روش تحقیق کیفی
اسلاید 1: روش تحقیق در مدیریتاصول، انواع و ابزاردکتر سید محمود زنجیرچیدانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداریدانشگاه یزد
اسلاید 2: منابع و مآخذ:روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت، رویکردی جامع؛ دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل؛ انتشارات صفار، 1383.روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع؛ دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل؛ انتشارات صفار، 1383.روش تحقیق در مدیریت، خاکی، غلامرضا، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، 1382.روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت، سلیمیان، معصومعلی؛ جمشیدی، حمدالله، انتشارات شهرآب، 1384.روش های تحقیق در مدیریت، سنجری، احمدرضا؛ انتشارات عابد، 1385.روش های تحقیق در مدیریت، سکاران، اوما، مترجمین: صائبی، محمد؛ شیرازی، محمود؛ مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، 1381.شناخت روش علمی: پایه های پژوهش در علوم رفتاری، هومن، حیدرعلی، انتشارات پارسا، 1374.روش های تحقیق در علوم انسانی، نادری، عزت الله، سیف نراقی، مریم، انتشارات بدر، 1364.
اسلاید 3: تکالیف کلاسیارائه یکی از روش های تحقیق اقدام پژوهی، مطالعه موردی(مورد پژوهی)، قوم نگاری، مفهوم سازی بنیادی، تحلیل اسناد، پیمایش، فرا تحلیلتحقیق در مورد شیوه های معتبر رفرنس دهی بین المللی (مجلات و . . . )نقد یک پایان نامه از نظر روش تحقیق
اسلاید 4: دانش و شناخت بشریمیزان یافته ها و دانش بشری در پایان قرن نوزدهم دو برابر چیزی بود که از ابتدا تا آن تاریخ به دست آمده بود.در قرن یستم هر 4 سال یکبار، این میزان دو برابر شده استدر سال 2017 هر 17 دقیقه دانش بشری دو برابر می شود.روش تحقیق در علوم مختلف، روش افزایش سطح دانش بشری است.4روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 5: روش های شناخت وآگاهی1- عرفاناز ریشه عرف به معنای شناختنوعی از آکاهی حضوری به روشی غیر از عقل و حواس طبیعی و ناشی از الهام و بصیرتپای استدلالیان چوبین بود پای چوبین سخت بی تمکین بود 5روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 6: 2-فلسفهفلسفه از واژه Philosphos و از ریشه Philos (دوست و دوستدار) و Sophia (دانایی، حکمت و فرزانگی) گرفته شده است.نوعی آگاهی از جهان بدون شهود و با استفاده از عقل محض اما بدون تجربه و حسفلسفه در مقابل علم به معنای آگاهی تجربی مطرح می شوداشاره به اینکه آدمی در نهایت دشوارترین مسائل خود را حل خواهد کرد برای یک فیلسوف آگاه مایه تسلی خاطر کوچکی بیش نیست، زیرا نگرانی اصلی او این است که فلسفه هرگز چنان بردی ندارد که مسأله اصیلی را حل کند. (شلیک)6روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریتروش های شناخت وآگاهی
اسلاید 7: روش های شناخت و اگاهی3- علمواژه علم از لفظ لاتین Scientia گرفته شده است.دو معنی برای علم متصور است:الف) دانستن در برابر ندانستن و جهل (تمام دانستنیها) Knowledgeب) دانستنیهایی که با استفاده از تجربه مستقیم و حواس طبیعی به دست آمده باشد. Science منظور ما در ادامه از علم، مفهوم دوم علم است.7روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 8: علم علم عبارت از معلوماتی است که به وسیله اصول و قوانین به هم مربوط شده و معنی پیدا می کند یامعلوماتی که از راه و روش علمی سازمان یافته و با هم مربوط شده است.علم پیکره ای از واقعیت است که پدیده های مورد مشاهده را تشریح می کند.