صفحه 1:
روانشناسی کودک

صفحه 2:
عناوین : ۱- وقتی بیمار کودک است ۲- رابطه ها ۳- هیجانات کودکان .©

صفحه 3:
اهداف بهداشتی در دوران کودکی و نوجوانی ‎٩‏ ایجاد شرایطی برای مطلوب تر شدن رشد جسمی- عاطفی و اجتماعی کودک ‏9 ایجاد الگوهای رفتاری سالم در کودکان برای تغذیه - ورزش- تحصيل -تفريح و زندكى خانوادكى به منظور يليه ريزى شيوه زندكى سالم در طول زندگی

صفحه 4:
مراحل درک کودک از رابطه میان سلامت و رفتار ‎٩‏ پدیدارگرایی: پیماری را تنها با یکی از نشانه ها تعریف می کند که ممکن است نامربوط باشد ۴ سالگی ( خورشید باعث حمله قلبی می شود ) ‏© سرایت : بیماری رابا یک علامت تعریف می کند اما در مورد علتش کمی بيشتر مى داند ) سرخک را از مردم می گیریم اگر به آنها نزدیک شویم ) ‎٩‏ آلودگی : چند مورد از علایم بیماری را تعریف می کند تا ۷ سالكى به لين مرحله می رسد ( تماس با خاک باعث بیماری می شود - اگر ژاکت نپوشم سرما می خورم - کار بد باعث بیماری می شود ) ‎. ‏درونی ساختن : بیماری را به صورت شکل درونی بدن مجسم می کنند‎ ٩ ‏ورود آلاینده ها به بدن بوسیله تتفس پا خوردن ) تأثير مستقیم رفتار بر سلامتی یا‎ [ ‏بیماری‎

صفحه 5:
© درونی ساختن : بیماری را به صورت شکل درونی بدن مجسم می کنند ( ورود آلاینده ها به بدن بوسيله تنفس يا خوردن ) تأثیر مستقیم رفتار بر سلامتی يا بیماری ‎٩‏ 5- جسمانی : اکثر کودکان تا ۱۱ سالگی بیماری را بر مبنای عضوهای خاص تعریف می کنند با دلایل متعدد بیماری ( سرطان < رشد سریع سلول ها ) ‎ ‎٩‏ ۶- جسمی و روانی : در آخرین مرحله کودکان متوجه می شوند بیماری می ‏تواند دلایل جسمی يا روانی داشته باشد ( سردرد بر اثر عصبانیت )

صفحه 6:
وقتی بیمار» کودک است 9 ۵ میلیون نقر از افرادى كه هر سال در بيمارستان های آمریکا بستری می شوند کمتر از ۱۵ سال و اغلبشان کمتر از ۵ سال هستند . رشد رولنی کودک و علت استرس در بستری شدن هنگام بيمارى : هنكامى كه كودك جهار دست و يا راه مى رود علت استرس و ناراحتى بى حركتى است همجنين جدايى از والدين رفتار هاى بر اضطراب: بازكشت به سنين بايين تر ( مكيدن انكشت - خيس كردن جاى خود يا وابستكى زياد به والدين )

صفحه 7:
کمک به کودک برای کنار آمدن با مشکلات بستری شدن در بیمارستان 2 والدین قبل از ورود به بیمارستان کودک را آگاه کنند . ‎٩‏ دلیل بستری شدن در بیمارستان و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد را برای کودک تا حد امکان توضیح دهند . ‏7 به كودك فرصت سؤال كردن بدهند و سؤالات را طورى پاسخ دهند که برای کودک قابل درک باشد . ‎٩‏ اگر کتابی در این مورد وجود دارد برایش بخوانند ‏2 والدین خود رفتاری آرام و مطمئن داشته باشند ‏تحقیقات نشان عی دهند که کودکان با والسین مضطرب مانند کودکان با والدین آرام نمی توانند با تبعات بیماری و بستری شدن کنار بیایند .

صفحه 8:

صفحه 9:
‎٩‏ مستولیت عمده و اساسی تربیت کودک در مراحل اولیه رشد و تحول کودک بویژه در دوران جنینی- شیر خوارگی و پیش دبستانی بر عهده مادر است : ‏7 ارامش روحی روانی مادر — بهره مندی از همدلی و همراهی همسر ‎ ‎

صفحه 10:
© كودكان نياز دايند در فرايند يافتن هويت فردى -اجتماعى - الكو يذيرى - همانند سازی و شناخت نقش ها ی مطلوب اجتماعی ازالگوهای بزرگسالی مناسب( مانند والاین و.. ) به اندازه کافی بهره مند شوند .

صفحه 11:
‎٩‏ کودکان با نگرش مثبت و خوشایند نسبت به شخصیت الگوهاي بزرگسالان در برقراري ارتباط با معلم و دیگران موفق هستند ‎٩‏ کودکان با الگوهاي بزرگسال ( تعارض ها - کشاکش ها - ستیز هاي بین والدین 7 تحمل تحقیر ها 7 سرزنش و تنبیه ها ) هميشه با شك و تردید به شخصیت معلم و دیگران مي نگرد و در برقراري ارتباط مفید و موّثر با مشکل مواجه است . ‎

صفحه 12:
هیجانات کودکان . ‏هیجانات کودکان نباید نادیده گرفته شود‎ ٩ . ‏هدف نهايي نباید پرورش فرزنداني مطیع و فرمانیر باشد‎ ٩ © اموزش هيج © سبك جهار كانه فرزند يروري © هوش عاطفى يا هوش هيجانى (يا 120) شامل شناخت و كنترل عواطف و هيجانهاى خود است 81 ۶ 7 ٠.

صفحه 13:
سبک های چهار گانه فرزند پروی : ‏والدین بی توجه‎ -۱ ٩ ‏-احساسات کودک را کم اهمیت می دانند توجهی به آن نمی کنند‎ © - به احساسات فرزندان خود بی اعتنا هستند ‎٩‏ - وقتی هیجانات منفی کودک بروز می کند از او می خواهند ساکت باشد ( بدون هیچگونه توجهی ) ‏© - معتقدند هیجانات منفی کودک دست آویزی است برای رسیدن به خواسته هایش ‏0 تأثیرات این سبک : کودک یاد می گیرد احساساتش نادرست است ‏۰ ۷- والدین ناراضی : ‏© - رفتارهای والدین بی توجه را شدیدتر نشان می دهند ‏© - به ابراز احساسات کودکشان ایراد می گیرند و سرزنشش می کنند ‎٩‏ - بر خوش رفتاری فرزنشان بیش از حد اصرار دارند ‏0 - اعتقاد دارند هیجانات منفی را باید کنترل کرد و بچه ها باید از بزرگترها اطاعت کنند ‏ا ات : مانند سبک والدین بی توجه

صفحه 14:
۰ ۳- والدین آسان گیر : © - هر گونه ابراز احساسات را از جانب کودکان می پذیرند . - وقتی بچه احساسات منفی دارد او را دلداری می دهند ( به جای همدلی ) - بچه ها را در زمینه رفتار راهنمایی نمی کنند - در حل مشکل به کودک کمکی نمی کنند . -تأثيرات : کودک یاد نمی گیرد چگونه هیجانات خود را 7 ارتباط با دیگران مشکل دارند . ۴- والدین مربی هیجان : - برای هیجانات منفی کودک ارزش قلیل هستند و از ان‌به عنوان فرصتی برای صمیمی شدن استفاده می کنند © سبه هیجانات کودک احترام می گذایند .به حرفهلیش گوش می دهند . احساسات منفی او را تحقیر نمی کنند .به او نمی گویند چه احساسی داشته باشدبه او کمک می کنند حالت هیجانی خود را نامگذاری کند . و ه ه هو و کنترل کند و در برقراری 9

صفحه 15:
همدلی : اساس پرورش هیجانی "در خانه ای که همدلی نباشد چه اتفاقی می افتد خانواده هایی که هميشه انتظار دارند کودکشان شاد باشد و هیچ وقت شکایت نکند هر زمانی کودک ناراحت يا عصبانی است والدین نگران می شوند . 7آيا زندكى هميشه بر وفق مراد است ؟هیچ وقت ناراحت يا عصبانی و خشمکین نمی شویم ؟

صفحه 16:
پنج مرحله اصلی پرورش هیجان مرحله اول : آگاهی از هیجانات کودک 0آگاهی از هیجانات خود و کودکمان ("تشخیص احساسات خود و توجه به احساسات دیگران

صفحه 17:
مرحله دوم در نظر گرفتن هیجانات به منزله ی فرصتی برای صمیمیت بیشتر با کودک و آموزش او اگر شما به اسباب بازی شکسته یا خراش روی پای کودکتان علاقه و توجه نشان دهید این کار بسیار سازنده خواهد بود فرزند شما یاد می كيرد شما رفیق او هستید

صفحه 18:
مرحله سوم همدلانه گوش کردن به حرف های کودک و ارزش قایل شدن برای احساسات او -وقتی فرزندتان احساسات خود را بیان می کند آنچه را که شنیده و متوجه شده اید دوباره برای او بازگو کنید . - بهتر است مشاهدات خود از نحوه رفتارفرزندتان را بیان كنيد به جاى اينكه با سؤال كردن از اصل

صفحه 19:
مرحله چهارم ‎٩‏ کمک به کودک برای نامگذاری هیجانات خود * نامگذاری هیجانات رابطه نزدیک با همدلی دارد 0 کودک گریه مي کند مادر مي گوید : خيلي غمگيني . نه ؟ کودک احساس مي کند مادرش او را درک کرده است همچنین نام أحساس او را هم مي داند

صفحه 20:
مرحله پنجم 9 تعیین حد و مرز هایی برای کودک و در عین حال کمک به او در حل مشکل ‎٩‏ ۱- تعیین حد و مرز ‏0 ۲- مشخص کردن هدف ها ‏7 ۳- فکر کردن درباره راه حل های ممکن ‏* ۴- ارزیابی راه حل های مطرح شده بر اساس معیارهای ارزشی خانواده ‎٩‏ ۵- کمک به کودک در انتخاب یکی از راه حل ها

روانشناسي كودك عناوين : -1وقتي بيمار كودك است -2رابطه ها -3هيجانات كودكان اهداف بهداشتي در دوران كودكي و نوجواني ايجاد شرايطي براي مطل وب تر ش دن رش د جس مي -عاطفي و اجتماعي كودك ايجاد الگوهاي رفت اري سالم در كودك ان ب راي تغذي ه – ورزش- تحصيل –تفريح و زندگي خانوادگي به منظور پايه ريزي شيوه زندگي سالم در طول زندگي مراحل درك كودك از رابطه ميان سالمت و رفتار پديدارگرايي :بيماري را تنها با يكي از نش انه ها تعري ف مي كن د ك ه ممكن اس ت نامربوط باشد 3سالگي ( خورشيد باعث حمله قلبي مي شود ) سرايت :بيماري را با يك عالمت تعريف مي كند اما در مورد علتش كمي بيش تر مي داند ( سرخك را از مردم مي گيريم اگر به آنها نزديك شويم ) آلودگي :چند مورد از عاليم بيماري را تعريف مي كند تا 7سالگي به اين مرحل ه مي رسد ( تماس با خاك باعث بيماري مي شود – اگر ژاكت نپوش م سرما مي خ ورم – كار بد باعث بيماري مي شود ) دروني ساختن :بيماري را به صورت شكل دروني بدن مجسم مي كنند . ( ورود آالينده ها به بدن بوسيله تنفس يا خوردن ) تأثير مستقيم رفت ار ب ر س المتي يا بيماري دروني ساختن :بيماري را به صورت شكل دروني بدن مجسم مي كنند . ( ورود آالينده ها به بدن بوسيله تنفس يا خوردن ) تأثير مستقيم رفتار بر سالمتي يا بيماري -5 جسماني :اكثر كودكان تا 11سالگي بيماري را ب ر مبن اي عض وهاي خ اص تعريف مي كنند با داليل متعدد بيماري ( سرطان = رشد سريع سلول ها ) -6 جسمي و رواني :در آخرين مرحل ه كودك ان متوج ه مي ش وند بيماري مي تواند داليل جسمي يا رواني داشته باشد ( سردرد بر اثر عصبانيت ) وقتي بيمار ،كودك است 2/5 ميليون نفر از افرادي ك ه هر سال در بيمارس تان هاي آمريكا بستري مي شوند كمتر از 15سال و اغلبشان كمتر از 5سال هستند . رشد رواني كودك و علت استرس در بستري شدن هنگام بيماري : هنگامي كه كودك چهار دست و پا راه مي رود علت استرس و ناراحتي بي حركتي است همچنين جدايي از والدين رفتار هاي پر اضطراب :بازگشت به سنين پايين تر ( مكيدن انگشت – خيس كردن جاي خود يا وابستگي زياد به والدين ) كمك به كودك براي كنار آمدن با مشكالت بستري شدن در بيمارستان والدين قبل از ورود به بيمارستان كودك را آگاه كنند . دليل بستري شدن در بيمارستان و اتفاقاتي كه قرار است رخ دهد را براي كودك تا حد امكان توضيح دهند . به كودك فرصت سؤال كردن بدهند و سؤاالت را طوري پاسخ دهند كه براي كودك قابل درك باشد . اگر كتابي در اين مورد وجود دارد برايش بخوانند والدين خود رفتاري آرام و مطمئن داشته باشند تحقيقات نشان مي دهند كه كودكان با والدين مضطرب مانند كودكان با والدين آرام نمي توانند با تبعات بيماري و بستري شدن كنار بيايند . رابطه ها مسئوليت عمده و اساسي تربيت كودك در مراحل اوليه رشد و تحول كودك بويژه در دوران جنيني -شير خوارگي و پيش دبستاني بر عهده مادر است : ارامش روحي رواني مادر -بهره مندي از همدلي و همراهي همسر كودكان نياز دارند در فرايند يافتن هويت فردي –اجتماعي – الگو پذيري – همانند سازي و ش ناخت نقش ها ي مطل وب اجتماعي ازالگوهاي بزرگسالي مناسب( مانند والدين و ) ..به اندازه كافي بهره مند شوند . كودكان با نگرش مثبت و خوشايند نسبت به شخصيت الگوهاي بزرگساالن در برقراري ارتباط با معلم و ديگران موفق هستند . كودكان با الگوهاي بزرگسال ( تعارض ها – كشاكش ها – ستيز هاي بين والدين – تحمل تحقير ها – سرزنش و تنبيه ها ) هميشه با شك و ترديد به شخصيت معلم و ديگران مي نگرد و در برقراري ارتباط مفيد و مؤثر با مشكل مواجه است . هيجانات كودكان هيجانات كودكان نبايد ناديده گرفته شود . هدف نهايي نبايد پرورش فرزنداني مطيع و فرمانبر باشد . اموزش هيجانات سبك چهار گانه فرزند پروري هوش عاطفی یا هوش هیجانی (یا )EQشامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود است سبك هاي چهار گانه فرزند پروي -1 والدين بي توجه : احساسات كودك را كم اهميت مي دانند توجهي به آن نمي كنند ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -به احساسات فرزندان خود بي اعتنا هستند وقتي هيجانات منفي كودك بروز مي كند از او مي خواهند ساكت باشد ( بدون هيچگونهتوجهي ) -معتقدند هيجانات منفي كودك دست آويزي است براي رسيدن به خواسته هايش تأثيرات اين سبك :كودك ياد مي گيرد احساساتش نادرست است -2والدين ناراضي : -رفتارهاي والدين بي توجه را شديدتر نشان مي دهند -به ابراز احساسات كودكشان ايراد مي گيرند و سرزنشش مي كنند -بر خوش رفتاري فرزندشان بيش از حد اصرار دارند -اعتقاد دارند هيجانات منفي را بايد كنترل كرد و بچه ها بايد از بزرگترها اطاعت كنند تأثير ات :مانند سبك والدين بي توجه  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -3والدين آسان گير : -هر گونه ابراز احساسات را از جانب كودكان مي پذيرند . -وقتي بچه احساسات منفي دارد او را دلداري مي دهند ( به جاي همدلي ) -بچه ها را در زمينه رفتار راهنمايي نمي كنند -در حل مشكل به كودك كمكي نمي كنند . تأثيرات :كودك ياد نمي گيرد چگونه هيجانات خود را تنظيم و كنترل كند و در برقراريارتباط با ديگران مشكل دارند . -4والدين مربي هيجان : براي هيجانات منفي كودك ارزش قايل هستند و از ان به عنوان فرصتي براي ص ميميشدن استفاده مي كنند ‏ به هيجانات كودك احترام مي گذارند .به حرفهايش گوش مي دهند .احساسات منفياو را تحقير نمي كنند .به او نمي گويند چه احساسي داشته باشد به او كم ك مي كنن د حالت هيجاني خود را نامگذاري كند . همدلي :اساس پرورش هيجاني ‏در خانه اي که همدلي نباشد چه اتفاقي مي افتد ‏خانواده هايي که هميشه انتظار دارند کودکشان شاد باشد و هيچ وقت شکايت نکند هر زماني کودک ناراحت يا عصباني است والدين نگران مي شوند . ‏آيا زندگي هميشه بر وفق مراد است ؟هيچ وقت ناراحت يا عصباني و خشمگين نمي شويم ؟ پنج مرحله اصلي پرورش هيجان مرحله اول : آگاهي از هيجانات کودک ‏آگاهي از هيجانات خود و کودکمان تشخيص احساسات خود و توجه به احساسات ديگران مرحله دوم در نظر گرفتن هيجانات به منزله ي فرصتي براي صميميت بيشتر با کودک و آموزش او اگر شما به اسباب بازي شکسته يا خراش روي پاي کودکتان عالقه و توجه نشان دهيد اين کار بسيار سازنده خواهد بود فرزند شما ياد مي گيرد شما رفيق او هستيد مرحله سوم همدالنه گوش کردن به حرف هاي کودک و ارزش قايل شدن براي احساسات او وقتي فرزندتان احساسات خود را بيان مي کند آنچه را که شنيده ومتوجه شده ايد دوباره براي او بازگو کنيد . بهتر است مشاهدات خود از نحوه رفتارفرزندتان را بيان کنيد به جاياينکه با سؤال کردن از اصل مرحله چهارم کمک به کودک براي نامگذاري هيجانات خود نامگذاري هيجانات رابطه نزديک با همدلي دارد . کودک گريه مي کند مادر مي گويد :خيلي غمگيني ،نه ؟ کودک احساس مي کند مادرش او را درک کرده است همچنين نام احساس او را هم مي داند . مرحله پنجم تعيين حد و مرز هايي براي کودک و در عين حال کمک به او در حل مشکل -1 تعيين حد و مرز -2 مشخص کردن هدف ها -3 فکر کردن درباره راه حل هاي ممکن -4 ارزيابي راه حل هاي مطرح شده بر اساس معيارهاي ارزشي خانواده -5 کمک به کودک در انتخاب يکي از راه حل ها

51,000 تومان