صفحه 1:
روانشناسی رن در تبلیغات

صفحه 2:
ارو رت شا ی دا تعریف رنگ: در سال ۱۱7 اسحاق نیوتن؛ دانشمند نامدار انگلیسی؛ کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود به رنگ‌های قابل رژیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحص به ضرد تشكيل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست آزمایش‌های بعدی نشان داد که با تر کیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد كرد. جراى مثال» نور قرمسز در ت .كيب با نور زرده رنگ نارنجی را به وجود راواه رنگی که بر اش تم کیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند. بعضی از رنگ‌هاء مثل زرد و ارغوانی؛ در صورت ت کیب شدن؛ همدیگر را خنثی م ىكنند ونور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمل می‌نامند.

صفحه 3:

صفحه 4:
روان‌شناسی رنگ‌های مختلف

صفحه 5:
‎-١‏ روانشناسى رثك سياه ‎cline‏ تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند. ‏سیاه معمولا به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قترار می‌گیررد اما به عنوان نشانگر قدرت نیم شناخته می‌شود. از رنك سياه براى نشان دادن شخصیت‌های خطیرناک مشل دراکولا و یا ‎aL Spoke‏ استفاده می‌شود. ‏از فرهنگ‌ها بای مراسم سوگواری مورد استفاده قررار می‌گیررد. ‏نشانگ غمگینی» جذابیت جنسی و رسمی بودن است. ‏در مصر قدیم» رنگ سياه نشانگر زندگی و تولد دوباره بود. ‎Se‏ 0 به دلیل لاغر نشان دادن در نمایش‌های مد مورد استفاده قررار می‌گیرد. ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
رولهناس‌رنگ -2 ءرنگ سفید؛ نماد محصوعیت و پاکی است. ءرنگ سفید می‌تواند در انسان احساس فضبای بیشتر به وجود آورد. مرنگ سفید معمولا نشانگس ‎ly‏ پاکینگی و آزامش است. اناقی که کاملا به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بررگ به نظم آید اما خالی و سرد است. بیمارستان‌ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکین گی استفاده

صفحه 7:
رولچسناسیرنگقرمز -3 ءرنگ قرمز» رنگ گرمی است که برانگییزاننده هیجانات قوی است. «رنگ قرمزه نشانگر عشق؛ حرارت و صمیمیت است. مرنگ قرمز» به وجود آورنده احساس شور و هیجان است. ءرنگ قرمز» تحریک کننده احساس شم و عصبائیت است.

صفحه 8:
رولزناسیرنگابی-4 «آبى؛ رنگ مورد علاقه بسیاری از مردع و محبوبترین رنگ در بين مردان است. «رثك ‎jg‏ احساس آرامش را به ذهن می‌آورد و معمولاً نشانگر صلح؛ امنیت و نظم است. ءرنگ آبی؛ می‌تواند احساس عنم» درون‌گرایی یا گوشه گیرری را در بعضی افرراد به وجود آورد. مرنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قررار می‌گیررد زیررا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاقهای ‎os‏ آبی بیشتری دارند. مرن آب اوجودی از محبویتریسسن رنگ‌ها ام یکی ازرنگهایی است که کنترین اشتها ‎piles‏ قور سند برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌شود که غذای خود را در بشقاب‌های آبی بکشید. آبی به ندرت به صورت طبيعى د رخوراكىها وجود دارد .همچنین رئك أبى غذا معمولا به عنوان ن نشانه فاسد بودن و یا سمی بودن آن در نظر گرفته می‌شود. رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش ضبربان قلب و حرارت بدن گرردد.

صفحه 9:
رو تا ‎Dee‏ «رنگ سبز» رنگ سردی است که نماد طبیعت است. ءرنگ سبزء نشانگر آرامش» خوشبختی» سللامتی و حسادت است. پتروهشگران دریافته‌اند که رنگ سبن می‌تواند باعث افنرایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان با قیراردادن یک ب رگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب می‌توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حد معمول بخوانند و درک کنند. مرنگ سبء از دیس باز نماد باروری بوده و در قررن پانزدهم بررای لباس عرروسی به کار می‌رفته است. »از رنگ سبز در دكوراسيون به دليل اثى آرام بخشى آن استفاده موشود. «رنك سبن باعث كاهش استرس مىشود. كسانى كه در فضاى كارى سبن رنك كار می‌کنند, کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند.

صفحه 10:
6- Spat, مرنگ زرد رنگی گرم وشاد است. ءرنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند, بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را حسته استفاده از رنگ زرد بای فس زمیته کاغذ با نمایشگر کامییه 2 می جراى يس زمي 9 ‎ae‏ می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گرردد. ءرنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مرردم در اتاقهای زرد رنگ» هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند. مرنگ زرد باعث افزرایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گرردد. مچون رنگ زرد؛ از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود, بیشتر از بقیه بررای جلب توجه © مورد استفاده قررار می‌گیررد.

صفحه 11:
رولزشناسیررنگا رخولنی-7 ءرنگ ارغوانی نماد وفاداری و شروت است. ءرنگ ارغوانی ‎SUS‏ عقل و معنويت است. «رنكٌ ارغوانى خيلى كم در طبيعت وجود دارد و به همين دليل ممكن است به عنوان نشانه مصنوعى یا غیس عادی بودن در نظر گرفته شود.

صفحه 12:
رولچناسیرنگقهوملی-8 ءرنگ قهوه‌ایء رنگی طبيعى است که بر‌انگین‌اننده حس قدرت و اطمینان‌پذیری است. «رنگ قهوه‌ای همچنین می‌تواند حس غم و انروا را به وجود آورد. مرنگ قهوه‌ای, حس ‎LS‏ ؛ محبتء آسایش و امنیت را به ذهن م ىآورد. «رنك قهوماى معمولاً بيائك طبیعی بودن» زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می‌تواند نشانگر پیچیید گی نیز باشد.

صفحه 13:
‎-٩‏ روان‌شناسی رنگ نارنحی ‏«رنگ نارنجی؛ تم کیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی‌زا در نظس فته می‌شود. ‏ءرنگ نارنجی؛ احساس هیجان, گرما و شور و شوق را به ذهن م ىآورد. ‏ءرنگ نارنجی» معمولا بای جلب توجه مورد استفاده قررار می‌گیرد.

صفحه 14:
رولرچناسی‌ینگصورتی -10 ءرنگ صورتیء در واقع همان رنگ قرمر کم رنگ است و محمولا نشانگر عشق است. «رنگ صورتی اشر آرام‌بخشی دارد. در ورزشگاه‌ها معمولا رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می‌کنند تا بازیکنان آن‌ها کم اذرژی و منفعل شوند. با وجودی که اشر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دريافتهاند كه اين ا تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود می‌آید. مثلا هنگامی که از این رنگ در زندان‌ها استفاده شدء زندانیان يس از عادت كردن به آنن» حتى نا آرامتم از قبل شدند

صفحه 15:
جایگاه رنگ در رنگ به عنوان یک نماد از مهمترين عناص ارتباطی و هنری است . انسان ها به کمک رنگ می توانند اشیاء و محیط پیر‌امون خود را ببینند و آنها را طبقه بندی نمایند؛ تا شناخت و آموزش آنها ‎Bol‏ رنگ بیش از هس عنصس ارتباطی و نماد تبلیغی دیگس؛ با احساسات و عواطف انسان » نرديكي و همخوانی دارد. رنگ ها حامل پیا ها » اطلاعات و احساس های گوناگونی هستند ؛ از این رو رنگ براى طرراحى آرم ها ء نشانه ها و هر نوع کار بصری و ارتباط غی كلامى ؛ عنص خیلی مهمی می ‎sath‏ در شرایط کنونی شهرنشینش ‏ حالت سمبلیکی و نمادی رنگ ها بیش از پیش کاربرد دارد و علاوه بر این که باعث ایجاد احساس ها و حالات روانی خاصی در انسان ها می گر‌دند» پیام هایی را برای بهریستی انسان با خود حمل می کنند . مثلاً رنگ قررسن حامل پیام هایی چون : حطس » فوریت یک امر؛ انقلاب؛ مبارزه ؛ عصبائیت ؛ حرکت » عشق و ... است . شاید به همین دلیل در میدان گاو بازی ؛ باق وی ار ‎ga‏ ات هگ کیک ردو وی یس رنگ ها را ندارد و منظور بیان خطر بررای گاوباز و تماشاچیان می باشد ۰ (داندیس)

صفحه 16:
یکی از نظریه پردازان مهم در حیطه اثرگذاری رنگ ها «(یوهان ولفگانگ گوته» می باشد. او معتقد است : « رنگ ها آینه های اسرا رآمیز همه رویه های هستی انسانی هستند و هر رنگی تأثیر حسی-روانی خاصی بر انسان دارد.» «ماکی لوچر» روانشناس معروف ؛ تشان داده است که با برررسی علاقه پابی انسان ها به رنگ های معینی » می توان زمینه های و آشنتگی های روانی آنها را تشخیص داد و از این ریق احساسات » گرایشات و شناخت آنها را دستکاری کرد .

صفحه 17:
آوازیم 5 لز تجارى) يا مبلغازبا بهم كيرواز ليزواقعياتبه ارائه وبسته» بندوكا لها روىآوردند ب لوبةا للوازيع آرليشرا در بسته بندوهاى]بىآسمانويا . صورتویه بازار می‌شم‌ستند

صفحه 18:
چرا که با اين رنگ ها به سادگی می توان احساس لطافت و زیبایی را در بیننده بیدار کررد .یا مثلا بسته بندی شیررینی با رنگ سبز شروش آن را کاهش مي دهد زیر رنگ سین یادآور " تلخی است و کمتر کسی انتظار دارد که شیررینی در بسته بندی های سبن ارائه شود . یا بر اساس یک قرارداد تاریخی و قاعده ای مر‌سوع» مواد سمی در بسته بندی های سیاه ؛ که نفی . همه رنگ ها ؛ یا رنگ مرگ است عرضه می شود

صفحه 19:
گفته می شود در جوامع مص‌فی ؛ با وجود « آوارتبلیغاتی» که همه روزه بر سر شهروندان فرود می آید» 14۷۰ موارد تصمیم به ريد در آخرین لحظه و در فروشگاه ها اتخاذ مى شود . از این رو ء از راه انتعخاب رنگ مناسب بای بسته بندی » می توان در این تصمیم گیرری نهایی و لحظه ای ء تأثیر نافذی بر ناخودا گاه ضریدار گذاشت و اورا .از درون وادار کرد تا کالاهای موردنظر فرروشنده را بخرد

صفحه 20:
برخی رنگ ها را به دو دسته سرد و گرع تقسیم می کنند . منظور از رنگ های سرد » رنگ هایی مثل آبی و سبن هستند که بیانگ عمق » دوری و سردی می باشند و منظور از رنگ های گرم؛ رنگ هایی مثل زرد ؛ قررمز و نارنجی می باشند» که بیان . درخشندگی » گررمی و ننردیکی هستند

صفحه 21:
اثر رنك در بازاريابى و تبليغات برای کالاهای تجاری خود از جه رنكهايى استفاده كردهايد؟ دليل شما براى اين انتخاب جه بوده است؟ آيا تنها بر مبناى سليقدى شخصىتان انتخابشان کرده‌اید یا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟ در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری کالا بسیار مهم است, انتخاب رنگ نیز می‌تواند پیام خاصی را به ذهنشان متبادر کند. آیا مطمئنید که از پیغام نهفته در پس آن رنگ‌آمیزی آگاهی دارید؟..

صفحه 22:
هیچ فرقی نمی‌کند که ازکارت بازرگلنی, بروشور, وب سایت, پوستر یا چیزهای دیگر استفاده می‌کنيد, مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید. رنگ‌هانه تنها ظاهر کالا را زیباتر جلوه می‌دهند, بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تأثیر می‌گذارند. بتابرایی بهتر است آگاه بائيم که رنگ موره استاسا بر عخاطلب چه تایری مىكذارد. ثلاً, آيا تا به حال متوجه شدهايد كه بيشتر رستورانهاى عرضه كننده خوراک حاضری (000] 656 در دکوراسیون خود از رنگ‌های قرمز روشن و نارنجی استفاده می‌کنند؟ سرعت بالای این رنگ‌ها در تأثیر بر روی مشتری, ‎Nall‏ تصادفی نیست. مطالعات نشان داده‌لند که رنگ‌های قرمز و نارنجی, مشتری‌ها را تشویق می‌کند تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کاری که صاحبان این قبیل رستوران‌ها از شما انتظار دارند.

صفحه 23:
همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در وب سایت‌های ویژه‌ی بررکسلان بر امری تصادفی ست ‎yl cles sles‏ رنگها نی ی جنسیتی دارند. آیا تاکنون متوجه شده‌اید که در اسباب بازی‌ها, کتاب‌ها و وب‌سایت‌های ویژه‌ی کودگلن معمولا از تکههای بررگ رنگ‌های روشن زنده و اسلی استفاده می‌شود؟ جوان‌ترها لین رنگ‌ها را ترجیح می‌دهند و پاسخگویی مثبت آن‌ها به کالاهلیی که اين ویژگی را دارند بسیار بیش‌تر از کالاهایی است که‌با مداد شمعی یا ترکیبی از رنگ‌های بی‌روح و سرد رنگآمیزی شده‌اند

صفحه 24:
محققان بازاریلبی در آمریکا روز خاصی رابه گردش علمی اختصاص داده‌لند که در آن به شناسایی رنگ‌ها و تأثیرات احتمالی آن‌ها بر انسان می‌پردازند. ات رنگ در میان فرهنگ‌های مختلف, متفاوت است. بنابراین هنكام طراحى هر باید به رویکردها و خواست‌های مخاطبینتان توجه کنید. مثلاء در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل, نماد مرگ هستند. رنگ , ,۸ برای,چینی‌ها مقدس است, اما نزد بونانی‌ها یادآور غم و اندوه و برای فرانسوی‌ها نشانی از بخل و حسادت است. در آمریکای شمللی, رنگ سیز تداعی کنندمی بخل و حسادت است. مردم کشورهای گرمسیری بیش‌تر با رنگ‌های گرم موافق‌اند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگ‌های سردتر را ترجیح می‌دهند.

صفحه 25:
‎Site‏ در فرهنگی که امروزه خط فکری آمریکای شمالی بر ن استوار است هر یک از رنگ‌های زیر تداعی کننده کمیت‌ها یا عواطف خاصی است. قرمن: هیحان قدرت» شهوت» سرعت» حخطس. آبی( که جزو خواستتی‌ترین رنگ‌ها است ): اعتمادء قابلیت اطمینان»اعتبار» تعلق»خونسردی. زیزد: گرما؛ شمه خوزخیده جرسندی» شیادی- نارنجی: بازیگوشی»خونگرمی» سررزندگی. سبن: طبيعت» طراوت, خونسردی» آ رامش خونگرمی؛ وفور نعمت. ارغوانی: صداقت؛ معتویته بز رگ‌منشی. صورتی: لطافتملاحته ف‌هیختگی؛ امنیت سفید 3 سياه: كا ركشتكىء دلفريبى؛ جذا ‏شرماي : اعتبارءوجههآبررومندى, ‏ابهام بيجي د كى. ‎ ‎

صفحه 26:
ابتدا درباره‌ی بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید. مثلاً تصور كنيد كه قصد دارید کتاب‌هایی برای نوجوانان چاپ کنید و بفروشید, اما با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سروکار دارید. احتمال دارد کتاب‌هایی را طراحی کنید که در آن‌ها از رنگ‌های روشن و اصلی (قرمز, آبی, ) استفاده شده است تا این گونه توجه خواننده‌های نوجوانتان را جلب کنید. از اين رو باید اقلام مورد نیاز در امر بازاریابی (نظیر بروشور, وب‌سایت و از این قبیل) را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تهیه كنيد. می‌توانید از رنگ‌های آبی (اعتماد, قابلیت اطمینان), صورتی (فرهیختگی, ملاحت, امنیت)استفاده نمائید.

صفحه 27:
۲۰ ‏رل‎ pss

روانشناسی رنگ در تبليغات از روانشناسی رنگ ها چه می دانید؟ تعریف رنگ :در سال ،1666اسحاق نیوتن ،دانش مند نام دار انگلیس ی ،کش ف کرد ک ه چنانچه نور خالص سفید از یک منش ور عب ور داده ش ود ،ب ه رنگ‌های قاب ل رؤیت تجزیه می‌شود .نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از ی ک ط ول م وج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست. آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌ت وان رنگ‌های مختل ف را ایجاد کرد .برای مثال ،ن ور قرمز در ترکیب با ن ور زرد ،رن گ ن ارنجی را ب ه وج ود می‌آورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آی د را ترکی بی می‌گوین د .بعض ی از رنگ‌ها ،مثل زرد و ارغوانی ،در صورت ترکیب شدن ،همدیگر را خنثی می‌کنن د و نور سفید می‌سازند .این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکّم ل می‌نامند. روان‌شناسی رنگ‌های مختلف -1روان‌شناسی رنگ سیاه •سیاه تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند. •سیاه معموًال به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قرار می‌گیرد اّما به عنوان نشانگر قدرت نیز شناخته می‌شود .از رنگ سیاه ب رای نش ان دادن شخص یت‌های خطرن اک مث ل دراکوال و یا جادوگران استفاده می‌شود. •رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می‌گ یرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی ،جذابیت جنسی و رسمی بودن است. •در مصر قدیم ،رنگ سیاه نشانگر زندگی و توّلد دوباره بود. •رنگ سیاه معموًال به دلیل الغر نشان دادن در نمایش‌های مد مورد استفاده قرار می‌گیرد. روان‌شناسی رنگ سفید 2- •رنگ سفید ،نماد معصومیت و پاکی است. •رنگ سفید می‌تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد. •رنگ سفید معموًال نشانگر سرما ،پاکیزگی و آرامش است .ات اقی ک ه ک امًال ب ه رن گ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید اَما خالی و سرد اس ت. بیمارس تان‌ها و ک ادر پزش کی از رن گ س فید ب رای ایجاد حس پاکیزگی اس تفاده می‌کنند. روان‌شناسی رنگ قرمز 3- •رنگ قرمز ،رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است. •رنگ قرمز ،نشانگر عشق ،حرارت و صمیمیت است. •رنگ قرمز ،به وجود آورنده احساس شور و هیجان است. •رنگ قرمز ،تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است. روان‌شناسی رنگ آبی 4- •آبی ،رنگ مورد عالقه بسیاری از مردم و محبوبترین رنگ در بین مردان است. •رنگ آبی ،احساس آرامش را به ذهن می‌آورد و معموًال نشانگر صلح ،امنیت و نظم است. •رنگ آبی ،می‌تواند احساس غم ،درون‌گرایی یا گوشه‌گیری را در بعضی افراد به وجود آورد. •رنگ آبی معموًال برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تحقیقات نش ان داده اس ت ک ه افراد در اتاق‌های آبی کارآیی بیشتری دارند. ت ترین رنگ‌هاس ه از محبوب ودی ک گ آبی با وج •رن ا م ّ ا یکی از رنگ‌هایی است که کم ترین اش تها را ب ر می‌انگ یزد .در ب رخی از برنامه‌های ک اهش وزن توصیه می‌شود که غذای خود را در بشقاب‌های آبی بکشید .رنگ آبی ب ه ن درت ب ه ص ورت طبیعی درخوراکی‌ها وجود دارد .همچنین رنگ آبی غذا معموًال به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سّم ی ب ودن آن در نظر گرفته می‌شود. •رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد. روان‌شناسی رنگ سبز 5- •رنگ سبز ،رنگ سردی است که نماد طبیعت است. •رنگ سبز ،نشانگر آرامش ،خوشبختی ،سالمتی و حسادت است. •پژوهشگران دریافته‌اند که رنگ سبز می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد .ب رخی از دانش‌آموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رن گ ب ر روی ص فحه کت اب، می‌توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حّد معمول بخوانند و درک کنند. •رنگ سبز ،از دیر باز نماد باروری ب وده و در قرن پانزدهم ب رای لباس عروس ی ب ه ک ار می‌رفته است. •از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می‌شود. •رنگ سبز باعث کاهش استرس می‌شود .کسانی که در فضای کاری سبز رن گ ک ار می‌کنن د، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند. روان‌شناسی رنگ زرد 6- •رنگ زرد ،رنگی گرم وشاد است. •رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند ،بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند .استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گردد. •رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد .با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند. •رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد. •چون رنگ زرد ،از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود ،بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. روان‌شناسی رنگ ارغوانی 7- •رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است. •رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است. •رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و ب ه همین دلی ل ممکن اس ت ب ه عن وان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود. روان‌شناسی رنگ قهوه‌ای 8- •رنگ قهوه‌ای ،رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان‌پذیری است. •رنگ قهوه‌ای همچنین می‌تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد. •رنگ قهوه‌ای ،حس گرما ،محبت ،آسایش و امنیت را به ذهن می‌آورد. •رنگ قهوه‌ای معموًال بیانگر طبیعی بودن ،زمینی بودن و متفاوت ب ودن اس ت اما گ اهی می‌تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد. -9روان‌شناسی رنگ نارنجی •رنگ نارنجی ،ترکیب زرد و قرمز اس ت و ب ه عن وان ی ک رن گ انرژی‌زا در نظر گرفته می‌شود. •رنگ نارنجی ،احساس هیجان ،گرما و شور و شوق را به ذهن می‌آورد. •رنگ نارنجی ،معموًال برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. روان‌شناسی رنگ صورتی 10- •رنگ صورتی ،در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معموًال نشانگر عشق است. •رنگ صورتی اثر آرام‌بخشی دارد .در ورزش گاه‌ها معم وًال رختکن تیم حری ف را ب ه رنگ صورتی نقاشی می‌کنند تا بازیکنان آن‌ها کم انرژی و منفعل شوند. •با وجودی که اثر آرام بخش ی رن گ ص ورتی مش خص ش ده اس ت ولی پژوهش گران دریافته‌اند که این اثر تنها در خالل مواجهه اولیه به وجود می‌آید .مثًال هنگ امی ک ه از این رنگ در زندان‌ها اس تفاده ش د ،زن دانیان پس از عادت کردن ب ه آن ،ح تی ن ا آرامتر از قبل شدند جایگاه رنگ در تبلیغات رنگ به عنوان یک نماد از مهمترین عناصر ارتباطی و هنری است .انسان ها به کمک رنگ می توانن د اش یاء و محیط پیرامون خود را ببینند و آنها را طبقه بندی نمایند ،تا شناخت و آموزش آنها آسان تر گردد . رنگ بیش از هر عنصر ارتباطی و نماد تبلیغی دیگر ،با احساسات و عواطف انسان ،نزدیکی و همخ وانی دارد. رنگ ها حامل پیام ها ،اطالعات و احساس های گوناگونی هستند ،از این رو رنگ برای طراحی آرم ها ،نشانه ها و هر نوع کار بصری و ارتباط غیرکالمی ،عنصر خیلی مهمی می باشد . در شرایط کنونی شهرنشینش ،حالت سمبلیکی و نمادی رنگ ها بیش از پیش کاربرد دارد و عالوه ب ر این ک ه باعث ایجاد احساس ها و حاالت روانی خاصی در انسان ها می گردند ،پیام هایی را برای بهزیستی انسان با خ ود حمل می کنند .مثًال رنگ قرمز حامل پیام هایی چون :خطر ،ف وریت ی ک امر ،انقالب ،مبارزه ،عصبانیت ، حرکت ،عشق و ...است .شاید به همین دلیل در میدان گاو بازی ،پارچه قرمز جلو چشم گاو می گیرند و این در حالی است که گاو کوررنگ بوده و توانایی تشخیص رنگ ها را ندارد و منظور بیان خطر ب رای گاوباز و تماشاچیان می باشد ( .داندیس) یکی از نظریه پردازان مهم در حیطه اثرگذاری رنگ ها «یوهان ولفگانگ گوته» می باشد. او معتقد است « :رنگ ها آینه های اسرارآمیز همه رویه های هستی انسانی هستند و هر رنگی تأثیر حسی-روانی خاصی بر انسان دارد». «ماکی لوچر» روانشناس معروف ،نشان داده است که با بررسی عالقه یابی انسان ها به رنگ های معینی ،می توان زمینه های کیفیت و آشفتگی های روانی آنها را تشخیص داد و از این طریق احساسات ،گرایشات و شناخت آنها را دستکاری کرد . آوازه گران تجاری» یا مبّلغان با بهره گیری از این واقعیات به ارائه و بسته بندی« کاالها روی آوردند برای مثال لوازم آرایش را در بسته بندی های آبی آسمانی یا .صورتی به بازار می فرستند چرا که با این رنگ ها به سادگی می توان احساس لطافت و زیبایی را در بیننده بیدار کرد .یا مثًال بسته بندی شیرینی با رنگ سبز ،فروش آن را کاهش می دهد زیرا رنگ سبز یادآور تلخی است و کمتر کسی انتظار دارد که شیرینی در بسته بندی های سبز ارائه شود .یا بر اساس یک قرارداد تاریخی و قاعده ای مرسوم ،مواد سمی در بسته بندی های سیاه ،که نفی .همه رنگ ها ،یا رنگ مرگ است عرضه می شود گفته می شود در جوامع مصرفی ،با وجود «آوارتبلیغاتی» که همه روزه بر سر شهروندان فرود می آید %70 ،موارد تصمیم به خرید در آخرین لحظه و در فروشگاه ها اتخاذ می شود .از این رو ،از راه انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی ،می توان در این تصمیم گیری نهایی و لحظه ای ،تأثیر نافذی بر ناخودآگاه خریدار گذاشت و او را .از درون وادار کرد تا کاالهای موردنظر فروشنده را بخرد برخی رنگ ها را به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کنند .منظور از رنگ های سرد ،رنگ هایی مثل آبی و سبز هستند که بیانگر عمق ،دوری و سردی می باشند و منظور از رنگ های گرم ،رنگ هایی مثل زرد ،قرمز و نارنجی می باشند ،که بیانگر .درخشندگی ،گرمی و نزدیکی هستند اثر رنگ در بازاریابی و تبلیغات برای کاالهای تجاری خود از چه رنگ‌هایی استفاده کرده‌اید؟ دلیل شما برای این انتخاب چه بوده است؟ آیا تنها بر مبنای سلیقه‌ی شخصی‌تان انتخابشان کرده‌اید یا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟ در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری کاال بسیار مهم است ,انتخاب رنگ نیز می‌تواند پیام خاصی را به ذهنشان متبادر کند .آیا مطمئنید که از پیغام نهفته در پس آن رنگ‌آمیزی آگاهی دارید؟... هیچ فرقی نمی‌کند که ازکارت بازرگانی ,بروشور ,وب سایت ,پوستر یIIا چیزهIIای دیگIIر استفاده می‌کنید ,مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید .رنگ‌هIIا نIIه تنهIIا ظاهر کاال را زیبا‌تر جلوه می‌دهند ,بلکه بر عملکIIرد و رفتIIار مIIا نIIیز تIIأثیر می‌گذارنIIد. بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفاده‌ما بر مخاطب چه تأثیری می‌گذارد. مثًال ,آیا تا به حال متوجه شIIده‌اید کIIه بیش‌تIIر رسIIتوران‌های عرضIIه کننIIده خIIوراک حاضIIری ( )fast foodدر دکوراسIIیون خIIود از رنگ‌هIIای قرمIIز روشIIن و نIIارنجی استفاده می‌کنند؟ سرعت باالی این رنگ‌هIIا در تIIأثیر بIIر روی مشIIتری ,ابIدًا تصIIادفی نیست .مطالعات نشان داده‌اند که رنگ‌های قرمز و نارنجی ,مشتری‌ها را تشویق می‌کند تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کIIاری که صاحبان این قبیل رستوران‌ها از شما انتظار دارند. همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشIIکی و قرمIIز در وب سIIایت‌های ویIIژه‌ی بزرگساالن نیز امری تصادفی نیست .بIIه اعتقIIاد محققIIان ,این رنگ‌هIIا معIIانی ضIIمنی جنسیتی دارند. آیا تاکنون متوجه شIIده‌اید کIIه در اسIIباب بازی‌هIIا ,کتاب‌هIIا و وب‌سIIایت‌های ویIIژه‌ی کودکان معموًال از تکه‌های بIIزرگ رنگ‌هIIای روشIIن زنIIده و اصIIلی اسIIتفاده می‌شIIود؟ جوان‌ترها این رنگ‌ها را ترجیح می‌‌دهند و پاسخگویی مثبت آن‌ها به کاالهایی کIIه این ویژگی را دارند بسیار بیش‌تر از کاالهایی است که با مداد شمعی یا ترکیبی از رنگ‌های بی‌روح و سرد رنگ‌آمیزی شده‌اند محققان بازاریابی در آمریکا روز خاصی را به گردش علمی اختصاص داده‌اند کIIه در آن به شناسایی رنگ‌ها و تأثیرات احتمالی آن‌ها بر انسان می‌پردازند. اما تأثیرات رنگ در میان فرهنگ‌های مختلف ,متفاوت است .بنابراین هنگام طراحی هر گونه نیازمندی‌های تبلیغاتی باید به رویکردها و خواست‌های مخاطبینتان توجه کنید. مثًال ,سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنIIگ کشIIور برزیIIل ,نمIIاد مIIرگ هستند .رنگ زرد برای چینی‌ها مقدس است ,اما نزد یونانی‌ها یادآور غم و اندوه و بIرای فرانسوی‌ها نشانی از بخل و حسIIادت اسIIت .در آمریکIIای شIIمالی ,رنIIگ سIIبز تIIداعی کننده‌ی بخل و حسادت است .مردم کشورهای گرمسIIیری بیش‌تIIر بIIا رنگ‌هIIای گIIرم موافق‌اند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگ‌های سردتر را ترجیح می‌‌دهند. مثًال ,در فرهنگی که امروزه خط فکری آمریکای شمالی بر آن استوار اس ت هر ی ک از رنگ‌های زیر تداعی کننده کمیت‌ها یا عواطف خاصی است. قرمز :هیجان ،قدرت ،شهوت ،سرعت ،خطر. آبی (ک ه ج زو خواس تنی‌ترین رنگ‌ها اس ت) :اعتماد ،ق ابلیت اطمین ان،اعتبار، تعلق،خونسردی. زرد :گرما ،اشعه خورشید ،خرسندی ،شادی. نارنجی :بازیگوشی،خونگرمی ،سرزندگی. سبز :طبیعت ،طراوت ،خونسردی ،آرامش ،خونگرمی ،وفور نعمت. ارغوانی :صداقت ،معنویت ،بزرگ‌منشی. صورتی :لطافت،مالحت ،فرهیختگی ،امنیت. سفید :خلوص ،عفت ،پاکدامنی ،تمیزی ،جوانی ،نرمی و مالیمت. سیاه :کارکشتگی ،دلفریبی ،جذابیت ،ابهام ،پیچیدگی. نقره‌ای :اعتبار،وجهه،آبرومندی ،گران‌بهایی. ابتدا درباره‌ی بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید .مثًال تصور کنید که قصد دارید کتاب‌هایی برای نوجوانان چاپ کنید و بفروشید ,اما با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سروکار دارید .احتمال دارد کتاب‌هایی را طراحی کنید که در آن‌ها از رنگ‌های روشن و اصلی (قرمز ,آبی ,زرد) استفاده شده است تا این‌گونه توجه خواننده‌های نوجوانتان را جلب کنید .از این رو باید اقالم مورد نیاز در امر بازاریابی (نظیر بروشور ,وب‌سایت و از این قبیل) را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تهیه کنید. می‌توانید از رنگ‌های آبی (اعتماد ,قابلیت اطمینان) ,صورتی (فرهیختگی ,مالحت, امنیت)استفاده نمائید. باتشکر از حوصله شما

51,000 تومان