صفحه 1:
بنام خداوند بخشنده مهربان
صفحه 2:
روش بحث گروهی
اساس, اعتقاد بر اين است که در این روش
معلم يا کتاب نقش کمتری داشته و به دلیل انکه
فراگیران به طور مستقیم درگیر بحث هستند
یادگیری آنها | نیز توام با درک و فهم است.در
روش بحث كروهى, تاکید بر یادگیری دانش
آموزان است نه بر تدریس معلم, و از اين رو
معلم نقش راهنما و تسهیل کننده جریان آموزش
را بر عهده دارد. تجربه نشان داده است که در
اين روش دانش آموزان به تدریج فعال می
شوند و به آموزش در گروه عادت مى كنند.
صفحه 3:
درگیری دانش آموز با مطالب آموزشی, سبب
تقویت حس کنجکاوی و رغبت بیشتر او به ادامه
بحث و بررسی دقیق تر موضوع درسی می شود.
(واحد تدوین کتب حوزه علمیه, 1 ص. .52(
درروش بحث گروهی به دلیل انگیزش درونی
فراگیران, کسب دانش و یادگیری مطالب, پاداش
Lito ays coer late برای یادگیری
مطالب تازه تحریک می نما ید
كفتكوها و بحث هاى كلاسى را مى توان به صورت
هاى گوناگونی سازمان داد. در برخی از موارد, كه
یک پاسخ واحد برای یک سئوال وجود دارد,
صفحه 4:
در بسیاری از مسائل ریاضی, جایی برای بحث وجود
ندارد, اما مسائلی وجود دارند که ذهنی و مورد
اختلاف بوده و هنوز یا هيج پاسخی برای آنها نداشته 9
یا پاسخهای متعددی وجود دارد که هرگروهی از افراد
مدافع یک یا برخی از آنها هستند. به عنوان مثال
دلایل انقلاب مشروطیت چه بود؟ برای اين سئوال
می توان پاسخهای گوناگونی ارائه داد. مقولاتی از
اين نوع, مقدمه ای برای بحث های کلاسی است.
معلمان در تدريس علوم انسانى بيش از ساير علوم
با اين كونه سئوالات مواجه هستند و به همین جهت,
مباحث حوزه های مختلف اين علم را می توان در
جریان بحثها و گفتگوهای کلاسی تدریس نمود.
صفحه 5:
جانسون وجانسون ( 1999 ( بر اين باور هستند که
به بحث گذاشتن سئوالاتی که پاسخ واحدی ندارند هم
باعث افزایش دانش فرد در آن مورد معین می شود
و هم فهم عمیق تر و همه جانبه تری از موضوع را به
همراه دارد.(لطف آبادی ,4 ص.297)
گفتگوهای کلاسی معمولا دو شکل دارد: یکی
گفتگوی بین تمام اعضای کلاس که همه شاگردان در
آن شرکت می کنند و معلم نقش واسطه را دارد و
سعی می کند با ارائه اطلاعات لازم در مورد یک |
موضوع معين, شاكردان را برانكّيزد تا با استفاده از 1
صفحه 6:
نظر خود را در باره آن موضوع ارائه کنند و برای
یافتن پاسخ بهتر به جستجو بپردازند. شکل دیگر از
بحث های کلاسی, گفتگو در گروههای کوچک است
که معمولا 4 تا 6 نفر از شاگردان یک گروه کاری
مستقل از معلم را تشکیل می دهند و در مورد
موضوع معین به کار و بحث می پردازند و DS WW
و گفتگوهای خود را به کلاس ارائه می دهند.
بحثهای گروهی جهت دوره دبستان و کودکان
خردسال مناسب به نظر نمی رسد اما هر جه سن
وسال و تجربه شاگردان بیشتر باشد, نتایج بهتری از
اين بحث ها حاصل می گردد.
صفحه 7:
در هر گروه باید فردی که از توانایی بیشتری برخوردار
است, به عنوان سرگروه برگزیده شود, اين فرد در
عين حال باید مورد قبول تمام اعضا گروه باشد. در
این طریق می توان موضوع درسی را به بخشهای
مختلف تقسیم نموده و هر موضوع را به گروهي خاص
سپرد و پس از پایان کار از آنان خواست تا نتایج
بررسی و بگوهای خود را به کلاس ارائه دهند. فردی
که مسئول هر گروه است باید مراقب باشد که اعضای
گروه از موضوع بحث خارج نشوند وهمه در کار و
گفتگو مشارکت نمایند. فردی به عنوان دبیر گروه, از
گفته ها یادداشت برداری نموده و نتایج بحث های گروه
را جمع بندی و جهت ارائه آماده نماید.
صفحه 8:
تحفیقات نشان می دهد که بحث گروهی در
گروههای کوچک, اگر به درستی سازمان دهی
شود. نتایج بهتری از روشهای : تدریس سنتی به
بار می آورد. همچنین اگر شاگردان را ترغیب
eee عل که هر
رد متعلق به یک يا دو نفر از اعضای گروه
السك ارانه کته تتای بهتری از کار جاضل
می شود. .(لطف آبادی,1384, ص.298)
شیوه بحث گروهي در دو مورد کاربرد دارد:
(خورشيدي,1380,.ص. 193)
صفحه 9:
الف. موقعی که معلم می خواهد مفهوم جدیدی را
به فراگیران بیاموزاند و انتظار دارد که همه آنها
مفهوم را به شکل واحد در يابند, در اين صورت
معلم سعی می کند که بحث را به جهتی بکشاند
که شکل صحیح مفهوم از آن نتیجه گیری شود.
