صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
‎aod sj lb‏ 5 695355 زندكي كودك بس بازي (زندگي ) کودکاز: ‎

صفحه 5:
سخن مربیان: از بازی بجه ها نکات متعددی مى آموزيم» بجه هادر بازى خود ل ۳ هرگز نمی توانیم آموزش بدهیم.

صفحه 6:
ری بازي» به هر گونه فعالیت جسمي یا ذهني که | موی بروز نيازهاي کودک شود. گفته مي اظهار و بیان 0

صفحه 7:
تعریف بازی : يك فعاليتى كه برخاسته از ذهن كه هدف خيالى دارد و به ‎el So‏ ۱ ويزكى هاى بازى : ١-بازى‏ داراى مقاصد همى و خيالى است "- بازى بايد به طور آزادانه از طرف فرد انتخاب شود ۳-بازی باید لذت بخش باشد ؟-بازى بايد به طور ذاتى برانكيخته شود و مقصودش هر ل

صفحه 8:
ا :"هرگز نباید به بازي به عنوان 92 براي وقت كشي نگاه کرد " 20 :«بازي کردن براي کودک مساوي است با صحبت کردن براي یک بزر گسال, بازي و اسباب بازي» کلمات کودکان هستند .

صفحه 9:
بازي وسیله اي است براي بیان احساسات. برقراري روابط. توصیف تجربیات. آشکار کردن آرزوها و خود شکوفایی. فعالیت بازي در واقع تلاش کودک براي کنار آمدن با محیط است که از این طریق او خود را مى يابد ودنيا را درک می کند.«

صفحه 10:
ويژگي هاي بازي *الف: از درون برانكيخته مى شودء و[ *ج. لذت بخش استء ‎1h‏ ا ل ‏*ه. بازيكنان به طور فعال در آن شركت دارند.

صفحه 11:
۱ octets) a ah ‏هدف كار در خارج آن قرار دارد.‎ 00 sent etec serv) ‏بازي فعاليتي است كه انجام‎ -2 Bd ‏بازي کننده مي گردد. حال آنکه کار ضرورتاً خوشایند نیست.‎ ی 0 آن را اختيار مي كندء در حالي كه كار, خاصيتي اجباري و الزامي دارد. TS ‏ما‎ OPE P Ces MECC tes har ia . ‏سازماندهي همراه است‎ ۱ ‏ا ا ا ل‎ ITS) ea ‏گرایش آشكاري به سوي کشمکش و پرخاش دارد.‎

صفحه 12:

صفحه 13:
7 ‎SE ere‏ ا اا ‏به مفهوم بسازیتسوجه نمودند. در دوران کلاسیک ‏بسازینقش‌مهمی‌در زند گی‌انسان‌داشت‌در این‌دوره ‏یت 1 هت بازیوادند و بازوبه عنوان ‎Cee ee en eee ‏ف‎ ‎

صفحه 14:
و ۱ هستند. انها به ما توضيح ميدهند كه جرا كودكان ‎Ie S]e‏ لحكل 2- اما نظريه‌هاي جدید به بازي به عنوان "تقویت ا مي‌نگرند. ‎vin) es else)‏ 19

صفحه 15:

صفحه 16:
)- نظريدي انرزي مازاد (هربرت اسينسر©م” 0©7): در اين نظريه بازي "حاصل انرزي مازاد" كودك دانسته شده م ا ل ا ا 0 ا ‎RES‏ ‎Ea NESE‏ ا كك ررد ساق كك نار با مقدار خاصي انرزي كه در فراآيند بقا از آن استفاده ميشود مجهز كرده كه اكر اين انرزي براي بقا مورد استفاده قرار نكيريد بايد به نحوي مصرف شود كه اين امر با بازي كردن ع

صفحه 17:
ن_ظریه‌ی پیش _مرینیلک ارل-5 ‎nt aes‏ در نظريه ‎eas od‏ ا ا ‎OE Lie Re I‏ ‎Ree nC TEND REISE he S eat er akon canon‏ ‎CAG‏ مهارت‌هاي وبژه‌ي بزرگسالي نیاز دارد که بازي این مشکل اساسي را از بيش روي أو برمي ‎Bes ie Rome RCS) Dene for ee‏ .۱ مارا با آموزش 3 موّلفه عمده براي زندگي بزرگسالي آماده مي‌کند: 1- کار گروهي 2- نقش آفريني 3- پيروي از قانون. به طور مثال کودکي که "خاله بازي" مي کند خود را ۳۳ دوراني الم آماده مي كند که قرار است ون ‎DY‏ 552 ‎ones re nes nce sr‏ 0 كسب مهارتهاى زيستى است بس جرا كودكان به بازىهاى رايانهاى كرايش دارند؟

صفحه 18:
۳- نظریه‌ی بازپیدایی (مال ۱۹۰6): براساس این نظریه» رشد هر فرد نشان دهنده‌ي روند پیشرفت تكاملي دا ‎Be‏ ‏زندكي شخصء تداعي كنندهي وقايعي از تاريخ انسانها هستند» مثل: ‎Eee‏ ا ل ا ا م به عبارت دیگر بازي» بازپيدايي مراحل مختلف زندگي نوع بشر است. كودك در بازي ويزكيهاي رفتاري اجدادش را در مقياس محدودي تكرار ميكند. نقش بازي در زندكي انسان هاء تضعيف كردن و اصلاح مهارتهاي كذشتهاي است كه براي مرحلهي حاضر از تاريخ زندكي

صفحه 19:
<- نظريه‌ي آرام بخشي یا تجدید انرژزي (پاتريك1909): بد 00000 فعاليت هاي زندكي كاري هر روز كه خسته کننده هستند ازاد مي کند. بازي باعث رفع خستگي و راحتي در کودکان و بزرگسالان مي شود. پس ما بازي

صفحه 20:
سایر نظریه هاي کلاسیک ‎rc‏ ور باکسازة ‏5 0 مي كنيم جون ‎no‏ ۱۳| احساسات ‎Perr |‏ و دردآورمان رآ از راه ‎ws‏ ضرر اظهار 556 مثلا کودك ‎ely‏ عروسك خويش را تنبیه والدین نسبت به او اعمال داشته اند ‎get‏ ل ‎Ce] epee een‏ 1 ‎Gizlouw iqio :Jio uS noi‏ 9 2+ ‎of :‏ بازق؟ ‎ ‎

صفحه 21:

صفحه 22:
)- نظريدي.ريوان تحليلكري (فرويد): در اين نظریه عوامل زيادي در بازي کودکان موثر دانسته شده اند از قبيل: تصورات: آرزوهاء نيازها و ۳ ‎RSL Oa S| el earn ten Rete reece yy‏ درکن یا کف ارت ‎pores‏ اضطرك!. به نظر فروید, اهمیت بازي در درجه اول هيجاني است, چرا که ‎ve CCR rere We CONE We A ICe TOR‏

صفحه 23:
دیدگاه رولني- اجتماعياريك-5 | او با نظر محدود فروید مبني 4 ‎Fes ae‏ ۵ ایا را را ار ار رت ا ا ‎ree eee es eee‏ ‎Ne er‏ ل ا ا ا ل ا ا ‎Pew‏ ‏باشد. اريكسون از © كونه بازي نام ميبرد كه در فرآيند ساختن من كودك هر كدام در مرحلهاي خاص مؤثر هستند. Be ee TT ‏ات ا ا‎ ۳ ESD reve Se Te SS ena Rane oo ‏و نت و با‎ ns ‏کین ات : نكاه‎

صفحه 24:
اكه ب. در دوران دوم» کودکان در بازی فراتر از بدن خود می‌روند و مهارت تسلط بر اشیا از جمله اسباب بازی‌ها را کسب می‌کنند. اين نوع از بازی» "من" را بیش ا ۳ 0 5 ۳ "۳ ۳ 1 | Poles ete eae Ce I re Se ESS ets) Bie she omar eC ei ‏او را به سوی فراتر از تسلط بر بدن خود و اشیا سوق می‌دهد که با تعامل‌های‎ 0 cere ‏ا‎ eS WPS eons pene) ‏ل‎ ‏ا از" جهان پیشین کنند و مسلما امن‎ eo os ‏می‌توانند‎

صفحه 25:
عو 5 مت ی 5 ‎Lc‏ 5 نظريدى ‎eye era‏ 5-00 بر خلاف ساير صاحبنظران كه معتقد بودند دلايل و مراحل بازى كردن در تمام كودكان دنيا يكسان مىباشد و تفاوت جندانى ميان كودكانى كه فرهنگ‌های متفاوتی دارنده نیست. ویگوتسکی اظهار می‌دارد که فرآیند و ل ‎AOR eee ere Cu FIPC CRED IU SOe‏ ‎cee)‏ ا ‎ate dees ee CLC Rn‏ 5 خارجی را باعث می‌شود. خط‌مشی طبیعی در دو سال اول زندگی از اهمیت ‎FPS AD rene eee ann SE eee:‏ تأثير فراوانى بيدا مى كند. به عبارت دیگر ‎TALE Ee‏

صفحه 26:
eee SET tees Bee SEES TTS Tee Ee Te) Se eee ee SIS Behn ee tore ae ed ee ‏دارد که به فکر کردن و رفتار آدمی کمک می‌کنند. ابزارهایی که به ما‎ EY a ie EUS Ie ioe SO eh ae re aed 0 Re ann SEs ee ere Oe ‏بهتر بفهميم. اين‎ ‏ا ا ا ل كت‎ A Se oe ‏فردى و شهودى نيستند بلكه بستگی‌های اجتماعى دارند و بايد از راه‎ ۱ Ey Beste Sel ‏وسيلهاى براى رسائدن ''مفاهيم فرهنكى'" و '' هنجارهاى اجتماعى‎ re 2

صفحه 27:
20 Sly cody ples -£ این نظریه یکی از تأثیمرگذارتمرین نظرریه‌های رویکررد شناختی- رشدی به بازی استه. نظرريه يرردازان شناتتى بيش از تأكيد بى ارزش هيجاتى بازى؛ معمولا بازى را ابرارى بسراى تسهيل رشد ذهنى مىدانتد. يباه بيان مىدارد كه اولين كا ركرد همدى موجودات زنده انطباق با محيط است. زيما جنين كا ركردى بسراى بقا ضرورى است. انطياق انسان با محيط | ‎Eo)‏ ال ا ل ل ل 00 ‎ee tel ETS Oy ee HS OES‏ | موضوع بازى به ذهنى بودن اين دو مفهوم معطوف است. درون سازى به معناى '"كرفتن ا ا | از طرف دیگر بمرون‌سازی به معنای "تغییس ساختار موجود در وا کنش به 00 ‎ee . 8‏

صفحه 28:
ادامه ى نظريدى ييازه به نظر پیاژه: را ۱۳۳۵۵ ا 1 ‎per eo oo al‏ ذهني تازه ۳ ساختارهاي ختي موجود بدون تغییر در این ‏ساختارها. به عنوان مثال: كودكي يك ‏جعبه‌ي خالي مقوايي پیدا کرده است و ‏براي هدف خاص خودش چنین مي‌بندارد ‎aS‏ و ‏موشكي است که او را به کره‌ي ماه ‎

صفحه 29:
۱ پیاژه 6 مرحله از بازي را در زندگي کودك به خوبي توصیف مي‌کند که :عبارتند از بازییا محرك حسي کودكف عا لدهاي‌جسماني‌خود را نظیر تابدادن-) ياو حركتدادنسر را به خاطر لذتصرفاز لنجام دادن[نتكرار ميكند ©- بازينمادين كودكبه لحاظ رولنيولقعياتيكه حاضر نيستند را ولنمود ميكند بازهيا ساختار: يادكيرواتفاقودر كودكيديدار ممشود و نيز -© ا رتسي ا ل لي خااقیتم شیم ود ا ا ا ا ل اا ا 0

صفحه 30:
فرآیند تکامل بازی لب باوج اي 2 _فور اي يوب وثر لو

صفحه 31:
نقش بازی در رشد کودک © انسان نياز به حرکت و جنبش دارد و بازی بخش مهمی از این نیاز است. هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود. نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی خمير مايه اين تفكر و انديشه است. آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است. بنا گسترده تره پیچیده تر و اجتماعی تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردار می شود. کشف دنیای اطراف بخش دیگری از فلسفه بازی است که کودک حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می کند. بازی تن و روان کودک را ایمنی می بخشد و مسوولیتهای اجتماعی و اقتصادی را که در آینده بايد بدون كشيد به او می آموزد. کودک با بازی کردن موقعیتی بدست می آورد تا اعتقادات, احساسات و مشکلات خود را پیدا کند و مهارتهای زندگی را بیاموزد.

