صفحه 1:
روانشناسی رن در تبلیغات
صفحه 2:
ارو رت شا ی دا
تعریف رنگ: در سال ۱۱7 اسحاق نیوتن؛ دانشمند نامدار انگلیسی؛ کشف کرد که
چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود به رنگهای قابل رژیت
تجزیه میشود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحص
به ضرد تشكيل شده و قابل تجزیه به رنگهای دیگر نیست
آزمایشهای بعدی نشان داد که با تر کیب نورها میتوان رنگهای مختلف را ایجاد
كرد. جراى مثال» نور قرمسز در ت .كيب با نور زرده رنگ نارنجی را به وجود
راواه
رنگی که بر اش تم کیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی میگویند. بعضی
از رنگهاء مثل زرد و ارغوانی؛ در صورت ت کیب شدن؛ همدیگر را خنثی م ىكنند
ونور سفید میسازند. این رنگها را نیز رنگهای مکمل مینامند.
صفحه 3:
صفحه 4:
روانشناسی رنگهای مختلف
صفحه 5:
-١ روانشناسى رثك سياه
cline تمام نورها در طیف رنگها را جذب میکند.
سیاه معمولا به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قترار میگیررد اما به عنوان نشانگر
قدرت نیم شناخته میشود. از رنك سياه براى نشان دادن شخصیتهای خطیرناک مشل
دراکولا و یا aL Spoke استفاده میشود.
از فرهنگها بای مراسم سوگواری مورد استفاده قررار میگیررد.
نشانگ غمگینی» جذابیت جنسی و رسمی بودن است.
در مصر قدیم» رنگ سياه نشانگر زندگی و تولد دوباره بود.
Se 0 به دلیل لاغر نشان دادن در نمایشهای مد مورد استفاده قررار میگیرد.
صفحه 6:
رولهناسرنگ -2
ءرنگ سفید؛ نماد محصوعیت و پاکی است.
ءرنگ سفید میتواند در انسان احساس فضبای بیشتر به وجود آورد.
مرنگ سفید معمولا نشانگس ly پاکینگی و آزامش است. اناقی که کاملا به رنگ
سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بررگ به نظم آید اما خالی و سرد است.
بیمارستانها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکین گی استفاده
صفحه 7:
رولچسناسیرنگقرمز -3
ءرنگ قرمز» رنگ گرمی است که برانگییزاننده هیجانات قوی است.
«رنگ قرمزه نشانگر عشق؛ حرارت و صمیمیت است.
مرنگ قرمز» به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
ءرنگ قرمز» تحریک کننده احساس شم و عصبائیت است.
صفحه 8:
رولزناسیرنگابی-4
«آبى؛ رنگ مورد علاقه بسیاری از مردع و محبوبترین رنگ در بين مردان است.
«رثك jg احساس آرامش را به ذهن میآورد و معمولاً نشانگر صلح؛ امنیت و نظم است.
ءرنگ آبی؛ میتواند احساس عنم» درونگرایی یا گوشه گیرری را در بعضی افرراد به وجود
آورد.
مرنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قررار میگیررد زیررا تحقیقات نشان داده است
که افراد در اتاقهای os آبی بیشتری دارند.
مرن آب اوجودی از محبویتریسسن رنگها
ام
یکی ازرنگهایی است که کنترین اشتها piles قور سند برنامههای کاهش
وزن توصیه میشود که غذای خود را در بشقابهای آبی بکشید. آبی به ندرت به
صورت طبيعى د رخوراكىها وجود دارد .همچنین رئك أبى غذا معمولا به عنوان ن نشانه فاسد
بودن و یا سمی بودن آن در نظر گرفته میشود.
رنگ آبی میتواند باعث کاهش ضبربان قلب و حرارت بدن گرردد.
صفحه 9:
رو تا Dee
«رنگ سبز» رنگ سردی است که نماد طبیعت است.
ءرنگ سبزء نشانگر آرامش» خوشبختی» سللامتی و حسادت است.
پتروهشگران دریافتهاند که رنگ سبن میتواند باعث افنرایش قابلیت خواندن گردد.
برخی از دانشآموزان و دانشجویان با قیراردادن یک ب رگه شفاف سبز رنگ بر
روی صفحه کتاب میتوانند مطالب را با سرعت بیشتری از حد معمول بخوانند و
درک کنند.
مرنگ سبء از دیس باز نماد باروری بوده و در قررن پانزدهم بررای لباس عرروسی به
کار میرفته است.
»از رنگ سبز در دكوراسيون به دليل اثى آرام بخشى آن استفاده موشود.
«رنك سبن باعث كاهش استرس مىشود. كسانى كه در فضاى كارى سبن رنك كار
میکنند, کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش میشوند.
صفحه 10:
6- Spat,
مرنگ زرد رنگی گرم وشاد است.
ءرنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس میکند, بیشتر از بقیه رنگها چشم را
حسته استفاده از رنگ زرد بای فس زمیته کاغذ با نمایشگر کامییه 2
می جراى يس زمي 9 ae
میتواند باعث چشم درد یا در حالتهای خاص از دست دادن بینایی گرردد.
ءرنگ زرد میتواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ
زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته میشود اما بیشتر مرردم در اتاقهای زرد رنگ»
هیجانشان را از دست میدهند و بچه ها نیز در اتاقهای زرد رنگ بیشتر گریه
میکنند.
مرنگ زرد باعث افزرایش سوخت و ساز بدن انسان میگرردد.
مچون رنگ زرد؛ از بقیه رنگها زودتر دیده میشود, بیشتر از بقیه بررای جلب توجه
© مورد استفاده قررار میگیررد.
صفحه 11:
رولزشناسیررنگا رخولنی-7
ءرنگ ارغوانی نماد وفاداری و شروت است.
ءرنگ ارغوانی SUS عقل و معنويت است.
«رنكٌ ارغوانى خيلى كم در طبيعت وجود دارد و به همين دليل ممكن است به عنوان
نشانه مصنوعى یا غیس عادی بودن در نظر گرفته شود.
صفحه 12:
رولچناسیرنگقهوملی-8
ءرنگ قهوهایء رنگی طبيعى است که برانگیناننده حس قدرت و اطمینانپذیری است.
«رنگ قهوهای همچنین میتواند حس غم و انروا را به وجود آورد.
مرنگ قهوهای, حس LS ؛ محبتء آسایش و امنیت را به ذهن م ىآورد.
«رنك قهوماى معمولاً بيائك طبیعی بودن» زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی
میتواند نشانگر پیچیید گی نیز باشد.
صفحه 13:
-٩ روانشناسی رنگ نارنحی
«رنگ نارنجی؛ تم کیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژیزا در نظس
فته میشود.
ءرنگ نارنجی؛ احساس هیجان, گرما و شور و شوق را به ذهن م ىآورد.
ءرنگ نارنجی» معمولا بای جلب توجه مورد استفاده قررار میگیرد.
صفحه 14:
رولرچناسیینگصورتی -10
ءرنگ صورتیء در واقع همان رنگ قرمر کم رنگ است و محمولا نشانگر عشق است.
«رنگ صورتی اشر آرامبخشی دارد. در ورزشگاهها معمولا رختکن تیم حریف را به
رنگ صورتی نقاشی میکنند تا بازیکنان آنها کم اذرژی و منفعل شوند.
با وجودی که اشر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران
دريافتهاند كه اين ا تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود میآید. مثلا هنگامی که
از این رنگ در زندانها استفاده شدء زندانیان يس از عادت كردن به آنن» حتى نا
آرامتم از قبل شدند
صفحه 15:
جایگاه رنگ در
رنگ به عنوان یک نماد از مهمترين عناص ارتباطی و هنری است . انسان ها به کمک رنگ می
توانند اشیاء و محیط پیرامون خود را ببینند و آنها را طبقه بندی نمایند؛ تا شناخت و آموزش آنها
Bol
رنگ بیش از هس عنصس ارتباطی و نماد تبلیغی دیگس؛ با احساسات و عواطف انسان » نرديكي و
همخوانی دارد. رنگ ها حامل پیا ها » اطلاعات و احساس های گوناگونی هستند ؛ از این رو رنگ
براى طرراحى آرم ها ء نشانه ها و هر نوع کار بصری و ارتباط غی كلامى ؛ عنص خیلی مهمی می
sath
در شرایط کنونی شهرنشینش حالت سمبلیکی و نمادی رنگ ها بیش از پیش کاربرد دارد و علاوه
بر این که باعث ایجاد احساس ها و حالات روانی خاصی در انسان ها می گردند» پیام هایی را برای
بهریستی انسان با خود حمل می کنند . مثلاً رنگ قررسن حامل پیام هایی چون : حطس » فوریت یک
امر؛ انقلاب؛ مبارزه ؛ عصبائیت ؛ حرکت » عشق و ... است . شاید به همین دلیل در میدان گاو بازی ؛
باق وی ار ga ات هگ کیک ردو وی یس
رنگ ها را ندارد و منظور بیان خطر بررای گاوباز و تماشاچیان می باشد ۰ (داندیس)
صفحه 16:
یکی از نظریه پردازان مهم در حیطه اثرگذاری رنگ ها «(یوهان ولفگانگ گوته» می باشد.
او معتقد است : « رنگ ها آینه های اسرا رآمیز همه رویه های هستی انسانی هستند و هر
رنگی تأثیر حسی-روانی خاصی بر انسان دارد.»
«ماکی لوچر» روانشناس معروف ؛ تشان داده است که با برررسی علاقه پابی انسان ها به
رنگ های معینی » می توان زمینه های و آشنتگی های روانی آنها را تشخیص داد و از
این ریق احساسات » گرایشات و شناخت آنها را دستکاری کرد .
صفحه 17:
آوازیم 5 لز تجارى) يا مبلغازبا بهم كيرواز ليزواقعياتبه ارائه وبسته»
بندوكا لها روىآوردند ب لوبةا للوازيع آرليشرا در بسته بندوهاى]بىآسمانويا
. صورتویه بازار میشمستند
صفحه 18:
چرا که با اين رنگ ها به سادگی می توان احساس لطافت و زیبایی را در بیننده بیدار کررد .یا
مثلا بسته بندی شیررینی با رنگ سبز شروش آن را کاهش مي دهد زیر رنگ سین یادآور "
تلخی است و کمتر کسی انتظار دارد که شیررینی در بسته بندی های سبن ارائه شود . یا بر
اساس یک قرارداد تاریخی و قاعده ای مرسوع» مواد سمی در بسته بندی های سیاه ؛ که نفی
. همه رنگ ها ؛ یا رنگ مرگ است عرضه می شود
صفحه 19:
گفته می شود در جوامع مصفی ؛ با وجود « آوارتبلیغاتی» که همه روزه بر سر
شهروندان فرود می آید» 14۷۰ موارد تصمیم به ريد در آخرین لحظه و در فروشگاه
ها اتخاذ مى شود . از این رو ء از راه انتعخاب رنگ مناسب بای بسته بندی » می توان در
این تصمیم گیرری نهایی و لحظه ای ء تأثیر نافذی بر ناخودا گاه ضریدار گذاشت و اورا
.از درون وادار کرد تا کالاهای موردنظر فرروشنده را بخرد
صفحه 20:
برخی رنگ ها را به دو دسته سرد و گرع تقسیم می کنند . منظور از رنگ های سرد
» رنگ هایی مثل آبی و سبن هستند که بیانگ عمق » دوری و سردی می باشند و
منظور از رنگ های گرم؛ رنگ هایی مثل زرد ؛ قررمز و نارنجی می باشند» که بیان
. درخشندگی » گررمی و ننردیکی هستند
صفحه 21:
اثر رنك در بازاريابى و تبليغات
برای کالاهای تجاری خود از جه رنكهايى استفاده كردهايد؟ دليل شما براى اين
انتخاب جه بوده است؟ آيا تنها بر مبناى سليقدى شخصىتان انتخابشان
کردهاید یا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟
در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری کالا بسیار مهم
است, انتخاب رنگ نیز میتواند پیام خاصی را به ذهنشان متبادر کند. آیا
مطمئنید که از پیغام نهفته در پس آن رنگآمیزی آگاهی دارید؟..
صفحه 22:
هیچ فرقی نمیکند که ازکارت بازرگلنی, بروشور, وب سایت, پوستر یا چیزهای دیگر
استفاده میکنيد, مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید. رنگهانه تنها
ظاهر کالا را زیباتر جلوه میدهند, بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تأثیر میگذارند.
بتابرایی بهتر است آگاه بائيم که رنگ موره استاسا بر عخاطلب چه تایری
مىكذارد.
ثلاً, آيا تا به حال متوجه شدهايد كه بيشتر رستورانهاى عرضه كننده خوراک
حاضری (000] 656 در دکوراسیون خود از رنگهای قرمز روشن و نارنجی
استفاده میکنند؟ سرعت بالای این رنگها در تأثیر بر روی مشتری, Nall تصادفی
نیست. مطالعات نشان دادهلند که رنگهای قرمز و نارنجی, مشتریها را تشویق میکند
تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کاری
که صاحبان این قبیل رستورانها از شما انتظار دارند.
صفحه 23:
همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در وب سایتهای ویژهی
بررکسلان بر امری تصادفی ست yl cles sles رنگها نی ی
جنسیتی دارند.
آیا تاکنون متوجه شدهاید که در اسباب بازیها, کتابها و وبسایتهای ویژهی
کودگلن معمولا از تکههای بررگ رنگهای روشن زنده و اسلی استفاده میشود؟
جوانترها لین رنگها را ترجیح میدهند و پاسخگویی مثبت آنها به کالاهلیی که اين
ویژگی را دارند بسیار بیشتر از کالاهایی است کهبا مداد شمعی یا ترکیبی از رنگهای
بیروح و سرد رنگآمیزی شدهاند
صفحه 24:
محققان بازاریلبی در آمریکا روز خاصی رابه گردش علمی اختصاص دادهلند که در آن
به شناسایی رنگها و تأثیرات احتمالی آنها بر انسان میپردازند.
ات رنگ در میان فرهنگهای مختلف, متفاوت است. بنابراین هنكام طراحى هر
باید به رویکردها و خواستهای مخاطبینتان توجه کنید.
مثلاء در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل, نماد مرگ
هستند. رنگ , ,۸ برای,چینیها مقدس است, اما نزد بونانیها یادآور غم و اندوه و برای
فرانسویها نشانی از بخل و حسادت است. در آمریکای شمللی, رنگ سیز تداعی
کنندمی بخل و حسادت است. مردم کشورهای گرمسیری بیشتر با رنگهای گرم
موافقاند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگهای سردتر را ترجیح میدهند.
صفحه 25:
Site در فرهنگی که امروزه خط فکری آمریکای شمالی بر ن استوار است هر یک
از رنگهای زیر تداعی کننده کمیتها یا عواطف خاصی است.
قرمن: هیحان قدرت» شهوت» سرعت» حخطس.
آبی( که جزو خواستتیترین رنگها است ): اعتمادء قابلیت اطمینان»اعتبار»
تعلق»خونسردی.
زیزد: گرما؛ شمه خوزخیده جرسندی» شیادی-
نارنجی: بازیگوشی»خونگرمی» سررزندگی.
سبن: طبيعت» طراوت, خونسردی» آ رامش خونگرمی؛ وفور نعمت.
ارغوانی: صداقت؛ معتویته بز رگمنشی.
صورتی: لطافتملاحته فهیختگی؛ امنیت
سفید 3
سياه: كا ركشتكىء دلفريبى؛ جذا
شرماي : اعتبارءوجههآبررومندى,
ابهام بيجي د كى.
صفحه 26:
ابتدا دربارهی بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید. مثلاً تصور كنيد كه قصد
دارید کتابهایی برای نوجوانان چاپ کنید و بفروشید, اما با پدربزرگها و مادربزرگها
سروکار دارید. احتمال دارد کتابهایی را طراحی کنید که در آنها از رنگهای روشن
و اصلی (قرمز, آبی, ) استفاده شده است تا این گونه توجه خوانندههای نوجوانتان را
جلب کنید. از اين رو باید اقلام مورد نیاز در امر بازاریابی (نظیر بروشور, وبسایت و از
این قبیل) را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه پدربزرگها و مادربزرگها تهیه كنيد.
میتوانید از رنگهای آبی (اعتماد, قابلیت اطمینان), صورتی (فرهیختگی, ملاحت,
امنیت)استفاده نمائید.
صفحه 27:
۲۰ رل pss
