علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

روانشناسی عمومی حمزه گنجی فصل دوم شرطی شدن و یادگیری

اصطلاح یادگیری ، پدیده ی شرطی شدن را در بر می گیرد ، پدیده ای که در تحول علم روان شناسی خیلی زود ظاهر شد و هنوز نقش بنیادی دارد

omran

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرح فصل دوم شرطی شدن و یادگیری

صفحه 2:
9 شرطی شدن و یادگیری نخستین و اصلی ترین زمینه تحقیق در روانشناسی یادگیری بوده است. ۶ دو عامل اصلی تعیین کننده رفتار عبارتند از یادگیری و ورائت که بر روی هم تاثیر می گذارند . © رفتارهای انسان به دو دسته شرطى و غير شرطى تقسیم می شود که هر دو تحت تاثیر ورائت است.

صفحه 3:
در یادگیری ورائت دخالت دارد غیر از رفتار های غیر شرطی مثل بزاق دهان مطالعه یادگیری کمی پیچیده بود كد در سنال ۵ ابينكهاوس مطالعه يادكيرى در ازمايشكاه با خلق هجاهاى بى معنا و يا دادن انها به ‎pleudie isl‏ 0 8 اختراع ابینگهاوس یعنی هجاهاي بی معنی عبارت بود از دو حرف بی صدا که در وسط آن ها یک حرف صدادار وجود دارد او مشخص کرد که درصد فراموشی با گذشت زمان و تعداد تمرین ها ارتباط دارد

صفحه 4:

صفحه 5:
8 بعد از ابینگهاوس ثرندایک عمل یادگیری را روی حیوانات آزمایش کرد ا به صورتی که گربه های گرسنه را در جعبه های قرار می‌داد که مقداری ‎Ee‏ ار اا دند در جعبه های دیگر در جعبه با طناب باز میشود ‎oy gles‏ قیهدا رک تکوری یادگیری ‏در قفس ‎ ‏بت و ‎a‏

صفحه 6:
ثرندایک با انجام ادن امالس خا به بيرك و تفکر, نه تنها تفکر کربه ها پی برد که امروزه روانشناسان از دیدگاه ثرندایک در جهت افزايیش شناخت علمی بهره مند می شود. سوالی که ‎shy‏ ثرندایک مطرح بود اینکه ابا حیوانات هم مثل انسان ها ابتدا راجع به یک موقعیت فکر می‌کنند و بعد درباره آنچه بايد انجام دهند تصميم می گیرند با توجه به این موضوع که وقتی حیوان حلقه طناب را می بیند یاد می‌گیرد آن را بکشد به اين پی برد که مغز گربه بین محرک و پاسخ ارتباط دارد. البته در ارتباط محرک و پاسخ می‌توانیم بگوییم گربه ها می توانند از تفکر بهره بگیرند چون میتواند واکنش تاخیری نشان بدهند یعنی واکنش تاخیری رفتاری است که نیاز به استدلال دارد و یکی از روش های مطالعه کودکان و حیوانات است .

صفحه 7:
#لاسوال ديكرى كه ثرندايئىر اين بود كه چرا ‎=e‏ ‏برخی رفتارها را یاد میگیرند و برخی‌ها را نه #اوقتى انسان یا حیوان در حال يادكيرى ان خطاهای او به حافظه سپرده نمی‌شود هر جه یک خطا بیشتر باشد کمتر شانس خواهد داشت كه دوباره ظاهر شود 1# مثل دانش آموزی که هر اندازه در املا یک کلمه را شر اناه کند به همان انداره کمتر آمکان دارد دوباره اشتباه کند

صفحه 8:
باسخهاى ديكر م ياسخ درست ياسخهاى ديكر تحريك بينابى

صفحه 9:
| سوال ثرندایک درباره یادگیری و ذهن ‎Sul‏ که وقتی گربه حلقه طناب را میبیند چگونه مغز او تحریک وارده از چشم را می بیند . لا 1 _تحریک وارد به قسمتی از مغز که تفکر و آگاهی وجود دارد و مسبر پاسخ را مى كند. #لا 2_ راه ساده تر اينكه تحريك بينايى مستقيم با ياسخ در ارتباط است. #لاو هيج تفكرى وجود ندارد مثل بوى غذا كه ياسخ ترشح بزاق مى شود. 8 يس يادكيرى ارتباطى با ذهن دارد و محرك و پاسخ را اشاره مى شود ##اثرندايكى از عامل ديكرى به نام ياداش كمى كرفت جه غذا يا ياداش باعث مى شود بين محرك و ياسخ ارتباط قوى ترى برقرار كند ‎Us»‏ ياداش بين محرى و تفكر ارتباط برقرار نمى شود | قانون اثرثرندایک می‌گوید پاداش بین محرک و پاسخ تقویت ایجاد می ‎US‏ 9 حالت خوشایندی به وجود می آورد

صفحه 10:
6 شرطی کردن از نوع محرک پاولف ‎a‏ پاولف از محرک شنوایی استفاده کرد با صدای زنگ و ریختن پودر گوشت روی زبان سگ بزاق ایجاد می شود با تکرار این عمل و بدون پودر گوشت با صدای زنگ بزاق دهان سگ ایجاد می‌شود. الا اين روش محرک خنثی (صدای زنگ)محرک شرطی ,غذای داخل دهان محرک غیر شرطی يا طبیعی نامیده می‌شود. لا ترشح بزاق در پاسخ به محرک خنثی پیش از راه شدن‌غذا پاسخ شرطی و ترشح بزاق زمانی که غذا در دهان قرار دارد ياسخ غير شرطی يا طبیعی خوانده می شود حضور پاسخ غیر شرطی, پس از محرى غير شرطی بازتاب غیر شرطی است و پاسخ اکتسابی نیست . الا عرق کردن در هوای گرم و لرزیدن در هوای سرد به علت وجود ارتباط ذاتی در دستگاه عصبی است و ربطی به یادگیری ندارد . #8 (اما پاولف نشان داد که ترشح بزاق را می توان یاد گرفت )

صفحه 11:

صفحه 12:
اقا پاولف بر پاسخ های غددی تاکید داشت. ترندایک بر پاسخ‌های عضلانی که تحت کنترل مراکز عالی مغز هستند. 8 تاکید داشت امروزه روش پاولف تحت عنوان شرطی کردن از نوع محرک وروش ثرندایک شرطی کردن از نوع مقابل صوت ۵۰۰ سیکل در تانیه شرطی می شود و بزاق دهان ترشح می کند در مقابل ۶۰۰ و ۷۰۰ سيكل در ثانيه هم ‎wo awh‏ دهد اما بعد از مدتی فقط به ۰ و ‎awh‏ میدهد و بزاق دهان ترشح می کند در مقابل ۰ ۷۰ ‎ay edn ee‏ ل

صفحه 13:
‎ov‏ دیگر مهم خاموشی است: یعنی به تعداد زیاد محرک شرطی(صدای زنی) بدون مجری غير شرطى ‏(غذا)ظاهر شود ترشح بزاق يا پاسخ شرطی ایجاد نمی‌شود اصطلاحا پدیده خاموشی رخ می‌دهد ‏8 ما کامل از بین نمی رود چون اگر بعد از دو روز محرک شرطی صدای زنگ دوباره ارائه دهیم بزاق ایجاد ميشود بازكشت ياسخ شرطى خاموش شده را بهبود خود به خود می گویند

صفحه 14:
‎Ub wll‏ کردن از نوع پاسخ: تقویت ‏8ادر این روش بر انتخاب یک پاسخ معین از میان پاسخ های متعدد ممکن ‎USL‏ شود ‏الایعنی وقتی گربه در جعبه گذاشته می شود در موقعیتی قرار می گیرد که پاسخ‌های متعددی به آن می‌ دهد

صفحه 15:
8 تقویت : #لايعنى رويدادى كه بلافاصله يس از ياسخ حضور مى يابد تا احتمال تکرار آن را زمانی که آزمودنی در همان موقعيت قرار می‌گیرد. ا وقتى احتمال تكرار باسخ را افزايش مى يايد مقهومش اين كه ان پاسخ در حال آموخته شدن است متلا ‏ در آزوایس‌های تربدایی ارات عدا پس ار کسیده شدن ‎a‏ ناب تقویت نامیده می شود خود غذا را تقویت کننده می نامند

صفحه 16:
‎cus ail‏ کننده های مثبت و منفی: تقوبت کننده های مثبت با حضور خود احتمال ظهور پاسخ را افزايیش می دهند مثلا :+رفتار دانش آموز پرسشی خوب می پرسد ,پیامد معلم های خوب بیشتری می پرسد غذا و تایید استاد جز تقویت کننده های مثبت به حساب می آیند. تقویت کننده های منفی با عدم حضور خود احتمال ظهور یک رفتار را افزاییش می دهند . مثلا :رفتار دانش آموز تکالیفش را به موقع انجام می دهد پیامد معلم انتقاد را متوقف می کند رفتار اينده دانش اموز تکالیفش را مرتب و به موقع انجام می دهد.

صفحه 17:
لاتقویت کننده های اولیه آنهایی هستند که نیازهای زیستی حیوان را براورده می‌کنند الا مثلاً بآب و هوا غذا حرارت مناسب تقویت کننده های مثبت تقویت کننده های اولیه به حساب ‎aul wo‏ اقلا تقوبت کننده های ثانویه آنهایی هستند که در اثر همراه شدن با تقویت کننده های اولیه خاصیت تقویت کنندگی پیدا می کنند به همین دلیل آنها را تقویت کننده های شرطی مینامند 6 مثلا: پول تقویت کننده های تانویه می تواند به غذا تقویت کننده ‎sb‏ اولیه تبدیل می شود پول توجه و تایید اجتماعی همه تقویت كننده هاى شرطى است كاربرد روش شرطى كردن از نوع پاسخ را اصولاً بى اف اسكينر روانشناس أمريكايى رونق داده است

صفحه 18:
مطالعه آزمایشی شرطی کردن از نوع پاسخ 6 کبوتری را در جعبه قرار می‌دهند که به یک دکمه فشاری و یک لوله توزیع کننده دانه مجهز است لادکمه فشاری و اهرم معمولاً در دیواره جعبه طوری تعبیه شده است که کبوتر می‌تواند به دکمه نوک بزند دستگاه توزیع کننده غذا نیز طوری ساخته شده است که وقتی کبوتر به دکمه نوک میزند با موش به اهرم فشار می آورد غذا در دسترس همگان قرار می‌گیرد اين روش تقویت سهمی نامیده می شود . پاسخ های شرطی متعددی وجود دارد از قبیل بینایی بویایی لامسه که در اثر قرار گرفتن حیوان در جعبه حاصل می شود در اینجا شرطی هیچ گونه ارتباط طبیعی با تقویت ندارد

صفحه 19:
ال کبوتر در جعبه اسکینر حیوان می تواند به این صفحه که درخشانی بیشتر و صفحه درخشانی کمتر دارد قرار بگیرد در قسمت چپ حیوان به صفحه ای که درخشانی بیشتر دارد نوک میزند در قسمت راست حیوان غذای خود را پس از آن که پاسخ صحیح می دهد دریافت می کند

صفحه 20:
اقلا یادگیری شناختی: 8 این یادگیری برای رفع نیازهای کارهای آزمایشگاهی مخصوصن در مراحل اول تحقيق كه اين نوع مطالعه شكل مى كرفت و کسی نمی دانست که جه نوع دشواريهاى ممكن است بيش بياورد بهتر بود. ‎eee 1‏ راك كرتي و خط ‎ede aes‏ و 10ر5 كدان امتحان تک تک آنها راههای خطا را کشف کرده و برای نوبت بعدی ترک می‌کند و راهی موفقیت آمیز بوده را ادامه می دهد ‏لا این مانند کی است که اصل شت فج لمكا سك طلم د ولب سارت ‏كارهاى ماشين را خود انجام مى دهد ‏#ا جنين شخصيى از راه كوشش و خطا به جنين يادكيرى رسيده يادكيرى مكانيكى يادكيرى از راه كوشش و خطا كه تلاش هاى متعدد ايجاد مى كند امتياز بزركى بود زيرا مى توان روش يادكيرى را قدم به قدم دنبال كرد

صفحه 21:
الا یادگیری از راه بینش: #ل کلهر روانشناس گشتالت گرای آلمانی اولین کسی بود که اعلام کرد همه انواع یادگیری را نمیتوان با شرطی شدن آشکار کرد. 6 پس از آزمایش های اعلام کرد که با شامپانزه های خود به ویژه شامپانزه که او را ن می نامند انجام داد سلطان یاد گرفته بود که برای به دست آوردن موزهای که در بیرون قفس قرار داشت از یک چوب دستی استفاده کند کلهر تصمیم می گیرد که موزها را دورتر از طول چوب قرار دهد و آنگاه دو چوبدستی در آختیار حیوان بگذارد اين دو چوب طوری بود که می شد آنها را به یکدیگر وصل کرد و یک چوب دستی بلند ساخت سلطان ابتدا می کند تنها با یک چوپ موزها را به دست آورد چون موفق نمی شود به عقب برمی گردد و دستکاری چوب‌ها را شروع می‌کند سلطان ناامید می شود و در گوشه‌ای می‌نشیند پس از مدتی ناگهان بلند می‌شود و دو چوب کوچک را به يكديكر وصل می کند و یک چوب دستی دراز می سازد و با آن موزها را به دست می‌آورد . اقلا کلهر برای بیان اين رویداد یعنی پیدا کردن ناگهانی پاسخ یک مسئله اصطلاح بینش را به کار می‌برد کلهر متوجه می شود که این نوع بینش به تدریج و به کمک تقویت تمرین آموخته نمی‌شود. 8 به نظر می‌رسد که اين بینش وقتی عناصر یک مسئله به طور صحیح کنار هم قرار می و سره جرک مرت ۲7 گیری از با شش ‎ae Masti aces cli‏ بر دای کی یر ار ره کر ‎So‏

صفحه 22:

صفحه 23:
#ايادكيرى ينهان: 8# يادكيرى كه در لحظه ياسخى به دنبال ندارد . يعنى يادكيرى ينهان ظاهراً بدون تقويت آموخته می‌شود اين نوع يادكيرى كه به ظاهر تقويت به همراه ندارد يادكيرى ينهان يا نهفته ناميده مى شود. يادكيرى ينهان در برخى انواع ميمون ها نيز به وجود مى آيد و جند بار دیده می‌شود اما اين یادگیری در انسان هایی که بیدارند , به طور دایم به وقوع می پیوندد یادگیری پنهان در رفتار انسان جای خاصی اقلا اولین نوع یادگیری پنهان ,یادگیری ادراکی است

صفحه 24:
, ‏وقتی یکی از دستگاه حسی محرک معيني را دریافت میکند‎ ll ‏مثلا: وت اک صورت‎ #سابراین,احساسن پعنس قرار گرفئن نک محرگ در حوزه ی عمل عضو حسی مربوط به آن. لا حالا اگز به محری احساس شده معثا و مفهوم بدهيم ‎Ol pou‏ صورت خواهیم گفت ادراک صورت گرفته است. ال بادگیری ادراکی: يعني تغییر پایدار در ادراک یک شی يا یک رویداد. ‎:Jlic‏ اندازه گیری آستانه ی دو نقطه ای( یعنی اندازه‌گیری قدرت تشخیص نقاط نزدیک به هم در روی پوست) نشان می‌دهد که قدرت تشخیص با تمرین بهتر می‌شود.

صفحه 25:
مثال : آزمایش ليير: ال اين آزمایش نشان مي‌دهد که با واضحتر کردن یک جنبه از شی, جنبه های دیگر آن مبهم‌تر می‌شود. زن جوان

صفحه 26:
#ابا توجه به اسلايدقبل تصوير رو ميبينيد که در سمت راست زن جوان هست و سمت چپ هم پیرزن و عکس وسطی هم ترکیبی از این دوتاست که به این تصویر می گویند(مبهم یا دو پ ‎yl sly‏ آزمایش دانشجویان دانشگاه به سه گروه تقسیم شدند به گروه اول تنها تصویر وسط (دو پهلو ) ‎aly‏ مدت ۱۵ ثانیه نشان می‌دهند. ‏و به گروه دوم ابتدا تصویر پیرزن به مدت ۳۰ ثانیه به دنبال آن تصویر وسط( دو پهلو)را به مدت ‎١0‏ ثانیه ارائه می کنند ‏گروه سوم ابتدا تصویر زن جوان تصویر سمت راست را به مدت ۳۰ ثانیه زن به دنبال آن تصویر وسط(دو پهلو) را به مدت ۱۵ ثانیه نشان می دهند ‏۵ درصد آزمودنی های گروه اول, در نصویر وسط یک پیرزن و ۶۵ درصد بقیه, عکس یک زن جوان می‌بیند ‏۷ افراد گروه دوم, در ابتدا تصویر زن پیر را دیده بودند. در تصویری وسط یک پیرزن و بلاخره ۱۰۰ درصد گروه سوم ,ابتدا تصویر زنی جوان را دیده بودند در تصویر وسط عکس یک زن جوان را می بینند

صفحه 27:
vols awk sly oll ‏شناخت.:‎ انسان, برای واکنش نشان دادن در مقابل یک موضوع يا یک رویداد عادی, تنها به یادگیری شیوه خاصی قناعت نمی کند ‎Sh‏ شیوه های زیادی را یاد میگیرد. زیرا ان موضوع آن رویداد در موقعیت های مختلف پاسخ های کاملا متفاوتی ایجاد می کند وقتی انسان دو بار با آن موضوع یا رویداد رو به رو می شود وضعیت اندازه یا رنگ آن را به خاطر می آورد در واقع به یادگیری اضافی دست می یابد یادگیری انجام دادن کار زیرا در اکثر موارد فرد در همین جا متوقف می شود و کمی بعد رویداد را به کلی فراموش می کند با وجود این تعداد زیادی پاسخ‌های بالقوه به محرکهای دیگر در حسب آنچه بعدا ممکن است اتفاق بیفتد به دست می آورد مثال:ما یاد میگیریم ۸ یعنی چه آمپر,۱0 یعنی ضریب هوشی و در لحظه یادگیری آنها هیچ رفتاری از خود نشان نمی دهیم به شرط اینکه به هنگام خواندن این علائم لب های خود را تکان ندهیم چون انقباض عضلات را رفتار به حساب می آوریم

صفحه 28:
یادگیری مشاهده‌ای: الا بسیاری از روانشناسان معتقدند که ما تعداد زیادی از رفتارهای خود را با مشاهده رفتارهای دیگران یاد میگیریم. اقلا مشاهده اطرافیان فیلمهای یا نگاه کردن به تلویزیون اطلاعات زیادی را در اختیار ما می گذارد به کمک فیلم ها پا دیدن تلویزیون دربا ره سقوط آزاد سقوط از آبشار یا از بین بردن اثر انگشت حتی اگر آنها را تمرین کرده باشیم دید کلی به دست می‌آوریم. یادگیری مشاهده‌ای می تواند بخش عظیمی از یادگیری ما را تبیین کند. لا مثال: مشاهده آشیزی والدین ,تمیز کردن خانه ,شستن لباس و. ۳ ‘sul ‏یادگیری مشاهده‌ای رفتار هاي ساده مثل: باز كردن اسباب‎ ll ‏پررسی تال ان ارت سالک شرع من ود‎ اقلا یادگیری مشاهده به صورت میکانیکی و از تقویت حاصل نمی شود. ‎lo‏ مى توانیم با مشاهده یاد بگیریم بدون آنکه کوچ ترین پاسخی نشان دهیم برای اینکار دقت در رفتار دیگران کافی خواهد بود

49,000 تومان