صفحه 1:
0 WH
صفحه 2:
صفحه 3:
دکتر محمد علی احمد وند
مهر ماه 94
1
عبدا... خاكسار ازغندى
كارشناس ارشد روان شناسي 7
Gmail:khaksarabdollah@Gmail.com
Email:khaksar50@yahoo.com
تلفن همراه : 09151332789
صفحه 4:
کودک بدون دوران بازی
کودک بدون دوران زندگی .
بازی دوران قدیم
بای حال حاضر .
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
الف) حرکت. جنبش وفعالیت به مثابه
٠ حرکت Eas
ب) آزادی یا محدودیتی برای حرکت یا
ج) فعالیت یا تمرین برای سرگرمی» تفریح
یا ورزش
صفحه 9:
صفحه 10:
۱
ورزش : هرگونه فعالیت يا تمرین که باعث لذت . سرگرمی .
" _ تفریح یا اشتغال باشد و یا فعالیتی که نیاز کم و بیش به
حرکات شدید و قوی و زورورزی بدنی دارد و بر اساس
برخی از سنت ها و یا قوانین مقر انجام شود.
صفحه 11:
یو
قبل از 8 سالکی جنسبت همبازی اهمیت چندانی ندارد .
از 8تا 10سالگی اختلاف بازی بین دو جنس آشکار می شود.
پسران | دختران
صفحه 12:
صفحه 13:
یو
قبل از 8 سالکی جنسبت همبازی اهمیت چندانی ندارد .
از 8تا 10سالگی اختلاف بازی بین دو جنس آشکار می شود.
پسران | دختران
صفحه 14:
eu 1
. . قبل از 8 سالكى جنسيت همبازى اهميت جندانى ندارد .
از 8تا 10سالگی اختلاف بازی بین دو جنس آشکار می شود.
رت
نياز به فعالیت جسمانی
خشونت زياد
۲ توپ بازی ء دويدن . كشتى كرفتن
فرانسوی =
«تایید خود »
فعالیت جسمی زیاد. جنبش های ماهیچه ای و
عضوی . حرکات شدید . هیجان . رفتار تند و
پرخاشگرانه . بازی ناگها
خاله کردن از زیر قوانین و تغییر قوانین برای
غلبه بر حريف.
دختران
ساکت . آرام و ظریف
خشونت کم
عروسک بازی . شیر دادن . نوازش کردن . خواباندن
عروسک
. برای بودن با دیگران ۰« چگونگی بودن »
خود داری از پرخاشگری . تلقین پذیری .
رعایت قوانین و مقررات .
|
صفحه 15:
صفحه 16:
دختران
سن و زمان بازی محدود
مسولیت کار و زندگی
« عروسک زنده » .
پسران
سن و زمان بازی محدود
مسئولیت کار و زندگی
آزادی بیشترنسبت به
دختران
بازی وسیع تر . متنوع تر . محرومیت ازاسباب بازی و
محرومیت ازاسباب بازی و جست خیز موجب نشاط و
جست خیز موجب نشاط و شادابی شده نه لطمه
شادابی شده نه لطمه روانی.
oa
صفحه 17:
صفحه 18:
: کودکان با هوش
انتخاب اسباب بازی هایی که نیاز به ابتکار و نوع آوری دارند .
. مدت کمتری به یک بازی می پردازند . زیراخواهان تنوع اند.
٠ در سنین بالاتر به بازی هایی که متضمن فعالیت ذهنی و جسمی است
می پردازند . ( کلکسیون )
آن بازی رمزی می کند ولی عقب مانده آن را به اطراف می کوید .
18
صفحه 19:
کودک در هر سنی بازی خاصی را می پسندد.
تولد تا 3 سالگی : بیشتر انفرادی و با هدف شناسایی
" اندام ها و اشیاء و چگونگی کاربرد آنها .
ماهک
تولید صدا ها و هجاهای ظاهرا بی معنی .
چرخانیدن صدا در دهان .
خنده کردن .
به كار انداختن دست ها برای گرفتن اسباب بازی
گرفتن پا ها با دست و رها کردن .
صفحه 20:
دک 8 ماهه :
اشیاء و اسباب بازی ها را پیوسته به زمین می اندازد و
برمی دارد . و از این كار لذت مى برد .
کودک 10 ماهه :
i
گذاشتن اشیا درون جعبه و بیرون آوردن مجدد آن ها.
کودک 14 ماهه :
پر کردن و خالی کردن بک ظرف از مایعات و بسته
بندى كردن .
20
صفحه 21:
کودک 18 ماهه :
بازی های تقلیدی از رفتار والدین و بزرگتران .
کودک 2 ساله :
بازی جنبه تمربن و ورزیدگی جسمی دارد . و بیشتر
انفرادی ۰
صفحه 22:
صفحه 23:
3 تا 7 سالگ
علاوه بر بازی فردی قادر به فعالیت گروهی .
پیاژه : 4 تا 7 ساله ها در یک محل جمع شده ولی هر
کدام برای خود بازی می کنند .
(اگر یکی از آن ها را از جمع خارج کنیم مخالفت و
گریه می کنند . ولی هیچ کدام حاضر به انجام بازی
گروهی و مشترک نیستند . (بازی موازی )
23
صفحه 24:
انجام بازی های قرار دادی که مستلزم رعایت اصول و
pe eels oly Santis cle
. خودبخودی و بی هدف
. با نزدیک شدن به بلوغ از تنوع بازی ها کم می شود
صفحه 25:
در 12 سالگی :
eee تعداد و نوع EHS),
علاقه به بازى هاى دقيقاً سازمان داده شده .
> تلویزیون ۰ سینما . مطالعه »
رها کردن ؛ گل رس . مداد رنگی و ....
چون نمی تواند اسباب بازی Nyon co tig sissy
جاندارفرض کندجذابیت شان کم می شود.
Pry
صفحه 26:
موثر در نوع بازی نه . بازی پا عدم بازی .
ژاپنی ها : علاقه به فعالیت های غیر رسمی گروهی . علاقه
طولانی به بازی های مهیج
آمریکابی ها : تاکید بر بازی های تیمی و رقابتی .
علاقه کوتاه به بازی های مهيج
بازی ؛ نشان دهنده فرهنگ جامعه .
فضا . مکان . غنا و فقر برنوع بازی تاثیر دارند .
فضای باز ؛ فعالیت های بدنی .
فضای بسته ؛ بازی های فکری .
صفحه 27:
هم بازی ها
اسباب بازی ها
البسه بازی
زمان
آزادی عمل کودک
توف ری
تغذبه کودک .
صفحه 28:
بازی « وقت تلف » كردن نيست .
محرومیت از بازی - محرومیت از موقعیت های بسیاری
که منجر به رشد همه جانبه شخصیت می شوند .
٠ میلی چامپ:
بازی کمک می کند که کودک به « انسان » تبدیل شود
وقتی کودک از بازی خسته می شود می پرسد : « حالا
چه کار کنم ؟» . ( کار با استراحت ) .
صفحه 29:
صفحه 30:
پرورش حواس ؛ بینایی » شنواپی . لامسه و ...
فعالیت عضلات و تقویت آنها .
هماهنگی چشم و دست .
عدم مصرف انرژی از طربق بازی منجر به ؛
0
بدخلقى .
و پرخاشگری .
صفحه 31:
Hurlock: عارلوک
بازی های پر تحرک و کم تحرک .
تحت تاثیر عقاید والدین ۰
اشخاص مهم زندگی
و بچه های گروه سنی بالا .
صفحه 32:
صفحه 33:
. نخستین گام برای اجتماعی شدن .
] کشف محیط اطراف .
فراگیری همکاری و تشریک مساعی با گروه .
. آگاهی بر کیفیت تاثیر گذاری و تاثیر پذیری .
یادگیری چگونگی بدست آوردن پذیرش گروهی .
پی بردن به میزان توانایی های لازم برای موفقیت در گروه .
آگاهی بر چگونگی استفاده از توانایی های دیگران براى رفع
نیازهای خود .
فراگرفتن مفاهیم : نوبت » صبر و حوصله . احترام به حقوق
دیگران . اعتماد به نفس . پیروزی و شکست .
صفحه 34:
| فراگیری روابط اجتماعی با افراد غیر اعضای خانواده و
یادگیری حل مشکلات این نوع ارتباط .
بازی در خانه موجب صمیمیت بیشتر میان والدین و
کودک و خواهر و برادر ها می شود .
" بازی خانوادگی منجر به تطابق اجتماعی بهتر و محیط
اجتماعی سالم تر می شود .
Pi محیط مدرسه بر خلاف « بازی آزادانه » فرصت اندکی
برای رفتار اجتماعی در اختیار کودک قرار می دهد .
صفحه 35:
انجام نقش بزرگسالان در بازی منجر به یادگیری نقش های
اجتماعی می شود .
کودک در نقش بازی چگونگی بیرون آمدن از یک نقش و ورود
به نقش دیگر را فرامی گیرد .
کودک برای اولین بار در بازی های دسته جمعی به ارزش
کودکان دیگر ( که بدون آنها بازی مقدور نیست ) پی می برد .
3 *قاسنین 5 تا 6 سالگی نباید یارانی را به کودک تحمیل کرد و
نگران تنها بازی کردن وی بود .
(اين تحمیل منجر به تباهی روحیه و عصبی شدن او می
شود.)
ةد آ
7
صفحه 36:
صفحه 37:
. کمک به تمیز رفتار های خوب از بد ٠
دریافتن اين حقبقت که برای پذبرش توسط دیکران باید ؛
درستکار. با حقیقت . مسلط به خود با انصاف و عادل بود.
فهمیدن لین که همبازی ها نسبت به والدینش بسیار
'ناشكيبا يند .
کودک پلیس : تایید اصول اخلاقی .
کودک دزد :با دستگیر شدن و پنییرش تنبیه . در واقع به
زشتی عمل صحه گذاشته و به اجرای عدالت تن می دهد .
37
صفحه 38:
صفحه 39:
دسترسی به مفاهیم ذهنی و مهارت های جدید .
.. برخی از مرببان اعتقاد دارند که ؛
هرگونه مطلب درسی را باید فقط همراه با بازی به کودکان
٠ آموخت .و بهتر است ساعات رسمی مدارس ابتدایی را به
ساعات بازی های خلاق و آموزنده تبدیل کرد .
گروهی معتقداند چون در بازی برای فرا گرفتن مطالب کم .
بايد وقت زبادی را مصرف کرد بهتر است بازی راخقط به
ادوار قبل از آموزش رسمی و جدی ( کودکی اول و دوم )
اختصاص داد و در دبستان مطالب جدی تری آموخت .
۳
صفحه 40:
کمک به شناختن . فهمیدن . اداره کردن دنیایی که در آن
زندگی می کند .
تفاوت قائل شدن بين واقعيت و تخیل .
مقایسه توانایی های خود با دیگران و بدست آوردن مفهوم
روشن تر از خود .
فرصت تجربه کردن و آزمايش توانش های خود بدون اینکه
مجبور باشد مسئولیت کامل اعمال خود را به عهده بگیرد .
تا سن 6 - 5 سالگی . روحیه خودخواهی و تجاوز کاری بسیار
- چشمکیر است . لازم است کودک را از تمرین زیاد در این
تجاوز کاری باز داریم .
صفحه 41:
ال بازی درماس یک ۳22
جداگانه به این موضوع اختصاص داده شده
oe. شود 5
صفحه 42:
صفحه 43:
کار ؛ فعالیتی است که برای رسیدن به هدف خاصی انجام
می شود . و ممکن است به دلخواه یا به گونه ای اجباری
صورت پذیرد .۰( پاداش و دستمزد )
بازی ؛ نوعی فعالیت که برای تفریح و خوشی انجام می شود
" و در ان نتیجه با هدف خاصی مد نظر نیست .
فعالیتی را نمی توان یافت که به طور مطلق در یکی از این
دو مقوله (کار - بازی ) قرار گیرد .
اینکه فعالیت « کار » است با « بازی » به خود فعالیت
بستگی ندارد . بلکه به نظر شخص راجع به آن فعالیت
مربوط است . مثلا : جمع آوری اشیاء . نقاشی .
صفحه 44:
الیزابت هارلوک :
| فعالیتی که . به جای لذت بردن صرف . به منظور هدف
خاصی انجام گیرد بازی به شمار نمی آید .
وقتی بازی و ورزش جنبه رقابت به خود بگیرد بیشتر کار
" محسوب می شود تا بازی .
(مغلوب کردن مهم تر است از بازی ) .
* در مدارس ابتدلیی و متوسطه . بیشتر بر رقابت و به
دست آوردن پیروزی تاکید می شود .
صفحه 45:
: الیزابت هارلوک :
از نظر بچه ها :
2 کار:یعنی فعالیت های کلاس یا کارهایی که در منزل انجام می دهند .
. بازی : بعنی کارهای غیر کلاس و خانه .
(كار یعنی فعالیتی که باید انجام شود .و بازی یعنی انجام
دادن هر کاری که دلشان بخواهد.)
کودکان باهوش :
کار یک فعالیت جدی و مفید که نیاز به دقت و توجه دارد. در
حالی که بازی یک فعالیت آسان و غیر جدی است . بنابراین
کودکان باهوش به بزرگسالان نزدیک ترند .
صفحه 46:
. الیزابت هارلوک :
بازی وسیله برای کسب لذت است .
اینکه بچه ها چطور بازی کنندبه درک آنها ازمفهوم بازی بستگی دارد.
5 موریس دبس :
٠ احدود 5-6 سالگی . بازی با فعالیت دیگری . یعنی کار همراه
می شود . که در مرحله اول تشخیص این دو به آسانی صورت
نمی گیرد.ولی به تدریج جنبه های خاص آن آشکار می شود .
دبس : فرق بین بازی و کار در لذت نیست بلکه کارهایی است
که کودک را سر شوق می آورد و در مقابل بازی هایی وجود دارد
که توجه کودک را جلب نمی کند و باعث کسالت او می شود .
صفحه 47:
۲ 7 7
٠ انرژی اضافی (مازاد).
لطر م مصرف بدون م هدف نیروی اضافی .
علاوه بر انرزى هاى اضافى , به محرك هاى طبيعى و عامل
ليد إشارة ب كن"
وقتی سلول های عصبی به اندازه کافی استراحت کردند .
میل زیادی برای فعالیت پیدا می کنند .
0
صفحه 48:
انرژی اضافی (مازاد) .
انتقادات ؛
3
۱
48
صفحه 49:
انرژی اضافی (مازاد) .
انتقادات ؛
: نعره شیر . آواز پرندگان و بازی کودکان و بچه های حیوانات بی هدف
ees
0
در بعضی بازی ها نظیر پازل . کودک به انجام تلاش و فعالیت چشمگیر
نیاز ندارد .
بازی در سال های اولیه زندگی کودک . از فعالیت های روانی اساسی
آوست .
ماک الان : نخستین ایراد این نظریه این است . بازی وسیله ای است که
علاوه بر مصرف انرژی اضافی . می تواند انرژی را جابجا کند .
صفحه 50:
کارل گروس ؛ ستیز با نظریه قبلی.
٠ اولین روان شناسی که به بازی اهمیت زیاد داد .
بازی ؛ یک سلسله پیش تمرین عمومی .
سازش با نظام اجتماعی .
عروسک بازی / بلس بازی / معلم بازی .
صفحه 51:
صفحه 52:
تمام فعالیت های کودک دارای هدف نیست.
مثلاً: سرسره بازی
بازی های رمزی : صدای موتور در آوردن .
دويدن در حياط
. بعداً نظريه ؛ كاتارسيس : ( تخليه عاطفى و عقده كشايى)
صفحه 53:
۱
روان شناسان خوش بين : (به نظربه كروس)
1
. عدم توجه به محتوا و جارجوب اصلى نظريه مهم است ٠
كودك ضمن بازى ؛ مشاهده » تقليد و تخيل
53
صفحه 54:
|
طبق اين ديدكاه ؛ بازی انرژی اضافی را به هدر نمی دهد .
بلکه بر میزان انرژی قبلی می افزاید .
از یک بازی به بازی دیگر پرداختن ۰
جنش وحرکت یکی از مهمترین ویژگی های زندگی انسان ,رد
54
صفحه 55:
صفحه 56:
| استراحت و رفع خستگی و
" انتقاد :
این نظریه کامل نیست .
عدم توجه به خصوصیات کار و بازی .
بازی کودک بعد از خواب شبانه چگونه توجیه می شود ؟
صفحه 57:
| تکوار فعالیت های اجدادی:
٠ استانلیهال : فطری؛ طبیعی و ارثی
| عبور از مراحل :
wy
چوپانی
کشاورزی
. زندگی قبیله ای
. یونگ : تنها حامی
صفحه 58:
۳
9 تکرار فعالیت های اجدادی :
انتقاد :
صفحه 59:
" تکرار فعالیت های اجدادی :
انتقاد :
لهمان و ويتى :
كودكان زمان « هال » كه با تير و كمان (سرخيوستى)
اكنون با ؛ ... .
صفحه 60:
1
دهليز فعاليت هاى غريزى:
1
دختر عروسک بازی .
سر تب اندازی وه قشون کشی .
صفحه 61:
بازی جبران ؛ محرومیت » ضعف » حقارت
و ظاهر ساختن نوعی برتری
61
صفحه 62:
صفحه 63:
عقده کشایی یا تصفیه عواطف ( کاتارسیس) : کارل کروس
ارضاء تعابلات و كشش های ؛
ستیزه جویی
پرخاشگری
ناسا ز گاری
و نافرمانی .
صفحه 64:
عقده گشایی یا تصفیه عواطف ( کاتارسیس) :
ارسطو اولین فردی که واژه کاتارسیس را برای «تراژدی» بکار
aye
بازی صحنه ای و تراژدی باعث تخلیه روانی تماشاجیان می شود .
صفحه 65:
مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بستم :
آشنایی مردم با «بازی درمانی ».
۱
فروید : پدر بازی درمانی .
عدم ارضاء غرایز منجر فعالیت های جانشین .
اصل لذت :۱.لذت ۲.ضرورت تکرار .
صفحه 66:
بعد از فروید ؛ بازی برای درمان ناساز گاری ۰
. توجه به بازی با ملاحظه های تحلیلی و نمادین 0٠
: خانم ملانی کلاین .
و در درمانگاه ؛ با کمک اسباب بازی ؛
تفسیر تخیلات ناخود آگاه
= همانند رویاها و نگاه های غیر عادی بزر گسالان
66
صفحه 67:
آنا فروید :
تکمیل روش های تداعی آزاد .
جهت دادن بازی آزاد کودکان کم سن و سال .
اعتقاد به اینکه هر عمل کودک و بزر گسال معنی نمادین
ندارد .
( فقط اعمال در تداعی آزاد نمادین هستند ۰)
67
صفحه 68:
مارگارت لوون فلد :
«جعبه وسایل »
خانواده / کار - کشاورزی / کار - خانه /
مانند : کارتون با روبا دارای ۲ جنبه معنی :
۱ ظاهر محتوا که نشان دهنده صحنه های واقعی
است .
۲.وجود حلقه های مرتبط با بين مصالح .
صفحه 69:
اساس روان درمانی از دید روان شناسان :
برفراری ارتباط بين درمان نكر و بيمار .
مثبت : كاتارسيس . ( برون ريزى عاطفى )
منفى : برخاشكرى ( انتقال )۰
مزاياى جعبه وسايل :
| .برطرف ساختن مقاومت کودک .
oy فرصت استفاده از هوش © (برای فهمیدن ماهیت مشکل) ۰
صفحه 70:
اغلب صاحب نظران : تخیل مفری برای تخلیه هیجانی
در برخورد با مشکلات فرد از تخبل همچون « جبران » استفاده می کند
روت گری فیتز :
تخیل کودک برای غلبه یافتن بر مشکلات محیطی
است نه دوری از آن .
70
صفحه 71:
ص ۳۵ کتاب .
سوزان اساکز:
شرایط بسیار آزاد مدرسه
(انتخاب نوع وسیله.مواد.مکان. گفتگو و ....)
بسازه :
درون سازى : تقليد
برون سازى : بازى
71
هوش : تركيب متعاد
صفحه 72:
صفحه 73:
دیل لبو: روسو اولین مدافع بازی کودک بمنظور درک »
آموزش 6
كود ک مینیاتور بزرگسالان نیست .
وظيفه معلم : ملحق شدن به بازی .
ایفای نقش ۰
معاشری مناسب .
صفحه 74:
در:۳۰ سال اخبر » شاخه ی کودک کاوی .
هلموث :
بازی در کودک کاوی نقش موثر دارد .
خصوصا کودکان ۷ سال و پایین قر .
آنا فروید: بازی شبیه «روش خواب » برای بزرگسالان
توجه به نا خود آكاه .
«من برتر » رشد نایافته .
ملانی کلاین : . «من برتر » رشد يافته
بازی درمانی » دسترسی مستقیم به ناخود آگاه کودک
صفحه 75:
b
: بازی درمانی فعال
۱
. ورود مستقیم درمانگر به بازی
توجه به رابطه هيجانى بين کودک و درمانگر .
صفحه 76:
بازى درمانى غير فعال :
ورود غير مستقيم درمانكر به بازى .
رهبرى بازى با كودك .
اساس اين روش ؛
مهمترين عامل تغيير اختلال عاطفى :
درک و قبول اعمال و رفتار و بیان احساسات کودک
صفحه 77:
تاكيد اصلی ؛ رابطه هیجانی بین درمانگر و بیمار .
م
صفحه 78:
کارل راجرز :
we a & ۳ ۳ ۰
هیچ کوششی برای کنترل یا تغییر مفاهیم بیمار نمی کند .
1
شرایطی را ایجاد می کند که خود بیمار تجربه کرده .
آزادی مراجع در انتخاب ماهیت و جهت این تغبیر .
صفحه 79:
امیدار کننده ترین تحول برای درمان مشکلات کودکان .
بهترین مکان : منزل کودک .
چه : ایجاد
وبا حذف رفتار
اعتقاد به دوره ای بودن رفتار :
( دوره - زمان -مکان)
بی اختیاری ادرار و يا مدفوع . بی اشتهایی .
دزدی ۰ گریز از مدرسه ۰ ترس مرضی.
صفحه 80:
گزارش درمان در درمانگاه :
خجالتى بودن .
. ص : ۱۱۰ کتاب ؛ مایک ٠
صفحه 81:
: کاربردهای مختلف بازی درمانی در درمان کودکان
صفحه 82:
صفحه 83:
ع( درک تشخیصی .
بازى وسيله برقرارى رابطه كارى .
بازی و ساز و کارهای دفاعی کودکان .
تسهیل بیان کلامی .
تخلیه مطالب ناخود آگاه و تتش در بازی.
اهمیت تکاملی بازی .
برقراری ارتباط از طریق بازی .
صفحه 84:
» دسر «
در جستجوی خویشتن
ص ۱۲۰
صفحه 85:
111 0 00 0 0 8 8 8 8 1 1 1 1 1 ۲ 0
روانشناسی بازي
مراحد درسي
منبع :كتاب روانشناسي
بازي
مولف : دكتر احمد وند
صفحه 86:
اسباب بازيبهايي براي تقویت مهارتهاي دستي
و هماهنكي جشم دست
| نخ و مهرهء تخته هاي سوراخ دار و كفش
: اسباب بازي هاي پیچ كردني
: اسباب بازي هاي سوار كردني و جفت كردني
صفحه 87:
| مي شناد »با مفاهیماندازه و حجم آشنا
شود و اصوات و رنگها را شناسليي مي كند .
هنكي جشم و دست كودك را تقوب یت مي کنند.
a ۹
صفحه 88:
مرگان حيدري کارشناس ارشد
م تربيني
صفحه 89:
د
اسباب بازييهاي ساخد #مكعيها
ss} eae
وسایل براي بازيهاي خلاقه ۱ مداد رنگي
re
* عروسك
وسایل براي بازيهاي تصوري *خمیر مجسمه
مگان حبدري کارشناس *شن و آب
علوم نربيتي
صفحه 90:
نقاشی کودک ؛
| خواب و رویا رهایی از ممنوعیت .
صبحت راجع به :
۱ مسایل
كشفيات
دلهره ها .
اشتباه : د رآموزش نقاشی ؛
تصحیح / تمرین کپی و تقلید .
صفحه 91:
0 | سالگی :
a در دست گرفتن مداد .
۳ خط کشیدن به سختی .
۴ کوییدن مداد .
۲۰۸1۸ ماهگی :
6 موفق به خط کشیدن .
صفحه 92:
کلرگ : در همه کشورها مبانی بنیادی یکسان نقاشی
( ازساده تا پیچیده)
نج س هه اسلی تکام 2
اثر يا خط نامشخص .
خط مشخص با اشکال هندسی در هم .
طرح یا در کنار هم قرار دادن چند شئی .
اجتماع چندین شکل مختلف .
تصویر نگاری .
صفحه 93:
CP یس ۱۳
صفحه 94:
طبقه بندی اشیاء: ( کل نگری )
خانه
درخت
خصوصیت روانی کودک :
دیدن واقعیات ببرونی از دید گاه «عاطفی ».
954
صفحه 95:
۰ ۴ سالگی : تصویر شخص با اشخاص .
8 یک دایره بحای سر
5 در اطراف آن جند خط بجای بازو ها و پا ها .
6 فراموش كردن تنه
۵ ؛علت نا آشنایی با فن نقاشی نیست .
1 بلکه تصور کودک از بدن است .
۷ سر مهم ( بینایی س شنوایی )
os “A بازو ها مهم (گرفتن - لمس کردن)
1 پا ها مهم ( جابجا شدن )
صفحه 96:
عم
- کشیزی دو چنم بزرک ٠١
۳ مرحله بعد کشیدن گوش ۰
۲ ابرو مؤه .
+. ۶سالگی : کشیدن گردن و دو دست
۵ قد ۴ برایر عرض .
» تصوير کامل : حداقل ۱۰ سال . شاید هیچ وقت .
صفحه 97:
نقاشی بیانگر بختگی کودک است.
نقاشی به :
انگیزه .
ورزبدگی در کار گرافیک و تمرین .
2 علاقه و توجه لحظه ای کودک .
97
صفحه 98:
: مطالعه شخصیت کودک
نظارت دقیق بر حرکات یا بازی .
تحلیل زبان گفتاری .
تعبیر خواب ها» رویا ها و نوشته ها ( انشاء ء ياد داشت روزانه)
نقاشی ( دارای دو امتباز )
۱ امکان نظارت از فاصله دور » پرهیز از دخالت مستقیم و غیر مستقیم بزر گسالان
۲ امکان مقایسه نقاشیهای مختلف که در زمانهای متفاوت کشیده شده اند.
صفحه 99:
أن شناسى بازى نانشكاه زاد خلكسار ازغندي
صفحه 100:
صفحه 101:
}
7 ای چه
بيد
صفحه 102:
١ | eS
(oo
صفحه 103:
و
صفحه 104:
خط بدون وابستگی به محتوا دارای بار
شدید بیانی و قدرت وجودی خاص است
که پویایی و بنیان شکل از آن ناشی می
صفحه 105:
Cae)
| كك
از وارى خطحى توانيبه حالتهاى رولنى يا فكرى
ناخودآگاه با جه ویژگیهای ترسیم Li oT خود
کننده خط چی برد. برای تحلیل و تعبیر خطها
قولعد همگلنی و معتبری وجود دارد. برخی از آنها
6 تا و فشان
صفحه 106:
|
*راحتی و خوشی : خط های باز تر و بلند تر
* نیروی زندگی : خط های بلند به طرف بالا می روند
"ضعف عصبی : فشردگی و کوتاهی خط
و Ree 3 بر بل ار ی NN 52
صفحه 107:
=
احساسا ت : خطوط نازک و ملایم
کودکان پیشرفته تر خطوطی به اشکال مختلف و کودکان
خجالتی خطوط کوتاه می کشند
قدرت و شدت خط » نشان دهنده نیروی عاطفی موجود در
حین انجام کار است
| لیم قرستی. |
صفحه 108:
|
بنلبه تحقیق وهنر , خطوطی که دور چیزی کشیدههی شوند
لکر خیلی صاف باشند » ببانگر دشمنی » فشار و اغلب حتی
بیماری عصبی يا دلواپسی است
لكر خطوط آرام و مطمتن » روان و دارای ارزش زیبا شناختی
باشند نشان دهنده شخصیت پخته و مجرب خالق آن اند
علوم تربيتي
صفحه 109:
کودکانی که رسم نقاشی آنها با تناسب بر روی کاغذ آورده شده است»
کهد کاذ. آ. ام هستنك.
به نظر يوشم: كودكاني كه فضا را بهتر از
یگ اس م کنیا ام ققشت ث3 ك نية م انك
صفحه 110:
|
کودکان درقسمتهای مختلف کلفذ نتاشیهای متفایتی که
دارای معانی خاص هستند می کشند.
سبه كار كيرى فضاء نشان دهنده ارتباط و طریقه واکنش کودک
با محیط اطراف اوست
صفحه 111:
| قصل شم : (bgt
نقاشى در فضا هاى مختلف كاغذ از نظر كاندينسكى_
« بالا» مبين تصورات آرامش دهنده و آزادی
«پایین» نشانه فشار و سنكينى
« جي» غم اندوه و كوشه كيرى » بى اعتمادى به خود
صفحه 112:
——_____—
انتخاب ينك از نظر روانشناسی منهومی بی چون و چرا
دارد ولی برای تحلیل و نتيجه گیری از آّن حتما بابد
علمل سن کودک را در نظر گرفت. بین نقش رنگ و
زندگی عاطفی کودکبا در نظر گرفتن دوران تکاملی
ae ee جح و فاگ د
صفحه 113:
صفحه 114:
» رنكهاى كرم : تحریک کننده » سبب فعالیت و جنب و جوش ٠
نويد دهنده روشنى و شادى هستند
"رنگهای سرد :موجد حالتهای انفعال و سکون و تلقین كننده غم
و اندهه هستند
صفحه 115:
به نظر وهنر فقدان ینگ در تماما قسمتی از نقاشی کودک » نشانگر
خلاء عاطفی و گاه دلیل بر گرایشهای ضد اجتماعی اوست .
كودكان سازكار به طور متوسط از پنج رنگ مختلف استفاده میکنند .
کودکان گوشه گیر و منزوی از یک یا دو رنگ بیشتر استفاده می کنند
صفحه 116:
سي اديس درن اي شرفت
كودك در حين بزرك شدن مبه تدييج ارتباط بين اشيا و
ینک حقیقی آنها را درک حی کند » ملی در آغاز این
موضوع فقط در مورد چیز های است که ارزش عاطفی
دارند.لصاجا گذشت زمان وجه تدریج کودک متوجه
تعداد بیشتری از اشیا و رنگ 7 نها می شود
كوم وبين |
صفحه 117:
از نظر کودک » ینگ جزء خواص اصلی هر شی ء است و
جه همین دلیل » وقتی برگ درختان مثلا در پاییز زرد
حی شود باز آنرا بینگ سبزحی کشد زیرا اولین بار که
متوجه ینک برگ شدمبه ینک سبز بوده و لین موضوع تا
هنکلمی که تجربه دیگری متوجه تغیبر آن شود در
صفحه 118:
انتخاب رنگها تحت تاثیر عوامل جسمی و
eile, و در فرهنکهای مختلف » دارای معانی
خاصی هستند . قسمت مهمی از معلنی نمادین
رنگهلبه سنتها و محیطهای اجتملعی خاصی که
صفحه 119:
فصل ششم : نقاشي كودكان..
۱ ۱ ۱
جونش وكوش :
رنگ را عامل مشخص كننده انواع خصوصيات
شخصیت فرد ذکر کرده لند وبا کمک لین نظریه
آزمون هایی راتهیه کرده اند که می توان شخصیت
فرد را از نحوه انتخاب رنگها و چگونگی کاربرد
آنها شناخت.
صفحه 120:
صفحه 121:
موضوع های نقاشی کودک که مورد تحلیل روانشناسان هستند
bs تند ا::
- شکل آدم * خورشید
| خانه ماه
صفحه 122:
هنکلمی که کودک شکل آدم راسی کشد در ولقع شکل
خود و جا درکی را که از بدن و تمایلاتش دارد بیان
میکند . پین خطوط آدمک نقاشی شده و خصوصیات
رولنی و جسمی کودکی که آنرا کشیده ارتباطهای
دص همه 6 هر
صفحه 123:
انعر آدم
کود کلنی که آدمک هلیی با اندازه بزر گ.می کشند خود
را باللقر از دیگرانعی دانند . لین نوع نقلشی مخصوص
کود کلنی که اختلال عاطفی دایندیا به طور معمول
کودکلنی لند زود ینج و حساس که هميشه فکرمی کنند
a ی Ae
صفحه 124:
|" شکل خانه
خلنه نماد بناهگاه و هسته اصلی و گرحی خانوادکی است که
ممکن است مورد عالقهیا تنفر کودک باشد. خلنه ها در سنبن
مختلف که کشیده شوند معانی گوناگونی پیدا می کنند.
علوم نربيتي
صفحه 125:
فصل ششم : نقاشي کودکان..
] شکل خانه
< در سنین ۵ تا ۸ سالگی نشاندهنده خحالتی بودن کودک و وایستگی
شدید به مادر .
< بعد از ۸ سالگی نماینده خود کوچک بینی و تنهایی کودک .
< در نوجوانی نشان دهنده شرم و حیای زیاده از حد و داشتن
احساسات رقبق
مژگان حيدري کارشناس
ارشد
علوم تربيتي
صفحه 126:
فصل ششم : نقاشي کودکان..
ا ا a
< لگر خلنهبه جای آنکه عادی کشیده شود مجلل و
قصر ملنند نشان داده شود » در ولفع به منیله پناهگاهی
مطلوب است که بدین ترتیب شکل و ينك جذابی
خواهد داشت.
~ اگر به صورت زندان کشیده شود نماد فشار
خانوادهای ناسا ز کار و جدا و از هم پاشیده وشوم است.
صفحه 127:
(] شکل درخت
کوش و استورا از درخت برای شناخت شخصیت کودک استفاده
کرده اند.
برای نقاشی درخت باید سه قسمت آن را مشخص کرد که
عبارتند از :
آرشه wl ۲ شاخههاه د کها
صفحه 128:
صفحه 129:
فصل ششم : نقاشي کودکان..
خورشید و ماه
* خورشید : بیانگر امنیت » خوشحللی » گرها قدرت وبه نظر
برخی پژوهندگان نماد پدر مطلوب است.
] ماه :ىبه نظر ایبن ماه اغلب نشان دهنده نیستی است زیرا
زملنی که خورشید » یعنی نماد زندگینا پدید می شود ظهور
عی کندسبه همین دلیل بسیاری از کودکان آنرا در نقاشیهای
ا و
صفحه 130:
لگر وجود حیوان در نقلشی کودک اهمبت خاصی پیدا کند ؛ ممکن است
به دلیل و فور حیوان در دور و بر او میلبه دلیل احساس گناه و تقصیری
باشد که کودک در موقعیتهای خاص حس کرده و چون جیفت آن را
ندارد که گناه را ترسیم کند. احساسات » عادات و تمابلات خود را در
WE نقاشی حبوان نشان می دهد
صفحه 131:
.رز
به نظر مینکووسکا:
هنگلمی که کودک افراد خانواده اش را در نقاشی نشان میدهد » خود را
کمتر مهارمی کند با آزادی تمام ترسهاء تمایلات » احساسات » جافبه ها
و تردید هایش را بیان می کند.
| قفوم تربوني j
صفحه 132:
RS ee سيق
صفحه 133:
۳:
این آغاز راه است نه
صفحه 134:
شادی
روح امام