صفحه 1:
صفحه 2:
graphy= writing /
صفحه 3:
جیستی قوم نگاری رت
صفحه 4:
چیستی فوم نکاری ٩٩ ©»
wg
ai 5 5 1
is - = fe TURE 1
۳ 5
فرهنگ» هسته اصلی قوم نگاری :۲77
مايق شر 7 @
۹ 5
|> قوم نكارى بر اساس bas 1
به مطالعات عمیق برای توصیفی ۱۵
می پردازد.
صفحه 5:
یکی از روش های علمی تحقیق در علوم انسانی» با درگیری فعال
محقق در میدان تحقیق.
توصیف عمیق و مطالعه افراد و مکان های خاص در شرایط طبیعی؛
میدان تحقیق قوم نگاری
فیازمند توصیف های عمیق و متنوع
به دنبال توسعه علمی و ی انتقد از گروه ها و فرهنگ هاست. (گروه
های دچار انحرافات)
در این روش مشاهده کننده مى ببند» كوش مى كند» مى برسده و
ديده ها و شنيده هاى خودش را بدون تعصب ثبت مى كند.
فلسفه كل كرابانه قوم ذكارى: كه بر اين اعتقاد است كه شناسایی
رفتار انسانی جز در قالب شناسابى زمينه كلى سيستم امكان بذير
فیست.
صفحه 6:
»” Makes visible lives of those not
normally told (Williams, 2000)
< یک توصیف از زندکی کسانی که از متن جامعه به دورند داشته باشد
© Tries to obtain insider’s view of how
a group نیت and organizes
their time (Viller, 2004)
2 كشف نحوه مدیریت و سازماندهی یک گروه با حضور در دل آن گروه
© Understands the point of view from
inside the group (McCleverty, 1997)
7 درک دیدگاه های موجود در درون گروه
To identify behavior patterns and ”
anticipate; to make the reader
understand the perspective of the
native to the culture studied
(Fetterman, 1998)
3 شناسانی الکوهای رفتاری و پیش بینی جهت آگاه سازی خواننده تحقیق.
Understand context, complexity, and @
pence of social processes (Warren,
@rv ve
۱/۷
0
صفحه 7:
۶ قوم نگاری اعترافی
< قوم نگاری فمینیست
< رمان های قوم نكاران
صفحه 8:
3انتادء
بر اساس رو ۳۹3
صفحه 9:
History of Ethnosrarhy
اصطلاح قوم نگاری درسال ۱۸۱۰ معمول شد ون
لن عنوان کررد.
تا پایان دهه ۱۹۲۰ گزرارشهای منتش شده
بر اساس نوشته ویدیچ و لایمن سسآغاز کیف
دربن خود در دانشگاه.
علم قوم شناسی به همکاری با استعمار متهم است.
دسته سوع: تحتیقات در مورد مسخپوستان امریکا
اواضى قین ۱۸ این روش بررای شناخت شیوه
در قين ۱٩ رونق كرفت.
از نیمه دوم قررن 11 رسما.
صفحه 10:
1۳75 ها of Ethnoeraphy
قوم نگاری ابتدا در انسان شناسی فرهنگی:
اوایل قرین ۲۰ و توسط انسان شناسانی مانند
مالینوفسکی» راد کلیف ببراون و مید انجام
در ده ۱۹۳۰ و۳۰٩۱ جامعه شناسان از
ديوى وميد در دانشگاه شیکاگو روش
شناختی را رای مطالعه گرروء هاى ذه
متحده تنظیم کردند.
اخیر رويكردهاى علمى به قوم تكارى بدا
انواع خرد قوم نگاری با جهت كيررى هاى ذ:
صفحه 11:
Elistory of Ethnography
** مالینوفسکی لستانی ۱۸۸۴-۱۹۴۲
*0* در جنك جهانى اول به استرالياتبعيد شد.
*2* در مورد قوم يومى استرالي تحقيقات قوم تكارانه انجام داد.
os
پدر کار میدانی
** قبل از او آمتورها(مبلفین مسیحی -استعماکران وجه
اسفاده میکردند.
* از آثارشتقض دین وجادو.
*0* كته حائز اهميت از نظر وىة
وف و اش مد یی سره ۳۳:۱۱
vile
*۹4 هر چه دیده مشود ادداشت شود چون مرور زمان سبب عادت در
*2* قوم تكارى بعنى نكارش قوم وبا ترسيم جهره اى واقعى )
225 st
قوم نکاری بهعنوان اصلی ترین روش
(Anthropology)
صفحه 12:
wh bs
به دنبال
قوم منهوم
نکاری بكرديم
هدف غلیی قوم نگاری» ایجاد شن
و جهان بينى ها و احساسات
صفحه 13:
شود به كاربرد رويكرد كدى تحقبق به منظور توصيف يديدة مورد بزوهش
این روش سعی بر ابن است که محقق lg توجه به فنون رويكود
وقابع را توصیف تبيين و دستهبندى كند (ايمانى» 1141).
(بارادايم تفسيرى: بارادايم غالسب در تحقيسق قسوم تكسارى
تفسیرگرابی مانندبدیدار شناسی این است که بداند جکونه iT
درک میکند. در ابن روش» آزمودنى ها تدفقط به سؤا لهاي
میدهند؛بلکه خود آنان در كفست وكوهابى درك خسود
کنند (یبی؛ توجمط فاضل» ۰۱۳۸۷
ارادم نقدی ۶ هدف از اجراى ابن رويكرد در تحقيق تفيير
انتقادكرابان عمل كرا هستند و روش هاى موجود شناخت بديده
ابه دنبال اصلاح مداوم در روش هايند. ابن رويكرد در بى تقد وه
علاوه بر درك جهانء به دنبال تغبير آن است؛ از ابن رو نظريهيرة
متضاد با هم مى بينند و به دنبسال رأه حلسى بسراى تعصارض ا"
2004) ) . بارادايم انتقادى بكى از بسترهاى تحفيقان قوم:
ات بر اساس بيش فرض هساى اسااسى خسوده ماتنسد]
مى كند. از قوم تكارى بر اساس بارادايم اتقادى تن
یاد میشود.
صفحه 14:
Ethnographic stages
& مراحل تحقیق قوم نکاری (ریمر۲۰۰۸۰):
صفحه 15:
ره بان - نب مطلع و موجه
صفحه 16:
SS) ۱ سس
اطلاعات در قوم نکاری ss
مونو گرافی : تک نگاری توصیفی است زرف و همه
جانبه از یک ده با یک خانواده با یک طایفه» بعنوان
مثال در تک نگاری یک ده اوضاع اجتماعی» اقتصادی»
جمعيتى و فرهنكىء نهادهاء هنجارها و بطور کلی کلیه " 6
زندگی مردم روستامورد بررسی فرار ۰۰۰ ,™
می گیرد. (اونوموریو- خی رآیاد نامه 0۱۳۷۶
پرسشنامه
7 عکاسی و فیلمبرداری
صفحه 17:
روش های جمع آوری جک
اطلاعات در قفوم نكارى
مشاهاده: یکی از اصلیترین روشهای جمع آوری داده در تحقيق
قومنگاری مشاهده! است. برای اسفاده از این روش؛ پس از نتخاب گروه یا
مؤسسة مورد پژوهش,؛ پژوهشگر بایسد تصمیم بکیرد که دربارةُ هدف مورد
بررسی چه توضیحی را به بررسی شسوندگان بدهسد و چگونه و به چه
عنوانیواردگروهمورد نظر شود.
مشاهده مشار کتی و غیرمشار کتی: 319
پنهان :این دو نوع مشاهده ناظر به این است که UT
dnl se NNT هه هس Sah A Sih as Ss
كننده مخفسی اسست (دانایی فرد و دیگران» ۱۳۸۳). بهبیانی دیگر؛ پژوهشگر
بايد تصميم بگیرد که اعضای کروه را در جریان پژوهش خود بگذارد و با ینکه
اعضای کروه از وجود آن بسیخبسر باشند. در واتع» هنکامی که مشاهده آشکار
باشد؛ در هر دو نوع مشاهدة مشسارکتی و غبر مشارکتی اعکان واکنش وجود دارد
(هسومن» ۱۳۸۵).
COLLECTION
کل ارم دی مب رش
صفحه 18:
روش های جمع آوری
اطلاعات در قفوم نكارى
OF DATA
a
METHODS
۷ مصاحبه:
عمیق : در مصاحبة عمیق؛ مصاحبه کر کهقبلا در کارگاهی آموزشی با *
اهداف پسژوهش آشسنا شده استه با تکیه بر چند موضوع کلی که
محورهای اصلی مصاحبه است؛ سعى در شكار نمودن معانى ذهنى
مصاحبه شوندكان در بزوهش دارد (احمدى و نيكبور قنواتى» .)118 *
از اين رو مصاحبه هاى عميق از اصلىترين ابزارهاى تحقيقات
قومنكارى هستند؛ ۱
ساختار يافته : مصاحبههاى ساختاريافته به طور كلى مصاحبههابى
با رسميت بالا شناخته مى شود كهمعمولاً همراه با برسش نامه و سؤالات
مشخص صسورت مسى كيسرد.
فيمه ساختاريافته: در مصاحبه هاى نيه ساختاريافته مصاحبه
گر فهرستی از سؤالات را به همراه داردء اما تا حدودی اجازه میدهد که
سوالات از مسیر خود خارج شود؛
در طول مصاحبه این هدف را مد نظر قرار دهید که اطلاعات
استخراجشده را بتوانيد تجزيه و تحلبل كنيد.
Jot اساسی در مصاحبه هاى كيفى ابن است كه مصاحبدكر
جارجوبى را تسدوين كنسد نا مصاحبهشونده ياسخهاى خود را
در قالب آن با کوکند.
قبل از هر مصاحبه شناخت کافی از روش مصاحبه و یز تقاط
ضعف و قوت هر بسک داشته باشید؛
انتخاب نوع مصاحبه و با ترکیبی از آن ها بایدبیشترینمناسبت
را با هدف پسژوهش داشته بش
در طول مصاحبه بايد به تمامى اطلاعاتى كه مىتواند به
بزوهش كمك كند توجه كنيد؛ ابن اطلاعات معمولاً شامل
اطلاعات رفتاری؛ عقاید؛ احساسات؛ میسزان دانسشء اطلاعات
حسی و نیز اطلاعات قبلی مصاحبهشونده میشود .( ,۳
(wor
صفحه 19:
مرحله تجزيه و تحليل اطلاعات
Ree ene ren ie ie
FN eT een Serre ene Pree eying
Pepe eey eee ont meeen aU ie ea tee)
و نيزتوجه دقيق به اهداف بزوهش است. ايسن مرحله از تحقيق
فرايندى تفسيرى و مفهومى است.
PTET ل CLO td Pore
ee it Betts lo
Pep ere eT TP epee yen Nhe Y
ها و توصیف اطلاعات است در ایسن مرحلسه بایسد تمامی کلمات»
لحنهاء باسخهاء عكس العمل هاء تكرارها و ديدكاه ها لحاظ شود. همجنين
Ce Oe eee are hey
99
es ee eee Pee ST TOR en cy
معنابى و نيسز بررسسى ارتباطات نظرى صورت مى كيرد. ويزكى متما!
اين تحليل محنوا واكنشسى بودن و طبيعست تعاملى محقق در
1
eee ese eter nent em e cre epee
نوع تحليل محتوا با تحليل محتواى بزوهشهاى كد آكى است.
تحليل محتواى قوم ذكارى متشكل از حركت واكنشى ميان توسعة مفهومى»
0
soul le Mel Jule
صفحه 20:
Writing a Research
Report
=
نکته ای در باب قوم نگاری : قوم نگاری
تحقیقی محلی است و محقسق بسرای جمع
آورى اطلاعات منطقة كوجكى را
بررسى مسى كنسد؛ ايسن امير موجسب
مى شودتامحققكاملابر
موضوع اشراف يابد اين مطلب باعث
ob begs Soe بر روی موضوع کاوشی
اين أمر يكى ديكر از جنبدهاى
ie
اطلاعات از به کاربردن اصطلاحاتی نظیسر
-نمونه و یا نمایندگی پرهیز می کنند
صفحه 21:
ت عنوان «نسل بعدی: قومنکاری تعلیم و تربیت در یک محله شهری » که به بررسی این مطلب که
جرا بعضى از كودكان به ويزه كودكان اقليت تا این حد در مدرسه عملکرد بدی دارنده می پردازد كه نمونه ای از مطالعات
قوم نکارانه است.
* از ماه ها مشاهده» مصاحبه و مرور اسناد» ابو دادها را با دقت تحلیل کرد و توضیحی شیوا و
تشویق کننده از مرودودى در مدرسه به عنوان يك انطباق تاريخى با فرصت تابرابر عرضه كرد.
کناب «سیاه و سفید در مدرسه: اعتماده تتش یا مدار؟» نوشته جنت وارد شوفبلد نمونه ای از تحقبق قوم نکارانه است که محقق
سال در كير ابن تحقيق بوده است.
* اين مطالعه بك بررسى دقيق از نقش نزاد و طبقه اجتماعى در يك مدرسه راهنمایی تفکیک نشده
از نظر نزادى است. «اين واقعيت هاى سیاسی محلی است که آبنده مدرسه را ge کند.»
