صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
:دوم سس
دشد در دجم 1-1
صفحه 4:
پایدار و مستمر موجود زنده است
که با پیشرفت زمان در طبیعت,
ساخت و رفتار موجود زنده حادث
no: شود
صفحه 5:
دوره نوزادی و
کودکی
دوره slp
رشد در
: ردوره ی نطفه ای يا نو
دوره شبه جنینی پا
رویانی
دوره جنیتی
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
ژمان شروع مرحله نطف -
ايزأكر عل نوجنينهروع مى * 6
شود که تخمک بارور از طریق —
بارورسازی ایجاد شده باشد.
سلولی ew اغاز مى شود و
تخمک بارور به توده ای
سلولهاى تكثير شونده» تبدیل
ميشود. این توده از طریق ر
a a ct مك
صفحه 9:
Sosa! بارور
تخمک بارور تى سلولى, تکثیر شده و
.بلاستوسیست تسا موه موي جسبيد
6: oe
9
صفحه 10:
یل جفت و
isis sd se Bah Sy: كه بين روز هاى
حفت تباختارى أستت كه اجازه 20 دهد (کسیزن
و مواد غذایی از جریان خون مادر به جنین
منتقل شود و مواد زايد بدن به ی . منتقا.
ند و جريان خون مادر و جنير -.-
مى دارد. همجنين اجزاء مه
به ei Rigi یک ی ی ی ی ااه
صفحه 11:
صفحه 12:
:دوره
ساختار هایی مانند قلب؛
ستون فقرات و مغز به
تدریج نمایان می شوند.
كرجه رويان در يايان اين
دودح 57 تقریبا 5 سانتى متر
به انسان شباهت
care “Sb از ساختارهای
Pee iene ssce Nei) dae cod ااا
صفحه 13:
و پذیری دوره
زک برو كله رویان بسیار آسیب پذیر
فیزیولوژیکی شکل گرفته اند. اگر در
طول این مرحله, هر چیزی در رشد
اختلال ایجاد کند, تأثیر نابود
هه مر aie
صفحه 14:
:ترلنوزن( ۲6۲۵۲۵096۳ )
واژه تراتوژن به هر گونه عامل
محیطی اشاره دارد که در طول دوره
كه تراتوزن ها وارد مى كنند هميشه
صفحه 15:
صفحه 16:
.سه
I:
در اندازه شروع می ese :الوي موازد
شود. . دستگاه عصبى ١ه اندام هاء و
عضلات سازمان می يابند و متصل می
شوند و توانایی sl رفتا
( لگد زدن» شست مکیدن؛
iol» 2 و تمرین تنفس )
هذ د. اندانم های لنایتاف بي
صفحه 17:
ee د
pig was ga بك شر عت بتر “pa
یبن دور ه» مادر می تواند حرکات ier,
اغلب نورون های مغز
ها به نور حساس
9 .به صدا واکنشيپنشا
ادا نت سح فد 0
صفحه 18:
را دارد. اندازه افزایش می >
گيرند. . رشد سريع مغز ك7 ۲
ud می شود که توانایی سانتیمتر 50
های حسی و رفتاری و حدودا 3400
۳ الفمترش بابند. یادتن ها از گرم
صفحه 19:
صفحه 20:
:رشد جسمی
قد و وزن دو بعد بسيار اشکار رشد جسمی
هستند. افزايش قد و وزن در طول دو سال اول
بيشتر از هر زمان ديكرى بعد از تولد است. در 9
ماه اول» جربى بدن به سرعت ذخيره مى شود
لى كه رشد عضله: كند و تدريجى است. در
رشده مغزاز هر اندام ديكر بدن يزو ||
صفحه 21:
صفحه 22:
سا
رشد حرکتی به پیشرفت هماهنگی
عضلانی که برای فعالیتهای جسمانی
«ضروری woul اشاره دارد
Sic... ۱ 9 jay
‘ 1 silos
— om . Lathe
صفحه 23:
رشد جسمی و
پاییو مرکزی- ee سوه یک ند
پبیشرفتمقدماتیدر مهارتهایحرکتی2
صفحه 24:
رشد ادراکی
صفحه 25:
1
پژوهش درباره ادراک عمق نشان می دهد که
تأثیرپذیر بودن به نشانه های حرکت, ابتدا
زنلند جت کند و بعد حساسیت نسبت به تلا
ها دو جشمى oes 0
صفحه 26:
دلبستگی به روابط عاطفی صمیمانه
اخطرطرايه كدوابين نوباولگارر و VLE
ماهگی gala, مى قضاود مجز ونهوش نشان
می دهد که دلبستكى از تعامل نوباوه و
جادر ایجاد می شود. . دلبستگيهای نوباوه
> عادر درس طبق تان تو
يمن-1
صفحه 27:
کودکانی که دلبستگی ایمن
دارند نسبت به کودکانی که
دلبستگی بح ا کمتر
انعطاف پذیر می 9 و
: بالا
صفحه 28:
007777
"پروری
آنها را در دو بعد بزرگ
قه بندی می کنند
an ۱
صفحه 29:
صفحه 30:
0 چیستی رشد
:شناختى
تفکر کودکان, از جمله استدلال.
یاداوری» 3 مسئله گشایی اشاره
.دارد
صفحه 31:
:شناختي SI Ly کودکان به طور فعال دنیای
اطراف خود را کاوش می کنند و تعامل با محیط
و رسش به تدریج نحوه ۲ ately ها
: رشد شناختی در نظر a?
دوم حسی- حرکتیل( از
دووم عملیاتعینی(7 تا
)239 عملیاتصورع( 11
صفحه 32:
1- 259 5
حسئو
یکت از تولد تا 2 سالكى ادامه دارد
و با رشد توانایبهای کودك در ادراك
امور ساده و فعالیتهای جنبشی
مشخص ميكردد. در اين دوره كودك به
تدريج از حرکات بازتابی نوزادی ده د بست
متكشد و به اعمال سازمان
صفحه 33:
دو وه قبلاز -2
عملیاتعینی
در اغاز اين دوره» يعنى از 2 تاك سالگی
کودك زبان منگشاید و رفته رفته با
معناى الفاظ آشنايى بيدا ميكند و مفهوم
رویدادها 3 اشيا را در واحدهاى نمادى
7 سازمان مندهد؛ اما اغلب وازهها را
رنادرست و شكسته به كار مبيبرد
عقیده پیازه کودك در این مرحل
صفحه 34:
۱ رس
ادراك بدون کلام, بعنی بدون وسیله
نمادی سیب مشود که کودك تصمور
نادرستی از جهان پیرامون خود داشته
شد. پیشرفت زبان وسیله S50
براى رشد فكر كودك است كه دريل |
A دوصفات دكر ان نیلوا 8
صفحه 35:
wus از عملیات a
در اين دوره ادراك کودك کاملاً مقید و
يك تعدى است؛ ولى در يايان اين دوره
به تدريج به تواناييهاى ديكر دست میابد
ودر اين هنكام است كه ويزكيهاى
اگرایی با خروج از يك بعدی بودن و
اشت, پدیدار معشوند
صفحه 36:
دربرمیگیرد در رشد فکری کودك تغییر و
Ss پدیدار مشود از
۳ ادراکی 3 استندلال 3 از
حالتهای جود مداری کودك بهطور
صفحه 37:
عملیات عيني
درك نگهداشت توده» وزن و حجم اشيا
برايش حاصل منگردد؛ به مفهوم
بازگشتپذیری» طبقهبندی و تفکر منطقی
در پایان دوره دست مبیابد و برای
فعالیتهای پیشرفتهتر ذهنی در دوره
صوری پا مجرد آمادگی پیدا مبک
صفحه 38:
ص حول ومين دوره رشد شناختی که به
A ت صورى يا نظری معروف است از
1 سالگی به بعد ادامه دارد. در اين دوره
نوجوان به توانایی تفکر مجرد درست
صفحه 39:
صفحه 40:
00
سه سطح صورت مى كيرد كه با 3
.دارند و رشد شناختى تعیین کننده
صفحه 41:
مرحلهی اول: توجه به تنبيه و فرمانبرد*
۰(اخلاقی رفتار میکنم مبادا تنبیه بشوم)
مزجله دوم: توجه به نفع شخصی (اخلاقی
.ررفتا میکنم تا پاداش بگیرم)
ذر این Glew نگاه شخص به اخلاق دیدی بازاری
صفحه 42:
اسان به خاطر نزدیکی به
iu ۹ اقتدار (یعنی جهت پذیرفته شدن
از طرف صاحبان قدرت و كسب شأن اجتماعى
a} زبان ساده: براى ترقى در اجتماع و اغلب
-ریاکارانه))
در این سطح, اخلاقی رفتار کردن شخص از روی
تعارف و رعایت رسوم است و در شرا؛ که
بند اجتماعی نباشد رفتار اخلاقی فرد به
یک بازمیگردد
saa : اصول اخلاقی يسا تعارفی
a ا
صفحه 43:
صفحه 44:
= انتقال به نوجوانی
نوجوانی يل بين كودكى و
بزر گسالی woul! دراين دوره»
افراد در رشد iid Luss اخلاقی؛
و اجتماعي پیشرفتهای مهمی
زمینه رشد دن طول :
صفحه 45:
مى شود. در دختران, ع علامت ou
ype KI law کسید
انزال شبانه و رشد بیضه طظامست
١ 4 آلت مردانه آغاز می شود ۳
صفحه 46:
اریکسون به رشد شخصیت در
طول نوجوانی علاقه زیادی
داشت. بحران روانى اين sal> yo
هویت در برابر سردركمى است.
به عقیده او مهمترین چالش
نوجوانی» تلاش برای در
صفحه 47:
صفحه 48:
:بزركسالى
Os ates لي إدامو مي 20 تا 40
وس ى آرامش نسبی است
اس
صفحه 49:
:شاخصهای رشد بزرگسالی
شاخصهای رشد بزرگسالی, تغييرات در
روابط خانوادگی, از جمله سازگار شدن
دک زتاشویی و بدر - مادر همراه
صفحه 50:
:بزرگسالی
تغییرات در ظاهرء از درست دادن نورونها,
classi iC, . هورمونی. در زمینه
A #«سرعت پردازش اطلاعات
صفحه 51:
:<مستئله ی بحران sl Cals
در مورد اينکه LI اغلب افراد دچار بحران
میانسالی nro شوند مجادله زیادی صورت
گرفته است. بحران میانسالی؛ دوره سخت و
1 وتريد ها و ارزیابی مجدد زند ی
فاگ میبانسالی تغییری ۳
افراد آنرا تجربه می کنند. با
eh Rn Ne tend ><
صفحه 52:
:ٌآریکسون و سه چالش بزرگسالی
اریکسون در نظریه رشد هشت مرحله ای
خوده بزرگسالی را به سه مرحله تقسیم
مى كند: ٠ ) البته این سه مرحله» در
dud چالش پیش روی بزركسالان
2 یز است)
تدر برابر انزوا -1
ر برابر رکود -2
سچام در برابر ناامیدی-3
صفحه 53:
صفحه 54:
آغاز دوران پیری
دوران پیری
تقریبا از 55 تا
5 سالگی آغاز
می شود یعنی از
زمان
Rains jl.
صفحه 55:
يكى از مشكلات دوران يبرى »
عدم فعاليت و قدرت و
انرزى جوانی است. اغلب
احساس ناايمنى 9 از در ست
دادن مقام اجتماعى مى كنند.
به وت rs ندارد 3
a ae
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
روانشناسیعمومیگنجی-2
روانشناسیعمومیوینویتن-3
...روانشناسىعمومىئكرولويد و -4
روانشناسیرشد لورا برک-5
بهداشت روانیسعید شاملو -6
صفحه 59: