صفحه 1:
۱ بسم |
yor ا
صفحه 2:
صفحه 3:
dot 0 bg po yluil slo US jug w oS شخصيت مانند اكثر مفاهيمو a
sou ilu OLS
PVA res gpI CHUB) BIEN) Fe ORC Covet Wier VN Cart FP CUES
دهخدا معانى شرافت,.رفعت,نجابت و غيره ذكر شده است.
00000 2 jl ا اا yo
eee ا ا ا EP STe Ee PROUR try
Corton morn) il Perm tests)
صفحه 4:
Ce eS Ciel ا PC RO Cas CONC م ا rll COT
شخص سبك خاص خود را دارد.
0110010 اا OMEN En CE
شيوه خاص بودن
Be err eer re een errno eet ere goer eer 2
دو از کلمه پرسنای لاتين مشتق شده است.
* پرسنا ماسکی بود که در زمان قدیم بازیگر تثاتر تا آخر نمایش به چهره خود می زد.
و
rec a aes rm er Ton ان |
ن,می شود
است که با ثبات نسبی در یک فرد و«
صفحه 5:
۳ .۰ ۳۳ .۰
شخصیت
عوامل زیستی n
* عوامل زيستى شخصيت كه معمولا تحت عنوان مزاج بكار مى رود
آنهایی است که به ارث می رسد.
صفحه 6:
az yb Yudi Cwasu Qusi yo LIGul aS Gi polis jl WS *
است.
1 PCIE ET en Fra
Een Cer ل ل ا T et VC STUB tC ePenCet Me LevieD)
چشم میخورد
صفحه 7:
انواع اعمال جنس
ال ی اد اد دا رل Jie
۳۹ ذهنی ها و رفعت مردان و زنان
1400 jal, al! aol redbeul ا
صفحه 8:
IP CRC Re CeEe te SUPE Speer tmOtttE hee CSOT Su) Capen g
سريع اندازه ها برترى قابل ملاحظه اى دارند.
0 ا ا EUP Sent eer ee) ics
Dupe ا ا
000 ل 0 next torr] ROS IeT My) she
Brenner etl aac I pe م ا SST eta SEC SET
PUSH Ota SOUS Ot genre mre Tt PERT errnrere me OC aiee tas i
9 cubs pbs jl Lol cul Lao yo gai w [giglas yl spin GSr iw
own meen a pvare We fmu) Crh e Roop] ry
.تراز شنوای مردها است در عوض بینای مردها قوی تر
تتمالا به همین علت است که مردها چشم چ
صفحه 9:
اعصال ذهنی
| eC ona S PUR MOre SE CMe SEC ا
Sy Perec ese Res mor men arin
PU PeD CSR SUPE See ا ا TIN TEs
Or SPE See ene Copter Meer CMC pre NrmC CS) 71 BC pe-TEC)
cvlas pauzd slp olaeiwl oF Gla Use jl 59 Legare ol pt slo
tC PREC MD] ORCS stp te CeO ne CB)
ob spin Woy jai 6225 slasiwl jo
صفحه 10:
عواطف.نگر ش ها و رفعت ها
* در اين زمینه نیز تفاوتهای زن و مرد کاملا آشکار است.
0320 peer ea cd
* مردها بیشتر از زنها رفتار سلطه جویانه و پرخاشگرانه نشان می دهند.
000 ا ا ا SPO
نقل و نبات فوحش مى دهند يعنى يرخاشكرى زنها كلامى است
eye 0 ا ا cs
صفحه 11:
5 2 ۳ 3
م 0 ل 1
hy م ا ا ا م0
است از:
0 تمايل به نوروتيك بودن
0 ا ا ا 2
s ا ا ل 9
0 0
صفحه 12:
00 5-9596
م 0 ل 1
4 جلوه های غیر ارادی هیجانی نیز در POW BU) EDO pape oeeTe Sty FB
ا 7 7
* اكر همه تفاوتهاى مشاهده شده بين زن و مرد را جمع أورى طسب
ا ا
بود.
ا lice jl praz 2,0 SK, aS oho 0 00
چقدر از صفات زنانه را دارا است.
صفحه 13:
صفحه 14:
* اینکه در یک فرهنگ معین مردان و زنان از نظر شخصیت
2000 أشكارى دارند واقعيتى است که با قاطعیت به تایید
رسیده و با دقت تحلیل شده ere]
* در اين خصوص مواضع روانشناسان امروزى به شرح زير
ست:
۵ از نظر توانایی های جسمی-ذهنی و ویژگی های شخصیتی OH
Ler mty hirer ا
صفحه 15:
تغییر اعصال مردان و زنان -
0 این تفاوتها تا اندازه ی زیادی معلول عوامل محیطی است با
اين وجود بايد ل PCat?
تفاوتهاى دو جنس تحت كنترل عوامل زيستى است.
Te 7-0) ا ل ل ل (ot CLC Ree
ae با و
cle Cree Ese ل 0[
0 اند حسین رضا زاده را به زن تبدیل کند اما می
b> ob gl a Lu
صفحه 16:
سن
* ساخت شخصيت هر فرد به همراه افزايش سن او تغيير مى
00
۱ Leia
Sea ermown] Meet a] LCov eee e RULES IRC LCM BTU EY
ست. 20 aptr moe s]
ا ا ا reap
یا ا ل سك
صفحه 17:
سن
RAIDS EC Se RNS ECCS
we be Sylow L Voor ai9 pie sla Sind 59 9 cw!
شود.
# شروع عادات ماهانه برای دخترهای جوان حالت روانی تازه
Lb ULEl oF r491 wo 2979 w sl 0
مخصوصا عدم اطاعت از مادر بروز مى كن
ST TSP) ا ل 0
DP) 3 اينجا نيز دست به دست
هرموثر واقع می شود.
تانشگاه آ
صفحه 18:
عوامل عصبی-غددی
Se ee Roce rec Ro rey) * ا ا ل لكك
err ea pa Py) 2 2007 هماهنگ می کند از اهمیت
خاصی برخوردار است.
* يكى از علل sb ا 2002 00200
220 002000
* وقتی رشد عمومی فرد را نیز تا اندازه ی زیادی همین غدد
الي ا
صفحه 19:
عوامل عصبی-غددی
* درست است كه نقش عوامل عصبى-غددى در تعيين نوع
Be LrC ere more -t ii) ا ا reer
ل ee etree ee ere لت م
are ytr) Never Seni ve Pre Pein a ا
56 نشان می دهد که آخته کردن 0
شخصيت آنها را دكركون سازد اما اين عمل در مورد انسان
اينكه در جه شرايطى انجام كيرد نتايجى كاملا
Pet. Per
صفحه 20:
ere te ۱13 شخصیت
* * عوامل اجتماعى موثر در شكل كيرى شخصيت از عناصر
ave es خانواده, گروهی که خانواده به ol تعلق دارد ARG SC
که گروه به آن وابسته است تشکیل می شود.
Yoox feta Pee 9۳۳ ” 526 عنوان عوامل نهادى 00 مى
روند .
* منظور از نهادى بودن آنها اين است كه به طور ارادى وارد
98 ند و استمرار دارند.
صفحه 21:
تعلیم و تربیت
* مجموعه اقداماتى كه كروه اجتماعى اتخاذ مى كند تا كودى با
برخی موقعیت ها روبرو شود و به کمک یادگیری.شخصیت او
eee Otepear ays) Eva) UW ERY ا PPV
شود.
* رب ۳ lg
CpUreee eC PUR Wan 0-1 SD US Carer y-05] om Cl Del ir Cree)
صفحه 22:
تعلیم و تربیت
* نباید فراموش کرد که آثار نوع تعلیم و تربیت خاص را فقط
مى توان يس از ككّذشت يك زمان طولانى مطالعه كرد.
حا ا ا ا ل Mo 0
شخصيت او را بدانيم دست كم بايد 20 سال صبر كنيم زيرا
PLE Serre Le cao Pe eae UBC Sea]
ql Qubul 4s ai cowl oro شده بر اساس فرضيه ها بعمل
ن اکثر آنها با یکدیگر تناقض دارند ما را در حالت
: ی نگه wo دارند.
صفحه 23:
۲ لس ۰ ۰ ae)
نقش اولین سالهای زندصی
اولین سالهای زندكى با دوره ى 7 0 3 370 ساخت 0
هاى عصبى همراه است.
در اين دوره جون ساخت هاى عصبى از قدرت انعطاف **
يذيرى بالايى برخوردارند يادكيرى هم به سرعت انجام مى
00
0 ل ا ا yusi dole 9 *
صفحه 24:
| ۳
مراحل رشد جنسی
A] Pes Pree fe Caer
ora ST Rei be BRU ete are ONL emer STO 0
منتقل مى سازد بر روند شكل كيرى شخصيت اثر بنيادى
دارد.
حا واقع انواع مختلف شخصیت های نابهنجار نوعی اختلال در
مراحل اول رشد 7 |
* همجنين روان كاران معتقدند که شیوه ی تغذیه کودک,تاریخ و
. شن از شیر گرفتن ,تاریخ و میزان ۳ در کنترل
صفحه 25:
Upper همانند
* همانند سازی یعنی تمایل پسر به قبول ۱۳۳۰
دختر به قبول صفات مادر يا احتمالا شخص ديكّرى از جنس
خود او.
* همانند سازى در واقع نوعى تقليد نواكاهانه از نمونه هاى
رفتارى والدين است كه به كم مكانيسم درون فكنى انجام
می كيرد.
* همانطور که بی نظمی در توالی مراحل جنسی به اختلال های
vee منجر می شود بی نظمی در همانند سازی نیز
۳۳ به وجود می آورد.
حت اين ادعاها را تاييد
خانواده هایی ز
دم اند
صفحه 26:
LW eud9r%0 b ry95 9 92 aS Cowl Yo jl riod pry Yo ® 9
ممانعت هاى اجتماعى تغيير شكل يافته است.
Lea ا RS Revere tsi! RUS
شود که فروید eve ie pee eee)
* من برتر نمودار ارزش هاى مطلوب اجتماعى در واقع همان
وجدان اخلاقى است.
0 خلاف نهاد به كمال توجه دارد نه به لذت و
صفحه 27:
لب ال ۱
* من برتر هم با نهاد مخالفت دراد هم با من زیرا از یک طرف
seme] eel ا ا Pere ae) mea
ORCS SCS) Preece Regret 2
خواسته ها بيش از بقيه ى خواسته ها در اجتماعات منع شده
mown | اا ا Pal weet mete
Ea OSs Pe nT Pe TD ۹ 1[
واقعى كند.
ا ا ا ا 0 ل 000
صفحه 28:
من ال
۱ بر آورده نكند موجوديت فرد به خطر
خواهد افتاد.
RCA pte ROWE SOT GaN VEE DESC SNGUIC | Sever] Pe ts Big
فرد لطمه خواهد دید.
9 ا ا ا oes
سازگاری ایجاد کند.
0 Ree eee ee ooo ee ee eA *
صفحه 29:
صفحه 30:
نهاد
do cro Si atlgl pine atgaro jl aS cul wep ole *
Sey O71 Er) ا ا 02
Bey * نماينده ى كليه ى حالات غير عادی,غیر
eee) olSIL sank sol! است.
we Say ww ly eumas Qulul 9 65255 Glel wh oki *
. کند
* اين نيرو منشا كاملا درونى دارد.
صل و قاعده ای جز کسب لذت تبعیت نمی کند
ادى.و در صورت لزوم با شدت و <
2
02
صفحه 31:
نهاد
* وجود نهاد برای حفظ موجودیت و سلامت لازم است.
50 ا ل orediel iG *
از قبيل كرسنكى,تشنكى,نياز جنسى و غيره به فعاليت وادار
مى كند.
* نهاد هميشه با من و من برتر همراه است و با آنها مهار می
شود.
0225202 اا ا ا Tei
ee برخی افراد سایکوتیک یا روان پریش که هر جه
می دهند,سخنان |
ا ا
صفحه 32:
0 ne
oul me 29794 we در اثر برخورد نهاد 5 واقعیت و دنياى ”
متظور از [ضيل واقعيت اين است كه تفكر منطقى اساس من ©
را تشکیل می دهد.
FC) rep rod Fete tl ee COW] ILC Tas) Beene CRD ae) 0
خارج تغيير شكل يافته است.
ی من براى كاهش تنش و رسيدن به لذت از عقل كمى مى
0 ey گیرد و بر اساس راهنمایی
دازد و درباره ی زمان و مکان و چگونگی برآوردن
5
صفحه 33:
8 15 ۱ واة 8 8
S atrbs lvl % ا 0[
و مقتضیات "۹ خارج و مصلحت شخص,خواسته هاى 1۳
را عملى سازد تا سعادت فرد و بقاى نوع او امكان يذير شود.
حا الا ا ا See Ee Sea Ser
ا ا ا Rare Cl لك
همه از وظايف من بشمار مى أيند.
صفحه 34:
0 55 0
5-57 فهوم تیپ ۳ ۳ 5-85 eee) 0000
می شود.
| 7 2979 [iudi 592% dlasi e125 pili p> *
2 CORO er RISC a eT Tee el ec Ce er EMC LS)
ايجاد مى كرد 0 ای از آن بود.
* پس تیپ یعنی مجموعه شیوه های واکنش يا مجموعه ساخت
شخ خصيت.
صفحه 35:
تیپ تیپ های شخصیتی]
* ا Renee eet Rerray ۱
جسمى و روانى انسان ها مخصوصا رابطه ى آنها مورد
مطالعه قرار مى كيرد.
Taig م ا MC Stren mo ۱
طبقه بندى كرجمر_و در بعضى موارد بر مشاهده افراد سالم
مثل طبقه بندى شلدن_استوار است.
ele Ee SC) ۱0 ۳ 20 در طبقه بندی 0
ييمارى شخصيت را از حالت طبيعى منحرف مى
صفحه 36:
5 طبقه بندى طر د
* کرچمر روان پزشک آلمانی,اساس طبقه بندی خود را بر مشاهده
موارد ۳ ۳ نهاده است.
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
ere
تیپ لپتوزوم.بیش از حد حساس و
درون
صفحه 45:
دایشگاه آراد اسلامی واحد اقلید پابیز 1400
صفحه 46:
دایشگاه آراد اسلامی واحد اقلید پابیز 1400
صفحه 47:
صفحه 48:
لبة بندى شا ۲
ا ا ا ا ا ا 2 0 000
-BC) ا ا 0
+ آي م ال ۱
ES يغتى الكوتزع ال ا 200
آیند.
*# اولین eal i اين بو از صدها جوان برهنه در سه حالت
Peer Ree nee خر به
ليم يانه مي كام 4 شش
۳۹ ernee siee)
وافراط قرار
صفحه 49:
۳1 05 0-3 5
* چون این ناحیه از بدن از رشد لایه آندودرم جنین به وجود می آید
اين تیپ افراد ۳ اندومورف ناميد.
۱
هایی بین افراد ga):
Yate) as er CSU rer) 7 19
Se Rete r eR Rene nore ۱
ا الا Bp eremery Cor CSC SIS] PCH PMU]
ep Pee ree”
|
زيوزرم_جنين به وجود مى
کرو نامیده
اا لي
صفحه 50:
طبقه بندی شلدر]
* از لحاظ ساختمان اعصاب نیز بین آزمودنیها تفاوتهای فاحشی دیده شد.
ا ا 000
* جون اعصاب از رشد لايه اكتودرم به وجود rey 09۳ pares
0۳۹ ۳ اکتومورف eer
صفحه 51:
331 بندی شا ۲
# با کمی دقت معلوم می شود که طبقه بندی شلدن با طبقه بندى
كرجمر مطابقت كامل دارد:
م
با آستنتیک
مرومور (A
اف
صفحه 52:
مر ۱
صفحه 53:
۲ ۳ 35
ل ل ا ا ا 20 000
برچسب درجه شدت بین یک تا هفت نمره داد.
# هر طبقه بندی شلدن.شکل ظاهری هر فرد به کمک یک عدد سه رقمی
ا
یب © رقم سمت جبن:وضعيت اورا از نظر اندومورفي
“ رقم ل 2
0 ت راست شکل ظاهری او را از نظر اکتومورفی نشان می
صفحه 54:
لبة بندی ۳۳ ۲
ulgic a * ا
آگر به کسی me Lert COPE PAC Bee) 9 این خواهد بود که از نظر
اندومرفى(شكم كنده بودن) در حد متوسطء,از نظر مزومرفى(عضلانى و
درشت استخوان بودن) ضعيف و از نظر اکتومورفی(لاغر اندام بودن)
قوی scowl
| .بود كه PSEC INAS tr eye asS) 0[
Siu aib yu syalb JSw phi jl gil oS sols] Wines
Oot a DRUM FY-S VEr Tay
3 يدها عبارت را كه براى توصيف ش<
صفحه 55:
طبقه بندی شلدر]
Jl ° ۱۳۳ صفات جمع آوری شده . شصت صفت را انتخاب کرد و به
9 دانشگاه Row wma apt Yas) mde)
صفت , نمره داد.
٠ بررسى | أ ا ا كت
در سه كروه طبقه بندى مى شود(در هر كروه بيست صفت).
صفحه 56:
صفحه 57:
کر 1
صفحه 58:
طبقه بندی شلدن
** شلدن به اين ترتيب اككر صفتى در يى آزمون
* به حداكثر خود ميرسيد به او نمره ا ميداد
1
۱
[۱ ا ce TY COCO CCE OCP SCID Cee
(خوش زيستى)بسيار قوى و از نظر سوماتوتونى (علاقه مندى به
Mor iCT, 6 اا 7 ۳(
صفحه 59:
طبقه بندی شلدن
* سومین و آخرین کار شلدن این بود که ببیند آیا بين تن و روان یعنی
ما ا TBS Pree ee covee MUSEO
به عبارتی آیا ميتوان RPP IC ears me mre
"۷
Pop eran aCe از دانشجويان هم از نظر
RC Stes ee mel Str) 0
بالا كفتيم نمره داد و همبستگیهای 0 ۳ auwlro
9
a
صفحه 60:
0-2
eS
طبقه بندی شلدن
ا 0
ا 1
پب 0
دارد.
| PC RAMOC Rare Srrmu) Cerrar pel
داخلی ان رشد بیشتری ا از نظر خلق etd ee Serta Fag)
Peet oper 200 » افرادى هستند كه از خوش خورى
ی میکنند .
صفحه 61:
331 بندى شا ۲
# افراد مزومورف ,یعنی کسانی که عضلانی و درشت استخوان
هستند, به فعاليتهاى 0201000 7 ورياست علاقه
زیادی دارند .
** افراد اكتومورفء يعنى آنهايى كه لاغر اندام ۱
عصبى قوى دارند به انزواطلبی, 831 كرايى, حساسيت
|
صفحه 62:
oy
* تحت عنوان روشهاى ارزيابى شخصيت معمولا از فنونى نام برده
Sere CY] CSE vey ا ا ا ا 0 200
1
تاریخچه رشد آنها در شخص مورد مطالعه قرار میگیرد .
صفحه 63:
روشهای روان سنجی —
7 we wie Law ley sles,
31 Cree ester neces C mec 1 Fees] See SI)
صفحه 64:
000 سوالاتى هست كه معمولا به صورت نوشته در
es ا eye
* ا ال ال 012000 خود او
2 0 ا 02520
ی يرسشنامه ها در برابر انواع تقلب هاى ارادى و غیر ارادی آسیب
پذیرند .
| REV NCRCA EYL Be Se eRe ne.)
صفحه 65:
۱ Qwh aS 2429) raieo ly olin, *
0 eerepet] (even Metre] Cae TTE DEO A CTR arg)
ly olaisl 65 Gul aS cul orks Ylin ayos. web GS> wl
اشتباه هست .
تتنامه ها فقط یکی از جنبه های شخصیت را اندازه
صفحه 66:
19 P We an ve ar) FR en DVR TOPS WmC SPP Cee ins
. یوتا ام. ام.پی.ای است
سوال 000 52-1 5 امکان اندازه QQ: .اين يرسشنامه از «*
| ا ty
افسردگی, هیستری, انحراف 7 jl vou WLS) syrxSour *
۳ Teel it]
ستنى (ضعف عصبى) . اسكيزوفرنى , هييومانى و
صفحه 67:
روش هاى فرافكن
211 يي ا
BY lS pol
* فن فرافكن عبارت است از روش مطالعه شخصيت است كه در آن
1
[0 Gul cpl bye 52 oS uwhusl Gury 9 US Wo lay ol
او دست می دهد پاسخ می دهد.
روش فرافكن اين است كه با شهودهاى مختلف ,
020 ا ا Cet eS
صفحه 68:
د
روش هاى فرافكن
صفحه 69:
Bolo grees Pees ©) Bets Pane Perl BB ed Orr
صفحه 70:
ازمون رور شاخ
0 cone a aoe SECTS Se
ابداع شده است.
5-95
0 اين آزمون حاوى 10 كارت مىباشد كه روى هر كدام, يى "لكه جوهر" است كه
wax از آنها رنگی, بعضی سیاه, خاکستری و سفید هستند.
Bre TAC ot ل ا ee hc R PI SUNT easC Te my 7 Ce nee sr me Apis
ibiooi Ulin lL wols
اذ
were 7) م ع ل ل ال 7
5 سرت ناخودآگاه آنان را فرافکنی مىكند.
صفحه 71:
سس
ازمون رور شاخ
دایشگاه آراد اسلامی واحد اقلید پابیز 1400
صفحه 72:
صفحه 73:
| waaubjlu
تجارب شخصی فرد را چگونه سازمان دهند
تصویرسازی ذهنی از موضوع
بيدا كردن معنای ای اين
سط ازما
مر ۱
صفحه 74:
5-5
Feet Buren | ا ا |
که در فعالیتهای کلینیکی زیادی هم مورد استفاده قرار گرفته است.
[0 CCS PRS RECe pt etre CMON Ce Torey isl ieee UES S| ACe
BVATee 7 tO) OPmENT ed
* این آزمون شامل 31 کارت است که 30 کارت دارای تصاویر مختلف است و یکی
0 7
eee يي 0 كارت مخصوص زنهاء 10 كارت مخصوص مردها و 10 كارت
ee 0
rE نشانه سن آزمودنى و
صفحه 75:
I
زمون تداعی کلمات را میتوان یکی از قدیمیترین روش های
1 ete BC)
* اساس این آزمون ساده است, به اين معنی که ابتدا کلمهای را در برایر
آرفودتی تلقظ مینمایند. به Calg اضطلام:"کلهه کلندی" گم
2g no
BRC Ces Mut Brees Rot ers eCa ge eae REEL S16] Beer 0
ذهن او برانكيخته است بر زبان جارى كند.
صفحه 76:
| ا pew re ا ا 0
BUPA / eet art] PVE ees 1c 55
کلمهای را جانشین آن سازد که از لحاظ عاطفی خنثی باشد. این نحوه رفتار از
7 0[
بهترين نمودار اين حالت: طولانى شدن زمان عكس العمل است.
CD DIELS ام ا ا tol Deemer Sion A
eve gnern ane) 10-81
dea HE ee em eden arma
صفحه 77:
روش هاى بالینی
OED irra tape torn] RE TPC ews tne ern (SCAT RE Cr CSS ا
شناسان بالينى. روان يزشكان, مددكاران اجتماعى و يا مشاوران و راهنمايان
ل 0
* غرض از اين روش كسب اطلاعات و تشخيص علت مى باشد. اين اطلاعات
5 ل ل ا ا ل Om
بستكان و نزديكان او به دست مى آيد.
RASC on rarely 0 Si رفتار معينى آزمونهاى روانى (تستها) يا
په کار می برند.
0 iris] (a0 5
صفحه 78:
روش هاى بالینی
* بنابراين آنجه معلول علت خاصى است كليت ندارد و نمى توان تعميم
داد و شامل دیگران کرد.
** در واقع دليل اين امر تفاوتهاى فردى azul is, cowl برای بهمن
1 ا ا ل ل ا 0 ا wT y.
peeved ay pes]
See eine rc Se err eres Ree Re TLRS OC Morag ی
000 ال ا ا ape re]
موثری برای تشخیص و تجویز است.
