صفحه 1:
صفحه 2:
& روانشناس عوى لا
Fi Boi gM
صفحه 3:
© مراحح سه کانه تشکیل حافظه
حافظه در سه مرحله تشکیل ميشود. حافظه ی حسی ,حافظه کوتاه مدت ,حافظه بلند
مدت
حافظه حسی :یعنی نگهداری موقت اطلاعات در اندام های حسی
حافظه کوتاه مدت :یعنی ذخیره و پردازش اطلاعات به مدت بسیار کوتاه
حافظه بلند مدت :یعنی ذخیره کردن اطلاعات برای استفاده از آنها در آینده
بنابراین حافظه حسی اطلاعات را به صورت گذرا نگه میدارد.حافظهی کوناه مدت تا
زمانی اطلاعات را نگه میدارد که مورد استفاده قرار گیرد و حافظه بلند مدت اطلاعات
را برای هميشه نگه میدارد.
طبق شکل ۵-۱ حافظه حسی a اتاق انتظار حافظه کوتاه مدت تشببه شده
است .اطلاعات بعد از آنکه به حافظه کوتاه مدت وارد شدند می توانند از آنجا به حافظه
بلند مدت بروند و بالعکس. در هر مرحله ی تشکیل حافظه امکان فراموشی وجود دارد .
صفحه 4:
صفحه 5:
یکی از دست های خود را در ۳۰ سانتی متری چشم هایتان قرار دهید و چند لحظه به
دستنان خیره شوید بعد چشم های خود را ببندید. تصویر ذهنی روشن یک شی يس از
آنکه خود شی ناپدید شد تقریبا بیشتر از نیم ثانیه در حافظه حسی باقی نمی ماند .
هرمحرکی که در حافظه حسی ثبت شود میتواند تحت فرایند انتخاب و دقت قرار گیرد
و به مرحله بالاتر حاقظه وارد شود .منظور از فرایند انتخاب این است که ما همه ی
محرک های محیط را نمیگيريم بلکه بین آنها یکی را انتخاب میکنیم
منظور از فرایند دقت این است که اگر محرک انتخاب شده مورد توجه قرار بگیرد
میتواند به مراحل بالاتره حافظه برود برود .
قرایندهای بالاتره حافظه عبارتند از حافظه ی کوتاه مدت و حاقظه بلند مدت .
صفحه 6:
>
9 88 اسپرلییگ
ژورژ اسپرلینگ اولین دانشمندی بود که حافظه حسی را مطالعه کرد.او منوجه شد که
درزمان گزتاهی آزمودنی.ها می توافد به اطلاغانی که در تصاویر ذهلی هست
دسترسی پیدا کنند.او در یکی از آزمایش های خود ٩ حرف را در سه ردیف و سه
ستون قرار داد و به مدت بسیار کوتاهی (چند هزارم ثانیه ) به آزمودنی های خود نشان
داد بعد از آنها خواست تا تعداد حروفی را که میتوانند یاد آوری کنند .باتوجه به زمان
بسیار کوتاه آزمودنی ها توانستند اکثر حروق را یاد اوری کنند درست مثل زمانی که
مدت ارائه حروف زياد بود .
نتيجه اسيرلينك اين فرضيه را تقويت كرد كه حافظه حسى همه ى اشيايى كه در حوزه
بنايى قرار دارد به شرط اين كه به سرعت اخذ شوند ثبت ميكند .
بعضی از پژوهشگران با تکیه بز اين مطالعه فرض کردند که حافظه حسی از ظرفیت
نامحدودی برخوردار است ولی تحقیقات بعدی نشان داد ظرفیت حافظه حسی بسیار
محدود است و تصاویری که در بر دارد خیلی مبهم تر از آن است که قبلا تصور ميشد .
صفحه 7:
تصاویر بین یک چهارم تا یک دوم ثانیه در حافظه حسی دوام دارند ولی صوت ها کمی
aula cogadh; ait اضوات و تصاویری: که دوباره:مورد استفاده قراز منگیرند واره
3
کوتاه مدت می شوند . تنها اطلاعات وارد شده به حافظه ی کوتاه مدث به شیوه شناختی
پردازش
میشوند و شانس پیدا می کنند که به حافظه بلند مدت بروند و برای هميشه باقی بمانند
صفحه 8:
©©)حافظه كوتاه Clea انتخالب) ودقمت)
۶ حافظه کوتاه مدت محل کار یا دفتر کار ذهن است .در دفتر کار هميشه پرونده ای
داریم که روی آن نوشته ایم (در دست آقدام ) برای بررسی کارهای موجود در آن وقت
صرف میکنیم آنها را رد میکنیم یا انجام می دهیم و برای بعد نگه میداریم .حافظه کوتاه
مدت هم همین کار ها را انجام می دهد.در حافظه کوتاه مدت بعضی از موارد را مورد
توجه و بررسی قرار میدهیم.بعضی دیگر را بلافاصله رد میکنیم یا مدتی نگه میداریم با
محتوا را خالی می کنیم تا برای اطلاعات بعدی جا داشته باشیم. اطلاعات را تا زمانی
در حافظه کوتاه مدت نگه میداریم که از آنها استفاده میکنیم یا با اطلاعات قدیمی
بیرون کشیده شده از حافظه بلند مدت ترکیب میکنیم. بنابراین حافظه کوتاه مدت دو
کار دارد: انتخاب و پردازش اطلاعات جاری وذخیره خاطرات به مدت کوتاه چون
حافظه کوتاه مدت در حال کار و فعالیت است بنابراین گنجایش آن محدود است .
۴ حافظه کار را حافظه فعال هم می نامند .
صفحه 9:
وا اتب
* بر اساس مطالعات,مفز محرک ها را با فرایندی که دقت انتخابی نامیده می شود
دریافت میکند.در مرحله حافظه حسی به طور خودکار یا به طور ارادی آنچه را که باید
به حافظه کوتاه مدت بفرستیم انتخاب میکنیم . اگر به محرک ها توجه نکنیم دستگاه
عصبی به جای ما انتخاب می کند. در دوره تکامل چون دقت به محرک های تازه عاملی
مهم برای بقا بود محرک های غیر عادی و نا آشنا بیش از بقیه انتخاب میشد. به خاطر
دقت به محرک های تازه بود که انسان های اولیه میتوانستند از چنگ حیوانات خطرناک
جان سالم به در برند.به همین دلیل است که صداهای غیرارادی و حرکات رنسبت به
محرک های آشناً ,بیشتر شانس دارند که به حافظه ی کوتاه مدت بروند.
انتخاب محتوای حافظه کوتاه مدت نیز میتواند ارادی باشد. در هر زمان میتوانیم
اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدت را به کار بگیریم . هرباری که دقت شما از
مجرگ اصلن منحرف. میشود ميتوانيد:از انتخاب محر نامريوط منصرف شويد و
برآنجه واقعا مهم است تمركز كنيد .
صفحه 10:
به محض آنکه اطلاعات انتخاب میشود و به حافظه کوتاه مدت
میرود دنباله ی پردازش آن به دو ویژگی حافظه کوتاه مدت
وابستگی پیدا میکند :محدودیت زمانی و محدودیت گنجایش ,این
دوعامل در توانایی به یاد سپاری ما اثری مهم دارند
" مدت حافظه ی کوتاه مدت
صفحه 11:
حالا اگر به مدت ۳۰ ثانیه حواسمان پرت شود باز باید به دفتر تلفن مراجعه کنیم و
شماره را دوباره به حافظه حسی خود بدهیم .
در آزمایشگاه میتوان مانع تکرار آزمودنی ها شد, به اين صورت که برای آنها تداخل به
وجود آورد.تداخل فعالیتی است که کل دقت آزمودنی ها را به خود چلب می کند و آنها
را از پذیرقتن هرچه در حافظه کوتاه مدت دارند باز میدارد.
تکرار وسیله ی خوبی برای جبران کوتاهی حافظه ی کوتاه مدت است زیرا اطلاعات
اغلب نیاز دارند قبل از ذخیره شدن تجدید نظر و تجدید سازمان یابند . با این همه ,
تکرار
ضرر دارد حافظه کوتاه مدت را پر میکند و به اطلاعات تازه اجازه ورود نمی دهد .
صفحه 12:
صفحه 13:
وکنبایش حافظ هگوتاه مت
۶ گنجایش حافظه یک کامپیوتر کوچک حداقل یک میلیون عنصر است ولی گنجایش
حافظه کوتاه مدت از هفت عنصر بیشتر نپست . ضعف گنجایش کوتاه مدت زمانی
بوجود می آید که ما نحوه بهتر کار کشیدن از آن را ندانیم . سالهاست که پژوهشگران
درمورد گنجایش حافظه کوتاه مدت تحقیق میکنند ولی نتیجه این تحقیقات گمراه کننده
است . روانشناسان معتقداند که اطلاعات در حافظه کوتاه مدت به صورت واحدها
گروه بندی میشود و تعداد اين واحدها بين 5 و 9 است.حافظه کوتاه مدت حروف
هجاهای بی معنا را:جداگانه منپزدازد و بینشتر از 9 حزف نمی پذیزد : اما هز کلمه:یه
واحد به حساب می آید بدون در نظر گرفتن اینکه چند حرف داشته باشد . اعداد هم
مثل حروف هجاهای بی معنا جداگانه پردازش میشوند , جای دادن شماره های تلفن در
حافظه کوتاه مدت آسان است زیرا شماره های تلفن 7 رقمی هستند .
صفحه 14:
LT > مینوان نتیجه گرفت که گنجایش حافظه کوتاه مدت خیلی محدود است ؟ بله اگر
حافظه کوتاه
* مدت بار اضافی داشته باشد مانند دفتر کاری شلوغ میشود پس نیازی نیست که در
شرایط عادی
* بیش از چند عنصر در حافظه کوتاه مدت نگهداری شود . روش هایی وجود دارد که
ميتوان تعذاد
۶ عناضر زیادی زا در حافطه گوتاه:مدت جود جاي داد.: یکن از این زوشها :روش قطعه:
قطعه
* کردن اطلاعات یا گروه بندی است , مثال : شماره 02166951943 را به پنج واحد
جداگانه
تقسیم میکنیم 021 - 66 - 95- 19- 43کلمات یا اعداد را به این صورت گروه بندی
میکنند:و
مغز واحدهای کمی را پردازش میکند .
صفحه 15:
©) استفاده موثر از حافظه كوتاه مدست)
* همه مردم از حافظه کوتاه مدت خود حداکثر استفاده را بدست نمی آورند , بعضى
اشخاص پنج خانه از هفت خانه را به کار میگیرند . اقرادی که در نگاه اول حافظه کوتاه
مدت آنها ضعیف بنظر میرسد , کسانی اند که از این توانایی بة نحوه موثر استفاده
نمی کنند . تمرکز , برای یادگیری و سازمان دهی اطلاعات و برای یادآوری , اهمیت
دارد . اگر حافظه کوتاه مدت میتواند دست کم هفت عنصر را در خود جای دهد , پس
چرا وقتی اشخاص را به ما معرفی میکنند در یادآوری اسامی سه یا چهار نفر آنها اين
همه مشکل دارد ؟ در اين موقعیت ها گنجایش و مدت حافظه کوتاه مدت , هر دو عليه
شما وارد عمل ميشوند . برای حفظ كردن اسمى كه مى شنويد بايد به آن وقت كنيد ,
روف اسم متمركز شويد و آن را تكرار كنيد . اشخاضى ميتوانند اشام ديكران زاندز
حافظه خود نگهدارند که اسامی را پطور ذهنی پا با صدای بلند تکرار میکنند .
صفحه 16:
9بردازتریدیداری وشنیداری
درحافظه گوناح موده اطلاعآت:به صورت ویداری با شید آزی گرگ آزی:پیشوند.. زوان
شناسان , اين ویژگی حافظه کوتاه مدت را نظام کدگذاری مضاعف نامیده اند . در مقابل
يك نثتى مثلا درخت , ما از کد ديذارق اشتقاذة:ميكتيم و زماتى كه کلماتتزا متصنونخ یا
هیخوانيم:بزاي پردارش:آنها از کدگذازی,شتوایی ابنتفاده میکتیم:ر کدگذازی بیناین و
شنوایی مستقل از یکدیگر هستند . برای حفظ كردن چیزی از هر دو کدگذاری بینایی و
شنوایی استفاده میکنیم , چون اطلاعات هدایت شده به سمت حافظه کوتاه مدت , یک راه
بینایی و یک راه شنوایی را در پیش میگیرد . تحقیق ها نشان میدهند برای اينکه بتوانیم
کلمات را بهتر بیاد بیاوریم باید تصویر ذهنی کلمه ای را که میشنویم یا میخوانیم را در ذهن
خود مجسم کنیم .
صفحه 17:
Cs يردا em ©
يراق اشسییاده خامل از حافطظه کفتاه alarnessa توحديه ويزكى هاف سطاحى إطلاعا تم
ميتوانيم معناى عميق أنها را در نظر بكيريم . مثال : اكر در مجالس بجاى توجه به اسامى
اشخاص و وضع ظاهری , درباره سرگرمی ها یا مذهب يا افکار سیاسی بحث کنیم تحلیل
عمیق تری انجام خواهیم داد و بیشتر شانس خواهیم داشت که در ملاقات بعدی اسامی
آنها را بخاطر بیاوریم . بر اساس فرضیه سطوح پردازش , تحلیل عمیق تر , ورود اطلاعات
به حافظه بلند مدت و به یاد سپاری آنها را راحت تر میکند . وقتی به معنای کلمات توجه
میکنیم , به پردازش عمیق تر دست ميزنیم و انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت را
صفحه 18:
©)حافظه بند مست :زر خاطرات
۶ حافظه بلند مدت : مخزن خاطراتبرخلاف حافظه حسی و حافظه کوتاه مدت , حافظه
بلند مدت از نظر گنجایش و مدت نأمحدود است . اطلاعات در حافظه بلند مدت برای
مدت نامحدود نگهداری می شود و هرگز اشباع نمی شود , اما اطلاعات موجود در
همین حافظه ( حافظه بلند مدت ) برای آنکه بعدا یاد آوری شود , باید سازمان یابد .
اگر بخواهیم یادداشت های سر کلاس , نوارها , کتابها و ... را به سرعت پیدا کنیم باید
1- آنها را طبقه بندی و مرتب کنیم 2- اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه
بلند مدت انتقال دهیم . اطلاعاتی که خوب کدگذاری یا خوب طبقه بندی نشوند به
دشواری پیدا خواهند شد . مثال : کتابی که در کتابخانه بزرگی درست طبقه بندی یا
چیده نشود با اينکه میدانیم کناب در کتابخانه هست اما نمیتوانیم آن را پیدا
کنیم .قسمتی از اين فرآیندها در خواب انجام میگیرد چون مغزٍ اطلاعاتی را که در طول
روز به حافظه بلند مدت اضافه شده است دستکاری میکند و آنها را بطور مرتب میچیند
صفحه 19:
آیا میتوان به کمک نوار ضبط صوت , در خواب نیز یاد گرفت ؟ خیرچون با استفاده از
EEG
یا نوار مفزی: پژوهشگران نشان داده اند که یادگیری محتوای یک نوار » پیش از خواب
رفتن انجام میگیرد ۰ 1 : کسانیکه محتوای نوارها را با خواب آلودگی می شنوند به 50
درصد سوالات که درباره محتوای نوار پرسیده میشود پاسخ میدهند 2 : کسانیکه بین
خواب و بیداری نوار را گوش میدهند تنها به 5 درصد سوالات پاسخ میدهند3 : کسانیکه
oun aking يوار »مظور كافل بو sual ae sb aurea saa oles
.نکته : وقتی در کلاس خواب آلود هستید چیز مهمی یاد نمیگیرید . برای کدگذاری و
ذخیره سازی اطلاعات , گوش به زنگی و هوشیاری ضرورت دارد. کوچکترین عدم
هوشیاری در رانندگی , راننده را به همراه سایر سرنشینان به ته دره میفرستد .
صفحه 20:
©) اعتبار حافظه بلند مدست>»
اعبار حاقظه.نبلند مدت اظلاعات :يه ياد اورده شده در إفزاد #وناكون متفاوت أنست
اليزابت لوفتوى نشان ميدهد خاطرات در اثر نياز ها ونكرش فرد تغيير ميكندحافظه ى
كوتاه هت 'مثل نواز فيلم 'ذقيق و صجتع أما حافظةى :بلند مت اظلاغات زا تفيير شكل
ميدهد
چرا نسخه اصلی در حافظه .ی پلند مدت ثبت نمیشود #در هنگام کد؛گذاری اطلاغات بیشتر
به شکل فیزیکی اهمیت پیدا میکندو مغز عناصر را کم و زیاد و تغییر میدهدو در اغلب موارد
ساطزه یبا ساری شوه به اتذازة تسعددى اصلى:ضفيد اشت :ريز باز تداريم همه
جزئيات را بفهميم بلكه نياز است كل محتوى را بفهميم.
صفحه 21:
(©) حافظه معنايوم وحافظه رويدادىع
* حافظه معنایی و حافظه رویدادی:معنایی: رویداد ها و روابطرویدادی: لحظه ها و مکان
های تولید رویداد های زندگی
* سازمان دهی حافظه ی بلند مدت:روانشناسان معتقداند حافظه ی بلند مدت اطلاعات
را به تصورت تنلسله مراتب سازمانذهی امیکند و از راخ هاق معتلف مارا به ,بایان یک
عنضر هدايت سكتدشما هر باركه ميكييد: (ندر نوى زياتع هست) ميتؤانيد ال زواتطن
که عناصر حافظه ی بلند مدت را به یکدیگر پیوند میدهد صحبت کنیدفراخوانن کل یعنی
یاد آوری ناگهانی زنجیره ای از اطلاعات بر اثر محرک.
صفحه 22:
صفحه 23:
OS بازیابی
< . بازگشت محتوی حافظه ی بلند مدت به کوتاه مدتحافظه ی خوب داشتن يعنى به بخش عظیمی از اطلاعات ذخیره as oa
داشتن,
T |
9بارشناسی ویاد اوری
شخصی را در کوچه میبینید برای ان ک مشخص شود واقعا ان را میشناسید از نوعی راهبرذ باز یابی استفاده میکنید ک
باز شناسى ناميده ميشود سريع ب حافظه بلند مدت خودت روی می اوردید ک بینید خاطره ای چهره
شخص از قبل در ذهن شما مانذه ست يا ن نتيجه اين عمل بسبار دقيق است اما وقتى ميخواهيد اسم
ان شخص را ب ذهن باورید ره دیگری ک کمی دشوار تر است وياد اورى ناميده ميشود ب كار ميكيريد شما بر
اساس شاخضی ک کلی تر از باز شناسی یک اطلاع است پیش میروید مثلا اسم یک شخص نسبت ب اسم او
شاخص کلی تری است پرای مثاال ...باسخكوبى ب سوالات تشريحى يك عمل باداورى است اما امر بخواهيد
ياذاورى .و باز شناسي را توضيح دهيد. مجيوريد م اطلاعات در اين باره رأ از حافظه بلنذ مذت خود يرون يكشيدتوانايت
انسان برای یاز شتاسی چهره ها ب ظور چشمگیری رشد پیدا کرده برای مثال ...پژوهشگران تب هر ازفودتى ينع عكش أن
لبوم عکس های قدیمی پاین تحصیلات را نشان میدهتد ۱۵ سال پس از اخذ مدرک دییم ٩۰ درصد دوستان خود را باز
شناسی کردند حتی ازمودنبایی ک ۴۰ سال پیش دبیرستان خود را تمام کرده بودند ۷۵ درصد از دوستان خود را باز شناسی کردند
صفحه 24:
© باز آموزی
پزومشگزان برای ملع حافطه طلاوه بر اندازه كترى اد اورف وبازشتاسق بار
اموزی را نیز مطالعه میکنند مفهوم دقیق باز اموزی را در سال ۱۸۸۵هرمان ابینگهاوس
وارد روان شناسی ازمایشی کرد این پیشگام دقیق معمولا بیشتر از یک ازمودنی
نداشت ک ان هم خودش بود او فهرستن از هجاهای بن معنی مثل 50:821فزاهم.
اورد و زمان صرف شده برای یادگیری اولیه و یاد گیری مجدد را محاسبه میکردهجاهای
بي oy lye cine اقتياز داشت از عناضر يكسان تشكيل ميشدنة SNS pig تعية
كلمات معانى خاصى نداشتند (هجاى بى معنى ينى دوحرف بى صدا ى در وسط يى
حرف صدا دار قرار دارند)تحقیقات ابینگهاوس نشان می دهد ما مطالبی ک از قبل
آموخته ایم حتی وقتی قکر میکنیم چیزی از ان ها ب یاد نداریم خاطرع ای از ان در
ذهن خود داریم چرا گاهیی اتفاق افتاده ک از مطالبی ک از حفظ کردن ان منصرف
شده بودیم و خیال می کردیم فراموش کرده ایم دوباره ب یاد می اوریم ؟؟تحقیقات
يشان مق دهد مغر يراع حل مسائلي كه مطرج يده است يدون اطلاع ماب كان خود
ادامه مى دهد تا ب جواب برسد اين بديده را زايكارنيك مى نامند.