١"
مطالعه اى قوم ذكارى درباره كروهى موسوم به جنبش بيش به سوى +٠8 هينفلر در سال
كوئيست ابالات متحده انجام داد. كروهى با تفكرات ضد بوج كرائى و مواد
زندگی در
مخدر و الكل و
* هينفلر دراين جنبش حدود 15 سال مشاركت مستقيم نمود ودر +178
برنامه موسيقى كروه شرکتو با حدود ۲۸ زن و مرد عضو گروه مصاحبه
انجام داد
صفحه 22:
مستقيم: به جاى انكا بر اطلاعات دست دوم از اطلاعاتی که از میدا
آمده است استفاده شود که از اعتبار بالایی برخوردار است.
کر بی بو ذان: به علت حضور مستقیم پژوهشگر در مناطق مورد مطالعه و ارتباط مستقیم با قوم از
تجربى نسبتا قوى برخوردار است.
عات جزئی شد 5 تحقیق قوم نگارانه اطلاعاتی را فراهم می آورد که جزئی و عمیق هست
Bie Wel ees وها فى دراط يما تق تاك كارف
داوری و تعصب دور مانده و با رعایت شرایط طبیعی اعتبار
رد این تحقیق اساسا با تمایلات انسان گرایانه انجام می شود. هدف ابن تحقيق
ت فرهنگی است که قوم آنرا تجربه و در آن زندگی می كنند) دستيابى به معناى ذهنى
ن ارتباط تحقیقاتی از طریق روابط و رعایت ویژگی های فرهنگی افراد امکان پذیر است.
صفحه 23:
محدودیت های تحقیق قوم نکا
" هزینه و زمان زیاد : جبران متقابل
7 فشار در وویکرد تحقیق: ناشی از دواصل طبیت کرانی وانعطاف
پذیری (توصیف کامل و جزئی از فرهنک - انعطاف رفتار محقق) . وظیفه
محتق ea تعدیل فشارها در جهت بهینه سازی انعکاس واقعیت
a8 تحقیق با ضعف در بایایی و تعمیم (تعمیمبذیری) حداقلی در
یافته های خویش روبروست.( آیا جامعه مورد مطالعه نمونه ای از جامعه
بزرگتر است مشخص نیست)
1
” اخلاق تحقيق: رعايت اخلاق تحقيق در این نوع پژوهش بیشتر مطرح
ال دق تلو مت Dee Biro es cig
خود و جلوگیری از ورود آن به تحقیق و رعایت حقوق مشاهده شونده ها امری
دشوار است.
قوصيف: اكر جه قوم نکاری یک تصوبر دقیق و روشنی از واقعیت فراهم می
بر این امر به معنای ضعف در ترسیم ساختار نظام
اجزای مورد مطالعه در یک ارتباط منظم به تحلیل
ار بپردازند.(با نکهداری خصیصه توصیفی تحقیق به آن جنبه
تحلیلی و انتقادی داد)
صفحه 24:
** بكوشيد كه كروه خودتان را بررسی نکنید. چراکه اگر
خيلى بهسكاركردهاى درونى يى كرو باشيدء
اعتبار خود را به عنوان پژوهشگر میدانی به خطر
میاندازید.
یادداشتهای میدانی و مصاحبهها: اعتبار سنجی
روش ایفای نقش غریبه کدام است؟ ها بر 0
کنار گذاشتن همه چار جوبهای ذهنی خود و همه چیز را ۰
به دنبال آن نباشید که یک بررسی را طوری
تاز ن و مشاهده واقعیت آنچنان که هست بدون
ازه فرضکردن و مشاهده وافعیت آنچنان که هست بدون طراحی کنید كه چیزی را اثبات و تاد کند"
دخالت هیچ ارزشی از خودش
به خاطر داشته باشید که در پژوهش های قوم نگارانه . . ۰ قومنگاران نباید
بده - بستانهایی وجود دارد. ۱ به منظور اثبات و تأیید وارد تحقیق شوند.
ace وت i زعان مساوق وا براك ری مدای ورس تعليلى
© پژوهنی قومنکارانه با هزینههای مختلف همراه است* صرف
وقت و زمان و بول
© سوابق مکتوب مطالعه قوم نگارانه را نگهداری کنید. * برای هر دو بررسی میدلنی و تحلیلی زمانی
مناسب و برابر اختصاص بسيد: تحليل فيز به ميزان
٠ حفظ سوابق مكتوب مطالعه قومتكارانه: باعت كستوش 1 بررسی میدانی زمان نیا دارد.
مسیر بررسی در خلال تحليل نهابى و ارت
توصیفی نوشتاری به سطوح: