صفحه 1:

صفحه 2:
تعریف آموزش تلفیقی آن نوع آموزشی است که دانش آموزان با استفلاه از چند موضوع درسی اطلاعات متنوع. مختلف وگستردهای را درباره ی یک موضوع مشخص یاجنبههای خاصی از محیط خود به دست میاًورند. راحتتر عنوان کنم یعنی یک موضوع را از ابعاا مختلف تعریف کنیم تا دانش آموزان را زودتر و عمیقتر یاد بگیرد. چرا که دانش آموزان تفاوتجای فردی زیاای با هم دارند یکی زودتر یلا میگیرد و دیگر نیاز به توضیح بیشتر دارد. یکی مفاهیم ریاضی را زودتر بلا میگیرد دیگری مفاهیم خوانداری و نوشتاری ‏ از جنبججاى فيزيكى. شیمیایی بحداشتی رياضى. اجتماعی میتواند بررسی و یاد « هوا » عنوان مثال موضوع

صفحه 3:
روش تدربس تلفیقی این روش تدریس . یکی از رایچ ترین روش آموزش در تمام سفوح ابتدایی .متوسطه و دانشگاه است که معمولا ترکیبی از روش سخنرانی .بحث گروهی و مخالعات فردی است .به همین دلیل عده ای آن را یک روش تدریس مستقل نمی دانند .از طرفی .برخی به اليل اينكه معلم در ارئه درس وتحقق اهداف آموزشی از بیان شفاهی .توضیح و تحلیل استفاده می کندبه آن روش توضیحی افلاق می کنند .معلمان با توجه به موقعیت ,ترکیبی از روش های ذکرشده را انتخاب se

صفحه 4:
مراحل روش تدريس تلفیقی ‎-١‏ درس ها يا كتب مختلف را به دقت مطالعه كنيد. كن كاه مشخص نماييد جه موضوعاتى را مى توان با رویکرد تلفیقی تدریس كردموضوعاتى را انتخاب كنيد كه از نقر زمان تدريس نزدیک به هم باشند . ‏۲- موضوعات انتخاب شده را مطالعه نمایید . ‎٩‏ ۲ نوی هر ذرس را مشخص کنید. ‏ان از بچه ها چه انتظاراتی دارید . ‎ ‏۵- فعالیت هایی را مشخص نمایید که موضوعات انتخاب شده را پوشش دهد .یعنی تکالیف یا فعالیت های را ت کنهد که دلاش [موزان با لجام آنعا مفاهیم مشخص فده ۳ ۱۳ از طريق انجام اين فعاليت يا تكليف به يلا كيرى عمیق برسند ‎

صفحه 5:
پس مراحل آموزش تلفیقی اینگونه است: * انتخاب اطلاعات جدید با توجه به تجارب فراگیران * توضیح و تشریح مطالب جدید ‎i‏ رش و پاسخ و بست فروهی ازاد يس ارت ‎eae‏ ورا واراك را ‎ss ‏ای‎

صفحه 6:
محاسن و معایب روش تلفیقی محاسن سچولت اجرا کاربرد در دروس مختلف اجرا در کلاسجای پر جمعیت ترکیب چند روش میزان مشارکت فراگیران انعطاف پذیری با توجه به شرایط مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اسان معایب بيشتر به یلاسپارس و یلاآوری ختم میشود معلم تسلط بر کلاس ندارد چون در حال صحبت کردن است. اغلب از انتقال مستقیم و شفاهی استفلاه میشود

صفحه 7:
اهمیت این روش تدریس * همان گونه که معرمحمدی در دانشنامة؛ ایرانی برنامهً درسی ذکر می کند؛ شاید تزریق ویژگی چابکی. چالاکی و پوبایی در برنامهً درسی مدرسه ای و ایجلا توان واکنش سریع و پاسخگوئی به مسائل روز را بتوان جزء مجم ترین امتیازات یا توجیمات روی آوردن به رویکرد تلفیق در برنامه درسی دانست. این توجیه دارای آنچنان اهمیتی است که در آن حیات و مرگ نظام آموزشی را می توان یافت

صفحه 8:
انواع تلفيق به طوركلى عبار تند از تلفيق مهارت محور در اين نوع از تلفيق. هدف آموزشدر مواد درسى مختلف. تقويت مهارت هاى فرايندى از قبيل: تحليل كردن. تفکر انتقادی, ارتباط بر قرار كران. استدلال كران؛ نوشتن. سؤال كردن و...است. Jone lime coal ,قصد براین است که بین چند مااه درسی ( بطور مثال: زبان آموزی.قران. علوم تجربی: ریاضی وهنرو...) ویا همان حوزه ی محتوایی پیوند شکل گیرد.

صفحه 9:
ويزكى هاى اين روش تدريس * برنامه ى تلفيقى نه تنها مورد يسنذ وعلاقة یلاگیرنده است. بلکه موجب نشاط وهيجان ياااهنده ها يعنى معلمان است. * برنامه ی آموزش تلفیقی به معلمان اجازه می دهد به آینده ی دانش آموزان توجه بيشترى داشته باشند * ومتناسب با نیازهای آتیهٌ آنان به تجیه وتولید برنامه های درسی بپردازند. * این برنامه به دانش آموزان اجازه می دهد که نسبت به مسائل یادگیری خود دقیق باشند و کنترل امر یلاگیری خود را بدست گيرند.

صفحه 10:
ويركى هاى اين روش تدريس * تلفيق علوم و متناسب ساختن آن هابا توانايى و علايق دانش آموزان موجب تحقق يااكيرى معناذار در برنامه هاى درسى مى شود در برنامه هاى درسى كه ذر آن ها موضوعات با يكديكر تلفيق. مى شوند.

صفحه 11:
‎a Ay sud 1‏ اين روش نوين وكار آمد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏يعنى روش تدریس تلفیقی می تواند محتوای کتاب ها را با یک دیگر مرتبط كند و در جعت یک هدف مشخص حرکت کند. ‏به نوعی می توان گفت به ذهن دانش آموز انسجام می بخشد و مطالب گوناگون را با تأکیدات متنوع در ذهن او نعلاینه می سازد. ‏به طور نمونه وقتی یک دانش آموز پنجم ابتدایی یاد می گیرد چغور هنر. اجتماعی وفارسی را به روشی حدقمند با یک دیگر تلفیق نماید ‏ویک موضوع را از راه های گوناگوناگون بیاموزد در واقع چندین پله را باایک دیگر صعود می کند.

صفحه 12:
بنابراين در اين رو ش: ترکیب محتوای دروس مختلف پایه های گوناگون با یکدیگر که دارای هدف مشترکی می باشند: - لقدق در دروس جندين يانه با يك ديكر ۴ تلفیق کردن در دروس یکی از پایه ها به نظر می آید این شیوه ها می تواند دروس مختلف را به یک دیگر پیوند داده و به آن ها معنا دهد. و ایجاد سوال در ذهن دانش آموز برای یافتن هدف نمایی. و اما بدون این روش او نکات متنوعی را ذیل دروس گوناگون در مقاطع مختلف می آموزد. بی آنکه بتواند ‎ABB‏ وصلی بین آنان ایجاد کند.

صفحه 13:
برای مثال فرض کنید: یک موضوع تحت عنوان "محیط زیست " نه تنا به طور مقجومی در درس علوم از لحاظ اابیاتی ونگارشی در درس فارسی وانشا از لحاظ تصویرسازی در درس نقاشی به چالش کشیده شود. یعنی دانش آموز چندین وچند بار با یک موضوع به اشکال مختلف مواجه شود.

صفحه 14:
مزیت های روش تدریس تلفیقی به نسبت دیگر روشجا * تلفیق موضوعات درسی امکان لازم را برای برخورد کنجکاوانه و پرسشگر دانش آموزان فراهم می کند. * آنما می توانند فارغ از محدودیت های موجود. به جای آنکه موضوعات را به طور مجزّا از یکدیگر مطالعه کنند. به مالعهٌ همه جانبه و یکپارچه محيط پیرامون خود بپردازند واین روند علاوه بر پیشرفت تحصیلی,علاقه دانش آموزان به درس و مسائل تربیتی را تقویت می کند * استفاده از برنامه های درسی تلفیقی به معلّمان امکان می دهد تا موضوعات درسی را با مسائل روزمره زندكى بياميزند. از اين طريق آن ها مطالعه موضوعات درسی را امری بیعوده تلقّی نمی جه را مى آموزند. در عرص عمل وزندگی خود نیز به کار گیرند. کنند بلکه قاارند

صفحه 15:
* روی آوردن به آموزش تلفیقی یک ضرورت در امر آموزش محسوب می شود. اين شيوهُ تدریس نوپاست وهنوز در نظام آموزشی همه كير نشده است. شوه تدریس سنتی متحجر وقدیمی شده است و کارایی گذشته خود را ندارد. سولد رسانه ای در آموزش تکنولوژی هنوز به حد قابل قبولی نرسیده است. از جانبی هم سند تحول آموزش وپروش دستیابی به فناوری در آموزش را جزو اصول (شلی خود می داند همه نیازها تنجا در قالب گفتار ذکر شده اند اما هنوز عملی نشده اند.

صفحه 16:
منابع: تا نور مكز اندانت مرجع ترورج علوم انسائى ‎arzeshyabikeify.blogfa.com :c5i,‏

39,000 تومان