علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

روان شناسی بازی بر اساس کتاب احمدوند

167 صفحه
360 بازدید
15 مرداد 1401

صفحه 1:
۰ okt eS) ‏2واحد درسي‎ ‏تس‎ ‏مولف : دکتر احمدوند‎ روان شناسی بازی

صفحه 2:

صفحه 3:
و ا ا ا لي ‎coe el oe ee me SS mee eed‏ أينده نقش فعالي در اموزش و يرورش كودكان این مرز و بوم در محیط هاي آموزشي . فرهنگي و حتي خانوادگي به عنوان مربي به عهده خواهند داشت.شناخت ودرك همه جانبه از فعاليت بازي از ديدكاه روانشناسي را حائز ‎cron)‏ 00 :

صفحه 4:
oa آشنايي فراگیران با : *** تعريف و عوامل موثر در بازي ا ‎SS‏ ‏*انواع دیدگاهها و انواع بازي **اسباب بازیها و کاربرد آنها در رشد و تکامل کودك **بازي و بازي در ماني **نقاشي كودكان

صفحه 5:
فهرست فصل ها فصل اول : تعريف و عوامل موثر در بازي ‎Se Se SS Oe‏ فصل سوم : انواع دیدگاهها و انواع بازي فصل چهارم : اسباب بازي و خصوصیات آن ‎CS Ee eee‏ كت فصل ششم : نقاشي كودكان ها لگ

صفحه 6:
روانشناسي بازي مره OS ‏ل ا‎ bad 2005 SL

صفحه 7:
۳ هدفهاي كلي آشنايي با تعريف بازي . عوامل موثر در بازي و ارزشهاي بازي . هدفهاي رفتاري 6 *#*بازي را تعریف وآنرا با تعریف ورزش مقایسه کنید **عوامل موثر در بازي را نام بیرید ل ۹ 590 *تاثیر سن را در بازي توضیح دهید

صفحه 8:
0-6 ۳ * تاثیر. هوش را در بازي توضیح دهید *ارزش جسماني . اجتماعي.اخلاقي بازي را ew 5 ‏سك‎ 5 care ۲1 ‏م‎ 34 ** ارزش آموزشي و لننر بيتي بازي را توضيح دهید 8 1 Cony * **ارزش درملني بازي راجه طور خلاصه بيان ۰ کنید

صفحه 9:
تعريف بازي در فرهنك بزرك وبستر: a ee ‏حرکت‎ : sl ‏عضلات‎ اب: آزادي با محدوديتي براي حركت يا جنبش ج: فعاليت با تمرين براي سركرمي . تفريح يا ورزش

صفحه 10:
مشخصه تعاريف فعاليت بازي.ء محدود نمودن بازي‌به جنبشهاي حركتي و عضلاني ا ‎ors‏ مي شود تفاوت میان بازي 9 زا ار

صفحه 11:
تفاوت میان بازي و ورزش ورزش در فرهنگ وبستربه معني هرگونه فعالیت یا تمرین از ای لد و ری تال پاش و با ا ا ا ‎SS RCs eRe‏ ورزي بدني دارد و بر اساس برخي از سنتها و يا قوانین مقرر انجام شود . ا ات ا ال یا قوانین » است

صفحه 12:

صفحه 13:
يرجا لا پسرها ‎ne a ne ne Se ore)‏ ات ل فعالیت جسماني است ,پسرها فعالیت هاي بدني را که نشانگر قدرت و نيروي عضااني بیشتر آنها است در بازي هليبي نظير توب بازي . دويدن . كشتي كرفتن و...بروز مي دهند. حي توان گفت بازيهاي متضمن فعاليتهاي بدني در پسران بر ار رن لس

صفحه 14:
انر لاذخترها ‎ene Sort‏ لل لت لل ا ل مي دهند. بازي با عروسك . شير دادن. نوازش کردن و خواباندن عروسك رادوست دايند و حتي بيشتر اوقات با عروسك به خواب مي روند . شدت و خشونت بازي در ‎Aee‏ رم بات خر رازن بیس

صفحه 15:
قار ل طم ليرج در هر صورت خواه پسران و دختران‌به يك بازي ‎CS) ee eas‏ سس( بكنند . باز هم به يك طريق به لمن بازي نمي يزدازند . در واقع نوعي روش بازي مخصوص ‎SORT See se‏ ا 5 اشاره کرده اند .

صفحه 16:
تاثیر هوش کودکان تبزهوش سعي مي کنند: 7 ‎a5 lm jb Gluwly Plugh oj b -1‏ ۱ منجر ميشود 2- قواى ذهنى خودرا به كار كيرند. 3- مدت كمتري به بك بازي مشغول شوند 4- در سنین بالاتر به بازيهايي که متضمن فعاليتهاي ذهني و 5- به دليل توانابي بيشتر به انجام بازيهاي انفرادي تمايل نشان مى دهند م ل ل

صفحه 17:
تاثیر هوش به نظر مي رسد كه كودكان عقب مانده نيز بيشتر جد كازي هاي انفرادي مي بردازند زيرا كودكان تیزهوش‌به علت توائليي ا 0000 به دلیل توانايي کم معمولا به خوبي در گروه پذیرفته نمي شوند

صفحه 18:
م تاثير سن ‎ol‏ ا ‎a eat‏ “فرهنك هر جامعه در بازي لثر مي كذارد.بازي كودكان به نوعى نشان دهنده فرهنگ آن جامعه است ‎ere ny rer noe ne‏ 1۳ تناسب دارد * فعاليتهاي بدني معمولا در فضاي بازو بازبهاي فكري در اتاقهاي منزل انجام مي كيرد .

صفحه 19:
ارزش جسماني اررش اس ۳ لد ۱۳ le A ‏ارزش آموزشي‎ x | ‏أخلاقي‎ Py ese ‏ارزش‎ ae a

صفحه 20:
رزشهاي بازي ار جسماني ‎eo‏ نيروي بدني.حواس مختلف. کاهش تنش عاطفي ل ل ا ‎(oer Fein‏ احتماعي. تعامل با كروهها .... ۱ ارزش اخلاقي: شناخت رفتارهاي خوب وتتمايزآن با رفتارهاي بد

صفحه 21:
3 ۱ eS ۱

صفحه 22:
بازي و کار ‎Is‏ ار فعاليتي است كه براي رسيدن به هدفي خاص انجام مي شود ومي تواند دلخواه يا اجباري باشد ا ل ا ‎tee eee‏ ‏5 ‏ا ل ل ل ا همه كس كار محسوب كرد. جون امكان دارد براي يك نفر كار و براي ديكري بازي و سركرمي بلشد

صفحه 23:
وانشناسي بازي روا فصل دو م به بازي نظريه هاي مربوط ب

صفحه 24:
و هدف كلى آشنابي با نظريه هاي مختلف بازي ‎Oe ne)‏ Seared Te AO Se Te ewe i bead ‏نظريه استراحت و رفع خستكي را توضيح دهيد‎ نظريه دهليز فعاليت هاي غريزي و نظريه جبران را شرح دهيد ‎CS Te‏ ا ا رئوس آراء پیاژه و فروبد در مورد بازي را شرح دهید

صفحه 25:
تقسم بندي نظريه ها از نظر ميشل و ميسن نظریه انرژي اضافی یا مازاد نظریه تنش ‎ves;‏ نظریه پیش تمرین نظريه تجديد تكامل نظربه تخلیه اي (0

صفحه 26:
ee Oe BaD hake Peel eed eed نظريه انرژي اضافي یا مازاد نظربه بيش تمرين استراحت و رفع خستكي نظريه تكرار فعاليت هاي اجدادي 0 نظريه هاى جبران.لذت.تصفيه عواطف

صفحه 27:
1 وجود نيرو و انريِي لازم را شرط مهم براي انجام هرنوع بازي دانست. Fe BSN ees Me Boe ‏كروس ارائه دهنده ي نظريه بيش تمرين است بازي را با‎ ‏توجه به عوامل مربوط به زندكي آينده بررسي كرده‎ ‏است . كودكان از طريق بازي به تدريج با نقشها و‎ ‏ا ا 0 ل‎ ee ger) ‏آماده می گردند.‎

صفحه 28:
نظربه استراحت و رفع خستكي ل ا ات ا ا ل 2 گیرد ۱ 1 نيروي اضافي خودرا به هدر نمي دهد. بلكه بر میزان انرئي قبلي نیز مي افزاید و کودك براي آرام ساختن خود و رفع تنشهاي موجود و ‎epee‏ 0

صفحه 29:
۱7 Se Re BRO Ro dh | Raper e cans ‏تولند بازي رابه درستي تبیین نماید. زبرا ويژگي بازي با‎ ‏خصوصيات "كار" تفاوت دارد و اين در نظریه رفع‎ خستكي ‎oer) Pee pee pee n yy ey‏ در مورد نارسابي لين نظريه در قبيين بازي جنين اظهار ‎sy‏ ا ا ل ا ‎Cea Wah‏ لین نظریه را صادق دانست در مورد کودکان‌.به هیچ وجه

صفحه 30:
نظریه تکرار فعالیت هاي اجدادي بازي در حيوانات و كودكان خردسال .به صورت پديدهاي فردي » طبيعي و ارثي تلقي مي شود ‎Pheer Sake Seed Ae SET len Poe‏ کودکان در قدیم با تیر و کمان بازي میکردند اما امروزه با انواع موشك . ماشين و وسايل كامييوتري بازي مي ‎io‏

صفحه 31:
خلاصه نظريه ييازه در باره هوش ‎Fe‏ ۲ ‎SCS rey Sere ee ene Meloni esd Ss‏ سازي صورت میگیرد ا ا لك خارج ميكيرد وبا آنجه كه از كذشته در ذهن داشته تطبیق مي دهد

صفحه 32:
خلاصه نظريه ييازه در باره هوش #برون سازي : هركاه اطلاعات تنظيم شده به طور كلمل .با دلنش فزاينده او تطبيق نكند آنها را **بازي در هوش كودك نقش حياقي دارد و تا حدودي حضور ان در رفتار مشهود است

صفحه 33:
سر خلاصه نظریه فروید TNC hyo ce moe reer ears is ‏دشوار مواجه مي سازد‎ Slee 6 0 ‏لت‎ an ee ea ‏ا‎ Cas ee ‏اا‎ SIN TACO Seay ‏**خود‎ ‏كند و دست و ينحه نرم كردن با مشكلات را تجربه مى‎ ‏كه‎

صفحه 34:
00 اد bf ۳ نظریه ها ودیدگه هاي بازي .. ۰

صفحه 35:
فصل سوم 2 eal

صفحه 36:
5 lt ‏م‎ ee) ۲ ‏دانشمندان در مورد بازي‎ ‏ل‎ ees 1 ‏نظر ييامبر (ص) را در مورد بازي شرح دهید‎ ‏ی ان اسان کید‎ ‏م‎ NC Ty Oye ‏دید فروبل » دكرولي.‎ ‏انواع بازیها را از نظر هارلوك بنویسید‎

صفحه 37:
دیدگاه اسلام و دانشمندان ایرانی در باره بر ‎ood)‏ ل ات ا ا لك ‎ery eel‏ 00 ات است. علی (ع): کسی که شیفته بازی باشد سعادتمند خواهد شد. ‏ابن مسکویه : در برنامه تربيتي جست و خیز و بازي را توصیه ميکند. ‎ESSE Tee vel emery Me Sy MCs ees. Rv our gy) area

صفحه 38:
انواع بازي از دیدگاه پیاژه: 1- بازي تمريني: بدوتولد تا 24-18 ماهگي ‎OC ean) eet jo‏ یارس روان بنه براي كسب لذت ۳ بانيهاي ساختماني بي هدف #باز بهاي ساختماني هدفدار

صفحه 39:
2- بازي نمادین(رمزي): 24-18 ماهگي تا 6-5 سالگي #روان بنه هاي رمزي - روان بنه از عمل سرجشمه ميكيرد #8 کاربرد روان بنه هاي رمزي در مورد ساير اشيا ۱ #تولید صحنه هاي که قبلا دیده يا تجربه کرده 7 1

صفحه 40:
ee ‏بازيهاى با قاعده: 6-5 سالكى به بعد‎ - و ‎ner emt‏ ل ل لك الات دیگر منتقل مي سازد محتواي بازي ا ا ا ل ل بازي افزوده عي شود. ا ‎ey‏ عمر ادامه دايند و براي 49999 بازي از قواعد ‎ad‏ ۱۳ شود.

صفحه 41:
Ie. unenreN am 1 . ‏حركتي کاسته مي شود‎ - eee rome reyes ‎e spre reste -2‏ 1۱ .امکان پیدایش ‎OLE Ser eure cents 4‏ ‎eden Sy en ao TOL eD Kee we Seen SL ial pecear CNP SFB FET ies ne Cee eee WPL Ny ‏كار شارف دارند تبدیل مي شوند‎

صفحه 42:
1عبا ييشرفت جنبه رولني . تومقع كودك نسبت به نماد هازياد ‎ELT er)‏ ل ۱ 2-با رشد جنبه ذهني کودك از تفکر دروني سود مي جوید 3- با افزلیش سن . تحول کودك از نظر روابط اجتماعي. ورود مرحله پیش دبستاني و دبستان منجر هي شود که کودك به حل تعارض بپردازد 4- با رشد سني كودك و جنبه اجتماعي شدن از ميزان بازيهلي نمادین کم مي شود

صفحه 43:
RS ‏با(‎ كودكان بيش از هرجيز از بازيهاي خود مطلب مي اموزند.بازي بالاترين مرحله رشد در لين دوره از زندكي است زیرا بازی انعكاسى مم درونی و جلوه اى از«خودفعالی 356 است ‏ 1 1 به کمك «هدلیا» میتوان کودك را قدم‌به قدم پیش برد و به کمكت« ‎CE areal‏ جشم و فكر كودك را به كار انداخت.وبه اهداف آموزشی رسید.

صفحه 44:
* بازيهاي كنشي: بازيهاي زبانيء راه رفتني ديدكاه ** بازيهاي 0 Bee enn s hg ‏سل‎ ‎0 * بازيهاي منظم ‎oer)‏ ۳ * بانيهاي نامنظم ** بازيهاي مبهارتي

صفحه 45:
طبقه بندي پارتن بر اساس میزان 2210 1- بازيهاي انفرادي 2- بازيهاي جمعي مراحل انجام بازي با توجه به رشد سني:. <بازي رل ۱۳ <بازي تنهايي < مبتني بر بيوستكي و اشتراك *رفتار ناظر ۶ بازي تكميلي سازمان یافته

صفحه 46:
اه ۳(

صفحه 47:
ا ا ا ل ‎ee = 2‏ 0 ‏ل ا ل‎ OL 0 ‏ا ا‎ ere ore موقعيتهاي« ‎yer)‏ سازي» ممکن است ۳ اجتماعي ل باد بگیرد. 1 لأممكن است همجون سير بلاي كودك تلقي شود

صفحه 48:
تفسیم بندی بازیها از نظر دانشمندان ‎Fe Spe Mt Se npc‏ ‎eae‏ تس ‎see‏ ‎eee Lae eer‏ اجتماعى بازيهاى ابتكارى 0 SE RC 81 اسيادى

صفحه 49:
فصل چهارم اسباب بازي و خصوصیات آن اک

صفحه 50:
sksae ll rer ora eel cel Ler ‏هدفهاي رفتاري‎ ‎Mele Bares‏ بازي مناسب را برشمرید شش نوع اسباب بازي را نام ببريد ۲ انواع اسباب بازي ويزه خردسالان را ذكر كنيد ‎ep rer erie Das‏ ۱ ‎Roce eNOrd SI CRS ANE Pees pes ne Poe By‏

صفحه 51:
1- اسباب بازي باید همواره مناسب سن. علاقه و در خور 1 2 - اسباب بازي باید وسیله رشد کودك تاشد و اورا به تفكر و اراده و مبارزه و تالاش فراخواند ‎en)‏ ا ا ا ا ا 0 ل ال 5110000 ‏ا ‎eed eect el ee Cae‏ و حركات ظريف دست كمك كند ‎ ‎

صفحه 52:
5- تصورات كودك را كسترش و كنجكاوي اورا پرورش دهد 6- مهار تهاي بدني را در کنار مهارتهاي دهني کودك پرورش دهد ها 0 ل ا ا 0 لذت فراهم آورد ‎١‏ 7

صفحه 53:
0 سازمان بافته **ویژه خردسالان انواع اسباب ان زیافتیه *اسباب با زبهاي ساختني ***وسايل براي بازيهاي خلاقه 7 ات ‎(lets) TCs rer ae‏

صفحه 54:
es ا لت ال 0 ل م تشکیل و با جریان مختصر هوا به حرکت در مي آیند ب - كرادل :روي كهواره كودك نسب مي شوند ا را ج- أاويز : توب يارجه اي . زنكوله ey et We LB ‏ا‎

صفحه 55:
سازمان یافته براي کودکاني که علاقه اي به بازي و بااسباب بازي ات ا براي انگیخته شدن به بازي احتياج داند مي توان ازاين ‎ry pos‏ 3 ماشين ‎Pee)‏ كه با فشار دادن يك دكمه صداى ازير ۳ کودك کمك مي کنند

صفحه 56:
00075 ۹ 1 اوسایل غلتانيدني 1 وسایل 2 آوسایل لي لي کردن

صفحه 57:
اسباب بازيهايي براي تقويت مهارنهاي دستي و هماهنكى جشم دست 0 ree here سازمان یافته | نخ و مهره . تخته هاي سوراخ دار و كفش | اسباب بازيهاي پیچ كردني ‎eee Soe ene ee re ee a‏

صفحه 58:
سازمان یافته اسیاب بازیهای تشخيصي _ به کمك لین اسباب بازیها کودك اشکال هندسي را مي شناسد . با مفاهیم اندازه و حجم آشنا ا 0 ‎con) ne reer CaS ee)‏ 0ت هماهنگی چشم و دست کودك را تقوبت می کنند.

صفحه 59:
| تنفسي ۱ و تولید صدا ۳ اسباب بازيهاي زباني : دومینو . پازل. لوتوي ار تباط ‎renin‏ ۱ OS Ne ‏ره‎ ‎RUCC Ore Spe aI TO Ryn enced

صفحه 60:
اسیاب بازيهاي ساختني | معا کل ‎eee‏ ی a OS ae OS aN وسایل براي بازبهاي تصوري ‎PE In)‏ “شن وآب

صفحه 61:
بازي و بازي درماني

صفحه 62:
«22 سرا آشناي با بازي و بازي درماني هدفهاي رفتاري " دیدگاه روسو را در مورد بازي کودکان بنویسید. [0 Carn ceo aes ‏”روش فرويد و كلاين را شرح دهيد‎ ‎core‏ ل ا م ‎Sees SDE Snes Ree ‎ ‎

صفحه 63:
«22 " درمان غیر مستقیم راجرز را شرح دهید 7 دیدگاه رفتار كرابي در بازي را توضیح دهید 7 کاربرد ‎res ce ate‏ ۳ رادرمان كودكان بنويسيد 7 رابطه سازو كارهاي دفاعي در بازي را بنویسید ‎ee‏ بازي را شرح دهید

صفحه 64:
فصل بنجم : بازي و بازي درماني. رشد بازي همچون شكلي از درمان لا روسو اولین مدافع مطالعه بازي به منظور درك . ‏و أموزش انها‎ ۱ Ran eC LS RS) eee Reo ee eel po ceal ۳9 ‏نقش كودك » معاشري مناسب براي آنان‎

صفحه 65:
روش آنا فروید و ملاني کلاین در روانكاوي کودك . آ نا فروید: ‎At)‏ بازي به كونه اي شبيه خواب براي بزركسالان استفاده كرد ‎Te TEES‏ ا ا ‎Sgn ‎

صفحه 66:
cea 0 MCn nT Tee Ce sone en ‏روانشناسان تاکید مي شود‎ ل ‎Te‏ | وتفسير محتواي ينهان بازي كودك براي او مقدم ‎Re eee‏

صفحه 67:
روش ملاني كلاين owe 0 ‏ا‎ eee nCe De ha ل تعبیر و تفسیر رفتارش بلا فاصله كفته شود . لين كار اشتباه ناشي از « من برتر » كاملا رشد نیافته را در کودك کاهش مي دهد . ‎la‏ درملني سح سر : مستقيم درمانكر به ناخود ات کودك را امکان پذیر مي کند.

صفحه 68:

صفحه 69:
بازي درماني فعال لا نوعي از بازي كه در كن .به كودك تعدادي اسباب بازي انتخاب شده داده عي شود و درمانگر خود نیز براي تشهیق براي به نملیش در ۳ آسيب زاي مشخصي وارد بازي مي شود 1 و درمانگر توجه شود :

صفحه 70:
در درمان غیر فعال درمانگر بازي کودك را محدود ا ا ا 001 کودكت در اتاق می ملند همانطور کنه کر رش مختلف دنبال ا م خود را وارد بازي مي كند

صفحه 71:
PEON OL BLO Be ace ed ‏بازي درماني غیر فعال‎ 0 en on oe peat ‏كودك . درك و قبول اعمال و رفتار و بيان‎ ‏احساسات كودك است . كودك هي توانداحساس‎ 215 ‏ا ل ل‎ pe | خود از طريق بازي بيان كند.

صفحه 72:
Ia ۷ تاکید اصلي این روش بر نيروي درماني موجود در «رابطه ‎Bee Sree)‏ اد به کودك اجازه داده مي شود در حضور درمانگر هر نوع سل كه دوست دارد انجام دهد .از هر وسیله بازي استفاده کند ‎errs) eye‏ 0 او بازي کنداما بلید حداقل شرکت در بازي را داشته باشد

صفحه 73:
درمان غير مستقيم بر لين اعتقاد است كه بيمار در دوران خود توانايي لازم براي حل مسائل هيجاني مربوط به خود را دارد. لين نوع درمان با استفاده از تجارب با مشكلات كودكان آغاز شد

صفحه 74:
| بازي درماني بر اساس دیدگاه رفتا ر گرلیان | ae ORE eT heer iO wea ieee ‏کودك يعني جايي که شرایط يادگيري قابل تنظیم تر‎ 1 ‏است به كاربرد.‎ DR Sal SRS TES Bae rel ‏بوجود اوردن ار مطلوب با استفاده از عامل‎ ‏تقويت لند و جه درمانهليي كه در صدد خاموش سازي‎ رفتار نامطلوب اند كاربرد دارد.

صفحه 75:
لاکودکان از طریق بازي » احساسات .نا کامي ها . اضطرابها و ترسهاي خود را بیان میکنند. ۱ eRe OMT reer eee SOnP ewes ‏رخنه کندو آنها را بیشتر بشناسد‎ ۱ Meee Seats | ie Sil ‏براي تشخيص مسائل و مشكلات‎ put power) ‏دنياي‎ ‎mye] ‏کودکان و درمان آنها استفاده‎

صفحه 76:
<درك تشخيصي <بازي وسیله برقراري ارتباط كاري <بازي و ساز و كارهاي دفاعي ۳ <*تخليه مطالب نا خودآكاه و تنش در بازي

صفحه 77:
فصل بنجم : بازي و بازي درماني. درك تشحیصی را براي بيوند باديكران ۳۳ سختي. محدودبتهای اجتماعي ‎Cyr.‏ پرخاشگري. درك كودك ازديكران ‎eo ERI‏ ل ‎CRY) Ewe‏ كرد.

صفحه 78:
Pe EY OS SOs ey ee درك نشت به مشاهده رفتار . افكار.احساسات و بيان كودك او را و اينکه او چگونه آنرا مي بیند بفهمیم

صفحه 79:
بازي وسيله اي براي برقراري رابطه كاري اين كاربرد بازي براي كودكان خردسالي كه امکانات بزرگسالان را براي بيان كلامي ‎Ren Re‏ 9 همچنین براي لت که براي 5375 عواطف 0 مقاومت نشان میدهند در شمرده سخن و

صفحه 80:
۱ SES ETS بازى ممكن است نقطه عطفى در نحوه فعاليت كودك دپ باشد بازي را مي توان همچون شیوه متمم در درمان لته دفاعي کودك به کار برد.

صفحه 81:
۱ SES ETS eS Te SSB we ky wee 1st ‏مي شهند وسایل . فرصتها و تشویق را فراهم‎ ‏مي کند که در روش انحرافي بازي کودك و‎ ‏دفاعهاي او در برابر اضطراب موثر واقع مي‎ 5 شوند

صفحه 82:
ened بازی ممکن است به کودك کمك کند تا محتوای ۱ راجه صورت كلامي بيان دارد. زملني كه كودك » بحث در ل ل ا 0 ‎ioeaore ei‏ 0 ا 00000 بازي مفید است

صفحه 83:
SL ‏ا‎ Re cdc) آمستر معتقد است كه بازي ممكن است براي كمك به كودك براى نشان دادن محتواى ناخوداكاه و تسكين نقش مربوط به آن به کار رود. ۱ pe Fae 2 NN PRibo yd. OS Ad 1 995 5 5b 306 we Gare lee ‏بليد از نوع مشارکت و تعبیر و تفسيري نیز که کودك‎ ‏ا ا ل ل‎

صفحه 84:
بازي ممکن است موجب رشد و تکامل عللیق و رغبتها در كودك شود. كودك ممكن است بازي را به زندكي روزمره خود منتقل نمايد و ازتجارب كسب شده در زندكي آينده اش نيزسود جويد. لين كاربرد بازي اهميت ويقّه دادر.زيرا ثلبت شده كه بين بازي و توانيهاي كار يك فرد همبستكي وجود دارد

صفحه 85:
Bees rare ال ‎RANCe Se) OL Pence) RON =e] DEN CCPC) PDD‏ ‎ser tency eee kT nee‏ | ايجاد ارتباط كنند.آنها به جاي اينكه با كودكان رفتار كودكلنه و مناسب داشته باشند. از او انتظار دايند كه خود را به حد بزرگسالان برسانند

صفحه 86:
۱۳۹ ae ال ۱ و نيازهاي خود را از طريق بازي . به همان صورت و روشي كه مشابه روش كلامي بزركسالان است . بيان ان الأ ا 1 والدين انتخاب می کنند ممکن است تسهيل كننده بيان احساسات بسيار وسيع كودك باشد

صفحه 87:
۲ a 4 | ری دس روت ۱ ۱ oe ‏است كه در مورد كودكان به كار كرفته ميشود.‎ “اي روش براي كودكان خردسال قبل از سن مدرسه *براي ‎ed‏ ل بسياري از مشكلات كودكان »مي توان از روان درماني ‎or‏ استفاده کرد.

صفحه 88:
بازي درماني گروهي . *در بازي درماني گروهي تعداد افراد گروه معمولا کم اند . و ۳ بازي مورد استفاده ساده اند. ‎be‏ ابزار و وسايل بازي به نحوي ساخته شده اند كه تخيل ا ل له م انگیزند

صفحه 89:
5 بازي درماني گروهي . ؟ابزار 02525007 نحوي كك ‎re‏ شوند که بار عاطفى داشته باشند 9 تمابلات احساسي ‎٠‏ جنسي رولبط بين فردي 9 ‎wile‏ ‏ان را تحريك كنند.

صفحه 90:
بازي درماني گروهي . ‎CCL‏ الل ‎eS)‏ للا ‎Pee Ronee el pere se age ee‏ ‎sm me rere‏ 7207 سركوب شده را به اوليا و اطرافيان خود ‏ظاهر كند. ‎ ‎

صفحه 91:
‎eee‏ ا ‏در خصوص بازي درملني رفتار کودك با حیوانات . عروسكي و با نوع استفاده اي که از ماسکها ‎(nuctony‏ ا 00 ‎Led)‏ ۱ تظر «تشخيصي» مهم لند . از نظر درملني اهمیت ‏ار ار 0 ‎

صفحه 92:
5 ۳ 3 1 1 كا كاك

صفحه 93:
هدفهاي کل آشنايي با نقاشي ‎rey os‏ ا تشخيصي و ی نقاشيءو شخصيت 1 »تفسير

صفحه 94:
‎ot‏ سب ‏| هدفهاي رفتاري : ‎Ree See Se eNO ea ‏لأبنج مرحله پیدایش توانايي نقش نگاري را در کودکان نام ببرید.‎ ‏ديدكاههاي كراتي و مارتين را در مورد خط خطيهاي كودكان‎ 1 ‎0 OS BS ned ! ‏رابطه نقاشي را با زندگي عاطفي کودکان شرح دهید

صفحه 95:
Lon Property لا برون افكني کودکان را از طربق خط . فضا و ینگ توضیح دهید. ا 0 PSCC) ‏ا ا ا ل‎ eee ae a ‏نقاشي كودكان شرح دهيد.‎ لأ نقاشى كودكان عقب مانده را شناسايى كنيد

صفحه 96:
eee ‏نقاشي کودکان‎ 0 نقاشي ار مراحلي که حوادث اطراف خود 1 را از زمان خط خطي كردن ساده تا زماني که خطوط ‎e‏ ا ال ا لت رسم ‎eS‏ اكتدذهعاندين خواب 9 رويا 0 ‎er‏ تعبير و ركه

صفحه 97:
نقاشي کودکان **در نقاشي مانند خواب و رويا كودك خودرا ‎orny ney]‏ ا ۱ ‎Le‏ ا ‎S\N CL‏ 0 ا 0 ‎Cary‏ ا 15[

صفحه 98:
نقاشي کودکان ۱ Oe AEST ee es ‏خود ميكشد ويا حذف بعضي افراد خانواده . اهميت‎ 1 ‏دادن به بعضي قسمتهاي بدن خود. بکار كيري بعضي‎ ‏قسمتهاي بدن خودبه كتر كيري رنكي خاص از بين بردن‎ ‏ويا بيش از حد بزرك جلوه دادن و.... همكي حكايت از‎ ا ا ل ا ا ا سم

صفحه 99:
‎at‏ مش مين مراحل تکامل خط خطي کردن ‏ال ۱ میکند به دلایل تكاملي با یکدیگر تفاوت دارند. ‎1 Fetcy c FOp a ‏کودك3 ساله از نظر ساختاري . گستردگي فرق‎ 3 ‏اساسی دارد‎

صفحه 100:
‎at‏ مش مين مراحل تکامل خط خطي کردن ‏بررسي كلوك در مورد كودكان كشورهاي مختلف جهان نشان ميدهد كه از نقش کشیدن هاي ساده تا نقاشي هاي ييجيده كودكان ‎٠‏ مبلني بنياديني و جود دارد كه در سراسر دنيا يكسان است

صفحه 101:
Pee er een pe 2- خط مشخص با اشکال هندسی در هم 0 4- اجتماع چندین شکل مختلف 5- تصوير نكاري

صفحه 102:
1 مراحل بيدايش نقش نكاري و لا توانليي ترسیم خطهاي افقي قبل از خطهاي عمودي 1 دايره ۳ وجا زاويه دار ظاهر مي گردند ‎et‏ 52-5 كودك بعد از كشيدن خط دلخواهش به رامداد را از روي کاغذ بر نمي دارد بعد از هر خط دلخواه خطهاي ل ل

صفحه 103:
لسادر 2/5 به علت افزايش قدرت عضلات » كودك وقتى ‎eel cee SN oa ce OE ae‏ 5 محدوده تعیین شده ‎Blog‏ نگرددد 1 ane 1 ‏كن‎ ‎ESO Soil‏ لت( بیان کند.

صفحه 104:
| CCS ee ee ae ee OLDS RC Tea By PONG RC PCOS 005 ‏اكادر سن‎ eee ‏ا‎ ‏آموزشي تاره فراهم مي شود.‎

صفحه 105:
‎renee ee‏ رات ا ‎elles,‏ بيروني از ديدگاهي ‎ie)‏ مع 1 ‎ea‏ زهاي ‎eae Oe care ES ise e SE ec‏ رات را فراموش میکند .به همین دلیل در نقاشي 0 ‎"Gui Gls a,

صفحه 106:
#كودك در فاصله 3 تا4 سالكي سعي ميكند تصوير شخص يا اشخاص را بكشد لمن وير اول قت ان نر معین از قبیل يك دایره به جاي سر .و در اطراف چند خط به جاي بازوها و پاست. ات ار تا در تن ی ار ار نیست بلکه همان تصويري است كه كودك از بدن در ذهن دارد

صفحه 107:
ار 6 سالكي تصويري كه كودك از بدن خود در ذهن دارد کاملتر ‎one weer gael‏ رن ‎sh‏ ‏| ‏۳ eon ate be) aoe reer » ‏کند‎

صفحه 108:
به گفته کودیناف . اصولا نقاشی آدمك بیانگر پختگی فكري کودکان است بسياري از دانشمندان » براي آزمون هوش نقاشي کودك را »با در نظر گرفتن تکامل آن از نظر بدن و لباس و غیره بررسي میکنند

صفحه 109:
كا نقاشي هاي كودكان قاعده كلي ‎oe‏ ‏شناخت پختگي او به دست داد لین ۳ توان 1 ‏بررسي چندین نقاشي او .با در نظر گرفتن و ارزش‎ [0 ce Sarva IC een Seer eo ems nes noe CT eae ا ل

صفحه 110:
*#*نقاشي وسیله مفيدي براي بیان زندگي عاطفي کودك ات به او فرصت مي دهد تا از طریق نقاشي هاي آزاد ااا لهاك ريشه دار و ژرف را بیان نماید. **كودك به كمك نقاشي ‎Soy CES ee a ewniny‏ ‎AlID‏ ا ‎ee‏ اثر آنها مي كاهد

صفحه 111:
4 امکان نظارت از فاصله دور » پرهیز از دخالت ‎fe HO) eS 0 re cere eae cr nara)‏ كودكان. ‎١‏ امكان مقايسه نقاشيهاي مختلف كه در زمانهاي متفاوت کشیده شده اند

صفحه 112:
1 تفاوت هاي فردي را بروشني مشخص مي كنندو با ييشرفت مراحل تفاوتهاي ديكري را كه شامل عوامل فرهنكي و اجتماعي است و در تحليل شخصيت كودك و گفتگو با او يکي از عناصر لازم به شمار مي آید نمايان مي سازد

صفحه 113:
نماد هاي برون افكني لاخط

صفحه 114:
الاخط ‎eres‏ وابستكي ل ال بياني و درت ‎cles ede‏ لت که ‎clase‏ ون ول از إن ناشي مي شود. ‎ea]‏ ا ا ‎pg awe Se Sea‏ ك7 نقطه . مداوم. عمودي ‏ افقي »براق و مات و 55 ‎Oo

صفحه 115:
3 از واري خط مي توان به حالتهاي رولني يا فكري خود الك تحن نك اه رتاش و کت 1۳2 ‎ee re‏ د دارد. برخي از آنه عبارتند از :

صفحه 116:
بررسي برون افكني از طریق..... لاخط ‎PR ee ene rer eas‏ ** نيروي زندگي : خطهاي بلند به طرف بالا مي روند ‎ea ECR Rr Ser ere he‏ *“* يرخاشكري : قطعه قطه كردن و بهم ييجاندن خطوط

صفحه 117:
eee ‏بررسي برون افكني از طریق.....‎ ‏لاخط‎ ‏احساسات : خطوط نازك و ملایم‎ ‏كودكان بيشرفته شر خطوطي به اشكال مختلف و‎ ‏ا ان 0 ا‎ eT ‏قدرت و شدت خط . نشان دهنده نيروى عاطفى‎ ‏موجود در حين انجام كار است‎

صفحه 118:
ار 6 بح ل ا ل ‎ee‏ است اگر خطوط آرام و مطمتن ‏ روان و داراي ارزش زيبا شناختى باشند نشان دهنده شخصيت يخته و مجرب خالق آن اند اخط

صفحه 119:
: بررسي برون افكني از طربيق 0 لافضا كودكاني كه ‎fo)‏ نقاشي آنها ۳ تناسب بر روي كاغذ | 2 »كود كاني ‎1p]‏ 0 5 a ‏حس مي کنند داراي قابلیت درك بهتري اند‎

صفحه 120:
بررسي برون افكني از طریق.... ‎eT]‏ كودكان درق قسمتهاي مختلف كاغذ نقاشيهاي متفاوتی که ‎PBI‏ معانى خاص هستند مى كشند. ا ا ا ل ا ا 0 واكنش كودك با محيط اطراف اوست

صفحه 121:
۳۹ بررسيابرون افكني از طريق..... لافضا 3 نقاشي در فضا هاي مختلف كاغذ از نظر كاندينسكي « بالا» مبين تصورات آرامش دهنده و آزادي ‎eger ley)‏ ا 0 سنكيني ‏« جب» غم اندوه و كوشه كيري . بي اعتمادي به خود « مرکز» توجه و تمرکز فكري زیاد بر خود و احساسات

صفحه 122:
بررسي برون افكني از طريق..... 0 انتخاب ينك از نظر روانشناسي مفهومي بي جون و جرا دارد ولي براي تحليل و نتيجه كيري از ان هر ۱ نقش رفك و زندكي عاطفي كودك با در نظر كرفتن دوران تكاملي آن توازي وجود دارد

صفحه 123:
co oe Bley re.) ‏ارنگ‎ علاقه واقعي كودك به رنك از زماني شروع مي شود كه او سعي در کشیدن اشکال مختلف مي کند . تا 8-7 سالكي کودك براي استفاده از رنگها فقط از احساسات ‎hed‏ 050 0( ممکن است از رنگهليي استفاده کند که هیچ آرتباطي به رنگ شي ء مورد نظر ندارد

صفحه 124:
Sl € رنگهاي گرم : تحريك کننده » سبب فعالیت و جنب و جوش » نويد دهنده روشني و شادي هستند ##رنگهاي سرد :موجد حالتهاي انفعال و سکون و تلقین كننده غم و اندوه هستند

صفحه 125:
- بررسي برون افكني از طریق 5 ارنگ به نظر وهنر فقدان رنگ در تمام با قسمتي از نقاشي كودك . نشانكر خلاء عاطفي و كاه دليل بر كرايشهاي ضد اجتماعي اوست . كودكان سازكار به ‎C ray‏ ا ا 00 كودكان كوشه كير و منزوي ازيك با دو ینگ بیشتر 00 مى كنند

صفحه 126:
a ۱ 7 ‏ارنگ‎ كودك در حين بزرك شدن .به تدريج ارتباط بين اشيا و ينك حقيقي آنها را درك عي كند , ‎eee eee eter is) ere‏ ات که ار عاطفي دارند.لمابا گذشت زمان و به تدریج کودك متوجه تعداد بيشتري از اشیا و رنگ آ نها مي شود

صفحه 127:
207 بررسي برون افكني از طريق 0 لارنك از نظر كودك . ينك جزء خواص اصلي هر شي ء است وبه همین دلیل . وقتی برگ درختان مثلا در يابيز زرد مي شود باز انرا برنك سبز مي كشد زيرا اولين بار كه متو جه ينك برك شدهبه ينك سبز بوده و لين موضوع ننا هنكامي كه تجربه ديكري متوجه تغيير ان شود در ذهنش مي ماند

صفحه 128:
ا انتخاب رنكها تحت تاثير عوامل جسمي و رواني و در فرهنگهاي مختلف . داراي معاني خاصي هستند . قسمت مهمي از معلني نمامین رنگها به سنتها و محيطهاي اجتماعي خاصي که در آنها ا ۱

صفحه 129:
‎Pee‏ و کوش : | 0 ‎eae‏ اون انواع خصوصیات شخصیت فرد ذکر کردهاند و با کمك این 3 آزمونهايي راتهیه کرده لند که مي توان شخصیت ‏فرد را از نحوه انتخاب رنكها وو جكونكي كاربرد آنها شناخت.

صفحه 130:
1215207 ۳ ‏ات‎ mony oy ۱ ‏در طرز استفاده از فضاها . در فقدان بعضي از‎ ‏قسمتهاي تقاشي . در انتخاب رنكهاء در خود‎ 2300 CIN res er reer مي شود

صفحه 131:
موضوع هاي نقاشي کودك که مورد تحلیل روانشناسان هستند عبارتند از: شکل آدم آآخورشید ‎al O‏ ار ‏2 درخت لا حیوانات

صفحه 132:
موضوع نقاشي و شخصیت کودك POI cord ‏واقع‎ By ‏آدم راعى كشد‎ 9 So95 ‏هنکلمی که‎ 1 ‏دارد بيان ميكند . بين خطوط اهمك نقاشى شده و‎ ‏خصوصيات رولني و جسمي كودكي كه آنراً كشيده‎ ارتباطهاي مشخصي لك

صفحه 133:
موضوع نقاشي ا pol Jal [reese ren cerw-pre Serre ek yee I ‏بسيارى وجود دارد كه كودك كاملا سازكار باشد.‎ 1 ‏ا‎ prre cr ipeat کاغذ کشیده شود يعني کودك خود را کم ارزش و از دیگران پایینتر میداند

صفحه 134:
موضوع نقاشي و شخصیت کودك ی كودكلني که آدمك هليي‌با اندازه بزرگ مي کشند ۰ | مخصوص كودكلني كه اختلال عاطفي دایند ییا به طور معمول کودكلني لند زود رنج و حساس که ‎cee ee cc‏ ل كن

صفحه 135:
1 موضوع نقاشي و شخصیت کودك | كلكه ۱ ۱ ۰ 7 کرمي ‎eS any oer ue ee Caron pee) eS‏ ات باشد. خلنه ها در سنين مختلف كه ‎eaves‏ ا ا 0 ا م

صفحه 136:
000 ae ‏موضوع نقاشي و شخصیت کودك‎ ‏لا شكل خانه‎ RRs Caner Nel Oe OnE CE acer) eo eye PC er cary Carnet] Cem OME ‏ا‎ ‎: wat he > در نوجواني نشان دهنده شرم و حياي زياده از حد و م احساسات رقیق

صفحه 137:
eee ‏موضوع نقاشي و شخصیت کودك‎ ‏لا شکل خانه‎ | eerie esi ‏قصر مانند نشان داده شود . در واقع به منزله‎ OS eR eee ‏ا ل‎ dey own) RIRY Pepe Ree ‏اگر به صورت زندان کشیده شود نماد فشار‎ < ‏خانوادهاي ناسازكار و جدا و از هم ياشيده وشوم‎ oer

صفحه 138:
لا شکل درخت کوش و استورا از درخت براي شناخت شخصیت کودك استفاده كرده ۳۹ براى نقاشى درخت بايد سه قسمت آن را مشخص كرد که عبارتند از : ۱ 1

صفحه 139:
© eee ‏موضوع نقاشي و شخصيت كودك‎ لا شکل درخت eee ase Ra SES Tee > pL) بيانكر 0 ‎ed‏ اكاه تمايلات درونى است. تنه بیانگر مشخصات دائمي و عمیق و پابدار شخصیت شاخه ها و برگها بیانگر راههاي ارتباطي کودك با دنياي خارج ‎Col‏

صفحه 140:
لاخورشید و ماه لا خورشید : بیانگر امنیت ۰ خوشحللي ۰ گرما قدرت و به ‎ae‏ ا ‎a‏ لا ماه : به نظر اوبن ماه اغلب نشان دهنده نيستي است زيرا زماني كه خورشيد . يعني نماد زندكي نا يديد مي شود ظهور مي كند. به همی لا ای از ‎Siess:‏ ا نقاشي هاي قبر و قبرستان مي کشند

صفحه 141:
اگر وجود حیوان در نقاشي کودك اهمیت خاصي بيدا كند . ممكن است به دليل و فور حيوان'در دور و بر او ویا به دلیل احساس گناه و تقصیری باشد که کودك در موقعيتهاي خاص حس کرده و چون جرئت آن را ندارد كه كناه را ترسيم كند. احشاسات . عادات و تمايلات خود را در غالب نقاشى حيوان نشان مى دهد

صفحه 142:
نقاشي خانواده به نظر مينكووسكا : هنگامي که کودك افراد خانواده اش را در نقاشي نشان میدهد . خود را کمتر مهار مي کند و با ‎PN gC‏ | ها و تردید هايش را بیان مي کند.

صفحه 143:
براي تحليل ۳ ‎Pepe 2 Com CRT ey‏ قسمت ع ل تا قسمت اول . يعني خطوط رک اند در تمام نقاشیها و جود دارد » نماينده وير كيهاي كلي شخصیت کودك است و قسمت دوم که اهمیت بیش سس عاك محتواي نقاشي ‎(Sed)‏

صفحه 144:
1 محتواي نقاشي از خانواده 1- فاصله بين اشخاص نقاشى اعضا بيك خانواده هماهنى در نقاشى كودكان »2 ا 02 ‎ol‏ ا ل ‎Cr eS‏ ل سك شخصيت در نقاشى » نشان دهنده لنس و الفت ‎Ce eer)‏ 0

صفحه 145:
eas eae day eee Core Sd ۳ هايي كه كودك از خانواده رد هميشه يك شخص یت اصلي وجود دارد که کودك بیشتر بار احساسي خود را چه به صورت عشق و ستایش و چه به صورت ترس و دلهره ‎٠‏ بر أو مستقر ميكند. اين شخصيت اصلى يا برجسته غالبا قبل از ديكران كشيده مى شود . زيرا اولين كسي است كه كودك به او فكر مي كند

صفحه 146:
محتواي نقاشي از خانواده 3- بي ارزش کردن اشخاص وقتى كودك در نقاشى خود يكى از اعضا خانواده را ترسیم نمي كند . مي توان نتيجه كرفت كه كودك اكاهلنه و ياخا اكاهلنه ارزوي نبودن لمن شخص را دارد . لين يديده در مورد خواهران و برادران روي مي دهد كه بيشتر بجه هابه آنها كينه و حسادت مى ری