ب. هدف معلم این است که ذهن دانش آموزان را
به تکاپو و جستجو وا دارد. در این صورت معلم
مساله ای را عنوان می کند که راه حل مشخص
ندارد و دانش اموزان می توانند چند راه حل
مناسب براي حل أن ييشنهاد كنند.
صفحه 10:
در عين حال معتقدند اگر مدرسی این روش
را به عنوان بهترین روش تدریس خود
برگزیند ممکن است با کاستیهایی چون عدم
برنامه ریزی مناسب, اجرای غلط و عدم
پیشرفت کافی در کار مواجه گردد, و در
صورتی که چنین مدرسی بتواند کاستیهای
| ذکر شده را رفع نماید, اين روش روشي
! موثر و مناسب خواهد بود.
(امیری,1383,ص.199)
صفحه 11:
مراحل آموزشی يا روش بحث گروهی:
1. انتخاب موضوع بحث 2. یافتن زمینه
مشترک برای بحث
3 بیان هدفهای آموزشی و محدوده زمانی
4 ترتیب نشستن افراد در جلسه بحث گروهی: : بر
خلاف روش سخنرانی که در آن معلم در مقابل
افراد کلاس قرار می گیرد, در بحث گروهی اعضا
\ گروه بايد به شكل دايره در كنار هم بنشينند و
۱ معلم نیز مانند یکی از اعضا در جایی از اين دایره
قرار گیرد, نه به دور از آنها یا در مقابل
آنها(سیف,1384,ص.394)
صفحه 12:
5 هدایت جریان بحث
در جلسه بحث كروهى بايد فردى به عنوان رهبر يا
اداره كننده كروه, هدايت بحث ها را در كروه به عهده
كيرد كه اين فرد مى تواند معلم, يى فرد مطلع يا يكى
از دانش اموزان قوى باشد. فردى به عنوان منشى يا
معاون رهبر گروه انتخاب می گردد که وظیفه نوبت
دهی به افراد, نوشتن سئوالها روی تخته و به کار بردن
وسایلی مانند نقشه, چارت و یادداشت مطالب را بر
عهده دارد. در كنار رهبر كروه , دانش آموزان قرار”
دارندكه شرکت کنندگان اصلی گروه تلقی گردیده و به
صورت فعال در بحث ها شرکت می نمایند.
صفحه 13:
علاوه بر رهبر گروه و دانش آموزان. گاهی
اوقات فردی به عنوان فرد مطلع به جلسات
بحث دعوت می گردد وفردی به عنوان ناظر
يا ارزیاب که در wb از گروه و در عین حال
مسلط بر بحث های گروه قرار دارد, بحث ها
را یادداشت نموده و در صورتی که رهبر
كروه از او نظر بخواهد, نظريه اعلام می
نمايد. درواقع مباحثه شامل سئوالهاء ياسخ ها
و تفسيرهاى ارائه شده به وسيله معلم و
شاگردان است.
صفحه 14:
در تعریف دیگر .
روش بحث گروهی .روش بحث گروهی گفتگویی
است سنجيده و منظم دربارة موضوعی aS pols
مورد علاقه مشترک شرکتکنندگان در بحث است.
روش بحث گروهی برای کلاسهایی قابل اجرا است
که جمعیتی بین ۶ تا ۲۰ نفر داشته باشند. در صورت
بالا بودن جمعیت کلاس, باید آنها را به گروههای
کوچکتر تقسیم نمود یا از روشهای دیگر استفاده
کرد. در این روش, معمولاً معلم موضوع يا مسأله
خاصی را مطرح میکند و شاگردان درباره آن به
مطالعه, انديشه, بحث و اظهارنظر میپردازند و
نتيجه میگیرند؛
صفحه 15:
بنابرا
براین - بر خلاف روش سخنرانی -
اين روش , oe فعالیت های 0
| عسؤووليت یر را به عهده دعس رق
انان در ضمن مباحثه, از انديشه يرند.
| تكرش هاي خود با ذكر دلايل متكىئ بر
8 سقایق. جقاهم و اصول, غلمي دطاع
صفحه 16:
در اجرای صحیح بحث گروهي, شاگردان باید
توانایی سازماندهی عقاید و دیدگاههای خود,
انتقادات دیگران - چه درست و چه نادرست -
و ارزیابی نظرهای مختلف را در ضمن بحث
داشته باشند؛ به عبارت دیگر. , روش بحث
گروهی روشی است که به شاگردان فرصت
میدهد تا نظرها, عقاید و تجربیات خود را با
دیگران در میان بگذارند و اندیشههای خود را
صفحه 17:
۱ <. en
ش تدریس بحث گروهی ‘alla.
روش ندر 8
ش تدریس سنتی
سایت org Vista.
باتشک .
