پزشکی و سلامت

روانشناسی شناختی فصل ۱۳

ravanshenasi-shenakhti-fasl-13

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روانشناسی شناختی فصل ۱۳”

روانشناسی شناختی فصل ۱۳

اسلاید 1: هوش انسان

اسلاید 2: تعاریف متفاوت از هوشدر سال 1921 ، 14 روانشناس در تعریف خود از هوش به این دو مورد تأکید کردند:1(هوش شامل ظرفیت یادگیری از تجربه است2(هوش شامل توانش سازگاری با محیط اطراف است▪ 65 سال بعد ، 24 روانشناس علاوه بر تأکید بر اهمیت یادگیری از تجربه و سازگاری با محیط، بر اهمیت فراشناخت – درک افراد از فرایند تفکر خویش و کنترل آن - نیز تأکید کردند.نکته: نظریه های ضمنی هوش می تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. برای مثال ،چینی های اهل تایوان ، مهارت های میان فردی و درون فردی را بخشی از برداشت خود از مفهوم هوش می دانند.یا روستاییان کنیایی هوش را دربرگیرنده مهارت های اخلاقی و نیز شناختی می دانند.▪ بنابراین سنجش هوش نیز از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

اسلاید 3:

اسلاید 4: هوش هیجانی و هوش اجتماعیتوانایی درک و بیان هیجان ، جذب هیجان در فکر ، فهم و استدلال باهیجان ، و تنظیم هیجان در خود و دیگران را هوش هیجانیگویند.▪ هوش اجتماعی توانایی درک و تعامل با سایر افراد است.

اسلاید 5: سنجش هوش

اسلاید 6: سنجش های معاصر از هوش را معمولا در یکی از دو سنت بسیار متفاوت تاریخی باید ردیابی کرد:▪ یک سنت بر سطوح پایین تر توانایی های روانی جسمانی تمرکز داشته است که شامل تیزحسی ، قدرت جسمانی و هماهنگی حرکتی است.▪ دیگری بر سطوح بالاتر، یعنی توانایی داوری تمرکز داشته است.سنجش هوش

اسلاید 7: فرانسیس گالتون

اسلاید 8: فرانسیس گالتون ، معتقد بود هوش تابعی از تواناییهای روانی جسمانی است.او آزمایشگاه مجهزی را اداره می کرد که در آن از آزمونهای مختلف روانی برای سنجش مراجعان استفاده می شد.این آزمونها دامنه وسیعی از مهارتها و حساسیتهای روانی جسمانی را اندازه می گرفت.مثلاً تشخیص وزن: توانایی درک تفاوتهای کم در اوزان اشیا.مثال دیگر ، حساسیت به بلندی صدا بود ، توانایی شنیدن تفاوتهای کوچک میان نتهای موسیقی .مثال سوم ، قدرت جسمانی بود . نکته: بین آزمونهای مختلف گالتون پیوندی کشف نشد که بتواند ابعاد مختلف روانی جسمانی هوش را یکپارچه کند. همچنین ، آزمونهای روانی جسمانی ، نمره های دانشگاهی را پیش بینی نکرد.بدین ترتیب ، رویکرد روانی جسمانی در اندازه گیری هوش ، به زودی به فراموشی سپرده شد.

اسلاید 9: رویکرد بدیل در برابر رویکرد روانی جسمانی

اسلاید 10: این رویکرد توسط آلفرد بینه طراح شد.▪ هدف آنها از ساخت چنین آزمونی تشخیص یادگیرندگان بهنجار از عقب ماندگی ذهنی بود▪ ازنظر بینه ، داوری برای هوش نقش کلیدی دارد که این کلید ، تیزحسی روانی جسمانی ، قدرت یامهارت نیست.▪ از نظر بینه ، تفکر هوشمند (داوری ذهنی)شامل سه عنصر مجزاست:✓ جهت direction✓ انطباقadaptation✓ انتقادcriticism▪ جهت شامل دانستن این است که چه باید انجام شود و چگونه انجام گیرد.▪ انطباق به تطبیق یک راهبرد برای انجام دادن یک تکلیف و سپس نظارت بر اجرای آن راهبرد اشاره دارد.▪ انتقاد توانایی شما برای نقد افکار و اعمال خودتان است.

اسلاید 11: در ابتدا بینه و سیمون ، ابزاری برای مقایسه هوش یک کودک معین با هوش سایر کودکان با سن تقویمی برابر را در نظر داشتند. آنها برای این هدف به دنبال تعیین سن عقلیage mental ))هر کودک-سطح متوسط هوش یک فرد در سن معین- بودند.▪ بدین ترتیب ، سن عقلی هفت سال به سطح تفکری اشاره دارد که یک کودک هفت ساله به آن رسیده است. سن عقلی برای مقایسه یک کودک هفت ساله با سایر کودکان هفت ساله خوب عمل می کرد ، امااستفاده از سن عقلی مقایسه هوش نسبی کودکان را در میان کودکانی با سنین تقویمی مختلف دشوار می ساخت.▪ ویلیام اشترن اظهار داشت که به جای سن عقلی ، ارزیابی هوش افراد با استفاده از هوشبهر( IQ)انجام گیرد: ▪ هوشبهر=سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی×)100▪ برای مثال اگر کودکی پنج ساله باشد و سن عقل او هم پنج سال باشد پس بهره هوشی او می شود 100که بهره هوشی متوسط است.▪ وقتی سن عقلی بیشتر از سن تقویمی باشد نسبت هوشبهر به عددی بالاتر از 100 خواهد رسید و وقتی سن تقویمی بیشتر از سن عقلی باشد نسبت هوشبهر پایین تر از 100 خواهد بود.

اسلاید 12: نامناسب بودن نسبتIQ

اسلاید 13: به‌ دلایل مختلف نسبت IQ نامناسب بود:برای مثال سرعت افزایش سن عقلی در حدود 16 سالگی آهسته می شود. یک کودک 8 ساله با سن عقلی 18سال خیلی باهوش است. به هر صورت آیا اطمینان دارید که یک بزرگسال 40 ساله با سن عقلی 60سال نیز به همان نسبت باهوش باشد؟ با توجه به اینکه نسبت هوشبهر کودک 8 ساله و بزرگسال 40 ساله یکسان باشد؟امروزه روانشناسان به ندرت از هوشبهر مبتنی بر سن عقلی استفاده می کنند. به جای آنبه مقایسه اندازه هابر مبنای توزیع فرضی بهنجار نمره های آزمون در یک جمعیت بزرگ روی آوردند.نمره هایی که بر اساس انحراف از نمره وسط در توزیع بهنجارنمره های آزمون هوش به دست می آید ،هوشبهر انحرافی نامیده می شود

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید