صفحه 1:

صفحه 2:
9

صفحه 3:
‎ayes‏ شناسي رواني اجتماعي ‎ESPEN‏

صفحه 4:
۳ رواني اجتماعي خانوادگي هوشي اقتصادي

صفحه 5:
۳ و ويژگي‌هاي مکمل 0( 4 ع ع 6 6 م( 6( ‎Ce)‏ 6 9 0(

صفحه 6:
رابطه دوستانه

صفحه 7:
۳0 خودگشايي فزاینده هر فرد در مقابل ديگري | Tee ee Set Tee ene gort ۳ ‏هموار: بکواخت و تابت‎ نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار كردن نشان دادن گرمي و پذیرش نسبت به فرد دیگر ییاز رورت ري قابل اعتماد بودن یت

صفحه 8:
9)مانع برقراري ارتباط بر را ۱ ‎ery as‏ ل ال اک ره وادار سازي از طريق استدلال» سخنراني يا بحث كردن قصاوت كردن اننقاد كردن الق ت کردن و عصر شمردن ديگري ا ا ا ا ا ا ا 000 تفسيرء تحليل و تشخيص روي هم كذاشتن اطمینان بخشي» هم‌حسي» و حمایت 3200000 پرت‌کردن حواس, عوض کردن صحبت و گول زدن

صفحه 9:
چرا این پیام‌ها غلط هستند ‎٠‏ همه اين بيامها در يي آن هستند كه فرد مقابل را عوض كنند و نه اينكه او را آنجنانكه هست بيذيرند ‎٠»‏ همه آنها در يي آن هستند كه طرز فكرء رفتار يا ‎rer py rer veer]‏ ا ۳ را همان‌طور که هست بپذیرند. ‏* يعني امم بدیر 7

صفحه 10:
roe ‏همدلي هده‎ همدلي يعني: ‎٠‏ ظرفيت و توانايي اينكه خود را جاي ديكران بكذاريم ‎Peers ees ere ‏احساسات آنها را در مورد جيزهاي مختلف بفهميم‎ ٠

صفحه 11:
گوش‌دادن فعال ۰ چرا گوش دادن فعال يك مهارت ارزشمند است؟ ‎eS Yes Toe Ten tes AS-i‏ ل لل ‎0

صفحه 12:
گوش دادن فعال روشي است براي ایجاد ‎nee‏ ۵ 5 ‎٠‏ درك و منعكس كردن احساسات فررد مقابل ‎٠»‏ دريك و منعكس كردن دليل اين احساسات

صفحه 13:
‎٠‏ كوش دادن فعال يعني بازكويي جملات طرف مقابل با كلمات و جملات خودمان. ‏ل ا 1ت ‏* نشان مي دهد که ما گوش‌ميدهيم» علاقه‌مند هستیم و موضوع برایمان مهم است.

صفحه 14:
‎TF‏ كه ما با هر جيزي كه طرف مقابل ميكويد موافق هستيم؟ 55 ‎٠‏ هدف اين است كه به فرد مقابل نشان بدهيم كه ما مایلیم حرفهاي او را گوش ا او ربا بدانیم

صفحه 15:
كوش دادن فعال جه فايده اي براي ارتباط ما مإ ‎٠‏ وقتي كسي به ما نشان ميدهد كه به شنيدن حرفاها و ‎ea rer‏ ا 0 ‏* احساس خوبي در موريد طريف مقابل در ما ايجاد ميكند. * بازگويي و بررسي حرف‌هاي فرد مقابل باعث مي‌شود که اگرسوء تفاهم یا سوء برداشتي وجود دارد برطرف شود.

صفحه 16:
مهارت بیشتر در گوش دادن فعال 5 5 بسش‌ها و عبارات كد مهارت‌هاي گوش‌دادن

صفحه 17:
9 verre. ری اي چم رال جر ديعس رن شروع ميشوند. ۳ ‎Ten ener‏ 0 توضيح دهد. پرسیدن این‌گونه سوالات باعث مي‌شود که فرد مقابل فرصتي ا ل ‎ENS on OE EGER‏ اين يرسشها به فرد مقابل را تشويق به حرف زدن ميكند. 5 3 ‏ال ل ا ا ال‎ poe Cane en pr ygn ‏حرف زدن طفره ميرودء ساكت است ويا وارد جزئیات‎ ‏نميشود.‎ 0 ‏ا ا‎ YS peo

صفحه 18:
اين جملات خلاصه كردن آن جيزي است كه فرد مقابل كفته است. عزت نفس فرد مقابلتان را بالا مي‌برد چون مي‌بیند شما کاملاً به او كوش فرا دادهايد. 0 ‏ا ا ا ا ا‎ aon ‏به فرد مقابلتان كمك ميكند كه بعد از شنيدن خلاصه شماء افكارش‎ ‏را مرتب كند‎ خلاصه سازي باعث ميشود رئوس مشكلات و اختلاف نظرها ‎eS ey‏ ا ا ا ۱ ‎ae Sad‏ ا ليك گرفته مي‌شود ‎۱ Oy es ECCT eT wt Tees here ean ‎Pec ey)

صفحه 19:
سؤالات و عبارتهاي خنثي اين عبارتها به فرد مقابل كمك ميكند راحتتر صحبت كند. اين عبارتها در مقايسه با سؤالات باز متمركزتر هستند. فرد مقابل ميفهمد شما در مورد كدام قسمت ميخواهيد بيشتر بدانيد. به كسترده تر كريدن ارتباط كمك ميكنند جون به شما اطلاعات بيشتري مي دهند. با اين يرسشها و عبارات به فرد مقابلتان نشان ميدهيد كه جقدر به موضوع علاقمند هستيد و كوش ميكنيد.

صفحه 20:
دادن و گرفتن باز خورد سازنده * پیام "تو* rs 0 * پیام آمن

صفحه 21:
* فکر مي‌کنید اگر فرد مقابلتان با شما اين طور حرف بزند چه احساس مي‌کنید؟

صفحه 22:
پیام" من" ‎yes 9‏ بيام “من” راه بهتري براي برقراري ايتباط است؟ ‎٠»‏ وقتي ما جمله را با “من” شروع ميكنيم؛ مسئوليت آن جمله را به عهده مي‌گيريم. ‎ _‏ بيووح م ‎١‏ کر تقصير ريا كردن ديكران مياندازد.

صفحه 23:
حل اختلاف ‎٠‏ هرفردي منحصر بهفرد و ويزه است و با همدي آدمهاي ديكر فريق داريد.

صفحه 24:
اختلاف چه فوايدي دارد؟ اختلاف نظر تغییر را تشویق مي‌کند. اختلاف زندكي را جالبتر ميكند. زماني که اختلاف نظر بين تصميمكيرندكان وجود دارد» ‎em CTE Lyte‏ ا ل ‎RECTED SNe ee Tee‏ اختلاف نظر به شما كمك ميكند خودتان رابه عنوان يك فرد ن اختلاف ميتواند باعث تفريح و شادي افراد كردد اختلاف نظر ميتواند روابط را غنيتر وعميقتر نمايد. دان

صفحه 25:
ملاكهاي سازنده بودن حل اختلاف ‎tee Eng FPN 9]‏ ا 2 ‎ER‏ ‏مقابل را توانمندتر کند تا بهتر با هم کار کنیم و تعاملات بهتري داشته‌باشیم» تعارض به صورت سازنده حل شده‌است. ‏اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض بیشتر هم‌دیگر را دوست داشته به هم علاقمند شده و به هم بیشتر اعتماد کننده اختلاف به طور سازنده ‎wea) ond Ja‏ ‎RPE Spree Ret Ce Bier re ner cca eet me Ce ae as) ‏نیز اختلاف به صورت سازنده حل شده است.‎ ‏و بالاخره اكر هردوي ما خود را در حل مسايل و اختلافات در آينده توانمندتر ببینیم» اختلاف به شيوه‌اي سازنده حل شده‌است.

صفحه 26:
۰۱ ‎٠‏ رسيدن به اهداف شخصي ‎٠‏ حفظ رابطه خوب با ديكران

صفحه 27:
سبكهاي حل اختلاف

صفحه 28:
قواعد حل اختلاف در مورد قواعد و مقررات از قبل توافق كنيد. زماني را انتخاب كنيد كه هردو راحت باشيد. اگر. عصبانیت بالا گرفت. از هم فاصله بگیرید و قرار بكذاريد كه سر يك ساعت خاص بركريديد. اكر لازم است ان ساعت شماطه دار استفاده كنيد. به نوبت گوینده و شنونده باشید و در هر حالت از قواعد پيروي کنید:

صفحه 29:
وقتي نقش كوينده را داريد ا بدهید که شما مسئله را چگونه مي‌بینید. * بر مسئله متمرکز بشوید و نه بر شخص. ۳

صفحه 30:
وقتي نقش شنونده را داريد * سوال بپرسید تا کاملاً بفهمید موضوع چیست. ‎Sere WEY) SB e Te‏ ل ل ‎٠‏ كوش كنيد و از قضاوت در باره آنجه كه كوينده

صفحه 31:
قواعد حل اختلاف (ادامه) هر فردي نظرش را بیان کند. ‎ee‏ هر دو نفر نظراتشان را بیان کردند» به توافق برسید چیست؟ ردن هر چه که به نظرتان مي‌رسد بیان کنید. BRR Ps re COO RC I Ke CORTE در مورد رامحلي كه با نيازهاي هردوي شما منطبق است به توافق برسيد. ال ا ل ا ا ا | ا ل ا

صفحه 32:
۳ ‎٠‏ به ياسخهاي فيزيكي خود توجه كنيد. آيا قلبتان تند ميزند؟ ‎grep cen] C)‏ ا ل ا ا 7 ‎Peper‏ ‏خودتان استراحت بدهید. ‏* از اتاق بیرون بروید. رانندگي کنید. يك کار آرامش‌بخش انجام دهید. ‎٠‏ آكاهانه سعي كنيد عصبانيت خود را كاهش دهيد. با خودتان حرف بزنيد.

صفحه 33:
۱ * کم بودن وقت و زمان ۶ بي صبري و کم حوصلگي

صفحه 34:
چطور مي‌توان بر اين موانع غلبه کرد؟ ‎٠‏ بسياري از عصبانيتهاي ما فقط به اين دليل اتفاق ‎ae WOE renee eee Pe Cs)‏ ‎ES EC ETE CONE YORU‏ ۹

صفحه 35:
يك ياسخ بهتر ء محدوديت تعيين كنيد. ‎٠‏ منتظر نشويد تا فرد مقابلتان كارهايتان را انجام دهد. ۳

صفحه 36:
‎٠‏ از اين كاركاه جه آموختيد؟ ‎0 0 Cea

صفحه 37:
‎nC cD)‏ در ‏آموزش مهارتهای زندگی لسن ‎Te) ies)‏ ۱۳ ‎eR are by Cay ome Cerone)‏

صفحه 38:
با تشکر از RO re See eB Sy ea ‏وآموزش پزشکی‎ معاونت دانشجويي ‎ies ey‏ ا ‎Pe‏ ‏تهران ۱ ea ee سركار ‎i>‏ 650 بهداشت» درمان و آموزش پزشکی در امور زنان سل ‎ese Ue oe TUT]‏ 4ه دفترامورزنان ‎sas cna‏

صفحه 39:
ل ‎eee ere ee eer)‏ 00 دکتر هما قرائی - کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و از ۱۳ تس سودابه طايرى ‏ كارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت» درمان و آموزش بزشكى

دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 1 روابط بين‌فردي مؤثر دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 2 خود شناسي • • • • • • رواني اجتماعي خانوادگي هوشي اقتصادي فيزيكي دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 3 ديگري شناسي • • • • • • رواني اجتماعي خانوادگي هوشي اقتصادي فيزيكي دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 4 همتايي ويژگي‌ها ويژگي‌هاي مشابه )1 )2 )3 )4 )5 )6 ويژگي‌هاي مكمل )1 )2 )3 )4 )5 )6 دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 5 رابطه دوستانه دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 6 اعتماد • • • • • • • خودگشايي فزاينده هر فرد در مقابل ديگري يقين حاصل كردن از اينكه رفتار شما در مقابل فرد ديگر همواره يكنواخت و ثابت است. نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار كردن نشان دادن گرمي و پذيرش نسبت به فرد ديگر اجتناب از برخورد قضاوتي نسبت به فرد مقابل قابل اعتماد بودن صادق بودن دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 7 12مانع برقراري ارتباط • دستور دادن ،هدايت كردن ،ابالغ كردن • اخطار ،تهديد ،متنبه كردن • موعظه ،نصيحت • توصيه ،پيشنهاد يا راه حل ارائه دادن • وادار سازي از طريق استدالل ،سخنراني يا بحث كردن • قضاوت كردن ،انتقاد كردن ،مخالف333ت كردن و مقص333ر شمردن ديگري • تحسين ،تأييد ،موافقت ،ارزشيابي مثبت • اسم روي هم گذاشتن ،مسخره كردن و تحقير كردن • تفسير ،تحليل و تشخيص روي هم گذاشتن • اطمينان بخشي ،هم‌حسي ،و حمايت • وارسي ،پرسش و بازپرسي • پرت‌كردن حواس ،عوض كردن صحبت و گول زدن دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 8 چرا اين پيام‌ها غلط هستند • همه اين پيام‌ها در Bپي آن هستند كه فرد مقابل را عوض كنند و نه اينكه او را آنچنان‌كه هست بپذيرند • همه آنها در Bپي آن هستند كه طرز فكر ،رفتار Bيا احساسات طرف مقابل را عوض كنند و نه اين‌كه او رBا همان‌طور كه هست بپذيرند. • يعني “عدم پذيرش” دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 9 همدلي و پذيرش همدلي يعني: • ظرفيت و توانايي اينكه خود را جاي ديگران بگذاريم • واقعيات را از ديد آنها ببينيم • احساسات آنها را در مورد چيز‌هاي مختلف بفهميم دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 10 گوش‌دادن فعال • چرا گوش دادن فعال يك مهارت ارزشمند است؟ • چرBا گوش دادن فعال براي روابط بين فردي مؤثر، خوب است؟ دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 11 گوش دادن فعال روشي است براي ايجاد فضاي همدلي ،پذيرش و درك و فهم متقابل گوش دادن فعال دو مرBحله دارBد: • درك و منعكس كردن احساسات فرBد مقابل • درBك و منعكس كردن دليل اين احساسات دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 12 • گوش دادن فعال يعني بازگويي جمالت طرف مقابل با كلمات و جمالت خودمان. • به ما مي‌گويد آيا درست فهميده‌ايم يا نه. • نشان مي دهد كه ما گوش‌ميدهيم ،عالقه‌مند هستيم و موضوع برايمان مهم است. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 13 آيا گوش دادن فعال به اين معناست كه ما با هر چيزي كه طرف مقابل مي‌گويد موافق هستيم؟ • نه • هدف اين است كه به فرد مقابل نشان بدهيم كه ما مايليم حرفهاي او را گوش داده و نظر Bاو رBا بدانيم دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 14 گوش دادن فعال چه فايده‌اي براي ارتباط ما دارد؟ • وقتي كسي به ما نشان مي‌دهد كه به شنيدن حرف‌Bها و نظرBات ما عالقمند است ،احساس خوبي به ما مي‌دهد. • احساس خوبي در مورBد طرBف مقابل در ما ايجاد مي‌كند. • بازگويي و بررسي حرف‌Bهاي فرد مقابل باعث مي‌شود كه اگرسوء تفاهم يا سوء برداشتي وجود دارBد برBطرف شود. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 15 مهارت بيشتر در گوش دادن فعال • • • • پرسش‌هاي باز جمالت خالصه سازBي پرBسش‌ها و عبارات خنثي مهارت‌هاي گوش‌دادن دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 16 پرسش‌هاي باز • • • • • • ايBن پرسBش‌ها بBا كلماتBي مثBل چBه ،چرا ،چطور يBا برايBم تعريBف كBن شروع مي‌شوند. ايBن پرسBش‌ها باعBث مي‌شونBد كBه فرد موضوع را كامالً باز كنBد و توضيح دهد. پرسBيدن اين‌گونBه سBؤاالت باعBث مي‌شود كBه فرد مقابBل فرصBتي پيدا كند تا بگويد چه فكر مي‌كند يا چه احساس مي‌كند. اين پرسش‌ها به فرد مقابل را تشويق به حرف زدن مي‌كند. ايBن پرسBشها بخصBوص زمانBي خيلBي مفيBد هسBتند كBه فرد مقابBل از حرف زدن طفره مي‌رود ،سBBBBBاكت اسBBBBBت و يBBBBBا وارد جزئيات نمي‌شود. اين پرسش‌ها باعث تخليه احساسات منفي مي‌شوند. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 17 جمالت خالصه سازي • • • • • • • اين جمالت خالصه كردن آن چيزي است كه فرد مقابل گفته است. عزت نفس فرد مقابلتان را باال مي‌برد چون مي‌بيند شما كامالً به او گوش فرا داده‌ايد. به شما كمك مي‌كند بر واقعيات متمركز شويد و نه بر هيجان‌ها. به فرد مقابلتان كمك مي‌كند كه بعد از شنيدن خالصه شما ،افكارش را مرتب كند خالصه سازي باعث مي‌شود رئوس مشكالت و اختالف نظرها معلوم شود و بتوانيم يكي به يك با آنها مواجه شويم. با تمركز بر يك موضوع خاص جلوي قاطي شدن موضوعات گرفته مي‌شود با خالصه سازي‌مي توانيم موضوعات مهم را از موضوعات غير مهم جدا كنيم. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 18 سؤاالت و عبارت‌هاي خنثي • • • • • اين عبارت‌ها به فرد مقابل كمك مي‌كند رBاحت‌تر صحبت كند. اين عبارت‌ها در Bمقايسه با سؤاالت باز متمركزBتر Bهستند. فرد مقابل مي‌فهمد شما در مورد كدام قسمت مي‌خواهيد بيشتر بدانيد. به گسترده تر كرBدن ارتباط كمك مي‌كنند چون به شما اطالعات بيشتري مي دهند. با اين پرسشها و عبارات به فرد مقابلتان نشان مي‌دهيد كه چقدر Bبه موضوع عالقمند هستيد و گوش مي‌كنيد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 19 دادن و گرفتن باز خورد سازنده • پيام ”تو“ • پيام ”من“ دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 20 پيام ”تو“ • فكر Bمي‌كنيد اگر فرد مقابلتان با شما اين طور حرف بزند چه احساس مي‌كنيد؟ دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 21 پيام” من“ • چرا پيام “من” راه بهتري براي برقراري ارBتباط است؟ • وقتي ما جمله را با “من” شروع مي‌كنيم ،مسئوليت آن جمله را به عهده مي‌گيريم. • پيام “من” كمتر محكوم كننده و منفي است و كمتر تقصير رBا گردن ديگران مي‌اندازد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 22 حل اختالف • هرBفردي منحصر Bبه‌فرد و ويژه است و با همه‌ي آدم‌هاي ديگر فرBق دارBد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 23 اختالف چه فوايدي دارد؟ • • • • • • اختالف نظر تغيير را تشويق مي‌كند. اختالف زندگي را جالب‌تر مي‌كند. زماني كه اختالف نظر بين تصميم‌گيرندگان وجود دارد، تصميم‌هاي مناسب‌تر و بهتري مي‌تواند گرفته‌شود. اختالف نظر به شما كمك مي‌كند خودتان رابه عنوان يك فرد بشناسيد. داشتن اختالف مي‌تواند باعث تفريح و شادي افراد گردد اختالف نظر مي‌تواند روابط را غني‌تر وعميق‌تر نمايد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 24 مالك‌هاي سازنده بودن حل اختالف • • • • اگر به دنبال تعارض و اختالف ،رابطه مستحكم‌شده و ما و فرد مقابل را توانمندتر كند تا بهتر با هم كار كنيم و تعامالت بهتري داشته‌باشيم ،تعارض به صورت سازنده حل شده‌است. اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض بيشتر هم‌ديگر را دوست داشته به هم عالقمند شده و به هم بيشتر اعتماد كنند ،اختالف به طور سازنده حل شده است. اگر هر دو نفر از نتيجه اختالف احساس رضايت و خشنودي كنند نيز اختالف به صورت سازنده حل شده است. و باالخره اگر هردوي ما خود را در حل مسايل و اختالفات در آينده توانمندتر ببينيم ،اختالف به شيوه‌اي سازنده حل شده‌است. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 25 سبك‌هاي حل اختالف • رسيدن به اهداف شخصي • حفظ رابطه خوب با ديگران دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 26 سبك‌هاي حل اختالف خرس كوچولو جغد روباه كوسه الك پشت دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 27 قواعد حل اختالف • • • • • در مورد قواعد و مقرBرات از قبل توافق كنيد. زBماني را انتخاب كنيد كه هردو راحت باشيد. اگر Bعصبانيت باال گرفت ،از هم فاصله بگيريد و قرار بگذاريد كه سر Bيك ساعت خاص برBگرBديد. اگر الزم است از Bساعت شماطه دار استفاده كنيد. به نوبت گوينده و شنونده باشيد و در هر حالت از قواعد پيروي كنيد: دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 28 وقتي نقش گوينده را داريد • توضيح بدهيد كه شما مسئله را چگونه مي‌بينيد. • بر Bمسئله متمركز بشويد و نه بر شخص. • از پيام من استفاده كنيد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 29 وقتي نقش شنونده را داريد • سؤال بپرسيد تا كامال ٌ بفهميد موضوع چيست. • موضوعات را آن‌طوري كه فهميده‌ايد خالصه كنيد. • گوش كنيد و از قضاوت در باره آن‌چه كه گوينده مي‌گويد پرBهيز كنيد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 30 قواعد حل اختالف (ادامه) • • • • • • • هر فردي نظرش را بيان كند. وقتي هر دو نفر نظراتشان را بيان كردند ،به توافق برسيد كه مشكل چيست؟ راه‌حل‌ها را هر چه كه به نظرتان مي‌رسد بيان كنيد. بگوييد كه هركدام از شما مايلييد چه اقداماتي انجام دهيد. در مورد راه‌حلي كه با نياز‌هاي هردوي شما منطبق است به توافق برسيد. در مورد طرح عمل (نحوه عمل كردن) به توافق برسيد. شروع كنيد و عمل كنيد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 31 هشدار! خونسردي قلب حل اختالف است. • به پاسخ‌هاي فيزيكي خود توجه كنيد .آيا قلبتان تند مي‌زند؟ آيا تندتر نفس مي‌ كشيد؟ اگر اينطور است ،يك ساعت به خودتان استراحت بدهيد. • از اتاق بيرون برBويد .رBانندگي كنيد .يك كار BآرBامش‌بخش انجام دهيد. • آگاهانه سعي كنيد عصبانيت خود را كاهش دهيد .با خودتان حرف بزنيد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 32 بزرگترين موانع فرايندي نظير اين چيست؟ • كم بودن وقت و زمان • بي صبرBي و كم حوصلگي دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 33 چطور مي‌توان بر اين موانع غلبه كرد؟ • بسياري از عصبانيت‌هاي ما فقط به اين دليل اتفاق مي‌افتند كه وقت صرف نمي‌كنيم كه از قبل فكر كنيم و راه‌حل‌هاي ديگري به‌جاي عصباني شدن پيدا كنيم. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 34 يك پاسخ بهتر • • • محدوديت تعيين كنيد. منتظر Bنشويد تا فرد مقابلتان كارهايتان را انجام دهد. قاطع برخورد كنيد. دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 35 جمع‌بندي • از اين كارگاه چه آموختيد؟ • چه احساسي داريد؟ دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 36 راهنمای عملی برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی ويژه دانشجويان دکتر الدن ٰ فتی -دكتر فرشته موتابي شهرام محمدخانی -مهرداد كاظم زاده عطوفی دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 37 با تشکر از سرپرست حوزه امور فرهنگی و رفاهی دانشجويان وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی معاونت دانشجويي فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی تهران سرکار خانم دکتر کيهانی ـ عضو هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سرکار خانم دکتر رنجبر نوازی ـ مشاور سابق وزير بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در امور زنان دفتر امور زنان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 38 :ناظرين علمی و اجرايی دکتر جعفر بوالهری ـ عضو هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ايران دکتر هما قرائی ـ کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی عاطفه خوشنواز ـ کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی سودابه طايری ـ کارشناس دفتر امور زنان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی دكتر الدن فتي -دكتر فرشته موتابي 39

51,000 تومان