علم فرایند تفحص و جستجو درباره ی هر پدیده، به منظور پیشرفت و بهبود زندگی است.8روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 9: شناخت علمی شناختی به دست آمده با استفاده از شیوه های علمی به وسیله تجربه و حواس طبیعی و فاقد عقاید شخصی و سلیقه و الگوهای ذهنی فردی محقق شناخت علمی از دو راه اصلی به دست می آید:استقراء (Induction)قیاس (Deduction)9روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 10: شناختاستقراء:استدلال از جزء به کل یا قضاوت کلی بر اساس مشاهدات جزئی محققمدیر شماره 1 سازمان الف، دارای سبک دموکراتیک است.مدیر شماره 2 سازمان الف، دارای سبک دموکراتیک است.مدیر شماره 3 سازمان الف، دارای سبک دموکراتیک است.تمامی مدیران سازمان الف دارای سبک دموکراتیک هستند. شرایط مجاز کننده این استدلال:1- تعداد گزاره های مشاهدات باید زیاد باشد.2- مشاهدات باید تحت شرایط متنوعی تکرار شوند و 3- هیچ یک از گزاره های مشاهداتی نباید با قانون جهان شمول به دست آمده تضاد داشته باشند.10روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 11: شناختقیاس: استدلال از کل به جزء، استفاده از شناخت کلی برای قضاوت در مورد پدیده های جزئیسبک اداره واحدهای تحقیق و توسعه مشارکتی است.واحدی که علی در آن کار می کند، تحقیق و توسعه است.سبک اداره واحدی که علی در آن کار می کند، مشارکتی است.11روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 12: طبقه بندی علمطبقه بندی های متعددی برای علم وجود دارد:1- ارسطو:فلسفه نظری (فلسفه طبیعی، فلسفه ریاضی و فلسفه مابعد الطبیعه)فلسفه عملی (اخلاق، تدبیرمنزل،کشورداری)2- دیویی:کلیات، فلسفه، دین و مذهب، علوم اجتماعی، زبان شناسی، علوم مطلق (مانند فیزیک و شیمی و پزشکی)، علوم عملی، هنرهای زیبا، ادبیات، تاریخ و جغرافیا.12روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 13: فلسفه علمفلسفه علم به نظر اغلب فلاسفه و علما ” علم شناسي يا شناخت علمي علم“ است.معرفت هايي چون فلسفه تاريخ ، فلسفه علم ، فلسفه هنر، فلسفه اخلاق درهمين زمينه شكل گرفته اند.در فلسفه علم به سوالات زیر پاسخ داده می شود:چه ویژگی هایی تحقیق علمی را از سایر انواع تحقیق متمایز می سازد؟دانشمندان در مطالعه و بررسی طبیعت چه روش هایی را باید اتخاذ کنند؟برای اینکه یک تبیین علمی صحیح باشد چه شرایطی باید احراز شود؟13موضوع مورد بررسیرشتهمرتبهواقعیت ها (پدیده ها)---0تبیین و پیش بینی رفتار واقعیت هاعلم1تحلیل روش ها و منطق تبیین علمیفلسفه علم2روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 14: فلسفه علمروابط در علم فيزيك اكثرا به صورت قانون، مدل و فرضيه بيان مي شوند. در فلسفه فيزيك خود فيزيك به عنوان واقعيتي خارجي بررسي مي شود. روابط بين قوانين، چگونگي تبيين آنها و مسير تحولات علم فيزيك بحث هاي اساسي فلسفه فيزيك هستند.علم تاريخ، علم به حوادث گذشته و نقد و تحليل علمي حوادث است . فلسفه تاريخ ماهيت علم تاريخ را كنكاش مي كند. آيا علم تاريخ را مي توان در قلمرو علم جديد وارد كرد؟آيا مي توان در مسير توسعه علم تاريخ پيش بيني نمود؟ آيا قوانين تاريخي را مي توان تبيين كرد؟ چه تشابهي بين پديده هاي فيزيكي و تاريخ وجود دارد؟ چه ارتباطي بين علم تاريخ و هنر وجود دارد؟14روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 15: فلسفه علمملاحظه مي كنيد كه فلسفه علم در شاخه هاي مختلف خود ارتباط روشني با فلسفه متافيزيك ندارد. فلسفه علم به علم نزديكتر است.پس فلسفه علم نگرشي به علم شناسي است . درفلسفه علم ، كليت علم ، روشهاي حصول ، چگونگي قانون گذاري ها ، روابط بين شاخه هاي مختلف علم ، مسيرهاي توسعه علم و...... مورد بررسي قرار مي گيرد. 15روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 16: مشخصات (معیارهای) علم1- تحقیق پذیری2- ابطال پذیریقوانین علمی در شرایط خاصی صادق هستند و تحت شرایطی نیز باطل می شوند. یعنی نسبت به شرایط بی تفاوت نیستند. کارل ریموند پوپر که خود مطرح کننده ملاک ابطال پذیری بود بیان می دارد:1- اگر به دنبال یافتن دلیل و تأییدی برای صحت یک نظریه باشیم، تقریبا برای تمام نظریه ها می توان چنین تأییدی را پیدا کرد.2- تأییدی را باید به حساب آورد که نتیجه پیشگویی های مخاطره آمیز بوده باشد.3- هر نظریه علمی خوب حالت یک منع دارد و به وقوع پیوستن برخی ازچیزها را ممنوع می سازد، هر نظریه ای که بیشتر ممانعت داشته باشد، بهتر است.4- هر نظریه که با هیچ پیشامد قابل تصوری نتواند مردود شود، غیرعلمی است.16روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 17: پژوهش و پژوهش علمیتحقیق عبارت از مجموعه اقداماتی است که به کمک مشاهدات در جهان ظاهری برای کشف قسمتی از مشخصات آن انجام می شود.نوعی مطالعه و بررسی علمی دقیق، متکی بر داده ها و اطلاعات نظام مند و سازماندهی شده در مورد مشکلی خاص که هدفش یافتن پاسخ برای آن مشکل است.بررسی نظام یافته، کنترل شده، تجربی وانتقادی در مورد پدیده ها که روابط اجتمالی بین این پدیده هاهب وسیله نظریه ها و فرضیه هد ایت می شوند (کرلینجر، 1374)مجموعه فعالیت های منطقی، منظم، نظام مند و هدف گرا که در پی پاسخگویی به یک سؤال یا حل یک مسئله است.17روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 18: پژوهش و پژوهش علمیجان بست: پژوهش علمی عبارتست از تجزیه و تحلیل دقیق، سیستماتیک و عینی در مورد یک پدیده نامعین به منظور شناسایی آن در جهت افزایش دانش و آگاهی بشرکرلینجر: مطالعه ی منظم، کنترل شده، تجربی و انتقادی یک یا چند قضیه ی فرضی درباره ی روابط احتمالی میان پدیده های طبیعیآغاز پژوهش را قرن 17 با تحقیقات گالیله بر روی تلسکوپ، ناپیر بر روی لگاریتم، بریگز بر روی عدد نویسی اعشاری و نیوتن بر روی قانون عمومی جاذبه می دانند. اما شاید تمدن طلایی اسلامی ایرانی نشان خوبی از آغاز پژوهش در شرق باشد.18روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 19: پژوهش و پژوهش علمیشاید بتوان اصلی ترین تمایز تحقیق و تحقیق علمی را در نظام مند و هدایت شده بودن آن دانست. پژوهش علمی بر حدس و گمان و ابهام مبتنی نیست بلکه هدفمند و دقیق است. شیوه درست و منطقی و گام به گام و نظام مند، دیگران را نیز قادر می سازد تا فرایند تحقیق علمی را در شرایطی مشابه تکرار کنند و به نتایجی مشابه برسند. تحقیق علمی بیش از ذهنی بودن، عینی است.19روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 20: ویژگی های پژوهش علمیهدفمندیدقت عمل و قابلیت اعتمادآزمون پذیریتکرار پذیریعینی بودنتعمیم پذیریمحدودگرایی20روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
اسلاید 21: ویژگی های پژوهش علمی1- هدفمندی: هر تحقیق دارای هدف مشخص و خوب تعریف شده است که مسیر تحقیق را روشن می سازد. به عنوان مثال:بررسی علل ناکارآمدی شیوه پرداخت در انگیزش کارکنان2- دقت عمل و قابلیت اعتماد: تعداد کافی نمونه مورد بررسی و گویا بودن آن، سطح اطمینان و خطای مناسب تحقیق و در جهت مقابل آن طول فاصله اطمینان، ابزار روا و پایای تحقیق21روش تحقیق پیشرفته دانشگاه یزد دانشکده مدیریت
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.