صفحه 32:
نقش بازی در رشد جسمی کودک " مسوجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضای مختلف بدن می شود. * باعث تقویت حواس کسودک می شود. * نيرو و انرزى بدن را به بهترين شكل مصرف مى کند. * کودک به توانمندی های فکری و بدنی خود آگاهی پیدا می کند.

صفحه 33:
نقش بازی در رشد اجتماعی کسودک: موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد. موجب شک وفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می شود. همکاری . همیاری و مشارکت کسودک توسعه می یابد. با رعایت اصول و مقسررات آشنا می شود. همانند سازی با ببس زرگسالان را می آموزد. با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آنرا رعایت می کند. ابت را می آموزد و شکست را بطور واقعی تجربه می کند. قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس, کمرویی و خجالت بیهوده رها می شود.

صفحه 34:
نقش بازی در رشد عاطفی کودک: * نیاز به بسرتری جویی را ارضا می کند. * موجب ابراز احساسات, عواطف , ترس ها و تردیدها . مهر و محبت » خشم و کینه و نگرانی ها می شود. تمایل به جنگجویی و ستیزه گسری را کم می کند. * «برون نگری» کودک را اف زایش می دهد.

صفحه 35:
نقش بازی در رشد هی کودک در یادگیری زبان نقش بسزایی دارد. در رشد هسوشسی کسودک بسیار مر است. با مفاهیسم ساخت. فضا و شكل أشنا مى ‎og‏ رفتارهای هموشمندانه کودک تقویت می شود. موقعیت استفاده از قوه تخیل در کسودک به وجود می آید. زمينه بهت رى براى تفكر فرهم مى كند.

صفحه 36:
۳ ee Eine y iene) ‏باشد(مربى)‎ “4 0 ل ل ۱0۳ 2 2 0 ‏ل‎ ee Ps cies ICs TS) eS et ee tS cece StS Is (co) ‏آورند(و الدین)‎

صفحه 37:
‎ia oem ail‏ ی ی سم ‎ ‏6)کاری کنیم که بازی به صورت تجربه 7025 ‎0 ‏ا 1 ل‎ TC Yee Tae | me ‏8) به بازى كووكان )< را به خود مى ‏9)در محيط هاى يازى كروهى (ياركها .اماكن عمومى)اجازه دهيم تا كودكان , ی بای کرو ا دن ا مها ]رد كودكان بيرهيزيم. ‎50000 ‏ل ل را‎ end Ke)

صفحه 38:
لنولع بازيي

صفحه 39:
1- بازيهاي حسي وحر كتي : ۱ dk tee PE SLE eel 320 erred ra) voruneY ce peal Sd eee ‏حركتي , هماهنگي بین اعضاي مختلف بدن , تقویت‎ ‏بينايي و شنوايي استفاده مي شود . بخش عمده بازي‎ | Mee RO) ‏ال ا ا‎ BEC SP wen)

صفحه 40:
؟2- بازيهاي تقليد 0 0 ‏ا‎ ae ee ا ا ‎Ses‏ 00 Cee) Bel Pereyra Pep el pte ee كودى را شكل مي دهند و وسيله يرارزشي در تربيت او ‎oad‏ ا ا . كود دراين سنين قدرت بيان مسائل ‏ومشکلات دروني خود را ندارد. بنا براین بازيهاي تقليدي ‎۱۱ 1 ‏پرخاشگري وعواطف سر کوب شده خود راتخلیه وبر اضطراب 7 1 ‎

صفحه 41:
eee CR Ce SS ae ‎So)‏ 4 سالكي كودى وارد مرحله بازي هاي با قاعده مي شود اين مرحله تا سن 7 سالگي ادامه داشته , در 12 سالكي به ا ات وتا آخر عمر ادامه دارد .در اين ل لك ل ۳( ‎eure)‏ موجود در آنها آشنا شده وخود نيز براي بازي ها قاعده وقانون وضع مي کند . در اين بازي ها قانون . قرار داشته و رقابت وجود ‎

صفحه 42:
‎sla sjb -4°‏ آموزشي : * کودکان بیش از هر چیز از بازي هاي خود ۰ ‎

صفحه 43:
زي هاي رايانه اي PE MBE ges ‏ا ااا ااام ا‎ STC ۳ BES eer ‏ل الل‎ aes Te cS See Stn Rises a Sees) a ‏و‎ ‎ERE A Se OTE OS ERE CAN Spee SG OP Sen WES renee 5s Renee are (i Ree ee tele Sore a> One SY tent cae eae (od ‏©)يادكيري را آسان وتوجه بجه هارا جلب مي كند‎ * 0 ‏معايب‎ * 0 ‎ES eee sts oe (<a‏ ۰ 0)تتبل شسدن کودکان و نو جوانان ۳

صفحه 44:
نقش بازى و تقليد در رفتار سازش يافته (بيازه) درون سازي بازي رفتار سازش یافته برون سازي

صفحه 45:
تحول بازی در طول رشد

صفحه 46:
[0 الف )ويزكى هاى بدنى ام 00000 ماهیچه هایک وهکک املا بشد میک نند- 9 ب)ویژگی های ذهنی, و تحول روانی تقليددر ليندوبه آكاهانه لنجام معيذير« - از تفيلبه ولقعيدف زديكمى ش ود- 8

صفحه 47:
برنامه هاى ورزشى متناسب با كلاس و سن كودكان برنامه هاى ورزشى بايد متناسب با كلاس و سن كودكان مهارتهاى لازم را با توجه به ويزكى هاى كودكان 000 20 eer ویژگی های کودک علاوه بر توجه زیاد به فعالیتهای ‎Oe dehy ene!‏ ‎rica reg rte‏ 0 7( ا علاقه مند به آهنگ موسیقی و حركتهاى هماهنى است به مهارت یافتن در بازیها علاقه مند ‎Oe et ol‏ هماهنكى جشم و دست در حركتهاى مختلف در او در حال نضج گرفتن است دس رت بايد قعاليتهابى كه موجب ورزيدكى عضله هاى بزركتر بدن مى شود براى او در نظر كرقت , بخصوص نسبت به بازيهاى كروهى أو بايد توجه شود تا همکاری با دیگران را بیاموزد ۱ etre ered ko ee eee ay ‏مقابل می شود برای این کودکان مفید است . همچنین شرینکاریها و غلت‎ ‏زدن روی زمین‎ بازی با آهنگ موسیقی و اجرای حرکتهای هماهنگ و خواندن سرودها باید جزء برنامه منظور گردد. ۳ در کودک ایجاد مهارت کند باید جزء برنامه اش باشد 15۳17۳7۳7۳۱۳ CTE Sr ree Om) FETT ea eNO ‏ااا ااا ااا ااا‎ ‏ورزشى و شيرينكاريهاى ديكر .تمرين حركتهاى مختلف به جب و راست با‎ 0

صفحه 48:
برنامه ورزشی کلاس دوم و سوم د عور ‎EAE STON‏ ‎ea‏ oe OES SST LITT ‏تب توبن سوه‎ ‏ا ا‎ 00 erg دوست دارد کارها را خوب انجام دهد و برای آن تشویق و تحسین شود به طور طبیعی آمین و صادق است 7 بايد ياد بكيرد از مقررات بازى اطاعت كند و در بازها صادق باشد و از حق. ا ‎Fe Fea eR‏ هب ايجاد مهارتهاى لازم از طريق اجراى مسابقه براى او لازم و مقيد است فعاليت هاى ورزشى رقابتى و زور زمابى. براى او لازم است ؛ شرينكارى غلت زدن و کار با و سایل ساده ورزشی باید جزءبرنامه اش باشد به هر شكل كه ميسر است كيفيت كارهاى خوب را ضمن بازى و فعاليت هاى, ‎Neb aS‏ ال سر ی ی ی ی ی داده شود به حرف أو اعتماد كنيد و فرصت امانتدارى و درستكارى در موقعيتهاى ی ل ا ESTO 7

صفحه 49:
برنافة ورزشي ۳ [7 3 ‏در بازیها و حرکتهاوور‎ 0 crt ee Per aa آز قعاليت هاى ورزشى دسته جمعى 5300000 0 ere [EAPO ‏ل‎ cre ‏تا اندازهای ایجاد شده است .به جزئیات‎ ‏فن و مهارت علاقه بيدا مى كند‎ به جنس مخالف علاقه چندانی ندارند. | لتق كدنة: ۳ ءدوست دارد به طور مستقل عمل کند ‎Eres‏ 0 -برخوزدار هستند: کلاس چهارم و پنجم برنامه هاى ورزشى متناسب حركتهاى ورزشى سخت ترى در نظر كرفته شود .ياره اى از فعاليت هاى ع ا سر ی ‎recep nee eres‏ 0 روی بازیهای دسته جمعی و و مسابقه توجه و تاکید شود ‎PPE TSP EE PY‏ 7 0 0 SS rE SEIS MEA SN SEE ee Feed 0 ‏ی‎ ‎EP‏ ا ‎ ‏بايد از نظر رهبرى و فرماندهى, موقعيت هاى أموزشى براى او فراهم كردد. ‎Sure Sen oh yen‏ 52300 ‎FORO RE IM PPR TT TE) PION E E TP VI ‏.برای همگان میسر باشد‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 50:
برنامه ورزشی کلاس چهارم و ‎ees en‏ حس برتری جویی و آبراز مهارت در حركت هاى ورزشى شديد است و اشتیاق دارند که حرکت ها را صعیح و غوب الجام دهتد كودك مايل به ابراز روحيه جوانمردى در ورزش است [77 ETON CE TOM RC IY ‏در کودکان وجود داشته باشد‎ 0 ۱ ‏جنداني به شركث در فعاليت هاى‎ ‏مورزشی نداشته باشند.‎ [۱ eer eres 7 هر کودگ دوست دارد عضو موّثری از 1 برنامه هاى ورزشى متناسب 7 00 آمادگی جسمانی او پی درپی آزمایش شود .مقررات ورزشی باید تشریح و تفهیم گردد و بدان عمل شود .دستورات و فعالیت های ورزشی جهت اصلاح بدن لازم است ‎PUPS et roe Pee Perce oo eee STU STE‏ اعتدوكت دو بزنامه هاى وززشي تشويق كرة ل ا 000 .وظایف مختلف تغییر داده شود

صفحه 51:
1۱ SST TIE ‏طرع پیشنهادی‎ وه درس وظیفهدانش آموز ۱ بش 5 0 ‎RAT‏ 9 و ع له قو مريت ۱ ‎nun ae eee‏ ar ۳ : ak alent

صفحه 52:
روشي است که بوسیله ‎el‏ شیوه و ابزار طبیعی بیان حالت كودكء يعني بازيء به عنوان متد درماني وي بکار گرفته مي شوئد تا به کود ك كمك کند فشارهاي ‎CO‏ احساسي خویش را تحت کنترل قرار دهد. مس

صفحه 53:
بازي درماني ‎Pe orn ER MU BT CEST OBES‏ ‎a‏ 2 مي رود كه مشكلات خانواد گي (مانند طلاق والدین) دارند. ناخن مي جوند. زر شب ادراري اند. ۱ ‎ceonee)‏ ا ا ل 0 52093 اند. ‎eeu‏ ی درمان در مورد تعليم و تربيت کودکان ‎ga‏ نيز به ‎Js‏ مي رود كهعدم توانايي شان موجب ‎eel‏ 9 اضطراب ‎J‏ آنهاست.

ر و ا ن ش ن ا س يب ا ز ي مكن در اين چمنم سرزنش به خود رو يي هر آنچه تربيتم كنند مي رويم. با زي همه ي زندگي كودك نيست اماهمه ي زندگي كودك بازي است پس بازي (زندگي ) كودكان را به بازي نگيريم. بازي ؟ بازي» به هر گونه فعاليت جسمي يا ذهني که به صورت فردي يا گروهي انجام پذيرد و موجب بروز نيازهاي کودک شود ،گفته مي شود .بازي وسيله ي طبيعي کودک براي اظهار و بيان «خود » است. تعريف بازي : يک فعاليتي که برخاسته از ذهن که هدف خيالي دارد و به طور ذاتي برانگيخته مي شود . ويژگي هاي بازي : -1بازي داراي مقاصد همي و خيالي است -2بازي بايد به طور آزادانه از طرف فرد انتخاب شود -3بازي بايد لذت بخش باشد -4بازي بايد به طور ذاتي برانگيخته شود و مقصودش در خودش است آلفردآدلر :هرگز نبايد به بازي به عنوان روشي براي وقت کشي نگاه کرد . گري لندرث « :بازي کردن براي کودک مساوي است با صحبت کردن براي يک بزرگسال ،بازي و اسباب بازي ،کلمات کودکان هستند . بازي وسيله اي است براي بيان احساسات، برقراري روابط ،توصيف تجربيات ،آشکار کردن آرزوها و خود شکوفايي .فعاليت بازي در واقع تالش کودک براي کنار آمدن با محيط است که از اين طريق او خود را مي يابد ودنيا را درک مي کند«. ويژگي هاي بازي ‏الف :از درون برانگيخته مي شود، ‏ب .آزادانه انتخاب مي شود، ‏ج .لذت بخش است، ‏د .واقعيت گريز است ‏ه .بازيکنان به طور فعال در آن شرکت دارند. مقايسه ي بازي و کار - 1 بازي فعاليتي است که هدفش در خود آن نهفته است ،در حالي که هدف کار در خارج آن قرار دارد. -2 بازي فعاليتي است که انجام آن موجب خوشنودي و خوشحالي بازي کننده مي گردد ،حال آنکه کار ضرورتًا خوشايند نيست. -3 بازي فعاليتي است که فرد آن را اختيار مي کند ،در حالي که کار، خاصيتي اجباري و الزامي دارد. -4 بازي از قيد سازمان آزاد و رهاست ،در حالي که کار معموًال با سازماندهي همراه است . -5 بازي از کشمکش و پرخاش به دور است ،حال آن که ماهيت کار گرايش آشکاري به سوي کشمکش و پرخاش دارد. •" " . نظريه‌هاي بازي را مي‌توان به دو دسته تقسيم نمود:. -1نظريه‌هاي كالسيك متأثر از فرضيه تكامل هستند .آنها به ما توضيح مي‌دهند كه چرا كودكان بازي مي‌كنند؟ -2اما نظريه‌هاي جديد به بازي به عنوان "تقويت كننده‌ي رشد فردي" مي‌نگرند .هر يك از نظريه‌ها مني‌تواند به طور كامل تبيني كننده‌ي مفهوم "بازي" باشد اما هر كدام ،قسمتي از حقيقت را از زاويه اي -1نظريه‌ي انرژي مازاد (هربرت اسپنسر:)1873 در اين نظريه بازي "حاصل انرژي مازاد" كودك دانسته شده است .به عبارت بهتر بازي عبارتست از "مصرف بي اراده‌ي انرژي انباشته شده‌ي زيستي ".بنابراين انگيزه‌ي بازي هم ناآگاهانه است .اسپنسر بر اين باور است كه طبيعت ،انسان را با مقدار خاصي انرژي كه در فرآيند بقا از آن استفاده مي‌شود مجهز كرده كه اگر اين انرژي براي بقا مورد استفاده قرار نگيرد بايد به نحوي مصرف شود كه اين امر با بازي كردن محقق مي‌شود. نقد نظريه -1 :بازي همواره فعاليتي بي اختيار نيست -2كودكاني هستند كه در عين خستگي اشتياق به بازي دارند. :نظريه‌ي پيش تمريني(كارل گروس 2- )1896 در نظريه گروس ،بازي يك "انگيزه دهنده براي رشد ناقص ويژگي‌هاي ارثي است ".به علت پيچيدگي‌هاي وجود انسان ،او به زماني طوالني براي تمرين و كسب مهارت‌هاي ويژه‌ي بزرگسالي نياز دارد كه بازي اين مشكل اساسي را از پيش روي او برمي دارد .در اين نظريه ،منشأ بازي "زيستي" است يعني بازي، روش طبيعِي آماده شدن براي وظايف جدي زندگي است .بر طبق آن ،بازي ما را با آموزش 3مؤلفه عمده براي زندگي بزرگسالي آماده مي‌كند -1 :كار گروهي -2 نقش آفريني -3پيروي از قانون .به طور مثال كودكي كه "خاله بازي" مي كند خود را براي دوراني از زندگي آماده مي‌كند كه قرار است خانواده‌اي را اداره كند. براساس اين نظريه ،رشد هر فرد نشان دهنده‌ي روند پيشرفت تكاملي كل نوع بشر است .به همين علت است كه بازي‌ها در هر مقطعي از زندگي شخص ،تداعي كننده‌ي وقايعي از تاريخ انسان‌ها هستند ،مثل: بو‌گريز و . ... شكار ،تير اندازي ،مخفي كردن و جستجو كردن ،تعقي ‌ به عبارت ديگر بازي ،بازپيدايي مراحل مختلف زندگي نوع بشر است. كودك در بازي ويژگي‌هاي رفتاري اجدادش را در مقياس محدودي تكرار مي‌كند .نقش بازي در زندگي انسان ها ،تضعيف كردن و اصالح مهارت‌هاي گذشته‌اي است كه براي مرحله‌ي حاضر از تاريخ زندگي بشر مناسب نيستند. نقد نظريه :بسياري از بازي‌ها بازتاب تاريخ ما نيستند ،مانند :بازي "سقوط آزاد"[و "پرواز با كايت -4نظريه‌ي آرام بخشي يا تجديد انرژي (پاتريك:)1916 بر طبق اين نظريه ،بازي ما را از آن فعاليت هاي زندگي كاري هر روز كه خسته كننده هستند آزاد مي كند .بازي باعث رفع خستگي و راحتي در كودكان و بزرگساالن مي شود .پس ما بازي مي كنيم تا از اضطراب زندگي روزانه راحت شويم. ساير نظريه هاي کالسيک نظريه‌ي روان پاكساز: ما بازي مي‌كنيم چون مي‌خواهيم احساسات آشفته و دردآورمان را از راه بي ضرر اظهار كنيم .مثال كودك وقتي عروسك خويش را تنبيه ي‌كند ،در اصل بازتاب احساس تبيهي است م ‌ كه والدين نسبت به او اعمال داشته اند. نقد نظريه :اين نظريه بيشتر بازي ها را تبيين نمي‌كند مثل :منچ ،شطرنج و ... نظريه‌ي جبران سازي: ما براي ارضاي نيازهاي جسماني كه به وسيله‌ي كارمان ارضا نمي شوند رو به بازي -1نظريه‌ي روان تحليل‌گري (فرويد): در اين نظريه عوامل زيادي در بازي كودكان مؤثر دانسته شده اند از قبيل :تصورات ،آرزوها ،نيازها و انگيزه‌هاي ممنوع .اما اين نظريه بيانگر موضوع مهمي است كه به عنوان كاركرد اصيل بازي در نظر گرفته شده است كه عبارت است از "كاهش اضطراب". به نظر فرويد ،اهميت بازي در درجه اول هيجاين است ،چرا كه به كودكان امكان مي دهد تا از اضطراب خود بكاهند. ديدگاه رواني – اجتماعي اريك 2- اريكسون او با نظر محدود فرويد مبني بر اين موضوع كه كاركرد اصلي بازي كاهش اضطراب است ،مخالف است .نظر او اين است كه از آنجاييكه بازي باعث رشد مهارت‌هاي جسماني و اجتماعي‌اي مي شود كه عزت نفس كودك را افزايش مي‌دهد ،مي تواند كاركرد "ساختن من" را داشته باشد .اريكسون از 3گونه بازي نام مي‌برد كه در فرآيند ساختن من كودك هر كدام در مرحله‌اي خاص مؤثر هستند. الف .در دوران نخست زندگي ،بازي كودك بر كاوش بدن خويش متمركز است .كودكان با بدست آوردن تدريجي مهارت‌هاي حسي و حركتي خود (مانند :نگاه كردن ،شنيدن ،راه رفتن ،دويدن و )...و با كاوش در بدن خو ‌د (مانند :بازي‌كردن با دست و پا) فرق ميان خود و ديگران را درك مي‌كنند .اريكسون اين مرحله از بازي كودك را "بازي خود جهاني" مي نامد. " " " " " " " " 3- : ادامه نظريه ي ويگوتسکي " " " " " " " " " " " " " " " به نظر پياژه :بازي عبارتست از "تسلط درون‌سازي بر برون‌سازي" .يعني افزودن عناصر ذهني تازه در ساختارهاي شناختي موجود بدون تغيير در اين ساختارها .به عنوان مثال :كودكي يك جعبه‌ي خالي مقوايي پيدا كرده است و براي هدف خاص خودش چنين مي‌پندارد كه اصال اين يك جعبه نيست ،بلكه موشكي است كه او را به كره‌ي ماه خواهد برد. پياژه بازي را وسيله‌اي براي تثبيت پياژه 4مرحله از بازي را در زندگي كودك به خوبي توصيف مي‌كند كه :عبارتند از بازي با محرك حسي :كودك فعاليت‌هاي جسماني خود را نظير تاب دادن 1- پا و حركت دادن سر را به خاطر لذت صرف از انجام دادن آن تكرار مي‌كند -2بازي نمادين :كودك به لحاظ رواني واقعياتي كه حاضر نيستند را وانمود مي‌كند بازي با ساختار :يادگيري اتفاقي در كودك پديدار مي‌شود و نيز بازي 3- با ساختار ،باعث كسب مهارت در حل مسئله و خالقيت هوشي مي‌شود بازي با قوانين :شامل 2يا چند بازيكن مي‌شود ،ممكن است قوانين 4- كامال قراردادي باشد ،بازي هاي صفحه‌اي ،بازي‌هاي كارتي و ورزش‌ها از .قبيل اين بازي‌ها هستند فرآيند تکامل بازي نقش بازي در رشد کودک انسان نياز به حرکت و جنبش دارد و بازي بخش مهمي از اين نياز است .هر فرد براي رشد ذهني و اجتماعي خود ،نيازمند انديشه و تفکر است و بازي خمير مايه اين تفکر و انديشه است .آمادگي جسمي و روحي براي مقابله با مشکالت بخشي از فلسفه ي بازي کودکان است ،بنابراين ،بازي هر چه گسترده تر ،پيچيده تر و اجتماعي تر باشد کودک از مصونيت رواني بيشتري برخوردار مي شود .کشف دنياي اطراف بخش ديگري از فلسفه بازي است که کودک حس کنجکاوي خود را از اين طريق ارضا مي کند .بازي تن و روان کودک را ايمني مي بخشد و مسؤوليتهاي اجتماعي و اقتصادي را که در آينده بايد بدون کشيد به او مي آموزد .کودک با بازي کردن موقعيتي بدست مي آورد تا اعتقادات ،احساسات و مشکالت خود را پيدا کند و مهارتهاي زندگي را بياموزد. نقش بـــازي در رشد جسمـــي کـــودک ‏ ‏ ‏ ‏ مـــوجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضاي مختلف بدن مي شود. باعث تقويت حواس کــــودک مي شود. نيـــرو و انرژي بدن را به بهتـــرين شکل مصرف مي کند. کـــودک به تــوانمندي هاي فکـــري و بدني خود آگاهـــي پيدا مي کند. نقش بازي در رشـــد اجتماعـــي کـــودک: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ موجب ارتباط کودک با محيط بيرون مي شود و دنياي اجتماعي او را گسترش مي دهد. موجب شکـــوفايـــي استعدادهاي نهفته و بروز خالقيت مي شود. همکاري ،همياري و مشارکت کــودک توسعه مي يابد. با رعايت اصول و مقــــررات آشنا مي شود. همانند سازي با بـــــزرگساالن را مـــــي آموزد. با مفهــــوم سلسله مــــراتب آشنا شده و آنــــرا رعايت مي کند. رقابت را مي آموزد و شکست را بطور واقعــــي تجربه مي کند. قدرت ابراز وجود پيدا مي کند و از ترس ،کمرويـي و خجالت بيهوده رها مي شود. نقش بازي در رشــد عاطفـــي کــــودک: ‏ ‏ ‏ ‏ نياز به بـــرتري جويــــي را ارضا مي کند. موجب ابراز احساسات ،عواطف ،ترس ها و ترديدها ،مهر و محبت ،خشم و کينه و نگراني ها مي شود. تمايل به جنگجويــي و ستيـــزه گــــري را کم مي کند. « برون نگــــري» کــودک را افــزايش مي دهد. نقش بــــازي در رشد ذهنــــي کـــودک ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در يادگيــــري زبان نقش بسزايــــي دارد. در رشــــد هـــوشــــي کـــودک بسيار مؤثــــر است. با مفاهيــــم ساخت ،فضـــا و شکــــل آشنا مـــــي شــود. رفتــارهاي هـــوشمندانه کـــودک تقويت مي شود. موقعيت استفاده از قوه تخيل در کـــودک به وجود مي آيد. زمينه بهتـــــري بـــراي تفکــــر فـــراهم مي کند. نقش مربی و والدین در بازی کودک )1مشاهده گر باشد(مربی) )2طراح یا سازمان دهنده فضای بازی و مواد آموزشی الزم باشد(مربی) )3ارزش گذار باشد(مربی) )4چنانکه تعداد کودکان بیشتر شود زمان بازی را زیاد کند(مربی) )5باید در خانه نقش همبازی کودک را بر عهده گیرند(والدین) )6باید زمینه شادی و نشاط کودک را از طریق بازی فراهم آورند(والدین) )7بازی کودکان را جدی بگیرند(والدین) )8در بازی کودک شرکت کنند و شرایط الزم برای بازی آنها فراهم آورند(والدین) پیشنهاداتی جهت باال بردن کیفیت بازی کودکان )1از محـــدود کــردن کــــودک در هــنــــگام بــــازی بپــرهیـزیــم. )2بـــرای متــوقف کــردن بــازی از امــر و نهــی استفــاده نکنیـم. )3در انتخاب نوع بازی به سن ،جنس و توانایی کودک توجه کنیم. )4در بازی کودکان دخالت نکنیم اما راهنما و کمک کننده خوبــــی باشیم. )5مراقب باشیم که محیط بازی موجب آسیب جسمی ،فکری و یا روانی نشود. )6کاری کنیم که بازی به صورت تجربه لذت بخش در ذهــن کــودک باقی بماند. )7بر مطـــالب و نحـــوه ی بیــان کــودکان در بــازی توجــه کنیـــم. )8به بـازی کودکــان اهمیت دهیم زیرا زندگی آنها در بازی شکــل واقعی به خود می گیرد. )9در محیط های بازی گروهی (پارکها ،اماکن عمومی)اجازه دهیم تا کودکان با یکدیگرهمبازی شـوند و از واردشـــدن بــه محیــط بازی کودکان بپرهیزیم. )10محیــط وشــرایط الزم بــرای انجــام بــازی کودکــان فراهم کنیم. انواع بازي -1بازيهاي حسي وحرکتي : اين گروه از بازيها در رابطه با فعاليتهاي جسمي کودک مي باشد واز آنها براي تقويت عضالت ,کسب مهارتهاي حسي _ حرکتي ,هماهنگي بين اعضاي مختلف بدن ,تقويت بينايي و شنوايي استفاده مي شود .بخش عمده بازي کودکان را در دو سال اول زندگي بازي هاي حسي وحرکتي تشکيل مي دهد . • -2بازيهاي تقليد ي: • سن دو سالگي آغاز ارتباط واقعي کودک با محيط خود مي باشد بازيهاي تقليدي به او کمک مي کند تا با تقليد والگو سازي از محيط وافراد ،اين ارتباط را تقويت نمايد .اين بازيها شخصيت کودک را شکل مي دهند و وسيله پرارزشي در تربيت او محسوب مي شوند .کودک دراين سنين قدرت بيان مسائل ومشکالت دروني خود را ندارد ،بنا براين بازيهاي تقليدي فرصت مناسبي را ايجاد مي کند تا کودک تنش هاي دروني ، پرخاشگري وعواطف سرکوب شده خود راتخليه وبر اضطراب خود غلبه کند .بازي هاي تقليدي مهمترين سرگرمي در گروه سني 2تا 8سال مي باشد. • -3بازي هاي با قاعده : • در سن 4سالگي کودک وارد مرحله بازي هاي با قاعده مي شود اين مرحله تا سن 7سالگي ادامه داشته ،در 12 سالگي به تکامل مي رسد وتا آخر عمر ادامه دارد .در اين بازي ها کودک به تدريج با اصول وقوانين موجود در آنها آشنا شده وخود نيز براي بازي ها قاعده وقانون وضع مي کند .در اين بازي ها قانون ،قرار داشته و رقابت وجود دارد وکودک از قوانين جمعي پيروي مي کند. • -4بازي هاي آموزشي : • کودکان بيش از هر چيز از بازي هاي خود مطلب مي آموزند وتمام بازي هاي آنها تجربه اي براي يادگيري است . بازي هاي رايانه اي • يكي از سرگرمي هاي كودكان نوجوانان و جوانان وحتي بزرگساالن در عصرجديدبازي هاي رايانه اي است اين بازي هاي مهيج و پركشش ساعت هاافراد رادرمقابل صفحه نمايشگرنگه مي دارد،اوراازدنياي واقعيت به عالم تخيالت فرو مي بردويا چيزي را به او مي آموزدويااز او مي گيرد. • • • • ) 1به عقيده بعضي از پزشكان،اين بازي ها به كودكان كمك مي كندكه به داروهاي مسكن كمتر احتياج كند )2باعث هماهنگي چشم ودست وپرورش عضالت و ظرفيت كودك مي شوند )3يادگيري را آسان وتوجه بچه هارا جلب مي كند )4مفاهيم و مباني رياضيات را آموزش مي دهند • • • • )1تقويت حـس پرخاشگري و خشونت )2ايجاد روحيه انزوا طلبي در كودكان )3تنبـل شـــدن كودكــان و نــو جوانان )4تاثيرمنفــي بــر روابــط خانوادگــي • محاســـــن • معايــــب نقش بازي و تقليد در رفتار سازش يافته (پياژه) تحول بازي در طول رشد 7 0 8 1 9 2 3 10 4 11 5 12 6 13 14 ويژگي هاي دانش آموزان دبستاني الف )ويژگي هاي بدني هماهنگي چشم و دست کامل مي شود- ماهيچه هاي کوچک کامال رشد مي کنند- ...و ب)ويژگي هاي ذهني و تحول رواني تقليد در اين دوره آگاهانه انجام مي پذيرد - از تخيل به واقعيت نزديک مي شود- ...و برنامه هاي ورزشي متناسب با کالس و سن کودکان برنامه هاي ورزشي بايد متناسب با کالس و سن کودکان مهارتهاي الزم را با توجه به ويژگي هاي کودکان در آنها به وجود مي آورد . برنامه ورزشي کالس دوم و سوم دبستان ويژگي هاي کودک عالوه بر توجه زياد به فعاليتهاي فردي ،به کودکان ديگر هم تو جه مي برنامه هاي ورزشي متناسب بايد فعاليتهايي که موجب ورزيدگي عضله هاي بزرگتر بدن مي شود براي او در نظر گرفت ،بخصوص نسبت به بازيهاي گروهي او بايد توجه شود تا کند .به بازيهاي گروهي نيز عالقه دارد همکاري با ديگران را بياموزد زور آزمايي و سنجش قدرت با ديگران بازيهاي دسته جمعي با توپ که باعث (سوخته شدن )يعني اخراج بازيکنان را دوست دارد مقابل مي شود براي اين کودکان مفيد است ،همچنين شرينکاريها و غلت زدن روي زمين عالقه مند به آهنگ موسيقي و بازي با آهنگ موسيقي و اجراي حرکتهاي هماهنگ و خواندن سرودها بايد به مهارت يافتن در بازيها عالقه مند بازيهاي مختلف شامل پرتاب کردن و رها کردن توپ و ساير فعاليتهايي که هماهنگي چشم و دست در حرکتهاي فرصت دست يابي به وسايل ورزشي ساده که در آن دستها بيشتر فعالي حرکتهاي هماهنگ است است و حس برتري خوبي دارد مختلف در او در حال نضج گرفتن است جزء برنامه منظور گردد در کودک ايجاد مهارت کند بايد جزء برنامه اش باشد دارند ،مانند پرتاپ و توپ گيري،آويزان شدن و باال کشيدن بدن از نردبانهاي برنامه ورزشي کالس دوم و سوم دبستان به امور اجتماعي بيشتر عالقه نشان مي بايد ياد بگيرد از مقررات بازي اطاعت کند و در بازها صادق باشد و از حق دهد پيروي کند .موازين اجتماعي احترام گذاشتن و رعايت ادب نسبت به ديگران به مسابقه هاي ورزشي عالقه مند است ايجاد مهارتهاي الزم از طريق اجراي مسابقه براي او الزم و مفيد است نسبت به توانايي بدن خودکنجکاو فعاليت هاي ورزشي رقابتي و زورآزمايي ،براي او الزم است ؛ شرينکاري غلت است و دوست دارد توانايي خود را با ديگران بسنجد دوست دارد کارها را خوب انجام دهد و براي آن تشويق و تحسين شود را بياموزد زدن و کار با و سايل ساده ورزشي بايد جزء برنامه اش باشد به هر شکل که ميسر است کيفيت کارهاي خوب را ضمن بازي و فعاليت هاي ورزشي براي او روشن سازيد .فرصت کسب موفقيت و نتيجه گيري از کار به او داده شود به طور طبيعي امين و صادق است به حرف او اعتماد کنيد و فرصت امانتداري و درستکاري در موقعيتهاي شکست را دوست ندارد بايد به او ياد داده شود که پيروزي را با وقار و شکست را با متانت بپذيرد مختلف بازي و فعاليتهاي ورزشي به او بدهيد برنامه ورزشي کالس چهارم و پنجم ويژگي هاي کودک رشد و نمو به طور طبيعي ادامه دارد پسر ها در)دخترها سريعتر از پسرها ( بازيها و حرکتهاي ورزشي مهارت برنامه هاي ورزشي متناسب حرکتهاي ورزشي سخت تري در نظر گرفته شود .پاره اي از فعاليت هاي ورزشي دختر ها و پسرها بايد از يکد يگر متفاوت باشد .روي اجراي صحيح حرکتهاي ورزشي توجه و تاکيد شود بيشتري از دخترها نشان مي دهند از فعاليت هاي ورزشي دسته جمعي لذت مي برند .حس رقابت شديد است روي بازيهاي دسته جمعي و و مسابقه توجه و تاکيد شود به مسابقه هاي ورزشي عالقه مند است مسابقه هاي ورزشي مختلف فصلي براي آنان منظور شود هماهنگي عضالني بيشتراست و مهارتها با تمرين و حرکتهاي ورزشي ،مهارتهاي بيشتري ياد داده شود .نسبت به تا اندازهاي ايجاد شده است .به جزئيات فن و مهارت عالقه پيدا مي کند به جنس مخالف عالقه چنداني ندارند, حتي گاهي بي رغبتي خود را نيز ابراز اجراي صحيح حرکت هاي ورزشي توجه شود .به مقررات و سنن اجتماعي و احترام به ديگران تأکيد شود .مي کنند قبول مسؤليت مي کنند و از طرفي بايد از نظر رهبري و فرماندهي ,موقعيت هاي آموزشي براي او فراهم گردد. .دوست دارد به طور مستقل عمل کند .مربي در ارزشيابي ها شاگردان را دخالت دهد کودکان از استعدادهاي مختلفي برنامه ها از نظر وسعت و انعطاف بايد به گونه اي باشد که فرصت موفقيت برنامه ورزشي کالس چهارم و پنجم ويژگي هاي کودک حس برتري جويي و ابراز مهارت در حرکت هاي ورزشي شديد است و اشتياق دارند که حرکت ها را صحيح و برنامه هاي ورزشي متناسب بايد حرکت هاي مؤثر در آمادگي بدن تأکيد شود و مهارت هاي کودک و .آمادگي جسماني او پي درپي آزمايش شود خوب انجام دهند کودک مايل به ابراز روحيه جوانمردي در .مقررات ورزشي بايد تشريح و تفهيم گردد و بدان عمل شود ورزش است ممکن است مشکالت و نواقص جسمي در کودکان وجود داشته باشد دختران در سال اول راهنمايي به علت بروز خصوصيات بلوغ ممکن است تمايل چنداني به شرکت در فعاليت هاي .دستورات و فعاليت هاي ورزشي جهت اصالح بدن الزم است بايد برنامه هاي ورزشي چنين دختراني توجه شود و تا حد ممکن آنان را به .شرکت در برنامه هاي ورزشي تشويق کرد .ورزشي نداشته باشند عالقه ي آنان و همساالن زياد مي شود و به همکاري هاي گروهي در بازي ها توجه خاص شود و جاي کودکان از نظر هر کودک دوست دارد عضو مؤثري از گروه همساالن باشد .وظايف مختلف تغيير داده شود طرح پيشنهادي آموزش تربيت بدني دوره دبستان نتايج بدست آمده از آموزش و پرورش تقويت قواي ذهني و بدني کسب مهارت -3تقويت روحيه اجتماعي -4تقويت قواي عاطفي1- - 5تقويت قواي روحي و اخالق 2- :بازي درماني روشي است كه بوسيله آن ،شيوه و ابزار طبيعي بيان حالت كودك ،يعني بازي ،به عنوان متد درماني وي بكار گرفته مي شوند تا به كودك كمك كند فشارهاي احساسي خويش را تحت كنترل قرار دهد. بازي درماني در مورد كودكان سه تا هشت سhhاله اي بhhه كار مي رود كه مشhhكالت خhhانوادگي (ماننhhد طالق والدين) دارند ،ناخن مي جوند ،دچار شhhب ادراري انhhد، مهhhاجم و پرخاشhhگر هسhhتند ،در روابhhط گhhروهي موفhhق نيستند و يا مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند .اين نhhوع درمان در مورد تعليم و تربيت كودكان استثنايي نيز به كار مي رود كه عhhدم توانhhايي شhhان مhhوجب آشhhوب و اضطراب در آنهاست.

51,000 تومان