی
استکبارستیزی راجه ملت ایران کوشزه کندقا بر لثر
غفلت سطح مبارزهقا کسب منافع مادی و غیرالمی
صفحه 13:
۳- سازش ناپذیری
٠ ايشان امكان هركونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه
با استکبار را نفی میکند و آسن را نافی عزت مسلمین
میداند. ضمن آنکه لین حرکت را مربخش ندانسته و بر لین
باور است که استکبار از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. لین
نگاه بر آمده از آموزه های قر نی است که خدولند در شرح
وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره کرده است.
صفحه 14:
۰ خداوند متعال مومنین را از هرگونه دوستی با دشمنان نفی
میکند و میفرماید: «با ایها الذین آمنوا لاتتخذوا البهود و
النصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض ومن بتولهم منکم فلنه منهم آن
اللم لایهدی القوم الظالمین» (ای کسانی که ایمان آوردهلید»
يهود و نصارى را دوستان خود مكيريد جراكه كن ان دوستان
يكديكرند. و هر كس از شما آنها راجه دوستى كيرد, از آنان
خواهد بود. آرىء خدا كروه ستمكران را راه نمينمايد.) (مائده:
a
صفحه 15:
* و در جلیی دیگر یادآوریعی کنند: دیا ایها النین آمنوا لاتتخذوا عدوی و عدوکم
اولیاء تلقون البهم بالموده و قدكفروا بماجانکم من الحق» (ای کسانی که ایمان
آوردهلید» دشمنهن و دشمن خودتان رلبه دوستی برمگیوید لبه طوری]کمبا آنها
اظهار دوستی کنیسد» و حال آنکه قطعاً بسه آسن حقیقست کسه برای شما آمده
کافر ند(ممتحنه: )
۰ خدایند در ادلمه همین آیه آنملیی که تلاش داینستا بنملنی-با دشمنان ارتباط برقرار
کنند رلبه عنوان منحرف معرفی میکند و خطابسبه آنها هشداررحی دهد: طنا اعلم
بما اخفیتم وها اعلنتم وحن يفعله منکم فقد ضل سواء السبیل«(هنبه آنچه پنمان
داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم. و هر کس از شما چنین کند» قطعاً از راه
درست منحرف گردیده است)(همان
صفحه 16:
٠ حضرت امام(ره) مبتنی بر این آبات و روابات
متعددی کسه در نفسی پذیرش ولایست کفار و
مستکبر آمده, آنهایی را که بدنبال مذاکره و
کنار آمدن با دشمنان خدا هستند را به عنوان
خلن معرفی میکند. ابشانبا صراحت در نفی
هرگونه سازش با استکبار جهانسی فریاد بر
میآورد
صفحه 17:
«کسی تصور نکند که ما راه سازشبا جهانخواران را
نمیدانیم. ولی هیهات که خادمان اسلامبه ملت خود
خیانت کنند!... اگر بندبند استخوانهایمان را جدا
سازند» لگر سرمان را بالایدار بیند» لگر زنده زنده در
شعلههای آتشمان بسسوزانند» اگسر زن و فرزندان و
هستیمان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت
برندهر گز امان نامه کفر و شرک را امضا نميکنيم.»[۶]
صفحه 18:
۳- دائمی بودن
+ اصل اساسی دیگر برای مبارزمبالستکبار جهلنی در نگاه ژرف و دقیق حضرت
امام خمینی "تداوم و همیشگی بودن " مبارزه است. لین پیشوای بزرگ الهمی
مبارزهبا کفر و شرک و نفاق را که جبهه متصد نظام استکباری دنیا رابه
وجود میآویند فصلی و مقطعی و محدود و محصوربه عصر و زمان خاصی
نصى دانست كه در لين صورت هيج تضمين و پشتولنه ای برای تامین صلح
جهلنی وجود نخولهد داشت و جهانهر لحظه آبستن حوادثی خواهد بودکه
توسط سران نظام های سیاسی و حکومتی لستکبار و مطابق با خولست و اراده
و صلاحدید و مطامع و منافع ضدانسانی آنها به وقوع خواهد پیوست.
صفحه 19:
۰ مبتنسی بر باور امام جنگ ما با استکبار جهانی «جنک
عقيده است» و جغرافیا و مرز نمیشناسد.»[۷]» «جنک حق
و باطلیکه تمام شدنی نیست»[۸] و لین جنگ از آدمتا
ختم زندگی وجود دارد» [1] حضرت امام در تعیین لین
خط مشی اساسی و زیربنلیی با قاطعیت و صراحت و
صلابت با نفی نگاههای انحرافی اعلام مینماید:
صفحه 20:
۰ «ملیگراها تصور نمودند ما هدفمان پیاده کردن اهداف
بین الملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است.
٠ ما میگویيم تا شرک و کفر هست» مبارزه هست.
۰ و تا مبارزه هست ما هستیم.
+ ها بر سر شهر و معلکتبا کسی دعوا نداريم ها تسمیم
داريم برجم «لا اله الا اللّم» را بر قلل رفييع كرامت و
بزركوارى به اهتزاز در آوريم.»[١٠]
صفحه 21:
این خط مشی اساسی در اندیشه سیاسی امام خمینی نیز همچون دو اصل و
خط مشی قبلی از تعالیم سیاسی قر آن کریم مایه می گیرد.
خداوند متعال میفر ماید:
«قاتلیهم حتی لاتکون فتنه» با کفر و شرک و نفاق مقلقله و مبارزه کنیستا
فتنه از روی کره زمین برطرف و مرتفع گردد) (بقره: )۱٩۳ حضرت امامبا
استاد به این آیه شریفه و در شرح آن میفرمایند:
«اینهلیی که گمان میکنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگتا پیروزی»
لگر مقصودشان لین است که در قرن لین عبارت نیست؛ درست میگویند» و
اگر مقصودشان این است که بالاتر از اين با زبان خدا نیست اشتباه میکنند.
صفحه 22:
* قركن ميفرمليد: قاتلُوهُمْ حَنَى لانكُوتَ فند
رفح فتنه؛ بعنی «جنگ جنگتا رفع فتنه در عللم»» لين غير از تنى است كه ها
میگوییم» حلیک جزء کوچکش را گرفتهلیم» برای لین كه خوب!حليك دايره خيلى
کوچکسی از ایسن دابره عظیم واقع هستیم و میگوییم که: «جنگ تا پیروزی».
مقصودمان هم پیروزی بر کفر صدامی است یا پیروزی بر» فرض کنید بالاتر از آنهاء
۰ آنچه قرن میگهید لین نیست؛ او میگوید: «جنگ جنگتا رفع فتنه از عللم؛ بعنی»
بلید کسانی که تبعیت از قرتن میکنند؛ در نظر داشته باشندکه بلیستانآن جلیی که
قدرت دارند ادامه به نبردشان بدهند تا اینکه فتنه از عالم برداشته بشود. این» یک
رحمتی است برای عللم ویک رحمتی است برای هر ملتی» در كن محيطى كه
هست.»[۱۱]
صفحه 23:
۴- تهاجمی بودن
* یکی دیگر از شاخصه های قلبل توجه در کفتمان استکبارستیزی؛ تهاجمی بودن
آناست. بدان معناکه برای مقلبلمبا استکبار جهلنی بلید طرحریزی کرد و همه
راهها و ایدهها را مورد بررسی قرار دارد. شیوه مبارزه انفعالسی و آرایش
دفاعی در برابر استکبار نه تنها مناسب نیست بلکه اندیشهای که نابودی
استکبار را در سر میپرولند؛ حتما نیازمند اتخاذ استراتزی تیاجمی است.با
همین نکاه حضرت امام(ره) از شکل کیری هسته مقاومت در جهان چنین سخن
مىكويد: «بسيج تنها منحصريبه ایران اسلامی نیست؛ بلید هستههای مقاومت را
در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد»[۱۳]
صفحه 24:
ایشان در جلیی دیگر از راه اندازی "بسیج بزرگ سربازان اسلام " چنین
سخن میگوید:
«امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است. و مسلمانان دربیک
تشکیلات بزرگ اسلامی روفق و زرق و برق کاخهای سفید و سرخ را از
جین خواهند برد. امروز خمینی آغوش و سینه خویش را برای تیرهای بلا
و حوادث سخت و برابر همه توپها و موشکهای دشمنان باز کرده است و
همچون همه عاشقان شهادت برای درک شهادت روزشماری میکند.
جنگ ما جنگ عقیده است» و جغرافیا و مرز نمیشناسد. و ما باید در جنگ
اعتقادیمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.»[۱۳]
صفحه 25:
۰ حضرت امام(ره) مبتنی بر لین نگامبا صراحت اعلام میدارد: «ما بلید در
ارتباطبا مردم جهان و رسیدگیبه مشکلات و مسائل مسلمانان و حملیت از
مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم.
* و لین را بلید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. صا اعلام میکنیم که
جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حلمی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان
است. و کشور ایرانبه عنوان_یک دژ نظلمی و آسیب ناپنیر نیاز سربازان
اسلام را تأمین و آنان راجه مبلنی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنینبه
اصول و روشهای مبارزه علیه نظامهای کفر و شرک آشنا میسازد.»[1۴]
صفحه 26:
۵- تکلیف گرایی و شکست ناپذیری
۰ شاخصه دیگر در دکتیین استکبارستیزی حضرت امام امید
جه پیروزی همیشگی جبهه حق و عدم شکست در میدان
مبارزه با استکبار است.
۰ مبتنی بر باور امام ها مكلفببه انجام وظيفه ليم و نتبجه
فرع آّن است[۱۵]» لذابا صلابت و مبتنی بر نگاه تکلیف
گرایی اعلام میدارد:
صفحه 27:
۰ «تکلیفها لین است که در مقلبل ظلمها بایستیم؛ تكليف ما لين
استکمبا ظلمها مبارزه کنیم» معارضه کنیم لگر توانستیم آنها را
به عقب برانیم که بهتر» و اگر نتوانستیمبه تکلیف خودمان عمل
کردیم. اینطور نیست کهعا خوف لین را داشته باشیم که شکست
بخوریم.
۰ اولا که شکست نمیخوریم؛ خداجا ماست و ثانياً بر فرض اينكه
شکست صوری بخوریم شکست معنوی نمیخوریم و پیروزی
معنوی با اسلام است» با مسلمین است با ماست.» 1۶]
صفحه 28:
۶- مبارزه بر دوش مستضعفین و تودههای ملت
۰ در نگاه حضرت امام(ره) بخش عمده اردو گاه جبهه مبارزه
با استکبار جهلفی را تودههای محروم و مستضعف که از رفاه
و آزادی برخوردار نبودهاند» تشکیل خواهند داد.
٠ چراکه رفاه طلبی و مبارزه در لین نگاه قلبل جمع نبوده و
مرفمانبی درد در اردوگاه جبهه حق جای ندارند. حضرت
امام(ره) این حقیقت را چنین شرح می دهند:
صفحه 29:
«ملت عزيز ما كه مبارزان حقيقى و راستين ارزشهای اسلامی هستنده به خیبی
دريافتهلذدكه مبارزمبا رفاه طلبی سازکار نیست؟ و آنها که تصور ميكنند مبارزه در
راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی
منافات فدارد با الفبای مبارزه بیگانهاند.
و آنهلیی هم که تصور میکنند سرمایه داران و مرفهان بیدردبا نصیحت و پند و اندرز
متنبه میشوند وبه مبارزان راه آزادی پیوسته ویلبه آنان کمک میکنند ب شر هاون
میکوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه؛ بحث قیام و راحت طلبی» بعث دنیاخولهی و
آخرت جويى دو مقولهاى است كه هركزببا هم جمع نميشوند. و نها آنهلییتا آخر
خط با ما هستند که درد فقر و محروميت و استضعاف را جشيده باشند. فقرا و متدينين
بيبضاعت كردانندكان و بربادارندكان واقعى انقلابها هستند.»[/11]
صفحه 30:
۰ حضرت امام(ره) که بصد از نصرت الهسی به نصرت مومنیسن و
مستضعفین امیدوار است خطاب به سردمداران استکبار جهلنی
فربادمی زند: «قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشندکه
لگر خمینی يکه وتنها هم بملنسبه راه خود که راه مبارزمبا کفر و
ظلم و شرک وبت پرستی است ادلمه میدهد وبه باری خدا در کنار
بسیجیان جهان اسلام» لین پابرهنههای مغضوب دیکتاتورهاء خواب
راحت را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی کمبه ستم و ظلم
خویشتن اصرار مینمایند سلب خواهد کرد.»[۱۸
صفحه 31:
حضرت امام خميني به منظور تعیین يكي از
اصول و خط مشي هاي اساسي براي مبارزه
با استکبار جهاني اعلام مينماید: «ما اگر
خواهیم برد»[19]
صفحه 32:
اين اصل براي مبارزه با قدرتهاي استكباري جهان از
اصول و مباني قرآني و تعاليم مربوط به تقابل با
جبهه کفر و شرك و نفاق در هر عصر و زمان
سرچشمه مي كيرد چنان کم خداوند متعال در قرآن
کریم جبهه توحید را مخاطب قرار مي دهد و این گونه
به خیزش و جهاد قهرآمیز با مستکبران زمین فرا
ميخواند: «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من
رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوكم» (هر جه
در توان داريد بسيج كنيد, تا با اين [تدارکات], دشمن
خدا و دشمن خودتان را جز بترسانید) (انفال: 60)
صفحه 33:
* در این نگاه دیگر قدرت داشتن و تلاش براي
بلكه حركتي متعالي است كه بايد به عنوان يك
امر واجب بدان توجه شود و از اين منظر
oS cul تلاش براي تشکیل حکومت الهي,
وظیفه همه انبیاء و اولیاء الهي قلمداد
صفحه 34:
حضرت امام(ره) به مسلمانان پادآوري ميکند: «مسلمانان
بابد بدائتة با رماي كه Shab cl asia ll
نشودء هميشه منافع بيكانكان بر منافع آنان مقدّم ميشود؛
هر روز شیطان بزرگ یا شوروي به بهانه حفظ منافع و
حادثهاي را به وجود میآورند. راستي اگر مسلمانان مسائل
خود را به صورت جدي با جهانخواران حل نکنند و لااقل خود
را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانند, آسوده خواهند بود؟ هم
اکنون اگر امریکا يك کشور اسلامي را به بهانه حفظ منافع
خويش با خاك يكسان كند. جه كسي جلوي او را خواهد
گرفت؟ پس راهي جز مبارزه نمانده است. و باید چذ
دندان ابرقدرتها و خصوصاً امریکا را شکست»[20]
صفحه 35:
۸- مبارزه تا نابودی کامل
حضرت امام در تعیین استراتژي و خط مشي مبارزه با
استکبار اولین اصلي که مورد توجه قرار مي دهند این
است که تا قدرتهاي سیطره جو و مستکبر جهان به
اضمحلال و انقراض درنیایند محال است که صلح و
آرامش و سلامت و سعادت در کره ارض حاکم گردد و
محرومان و به بند کشیده شدگان به حقوق الهي خود
ناكل را ۱
اشاره دارند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض
مستکبرین است و تا این سلطهطلبان بيفرهنگ در زمین
هستند مستضعفین به ارث خود که خداي تعالي به انها
عنایت فرموده است نميرسند.»[21]
صفحه 36:
* ایشان در ماجراي حمله به هواپيماي
مسافربري ايران توسط ناو آمريكايي
مي فرمايند: : «مردم آزاده جهان هميشه از
ابرقدرتها خصوصا امريكاي جنايتكار صدمه
ديدهاند و تا عزم خود را براي رويارويي با كفر
و شرك جهاني و امريكاي سلطهكر جزم
ننمایند, هر روز شاهد اتب تازه خواهند
بود.»[22]
صفحه 37:
مبتني بر نگاه حضرت امام(ره) حد يقفي براي فزوني خواهي و
زیاده خواهي مستکبران عالم وجود ندارد و این زیاده خواهي جز
وی اصلی آنها شب وتا دیگران رنه بت و وتجیر و اتسار
نکشانند. دست از تجاوزطلبي نخواهند کش . به همین خا
است که با صراحت به مسلمانان گوشزد مي کند: «نکته مهمي
كه قمة بان بان تم وان را ال واساس سا
خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و
جهانخواران تا كي و کجا ما را تحمل ميکنند و تا چه مرزي
استقلال و آزادي ما را قبول دارند به يقین آنان مرزي جز عدول
أرهعه جوري ها و ارزشهاي معنوي و الهيمان نميشناسند و به
گفته قران کریم هرگر دست از مقائله و سیر با شا
برنميدارند مگر اين که شما را از دین تان برگردانند»[23]
صفحه 38:
به واقع ميتتي بر جهان بيني الهي حضرت امام(ره) در نظام سلسله مراتبي که نظام سلطه ایجاد کرده است, با
باید غلام حلقه بگوش بود و از خود هويتي و باوري مستقل نداشت و همواره در خوف و رجا زندگي کرد. و با آن
که راه عزت و مقاومت و ايستادگي را برگزید و به مبارزه با استکبار جهاني روي آورد تا با نابودي آن صلح و امتیت
و آرامش را به جهان باز گرداند. و حضرت امام(ره) بو را به ملت ایران پيشنهاد داد که مورد انتخاب ايشان
قرار گرفت.
صفحه 39: