صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
محمدر حیم اسفيداني
صفحه 4:
فهرست مطالب
٩ نگاهی به حوزه و قلمرو رفتار مصرف کننده
© عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده
* عوامل درونی
* عوامل بیرونی
* فرایند تصمیم گیری مصرف کننده
صفحه 5:
نگاهي به قلمرو رفتار مصرف کننده و
عوامل موثر بر آن
صفحه 6:
ماهبت رفتار مصرف کننده
٩ رفتار مصرف کننده و ضرورت آن در بازاریابی
۵ استتباط ما از بازار چیست؟
٩ رفتار مصرف کننده جه کمکی به بازاریابی می کند؟
صفحه 7:
39
عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده
٩ عوامل پیرونی
٩ عوامل درونی
صفحه 8:
رفتار مصرف کننده چگونه شكل مي كيرد؟
عوامل بيروني
ee
صفحه 9:
صفحه 10:
ادراك
7 قرار كرفتن در معرض اطلاعات
© جلب توجه: عوامل موثر در جلب توجه عبارتند از:
* عوامل تحريكك کننده: مانند تتاوب و تکراره شدت رنگ و حرکت. جایگام
تفکیک. فرصت و سازماندهی ارایه پیاب تضاد و انتظارات و...
مانند علاقه و نیازه ياد كيرى و
* موقعیت مانند مشار کت و درگیری ذهنی مخاطب؛
ارات
صفحه 11:
محر كهاي زیر آستانه حسي و تبلیغات
٩ محرکهای زیر آستانه حسی» پیامهایی هستند که به قدری سریع و ماهرانه و به
حدی پوشیده در زیر نقاب سایر پیامها ارایه میشوند که فرد از دیدن آن و یا
شنیدن آن آگاه نمیشود.
۵ آستانه مطلق
0 استانه افتراقی
صفحه 12:
ادراک گزينشي
© انتخاب ادارکی و اقتصاد ذهنی
© دلایل وقوع انتخاب ادراکی
صفحه 13:
مواجهه
2 مواجهه درجهای است که مردم به محرکی که در محدوده گیرندههای حساسی
آنها قرار دارد توجه می کنند. مصرف کنند گانی که بر روی بعضی محرکها
متمرکز میشوند از بقیه بی اطلاع میمانند و بعضی از پیامها از مسیر دریافت
آنها خارج می گردند.
2 مواجهه انتخابی: cle phi ادراکی (که بر اساس تجربیات گذشته مصرف کننده
به وجود آمده) در مورد این که ما تجزیه و تحلیل چه چیزی
می گيریم» موثر است. مصرف کنند گان به شدت علاقه مند به آگاهی از
محرکی هستند که به نیازهای جاری آن مربوط میباشد. این نیازها ممکن است
خودآگاه یا ناخود آگاه باشند.
صفحه 14:
سا زگاري
٩ فرایند سا زگاری زمانی ایجاد میشود که دیگر مصرف کننده توجهی به محركك
نمی کند چون با آن وفق یافته است. تقريباً شبيه به اعتياد به مواد مخدن مصرف
کننده نیز به مح رک عادت می کند و به محرکک شدیدتری نیاز دارد تا توجهش
دوباره جلب شود.
0 عوامل موثر بر سا زگاری:
شدت
* طول مدت
۰ تعيض
© مواجهه مکرر
0 توجه: توجه درجهای است که در آن مصرف کنند گان بر روی محرک در
محدوده مواجهه شان تمر کز میکنند چون مصرف کنند گان در معرض
محرككهاى تبليغاتى فراوانى قرار مى كيرند. بازاريابان بايد تلاش نمایند برای
افزايش ميزان توجه به محصولاتشان از خلاقيت استفاده نمايند.
صفحه 15:
خنني سازي آشفنگي تبليغاتي
۵ شدت تبلیغات
© وارونه سازی تبلیغ
© ايجاد تعارض و مغايرت در تبليغ
30
تنوع
صفحه 16:
ثعسیر
٩ نا مفهومی محرک: نامفهوم بودن مح رک زمانی اتفاق میافتد که مح رک به
روشنی درک نمیشود و با زمانی که معانی زیادی را با خود به همراه دارد. در
چنین حالتهائی مصرف کنند گان گرایش دارند که از گرایشات و پیش
فرضهای خود در معنی دادن به مح رک استفاده نمایند.
٩ سازماندهی مح رک: مردم یک مح رک تنها را به طور جداگانه درک نمی کنند.
مغز ما همواره در حال شبیه سازی احساسات ورودی» مرتبط کردن آن با
حوادث يا احساساتی است که در حافظه و بر اساس اصول اساسی سازماندهی
وجود دارد.
شت منجمد در مقایسه با وشت تازه
صفحه 17:
نظریه گشتالت
٩ بر اساس این نظریه؛ مردم معانی را از کل یک مجموعه مح رک دریافت
مى كنند نه از بررسی یک مح رک به صورت انفرادی.
٩ اصول سازماندهی محرکها بر اساس نظریه گشتالت:
* اصل افسداد بیان میکند که مصرف کنند گان تمایل دارند که یک تصویر ناقص را
به عنوان تصویر کامل درک کنند. معنی آن این است که ما تمایل به پر کردن فضاهای
خالی بر اساس تجرییات قبلی خود داریم.
۴ اصل تشابه به ما میگوید که مصرف کنند گان تمایل دارند اشیائی که خصو صیات
فیزیکی مشابهی دارند را با هم گروه بندی کنند.
* اصل شکل و زمینه از اصول دیگر نظریه گشتالت است که در آن یک قسمت از
محرک (شکل)برجسته و غالب شده و قسمت دیگر در بس زمینه می رود.
صفحه 18:
© نشانه شناسی برای فهم رفتار مصرف کننده مهم است» چون مصرف کنندگان
برای بیان هویت اجتماعی خود از کالاها استفاده می کنند.
۵ بر طبق نظریات جارلز ساندرس پیرس که یکک نشانه شناس است »هر پیامی
دارای سه جزء پایه است که عبارتند ازه یک شیء یک علامت و تفسیر
مثال: سیگار مارلبورو
٩ شی همان محصول است که phy بر روی آن تم رکز دارد (سیگار مارلبورو)
٩ علامت تصویر حسی است که مقصود شی را نمایان میکند (محتوای تبلیغات در این حالت
گاوچران)
بر معنی مشتی شده است (اين مرد سیگار را می کشد). اما این مرد هر مردی نیست. او یک
گاوچران است و نه هر كاو جرانى.
نقش نماد انديشي در تفسير پيامهاي بازاريابي
صفحه 19:
۱
۱
39
ادامه ...
© در دومين سطح يعنى سطح دلالت كننده» ين علامت اشاره به ساختككى بودن
شخصيتى مرد مارلبورویی دارد و تفسیر آن شامل تمام خصوصياتى است كه
مى توان به اين مرد نسبت داد. به عنوان مثال او يكك امريكايى تنومند و تكك رو
میباشد.
٩ در سطح سوم که سطح ایدئولوژی است.تفسیر امریکایی تنومند و تکک رو
تبدیل به علامتی برای یک امریکایی کلیشهای میشود. پس موضوع آن امریکا
است و تفسیر کلیه ایدهها و خصو صیاتی که ما در نظر میگیریم به عنوان
جوهره و ذات یک امریکایی به حساب میآید.
صفحه 20:
روش وابستگي علامت به موضوعات
2 آنها میتوانند شبیه موضوعات باشند و توسط بعضی عوامل سببی یا دیگر
وابستگیها به موضوعات مرتبط شوند و یا به آنها گره بخورند.
0 یک تصوير علامتی است که به نحوی شبیه محصول میباشد. به طور مثال
کامپیوترهای اپل از تصویر یک سیب برای نشان دادن خودشان استفاده می کنند.
7 یک شاخص علامتی است که به محصول مرتبط میشود زیرا بعضی
خصوصیات را به اشتراک می گذارند. برای مثال علامت درخت صنوبر بر روی
بعضی محصولات پاک کننده بعضی خواص مشترکی را از قببل تا زگی؛ طبیعی
بودن و رایحه خوش را بهمراه دارد.
© تفسير شما از علامت مرسدس چیست؟
صفحه 21:
ادراك و نقش آن در تفسیر پيامهاي بازاريابي
60
°
تعبیر و تفسیر احساسی
صفحه 22:
يادگيري
تعریف ياد كيرى
کاربرد مفاهیم ید گیری در بازار
صفحه 23:
درگيري ذهني و بادگيري
٩ درگیری ذهنی بالا
٩ درگیری ذهنی پایین
٩ مواجهه اتفاقی چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد؟
صفحه 24:
نظربات بادگيري
٩ شرطی شدن
# شرطی شدن کلاسیکک (مح رکك شرطی و مح رکك غیر شرطی)-در شرایط در گیری
ذهنی پایین رخ میدهد.
* شرطی شدن کنش گر (تقویت مثبت و منفی)
٩ چگونه اثر بخشی عامل تقویت کننده را حفظ کنیم؟
یادگیری شناختی
۶ یاد گیری حاصل از تکرار
* ياد گیری استدلالی-قیاسی
* يادكيرى حاصل از الگوبرداری
صفحه 25:
ويژگيهاي كلي يادگيري
٩ قدرت یادگیری (اهمیت؛ میزان درگیری ذهنی؛ خلق و خوء عوامل تقویت
کننده تکرار تصویرسازی ذهنی).
خاموشی و حذف
© تعميم مح ركثها
© تمايز محركدها
© شرايط محيط ياسخ (قدرت يادكيرى اوليه» شباهتهای محیط فعلی فرد با
محيط ياد كيرى اوليه)
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
9
حافظه و کاربرد آن در بازاريابي
٩ حافظه معنایی: دانستهها و احساسات فرد در مورد یک محصول
0 حافظه مرحلهای
٩ حافظه نموداری
صفحه 29:
کاربرد مفاهیم يادگيري در موضيابي محصول
60
°
موضعیابی محصول
موضعیابی مجدد محصول
5 مدیریت نامهای تجاری
صفحه 30:
صفحه 31:
حسرت براي گذشته (نوستالوژي)
٩ حسرت گذشته به عنوان یک احساس تلخ و شیرین توصیف میشود یعنی جایی
كه گذشته با غم و شادیهایش در نظر مجسم میشود.
صفحه 32:
انگیزه
صفحه 33:
انكيزه و تفاوت آن با شخصيت و احساسات
٩ انگیزه نیرویی است که رفتار را تحریک و جهت و هدف رفتار را مشخص
ase
٩ شخصیت منعکس کننده پاسخهای مشابهی است که افراد در تقابل با
موقعیتهای متنوع و مختلف از خود بروز میدهند.
٩ هیجانات: مجموعهای از احساسات قوی و تا حدودی غیر قابل کنترل هستند که
در رفتارهای تاثیر گذار هستند.
٩ آب شهری بسیار سالم و کم هزینهتر از آب معدنی است اما چرا هر ساله
میلیونها نفر آب معدنی را با قیمت بالاتری خریداری میکنند؟
صفحه 34:
انگیزه
9 ماهیت انگیزه
* انگیزه درونی و بسیار پیچیده است
© چرایی و هدف رفتار را تعین می کند
& سلسله مراتب نیازهای مازلو
* انگیزههای روانی مک گویر
صفحه 35:
نظر مک گویر
بر اساس معیارهای زیر انواع انگیزهها را طبقه بندی کرد:
انگیزههای شناختی: بر نیاز یکك فرد به رویکرد تطبیقی او نسبت به محیط و دست یابی
به معنا و مفهومی خاص متم ركز هستند.
بزههای عاطفی: به نیاز به ارضای یک احساس و دستیابی به اهداف شخصی توجه
دارند.
* انگیزههای تثبیت گرا: بر تلاش فرد در حفظ تعادل زندگی ASU دارند.
* نیازهای رشد: بر توسعه و پیشرفت فرد تمرکز دارند.
٩ وی بر پایه دو معیار دیگر نیز طبقه بندی جزئیتری از انگیزهها ارایه کرد:
© آيا اين ج رفتاری غریزی (کنشی) يا در پاسخ به شرایط محیط (واکنشی) است؟
* آيا اين رفتار به فرد كمكك مى كند به يكك موقعيت جديد درونى يا يكك رابطه جديد
بيرونى با محيط اطراف به دست آورد
© 2 وی بر این اساس شانزده نوع انگیزه را شناسایی کرد.
صفحه 36:
©
انكيزههاى تثبيت كراى شناختى
© نياز به سازكارى (درونى» كنشى): تمامى به سازكارى تمامى بخشها و
جنبههای روانی و وجودی آنها (نگرشهاء رفتارها؛ عقایده تصویر ذهنی) با
دیگران سا زگاری داشته باشد.
© نیاز به اسناد (بیرونی» کنشی): آیا ما دلایل اتفاقات خوشایند و ناخوشایند
زندگی خودمان را به دیگران اسناد میکنیم يا به محیط خارج نسبت میدهیم.
2 نیاز به طبقه بندی (درونی» وا کنشی): افراد نیاز دارند اطلاعات و تجارب خود را
به شیوهای قابل فهم و قابل مدیریت دسته بندی و سازمان دهی کنند. (طبقه
بندی قيمتها در ذهن مصرف کنندگان) مثل اتومبیلهای بالای ۱۵ میلیون و
کمتر از ۱۵ میلیون
© نياز به عينيت بخشيدن (بيرونى» وا کنشی): بازتاب نیاز به نشانهها و سمبلهای
قابل مشاهدهای است که افراد را قادر میسازد به آنچه میدانند یا احساس
میکنند پی ببرند. (مثل پوشش ظاهری)
صفحه 37:
انکيزههاي شناختي رشد
9 نیاز به استقلال (درونی؛ کنشی): نیاز به استقلال و داشتن فردیت متمایز یکی از
ویژگیهای بازر فرهنگ غربی است.
© نياز به تحريكك (بيرونى» کنشی): افراد اغلب در جستجوی تنوعند و به تحریکك
امیال و انگیزههای درونی خود نیاز دارند.
© نیاز به غایت شناسی (درونی واکنشی): مصرف کنند گان در جستجوی انطباق
خود با الگوها هستند. آنها دائما خود و موقعیت فعلی را با شرایط ایده آل ذهنی
مقايسه مى كنند.
© نیاز مطلوبیت (بیرونی؛ واكنشى): مصرف كننده به عنوان بر طرف کننده مشکلی
مه یراق كسب افلاعات یا یجید
گرایش دارد (مثل باد گیری سبکک زندگی از یکک برنامه طنز)
صفحه 38:
انگيزههاي محافظتي احساسي
٩ نیاز به کاهش تتش (درونی؛ کنشی): افراد به دنبال عوامل یا موقعیتهایی جهت
کاهش استرس هستند.
9 نیاز به بیان هویت (درونیء کنشی): افراد تمایل دارند از طریق عملکرد خود؛
اظهار وجود کنند تا دیگران بدانند که کیستند.
57 نیاز به دفاع از خود (درونی» وااکنشی): زمانی که یکک عامل (به طور مثال
هویت. خطر خرید کالای بی کیفیت) به خطر میافتد. فرد به دنبال رفتار تدافعی
(به طور مثال خرید نامهای شناخته شده) می گردد.
0 نیاز بهتقویت کنند (بیرونی؛ وا کنشی): این نیاز پایه و اساس یاد گیری کنش گر
است (تقویت مثبت رفتار).
صفحه 39:
نيازهاي رشد عاطفي
© نياز با تایید (درونی؛ کنشی): برای این گروه دستیابی به موفقیت ویژه» شهرت و
اعتبار بسیار مهم است.
از به تعلق به جمع (بیرونی» کنشی): توسعه روابط رضایت بخش دو طرفه با
سایزرین:
O نیاز به شناخته شدن (درونی؛ وا کنشی): اين نیاز باعث میشود مصرف کنند گان
نقشهای متفاوتی را به طور همزمان بر عهده بگیرند (یاد گرفتن اسکیت و
خرید تخته اسکیت).
نیاز با الگو برداری (بیرونی؛ واکنشی): تمایل بهپایه گذاری رفتار بر اساس
رفتارهای سایرین است.
صفحه 40:
کشف انگیزههای خرید
© انگیزههای آشکار: برای مصرف کنند گان شناخته شده است و به راحتی این
نگیزهها a
بزههایی که مطابق با سیستم ارزشی جامعه هستند در مقایسه با ارزشهایی که در
تضاد با ارزشهای جامعه هستند. به احتمال بیشتری در زمره انگیزههای آشکار قرار
گیرند.
0 انگیزههای نهفته: یا برای مصرف کننده آشکار نیست يا به نحوی از پذیرش آن
سرباز میزند.
صفحه 41:
چگونه به نيازهاي پنهان پي ببریم؟
٩ تکنیکهای تداعی ذهنی
از کلمات را میشنود سپس کلماتی که زودتر از بقیهبه خاطر می آورد را اعلام
ان هر كلمه؛ لیستی از کلمات مرتبط را بیان مى كند.
* تداعی کلمات به صورت پی در پی: پس
© کاربرد: بررسی حافظه معنایی» آزمون سنجش
© تکیکهای تکما
تكميل جمله
تكميل داستان
* کاربرد: تست کردن پاسخ مصرف کننده از نظر موضوع و مفاهیم کلیدی
٩ تکنیکهای ایجاد و ساختن
تکنیکها کارتون: پاسخ دهند:
as
تکنیک شخص سوم: از پاسخ دهنده خواسته میشود لیست خرید یک دکتره یک فرد معمولی؛ و غیره را
فهرست كند.
© پاسخهای تصویری: پاسخ دهنده یک داستان کوتاه در مورد فردی که در تصویر در حال خرید یا مصرف
يك محصول است را بيان كند.
نامهای تجاری
کاراکتر کارتونی ترسیم کند و افکار و سخنان آنها را با یکدیگر بیان
صفحه 42:
ساير تکنیکها
© تکنیک نردبانی: پاسخ دهنده مزایای محصول را بیان می کند و سپس از او
خواسته میشود تا مزیت هر یک از مزایا را بیان کند. این فرایند آنقدر ادامه پیدا
می کند که پاسخ دهنده جوابی نداشته باشد.
یکی از مزایای مصرف قرص روزانه ويتامین این است که فرد کمتر دچار
سرماخوردگی میشود.
٩ مزیت کمتر سرما خوردن چیست؟
فرد اول: در محیط کاری؛ کارایی بهتری خواهد داشت.
* فرد ب : مزیت کمتر سرما خوردن این است که قیفه فرد خراب نمیشود
صفحه 43:
|
0
رداشتاي
تضاد و ناسازكاري انكيزهها
٩ تنوع انكيزه در مصرف كنندكان باعث بروز تضاد میشود. حل ناسازكارى
انگیزشی بر الگوهای مصرف تاثیر دارد.
برای مدیران بازاریابی سه نوع تضاد انگیزشی مطرح |
# ناساز گاری رویکرد-رویکرد: زمانی که مصرف کننده بايد بين دو كزينه مورد علاقه
یکی را انتخاب کند.
* ناسا زگاری رویکرد- اجتناب: خرید یک محصول آثار و نتایج مثیت و منفی را با هم
دارد. مثل کنترل رژیم و علاقه به شرینی که منجر به ارایه ممحصولات رژیمی شده
است.
* ناسا ز گاری اجتناب-اجتناب: یک انتخاب برای فرد تنها نتایج منفی در بر دارد. مثل
سوختن تلوزیون و ضرورت جایگزینی آن.
°
صفحه 44:
©
سوالي براي بحت
© آيا بازاريابان نياز خلق مى کنند؟
صفحه 45:
صفحه 46:
7 تمایل یا گرایشات خاص فرد به نشان دادن واکنشهای خاص در رویارویی با
موقعیتهای مشابه.
٩ فرض اساسی در خصوص شخصیت:
* همه افراد دارای ویژگیها با خصایص درونی هستند.
* اين خصایص در میان افراد مختلف تفاوتهای معنادار و قابل اندازه گیری دارند.
صفحه 47:
|
توا
شاه
انواع تئوريهاي شخصیت
٩ تلوری خصیصه منفرد: بر روی یک خصیصه مشت رک به عنوان خصوصیت
مرتبط با درك مجموعهای از رفتارهای فرد تا کید میکنند. به طور مثال:
طیف رمانتیک (توجه به احساسات. قدرت تصو خلاقیت) در مقابل کلاسیک (توجه
به مسائل غیر احساسی و مادیگرایانه)
* نیاز مصرف کنند گان به متمایز و بی همتا بودن
© تلوریهای چند خصیصهای: مثل نظریه ۵ فا کتور اصلی شخصیت
صفحه 48:
سازگاري
علاقه به کسب تجربیات جدید در زندگي
وظیفه شناسي
همدردي ودلسوزي؛مهربني با دیگران» داشتن ر
مودبن با دیگران
داشتن قوه تخیل و تصور فعل, توجه و علاقه به
هنر, یافتن راه حلهاي جدید و نوآورانه
دقت در انجام کارهاء تلاش براي درست انجام دادن
وظايف
صفحه 49:
ابعاد اصلی شخصبت
٩ سبک مشکل گشائی
٩ درونگرایی-برونگرایی
© سلطه گری/ جزم اندیشی
© ماكيا ولسيم
© خود كنترلى
© كرايشهاى شخصيتى 2 و 8
صفحه 50:
استفاده از مباحث شخصبت در بازار يابي
٩ گاهی مصرف کنند گان کالایی را می خرند که ضعفهای شخصیتی آنها را
پپوشاند (مئل خرید یک اتومبیل پرقدرت توسط یک فرد ترسو). اما همین عامل
ممکن است مانع خرید این محصول توسط یک مصرف کننده دیگری به دلیل
ترس شود.
© شخصیت نام تجاری: عبارت است از مجموعه ویژگیهای انسانی که به نحوی با
نام تجاری مرتبط میشوند. ادراک مصرف کنند گان از شخصیت نام تجاری ۵
بعد دارد:
* صحت ادعای نام تجاری
# هیجان انگیزی
© شايستك
۶ پیچیدگی و فریینداگی
* نیرومندی و قدرت
صفحه 51:
صفحه 52:
تحقیقات نشان داده است که
٩ مصرف کنند گان خصوصیات و ویژگیهای انسانی را با نام تجاری مرتبط
می کنند. حتی اگر اين نام تجاری مدیریت نشده باشند يا این ویژگیها مورد
علاقه بازاریابان شرکت نباشند.
© شخصیت نام تجاری میتواند انتظاراتی را درباره ویژگیهای کلیدی محصول.
or Sloe مزای؛ و خدمات مرتبط با محصول به مصرف کنند گان منتقل کند.
© شخصیت نام تجاری اغلب پایه و اساس شکل گیری روابط بلندمدت با آن
صفحه 53:
٩ یکث احساس قوى و نسبتاً غير قابل
كنترل كه بر رفتار تاثير مى كذارد
صفحه 54:
٩ هیجانات غالبا با تعدادی ازعوامل محیطی آميخته هستند. خشم؛ لذت. غم.
همگی در بیشتر مواقع پاسخی به عوامل بیرونی است.
این وجود میتوانیم ريشه وا کنشهای احساسی را با فرایندهای درونی (مثل
قوه تخیل) مرتبط بدانیم.
٩ هیجانات همراه خود تغییرات فیزیولوژیکی نیز به دنبال دارند.
0 هیجانات با تفکر شناختی در ارتباط است. مثال: استفاده از هیجانات به منظور
توجیه تفکرات و اعمال نامناسب خود.
صفحه 55:
انواع هیجانات
= پآ
احساس وظیفه لذت جوبي
غرور
عطوفت
معصومیت
آرامش بخشي
رقابت پذيري
سرگرمي
فعاليت تحريك کنندگي
١ eis
كنجكاوي
دركيري ذهني با يك موضوع
احساس گناه سلطه طلبي
صفحه 56:
ابرازگري هيجاني
ابرازكرى هيجانى نمايش بيرونى هيجان بدون توجه به ارزش (مثبت يا منفى) يا
روش (چهرههای کلامی یا حالتهای بدنی) است.
0 برخی افراد هیجانات خود را آزادانه و بدون نگرانی از پیامدهای آن ابراز
aga كلانه
٩ برخی در انتقال حالات هیجانی خود محافظه کارند.
0 زنان بیشتر از مردان هیجانات خود را ابراز می کنند.
صفحه 57:
نگاه كاركردي به ابراز هیجان
٩ در این دید گاه ابراز هیجان را وسیلهای برای رساندن اطلاعات درونی شخص به
دیگران میدانند.
2 میتوان از جلوههای هیجانی برای سا زگاری و تغیبر دیگران استفاده کرد.
صفحه 58:
نقش هیجانات در بازاريابي
٩ تحریک هیجانات بعنوان مزیت محصول
* رانندگی با تویوتا عجب احساس خوشی دارد.
* شعار بونتياكك: ما برای شما هیجان مى آفرينيم.
© كاهش هيجانات بعنوان مزيت محصول
* تبليغات محصولات مرتبط با کاهش وزن
ت نشان داده است كه تبليغات هيجانى نسبت به تبليغات خنثى بيشتر مورد
© توجه قرار مى AS
صفحه 59:
بحث و تبادل نظر
٩ چگونه میتوان از مباحث انگیزش در بازاریابی محصولات زیر استفاده کرد:
* لوازم آرایشی
* دهانشويه
* تبليغ براى موسسات خيريه
صفحه 60:
نكرش
٩ نگرش عبارت است از سازماندهی بلند مدت فرایندهای انگیزشی احساسى»
ادراکی و شناختی با توجه به برخحی جنبههای محیطی که فرد در آن قرار گرفته
است.
صفحه 61:
کاربردهاي كليدي نگرش
٩ کاربردهای مرتبط با دانش: برخی از نگرشها شیوهای برای سازماندهی باورهای
يكك فرد در مورد اشیاء با واکنش وی نسبت به محیط اطرافش است.
* اين طرز تفكر میتواند بتتی بر واقعیت یا تخیلات فرد باشد.
* به طور مثال طرز تلقى فرد در مورد يكسان بودن طعم نوشابههاى گازدار
0 کاربردهای 7 lt pe ارزش: اب نگرشها برای بیان ارزشها و باورهای اصلی
فرد به وجود میآیند.مثل نگرش فرد نسبت به محیط زیست.
٩ کاربردهای انتفاعی: بر پایه شرطی شدن کنشگر است. به طور مثال مصرف
کنند گان نسبت به فعالیتهایی برای آنها سودمند است نگرش مثبت پیدا می کننند.
٩ کاربردهای تدافعی: نگرشهایی که به منظور دفاع از خود و تورات تم
آنها در برابر تهدیدات یا کاستیهای احتمالی شکل می گیرد. به طور مثال
محصولاتی که به ویژگیهای مردسالارانه تا کید می کنند ممکن است مورد توجه
مصرف کنند گانی قرار گیرد در این بعد احساس ضعف می کنند.
صفحه 62:
اجزاي نگرش و عناصر ابراز آن
نگرشها و باورها شیوه بروز اجزاي نگرش آغاز گر
z= -« "1 = 9
) | و سول eo
La gl
| —— ۳ اد شناختي اس محرکها
1 ۲ ۱
۳ 9 مقاصد رفتاري رفتاري ۱
صفحه 63:
۳
© شامل باورها و اعتقادات یک مصرف کننده در مورد کالا با خدمت است. به
طور مثال باورهای یک فرد در مورد یک نوشیدنی:
* در بین جوانان طرفدار دارد.
* قیمت آن ارزان است
صفحه 64:
اندازه كيري نكرش
n 0-نام تجاری ٩
۸ > xe LF gy ot Gs pee yl =X ٩
5-1 -تعداد وی كيها ٩
n
Ay = ) Wir
21
صفحه 65:
|
|
9
ادامه
7 در فرمولهاى قبلى سطح اشباع نگرش (به طور مثال میزان استفاده از نمکک در
غذا) یا سطح ایدهال مورد توجه قرار نگرفته است از اين رو از فرمول زیر
میتوان استفاده کرد.
© ا سعح لشباع (ليدما كاز وي كىأ
© © هر جقدراين عدد به صفر نزديكتر باشد محصول به ايدهآل مصرف كنندكان
۱ تزديكك تر است البته بايد خود را با رقبا نيز مقايسه كرد.
صفحه 66:
2 واکنش احساسی مصرف کننده نسبت به یک موضوع است.
٩ به طور مثال:
* من نوشابه رژیمی را دوست دارم.
٩ مصرف کننده ارزیابی احساسی با عاطفی خود را بیان مىكند.
٩ از آنجایی که محصولات بر اساس چارچوب موقعیتی خاصی مورد ارزیابی قرار
می گیرند وا کنشهای احساسی فرد نسبت به محصول میتوانند با تغییر شرایط
کنند. مثلا کافئین را زمانی دوست دارد که بخواهد بیدار بماند.
صفحه 67:
جزء رفتاري
٩ تمایل فرد در بروز واکنشی خاص نسبت به یک محصول يا یک فعالیت.
٩ جزء رفتاری تمایلات يا مقاصد افراد را نشان میدهد.
2 رفتارهای واقعی بازتاب این مقاصد فرد است.
* مثل توصیه نام تجاری به دوستان و آشنایان
صفحه 68:
سازگاري بین اجزاء نگرش
صفحه 69:
عوامل موثر در ابحاد ناسا ز گاري
٩ شکل گیری نگرش مثبت مستلزم داشتن انگیزه یا نیاز است.
تبدیل باور یا احساس مثبت به رفتار خرید نیازمند داشتن توانایی است.
٩ خریداران هنگام خرید در گیر مقایسه بین محصولات مشابه با نامهای تجاری مختلف
میشوند. مثال: نخریدن تلوزیون سونی به دلیل عرضه یک سینمای خانگی توسط ال.
جی.
٩ اگر اجزای شناختی یا احساسی فرد ضعیف باشنده وی هنگام خرید اطلاعات زیادی
جمع آوری و نگرش اولیه او تغیبر می کند.
گاهی واحد تصمیم گیری فرد نیست. مثلا خانواده در مورد خرید تلوزیون تصمیم
می گيرند.
٩ نگرش بدون توجه به موقعیت خرید شکل میگیرد. به طور مثال شما ممکن است بن به
دلایلی خرید محصولی خاص را ترجیح دهید (به دلیل عوامل اجتماعی و غیره),
٩ سنجش نگرش امری دشوار است. به طور مثال جزء رفتاری بیانگر قصد مصرف کننده
است نه پاسخ نهایی او.
صفحه 70:
ل 38 5
استراتژيهاي تغیبر نگرش
٩ تغیر در جزء شناختی:
© تغییر در باورها: تغییر باورهای فرد نسبت به عملکرد محصول. مثال باور مصرف کننده
در مورد خوش دست بودن یک خودرو.
* تغییر در میزان اهمیت
* افزودن باورها
* تغییر در ایدهآلها: تغییر باور مصرف کننده در مورد مسائل زیست محیطی ناشی از
aN geen as
صفحه 71:
ادامه ...
تغییر در جزء عاطفی:
* شرطی شدن کلاسیک: مثال استفاده از موسیقی همراه با تبلیغ نام تجاری
تحریک علائق مصرف کننده به خود آگهی تبلیغاتی: ایجاد علاقه احساسی در مصرف
کننده نسبت به باعث تعمیم آن به نام تجاری میشود.
* مواجهه صرف: تكرار تبليغات
0 چند نکته
* تبلیغاتی که برای تغییر عاطفی طراحی شدهاند؛ لازم نیست حاوی اطلاعات شناختی
باشند.
* براى تاثير گذاری عاطفی» تکرار اهمیت دارد.
صفحه 72:
ادامه ...
© تغيير در جزء رفتارى:
* ارايه نمونءهاى مجانى
* ارايه كوينهاى تخفيف
* كاهش قيمت به مناسبهاى خاص و غيره
7 كاهى رفتار بدون جزء شناختى و عاطفى شكل مى كيرد و به اين اجزاء شكل
میدهد.
صفحه 73:
استفاده از جاذبههاي مختلف در تغییر نگرش
(Fear Appeal) جاذبه ترس ©
(Humorous Appeal) jb 5 cus جاذبه ©
تبلیغات مقایسهای 2
(Emotional Appeal) oto! 5 abl oie 9
0 جاذبه بیانگر ارزش در مقابل جاذبه منفعت رسانی
صفحه 74:
جاذبه ترس
© استفاده از تهدید و عواقب منفی و ناخوشایند ناشی از عدم تغییر نگرش
۶ استفاده از ترسهای فیزیکی
* استفاده از ترسها و تهدیدات اجتماعی
٩ برخی از دید گاه اخلاقی استفاده از جاذبه ترس را نامناسب میدانند چرا که آنها
بر این باورند که در بسیاری از موارد در جاذبه ترس اغراق شده است.
صفحه 75:
جاذبه طنز
© استفاده از طنز ريسكك بسيار زیادی دارد زیر موضوعات خنده دار برای افراد
متفاوت است.
صفحه 76:
© این نوع تبلیغات گاهی واکنش منفی مخاطبین را به همراه دارد.
© براى ترفيع یک نام تجاری جدید میتواند مفید باشد.
در صورتی که از اظهارات مراجع معتبر و شناخته شده استفاده شود موثرتر
است.
۵ برای تبلیغات چاپی مناسب تر است چرا که مقایسه تکك تک ویژگیها به شکلی
دقیقتر امکان پذیر است.
0 اگر مخاطب بر ویژگی خاصی (به طور مثال قیمت) حساسیت داشته باشد این
نوع تبلیغات میتواند موثرتر باشد.
۱
|
تبليفات مقايسهاي
|
صفحه 77:
جاذبه عاطفی و احساسي
7 اكهى هاى احساسى و عاطفى از طریق زیر ار تبلغات وا فزیش میدهد:
فرایش توجه مخاطب
افزایش سطح پردازش ذهنی
* ایجاد علاقه در فرد
صفحه 78:
جاذبه ارزش در مقابل جاذبه منفعت رساني
٩ جاذبه ارزش: سعی میشود شخصیت و هویتی برای محصول ایجاد؛ یا تصویری
از استفاده محصول خلق کند.
6 جاذبه متفعت رسانی: اطلاع رسانی به مصرف کنند گان در مورد مزایای
محصول.
© به نظر شما كداميكك از دو جاذبه فوق مهمتر است؟
صفحه 79:
معرفي چند تکنیک تبليغاتي جهت مدیریت
نکرش مشتریان
صفحه 80:
انواع کنش گفتار در تبلیغات از دیدگاه سرل
٩ تبلیغات تاییدی: در اين نوع كلام؛ استفاده از قيود دال بر مفاهیم مطلق به وفور
استفاده میشود. تعبیرهایی همچون هميشه؛ همه the هر کسی» فقط و غیره شک
و تردید را از دهن مخاطب میزداید:
* فقط یک بانک و فقط یک حساب برای رسیدن به مسکن وجود دارد ...
* هميشه كيفيت» هميشه فاق
© كاهى اين اطميئان در قالب جمله خبرى و به صورت سلب مسئوليت از مخاطب
دیده میشود مانند:
© شما نمى توانيد ولى ما میتوانیم با بیمه ...
صفحه 81:
ادامه ...
٩ تبلیغات درخواستی: در این نوع تبلیغات از مخاطب به صورت امر یا خواهش و
درخواست و يا سوال» خواسته میشود که از کالای مورد نظر استفاده کند:
* با ما بهدنیای پر از شگفتیهای کامپیوتر قدم بگذارید...
* لحظدها تو شيرين كن با شوكو ...
٩ گاهی آكهى با طرح يكك سوال؛ ذهن مخاطب را مشغول و آماده دريافت پیام
مى كند:
* آیا از ریزش موهایتان خسته شدهاید؟
آیا میخواهید زندگی آرامی داشته بافید؟
صفحه 82:
ادامه ...
2 تبلیغات اجرایی: در این قبیل پیامهای بازرگانیء فروشنده به عملی متعهد
میگردد يا پیشنهادی مطرح میکند:
۶ بانک ...با بیش از نیم قرن تجربه در خدمت شماست.
قبولی تضمین در دانشگاه با کلاسهای کنکور ...
صفحه 83:
ادامه ...
٩ تبلیغ بیانی: در این نوع آگهی؛ متن تبیغ با مناسبتهای روز که در جامعه تاثیر
عمومی و عرفی دارد قرین می گردد. | ه در کشور ماء که مردم به روزهای
ملی و مذهبی توجه خاص دارند رواج بیشتری دارد:
همره با تبریک نوروزه بانک ... افتخار دارد که خدمت
© ضمن تبریکک ایام پرسعادت ولادت ... شرکت .... در خدمت شماست.
ریدی به ایرانیان عرضه کند.
صفحه 84:
اذامه ...
© تبليغات اعلانى: اين نوع تبليغات بسيار به ندرت ديده مى شود و معمولاً جنبه
اطع اتیب بيشتر از جنبه ارتباطى آن است:
فولاد آلیاژی ... اولین مرکز .... همگام با سیاستهای خود کفایی کشور
خود را برای پذیرش سفارشها اعلام میدارد.
۰ واحدهای تجاری مجتمع اداری-تجاری .... آماده بهرهبرداری است.
صفحه 85:
فنون ساختاري در تبلیغات
٩ مبندا سازی: با اطمینان میتوان گفت که بیشتر اگهیهای موجود از این روش
استفاده می کنندو به این ترتیب که عبارت مورد نظر» بدون توجه به جایگاه
معمول آن جمله؛ در ابتدای جمله واتع میشود و با این شگرد؛ اهمیت و بار
اطلاعاتی جمله در آن متم رکز و توجه مخاطب به آن معطوف می گردد.
© مثلاً آگهی بانک .... بانک شماست را با بانک شما بانک .... مقایسه کنید.
صفحه 86:
ادامه ...
0 اطلاعات نو (اضافی): با استفاده از مشخصههای اطلاعات نو (اضافی) مانند تکیه
و تاكيد بر روی نام کالا یا عنوان تجاری مورد نظر تاثیر دیداری و شنیداری
پیشتری بر مخاطب گذاشته میشود.
* فبوغ, با سی سال سابقه در صنعت
ايران
© براى نشان دادن اي جستكى لازم نيست كه هم زمان مبتدا سازى هم بشود»
بلكه تنها با استفاده از تكيه مى توان نشان دارى ايجاد كرد:
* شاميو بجه شاميو عروسكى او
صفحه 87:
ادامه ...
٩ استفاده از صفات: از آنجایی که توصیف از مشخصههای بارز تبلیغات است
استفاده از صفات خوشایند و دارای بار معنایی مثبت و دلپذیر جذابیت کالا را
بیشتر می کند و در مخاطب اثر مطلوب روانی دارد. به طور مثال در عبارت
اتی زیر شش صفت بکار رفته است:
آبلیموی دستچین. سالم. خوش طعمم, تهیه شدء از لیموی قازه و مرغوب
منتخب خانوادههای خوش سلیقه
صفحه 88:
ادامه ...
٩ مقدمه چینی:
تقویت روحیه انتظار در او تا رسیدن به اصل آ گهی, :
Sash gales
مقدمه چینی برای بر آنگیختن حس کنجکاوی مخاطب و
شگردهای موثر
٩ دستهای شما نياز به مراقبت دارند. ما برای شم ... ساختهايم
صفحه 89:
ادامه ...
2 شعر و آواز: استفاده از شعر و آواز در آگهیهای مخاطبان بسیار به خصوص
کودکان را جذب می کند. ویژگی این شیوه آن است که متن آگهی را به خوبی
در حافظه جای میدهد و تکرار ناخودآگاه آن به منبع تبلیغی جدیدی تبدیل
میشود. علاوه بر این با شعر میتوان از صناعات شعری نیز به صورت همزمان
استفاده کرد.
9 به سفیدی برف با يودربرف
صفحه 90:
89
ادامه ...
0 لطیفه: خندان طرف مقابل سد بی اعتمادی را تا حد زيادى از بين میبد و
مخاطبء اخود آگاه احساس نزدیکی به مبلغ میکند و از لحاظ روانی برای
خرید کالا تشویق میشود. به طور مثال» در شعری بر وزن شاهنامه مضون
فرهنگی خندهاوری برای پودر وش استفاده شوده بود:
* كياوش «وش» اندر لكن راند زود بدان سان که مادرزنش گفته بود
0 کلمه مادر زن هاله معنایی خاصی دارد که کمتر کسی از مردم ایران است که از
بار فرهنگی آن بی خبر باشد.
صفحه 91:
برداشت از خود و سبك زندگي
صفحه 92:
©
برداشت از خود در يك مصرف كننده
ابعاد برداشت از خود برداشت از خود برداشت از خود
ایده آل واقعي
خود خصوصی من دوست دارم خود را من خود را چگونه فردي
چگونه فردي بدانم ميدانم
خود اجتماعی من دوست دارم ديكران دیگران مرا چگونه فردي
مرا چگونه فردي بدانند میبینند
صفحه 93:
برداشت از خود
۵ برداشت از خود مستقل/ وابسته
بر روى اهداف, ویژگیهاه موقعیتها و تمایلات فردی تاکید دارد. این
. (آنچه را
* خود مستقل:
گروه فرد گرا؛ خود محوره متكى به نفس و داراى آزادى عمل زیادی
انجام دادهاند براى ديكران تعريف مى كنند)
© خود وابسته: بر روابط خانوادكى» فرهنكى» كارى و اجتماعى فرد با ديكران ASE
افراد مطیع؛ جامعه مدار: و رابطه مدار هستند.
دارد. |
0 داراییهای فرد و خود گسترده
* خود گسترده 30% > (extended self) شامل ویژگیهای خود فرد بعلاوه
تعلقات و داشتههای او است. به این معنی که افراد تلاش می کنند خود را با داشتههای
خود به دیگران معرفی کنند.
داشتههای فرد به بخشی از هویت فرد تبدیل میشود.
صفحه 94:
MERE OWNERSHIP) اثیر مالکیت صرف
EFFECT
٩ عبارت است از تاثیری که موجب میشود دارنده کالا داشتن آن کالا را با
ارزش تلقی کند و برای خود امتیاز بداند.
© اين اثر يس از به دست آوردن کالا ایجاد میشود و معمولا به مرور زمان قوت
عن كيرف
صفحه 95:
سنجش برداشت از خود (دیدگاه مالهوترا)
ظريف و حساس Se جا افتاده ۳01
آرام يرهيجان ويرتحرف | بي فيد وبند غير امقید ورسمي
راعت تاراحت رسمي
مطیع سلطه جویانه روشنفکر بايبند به اعتقادات
7 مذهبي
زیاده رو San
۲ ساده <a
نامطبوع دلپذیر
= خشک و جدي
aml مطايق زوز
مفرور و خودخواه معتدل و فروتن
بي نظم منظم
احساسي 58
صفحه 96:
برداشت از خود در موضع يابي محصول
صفحه 97:
اصول اخلاقي در برداشت از خود
2 برداشت از خود ابعاد گوناگونی دارد اما بازاریابی صرفاً به برخحی از جنبههای آن
توجه می کنند به طور مثال در غرب توجه زیادی به زیبایی فیزیکی می
ویژگیهای درونی و خصوصیات یک انسان توجه کمی دارند.
0 افراد تحت تاثیر اين تبلیغات قرار می كيرند اما تعداد کمی میتوانند به
استاندارهایی برسند که در تبلیغات تجاری به آن دامن زده میشود.
یی
* توجه به برخی از ویژگیها (مثل زیبایی) از ابتدا در بشر وجود داشته است اما در
تبليغات تجاری صرفاً به مفهوم خاصى از آنها توجه مى شود.
صفحه 98:
©
سبک زندگي
صفحه 99:
2 سبک زندگی یعنی اينکه یک فرد چگونه زندگی میکند.
٩ سبک زندگی نشان دهنده جلوه بیرونی برداشت از خود فرد در محیط زند گی و
انتخابهای او در زند گی روزمره است.
57 خانواده و فرد دارای سبکک زندگی است و سبکک زندگی فرد متاثر از So
زندگی خانواده است و برعکس OT نیز صادق است.
صفحه 100:
* علايق و سر كرمىها
* نكرشها
# مصرف
* انتظارات
© احساسات
صفحه 101:
سنجش سبک زندگي
٩ برای سنجش سبک زندگی از روش روان نگاشتی (۳5۷6۵9۲۵۴0/[65)
استفاده میشود. برای این سنجش به نکات زیر توجه میشود:
نگرش: ارزیابی فرد از سایرین» مکانها» ایدهها؛ محصولات و غیره.
* ارزشها:باورهای عمیق فرد در مورد آنچه که برای او قابل قبول یا مورد علاقه است.
* فعاليتها و علایق:مثل سرگرمی؛ ورزش؛ پا رکه بازدید از اماکن عمومی
۰
* الگوهای رسانهای
* نرخ مصرف یک رده خاص از محصول
صفحه 102:
سیستم ۱۷۸۵۱5
این سیستم در سال -Bl es 2 beg فى ش ۲
تم در س ۸ توسط شركت 518100-81 معرفى شد و براى سنجثر
سبک زند گی افراد از فعالیتها و علایق افراد استفاده می کرد.
aT ee 0 °
در ws ae این سیستم بازیینی شد و تلاش شد با پایههای روان نگاشتی»
ارزشها و نگرشهای پایدارتر را اندازه گیری کنند.
صفحه 103:
سه طبقه بندي اصلي در سیستم VALS
٩ طبقه بندی بر اساس دو بعد گرایش به خود و توانایی انجام شده است. در بعد
گرایش به خود سه طبقه اصلی شناسایی شده انده که عبارتند از:
* اصولگرا (0۵۳16۳60 ۳۲3۱>1016): بیشتر بر اساس باورهای خود انتخاب
میکنند تا موقعیت» احساسات و نظرات دیگران.
© وجهه docs (Status oriented) 1S عقاید و پذیرش سایرین مهم است.
“Action oriented) 1 F jr ® به فعاليتهاى فيزيكى و اجتماعى؛ تنوع طلبی و
ریسک پذیری اجتماعی علاقه دارند.
صفحه 104:
کروه خود شکوفایان
2 فعال و خبره هستند.
0 سرپرستی و کنترل دیگران را برعهده می گيرند.
pling ls © در آنها شدید است و ماع اطلاعاتی زیادی در اختار دارند.
© به دنبال یافتن چیزهای نو و راضی کردن خود از طریق روشهای مختلف
هستند.
٩ در جستجوی ظرافت و تمایز هستند.
2 برایشان تصویر ذهنی که دیگران از آنها دارند مهم است.
صفحه 105:
گروه اصول گرا
معتقدان (6۱:6۷6۲5ظ) رتنیا یا
0 به بلوغ رسیده اند و زندگي راحتي
دارند.
٩ تصویر ذهنی دیگران اهمیت ندارد.
٩ اصول اجتماعي مهم است اما از
تغییرات نیز استقبال ميکنند.
۵ به دنبال عملکرد. کیفیت. ارزش و
دوام هستند.
٩ تاکید بر ارزشهاي خانوادگي و
مذهبي و اعتقادات اجتماعي
٩ نوآوري و تغيير براي آنها جذابيتي
ندارد.
٩ از نامهاي تجاري و محصولات
جافتاده استفاده ميکنند.
صفحه 106:
وجهه گرا
)51۳۱۷6۲( رت ۷ تلاشگران etre)
9 به موفقیت اهمیث ميدهند © به دیگران نگاه میکنند تا دریابند
٩ تصوير ذهني دیگران مهم است. که چه کار کنند.
9 به دنبال محصولات پرستيژي © منابع كافي مالي در اخ
پول به معناي موفقیت آنهاست.
ندارند و
هستند که موفقیت آنها را
دهد. ٩ معتقدند که سرنوشت با آنها
عادلانه رفتار نکرده است.
© آنچه را جستجو ميکنند اغلب
فراتر از توانایی آنها است.
صفحه 107:
عمل گرا
Ceeec me pe توت وت( کر ۱ سازندكان (اع1/1316)
© جواناني كه دائما در حال كسب تجارب
و دارند
٩ علاقمند به خريدهاي بي برنامه
خيلي سریع به یک کالا یا فرد علاقمند و
به سرعت نیز از آن دلسرد ميشوند.
به دنبال فعاليتهاي بدني. تفريح در خارج
از منزل و انجام فعاليتهاي اجتماعي.
عمده درآمد خود را صرف غذاهاي آماده.
لباسهاي جدید. موسيقي و فیلم ميکنند.
°
°
٩ خواتكايي را یک ارزش ميدانند.
٩ به آنچه که بیرون از چارچوب
آنها رخ ميدهد علاقه کمي دارند. -
٩ دنیا را در قالب آنچه که انجام
ist DARD st
سنت گرا هستند و به ايدههاي جدید
°
بدبین.
٩ چندان تحت تاثیر داراییهای فردي
(غیر از آنچه به وظیفه آنها مرتبط
است) ندارند.
صفحه 108:
تلاش کنندگان براي بقا (5۲51661۴8)
٩ زندگی سختی دارند.
0 از نظر درآمد» تحصیلات. مهارتها و سطح اجتماعی در سطح پایین جامعه قرار
دارند.
°
°
به دنبال تامین نیازهای ضروری خود هستند.
دل نگرانی آنهاامنیت و تامین نیازهای ضروری است.
0 حس برداشت از خود آنها قوی نیست.
صفحه 109:
سيستم يانكيلوويج
٠١ خانوار و در طول 18٠0 در سال ۱۹۷۱ توسط شركت يانكيلوويج با بررسى ٩
سال اين سيستم را ابداع كرد كه بعدها به سيستم رديابى ذهنيت
شد. در اين سيستم ارزشهای زیر Gs Monitormind Base)
مورد توجه قرار گرفته است:
# مادیگرایی
۶ تکنولوژی گرایی
* ارزشهای خانوادگی
ara
* خوش بینی-بدبینی
* میزان تعاملات اجتماعی فرد با گروههای مختلف
* میزان فعال بودن فرد و بهره مندی از فعالیت دیگران
صفحه 110:
ادامه ...
2 در این سیستم ۳۲ بخش بازار شناسایی شده و بخشهای مشابه در ۸ سطح اصلی
تعریف شده اند که عبارتند از:
* كاميابان رو به رشد
* اميدواران به كسب موفقيت
a
سنت گرایان نو اندیش
asl gle © گرایان
صفحه 111:
(UP AND COMER) wiy 43 5) gbLolS
© افراد مجرد جوان يا زوجهای جوان بدون فرزند.
۵ در مسیر رشد هستند و انتظار دارند که با تلاش به خواستههای خود برسند.
© فعال هستند و اعتماد به نفس بالایی دارند.
٩ به دنبال سرگرمی؛ ماجراجویی و لذت از زندگی هستند
به تکنولوژی جدید علاقمند هستند.
0 به سلامت و تناسب اندام اهمیت میدهند.
صفحه 112:
اميدواران به كسب موفقيت ASPIRING)
(ACHIVER
0 افرادی مادی گرا هستند.
2 به سایر افراد و نهادهای دولتی بدیین هستند.
٩ جوان و خود محورند.
2 از دید گاه این گروه پول تنها عامل کنترل زندگی است.
صفحه 113:
واقع بينان
© به دنبال تعادل بين خواستههاى خود و خانواده هستند.
© از نظر مالى در سطح متوسط هستند.
© از تعامل با خانواده و دوستان لذت مىبرند.
© از خريد كردن لذت مىبرند
0 دوست دارند خود با مدهای روز منطبق کنند.
صفحه 114:
سنت گرایان نواندیش
7 موفقیت یعنی ازدواج موفق و داشتن فرزندی سالم
2 اجتماع گرا و خانواده گرا
© به طبقه اجتماعی بالا تعلق دارند.
© به دنبال س رگرمی و فعالیت در خانه (باغبانی) هستند.
© تحصیل کردهاند و از تکنولوژی روز استفاده می کنند.
صفحه 115:
خانواده گرایان
٩ فعالیت بیرون از منزل برای آنها اهمیتی ندارد.
٩ زمان زیادی را صرف تماشای فیلم» خرید یا مسافرت نمی کنند.
9 به تکنولوژی در چارچوب فعالیتهای خانوادگی اهمیت میدهند.
صفحه 116:
فردگرایان
2 فرزند ندارند.
© به دنبال یادگیری تکنولوژی جدید و موفقیت در کار هستند.
2 برای طی کردن نردبان ترقی برنامه ریزی می کنند.
وقت زیادی را صرف اینترنت می کنند
0 تعاملات اجتماعی برای این گروه اهمیتی ندارد.
0 به پس انداز برای آینده اهمیت میدهند.
صفحه 117:
آرامش طلبان
٩ اهمیت دادن به خانواده و مذهب
٩ مطالعه. تماشای تلوزیون سلامت شخصی و رژیم غذایی برای آنها اهمیت
دارد.
9 وضع مالی مناسبی دارند.
صفحه 118:
تون
ed,
بقا جویان
٩ تمرکز بر کسب منابع مالی دارند.
خود را از مد افتاده با طرز تفکر قدیمی میدانند.
پول خود را بیهوده خرج نمی AS
صفحه 119:
ان
Cee
تجزیه و تحلیل ويژگيهاي جغرافيايي جمعیت شناختي
7 بر اساس خصوصیات ژئودم و گرافیک: مناطق آمریکا را به ۶۷ خوشه سبکک
زندگی تقسیم کرده است که برخی از این خوشهها عبارتند از:
* گروه یک: افراد تازه به دوران رسیده: در حومههای گرانقیمت شهر زند گی میکنند»
تحصیلات بالایی دارند خوب بول به دست مى آورند و خوب خرج می کنند.
* گروه دو: مشابه گروه یک بوده ولی فرزندان آنها بز رگ شده و خانه را ترک
کردهاند. زندگی مجللی دارند.
گروه سه: در مناطق مختلف آمریکا پرا کندهاند. زندگی نستاً خوبی دارند در مناطق
آبرومند زندگی می کنند و مصرف کنند گان عمده کالاهای خانوادگی هستند.
گروه چهار: مشابه گروه سه اما عمدتا فاقد تحصیلات کافی و بیشتر در مشاغل
کارگری و تولیدی فعالیت میکنند.
& گروه پنج: افراد ممتاز و خبره جامعه در سطوح فنی وتولید هستند. در آمد کافی و شغل
© مناسبی دارند.
]
صفحه 120:
ادامه ...
ادامه
* كروه شش: از نظر سن» قوميت؛ تر کیب خانوادگی و سبکث زندگی جزو افراد متوسط
جامعه محسوب شده و در مرکز آمریکا زندگی می کنند.
گروه هفت: اقلیت (عمدتا سیاه پوست) از نظر تحصیلات پایین تر از متوسط
بوده و به کارهای اداری و منشی گری مشغولند. بسیاری از آنان دارای خانواده تک
والدی هستند.
* گروه در جوامع روستایی زندگی میکنند. خانواده بزرگی دارند و تحصیلات
پایین.
صفحه 121:
سبکهاي زندگي بین المللي
© سيستمهاى قبلى متم ركز بر جامعه آمريكا بود.
2 برخی تلاش کردهاند الگویی را ارايه كنند كه در كشورهاى مختلف كاريرد
داشته باشد.
© يا بررسى ١كشور (استرالياء كاناداء كلمبياء فنلاند فرانسه» آلمان» هنكك KS
اندونزی ژاپن؛ مکزیک. اسپانیا؛ آمریکاه انگلستان و ونزوثلا) سیستمی به نام
o1b Global Scan شده است.
صفحه 122:
ep
... اذامه
دراين سيستم 0 بخش جهانى (به توجه به سبكك زندكى) ارايه شده است: ©
* تلاش كران: افراد جوانى كه براى موفقيت سخت در تلاشتد. ماديكرا و در جستجوى
لذت اند. بر ارضاى سريع نياز تاكيد دارند اما بول كمى دارند.
* موفقان: مسنتر و جلوتر از تلاش گرانند. سبکک زندگی (مئل توجه به سلامتی و تناسب
اندام. داشتن استاندارهایی برای غذاه پوشاک و نوشیدنی) خاصی دارند. به وجهه خود
اهمیت میدهند و ارزشهای خود را به جامعه القا می کنند (رهبران عقیده)
* افراد تحت فشار: از نظر اجتماعی در سطح پایین هستند و انوادگی و
اقتصادی نمی گذارد از زندگی لذت ببرند.
* انطباق جویان: عمدتاً افراد مسن جامعه هستند به ایدههای جدید احترام می گذارند در
عین حال استاندارهای ذهنی خود را رد نمی کنند. به محصولات جدید علاقمند
نمیشوند.
* سنت گرایان: به شیوههای قدیمی تفکره زندگی کردن و
© آنچه را که یک زمانی تجربه کردهاند درست میدانند.
|
یه سنتی اهمیت میدهند.
صفحه 123:
۳۳۳
تابن -
35-7
301
251
201+
157
101
a
صفحه 124:
بحث و تبادل نظر
به نظر شما مشتری ایتدا فروشگاه را انتخاب می كند بعد نام تجارى يا اول نام
تجاری را انتخاب می کند بعد فر
٩ چه تفاوتی دارد؟
© جه تاثيرى بر بازاريابى دارد؟
صفحه 125:
عوامل بيروني موثر بر رفتار مصرف
كنند
صفحه 126:
© فعالیتهای بازاریابی
صفحه 127:
مفهوم فرهنگ
٩ مفهومی یکپارچه و پیچیده است و در ب رگیرنده دانش, اعتقادات؛ هنر قوانين»
اخلاقیات اداب و سنن و بسیاری دیگر از عادات اکتسابی توسط دیگر افراد
جامعه است.
7 جنبههاى مختلف فرهنكك:
* فرهنكك مفهومى جامع است.
© فرهنكك اكتسابى است
* كاهى پیچیدگی جوامع مدرن به حدی است كه فرهنكك به ندرت مى تواند جزئيات از
بيش تعبين شدهاى را براى رفتار در اختيار ما قرار دهند.
* تاثيرات فرهنكى به نحوى است كمتر از آنها مطلع هستيم.
صفحه 128:
ارزشهاء هنجارها و الگوهاي مصرف
صفحه 129:
٩ شعار تبلیغاتی ۳60۴6 در اسپانیا:
بگذارید 606 بارها را از دوش شما بردارد
صفحه 130:
9
فرهنگ (ادامه)
٩ فرهنگ چگونه بر رفتار مصرف کننده تاثیر می گذارد؟
صفحه 131:
9
توجه به تفاوتهاي فرهنگي در تبلیغات
صفحه 132:
as رد
ارزشهاي فرهنگي
٩ ارزشهای غی رگرایانه: بازتاب دید گاه جامعه در خصوص رابطه افراد و
گروههای درون جامعه است.
* فردیسجمعی: آیا فعالیت فردی و ابتکاری بیش از فعالیت جمعی ارزش تلقی میشود؟
مثال شعال تبلیغاتی تولید کننده لوازم آرایشی در ژاپن: همه آن را میخرند
* جوانیسالمندی: توجه به ارضای نیازهای فرزندان است یا سالمندان؟ کدام نقش
رهبری در مصرف را دارند؟مثال: تولید کننده غذای نوزادان در
تعلق نامحدود-محدود به خانواده: مثال: تولید کننده سبز,
* مردانگی-زنانگی: قدرت اجتماعی چقدر در تصاحب افراد مذ کر است؟ مثا
کننده چای کافئیندار
* رقابت-همکاری: مثال: تبلیغات مقایسهای شر کت پپسی در ژاپن
* تمایز-همشکلی: مثال: مقایسه تنوع غذایی در ژاپن و کانادا
صفحه 133:
ارزشهاي فرهنگي (ادامه)
7 ارزشهای محیط گراینه: بازتاب روابط یک جامعه با محیط اقتصادی و فیزیکی
* تميزى و پاکی: مقایسه اهیمت نظافت در آمریکا با چین
عملكرد-موقعيت: سیستم پاداش در جامعه بر مبنای عملکره است یا سیستم موروئی؟
مثال اهمیت نام تجاری در کشورهای عربی و فرانسه و آمریکا
سنت- تحول: الگوی رفتار سنتی برتر تلقي میشود یا جدید؟ مثال تفاوت در تنوع
طلبی زنان ایرلندی در مقایسه با زنان آمریکایی
* ریسکک پذیری-منیت: مثال معرفی محصول جدید توسط هوندا
مشکل گشایی-جبرگرایی: مثال تفاوت در شکایات مشتریان در کشورهای کارائیب و
مکزیک
محصولات در کشورهایی اروپایی و آمریکایی
صفحه 134:
ارزشهاي فرهنگي (ادامه)
٩ ارزشهای فرد گرایانه: بازتاب خواست تکک تک اعضای جامعه در مورد
زندگی است.
فعال-غیرفعال: ارزشمند بودن فعالیت فیزیکی؟ مثال تاثیر بر تقاضای لوازم ورزشی
# ارضا-س رکوب: مورد پذیرش بودن ارضای نیازهای جسمی
گرایش به مادیات: مهم بودن كسب ثروت؟ تقاضاى تلوزيون در كشور جين
© سخت کوشی-خوش گذرانی: چه کسانی مورد تحسین جامعه هستند؟
© راضاى سريع نيازها-ارضا با تاخیر: فلسفه "برای روز مبادا" یا فلسفه "برای امروز
زندگی کن*
* اعتقادات مذهبی-سکولار
صفحه 135:
تفاوتهاي فرهنگي در ارتباطات بازاريابي
9
OO
Qa .
صفحه 136:
زمان
٩ هر بار تنها به یک کار ٩ هر بار چندین فعالیت
ميپردازد. انجام ميدهد.
٩ بر انجام یک کار تمرکز 7 در روند کار فاصله ایجاد
دارد. ميکند و به سهولت
© روابط کوتاه مدت تمرکز خود را از دست
° سره ميدهد.
به کار و وظیفه متعهد
است ٩ روابط مهم است.
٩ زمان قابل برنامه ريزي ؟ برنامه ريزي براي زمان
© است در درجه دوم اهمیت قرار
دارد.
صفحه 137:
i
٩ در امریکا:
* فضای بزرگتر بهتر است.
* فضا پر اساس درجه و پرستیژ هر فرد تخصیص داده میشود و نیاز او
فضای کار خود را شخصی قلمداد می کنند.
۵ مفهوم فضای فردی
صفحه 138:
٩ رنگهاه حیوانات اعدا موسیقی در هر فرهنگ چه مفهومی دارند؟
# رنگ سفید
* جغد
© آهو
# عدد ۱۳
گلهای زرد
ون
صفحه 139:
٩ آمریکاییها به سرعت دوست میشوند به سرعت نیز این رابطه را فراموش
٩ در برخی فرهنگها» روابط بسیار کند وبا دقت شکل می گیرد. این روابط در بر
گیرنده وظایف عمیق و پایدار برای افراد میباشد.
© به طور مثال: در بسیاری از فرهنگهای مردم امریکای لاتین؛ ارتباطات و
راردادهای فردی مهمتر از دستخط رسمی است.
صفحه 140:
bole 15
٩ در فرهنگ آمریکایی مردم به دقت قراردادها را بررسی می کنند. سیستم حقوقی
کار آمدی دارند و نظام چانه زنی منتفی است.
0 در فرهنگ آسیایی این فرایند متفاوت است. مذاکره و چانه زنی بر سر قیمت
بسیار مهم است.
صفحه 141:
٩ اشیا معانی فرهنگی مختلفی دارند.
© انتظارات در نوع مصرف اين اشيا تاثير دارد:
* مثلا يكك دوست صميمى انتظار دارد كه هديهاى كه به او مىدهيد ارزشمند باشد.
* زود اين هديه به او داده شود
صفحه 142:
آداب معاشرت اجتماعي (۲۲۱۵۱۶۲۲۲)
٩ نمایانگر شیوههای پذیرفته شده رفتار در موقعیتهای اجتماعی است.
نحوه نشستن
#تنصنا
© ژست صحبت كردن
* استفاده از واژههای مختلف مثل گفتن "زه*
# تماس te
صفحه 143:
موقعیت و طبقه اجتماعي
0 موقعیت اجتماعی نتیجه ویژگیهایی است که فرد دارا میباشد و سایر افراد
جامعه علاقمند به داشتن آنها هستند مثل:
& سطح تحصیلات
#شغل
درآمد
* موقعیت اجتماعی والدین
۴ زمینههای قومی
0 افرادی که موقعیت اجتماعی متفاوتی دارنده نیازها و الگوهای مصرفی متفاوتی
دارند.
٩ سیستم طبقه اجتماعی تقسیم بندی سلسله مراتبی از جامعه؛ به كروههاى نسبتاً
© متمایز و ناهمگون
|
صفحه 144:
©
1
ادامه ...
٩ جامعه موفقیت مدار: جامعهای که فا کتورهای مرتبط با موفقیت؛ ابعاد اصلی
وجهه و اعتبار فرد را بنیان میگذارد.
© شفافيت موقعيت اجتماعى (563||12311017/ا01) 563105 ): زمانى كه
FI يكك فرد در برخى از ابعاد موقعيت اجتماعى در سطح بالاترى باشد» در
ساير ابعاد نيز در سطح بالاترى باشد. به طور مثال افرادى كه تحصيلات بالاترى
دارند الزاما درآمد بالاترى نيز ندارد. اين مصداق بيانكر يابين بودن شفافيت
موقعيت اجتماعى است.
صفحه 145:
خرده فرهنگها
٩ در هر فرهنگی؛ خرده فرهنگهای بسیار وجود دارد.
٩ در بازاریابی بايد به اين خرده فرهنگها توجه کرد.
© میزان تعلق افراد به خرده فرهنگها متفاوت است.
صفحه 146:
خرده فرهنگ مصرف
٩ یک گروه کوچک و متمایز درون جامعه که بر اساس تعهدات مشت رک و
علائق مشت رک اقدام به انتخاب یک رده خاص محصولات یا نام تجاری
میکنند.
٩ این گروهها ویژگیهای زیر را دارند:
* ساختار اجتماعی و سلسله مراتب خاص
مجموعه باورها و ارزشهای خاص
# اشکال متنوع از اصطلاحات سمبولیک خاص خود
© به طور مثال؛ فعالیتهایی نظری گلف» کشتی؛ و غیره حول خود یک خرده
فرهنگ ایجاد می کنند.
مثل فرهنگ مصرف چای در ایران
صفحه 147:
احتماعی شدن مصرف کننده
© مصرف کننده در فرایند اجتماعی شدن چه چیزهایی را یاد میگیرد؟
* مهارتهای مرتبط با مصرف: توانایی و مهارتهای مرتبط با خرید» ارزیابی محصول و
غره.
ترجیحات مرتبط با مصرف: دانشء نگرش و ارزشهایی که موجب میشود افراد
ارزیابی متفاوتی از نمهای تجاری داشته باشند.
# نگرشهای مرتبط با مصرف: جهت گیریهای احساسی و شناختی فرد نسبت به
مح رکهای محیطی مثل تبیغات
صفحه 148:
35
شیوههای اجتماعی شدن مصرف کننده
BH آموزشهای ابزاری: تلاش مستقیم والدین برای ارایه پاسخهای روشن از ٩
ارایه دلیل منطقی یا تقویت رفتار کود کان (مثل کاهش مصرف تتنقلات)
٩ الگوبرداری: یاد گیری الگوی مصرف از طریق مشاهده
دخالت و تغیبر: تلاش والدین برای تغییر برداشت اولیه کود کک یا پاسخهای او
صفحه 149:
بحث و تبادل نظر
٩ به نظر شما مفهوم سن درونی چیست؟
۵ بازاریابی چگونه میتوانند از سن درونی در فعالیتهای بازاریابی استفاده کنند؟
صفحه 150:
گروههاي مرجع
57 گروهی از افراد است که ارزشهای مفروض آنها پایه و اساس رفتار فعلی فرد
دیگری را تشکیل میدهد.
٩ گروه مرجع گسته (215501311۷6): گروههایی که دارای جذابیت منفی
هستند. (مثل سالمندان برای جوانان).
© گروه مرجع (Aspiration) Jui به دنبال حس تعلق به اين كرودها
صفحه 151:
تاثیرات گروههاي مرجع
0 تاثیر اطلاعاتی: زمانی شکل می گیرد که یک فرد از رفتارها و عقاید اعضای
گروه مرجع به عنوان دادهای با ارزش اطلاعاتی زیاد استفاده می کند.
© تاثير هنجاری يا انتفاعی: در این حالت فرد انتظارات گروه را ب رآورده مى كند تا
پاداش مستقیم دریافت کند يا از تنبیه اجتناب نمایید.
© تاثبرات هویتی: زمانی که اعضای گروه» ارزشها و هنجارهای گروه را برای
خود درونی سازی کرده باشند. درونی سازی, منجر به هدایت خود کار رفتارهاء»
بدون توجه به پاداشها یا تنبیهات.
صفحه 152:
درجه تاثير كرودهاي مرجع
آشكار
تاثير كذاري بر انتخاب نام: قوي <١ تاثير كذاري بر انتخاب نام: قوي
اثير كذاري بر انتخاب كالا: قوي تاثير كذاري بر انتخاب كالا: كم
تاثير كذاري بر انتخاب نام: ضعيف تاثير كذاري بر انتخاب نام: كم
كذاري بر انتخاب كالا: كم
اثير كذاري بر انتخاب كالا: قوي
صفحه 153:
احتمال كمك گرفتن مصرف کننده از رهبران ایده
1 een [Me em Pee Sree Wee
بالا احتمال بالا احتمال متوسط
onl احتمال متوسط احتمال پایین
صفحه 154:
©
|
انجمنهاي برند
Community © 813100 در مورد محصولاتىبا د ركيرىئذهنىبا .لا
ليجلا ميشود.
© اين انجمنها با خرده فرهنكك مصرف متفاوت هستند.
© شركتها از طريق شكل دادن به انجمنهاى مصرف کنند گان نام تجاری خود
يا از طريق بركزارى فستيوالهاى نام تجارى به دنبال بهرهمندى از مزاياى اين
انجمنها هستند.
صفحه 155:
خانواده
٩ ماهیت و اهمیت خانواده در یک جامعه
© جرخه حيات خانواده
٩ ماهیت فرایند تصمیم گیری خانواده
© نقش خانواده در اجتماعی شدن مصرف کننده
صفحه 156:
تاثیرات خانواده بر تصمیم گيري مصرف کننده
صفحه 157:
نقشهاي خرید در خانواده
0 آغاز گر
٩ جمع آوری کننده اطلاعات
© تاثي رگذار
0 تصمیم گیرنده
© خريدار
© استفاده کننده
صفحه 158:
39
فعاليتهاي بازاريابي
٩ تاثیرفعالیتهای بازاریابی بر رفتار مصرف کننده
2 نگاه فعالانه در بازاریابی و رفتار مصرف کننده
a
صفحه 159:
فرایند تصمیم گيري مصرف کنندة
3
صفحه 160:
9
فرایند تصمیم گيري مصرف کننده
٩ مصرف کننده چگونه تصمیم مى كيرد؟
بج
ane
صفحه 161:
انواع تصمیمگيري مصرف کننده
صفحه 162:
نحوه انتخاب
0 انتخاب منطقی
2 انتخاب بر اساس عقلائیت محدود
2 انتخاب احساسی
صفحه 163:
روشهاي انتخاب محصول در فرایند تصمیم گيري
0 انتخاب احساسی
٩ انتخاب بر پایه نگرش
٩ انتخاب بر اساس ویژگی
صفحه 164:
نقش ميانبرهاي ذهني در تصمیمگيري
٩ کاهش تعداد محصولاتی (گزینههای انتخاب) که باید آنها را ارزیابی کرد. به
طور مثال» کلیه محصولات ارزان قیمت را از دامنه ارزیابی خود حذف می
0 کاهش تعداد ویژگیهایی که باید به آن توجه کرد. به طور مثال» چون تمام
تلویزیونها دارای کنترل از راه دور هستند» بنابراين اين ویژگی را در ارزیابی
مورد توجه قرار نمیدهد.
2 مثالهایی از میانبرهای ذهنی
* اگر میخواهی جنس ارزان بخرى به بازار بز رگ برو,
* اگر تمام آب معدنیها فاقد نیترات هستنده آن را از معیارهای ارزیابی حذف کن.
# نخر و منتظر بمان تا یک نفر دیگر آن را بخرد و به شما توصیه کند.
© * شما جه میانبرهایی را میشناسید؟
|
صفحه 165:
9
فرايندهاي پس از خرید
٩ اهنجاریهای پس از خرید
جار پس 2
عوامل موثر بر ناهنجارىهاى يس از خريد
* ميزان بايبندى به تصميم خريد
© اهمیت تصمیم از دید مصرف کننده i
دشواری انتخاب از میان گزینهها
كرايش فرد به نكرانى يس از خريد
صفحه 166:
واکنش مصرف کنندگان در صورت بروز نارضايتي
صفحه 167:
صفحه 168: