صفحه 1:
صفحه 2:
9
صفحه 3:
هدف کی
آشنا کردن و توانمندسازي بر ۳
زمينهي روابط بينفردي مؤثر
اهداف ویژه ۱
ل ا 2ك
* توانمندسازي دانشجویان در زمینه ایجاد روابط بينفردي
مؤثر.
صفحه 4:
ayes شناسي
رواني
اجتماعي
ESPEN
صفحه 5:
۳
رواني
اجتماعي
خانوادگي
هوشي
اقتصادي
صفحه 6:
۳
و ويژگيهاي مکمل
0( 4
ع ع
6 6
م( 6(
Ce) 6
9 0(
صفحه 7:
رابطه دوستانه
صفحه 8:
۳0
خودگشايي فزاینده هر فرد در مقابل ديگري
| Tee ee Set Tee ene gort
۳ هموار: بکواخت و تابت
نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار كردن
نشان دادن گرمي و پذیرش نسبت به فرد دیگر
ییاز رورت ري
قابل اعتماد بودن
یت
صفحه 9:
9)مانع برقراري ارتباط
بر را
۱
ery as
ل ال اک ره
وادار سازي از طريق استدلال» سخنراني يا بحث كردن
قصاوت كردن اننقاد كردن الق ت کردن و عصر
شمردن ديگري
ا ا ا
ا ا ا ا 000
تفسيرء تحليل و تشخيص روي هم كذاشتن
اطمینان بخشي» همحسي» و حمایت
3200000
پرتکردن حواس, عوض کردن صحبت و گول زدن
صفحه 10:
چرا این پیامها غلط هستند
٠ همه اين بيامها در يي آن هستند كه فرد مقابل را
عوض كنند و نه اينكه او را آنجنانكه هست بيذيرند
٠» همه آنها در يي آن هستند كه طرز فكرء رفتار يا
rer py rer veer] ا ۳
را همانطور که هست بپذیرند.
* يعني امم بدیر 7
صفحه 11:
roe
همدلي هده
همدلي يعني:
٠ ظرفيت و توانايي اينكه خود را جاي ديكران بكذاريم
Peers ees ere
احساسات آنها را در مورد جيزهاي مختلف بفهميم ٠
صفحه 12:
گوشدادن فعال
۰ چرا گوش دادن فعال يك مهارت ارزشمند است؟
eS Yes Toe Ten tes AS-i ل لل
0
صفحه 13:
گوش دادن فعال روشي است براي ایجاد
nee ۵
5
٠ درك و منعكس كردن احساسات فررد مقابل
٠» دريك و منعكس كردن دليل اين احساسات
صفحه 14:
٠ كوش دادن فعال يعني بازكويي جملات طرف مقابل با
كلمات و جملات خودمان.
ل ا 1ت
* نشان مي دهد که ما گوشميدهيم» علاقهمند هستیم و
موضوع برایمان مهم است.
صفحه 15:
TF كه ما با هر
جيزي كه طرف مقابل ميكويد موافق هستيم؟
55
٠ هدف اين است كه به فرد مقابل نشان بدهيم كه ما
مایلیم حرفهاي او را گوش ا او ربا بدانیم
صفحه 16:
كوش دادن فعال جه فايده اي براي ارتباط ما
مإ
٠ وقتي كسي به ما نشان ميدهد كه به شنيدن حرفاها و
ea rer ا 0
* احساس خوبي در موريد طريف مقابل در ما ايجاد ميكند.
* بازگويي و بررسي حرفهاي فرد مقابل باعث ميشود
که اگرسوء تفاهم یا سوء برداشتي وجود دارد برطرف
شود.
صفحه 17:
مهارت بیشتر در گوش دادن فعال
5
5 بسشها و عبارات كد
مهارتهاي گوشدادن
صفحه 18:
9 verre.
ری اي چم رال جر ديعس رن
شروع ميشوند. ۳
Ten ener 0
توضيح دهد.
پرسیدن اینگونه سوالات باعث ميشود که فرد مقابل فرصتي
ا ل ENS on OE EGER
اين يرسشها به فرد مقابل را تشويق به حرف زدن ميكند.
5 3 ال ل ا ا ال poe Cane en pr ygn
حرف زدن طفره ميرودء ساكت است ويا وارد جزئیات
نميشود.
0 ا ا YS peo
صفحه 19:
اين جملات خلاصه كردن آن جيزي است كه فرد مقابل كفته است.
عزت نفس فرد مقابلتان را بالا ميبرد چون ميبیند شما کاملاً به او
كوش فرا دادهايد.
0 ا ا ا ا ا aon
به فرد مقابلتان كمك ميكند كه بعد از شنيدن خلاصه شماء افكارش
را مرتب كند
خلاصه سازي باعث ميشود رئوس مشكلات و اختلاف نظرها
eS ey ا ا ا ۱
ae Sad ا ليك
گرفته ميشود
۱ Oy es ECCT eT wt Tees here ean
Pec ey)
صفحه 20:
سؤالات و عبارتهاي خنثي
اين عبارتها به فرد مقابل كمك ميكند راحتتر صحبت
كند.
اين عبارتها در مقايسه با سؤالات باز متمركزتر هستند.
فرد مقابل ميفهمد شما در مورد كدام قسمت ميخواهيد
بيشتر بدانيد.
به كسترده تر كريدن ارتباط كمك ميكنند جون به شما
اطلاعات بيشتري مي دهند.
با اين يرسشها و عبارات به فرد مقابلتان نشان ميدهيد
كه جقدر به موضوع علاقمند هستيد و كوش ميكنيد.
صفحه 21:
دادن و گرفتن باز خورد سازنده
* پیام "تو*
rs
0
* پیام آمن
صفحه 22:
* فکر ميکنید اگر فرد مقابلتان با شما اين طور حرف
بزند چه احساس ميکنید؟
صفحه 23:
پیام" من"
yes 9 بيام “من” راه بهتري براي برقراري ايتباط است؟
٠» وقتي ما جمله را با “من” شروع ميكنيم؛ مسئوليت آن
جمله را به عهده ميگيريم.
_ بيووح م ١ کر
تقصير ريا كردن ديكران مياندازد.
صفحه 24:
حل اختلاف
٠ هرفردي منحصر بهفرد و ويزه است و با همدي آدمهاي
ديكر فريق داريد.
صفحه 25:
اختلاف چه فوايدي دارد؟
اختلاف نظر تغییر را تشویق ميکند.
اختلاف زندكي را جالبتر ميكند.
زماني که اختلاف نظر بين تصميمكيرندكان وجود دارد»
em CTE Lyte ا ل RECTED SNe ee Tee
اختلاف نظر به شما كمك ميكند خودتان رابه عنوان يك فرد
ن اختلاف ميتواند باعث تفريح و شادي افراد كردد
اختلاف نظر ميتواند روابط را غنيتر وعميقتر نمايد.
دان
صفحه 26:
ملاكهاي سازنده بودن حل اختلاف
tee Eng FPN 9] ا 2 ER
مقابل را توانمندتر کند تا بهتر با هم کار کنیم و تعاملات بهتري
داشتهباشیم» تعارض به صورت سازنده حل شدهاست.
اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض بیشتر همدیگر را دوست داشته به
هم علاقمند شده و به هم بیشتر اعتماد کننده اختلاف به طور سازنده
wea) ond Ja
RPE Spree Ret Ce Bier re ner cca eet me Ce ae as)
نیز اختلاف به صورت سازنده حل شده است.
و بالاخره اكر هردوي ما خود را در حل مسايل و اختلافات در آينده
توانمندتر ببینیم» اختلاف به شيوهاي سازنده حل شدهاست.
صفحه 27:
۰۱
٠ رسيدن به اهداف شخصي
٠ حفظ رابطه خوب با ديكران
صفحه 28:
سبكهاي حل اختلاف
صفحه 29:
قواعد حل اختلاف
در مورد قواعد و مقررات از قبل توافق كنيد.
زماني را انتخاب كنيد كه هردو راحت باشيد.
اگر. عصبانیت بالا گرفت. از هم فاصله بگیرید و
قرار بكذاريد كه سر يك ساعت خاص بركريديد.
اكر لازم است ان ساعت شماطه دار استفاده كنيد.
به نوبت گوینده و شنونده باشید و در هر حالت از
قواعد پيروي کنید:
صفحه 30:
وقتي نقش كوينده را داريد
ا بدهید که شما مسئله را چگونه ميبینید.
* بر مسئله متمرکز بشوید و نه بر شخص.
۳
صفحه 31:
وقتي نقش شنونده را داريد
* سوال بپرسید تا کاملاً بفهمید موضوع چیست.
Sere WEY) SB e Te ل ل
٠ كوش كنيد و از قضاوت در باره آنجه كه كوينده
صفحه 32:
قواعد حل اختلاف (ادامه)
هر فردي نظرش را بیان کند.
ee هر دو نفر نظراتشان را بیان کردند» به توافق برسید
چیست؟
ردن هر چه که به نظرتان ميرسد بیان کنید.
BRR Ps re COO RC I Ke CORTE
در مورد رامحلي كه با نيازهاي هردوي شما منطبق است به
توافق برسيد.
ال ا ل ا ا ا |
ا ل ا
صفحه 33:
۳
٠ به ياسخهاي فيزيكي خود توجه كنيد. آيا قلبتان تند ميزند؟
grep cen] C) ا ل ا ا 7 Peper
خودتان استراحت بدهید.
* از اتاق بیرون بروید. رانندگي کنید. يك کار آرامشبخش
انجام دهید.
٠ آكاهانه سعي كنيد عصبانيت خود را كاهش دهيد. با
خودتان حرف بزنيد.
صفحه 34:
۱
* کم بودن وقت و زمان
۶ بي صبري و کم حوصلگي
صفحه 35:
چطور ميتوان بر اين موانع غلبه کرد؟
٠ بسياري از عصبانيتهاي ما فقط به اين دليل اتفاق
ae WOE renee eee Pe Cs)
ES EC ETE CONE YORU ۹
صفحه 36:
يك ياسخ بهتر
ء محدوديت تعيين كنيد.
٠ منتظر نشويد تا فرد مقابلتان كارهايتان را انجام دهد.
۳
صفحه 37:
٠ از اين كاركاه جه آموختيد؟
0 0 Cea
صفحه 38:
nC cD) در
آموزش مهارتهای زندگی
لسن
Te) ies) ۱۳
eR are by Cay ome Cerone)
صفحه 39:
با تشکر از
RO re See eB Sy ea
وآموزش پزشکی
معاونت دانشجويي ies ey ا Pe
تهران
۱ ea ee
سركار i> 650 بهداشت» درمان و
آموزش پزشکی در امور زنان
سل
ese Ue oe TUT] 4ه
دفترامورزنان
sas cna
صفحه 40:
ل
eee ere ee eer) 00
دکتر هما قرائی - کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت درمان و آموزش
پزشکی
و از ۱۳
تس
سودابه طايرى كارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت» درمان و آموزش
بزشكى
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
1
روابط بينفردي مؤثر
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
2
هدف كلي:
آشنا كردن و توانمندسازي دانشجويان در
زمينهي روابط بينفردي مؤثر
اهداف ويژه
• آشنا كردن دانشجويان با مفاهيم روابط بينفردي مؤثر.
• توانمندسازي دانشجويان در زمينه ايجاد روابط بينفردي
مؤثر.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
3
خود شناسي
•
•
•
•
•
•
رواني
اجتماعي
خانوادگي
هوشي
اقتصادي
فيزيكي
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
4
ديگري شناسي
•
•
•
•
•
•
رواني
اجتماعي
خانوادگي
هوشي
اقتصادي
فيزيكي
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
5
همتايي ويژگيها
ويژگيهاي مشابه
)1
)2
)3
)4
)5
)6
ويژگيهاي مكمل
)1
)2
)3
)4
)5
)6
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
6
رابطه دوستانه
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
7
اعتماد
•
•
•
•
•
•
•
خودگشايي فزاينده هر فرد در مقابل ديگري
يقين حاصل كردن از اينكه رفتار شما در مقابل فرد ديگر
همواره يكنواخت و ثابت است.
نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار كردن
نشان دادن گرمي و پذيرش نسبت به فرد ديگر
اجتناب از برخورد قضاوتي نسبت به فرد مقابل
قابل اعتماد بودن
صادق بودن
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
8
12مانع برقراري ارتباط
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
دستور دادن ،هدايت كردن ،ابالغ كردن
اخطار ،تهديد ،متنبه كردن
موعظه ،نصيحت
توصيه ،پيشنهاد يا راه حل ارائه دادن
وادار سازي از طريق استدالل ،سخنراني يا بحث كردن
قضاوت كردن ،انتقاد ك33ردن ،مخ33الفت ك33ردن و مقص33ر
شمردن ديگري
تحسين ،تأييد ،موافقت ،ارزشيابي مثبت
اسم روي هم گذاشتن ،مسخره كردن و تحقير كردن
تفسير ،تحليل و تشخيص روي هم گذاشتن
اطمينان بخشي ،همحسي ،و حمايت
وارسي ،پرسش و بازپرسي
پرتكردن حواس ،عوض كردن صحبت و گول زدن
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
9
چرا اين پيامها غلط هستند
• همه اين پيامها در پي آن هستند كه فرد مقابل را
عوض كنند و نه اينكه او را آنچنانكه هست بپذيرند
• همه آنها در پي آن هستند كه طرز فكر ،رفتار يا
احساسات طرف مقابل را عوض كنند و نه اينكه او
را همانطور كه هست بپذيرند.
• يعني “عدم پذيرش”
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
10
همدلي و پذيرش
همدلي يعني:
• ظرفيت و توانايي اينكه خود را جاي ديگران بگذاريم
• واقعيات را از ديد آنها ببينيم
• احساسات آنها را در مورد چيزهاي مختلف بفهميم
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
11
گوشدادن فعال
• چرا گوش دادن فعال يك مهارت ارزشمند است؟
• چرا گوش دادن فعال براي روابط بين فردي مؤثر،
خوب است؟
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
12
گوش دادن فعال روشي است براي ايجاد
فضاي همدلي ،پذيرش و درك و فهم متقابل
گوش دادن فعال دو مرحله دارد:
• درك و منعكس كردن احساسات فرد مقابل
• درك و منعكس كردن دليل اين احساسات
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
13
• گوش دادن فعال يعني بازگويي جمالت طرف مقابل
با كلمات و جمالت خودمان.
• به ما ميگويد آيا درست فهميدهايم يا نه.
• نشان مي دهد كه ما گوشميدهيم ،عالقهمند هستيم و
موضوع برايمان مهم است.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
14
آيا گوش دادن فعال به اين معناست كه ما با هر
چيزي كه طرف مقابل ميگويد موافق هستيم؟
• نه
• هدف اين است كه به فرد مقابل نشان بدهيم كه ما
مايليم حرفهاي او را گوش داده و نظر او را بدانيم
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
15
گوش دادن فعال چه فايدهاي براي ارتباط ما
دارد؟
• وقتي كسي به ما نشان ميدهد كه به شنيدن حرفها و
نظرات ما عالقمند است ،احساس خوبي به ما ميدهد.
• احساس خوبي در مورد طرف مقابل در ما ايجاد ميكند.
• بازگويي و بررسي حرفهاي فرد مقابل باعث ميشود
كه اگرسوء تفاهم يا سوء برداشتي وجود دارد برطرف
شود.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
16
مهارت بيشتر در گوش دادن فعال
•
•
•
•
پرسشهاي باز
جمالت خالصه سازي
پرسشها و عبارات خنثي
مهارتهاي گوشدادن
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
17
پرسشهاي باز
•
•
•
•
•
•
اين پرسشها با كلماتي مثل چه ،چرا ،چطور يا برايم تعريSSف كن
شروع ميشوند.
اين پرسشها باعث ميشوند كه فرد موضوع را كامًال باز كنSSد و
توضيح دهد.
پرسيدن اينگونه سؤاالت بSSاعث ميشSSود كSه فSSرد مقابSSل فرصSتي
پيدا كند تا بگويد چه فكر ميكند يا چه احساس ميكند.
اين پرسشها به فرد مقابل را تشويق به حرف زدن ميكند.
اين پرسشها بخصوص زماني خيلي مفيد هستند كه فSSرد مقابSSل از
حSSSرف زدن طفSSSره ميرود ،سSSSاكت اسSSSت و يSSSا وارد جزئيSSSات
نميشود.
اين پرسشها باعث تخليه احساسات منفي ميشوند.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
18
جمالت خالصه سازي
•
•
•
•
•
•
•
اين جمالت خالصه كردن آن چيزي است كه فرد مقابل گفته است.
عزت نفس فرد مقابلتان را باال ميبرد چون ميبيند شما كامًال به او
گوش فرا دادهايد.
به شما كمك ميكند بر واقعيات متمركز شويد و نه بر هيجانها.
به فرد مقابلتان كمك ميكند كه بعد از شنيدن خالصه شما ،افكارش را
مرتب كند
خالصه سازي باعث ميشود رئوس مشكالت و اختالف نظرها معلوم
شود و بتوانيم يكي به يك با آنها مواجه شويم.
با تمركز بر يك موضوع خاص جلوي قاطي شدن موضوعات گرفته
ميشود
با خالصه سازيمي توانيم موضوعات مهم را از موضوعات غير مهم
جدا كنيم.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
19
سؤاالت و عبارتهاي خنثي
•
•
•
•
•
اين عبارتها به فرد مقابل كمك ميكند راحتتر صحبت
كند.
اين عبارتها در مقايسه با سؤاالت باز متمركزتر هستند.
فرد مقابل ميفهمد شما در مورد كدام قسمت ميخواهيد
بيشتر بدانيد.
به گسترده تر كردن ارتباط كمك ميكنند چون به شما
اطالعات بيشتري مي دهند.
با اين پرسشها و عبارات به فرد مقابلتان نشان ميدهيد كه
چقدر به موضوع عالقمند هستيد و گوش ميكنيد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
20
دادن و گرفتن باز خورد سازنده
• پيام ”تو“
• پيام ”من“
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
21
پيام ”تو“
• فكر ميكنيد اگر فرد مقابلتان با شما اين طور حرف
بزند چه احساس ميكنيد؟
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
22
پيام” من“
• چرا پيام “من” راه بهتري براي برقراري ارتباط است؟
• وقتي ما جمله را با “من” شروع ميكنيم ،مسئوليت آن
جمله را به عهده ميگيريم.
• پيام “من” كمتر محكوم كننده و منفي است و كمتر
تقصير را گردن ديگران مياندازد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
23
حل اختالف
• هرفردي منحصر بهفرد و ويژه است و با همهي آدمهاي
ديگر فرق دارد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
24
اختالف چه فوايدي دارد؟
•
•
•
•
•
•
اختالف نظر تغيير را تشويق ميكند.
اختالف زندگي را جالبتر ميكند.
زماني كه اختالف نظر بين تصميمگيرندگان وجود دارد،
تصميمهاي مناسبتر و بهتري ميتواند گرفتهشود.
اختالف نظر به شما كمك ميكند خودتان رابه عنوان يك فرد
بشناسيد.
داشتن اختالف ميتواند باعث تفريح و شادي افراد گردد
اختالف نظر ميتواند روابط را غنيتر وعميقتر نمايد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
25
مالكهاي سازنده بودن حل اختالف
•
•
•
•
اگر به دنبال تعارض و اختالف ،رابطه مستحكمشده و ما و فرد
مقابل را توانمندتر كند تا بهتر با هم كار كنيم و تعامالت بهتري
داشتهباشيم ،تعارض به صورت سازنده حل شدهاست.
اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض بيشتر همديگر را دوست داشته به
هم عالقمند شده و به هم بيشتر اعتماد كنند ،اختالف به طور سازنده
حل شده است.
اگر هر دو نفر از نتيجه اختالف احساس رضايت و خشنودي كنند
نيز اختالف به صورت سازنده حل شده است.
و باالخره اگر هردوي ما خود را در حل مسايل و اختالفات در آينده
توانمندتر ببينيم ،اختالف به شيوهاي سازنده حل شدهاست.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
26
سبكهاي حل اختالف
• رسيدن به اهداف شخصي
• حفظ رابطه خوب با ديگران
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
27
سبكهاي حل اختالف
خرس كوچولو
جغد
روباه
كوسه
الك پشت
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
28
قواعد حل اختالف
•
•
•
•
•
در مورد قواعد و مقررات از قبل توافق كنيد.
زماني را انتخاب كنيد كه هردو راحت باشيد.
اگر عصبانيت باال گرفت ،از هم فاصله بگيريد و
قرار بگذاريد كه سر يك ساعت خاص برگرديد.
اگر الزم است از ساعت شماطه دار استفاده كنيد.
به نوبت گوينده و شنونده باشيد و در هر حالت از
قواعد پيروي كنيد:
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
29
وقتي نقش گوينده را داريد
• توضيح بدهيد كه شما مسئله را چگونه ميبينيد.
• بر مسئله متمركز بشويد و نه بر شخص.
• از پيام من استفاده كنيد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
30
وقتي نقش شنونده را داريد
• سؤال بپرسيد تا كامٌال بفهميد موضوع چيست.
• موضوعات را آنطوري كه فهميدهايد خالصه كنيد.
• گوش كنيد و از قضاوت در باره آنچه كه گوينده
ميگويد پرهيز كنيد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
31
قواعد حل اختالف (ادامه)
•
•
•
•
•
•
•
هر فردي نظرش را بيان كند.
وقتي هر دو نفر نظراتشان را بيان كردند ،به توافق برسيد
كه مشكل چيست؟
راهحلها را هر چه كه به نظرتان ميرسد بيان كنيد.
بگوييد كه هركدام از شما مايلييد چه اقداماتي انجام دهيد.
در مورد راهحلي كه با نيازهاي هردوي شما منطبق است به
توافق برسيد.
در مورد طرح عمل (نحوه عمل كردن) به توافق برسيد.
شروع كنيد و عمل كنيد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
32
هشدار! خونسردي قلب حل اختالف است.
• به پاسخهاي فيزيكي خود توجه كنيد .آيا قلبتان تند ميزند؟ آيا تندتر
نفس مي كشيد؟ اگر اينطور است ،يك ساعت به خودتان استراحت
بدهيد.
• از اتاق بيرون برويد .رانندگي كنيد .يك كار آرامشبخش انجام دهيد.
• آگاهانه سعي كنيد عصبانيت خود را كاهش دهيد .با خودتان حرف
بزنيد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
33
بزرگترين موانع فرايندي نظير اين چيست؟
• كم بودن وقت و زمان
• بي صبري و كم حوصلگي
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
34
چطور ميتوان بر اين موانع غلبه كرد؟
• بسياري از عصبانيتهاي ما فقط به اين دليل اتفاق
ميافتند كه وقت صرف نميكنيم كه از قبل فكر كنيم و
راهحلهاي ديگري بهجاي عصباني شدن پيدا كنيم.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
35
يك پاسخ بهتر
•
•
•
محدوديت تعيين كنيد.
منتظر نشويد تا فرد مقابلتان كارهايتان را انجام دهد.
قاطع برخورد كنيد.
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
36
جمعبندي
• از اين كارگاه چه آموختيد؟
• چه احساسي داريد؟
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
37
راهنمای عملی برگزاری کارگاههای
آموزش مهارتهای زندگی
ويژه دانشجويان
دکتر الدن فتٰی -دكتر فرشته موتابي
شهرام محمدخانی -مهرداد كاظم زاده عطوفی
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
38
با تشکر از
سرپرست حوزه امور فرهنگی و رفاهی دانشجويان وزارت بهداشت ،درمان
وآموزش پزشکی
معاونت دانشجويي فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی
تهران
سرکار خانم دکتر کيهانی ـ عضو هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سرکار خانم دکتر رنجبر نوازی ـ مشاور سابق وزير بهداشت ،درمان و
آموزش پزشکی در امور زنان
دفتر امور زنان
وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
39
:ناظرين علمی و اجرايی
دکتر جعفر بوالهری ـ عضو هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ايران
دکتر هما قرائی ـ کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت ،درمان وآموزش
پزشکی
عاطفه خوشنواز ـ کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت ،درمان وآموزش
پزشکی
سودابه طايری ـ کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش
پزشکی
دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي
40