صفحه 25:
صفحه 26:
Va
> روان شناسان تصور میکردند ک حافظه کوتاه مدت مثل سیمان تازه تغییر پذیر است اما حافظه
بلند مدت مثل سیمان خشک شده تغییر ناپذیر است ژان پیاژه برای نشان دادن تغییر شکل حافظه
داستان زیر را نقل میکند یکی از خاطرات من ک دوسال داشتم و ان صحنه را تا ۱۵ سالگی باور
داشتم ب طور روشن ميبينم در كالسكه خود بودم و يرستار ان را در خيابان شانزليزه باريس هول
ميداد ناكهان مردى سعى كرد برا بدزد ى يرستار با شجاعت بين من و دزد قرار كرفت و زخم هاى
شدیدی برداشت و من هنوز زخم هایی را ک در چهره داشت ب طور مبهم میبیتم و حتن میتوانم
محل ان را نشان دهم وقتی ۱۵ ساله شدم پدر و مادرم نامه از پرستارم ک عضو انجمن تبلیغات
مذهبی و کمک ب مستمندان شده بود خبر میداد و حتی ساعتی ک پدرو مادرم برای تشکر ب او
داده بودن يس فرساده بود او اعتراف کرده بود ک همه ان صحنه ها حتی زخم هایش ساختگیس
پنابر اين من داستان پرستار خود را ک پدر و مادرم ان را باور کرده بودند شنیده بوذم و ان را ب
صورت یک خاطره بینایی در گذشته طراحی کرده بودم خاطره یک خاطره اما غلط.همان طور ک
از مثال بالا دید روشنی یک خاطره دلیل بر درستی آن نمیباشیدخاطرات روشن ینی تصاویر ذهنی
زنده ای ک ب رویداد های شگفت انگیز و تاثر امبز مربوط میشود برای مثال..ترور شخصیت ها
حمله ناوگان امریکا ب هواپیمای مسافربری ایران خاطرات چگونه تغیبر شکل میابند ؟عوامل
زیادی باعث تغییر شکل خاطرات میشوند همان طوری ک گفتیم خاطرات بلند مدت بر خلاف
خاطرات حسی و کوتاه مدت رو نوشت درست واقعيت ها نیست در جریان فهرست بندی و ذخیره
سازی در حافظه بلند مدت ترتیب رویداد ها را عوض میکنیم.
صفحه 27:
9 خقیق درباره خاطرات شاهدار عي
* یی جرنازه حاطراتشاهد عیی.. :در آزمایشی ب آربوین ها فیلیی ose dural
اتوموبیل قرمز رنگی ک ب چهار اه میرسد و با وبراژ رفتن ب یک عابر پیاده برخورد
میکند پس از نمایش فیلم پژوهشگران از ازمودنی ها میپرسند ایا زمانی ک اتوموبیل
قرمز در مقابل تابلوی ایست وایساده بود اتوموببل دیگری از او سبقت گرفت؟تابلویی
ک در وسط ۴ راه بود حق تقدم را نشان میداد اما ۸۰ درصد ازمودنی ها تحت تاثیر
اطلاعات غلط قرار می گيرند و پاسخ مثبت می دهند ان ها حافظه بلند مدت خود را در
اثر یاادسپاری مجدد تابلوی ایست ک تا ب حال ندیده بودن تغيبر دادن برای مثال..-
تحقیقاتی ک در انگلستان روی ۴۲۷ پرونده انجام گرفته بوود نشان داده است ک ۷۲
درصد محکومیتها بر اساس گزارش یک یا چند شاهد عینی است.
صفحه 28:
© فراموشىع
فراموشى... اولين روان شناسى ى فراموشى را مطالعه كرد هرمان ابينكهاوس بود
وى
۴ پس از ان ک هجاهای بی معنی را ب طور کامل ب خاطر می سپرد حافظه خود را در
* قواصل معین امتحان میکرد او قهمید پس از یک ساعت تنها ۴۵ درصد از حفظیاتش
* یادش بود و اين یاد اوری پس از یک روز ب ۳۵ درصد و پس از یک هفته ب ۲۱ درصد
کاهش یافت
صفحه 29:
۱
۱.۰
9انظریه <
< نظریه های فراموشی...در مورد فراموشی چهار نظریه وجود دارد (نظریه تداخل . نظریه افت .
نظریه فراموشی انگیزشی.نظریه دشواری دربازیابی)اطبق نظریه تداخل علت فراموشی اموخته ها
این است ک مثلا دوزبان خارجی را بااد گرفته باشید وقتی ک ب زبان دوم حرف میزنید برخی از
کلمات زبان اول ب ذهن شما می اید و مانع یاد گیری بعدی میشود می گویند منع قبلی با بازداری
پیش گستر صورت گرفته است و بر عکس اگر یاد گیری تازه موجب فراموشی یاادگیری های قبلی
شود می گویند منع بعدی با بازداری پس گستر .طبق نظریه افت ...حافظه نیز مثل هر فرایند زیستی
با گذشت زمان تخریب میشود اگر خاطرات ب صورت فیزیکی ذخیره شوند در ان صورت ب مرور
زمان یاداوری کاهش می یابد زرا انسان ب مرور زمان ب صورت فیزیکی تضعیف ميشود .نظریه
فراموشی انگیزشی...تمایل نااگاه برای فراموش کردن رویداد های ناخوشایند را علت فراموشی
میدانند ب اين صورت ک مکانیسم های دفاعی خاطرات بد اططراب اور و درد اور را سرکوب میکنند
فروید معتقد بود مکانیسم های دفاعی اجازه نمیدهند تا خاطرات درد اور ب سطح اگاهیی برسند زیرا
برای ما اظطراب ایجاد میکنند نطریه دشواری در بازیابی... معتقد است ک خاطراتی ک در حافظه
بلند مدت جای میگیرند هرگز فراموش نمیشوند انها ب طور موقت در اثر موانع بازیابی مثل تداخل و
حالت های هیجانی در دسترس قرار نمیگیرند چگونه میتوانیم دسترسی ب اطلاعات را محفوظ نگه
داریم؟یکی از راه های اجتناب | موانع بازیابی استفاده از کدهای موثر بینایی و شنوایی است.
صفحه 30:
5 آمتریا ی دزدودگوی
* اون بخش اطلاعاتی که از حافظه اشخاصی که حافظه شان در اثر آسیب های مغزی یا
شوکهای الکتریکی اختلال ایجاد شده, افت حافظه شان بر اثر آسیب های مغزی را
آمنزیا یا یاد زدودگی می نامند....چند نوع یاد زدودگی داریم؟ در اصل ما دو نوع ياد
زدودگی داریم.. 1- باد زدودگی پس از واقعه.. 2- یاد زدودگی پیش از واقعه.یاد
زدودگی پس از واقعه: ینی ناتوانی در حفظ کردن اتفاق های پس از واقعه..یاد زدودگی
پیش از واقعه: بنی ناتوانی در یاد آوری اتفاق های پیش از آسیب..اما در کل خوشبختانه
یاد زدودگی در بیشتر موارد موقت است...وقتی ضربه ی شدیدی به وارد میشود یاد
آوری اتفاق های پیش از واقعه را سخت میکند. مانند قربانیان حوادث جاده ها. وقتی
فرد مدت طولانی بیهوش باشد گاهی روزها و ماه ها را فراموش میکند. اینگونه
فراموشی معمولا به اطلاعاتی که موقع حادثه در حافظه ی کوتاه مدت بوده محدود
میشود..بیمارانی هم که به علت افسردگی شدید شوک الکتریکی دریافت میکنند
فراموش میکنند که چه موقع شوک دریافت کردند و چه کسی این کار را کرده.(شوک
الکتریکی یعنی گذراندن جریان برق از سر بیمار برای افسردگی (ol
صفحه 31:
©)اختلال حاى حافظه دراثر أسيبهاى مفزی
* اختلال های حافظه در اثر آسیب های مغزی.( بیماری ۲۷۰۲۱ )1- قسمتى از كيجكاه را به منظور
از بین بردن حمله های صرع بر میدارند.2-در این عمل حمله های صرع کاهش می یابد اما
تواتایی فرد در اتتقال اطلاعات تازه به حافظه پلتد مدت را ضعیف میکند.3-ضریب هوشی به
اندازه ی پیش از عمل جراحی است و فرد خاطرات و اتفاق های گذشته را به خوبی در ذهن
به خاطر دارد.4- فردی که به بیماری ۲۷.۲ مبتلا است دیگر اندازه گيري توانایی های ذهنی آن
سخت ميشود. به طور مثال: وقتی به آزمونها توضیح میدهد به محض آنکه اطلاعات از حافظه
ی کوتاه مدت آن بیرون میرود فرآموش میکند که.در.حین پاسخ به آزمون بوذه است.5-ضربه
ی مشت زتی به ساختهای مغز آسیب میرساند و در حافظه اختلال ایجاد میکند. ۱-ضربه ی
لین مشت زن میتواند بیش از ۵۰۰ کیلوگرم فشار را به سر حریف وارد کند.۲- اینگونه
ضربه نورونها و رگهای خونی بافت مغزی را درهم خرد میکند و فردا را << به تلو تلو>>
وادار میکند..6- طبق اطلاعات کالید شکافی ۱۵ نفر از مشت زن ها در مغز هرکدام از آنها
آسیب هایی دیده شده که توانسته فرایندهای حافظه را مختل کنند مانتد مشت زن معروف
محمد علی کلی که در هماهنگی چشم- دست و سخن گفتن اختلال نشان داده و مردم درباره
ی خاطرات آسیب های Sire بر اثر مشت زنی حساس شدند.
صفحه 32:
بیماری آلزایمر: نمونه ی حادی از اختلال حافظه با تخریب پیشرونده ی توانایی های
ذهنی که اصولا سالمندان دچار میشود.1- اولین نشانه های آلزایمر: ضعف حافظه مانند
حواس پرتیها.2-آخرین مراحل این ضعف ها تا جایی است که بپمار افراد نزدیک خود را
نمیشناسد.3- اين بیماری بین ۵ تا ۱۰ درصد افراد ۶۵ سال به بالا را در بر میگیرد.
هرچند اقراد کمتر از ۶۵ سال به اين بیماری مبتلا میشوند اما در سنین بالا بیشتر است
و در افراد ۷۵سال به بالا ۱۲ درصد و ۸۵ سال به بالا ۲۵ درصد مبتلا میشوند..
صفحه 33:
وارشحای تقویت حافظه
* روش های تقویت حافظه :۱-تمرین ۲-ارتباط دادن اطلاعات جدید با آنچه از پیش می
دانید ۳-تداعی های غیر معمولی ۴-روش کلمات کلیدی ۵-استفاده از علائم اختصاری در
کل بیشتر افراد a اين باور دارند که باید غذا های مقوی بخورند برای تقویت حافظه
مانند گوشت, ماهی, گردو, میگو و .... اما این درست نیست و برای تقویت حافظه باید
راههای یادگیری موثر را آموخت که اینجا به تعدادی از اين راهها میپردازيم.۱-تمرین:
تکرار یا مرور ذهنی برای یاد داری که اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند
مدت انتقال دهیم. شاید قکر کنید که تکرار عمل مکانیکی است و خیلی مفید نیست اما
این طور نیست با همین تکرار است كه حروف و محاسبات را یاد گرفته ایم.به طور
مثال : بچهها که املای کلمات را چندین بار تکار می کنند یا بازیگران سینما و تثاتر که
به حد زیادی حرکت ها را تکرار می کنند تا از آنها حافظهی عملی تشکیل دهند.۲-
ارتباط دادن اطلاعات جدید با آنچه از پیش می دانیم: ارتباط دادن اطلاعات جدید با
اطلاعات موجود در ذهن همان تکرار برای یکپارچه کردن است. مثال: مانند کودکان یاد
می گیرند که پ به ب شباهت دارد.
صفحه 34:
* تداعی های غیر معمولی: محرک هایی که از دور و بر خودمان جدا باشند راحت تر در
حافظه مان باقی می ماند چون بیشتر به آنها توجه میکنیم و آنها هم نیز واکنش های
هیجانی بیشتری ایجاد می کنند اگر بتوانیم با اطلاعات جدید تداعی های غیر معمولی را
به وجود بياوريم ما می توانیم به راحتی آنها را در حاقظه ما نگه داریم و در مواقع لازم
هم آنها را احضار کنیم مانند اینکه ما اگر به مغازهای بخواهیم برویم چندقلم مواد غذایی
بخریم اگر بخواهیم آنها را فراموش نکنیم ما می توانیم آنها را تشبیه کنیم به چیزهایی
کهیادمان بمان:ماشد: نخوورا به چشمهایمان:رشته را به پاک هابمان: اسفناج را به
آبروهایمان هویج را به بینی مان و گوجه را به گونه هایمان تشبیه کنیم و اين
داعل حافظه:ما فنماند و فراموش نت شور
روش کلمات کلیدی: روش کلمات کلیدی به این صورت است که یک کلمه شناخته شده
را با کلمه ای که می خواهیم په حافظه مان بسپاریم هماهنگ کنیم این روش مخصوصاً
در یادگیری زبان خارجی مفید است فرض کنیم کلمه ۱6۷/5 را که به معنی خبر است
مووخواهیمبه: یک کودک باد:پدهيم: میتوانيمبگوييم که خبرد ون واقع به هر اطلاع :
میشود و pBNEWS میتواند با نوع خودش هماهنگ باشد.
صفحه 35:
۶ استفاده از علائم اختصاری: علائم اختصاری یعنی حروف اول کلمات را برداشته و با
آنها یک یا چند کلمه ساختن مثلاً برای حفظ کلمه مرکب و
طولانی ۱60۳۵6۳60۱۱۵۱09۳ ما می توانیم از کلمه ی ۶۶0 استفاده کنیم یا برای
حفظ ترتیب هفت رنگ (قرمز, نارنجی, زرد, سبز, آبی, نیلی و بنفش) ما می توانیم از
یک کلمه اختصاری که آن را فراموش نکنیم استفاده کنیم به نأم قنز سانب یا برای
مثال در جملات طولانی مانند نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از کلمه ناجا
استفاده میشود علائم اختصاری ناجا یا از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
از کلمه نزاجا استفاده میشود و به خاطر سپرده می شود و اينکه در قسمت شناسه
هر کتابی که شماره استاندارد بین المللی کتاب به کلمه شابک ثبت شده است و
میتوان از اين علائم اختصاری به عنوان یاد یار نام برد
56 ۵ ع