صفحه 147:
محتواي نقاشي از خانواده **اكر كودك خودش در نقاشى حضور ندارد دليلش اين است كه كودك احتمالا در ميان ‎a‏ احساس راحتي نمي کند. 50 5 ي كه براي كودك ارزش ندارد هميشه در ‎terse‏ ا ‎Spee Tom ed‏ همه و خارج از كروه خانواده كشيده مي شود

صفحه 148:
را هنگامي که کودك نمي تولند رابطه عاطفي ارضا کننده با ‎Pearce)‏ ييدا كند 1۱ نشان دادن اعضاى خانواده در حال غذا خوردن نقاشي حي کند که بیانگر احتیاج به ارضاي تمایلات 1 ۱ 0 شود 1 ‎i‏

صفحه 149:
مسائل و مشكلاتي که این کودکان در برقراري ارتباط با ا ‎ordre) pees nes Se‏ ار فكري این کودکان به آرامي 2 که نقاشي هاي انها نيز مدت درازي داراي موضوع و خصوصيات خود به خودي و عجولانه اي است كه مخصوص كودكان خردسال است

صفحه 150:
0 nee ‏داده مي شود . هميشه در اندازه هاي كوجك است و‎ ‏جزئيات اندامهاي آنها به ندرت نشان داده مي شود.‎ كاهي ۳ نقاشي آنها يرخاشكري بيش از حد نشان داده مي شود. ‎٠‏ تاد و بات ترا ار رال ‎PO SI‏ روی کاعذ کشیده می سود

صفحه 151:
eee 55 هسته اصلي اضطراب ممکن است موجد نقاشيهاي مختلف و متضاد ي شود پ ‎CNS eee Ree Tr a‏ ا لل ل 0 2 پرخاشگرانه پا بر عکس .به صورت خويشتنداري جلوه گر شود. کودك مضطرب و خود دار در نقاشيهايش صورتهاي كوجك و كرد و مسا ‎١‏ نا ‎le‏ ناك 24407 قل كند و ساية هاى بسيار تيره يا روشن مي زند

صفحه 152:
> 00 وقتى كودك احساس تقصير و كناه عى كند آنرا با خطهاي نامطمئن و بريده و خواه با محتواي راجع به موضوعهاي حزن انكيز . جدابي خواهانه و بد بینانه نشان مي دهد

صفحه 153:
نقاشي و روان درماني. اشترن مي كويد نقاشي بيشتر براي روان ‎MCAS es.‏ ل 0 ‎nn brn‏ ل 0 نقاشي.به كودك لين امكان راحي دهد که قدرت قابلیت و خلاقیت خود را بشناسد و در نتیجه مشكلات 1 موزشي براي او سهل تر جلوه كند.

صفحه 154:
تفسیر نقاشي ‎peer ie‏ ا ‎ce‏ را نقاشي در بر دارد ‏به صورت جملات معمولي و قابل فهم بیان نمود. * براي تفسیر نقاشي لازم است اول آنرا خوب فهمید و سپس ادراك خود رابه صورت جملات منظم و مرتب بیان کرد

صفحه 155:
5 و نقاشي *اشيا و جيزهابي را كه نقاشي شده اند باز شناسيم و رابطه انها را با همديكردر نظر كرفت. ‎Ro nerd ae‏ ا ل ل ۱ pepe ete owes: \ be *توجه به طرز شروع نقاشي

صفحه 156:
۶ رآليسم اشتباهي ‎ae‏ ‏رآليسم بينايي ا

صفحه 157:
۳۳ gi ‏رآليسم كودكانه‎ ‏رآليسم بينابي‎ ويدلوشه

صفحه 158:
لوکه با توسل به مفهوم واقعگرايي کوشیده است ‎Be Ceca ype er Per‏ کودك چندان پایبند به شکل نقاشي نیست و ۱ are) ‏ا ل‎

صفحه 159:
7 قصل ششم :نقان يكودكان. أ © 5 به تناسب ابزاري که در اختیار ‎eee‏ ‏56 مي كوشد واقعيت را عرضه كند . و۳ دائمي او براي مشاهده . توجه و كاربهاي اشیاً . علاقه به توضیح نقاشي خود. با ‎al‏ ۱ ‎neds)‏ ی

صفحه 160:
Bre Apes ae LCS eal *نقاشي براي كودك جز مجموعه درهم و بر هم كه ‎a‏ فقط ايجاد يك تصوير يا يك طرح است جيز ديكري شاهت بین نقاشی و جر فصن کشیدن آن را دارد خيلي کم است و یا شباهت آنها به صورت اتفاقي است

صفحه 161:
2- مرحله واقعکرایی اشتباهی: ** کودك عناصر نقاشي را کنار هم رسم مي کند. بدون آنکه آنها ‎an‏ منسجم و مشخصي 5 وجود می آورد. مثلا كلاه را غوض ‎aa!‏ بالاي سر بکشد به صورت معلق روي سر نشان مي دهد.

صفحه 162:
مراحل نقاشي كودكان از نظر لوكه: 3- واقعگرایی ذهنی: 7 می بیند رسم کند. آنها را چنانکه می شناسد در ا 00 ال 0 *“*كودك بر اساس تصورات ذهني خود به ترسيم |

صفحه 163:
‎oli pat‏ ی ا ‎re‏ ‏لل 2 ‏ا ا ل در ال ا ا اال ا ا ‏م0 که مي بیند مي کشد و مي تولند قوانین ‎Pec Cape CDN Pec ESI PCC POSS Eo)‏

صفحه 164:
به كت لوكه معتقد است كه كودك به ارزش مطلق أ بیا قرار دادی اشیا کاری ندارد. بلکه آنچه بیشتر توجه اورا به خود جلب ميكند معنى دار كردن و معرفى اشيا است. اين واقعكرايي در نزد كودك ‎٠‏ واقعكرايي ديدن واقعیتهاست که با چشم انجام مي شودو مراحل قبل مقدماتي برای رسیدن به اس واقعكرايي ال

صفحه 165:
1- مرحله خط خطی : ‎ered er‏ 7 ‎ere)‏ 0 ديوار . کاغذ و غیره . مرج ما

صفحه 166:
2-مرحله واقع كرابي كودكانه: 0 ‏ل‎ 0 ‏ل د‎ ce ee we

صفحه 167:
3-واقعكرايي بينايي: كودك ازيك نقطه ديد طرح اشيا را رسم هي كند و نمام اجزاي نقاشي را تلبع همين زاويه با نقطه دید می کند

45,000 تومان