صفحه 1:
صفحه 2:
معد مه
در اين فصل به تبيين اجتماعى در مورد مشکل می پردازیم ,در ابتدا متغیر
بيامد را تعریف میکن
- متغیر پیامد: متغيرى كد أخواهان تغيز Spa AS cud sag gat a OT
حسب موقعیت و شرایطی با پایان مطلوب تعبیر شود.
روانشناس اجتماعی کاربردی باید در ابتدا در برابر هر نوع مشکلی متغیر پیامد
را مشخص کند.
هدف اولیه مرحله تحلیل اين است که متغفیر یا متغیرهای پیامد را شناسایی کند
تا آشکار سازد کا در کدام رفتار های هدف مداخله صورت گیرد.
صفحه 3:
مرحله تحلیل
در گام اول بهتر است بجای تمرکز بر مجموعه ای از متغیرها
به متغير واحد تمرکز کنیم .اولا متغیرها ممکن است ارتباط
نزدیکی با یکدیگر داشته باشند بهگونه ای که تغیر در یک متغیر
بطور خودکار در متغیرهای دیگر تغیر ایجاد خواهد کرد .
ثانیا از آنجایی که متغیرهای پیامد اکثرا بدلیل داشتن پیشینه هم
ذات شناسی با یکدیگرتفاوت دارند و ارتباط مستقیمی با هم
ندارند, نیازمند تعاریف و مداختلات کاملا متفاوتی هستند.
صفحه 4:
مرحله تحلیل
۱- با مشکل در ارتباط باشد (ارتباط)
متغیر پیامد باید از تعریف مشکل تبعیت و وضعیت مطلوب را منعکس کند.
۲- با اصطلاحات خاص و عینی تعریف شود (اختصاصی بودن)
تعيين متغير بيامد مهم است زيرا متغیرهای پیامدی که بطورگسترده صورتبندی
مى شوند. تدوين برنامه مداخله اى را كه براى حل مشكل بيش بينى مى شود
دشوار می سازند.
برنامه مداخله برای متغیر پیامدی که خیلی گسترده تعریف می شود خطر تاثیر
گذاشتن جنبه هایی از متغیر پیامد را كه به هيج وجه مشکل ساز نیستند بعنوان
مشکل در نظر می گیرد و جنبه هایی را که ممکن است در ایجاد مشکل نقش
داشته باشند را نادیده می گیرد.
صفحه 5:
۳- با اصطلاحات پیوسته تعریف شود (پیوستگی)
تعریف متغیر پیامد با ارائه اصطلاحات کمی مثل بر حسب فراوانی یا شدت مفید
خواهد بود.
5 عن يع عه *
دلايل تعريف متغير بيوسته
- ارائه تعريف مشكل و تدوين مدل على را آسانتر مى سازد.
- متغير قابل اندازه كيرى به ارزيابى موفقيت برنامه مداخله كمك ميكند.
صفحه 6:
كرا *
بعد از تعيين متغير بيامدء دومين وظيفه مرحله تحليل اين است كه تا آنجايى كه
امكانيذير است. تبيين هاى زيادى از مشكل ارائه شود و علل مربوط به آن
تعيين كردد. جون :
الف. اعتبار علمى تبيين ها در اين مرحله اهميت كمترى دارد. مهمتر اين است
كه اين تبيين ها فراكير باشند تا اطمينان حاصل شود كه عوامل مهم از تحليل
دور نمانده اند.
ب. روانشناسى اجتماعى در اين مرحله بايد بر روى تبيين هاى احتمالى تفاوت
هاى موجود در متغير بيامد تمركز كند.
AA * “ 9000 ۰
روش های بدست آوردن تبیین
۱.تداعی آزاد
۲.روشهای تجربی نظیر زمینه یابی هاء مصاحبه ها یا مشاهده ها
۳.کشف ادبیات روانشناختی اجتماعی
صفحه 7:
۰ تداعی آزاد
٠ در اين روش مهم است كه براى ارانه تبيين هاء بیش از حد انتقادی و گزینشی
٠ در فنونى مانند بارش مغزى بهتر است كه ابتدا تبيين هاى زيادى را انجام دهيم
» تداعى آزاد مى تواند از يك تبيين به تبيين احتمالا بهتر هدايت شود.
» به روش های گوناگون تداعی عبارتند از تداعی مشکل» تداعی مفهوم و نگاه از
دیدگاه دیگران:
صفحه 8:
تداعی مشکل:
صریح ترین شکل نداعی این است که با خود مشکل شروع کنیم.
تداعی مفهوم:
راه دیگر ارائه تبیین این است که برای مشکل حرکت کرده و پدیده هایی را که
کن اسنت به لحاظ مفهومی شبیه به مشکل تحت بررسی باشنده جستجؤ كد
و نگاه از دیدگاه دیگران:
در اینجا روانشناس اجتماعی» از دیدگاه فعالان گوناگون به مشکل نگاه می کند.
صفحه 9:
9 مصاحبه ها و مشاهده ها
هنگامی که بخواهیم در مورد مشکل موردنظر اطلاعات بیشتری جمع آوری
کنیم» مصاحبه ها و مشاهده ها در مرحله مشکل»می توانند ابزار مفیدی باشند.
به هنگام ارائه تبیین ها توسط روانشناسان اجتماعی در مرحله تحلیل» فنون
مشاهده و مصاحبه نیز می توانند مفید باشند.
© مصاحبه ها:
- یک ابزار مصاحبه که به ارائه
مصاحبه برای بررسی فرآیندهای زیربنایی مشکل» مناسب بوده و نسبت به
مصاحبه های اکتشافی در مرحله مشکل» مفصل ترند.
- تکرار دائم سوال "چرا"» ممکن است مصاحبه شوندگان را آزار داده و درآنها
حالت دفاعی ایجاد کند.
صفحه 10:
© مشاهده ها:
- در مرحله مشکل» مشاهدهها نظام دار نبوده و در صدد ایجاد فهم بهتری از
مشکل بودند.
- مشاهده در مرحله تحلیل» ساختار يافته تر بوده و ممکن است از ابزارهای
مشاهده استاندارد برای روشن شدن علتها وپیامدهای مشکل اجتماعی استفاده
شود.
- سیم لوگ یک ابزار مشاهده گروهی بوده که مشتمل بر ۶ ۲مقیاس درجه بندی
است.
صفحه 11:
گویه های ابزبار مشاهده گروهی سیم لوگ
-١ فعال» سلطه گر پرحرف
۳ یک رهبر دموکراتیک هدفمند
۵- قدرت طلب» مهار کننده» مخالف
۷- تحریک آمیز» خودمحور» خودنما
٩سرگرم کننده؛ معاشرتی» بشاش» خونگرم
See OSE |:
linus JHE pala torrents =}
۲- برون گرا» پیش رونده مثبت
۴- یک رهبر کاسب مآب
*-.مستتيدة. خشنة قدارتمند
8- بذله كوء بیانگر» نمايشى
۰ صمیمی؛ عاد
۳- قانون گرا» طرفدار حق
صفحه 12:
تحریک پذیری» غرغرو اهل همکاری نیست-۱۵
احساسات و هیجانات را نشان می دهد -۱۶
۷- دلسوز دوست داشتنی» شوخ طبع
۸- جامی - قدرشناس - مورد اعتماد 5- نجيب» مسئولیت پذیر
۰- مطیع» سربه زیر ۱- خودسرزنشگر؛ سخت کوش
۲- افسرده» غمگین؛ بی میل» پس زننده
۳- واگذارنده» مانع شونده؛ باز گیرنده
۴- ترسو اعتماد به نفس پایین
۵- شاد بودن واقعی فقط با دیگران
۶- منفعل» درون گرا» کم حرف
صفحه 13:
۰ نظریه های روانشناختی معمولا مبتنی بر مطالعات زیادی هستند و علتهای
زیربنایی رفتارهای اجتماعی گوناگون را تعيين مى کنند.
» نظریه مداخله ناظر فیشر توضیح می دهد که چرا افراد اغلب در کمک به
دیگران در یک موقعیت اضطراری کوتاهی می کنند.
» دو روش تداعی و نگاه از دیدگاه دیگران که برای ارائه تعاریف مورد استفاده
قرار می گیرند»سرنخ هایی ازنظریه های روانشناسی اجتماعی آشکارمی سازند.
» ۳ ر اهبرد در استفاده از ادبیات روانشناختی اجتماعی برای ارائه تبیین ها وجود
دارد: راهبرد موضوعی, راهبرد مفهومی وراهبرد نظریه کلی,
صفحه 14:
a
راهبرد موضوعی:
به جستجوی مطالب موجود در ادبیات موضوع مورد مطالعه می پردازد.
راهبرد مفهومی:
- مشکل را در سطح مفهومی بالاتر صورت بندی مجدد می کند تا به پدیده ها و
نظریه های روانشناختی اجتماعی بپیوندد.
- ادبیات اتلاف اجتماعی (کارو و ویلیامز)» تنگنای اجتماعی (کر و تیندال) ولوث
مسئولیت (لاتانه و دارلی) درباره توصیف اهمال کاری از غیبت درکاراست.
- ادبیات انصاف رویه ای و توزیعی (جورتز» شافلی و بونگ) توسط احساسات
حاصل از رفتار غیرمنسفانه مدیریت ایجاده شده است.
- غیبت از کار ممکن است تحت عنوان ناهمانندسازی با سازمانی توضیح داده شود
که نظریه های هویت اجتماعی (آبرامز وهوگ) یا طبقه بندی خویشتن (هوگ و
ترنر) است.
صفحه 15:
» راهبرد نظریه کلی:
- رویکردهای موضوعی و مفهومی بصورت استقرایی که در آن می توان از
پایین به بالا یعنی از مشکل بسمت تببین حرکت کرد توصیف می شوند.
- راهبرد نظریه کلی قیاسی است از بالا به پایین.
- این قبیل نظریه های کلی درباره رفتار انسان شامل نظریه های نگرش - رفتار
(آجزن و فیشبین)»نظریه های تبادل اجتماعی تیبات و کلی)» نظریه های یادگیری
(بندورا و اسکینر)» نظریه های فرهنگی (مارکوس و کیتاباما) و نظریه های
روانشناسی تکاملی (اسکالر؛ سیمپسون و کنریک) هستند.
- پژوهش اسناد در مورد مقابله با حوادث نشان می دهد که اگر قربانیان در
بدشانسی حاصله» تا حدی خود را مقصر بدانند» باعواقب بعدی آن بهتر
مقابله می کنند.
- پژوهش اسناد در مورد مقابله یا حوادث نشان میدهد که اگر قربانیان در بد
شانسی حاصلهءتا حدی خود را مقصربدانند باعواقب بعدی آن بهتر مقابله میکنند.
صفحه 16:
* خوش بینی غیرواقعی
افراد عموما شانس اتفاق افتادن چ
های بد را در مورد خودشان کمتر برآورد
آق افتادن چیزهای خوب را در مورد خودشان
می کنند. در حالی که شانس
بیشتر برآورد می کنند.
مطالعه درباره خوش بینی غیرواقعی نشان می دهد TAS
۱-احتمال داشتن چنین باورهایی در میان افراد جوان نسبت به افراد پیر
بیشتر است.
۲-عموما میزان خوش بینی در مورد چیزهای بد نسبت به چیزهای خوب
بالاتر است
۳-خوش بینی نسبت به رفتارهای قابل کنترل در مقایسه با رفتارهای
غیرقابل کنترل بیشتر است.
صفحه 17:
* مدلی که شاید بعنت سادگی اغلب در پژوهش های کاربردی مورد استفاده قرار می
گیرد؛ نظریه عمل معقولانه است اين نظریه نگرش؛ بر روی رفتاری که تحت کنترل
“ag ge JS pala Call al Hl wal gh
*قصد رفتار کردن به طریقی معین؛ حاصل نگرش های افراد و هنجارهای
اجتماعی وابسته به رفتار است.
* نگرشها تابع باورهایی درباره پیامدهای عمل و همچنین ارزیابی ذهنی اين پیامدها
هستند.
* هنجارهای اجتماعی اشاره بر اهمیت محیط اجتماعی و به خصوص نحوه تفکر افراد
درباره رفتار کردن شخص به طریقی خاص دارد. هنجارهای اجتماعی» حاصل
باورهای دیگران درباره رفتار باورهای هنجاری) و انگیزش افراد برای موافقت با
باورهای دیگران است.
* روانشناسان اجتماعی در مطالعه رفتار ضداجتماعی می توانند بر نظریه های انتخاب
منطقی تکیه کنند تا ساختار هزینه و پاداش رفتار ضداجتماعی را بررسی نمایند.
صفحه 18:
tel
روانشناسی تکاملی ممکن است برای تحلیل بسیاری از
مشکلات مناسب باشد زیرا؛
۱ نسبت به دیگر نظریه هاء دیدگاه اساسا متفاوتی را بکار میگیرد.
۴ تلاش می کند تا دلایل غایی پشت پدیده ها را نمایان سازد در
حالی که دیگر نظریه هاء تبیین ها را درسطح نزدیکتر تحلیل»
ارائه میکنند.
صفحه 19:
نظریه های کلی رفتار اجتماعی انسان نظیر مدل های نگرش؛
نظریه انتخاب منطقی و نظریه تکامل هميشه منتهی به تبیین های
خاص درباره یک مشکل نمی شوند.کاربرد اولیه آنهاء اکتشافی است به
اين معنی که آنها شیوه جدید تفکردرباره علت یک مشکل راارائه
مى دهند.
هدف مرحله واكراء ارائه تبيين است. در مقابل» مرحله همكرا تعداد
تبيين هارا شديدا كاهش مى دهد.
صفحه 20:
* فاز همگرا دارای ۳ مرحله است:
.١ با رهايى از تبيين های نامربوط و اضافی» تعداد تبیین ها كاهش بيدا مى
کند.
۲ اعتبار نظری هر یک از Gls Ow باقی مانده آزمون می شود.
۳ تبیین های باقی مانده براساس احتمال پذیری خود در توضیح مشکل بررسی
می شوند.
* مرحله همگرا» مجموعه کوچکتری !
در مرحله بعدی مدل |۳۸۲۲ بکار روند.
ن ها را ایجاد کرده که می توانند
* تبیین های نظری زمانی برای حل مشکل بکار می آیند که نظریه برای
بررسی مشکل معتبر باشد.
صفحه 21:
نظریه تتگنای اجتماعی
- تنگنای اجتماعی به موقعیتی اشاره دارد که در آن» پیگیری منطقی نفع
شخصی منجر به فاجعه اجتماعی می شود.
- بر اساس نظریه, یک مشکل تنها زمانی یک تنگنای اجتماعی است که در
شرایط با یکدیگر تلاقی کنند.
نظریه مقایسه اجتماعی (فستینگر)
زمانی که افراده خود را برحسب توانایی هایشان با همتایان خود مقایسه می کنند.
دائما مقایسه های اجتماعی رو به بالا انجام می دهند؛ یعنی خود را با افراد نسبتا
بهتر از خودشان مقایسه می کنند.
صفحه 22:
727 (فستینگر)
- اینچنین فرض می کند زمانی که افراد بین باورها و رفتار خود ناهماهنگی
(pa ull کنند. ندعی alal si 258 48
کاهش دهند.
ن نظریه بیان می کند این شرایط نتها زمانی اتفاق می افتد که افراد فکر
اند شخصا مسئول اعمال خود هستند اما اگرمعتقد باشند که مسئول نیستند. نباید
ناهماهنگی را تجربه کنند.
ا
آزمايش هاى فكرىء انتخاب اصلى ترين علل مشكل را آسانتر می سازند.
زمينه اى را براى انجام مصاحبه ها يامشاهده هاى بيشترى كه محتمل
ترين علل مشكل را آشكار مى سازند؛ فراهم مى كنند.
