صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
دیدگاه سازه نگر درباره یادگیری اساس نظریه ۳
سازه نگر است که اگر یادگیرنده ها بخواهند ۴
اطلاعات پیچیده را متعلق به خودشان کنند,باید 7
ان درند.
بر اساس این نظریه یادگیرنده ها را به صورتی
در نظر مى كيرد که همواره اطلاعات جدید را با
قواعد قدیمی مقایسه کرده و در صورتی که این
قواعد دیگر مفید نباشند آنها را اصلاح میکنند.
راهبردهای سازه نگر به خاطر تاکید بر دانش
آموزان به عنوان یادگیرنده های فعال معمولاً
آموزش دانش آموز محور نامیده می شود.-* ی
صفحه 4:
یادگیری اجتماعی 3 ۲
تفکر سازه نگر مدرن از نظریه های ویگوتسکی برای te
حمایت کردن از روشهای آموزشی مورد استفاده 0
قرار گرفتهاند که بر یادگیری مشارکتی؛ یادگیری
مبتنی بر طرح تحقیقاتی و یادگیری اکتشافی تاکید
+
g
صفحه 5:
کودکان مفاهیمی را بهتر یاد میگیرند که در
کت ای فرار دارد. آوقتی کودکان با
هم کار می کنند و هر کودک احتمالاً یک همسال
دارد که روی تکلیفی که قدری در سطح شناختی
بالاتری است کار میکند یعنی دقیقاً در منطقه
مجاور رشد آن کودک.
Pl
BAD |
صفحه 6:
يادكيرنده ها به وسيله دو اصل بالا از طريق ~
Apes sally 95 Gilli Jidks تور کسال باشد با هم ۴ ,
سال بزركتر و ماهر تر به تدريج مهارت كسب مى
کند. در آموزش به دانش آموزان استفاده از
گروههای نامتجانس که در آنها دانش آموزان
۳۳ تن آموزآنیی که بتشر فت جتدانى
صفحه 7:
بايد به دانش آموزان تکالیف پیچیده دشوار و واقعبینانه
داد و بعد به آنها کمک کرد که این تکالیف را انجام دهند.
از این اصل برای حمایت کردن از به کارگیری طرح های
تحقيقاتى, شبیه سازی ,کاوش در جامعه استفاده میشود
رای توصیف بادگری که در کلف زندگی عملی و اصیل
صفحه 8:
پردازش بالا_پایین
ا آل al 2 سش آن است که داتش ١
آموزان با حل كردن مسائل دشوار شروع مى
كنند و بعد با راهنماى آموزكار مهارت هاى
رويكرد مهارت هاى اساسى به تدريج به صورت
صفحه 9:
رویکردهای سازنده نگر a تدریس بر پایه
اين نظریه که اکر دانش آموزان در باره
مسائل با هم حرف بزنند راحتتر
د اند مفافته_ دشوار را تفهمند معمولاً
از یادگیری مشارکتی استفاده گسترده ای
a sf
صفحه 10:
یادگیری اکتشافی
یادگیری اکتشافی عنصر مهم رویکردهای سازه نگر مدرن است ,
که در نواوری های آموزش و پرورش تاریخچه ای طولانی دارد.
برونر: ‘i
مایک موضوع را ب به اين دليل تدريس نمى كنيم كه مى
خواهیم کتابخانه ib زنده درباره آن موضوع به وجود
آوريم؛بلكه مى خواهيم دانش آموز خودش فكر 7
كند ae سور در نطر كبرد وهو كرفي
صفحه 11:
افتبازات یادگیری اکتشافی
اين نوع یادگیری کنجکاوی دانش آموزان را برمیانگیزد.
و به آنها انگیزه مىدهد تا بيدا كردن ياسخ ها به كار ۳
كردن ادامه دهند. دانش آموزان مهارت هاى حل
ers hcl oes. Semis ali,
بايد اطلاعات را تجزیه و تحلیل و دستکاری کنند.
با اين حال یادگیری اکتشافی میتواند به اشتباهات و
اتلاف وقت ی بادگتري یی
صفحه 12:
es se
§ ¢ یادگیری خودگردان
۳ 1 يادكيرنده هاى خودكردان كسانى هستند كه از
راهبردهاى نتيجه بخش يادكيرى و جكونكى و زمان
استفاده ازآن ها آگاهی دارند.
صفحه 13:
روشی مبتنی بر مفهوم یادگیری یاری شده ویگوتسکی است. به عقیده
او کارکردهای ذهنی سطح بالا از جمله توانایی هدایت حافظه و توجه ۲
به صورت هدفمند و فکر کردن به صورت نمادی رفتارهای با واسه
هستند. در یادگیری ما واسطه آموزگار عامل فرهنگی است جامع
آموزش را هدایت به طوری که دانش آموز به مهارتها تسلط می یابد
و آنها را درونی میکند که امکان عملکرد شناختی عالی تررا برای
آنها میسر میسازد. توانایی درونی کردن به سن یا مرحله رشد
شناختی یادگیرنده ارتباط دارد.
صفحه 14:
بانى يعنى دادن ساختار بيشتر درابتداى درس ها به دان
آموزان و به تدريج واكذار كردن مسئوليت به آنها تا خودشان دست به كار شوند .
براى مثال . مى توان به دانش آموزان ياد داد خودشان درباره مطالبى كه مى
ران gs اغار؛ أموزكار مى تواند سوال هابى را بتشنهاد كند..
پژوهشگران استفاده والدين از يشتيبانى را در حالى كه به فرزندان كلاس بنجم خود در تكليف رياضى كمك
می کردند » ارزیابی نمودند . آنها درجة ای که والدین مداخله خود را تغییر می دادند تا با منطقه مجاور رشد
کودت منانب باشد »ارزیابی کردند : زمانی.که کودک,مشکل دارد » فردبزرگسال, که,در این منطقه قرازدارد:
. رهنمود خود را به قدر کافیافزلیش می دهد تا پشتیبانی فراهم کند اما نه آنقدر زيادكه تكليف رياضى
کمک می کردند ۰ ارزیابی نمودند . آنها درجه ای از والدین مداخل خود را تغییر می دادند تا با منطقه مجاور
رد کودک مناس. باشد , ارزیابی کرکتلومانی که کیدک مشکل دارد ۰ فرد بزرگسال که در لین منطقه,
قرار دارد . رهنمود خود رابه قدر کافی افزلیش می دهد قا پشتیبانی فراهم کند امانه آنقدر زیاد که تکلیف
را برعهده گیرد. بعداوقتی که کودک موفق شدن را آغاز می کند » رهنمود را کاهش می دهد؛ Ps ey
داده لك که انستفاده از این اصل » موفقیت دلنش آموزان را در یادگیری ریاضیات پیش بینی می, کند .
شتیبلنی با کارآموزش شناختی ارتباط نزدیک دارد .افراد ماهری که با کارآموزان کار می کنند ۰ معمولا آنها
7 در تکالیف دشوار درگیر می کنند و بعد به مرور زمان مقدار توصیه و راهنمایی خود را کاهش می دهند.
ع
صفحه 15:
صفحه 16:
اصل ۱ (ماهیت فرایند یادگیری) 2
یادگیری مطالب درسی دشوار زمانی خیلی نتیجه بخش است که فرایند اندیشمندانه مر .
ساختن معنى از اطلاعات و تجربه باشد. 0( ١
اصل ؟ (اهداف فرايند يادكيرى)
یادگیرنده موفق ۰ به مرور زمان و با کمک و راهنمایی آموزشی . دانش معنی دار و ۰
منسجمی را به وجود آورد.
اصل ۳ (تساختن دانش)
یادگیرنده موفق می تواند اطلاعات جدید را به شوه های معنی دار به دانش موجود ربط
دهد
عد
صفحه 17:
اصل ۴ (تفکر استراتژیک)
یادگیرنده موفق می تولند راهبرد های تفکر و استدلال رابه وجود آورد و از آنها برای
رسیدن به اهداف یادگیری استفاده کند.
اصل ۵ (فکر کردن درباره فکر)
رابرد های سطح بالا برای انتخاب کردن عملیات ذهنی » تفکر خلاق را تسهیل می
اصل ۶ (موقعیت یادگیری)
یادگیری تحت تاثیر عوامل محیطی . از جمله فرهنگ . تکنولوژی و روشهای آموزشی
قرار دارد.
صفحه 18:
اصل ۷ (تاثیرات انگیزشی و هیجانی در یادگیری) ۱
اينكه چه چیزی و چگونه یاد گرفته شود . تحت تاثیر انگیزش یاد گینده قرار دارد. انگیزهیادگرفتن به نوبه
خود . تحت تاثیر حالتهای هیجانی . اعتقادات . تمایلات و اهداف و عادتهای فکر کردن قرار دارد.
اصل ۸ (انگیزش درونی برای یاد گرفتن) ۱ 7
خلاقیت و تفکر سطح بالا و کنجکاوی طبیعی یادگیرنده . همگی در انگیزه یاد گرفتن . دخللت دارئد .
انكيزش درونى به وسيله تكاليفى تحريك مى شود که از نظر دشواری در سعلح بهینه باشد .با تایلات |
شخصی ارتباط داشته باشد و انتخاب و کنترل شخصی را فراهم کند.
) (تاثیر انگیزش برتلاش ٩ Jol
فراگیری دلنش و مهارت پیچیده مستلزم تلاش گسترده یادگیرنده و تمرین هدلیت شده است . بدو انگیزه df
ياد كيرنده براى ياد كرفتن ٠ بعيد اسن كه فرد بدون اعمال زور و فشار ٠ تمايلى به تلاش كرد داشته باشد.
صفحه 19:
اصل ۱۰ (تاثیر رشد بر یادگیری)
در حالی که افراد رشد می کنند . با فرصتهای گوناگونی مواجه می شوند و + -
محدودیتهای متفاوتی برای یادگیری تجربه می کند . یادگیری زمانی خیلی موثر ۳
می شود که تغییرات رشد در زمینه های جسمانی . عقلانی . هیجلنی و اجتماعی در
نظر گرقته شده باشد. i
ال ۱۱ (تاثیرات اجتماعی و یادگیری)
یادگیری تحت تعامل های اجتماعی ۰ رولبط ميان فردی و ارتباط برقرار کردن با
دیگران قرار دارد.
صفحه 20:
اصل IT (تفاوتهای فردی در یادگیری) 2 م
یاد گیرنده ها راهبرد ها و روبکرد ها و فعالیت های متفاوتی برای یادگیری دارند که و ~
حاصل تجربه قبلی و ورائت هستند. ۲ ١
اصل ۱۳ (یادگیری و قنوع)
يادكيرى زملنى خيلى موثر است كه تفاوتها در زيان ٠ قرهنك و زمينه اجتماعى بادكبرند٠. ()
در نظر گرفته شده باق"
اصل ۱۴ (ملاک ها وارزیابی)
galls gh ws le ال و چلش اعیز ناش وپیسردت 1 #
را ارزیابی کنند ء اجزای جدانشدنی. فرایند یادگیری هستند
- =
صفحه 21:
اصول روان شناختی بادگیرنده محور . تصویری را از یادگیرنده ارائه #4 ۰
می دهند که به وسیله موارد زیر فعالانه به دنبال آگاهی است :
(۱) تعبیر مجدد اطلاعات و تجربه برای خودش 9
(۲) خودانگیخته بودن در جستجوی دانش (به جای برانگیخته شدن توسط
نمرات یا پاداشهای دیگر).
() کارکردن با دنگران بای ساختن معتی و۳
- -
(۴) آگاه بودن از راهبرد های یادگیری خودش و تولنا بودن در به کار بردن آنها
در مورد مسئله ها يا موفقیتهای تازه
4
2
صفحه 22:
روش های سازه نگر در زمپنه های برنامه آموزشی
صفحه 23:
روشهای سازه نگر و دانش آموز محور بر تفکر جاری در ples
زمينه cle برنامه آموزشی غالب شده اند (به گایلر و
کر ۰ ۲۰۳۲ کاکتون و کولای ۲۰۰۱۰ ۰مایره ۲۰۰۱۷
مراجعه کنید). بخشهای زیر رویکرد های سازه نگر را به
درک مطلب . ریاضیات و علوم شرح می دهند.
صفحه 24:
تدریس دوجانبه درک مطلب ۰2 ۱
يكى از رويكرد هاى سازه نكر كه براساس اصول سوال درآوردن استوار است ودر مورد آن به ست +
اندازه كافى تحقيق شده تدريس دوجانبه است . ١
age که eS ele به دانش آموزان ضعیف دز مدارس ایتدایی و متوسطه 0
لات شا ۲ درک مس را راد بكيرند . کارکردن آموزگار با گروء های کوجک
دانش آموزان را شامل می شود . در اين روش ابتدا آموزگار سوال هایی را که ممکن است ۰
دانش آموزان در حین روخوانی بپرسند الکو قرار می دهد .اما طولی نمی کشد که دانش
آموزان براس سوال کردن از یکدیگر نقش (آموزگار) را بازی می کنند
صفحه 25:
سوال كردن از نويسنده: 4 9
رویکرد دیگر سازه نگر به روخوانی سوال کردن از نویسنده است.در اين روش 6 و 5
کودکان سوم تا نهم اموزش داده میشود نویسندگان مطالب مبتنی بر واقعیت را
بصورت واقعی و خطاپذیر درنظر بگیرند و به گفت و کوی ساختگی با انها بپردازند.
زمانيكه دانش اموز مشغول خواندن متن است آموزكار وظيفه دارد سوالاتى از او 1
بپرسد.از قبيل *نويسنده سعى دارد جه جيزى به ما بكويد* يا *او ميخواهد جه جيزى
را بدانيم* يا *اين موضوع با آنجه قبلا كفت جه نسبتى دارد*
تحقیقات انجام شده درمورد دانش اموزان نشان داد کسانی که اين روش را تجربه کردء #۴
اند درمقایسه با گروه مقایسه مطالب بیشتری را به یاد آورده اند و خیلی بیشتر از
گروه مقایسه هدف از خواندن را به جای حفظ کردن متن درک کردن,:توصیفگالکرده
آند.
صفحه 26:
رویکرد های سازه نگر به تدریس ریاضی در دوره های ابتدایی
صفحه 27:
كارينتر وهمكاران چهار رویکرد را بهآموزش ریاضی مقماتیبرایدوره ریاضی مطرح کرده نددریر .ام
هریک از لین رویکرد ها دانش اموزان درگروه های کوچک با هم کار میکنند. معلمان مسایلی را مطرح
.کرده وو در بین گرو ها گردش میکند تا تا به بحث راهبردها کمک کند
.در اين رويكرد ها روى شروع كردن با مسائل واقعى براى حل كردن انها به شکل شهودی تاکید میشود 4
:اين جهار رويكرد عبارتند از 2
دم تفكر منظم حمايتكنندم. 1
استفاده از ده مکعب چوبی برای ابداع روش هایی برای جمع و تفریق ‘
لموزشمبتنوير ادرلكب2
استفاده از نمایش های جسمانی تصویری کلامی و نمادی برای مفاهیم ریاضی و فرصت دادن به دانش é
yal, 5 تا با استفاده از این نمایشها مسایل دشوار را حل کند
پروژه ریاضیاتسئله مدار.3
هدایت دانش آموز در چند مرحله... از از الگوگرفتن از شمارشگرها تا حل کردن مسائل ا
شمارشگرها
آموزشهلیتشده به صورتشناختی4
اين روش فعالیت توصیه شده یا برنامه درسی خاصی ندارد بلکه اطلاعات حرفه ای Ly lay
ریاضیات مقدماتی در اختیار اموزگاران قرار میدهد و روی اصولی تاکید میکنك/که شیبیه اصو
.برنامه های دیگر هستند
-
اعی بدون
صفحه 28:
iil =i
|
88۱ 95
صفحه 29:
:رويكرد سازه نكر به علوم
در رابطه با اين درس سازه نكرى روى فعاليت هاى
آزمايشكاهى يزوهشى و مشخص كردن سوء برداشتها و
استفاده از روش هاى آزمايشى براى اصلاح كردن آنها و
.يادكيرى مشاركتى تاكيد ميكند
صفحه 30:
صفحه 31:
:پژوهش درباره ی روشهای سازه نگر
هرچند مقایسه کردن رویکردهای سنتی و سازه نگر به آموزش به دلیل
متنوع بودن روشهای سازه نگر بسیار دشوار است و معمولا نتایجی که
از این روشها بدست می اید از لحاظ کیفی با روشهای سنتی متفاوت
هنت با إن حال تحقيقاتى وجود دارند كه تاثيرات مثبت رویکرد سازه
.نكر را در رياضيات علوم روخوانى و نكارش نشان ميدهند
تحقیق انجام شده توسط نپ بین استفاده آز روش ازه نگر و افزایش
,پیشرفت در مدارس بسیار فقیر همبستگی پیداکرده است
صفحه 32: