رهبری (Leadership)
اسلاید 1: رهبری Leadership
اسلاید 2: تفاوتهاي رهبران با مديران مديرانثبات ونظم ديد كوتاه مدت تداوم بخشپذيراي وضع موجودكار را خوب انجام مي دهند رهبرانتحول و تغييرديد بلند مدت آغازگردر چالش با وضع موجودكار خوب انجام مي دهند
اسلاید 3: مدير : افراد را وادار مي كند.امر و نهي مي كند. كارها را تصحيح مي كند. ايده هاي خود را مطرح مي كند. در قضاوت سريع است. اول صحبت مي كند. مهلت تعيين مي كند. به مقام و اقتدارش وابسته است. ايجاد ترس مي كند. او تعيين مي كند چه چيزي مورد نياز است. هميشه مي گويد : « من » نشان مي دهد چه كسي اشتباه مي كند. مي گويد به من احترام بگذاريد.
اسلاید 4: رهبر : انگيزه مي دهد. ارشاد و تشويق مي كند. كارهاي صحيح را تأييد و هدايت مي كند. باعث ايجاد ايده مي شود. در فهم مطلب و شرايط موفق است.اول گوش مي دهد. مهلت مي دهد تا افراد برنامه ريزي كنند. به شخصيت و اراده خود متكي است. حمايت و پشتيباني مي كند. مي پرسد چه چيزي مورد نيازشان است.هميشه مي گويد : « ما » نشان مي دهد چه چيزي غلط است. مي گويد به يكديگر احترام بگذاريد.
اسلاید 5: تعريف رهبریفرايند تاثير گذاری فرد بر افکار ، ديد گاهها ، و رفتار ديگران .فرايندی که به کمک آن يک فرد افراد ديگر را برای تلاش در جهت دستيابی به هدف معين ، تحت تاثير قرارمی دهد.
اسلاید 6: رهبری عبارت از کنش واکنش متقابل بين رهبر ، پيروان ، ويک موقعيت خاص است.رهبری رهبرپيروانموقعيترهبری
اسلاید 7: مدلها و نظريه های رهبری نظريه های متکی بر خود رهبر.نظريه هايی که بر رابطه متقابل رهبر و پيرو تاکيد دارند.نظريه هاي اقتضايی به ترتيب اهميتی که به عوامل موقعيتی قائل هستند .نظريه هاي اقتضايی که اهميت نسبتا يکسان به عوامل رهبری يعنی رهبر، پيروان ، و موقعيت قائل هستند.
اسلاید 8: نظريه مبتنی بر صفتها Trait Theory نظريه تواناييهای شناختی Cognitive Resources Theory مدل مهارتهای رهبری Leadership Skills Model نظريه های متکی برخود رهبر
اسلاید 9: نظريه مبتنی بر صفتها Trait Theoryبراساس اين نظريه صفات شخصيتي رهبر در اثربخشي رهبري وي نقش اصلي را بازي مي كند.برويژگيهاي شخصي رهبران تاكيد داشته و معتقد است كه اين ويژگيها رهبران خوب وبد را از هم متمايز مي سازد.توجه اين نظريه به خود رهبر بوده و به هيچ رو به شرايط وموقعيتي كه رهبري در آن انجام مي گيرد ويا به پيروان ، توجه نمي كند.
اسلاید 10: رهبری رهبرنظريه مبتنی بر صفتها Trait Theory
اسلاید 11: رهبری رهبرنظريه مبتنی بر صفتها Trait Theory
اسلاید 12: صفاتTRAITSانگيزههوشاعتماد به نفستمايل به تاثيرگذاري برديگراندانش مرتبطصداقت وسلامت شخصينظريه مبتنی بر صفتها Trait Theory – صفات مورد تاكيد
اسلاید 13: نظريه تواناييهای شناختی Cognitive Resources Theoryاين نظريه به چگونگی تاثير تفکر ، تجربه ، و استرس بر رهبری می پردازد.اثرات تفکر وتجربه رهبران را در تقابل با استرس بررسی می کند. تفکر وتجربه قادر به تقليل اثرات استرس بر رهبران هستند.
اسلاید 14: نظريه تواناييهای شناختی Cognitive Resources Theoryاسترس رهبر عملکرد گروه رهبر وظيفه گراتجربه رهبر تفکر رهبرتاثير روی کيفيت تصميمات رهبرتاثيرروی عملکرد رهبر
اسلاید 15: مدل مهارتهای رهبری Leadership Skills Modelدر اين مدل مهارت های رهبر بعنوان عامل تعيين کننده در رهبری اثر بخش تلقی می شود. از ديدگاه اين مدل دانش ومعلومات اصلی ترين مهارت رهبری است.از ديد گاه اين مدل نه کسی رهبربدنيا می آيد ونه ميتوان از کسی رهبر ساخت. مهارت و توانايی رهبری حاصل کسب تجربه است.
اسلاید 16: رهبری تراکنشی Transactional Leadershipنظريه تعاملات ارتباطی رهبر- عضو Leader- Member Exchange Theory نظريه تعاملات اجتماعی Social Exchange Theory نظريه هایی که بر رابطه متقابل رهبر و پيرو تاکيد دارند
اسلاید 17: رهبری تراکنشی Transactional Leadershipاثربخشی اين مدل مرهون اين است که منافع پيروان ايجاب نمايد که از خواسته های رهبر تبعيت کنند.در اين مدل مبنای به انجام رسيدن هر کاری منوط به تبادل منافع فی مابين رهبر وپيروان است .مبنای رهبری تراکنشی بده وبستانهای فی مابين رهبر و پيروان می باشد ، ليکن برتری و کنترل اين رابطه در دست رهبر است.
اسلاید 18: نظريه تعاملات ارتباطی رهبر- عضو Leader Member Exchange Theoryرهبر مبادلات ارتباطی متمايزی با هر يک از پيروان دارد.اساس اين تئوری بر رابطه دوتايی فی مابين رهبربا تک تک پيروان ، بطور جداگانه ، قرارگرفته است.
اسلاید 19: نظريه تعاملات ارتباطی رهبر- عضو (ادامه..) Leader Member Exchange Theory (LMX)طبق اين نظريه يکی از دو نوع تعاملات ارتباطی ذيل فی ما بين رهبر با هر يک از پيروان شکل می گیرد :گروه درونی ( اعتماد متقابل ، احترام ، وعلاقه ) – تعداد اندکی از پيروان مورد اعتماد که رهبر با آنان مبادلات ارتباطی ويژه داشته وآنان نقش دستيار ، نايب ، و مشاور را نسبت به رهبر ايفاء می کنند.گروه بيرونی ( عدم اعتماد متقابل وعلاقه ) – آندسته از پيروان که در خارج از گروه درونی هستند در اين طبقه قرارمی گيرند. تاثير وتاثر فی ما بين رهبر وپيروان دراین گروه نسبتا اندک است.
اسلاید 20: نظريه تعاملات اجتماعی Social Exchange Theoryاين نظريه به حالتی می پردازد که فقط پيروان حضور داشته و در عمل رهبر وجود ندارد.در اين حالت يک سری تعاملات اجتماعی موجب می شود که فردی بعنوان رهبر گروه بالا بيايد.با بروزتواناييها وتعهد يکی از پيروان نسبت به گروه ، انتظارات ديگران در مورد نقش رهبری مورد انتظاراز وی شکل می گيرد.از ديد پيروان طرز فکر فرد مزبور اعتبار يافته ، و از اين مرحله به بعد تاثير تصميمات او بر پيروان مشهود است.
اسلاید 21: مدلهای اقتضايی به ترتيب اهميتی که به عوامل موقعيتی قائل هستند(از كمتر به بيشتر).مدل اقتضايی فيدلر Fiedler’s Contingency (LPC) Model مدل رهبری موقعيتی هرسی و بلانچارد Hersey & Blanchard’s Situational Leadership Model نظريه رهبری مسير- هدف هاوس House’s Path-Goal Theory of Leadership نظريه جانشين رهبری Leadership Substitute Theory مدل تصميم هنجاری وروم و يتون و جاگو Vroom & Yetton’s & Jago Normative Decision Model بيشترکمتر
اسلاید 22: مدلهای اقتضايی رهبریبسياری از مدلهای رهبری به موازات توجه به ا رتباطات رهبر/ پيروان ، متغيرهای موقعيتی را درعملکرد رهبری دخيل می دانند. اين مدلها اقتضايی ناميده می شوند.مدلهای اقتضايی بر اين باورند که تاثير رهبر بر پيروان ، نه تنها به رفتار رهبر ، بلکه به ويژگيهای موقعيتی نيز وابسته است.يک رهبراثر بخش دريک موقعيت خاص ، الزاما در تمامی موقعيتها اثر بخش نيست.
اسلاید 23: مدل اقتضايی فرد فيدلر Fred Fiedler’s Contingency (LPC) Modelمدل فيدلر يک نظريه موقعيتی است که بر رابطه بين ويژگيهای شخصيتی رهبر و موقعيت تاکيد دارد.براساس اين مدل شخصيت رهبر و متغيرهای موقعيتی تعيين کننده شيوه ء رهبری مورد اتخاذ رهبرمی باشد .بر اساس اين مدل اثربخشی بستگی به شخصيت رهبر و موقعيت دارد.
اسلاید 24: متغيرهای موقعيتیمدل اقتضايی فرد فيدلر Fred Fiedler’s Contingency (LPC) Modelويژگيهای شخصيتی رهبرشيوهء مورد اتخاذرهبر
اسلاید 25: مدل اقتضايی فرد فيدلر(ادامه ..) Fred Fiedler’s Contingency (LPC) Modelدراين مدل مقياسی بنام «همکار با کمترين برتری» برای تعيين شيوهء مورد اتخاذ رهبر مورد استفاده قرارمی گيرد. با استفاده از مقياس همکار با کمترين برتری ، از رهبرخواسته می شود که در باره فردی که بيشترين دشواری را در وادارکردن او به کار دارد ، يا داشته است (همکار با کمترين برتری ) انديشيده ، و فرم مربوطه را که تلفيقی ازجنبه های شخصيتی رهبر و تاثير متغيرهای موقعيتی برآن می باشد، تکميل نمايد. نمره حاصله از فرم تکميل شده ، منعکس کنندهء عکس العمل احساسی رهبر نسبت به کسی است که در نظر رهبر آن فرد مانعی در مقابل رسيدن به اهداف تلقی می شود.
اسلاید 26:
اسلاید 27: مدل اقتضايی فرد فيدلر(ادامه ..) Fred Fiedler’s Contingency (LPC) Modelآندسته از رهبران که در ارزيابی همکار با کمترين برتری ، شدت بخرج دهند، نمره کمتری کسب می نمايند. فيدلر اين دسته ازرهبران را وظيفه گرا می نامد.برعکس آندسته از رهبران که علاقه مند به داشتن روابط ميان فردی نزديک با ديگران هستند ، در ارزيابی همکار با کمترين برتری ، نمره بيشتری کسب می نمايند. فيدلر اين دسته از رهبران را مردم گرا ( رابطه گرا ) می نامد.
اسلاید 28: مدل رهبری موقعيتی هرسی و بلانچارد Hersey & Blanchard’s Situational Leadership Modelتمرکز اين مدل روی پيروان می باشد.الگوی رفتاری رهبری مورد اتخاذ توسط رهبر بستگی به درجه کمال پيرو( توانايی ، آمادگی ، رغبت) دارد. براساس اين مدل توانايی ، آمادگی ، و رغبت پيرو جهت انجام وظيفه ، تعيين کننده شيوهء مورد اتخاذ جهت رهبری می باشد. به عبارت ديگر رهبران به تناسب آمادگی پيرو، شيوهء رهبری متناسب رااتخاذ می کنند.
اسلاید 29: مدل رهبری موقعيتی هرسی و بلانچارد(ادامه..) Hersey & Blanchard’s Situational Leadership Modelبراساس اين مدل ، رفتار رهبر ميتواند وظيفه گرا ، يا مردم گرا (رابطه گرا) باشد:رفتار وظيفه گرا - رهبر بر کارايی واثربخشی انجام وظايف توسط پيروان متمرکز است. رهبر وظايف ومسئوليتهای گروه يا هر يک از پيروان را اعلام ، و رهنمود صادرنموده ، واهداف را تعيين می کند.رفتار مردم گرا – رهبر ارتباط دو يا چند طرفه با پيروان را برمی گزيند . رهبر شنوا ، مشوق ، پشتيبان ، و دلواپس آسايش پيروان می باشد.
اسلاید 30: مدل رهبری موقعيتی هرسی و بلانچارد Hersey & Blanchard’s Situational Leadership Modelوظيفه گرامردم گرا ( رابطه گرا ) دستوری S1توجيهی S2 تفويضی S4 مشارکتی S3 کمال پيرو زيادکم کم زياد زيادرفتار رهبروظيفه گرا يی زيادمردم گرايی کموظيفه گرا يی کممردم گرايی کموظيفه گرا يی زيادمردم گرايی زيادوظيفه گرا يی کممردم گرايی زياد متوسط
اسلاید 31: مدل رهبری موقعيتی هرسی و بلانچارد(ادامه..) Hersey & Blanchard’s Situational Leadership Modelدستوری S1- وظيفه گرايی زياد و مردم گرايی کم . شيوه دستوری است و رهبر نحوه انجام وظيفه را تعيين و از نزديک عملکرد پيروان را زير نظر دارد. توجيهی S2 - وظيفه گرايی زياد و مردم گرايی زياد. شيوه دستوری است ولی همراه با راهنمايی ومتقاعد سازی پيروان. رهبر رهنمودهای زيادی در مورد انجام وظيفه ارائه می دهد ، وليکن او بر روابط انسانی نيز تاکيد دارد.مشارکتی S3 - مردم گرايی زياد و وظيفه گرايی کم . حالت دستوری کم و بيشترهمکاری بين رهبر وپيروان برقراراست.شيوهء رهبری شورائی و تصميمات براساس توافق جمع است.تفويضی S4 - مردم گرايی کم و وظيفه گرايی کم .رهبر مسئوليت مربوط به تصميم گيری وانجام وظيفه را به يکی از پيروان واگذار ، وفقط در جريان پيشرفت کار قرارمی گيرد.
اسلاید 32: نظريه رهبری مسير- هدف Path –Goal Theory of Leadershipنظريهء مسير – هدف جهت توضيح نحوهء اثرگذاری رفتار رهبر ، بر رضايت و عملکرد هر يک از پيروان ايجاد شده است.اين نظريه تاکيد بر رابطهء فی مابين شيوهء مورد اتخاذ رهبر ، با ويژگيها ومشخصات پيرو و موقعيت دارد.خلاصه اينکه ، رهبر با اتخاذ رفتار متناسب با نيازها و موقعيت هر يک از پيروان ، پيرو مزبور را به مسيرهمسو با اهداف هدايت می کند .
اسلاید 33: عوامل محيطی کار و وظيفه محوله به پيرو سيستم مسئوليتی حاکم عوامل مربوط به خود گروه کارینظريه رهبری مسير- هدف Path –Goal Theory of Leadership ويژگيهای پيروان باور او به توان خود در کنترل محيط توان او در انجام وظيفه تمايل او به موفقيت تجربه او تمايل او به نظم وترتيب شيوه مورد اتخاذ رهبر مردم گرا ( ارتباط گرا) وظيفه گرا (دستوری) مشارکتی موفقيتگرا اثر بخشی رهبر رضايت شغلی پيروان پذيرش رهبرتوسط پيروان انگيزش پيروان
اسلاید 34: نظريه جانشين رهبری Leadership Substitute Theory شناسايی نمودهای موقعيتی که نياز به رهبر را کاهش يا منتفی می سازند ، در اين نظريه مورد بررسی قرارمی گيرند.دونوع متغير موقعيتی که نياز به رهبر را تحت تاثير قرارمی دهند ، در اين نظريه مورد شناسايی قرارمی گيرد:جايگزينها – بعوض رهبرعمل نموده و نياز به وجود رهبر را منتفی می سازند. خنثی سازها – مانع از عملکرد اثر بخش رهبر می شوند.
اسلاید 35: نظريه جانشين رهبری Leadership Substitute Theory
اسلاید 36: مدل تصميم هنجاری وروم ، يتون ، و جاگو vroom, Yetton, & Jago Normative Decision Modelبر اساس اين مدل شيوهء مورد اتخاذ رهبر بايد بتواند منجر به بروز مشارکت مناسبی از طرف گروه پيروان در اتخاذ تصميمات گردد. اين مدل به رهبری بعنوان يک فرايند تصميم گيری نگريسته وتعيين می کند که رهبر در موقعيت های معين به چه نحوی بايد عمل کند.اثربخشی نهايی تصميمات بستگی به کيفيت تصميمات و مقبوليت تصميمات دارد. مشارکت پيروان می تواند موجب ارتقاء کيفيت و مقبوليت تصميمات شود.
اسلاید 37: مدل تصميم هنجاری وروم ، يتون ، و جاگو Vroom , Yetton , & Jago Normative Decision Modelاین مدل پنج شیوه تصمیم گیری را با ديد مشارکتی در طی یک پیوستار مورد شناسایی قرارمی دهد:شيوهء خود محور 1- (Autocratic I- AI) خودتا ن مسئله را حل کنید.شيوهء خود محور 2- (Autocratic II- AII) اطلاعات را از پیروان اخذ ، ولیکن همچنان خودتا ن تصمیم گیری کنید.شيوهء مشورتگرای 1 – (Consultative I – CI) مسئله را بصورت فردی با پیروان در میان بگذارید ، سپس خودتان تصمیم گیری کنید.شيوهء مشورتگرای 2- (Consultative II – CII) مسئله را بصورت گروهی با پیروان در میان بگذارید ، سپس خودتان تصمیم گیری کنید.شيوهء گروه محور 2- (Group II- GII) مسئله را با پیروان بصورت گروهی در میان گذاشته و سعی کنید بر یک راه حل خاص به توافق و رضایت جمعی برسید.
اسلاید 38: مدل تصميم هنجاری وروم ، يتون ، و جاگو(ادامه..) Vroom, Yetton, & Jago Normative Decision Modelاين مدل شامل يک شجرهء تصميم است که رهبر را قادرمی سازد که موقعيت را وارسی و شيوه يا نوع دخالت خود را برگزيند.با پرسش يک سری سوالات توسط رهبراز خودش درمورد ماهيت مسئله ، تصميمات ، و نتايج ، رهبر قادر به تعيين مقدار مشارکت مورد لزوم پیروان می شود.اين سوالات از مرحله يک شروع وبا استفاده از شجرهء تصميم، رهبر ميتواند به بهترين تصميم ، با توجه به پاسخهای بعمل آمده جهت سوالات ، نايل گردد.
اسلاید 39: A B C D E F G خيربلهآيا خود من اطلاعات کافیرا جهت اتخاذچنين تصميمی دارا هستم ؟ آيا مسئلهساختار يافته است ؟آيا جهت قابل اجرا بودنتصميمات ، پذيرش پيرواننسبت به تصميم اهميت دارد؟آگر تصميم را به تنهايی اتخاذ کنم ، اين احتمال وجود دارد که تصميم من مورد قبول پيروان قرارگيرد؟AI, AII, CICII, GIIGIIAI, AII, CI, CII, GIIAI, AII, CI, CIIGIICIICI, CIIAII, CI, CIIAII, CI, CII, GIICIICI, GIICIIآيا تصميمات با کيفيت بالا مورد نياز است؟آيا پيروان در نتايج حاصله از حل اين مسئله سهيم هستند؟آيا نظرات پيرواندرموردروش مناسبجهت نيل به هدف ،مغاير با نظرات مناست ، به نحوی که تصميم منجر به برخورد شود؟ CIIشجرهء تصميم
اسلاید 40: رهبری کاريزماتيک Charismatic Leadership رهبری تبديلی Transformational Leadership رهبری خدمتگزار Servant Leadership مدلهای اقتضايی که اهميت نسبتا يکسان به عوامل رهبری، يعني رهبر، پيروان ، و موقعيت قائل هستند.
اسلاید 41: رهبری کاريزماتيک Charismatic Leadershipبراساس اين مدل رفتار سمبليک رهبر دارد که پيروان را جهت متابعت از اهداف سازمانی يا نيات شخصی رهبر ، متحول می سازد.رهبران کاريزماتيک ، با استفاده از توانايی های شخصی شان ، قادر به تاثير گذاری عميق و خارق العاده در پيروان هستند.در اين مدل رهبر دارای موهبتی ويژه تلقی شده و پيروان او را در حد پرستش دوست داشته و ستايش می کند.
اسلاید 42: رهبری کاريزماتيک (ادامه..) Charismatic Leadershipنمودهای رهبری کاريزماتيک:پيروان به صحت ديدگاههای رهبر اطمينان کامل دارند.پذيرش بی چون وچرای رهبر.علاقه پيروان به رهبر.رغبت پيروان به اطاعت از رهبر.حالتهای منفی ومثبت رهبری کاريزماتيک: منفیتحکيم قدرت فردی رهبر.محوريت بخشيدن به خود توسط رهبر. مثبت تحکيم وتاکيد بر قدرت جمعی.توانا سازی پيروان توسط رهبر.
اسلاید 43: رهبری تبديلی Transformational Leadershipبراساس اين مدل ، رهبر وپيروان انگيزش و روحيات يکديگر را متقابلا ارتقاء می بخشند.رهبری تبديلی بنيادهايی ايجاد می نمايد که پيروان بيش از حد انتظار تعالی می يابند. نمودهای رهبری تبديلی تغيير وتحول در ارزشها ، الزامات ، و ديدگاههای پيروان توانا سازی پيروان تغيير وتحول سازمان جهت تطا بق با محيط
اسلاید 44: رهبری تبديلی (ادامه..) Transformational Leadership ويژگيهای رهبری تبديلی کاريزما- ترسيم دور نما و ماموريت ، القاء سربلندی ، احترام ، اطمينان به پيروان.الهام بخشی - ابراز انتظارات متعالی ، استفاده از نمادها جهت تمرکز تلاشها ، ابراز نيات با اهميت با روشهای ساده. انگيزش ادراکی – ارتقاء درک ، عقلانيت ، و دقت در حل مسئله.توجهات فردی – ابراز احترام نسبت به پيروان ، ارتباط فردی با تک تک پيروان ، تعليم و توصيه به پيروان.
اسلاید 45: رهبری تبدیلیTransformationalLeadershipخلق وترسیم یک دور نماابراز و به اشتراکگذاشتن دور نمای ترسیمی ایجاد تعهد و التزامطرح ریزی برای دورنمای ترسیمیعناصر رهبری تبدیلی
اسلاید 46: نظریه عاملیتاین نظریه بر مدل انسان اقتصادی استوار استاین نظریه فرد گرا استمدیران ومالکان در تعارض نهادین اسیرند(هرکدام بدنبال نفع خود میباشند)در عصر حاضر مدیران بعنوان کارگزاران مالکان در سازمان فعالیت می کننددر بخش دولتی مردم صاحبان اصلی قلمداد می شوند و مدیران دولتی عامل آنها هستند
اسلاید 47: نظریه انتخاب عمومیpublic choice))اساس این نظریه بر نفع طلبی انسان بنا نهاده شده است تاکید بر این دارد که کارگزاران دولتی با انگیزه های حداکثر سازی منافع فردی(حقوق و مزایا،اعتبار دولتی،و قدرت و مقام)
اسلاید 48: سیستم نظارت در نظریه عاملیتوجود هیات مدیره در شرکتهای سهامینظارت مجلس بر مدیران دولتی ایجاد سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد مدیران
اسلاید 49: مقایسه مدیریت خادم و کار گزار
اسلاید 50: رهبری خدمتگزار Servant Leadershipبراساس اين مدل اصلی ترين وظيفه رهبر خدمت به پيروان خود می باشد.براساس این مدل وظيفه رهبر خدمت همراه با توجه به مسائل اخلاقی و محيطی می باشد.رهبران خدمتگذار به پيروان خود گوش فرا داده ، در مقابل انان پاسخگو بوده واز آنان حمايت می کنند. آنها موانع عملکرد مطلوب پيروان را در محيط کار، برطرف می سازند.رهبر خدمتگذار از رشد وتوسعه پيروان استقبال نموده ، و همزمان با دنبال کردن انتظارات سازمان ازعملکرد پيروان ، به مراقبت و حمايت از آنان می پردازد.
اسلاید 51: جمع بندی
اسلاید 52: شيوهء رهبري اثربخشهيچ يك ازرويكردهاي رهبري را نمي توان في نفسه صحيح يا ناصحيح پنداشت.ميتوان چنين انگاشت كه سبك يا رويكرد رهبري خاصي مناسبت بيشتري براي موقعيت مشخصي داشته باشد.نهايتا اينكه اثر بخشي به تناسب سبك رهبري مورد اتخاذ ، با موقعيت مربوطه و پيروان ، وابسته است.
اسلاید 53: چگونه ميتوانيد رهبراثربخشی باشيدازشيوهء رهبری متناسب با موقعيت و پيروان خود استفاده کنيد.شيوهء رهبری «خاص» خودتان راايجادکنيد. شيوه ای ترکيبی ازنکات موثر شيوه ها و رويکردهای گوناگون .به خاطر داشته باشيد که رهبران اثر بخش دائما به ارزيابی مجدد خود ، ديگران ، ومحيط خودشان می پردازند.
اسلاید 54: خود بهساز و خود آگاه بصيرالهام بخش و تواناساز فداکار و پایدار ارتباط گرمشوق تغييرتفکر استراتژيکموثق و متواضعنگاهی اجمالی به عملکرد وويژگيهای رهبران اثر بخش
اسلاید 55: ويژگيهای رهبرشايسته صفتهای شخصيتی استقلال ( ناهمرنگی ) ابتکار وخلاقيت بی عيبی شخصی اعتماد به خود تواناييها هوشمندی قدرت داوری و مصمم بودن آگاهی روانی سخن مهارتهای اجتماعی توانايی تقويت همکاری توانايی اداره حس همکاری محبوبيت و وجهه مردم آميزی مشارکت اجتماعی ظرافت اجتماعی وتدبير انطباق پذيری سازگاری ( بهنجاری) پرخاشگری وقاطعيت سلطه گری توازن عاطفی وتسلط برعواطف
اسلاید 56: رهبری Leadershipپايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.