صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
سمل طالب ۱) تعاریف گروه تیم و اصول ومبانی حاکم بر آن #مبانی, کلیات (گیوه) انواع گروه ها و طبقه بندی آنها تعارض در گروه #مبانی, کلیات و اصول کار تیمی ۲) تصمیم گیری گروهی ۳) روش هاء تکنیک ها و ابزارهای حل مس

صفحه 4:

صفحه 5:
وو ۲ , مور میم #کارگروهی برآورده کننده اهداف سازمان می باشد. #امروزه یکی از رموز موفقیت سازمان های برتر‌توجه به کار گروهی در ميان كاركنان لست. #با وجود تمام فوايد و مزایای وجود گروه ها و تیم ها در سازمان . فرایند تصمیم گیری در گروه ها بسیار دشوار است. صرف گرد هم آمدن عده ای و تلاش برای رسیدن به هدفی. ضامن موفقیت آنها نمی باشد.

صفحه 6:
تعاریف گروه. تیم و اصول ومبانی حاکم بر ان

صفحه 7:
2 لعرلعب زر و۵ © تعاریف متعددی توسط جامعه شناسان برای گروه ارائه شده است که هیچ یک تضادی با هم ندارند. از جمله : گروه تعدادی از افراد انسانی است که براساس یک روابط متقابل و احساس همبتتگیبابکدیگرهمکاری-ر همیاری دارند. 055° اجتماعی که صورت کامل آٌن جامعه است » واحد اجتماعی است که مركب از دو تن يا عده بیشتری انسان که بر اثر کنش های متقابل اجتماعی به یکدیگر پیوند خورده اند.

صفحه 8:
۰ لعرلت ‎oJ‏ ‏©تعراد اشخاصی که روابطشان بر اساس یک رشته نقش ها و پایگاه های پیوسته استوار شده باشد. اعتقادات و ارزش های مشترکی داشته باشند, به حد کفایت از ارزش های مشترک و مشابه و نیز رولبطشان با یکدیگر آگاهی داشته باشند . گروه اجتماعی عبارت است ازتعداد معدودی از افرلد که برای مدتی تقرب طولانی با یکدیگر ارتباط دارند وبین آنها نوعی ارتباط روبروی زجود درد و این ارتباط مستقیم و بدون واسطه افراد دیگراست.

صفحه 9:
Aan ub ‏وح سرك مام‎ ‏#تعداد اعضاى كروه محدود است.‎ ‏مجموعه افرادى كه در كنار هم‎ © ‏هستند بايد با هم مراوده داشته باشند.‎ #افراد بايد داراى هدف مشتركى باشند. © براى رسيدن به مقصد مشترك با هم همكارى داشته باشند.

صفحه 10:
ضوابط و مقررات #هدف #نام و نشان. ©تشكيل جلسات بحث و كفتكو #ملاك و معيارهاى كروهى be LenS Abs همبستگی گروهی #ساخت سازمانى كروه © روابط افراد ٠ ۰ تصمیم گیری رهبری

صفحه 11:
<< ‎Fur‏ واه ایکلو روه سرعت بخشیدن به کار افزایش عملکرد کارمندان ایجاد اعتماد وارتباط ‎oe pyle‏ از دیگران کاهش استرس ‎age‏ بردن از دیگران ‎

صفحه 12:
J ‏ام ای گل ومع رده‎ ‏با زخورد( بازخوردهای مشخص تر دقیق تره بیشتر و‎ ‏بازخوردهای مثبت با توسعه گروه)‎ #سبک های رهبری ( رفتایهای رهبری فعال. تهاجمی,دستوری, ساختاريافته و کارمحور در اوایل شکل گیری گروه و رفتار رهبری حمایتی. مردم سالار غیرمتمرکز و مشارکتی در مراحل بعدی چرخه حیات گروه)

صفحه 13:
9 وه ىكارى ‎i‏ ۲ oD ‏راهنما‎ ‏اعضای عادی‎

صفحه 14:
۳ ۰ لرار ماس اخصیای روه ۵ #هرچه تعداد اعضاء گروه بیشتر باشد. مشارکت افراد در گفتگوها نامتعادل تر خواهد بود. #بهره جویی از خلاقیت افراد در گروه های ۷ نفره .حداکثر ودر گروه های بیش از ۱۰ نفر حداقل است. میزان خطا با افزايش تعداد افراد گروه . کاهش می یابد. هزینه های سازمان در گروه های بیش از ۷ نفر افزايش مى يابد. #مشکلات گروه های زوج بیشتر از گروه های فرد است . lS

صفحه 15:
4 ۵ لعراذ ماسب اعضاى لروه 1 اگر اتفاق نظر با اجفاع ری ,| 6 - ‎Le‏ | لل 2 یه ‎ee eal ALS yee‏ 3 و نم انتاة ۲"بهترین تعداد 5 تا 7 نفر می اجماع_مهم باشد: باشد.

صفحه 16:
يحت ۱ للك ارود هماهنگ کننده secarem2012 blosfa com 0 لا ايده يرداز ‎Ol‏ منتقد 0 رابط خارجى ل مجرى تصميمات و بازرس

صفحه 17:
‎Se /‏ وه ‏8 گروه ثربخش كروهى است كه سطوح عالى عملكرد كارى و حفظ و نكهدارى نيروى انسانى را طى زمان كسب كند. ‏#از جنبه عملكرد كارى © رسيدن به هدف هاى عملكردى در كوتاهترين زمان ممكن با نتايج كارى عالى ‏از جنبه حفظ و نگهداری نیروی انسانی ص اعضاى آن به اندازه كافى از كارها و روابط میان فردی خود رضایت داشته و به طور مستمر با یکدیگر حوب کار ‏2 هرچه ورودی گروه بهتر باشد احتمالا اثربخشی گروه بیشتر خواهد بود. ورودی گروه شامل : محیط سازمانی . ماهیت کار . ویژگی های اعضاء . اندازه گروه

صفحه 18:
2 گروه حاکم گروه تخصصی گروه گرداننده گروه کار گروه پروژه انواع شوراها #گروه های رسمی ‎ge ee) Se‏ | ا 6د ‎i .‏ ۱ _ گروه دوستی گروه های غیرر: ۲ گروه ذینفع ‏۴ گروه مرجع

صفحه 19:
ae ee جه گروه تر باشد: "رهبری آن منظم تر ۲" رعایت آیین نامه ها و مقررات دقیق تر گزارش افرادالزامی آمیزان پیشرفت کار مشخص تر "و كسب نتايج مورد انتظار به طور مرتب و منظم ( در هر دو نوع گروه رهبر باید نتیجه گرا باشد.)

صفحه 20:
Ge ne ‏بحسب نوع‎ ‏#كاركردها‎ #مراحل توسعه

صفحه 21:

صفحه 22:
‎“ids up‏ ی ‎ ‏زمانی می توانید پیشرفت بیشتر در کارها داشته باشید که بدانید چگونه از همکارانتان ‏برای گرفتن اطلاعات استفاده کنید و به اتفاق هم برای رسیدن به هدف مشترک تلاش کنید. ‏# جرا مدیرانباید گروه هارا خدی یکره ‎aN ‎x ‎a ‏منابع حل مسئله را برای فرد و سازمان افزایش می دهند به پرورش خلاقیت و نوآوری کمک می کنند ‏گروه ها گاهی تصمیمات بهتری از افراد می گيرند. ‏به جبران آثار منفی افزایش اندازه سازمان کمک کنند ‏هم در داخل سازمان و در خارج از سازمان پدیده هایی طبیعی هستند گروه ها هم برای افراد و هم برای سازمان مزایا ومنافعی دارند.

صفحه 23:
‎“ids up‏ ۶ وى ‏#مزایا و فوائد کار گروهی برای سازمان ‏*مزایا و فوائد کار گروهی برای افراد

صفحه 24:
‎bs 6‏ حورت 0 و وه ‏مزايا: © معايب: ‎Sp te Ob ‏تحت فشار قراز‎ .١ ake ‏برخورداری گروه از‎ ١ ‏اطلاعاتى بيشتر قبول نظر اكثريت‎ ‏.0 بيشنهاد هاى بيشتر براى حل مسئله ۲. سلطه یک عضو بر موضوع ‏۳ به دلیل مشارکت در تصمیم گیری؛ ۳ أثكيه بیش از حدبرروی دیگران رضایت شغلی بیشتر است. برای انجام کار ‏£ آشنایی اعضای گروه به موازات ‏انجام فعالیت

صفحه 25:
تم سر 40 کر ‎a2)‏ #سرد ركمى #اعضاى سلطه جو #اعضاى يرحرف #اغضائ بى اعتناء #اضراز بر تحميل نظرهاى شخضى #تعجیل در غمل #متهم كردن ديكران #ناديده انگاری و بی اغتنایی انحراف از موضوع توافت شخصی اعضاء

صفحه 26:
fe a JI fu ‏#عبارت است از اختلاف نظر در مورد یک موضوع یا تصمیم در میان اعضای‎ #علل و عوامل تعارض : اختلاف در اهداف , نبازها؛ ارزش هاء برداشت هاء انتظارات. شرایط و غیره 8 نارضایتی کاری و شغاي خصومت شخصى يا همدستى عده اى از افراد براى مقابله با عده اى ديكر

صفحه 27:
eed ‏ات‎ | ‏ل‎ ‎erin ‎9 ‎‘the group tals to eee tain 0ك ‎porter eas‏ Cee ure cara Peat ‏مود ول‎ See Bey etree Perea ‏ونه 6و0‎ 106 00006 1 ‏عم ها ادنوه‎ ‏سي‎

صفحه 28:
a 2 3 4 تس 0 << 1 الولع دوس أى ‎SS‏ اجتناب ( مسائل و مشکلات نادیده گرفته می شوندو به آنها توجه نمی شود.) مدارا (ارزش ریسک کردن و آسیب رساندن به روابط و سبب اختلافات عمومی شدن را ندارد.) برنده - بازنده ( روش پرخاشگرانه و به هر قیمتی که شده باید برنده شد) سازش (هیچ عقیده يا شخصی کامل نیست و برای انجام یک کار , بیش از یک راه حل وجود دارد .توجه به اهمیت دستیابی به اهداف اولیه و حفظ روابط مناسب با همه اعضاء. تهاجمی ولی دارای حس همکاری) تا ی ام ی ی

صفحه 29:
Peuv beader Roles Liaisons with external constituents م رس ساك 6ك انا 258 The Information School of the University of Washington

صفحه 30:
رال کر وى بی در لغت به معنی یافتن ارزش ها است. در ارزشیابی باید ابتدا استانداردهای فردی و گروهی را تعريف و تعيين كنيد تا اهداف عینی شوند تا براساس آنها بتوانید درمورد عملکردها قضاوت کنید. زمانی ارزیابی عملکرد تأثیر بهتری بر کار گروهی داره که توسط خود اعضاء انجام شود. #افرادی که باید ارزیابی شوند: * كل كروه © رهير گروه #اعضای گروه

صفحه 31:
‎ee‏ مافى و اصو كار کی

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
ee ۴ ; بست #تیم به تعداد کمی از افراد گفته می شود که دارای مهارت هاى مکمل و مقاصد و رویکرد مشترک هستند. #سازمان ها به تیم ها و زیر تیم ها #نحوه ارتباط تیم ها با یکدیگر با کارایی آنها ارتباط دارد. #در یک تیم تعصب گروهی وجود دارد. #تیم ها زمانی بوجود می آیند که احتیاج به اتجاخ یک کار پرجسته باشد.

صفحه 35:
contemporary management

صفحه 36:
۳ 0 ] en roel eee ie

صفحه 37:

صفحه 38:
* Dea — © you whose wewbers work ‏اب امه‎ puck other to uchieve u specific, ‏عبج ار مت‎ — Ol teas ae youps but ont of evups ue tens. ° Deans oPteo ure ‏صا دجتال‎ Pore. ° Uhtohes toe Por wewbers to teara how ‏صا‎ 08-90

صفحه 39:
- »|] ‏لاوجو‎ with whick tea wesbers work toyether — Presewe oP u spevitiv, pverridiag teas «ol or i. 48-99

صفحه 40:
Group Team Members perceive to be Lackengagement ang ‘communication with other Greater sense of ownership forjob and unit High evel of trust among teammembers Conflicts are perceived as normal aspect of teamworking Conflicts usually unwelcome ‘andmay have negative implications

صفحه 41:
Differences between teams and groups ee © © [eam OO 1] | Mutually agreed, lied ‏عبج و‎ High, to team and goals <Commitments> Low Interdependent.coordinstes <Relationships> Interact shared Symergeti <Contributions> Individual Positive 0 Ingiviual and shared <Accountability> Individual Random varied <Sklls> Complementary Geattyaetines cidentiy> —_Shareé,maybe Shaved stable <Culture> Diverse Baseballteam <Example> __Baseballfans

صفحه 42:
#شکل گیری #طوفان زايى #هنجارسازی ©فروياشى

صفحه 43:
‎slasl®‏ گروه برای اولین بار دورهم جمع می شوند. ‏#همه افراد مدب و غیرفعالند. ‏#تضاد به ندرت به طور مستقیم دیده می شود. ‎ ‏#افراد بیشتر به کسانی متکی هستند که به سان رهبر ظاهر می شوند.

صفحه 44:
طوفان زایی شخصیت ها با هم اضطکاک پیدا می کنند. #هیچ کس به راحتی نکته ای را نمی پذیرد. #ارتباطات بسیار کم اتفاق می افتد. #برخی از افراد هنوز تمایلی به گفتگوی آزاد ندارند.

صفحه 45:
هنجار سازی #مناقع كروهى تشخيص داده مى شود و منازعات #هرکس در بیان نظرات خود احساس امنیت می كند. #مباحث به راحتی در گروه می شود.

صفحه 46:
عمل © رسيدن به اين مرحله حد اعلاى تكامل كار تیمی است. #درجه بالایی از حمایت های درون گروهی برای تصمیم گیری شکل می يرد. #اعضا در انجام وظایف ضروری یکدیگر را همراهی می کنند. #خطری که در اين مرحله تیم را تهدید می کند گروه آندیشی است.

صفحه 47:
فروپاشی #در اين مرحله وظيفه تيم بالا بردن سطح انجام وظیفه نيست در عوض توجه به يايان دادن فعاليت ها است. #تيم ها فرايند تكاملى خاص خود را دارند و اين فرايند وقتى كامل مى شود كه نقش رهبرى تيم يه موازات بلوغ تيمى از حالت اقتدارگرایی به هماهنگ کنندگی تغییر كند. #در برخی موارد مراحل متعدد همزمان شکل میگیرد.

صفحه 48:
Grages oF Pew Oevebpwrut uojBulysoM, Jo AussOAIUN) ‏هر زناه‎ JOOYIS UODUNIOJUY BYL

صفحه 49:

صفحه 50:
Groges vP Croup ond Peau Oevelppwet ° Stage I: Forming — Characterized by much uncertainty Stage II: Storming — Characterized by intragroup conflict Stage III: Norming — Characterized by close relationships and cohesiveness

صفحه 51:
Groypes ve Croup Oevelbbppwect * Stage IV: Performing — The stage when the group is fully functional * Stage V: Adjourning — The final stage in group development for temporary groups, characterized by concern with wrapping up activities rather than task performance

صفحه 52:
تل وى تل رفوتم 4 © خلاق - نيآور رن نده - ساژزمان دهنده #نتيجه كير - توليد كننده کنترل کننده #نگهدارنده گزارشگر #اهماهنگ کننده بر سازمان مسئله تناسب افراد بسیار مهم است.

صفحه 53:
ولع م ‎aC‏ ‏© کننده مسئله (تیم ضربت): هر واحد از سازمان هفته ای چند ساعت گردهم می آیند و درباره مسائلى جون بهبود کیفیت . کارایی و محیط کار صحبت می کنند. #تیم های خیدگردان يا تیم های مست اين تيم ها نه تنها مسائل را حل مى کنند بلکه اجرا را نیز به عهده می گيرند. مسئولیت اعضای تیم مستقل شامل :نظارت بر سرعت کار- تعیین وظایف. - تعیین زمان صرف صبحانه و ناهار- نظارت و کنترل بر شیوه عملیات.لین تیم ها می توانند اعضای خود را انتخاب کنند و عملکردآنها را ارزیابی و قضاوت نمایند.(زیراکس) تیم متعلق به یک سطح سازمانی هستند ولی دارای تخصص های گوناگون اند.سازمان به وسیله اين تیم ها افراد متخصص را گرد هم می آوردتا نظریات جدید ارائه کنند و مسائل پیچیده را حل نمایند.(شرکت های تولید خودرومثل تویوتاوهوندا)

صفحه 54:
‎oe ۳‏ مم وال ‎ul‏ 4 گرهبری اثربخش ارتباطات درون تیم انسجام تیمی تنوع شخصیتی اعضای تیم

صفحه 55:

صفحه 56:
(So 05 ‏ل‎ #سازكار و انعطاف يذيرند: أموخدن را دوست دارند. احساس آمنيت من كتند. حلاق هستند. خدمت به مردم را دوست دارند. #همدل و هم داستانند: اول باید با یکدیگر کار کرد, بعد با یکدیگر برنده شد. همکاری توام با همدلی یعنی این که با دل و جان با هم کارکنیم. #تعهد پذیرند: تعهد خود را درگیر ودارسختی ها نشان می دهد. تعهد به استعداد و توانایی ربطی ندارد. پذیرش تعهد یک چیز است و پای بند بودن به آن چیز دیگراست.

صفحه 57:
*ارتباط برقرار می کنند: کار تیمی نمی توان کرد مگر اين که بازیگران با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ارتباط باز پایه های اعتماد را محکم می کند. مردم به کاری که در آن به بازی گرفته شوند دل میدهند. #لایق و باکفایت هستند: افراد لایق و باکفایت تعالی طلب هستند. انسان های باکفایت کیفیت کار خود را پایین نمی آورند. #قابل اعتماد هستند؛:

صفحه 58:
اصو کار ی #انضباط دارند: انضباط است که استعداد را به توانایی تبدیل می کند. #یاران , تیم را بالا می کشند: بیشترمردم وقتی که به وضع موجود راضی می شوند از صعود به قله های بالاتر باز می مانند. © مشتاقند © قصد و هدفى دارند

صفحه 59:
~gs os

صفحه 60:

صفحه 61:
مهم نيست حقدر امكانات در 9 200000 0 ‏ا 0 ال‎ Reet]

صفحه 62:
oo مرف #تصمیم همان انتخاب و گزینش است. #تصمیم گیری برگزیدن یک راه از ميان راه حل ها است. #تصميم كيرى فرايند شناسابى و كزينش يك روند كار براى حل يك مسئله مشخص است. #تصميم كيرى فرايندى است براى كاهش عدم اطمينان و رفع شك و شبهه درباره كزينه ها در حد كافى. #تصميم كيرى جوهره مديربت_است.

صفحه 63:
سید ‎WAAL ou‏ 0 (2 ۳ 04 4 ارلئه راه حل بهتر به خاطر برخورداری گروه از دانش بیشتر پذیرش آسان تصمیم توسط اعضاء نسبت به تصمیم گیری فردی مشارکت گروهی به درک بهتر تصمیم می انجامد کار گروهی به تلاش گسترده در امر جستجو و پژوهش کمک می کند قضاوت جمعی بهتری وجود دارد

صفحه 64:
۱ WA 1 برای سازگاری در کار گروهی, فشار گروهی بوجود می ید 2 ممکن است یک فرد در گروه غلبه پیدا کند . گروه به ندرت برتر از افراد برتر تصمیم گیری می کند 4 کار گروهی وقت گیر است سا

صفحه 65:
وی وش ای یکدی

صفحه 66:
۱ او ول ای ‎CE‏ ‎eg‏ روش ماتریس انتخاب زوجی . روش طوفان مغزی با بخ ناخ

صفحه 67:
EE ‏كار‎ ‎ree‏ “7 صنت ‏دول ای #فن گروه اسمی, ‎sd sly air‏ دادن بدون بحث را با بحث های محدود ترکیب می کند که توافق به دست آید. #از امتبازهای این فراهم آوردن فرصت برابر مشارکت برای تمام اعضای ‎ ‎ ‏گروه ‏2 چیره نبودن یک نفراز اعضا در بحث و بررسی © مواقع استفاده از | ‏8 مشارکت مساوی افراد ‎a‏ ب یک گزیته از چند گزینه ‎ ‎

صفحه 68:
تعریف مسئله #يادداشت نظرات #بيان ايده ها و نظريات ©بحث در مورد نظرات و راه حل ها #اقلام رادر سكوت رتبه بندى كنيد ‎e‏ رتبه بندی ها را با هم مقايسه و نهايى كنيد #جلسه گروه اسمی را جمع بندی کنید

صفحه 69:
9 4 رول وش #يا همان اجماع صاحب نظران روی مسئله ای خاص گفن دلفی یعنی 2 ت به مشورت و مقایسه قضاوت های بی نام #فن دلفی مشلبه روش اسمی است با لین تفاوت که حضور فیزیکی افراد لازم نيست و در واقع اعضای گروه حق ندارند که تماس رودررو داشته پاش #موفقيت روش دلفی یه فراهم بودن وقت کافی؛ دانش و کاردانی شرکت کنندگان. مهارت در برقراری ارتباط و انگیزه اعضای گروه برای غوطه ور شدن در موضوع بستگی دارد.

صفحه 70:
روش امس اكاب وی مقایسه ایده های مختلف با یکدیگر به صورت دوتایی و انتخاب ایده ای که در این مقایسه ها به آن پیشترین رأی داده شده است. لین روش ممکن است به صورت مستقل و بابه صورت مکمل به کار رود. #در این روش می توان گروه تصمیم گيرنده را به بخش هاى مختلف تقسيم نمود و بعد ار اذ تصميم ء رااطان مان گروهی با روش هاي جند شاخصه بهترين تصميم را اتخاذ نمايند.

صفحه 71:
كد موضوعات جمع ستون پرافقی جمع ستون حالی ‎one‏ جمع كل امتباز مرالب آوتویت

صفحه 72:
کد موضوعات 0 1 0 2 5 5 جمع ستون برافقى 1 3 0 0 0 0 جمع ستون خالی عمودی 1 4 0 2 3 5 جمع کل امتیاز 5 2 6 4 3 1 مراتب اولويت

صفحه 73:
گرهبر گروه به شیوه ای روشن مسئله را بیان می کند و اعضاء در ارائه نظر آزادی عمل دارند. #با اين روش ايده هاى بسيار يا كزينه هاى ممكن را كه بوسيله آن تصميم كروهى كرفته مى شود يديد مى آيد.

صفحه 74:
#محیط فیزیکی - مانند چیدمان میزها و صندلی ها 8اندازه و ترکیب گروه - در نظرگرفتن شباهت ها و تفاوت ها اعضای گروه با ضرورت مسئله #ویژگی اعضاء - مانند شخصیت , معلومات , تجربه و نظایر آنها. عامل قدرت یز بسیار مهم است. افرار دارای مقام بالاتر اثر عمیق تری بر تصمیمات دارند. #محدودیت زمانی #حجم زیاد کار

صفحه 75:

صفحه 76:
SS ot ug 8چرخه 10۸ #روش حل مسئله به صورت شش گام #نظریه محدودیت ها 9چگونگی حل یک مشکل به روش معکوس آندیشیدن روش هفت مرحله ای #روش سیستمی حل مسئله

صفحه 77:
PD.C.A 34 ©»اين مدل یک مدل پویا است به اين معنى که آخرین گام مرحله تکامل, ‎Ags‏ اولین گام مرحله بعدی می باشد.

صفحه 78:
رت \e eck |

صفحه 79:
تحت ا چم ۴.6۸ (Curative Measures for Each ‘Creation of Quaity Roadmap Acti: Technical policies (Development, product quality Improvement (Manutscturing Division), purchased goods qualty Improvement (Manufacturing vision, Suppliers), market Improvements (CS Division) Confirmation of Resuts: Cheek of market quelty nestor (Quay ‘Assurance Division), verification of technical policies results {Development Orion), ‏اس ای‎ ania ۹ (Manufacturing Division). quaity. (Manufacturing Division), quality provement of purchased goods apprarsal of suppliers: (Manutactring, uppers), market

صفحه 80:
گمسنودیت ها پعن ‎inl‏ تي العمل ها ‎Semen‏ ‏احازه فعالیت های فرا سیستمی را به تیم نمی دهد. قدم های رفع محدودیت: # تعيين محدوديت های سیستم © تعيبن جكونكى بهره بردارى از محدوديت هاى سيستم # هرچیزی را در خدمت محدوديت قرار دادن # بهبود محدودیت های سیستم

صفحه 81:
be es il ye Pp ۳ ‏چگونه بهبودها را به فعالیت های جاری تعمیم دهیم؟‎ ٩ ‏در فرایند ایجاد تغیبر: الف) چه چیزی باید تغییر کند؟‎ ‏ب) به چه چیزی باید تغییر کند؟‎ ‏ج) تغییر چگونه ایجاد می شود؟‎ هر بهبود نگ تضیر است: هرتغير يك تهديد حبباب شده برای ابیت است. هر تهدید به امنیت مقاومت احساسی ایجاد می کند و هر مقاومت احساسی با اجساساتی قویترامی تواند مغلوب شود

صفحه 82:
pas 1 4 (6S mite Loy ۰ گام اول : شناسایی انتخاب و تعریف شئله ابزارها: فلوچارت 7 فهرست مشکلات 7 داستان نویسی ( گام دوم: تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف مربوط به مسئله تکنیک های جمع آوری اطلاعات: مشاهده - مصاحبه - تحقیق درمستندات ©كام سوم: تعيين راه حل های بالقوه برای حل مسئله ابزارها: طوفان ذهنی- محک زنی- استفاده از نظرات دیگران به صورت کتبی كام جهارم: ارزيابي و انتخاب راه حل بهینه ابزارها: طوفان ذهنى- نموداريارتو- جدول ارزيابى راه حل گام پنجم: برنامه ريزى و اجراى بهترين راه ابزارها : جدول زمانبندى - نمودار كانت مت ‎ie‏ اال ارها: داستان نویسی

صفحه 83:
* تخاب و تعریف موضیع مشکل #جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها #تجزیه و تحلیل علت و معلولی #برنامه ریزی و اجرای راه حل ارزیابی و بررسی استانداردسازی © نتيجه لك تاه

صفحه 84:
تن ی *فاز اول: تمرکز[ ایجاد فهرستی از مشکلات - انتخاب یک مشکل- بازبینی و تشریح مشکل) ‎es) wor ue‏ ربا اسلا عات مورد نیاز - جمع آوری داده ها و اطلاعات مبداء سنجش - تعیین و شناخت مهمترین عوامل نفوذی *فاز سوم : تهیه و تدارک_( ایجاد فهرستی از حل جامع مشکل - انتخاب یک راه حل - ایجاد یک طرح اجرایی) #فاز چهارم : اجرا( حصول تعهدات - اجرای طرح - نظارت و تأثیر)

صفحه 85:

صفحه 86:
ی ‎Explore‏ s @ Problem Solvin eS Process | 601171 CT ried «

صفحه 87:

صفحه 88:
نز بخ نج ما و دأ م بای و . طوفان ذهنی 9. جدول انتخاب نمودار استخوان ماهی 0 سنجش . کنترل چرا ونظارت چک, چک, چک ‎wake‏ نظرخواهی نمودار پارتو 2. رأی گیری همگانی جى ليست 3. تجزیه و تحلیل تأثیر جرخه دمينق 4. جى شيت فلوچارت 5. نمونه گیری

صفحه 89:
سس 9 نمووار عمت و محلول (مووار ان ای) تصویر بزرگی از مسئله در اختیار می دهد. #سهولت در استفاده از دانسته های شخصی #ايجاد ايده براى جمع آوری و ارائه راه حل استفاده از طوفان مغزی برای شناسایی دلابل اصلی و دلایل ثانویه 7 ©2005 - Envision Software

صفحه 90:
این تکنیک دقیقاً مانند چراهای مکرر ‎ware‏ دوران کردکی می باشد. ‎oe “<p Je ۷۲ WH‏ 3 ‎wa WAY?‏ این تکنتک هم برای حل مسظه.و هم ‎wav?‏ براى ايده يابى و ایده پردازی مورد ‎war ® ROOT CAUSE‏ ۲ ۱۷۲ استفاده قرار میگیرد. ‎wan‏ ددا #در حين برسش و باسخ به ايده هاى ‎WH?‏ جدیدی دست می یابیم. ‎een ae‏ ‎Gia is ae‏ كفك فى كدان موقعیت و وضعیت را بهتر و روشن تر

صفحه 91:
‎a‏ سم ‎pbs‏ ‎0 ? 0 © ‏جى بايد انجام بشود؟ ‏جه زمانى بايد انجام بشود؟ ‏چرا باید انجام بشود؟ ‏چه کسی مسئولیت انجام را دارد؟ چطور وچگونه باید انجام و اندازگیری شود؟ ‏#كجا بايد تمام شود؟ ‎

صفحه 92:
#اكثر وقايع كثيرالوقوع در سمت جب و ساير وقايع به ترتيب نزولی در سمت راسث قرار.مى كيرلد: #در نمودار يارتو از زواياى مختلف به مسئله مى توان نككاه كرداز جمله : كيفيت - هزينه - خريد و فروش - ایمنی - اپراتور

صفحه 93:
۴۳ بت ‎deh JA les) ab gh J Mat ing om Se, 5‏ آموزشگه ید اقب چک لیست فهرستی از کار ‎a‏ که راد و | باید انجام شود. #درمواردی که می خواهیم مطمئن شویم هر کاری که مورد نیاز است را انجام داده ایم. در صورت نیاز می توان منابع هریک از اطلاعات را مشخص نمود و لين که چه کسی باید ان را انجام ‎ee eee til ‏ده‎ ‎

صفحه 94:
۰ ‎foul!‏ ‏« ‏#نموداری است که گام های فرایند را به ترتیب اجرا نشان میدهد. #برای درک فرایند کاری باید به درک مشترک از این کار برسیم. آغاز و پایان فرایند باید مشخص ‎aol‏ ‏#درباره فعالیت های اصلی و نقاط تصمیم گیری در فرایند از طوفان مغزی می توان استفاده نمود.

صفحه 95:
bi Jue Wee Ob Gl ak Lee ‏مسائل‎ گانتخاب یک راه حل ازمیان فهرستی از مسائل ‎ele‏ تفاهم و توافق در بين اعضای یک ‏در مورد این که مشکل چیست؟ ‏۰ نه استفاده می شود؟ ‏انتخاب لیستی از انتخاب ها ‏امتیازدهی موارد مهم ‏#تهیه جدول (معیارها - موارد) ‏#استفاده از اطلاعات جدول برای انتخاب ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 96:
#کنترل یعنی دنبال کردن این که چقدر شما به آنچه که می خواهید باشید, نزدیک یا دور هستید. #برای کنترل یک فرایند کاری و جمع آوری داده برای درک #چگونه استفاده شود؟ 1) چه چیزی باید کنترل شود؟ 2 چطور باید کنترل شود؟ 3) چه وقت کنترل صورت بگیرد؟ 4 چگونه نتایج ثبت و ارائه گردد؟

صفحه 97:
#به صورت مصاحبه حضورى؛ سوالات کتبی یا wey ترکیبی از اين دو می باشد. چگونه انجام می شود؟ مورد تصمیم گیری چیست؟ تهیه مجموعه سوالات یک اجرای آزمایشی اداره کردن جلسه نکات مهم اطلاعات را از افراد شناخته شده ساده بیان گردد. به اطلاعات رابیان کنید. 0 cf 1 1 عم 4 یی معمولاً همراه با جلسه طوفان ذهنی برگزار می شود. چگونه انجام می شود؟ فهرستی از عناوین تهیه کنید. هر یک از اعضا ۱۰ امتیاز در اختیار دارند. هریک به نوبت امتیازهای خود را بگویند. امتیازها را جمع كنيد. نکات مهم امتیاز اعضا را به اختیار تفییر می توانید بدهید. رأی گیری می تواند به صورت مخفی باشد.

صفحه 98:
1 “ 4 ۰ مه ‎i te‏ ‎Ca‏ ‏#برای کشف تأثیر یک موقعیت بر افراد و محيظ #آیا پروژه ارزش کارکردن را دارد؟ آشکار ساختن ابعاد جدید مشکل ههرنک تایر بوقعی ت ‎tele‏ برخود» سازمان ومشتریان بیان کند. #روایت ها را مورد بحث قراردهید.

صفحه 99:
اللا | ۱ |۱۱ 1 داده ها است که نشان می دهد هرچیز چند بار اتفاق افتاده . #چک شیت برای ساده کردن جمع آوری داده ها طراحی می شود. #ازافرادی در طراحی استفاده كنيد كه برکار تساط دارند.

صفحه 100:
ااه ‎at‏ 0 ee ae Typing sie gan 11h Od ‏هس‎ ope ‏مس سل‎ ۱ Renate: Typist Hilly Hall Test: 324 Cutler type: 32 a ‏اس‎ ‎nee int re Examiner Jo rawr 0 TTT TT 1 Type of enor Count Score a Reversed letters [LHF 5 Missingetes ۲ ۱۱ 0 Bata letters ‏ل‎ 5 ‘Wrong letters ۳ 40 ا ۲ 0 ام

صفحه 101:
kh موز لم 7 گروه کوچکی از افراد. اشیاء و یا دیگر موارد #انتخاب گروه نمونه گیری: #انواع ۱ ‎Lae sel = 5‏ شده 2 نمونه گیری ‎ao‏ ‏3) نمونه گیری نظام

صفحه 102:
22 1 سس منابع اضافی: ‎Why is a team important?‏ ® The sum is always greater than the parts! Strengths and weaknesses balance out! SYMPTOMS OF POOR TEAMWORK ® California State - PTA - www.capta.org The Communicator - March 2008

صفحه 103:
خر Es Sema © Cohen, E. G. (1994) Designing Groupwork - Strategies for the Heterogeneous Classroom. Second Edition, Teachers College Press. ® McGourty, J & DeMeuse, KP 2001, Team developer: an assessment and skill building prog: RB MONASH University © Team working within clinical imaging-The Royal College of Radiologists. 2006

صفحه 104:
وقتی بهترین ها در ‎hi Wee‏ لنار هم قرار لیرنر, اتفاقات فوب بی پایان فواهر بور.

صفحه 105:
مر 0 5 ‎Pr ot!‏ سد فى شما اسك بي نيهي

صفحه 106:

روش های کار تیمی و حل مسئله ح م حم مد يدي فص ل رس ل مطا ب ) 1تعاریف گروه ،تیم و اصول ومبانی حاکم بر آن ‏مبانی ،کلیات (گروه) ‏انواع گروه ها و طبقه بندی آنها ‏تعارض در گروه ‏مبانی ،کلیات و اصول کار تیمی )2تصمیم گیری گروهی ) 3روش ها ،تکنیک ها و ابزارهای حل مسئله گروه چ یست ؟ مقدهم کارگروهی برآورده کننده اهداف سازمان می باشد. امروزه یکی از رموز موفقیت سازمان های برتر،توجه به کار گروهی در میان کارکنان است. با وجود تمام فواید و مزایای وجود گروه ها و تیم ها در سازمان ، فرایند تصمیم گیری در گروه ها بسیار دشوار است. صرف گرد هم آمدن عده ای و تالش برای رسیدن به هدفی، ضامن موفقیت آنها نمی باشد. تعاریف گروه، تیم و اصول ومبانی حاکم بر آن تعریف رگوه تعاریف متعددی توسط جامعه شناسان برای گروه ارائه شده است که هیچ یک تضادی با هم ندارند .از جمله : گروه تعدادی از افراد انسانی است که براساس یک روابط متقابل و احساس همبستگی با یکدیگر همکاری و همیاری دارند. گروه اجتماعی که صورت کامل آن جامعه است ،واحد اجتماعی است که مرکب از دو تن یا عده بیش@@تری انسان ک@@ه ب@@ر اثر کنش های متقاب@@ل اجتماعی به یکدیگر پیوند خورده اند. تع ی ر ف رگوه ‏تعداد اشخاصی که روابطشان بر اساس یک رشته نقش ها و پایگاه های پیوسته استوار شده باشد .اعتقادات و ارزش های مشترکی داشته باشند ،به حد کفایت از ارزش های مشترک و مشابه و نیز روابطشان با یکدیگر آگاهی داشته باشند . گروه اجتماعی عبارت است ازتعداد معدودی از افراد که برای مدتی تقریبًا طوالنی با یکدیگر ارتباط دارند وبین آنها نوعی ارتباط رویاروی وجود دارد و این ارتباط مستقیم و بدون واسطه افراد دیگراست. .....  مش ت وهج رک تمام تعاریف ‏تعداد اعضای گروه محدود است. ‏مجموعه افرادی که در کنار هم هستند باید با هم مراوده داشته باشند. ‏افراد باید دارای هدف مشترکی باشند. ‏برای رسیدن به مقصد مشترک با هم همکاری داشته باشند. مش ت گ ن وژی ی اهی رک ا واع رگوه اه ‏ضوابط و مقررات ‏هدف ‏نام و نشان ‏تشکیل جلسات بحث و گفتگو ‏مالک و معیارهای گروهی ‏همبستگی گروهی ‏ساخت سازمانی گروه ‏روابط افراد ‏تصمیم گیری ‏رهبری س ی ف ربر ی وائد ا جاد رگوه ‏سرعت بخشیدن به کار ‏افزایش عملکرد کارمندان ‏ایجاد اعتماد وارتباط ‏آموختن از دیگران ‏کاهش استرس ‏بهره بردن از دیگران ع ل م ازلام اهی ی توسعه رگوه ‏بازخورد( بازخوردهای مشخص تر ،دقیق تر ،بیشتر و بازخوردهای مثبت با توسعه گروه) ‏سبک های رهبری ( رفتارهای رهبری فعال ،تهاجمی،دستوری، ساختاریافته و کارمحور در اوایل شکل گیری گروه و رفتار رهبری حمایتی ،مردم ساالر ،غیرمتمرکز و مشارکتی در مراحل بعدی چرخه حیات گروه) ت شک یالت رگوه اهی کاری ‏رهبر ‏راهنما ‏اعضای عادی تعداد مناسب اعضای رگوه ‏هرچه تعداد اعضاء گروه بیشتر باشد ،مشارکت افراد در گفتگوها نامتعادل تر خواهد بود. ‏بهره جویی از خالقیت افراد در گروه های 7نفره ،حداکثر ودر گروه های بیش از 10نفر حداقل است. ‏میزان خطا با افزایش تعداد افراد گروه ،کاهش می یابد. ‏هزینه های سازمان در گروه های بیش از 7نفر افزایش می یابد. ‏مشکالت گروه های زوج بیشتر از گروه های فرد است . بنـــــــابرایــــن: تعداد مناسب اعضای رگوه .1اگر اتفاق نظر یا اجماع برای گروه مهم باشد: ‏ .2اگر کیفیت تصمیم گیری مورد نظر باشد: ‏ .3اگر هم کیفیت تصمیم گیری و هم اتفاق نظر یا اجماع مهم باشد: بهترین تعداد 3تا 5نفر می باشد. بهترین تعداد 7تا 13نفر می باشد. بهترین تعداد 5تا 7نفر می باشد.  ‏ ‏ ‏ ماهنگ کنندهه ایده پرداز منتقد رابط خارجی مجری تصمیمات رهـبر بازرس نق توهج هب ش اهی رگوه بخش ارث ی رگوه گروه اثربخش گروهی است که سطوح عالی عملکرد کاری و حفظ و نگهداری نیروی انسانی را طی زمان کسب کند. رسیدن به هدف های عملکردی در کوتاهترین ‏از جنبه عملکرد کاری زمان ممکن با نتایج کاری عالی اعضای آن به اندازه کافی از کارها از جنبه حفظ و نگهداری نیروی انسانی و روابط میان فردی خود رضایت داشته و به طور مستمر با یکدیگر خوب کار کنند. هرچه ورودی گروه بهتر باشد احتماًال اثربخشی گروه بیشتر خواهد بود. ورودی گروه شامل :محیط سازمانی ،ماهیت کار ،ویژگی های اعضاء ،اندازه گروه انواع رگوه گروه حاکم گروه تخصصی گروه گرداننده گروه کار گروه پروژه انواع شوراها ‏گروه های رسمی .1 .2 .3 .4 .5 .6 ‏گروه های غیررسمی )1گروه دوستی )2گروه ذینفع )3گروه مرجع سم غی سم مقایسه رگوه اهی ر ی و ر ر ی هرچه گروه رسمی تر باشد: رهبری آن منظم تر رعایت آیین نامه ها و مقررات دقیق تر گزارش افراد الزامی میزان پیشرفت کار مشخص تر و کسب نتایج مورد انتظار به طور مرتب و منظم ( در هر دو نوع گروه رهبر باید نتیجه گرا باشد). بر حسب نوع ‏کارکردها ‏مراحل توسعه روش طبقه بندی رگوه اه )1 )2 )3 )4 )5 حل ش ک گی الگوی 5رم ه ای ل ری رگوه اه مرحله شکل گیری مرحله درگیری مرحله انسجام تکامل از هم پاشیدن ه زمایا و فوائد کار رگو ی ‏زمانی می توانید پیشرفت بیشــتر در کارها داشــته باشــید کــه بدانیــد چگونــه از همکارانتان برای گرفتن اطالعات استفاده کنید و به اتفاق هم برای رسیدن به هدف مشترک تالش کنید. چرا مدیران باید گروه ها را جدی بگیرند ؟ .1منابع حل مسئله را برای فرد و سازمان افزایش می دهند. .2به پرورش خالقیت و نوآوری کمک می کنند. .3گروه ها گاهی تصمیمات بهتری از افراد می گیرند. .4به جبران آثار منفی افزایش اندازه سازمان کمک کنند. .5هم در داخل سازمان و در خارج از سازمان پدیده هایی طبیعی هستند. .6گروه ها هم برای افراد و هم برای سازمان مزایا ومنافعی دارند. ه زمایا و فوائد کار رگو ی ‏ ‏ مزایا و فوائد کار گ رای مزایا و فوائد کار گروه رای ا عض ی زمایا ومعایب و ت ردرگوه ‏مزایا: .1برخـــــورداری گروه از منـــــابع اطالعاتی بیشتر .2پیشنهاد های بیشتر برای حل مسئله .3به دلیل مشارکت در تصمیم گیری، رضایت شغلی بیشتر است. .4آشنایی اعضای گروه بــه مــوازات انجام فعالیت ‏معایب: .1تحت فشار قرار دادن برخی برای قبول نظر اکثریت .2سلطه یک عضو بر موضوع .3تکیه بیش از حد بر روی دیگران برای انجام کار سردرگمی م ش ک ی ه 10ل را ج رد کار رگو ی ‏تعجیل در عمل ‏اعضای سلطه جو ‏متهم کردن دیگران ‏اعضای پرحرف ‏نادیده انگاری و بی اعتنایی ‏اعضای بی اعتناء ‏انحراف از موضوع ‏اصرار بر تحمیل نظرهای شخصی ‏خصومت شخصی اعضاء تعارض رد رگوه عبارت است از اختالف نظر در مورد یک موضوع یا تصمیم در میان اعضای گروه . ‏علل و عوامل تعارض : اختالف در اهداف ،نیازها ،ارزش ها ،برداشت ها ،انتظارات ،شرایط و غیره نارضایتی کاری و شغلی خصومت شخصی یا همدستی عده ای از افراد برای مقابله با عده ای دیگر Balancing Conformity and Deviance in Groups ح انواع روش اهی ل تعارض .1 اجتناب ( مسائل و مشکالت نادیده گرفته می شوندو به آنها توجه نمی شود). .2 مدارا (ارزش ریسک کردن و آسیب رساندن به روابط و سبب اختالفات عمومی شدن را ندارد). .3برنده – بازنده ( روش پرخاشگرانه و به هر قیمتی که شده باید برنده شد) .4 سازش (هیچ عقیده یا شخصی کامل نیست و برای انجام یک کار ،بیش از یک راه حل وجود دارد .توجه به اهمیت دستیابی به اهداف اولیه و حفظ روابط مناسب با همه اعضاء .تهاجمی ولی دارای حس همکاری) .5حل مسئله (نیازهای هر دو جناح ،قانونی و مهم است و دارای Team Leader Roles Prentice Hall, 2002 May 9, 2006 LIS580- Spring 2006 29 ه ب ارزشیا ی کار رگو ی ‏ارزشیابی در لغت به معنی یافتن ارزش ها است. در ارزشیابی باید ابتدا استانداردهای فردی و گروهی را تعریف و تعیین کنید تا اهداف عینی شوند تا براساس آنها بتوانید درمورد عملکردها قضاوت کنید. ‏زمانی ارزیابی عملکرد تأثیر بهتری بر کار گروهی دارد که توسط خود اعضاء انجام شود. ‏افرادی که باید ارزیابی شوند: کل گروه ‏رهبر گروه ‏اعضای گروه تیم ن ص مبا ی و ا ول کار ی s i t a h W ? m tea ی چ تی س م ت؟ ‏تیم به تعداد کمی از افttراد گفتttه می شود که دارای مهارت هttای مکمttل و مقاصد و رویکرد مشترک هستند. ‏سازمان هttا بttه تیم هttا و زیttر تیم هttا تقسیم می شوند. ‏نحttوه ارتبttاط تیم هttا بttا یکttدیگر بttا کارایی آنها ارتباط دارد. ‏در یک تیم تعصب گروهی وجود دارد. ‏تیم هttا زمttانی بوجttود می آینttد کttه احتیttاج بttه انجttام یttک کttار برجسttته باشد. chapter fifteen Effective Groups and Teams M cGraw-H ill/Irwin Contemporary M anagement, 5/e Copyright © 2008 The M cGraw-Hill Companies, Inc. All rights reser Groups, Teams and Organizational Effectiveness • Group – Two or more people who interact with each other to accomplish certain goals or meet certain needs. 15-37 Groups, Teams and Organizational Effectiveness • Team – A group whose members work intensely with each other to achieve a specific, common goal or objective. – All teams are groups but not all groups are teams. • Teams often are difficult to form. • It takes time for members to learn how to work together. 15-38 Groups, Teams and Organizational Effectiveness • Two characteristics distinguish teams from groups – Intensity with which team members work together – Presence of a specific, overriding team goal or objective 15-39 شکل گیری ‏طوفان زایی ‏هنجارسازی ‏عمل ‏فروپاشی ح ش ک تی گی رما ل ل ری م شکل گيری ‏اعضای گروه برای اولین بار دورهم جمع می شوند. ‏همه افراد مؤدب و غیرفعالند. ‏تضاد به ندرت به طور مستقیم دیده می شود. ‏افراد بیشتر به کسانی متکی هستند که به سان رهبر ظاهر می شوند. طوفان زايی ‏شخصیت ها با هم اصطکاک پیدا می کنند. ‏هیچ کس به راحتی نکته ای را نمی پذیرد. ‏ارتباطات بسیار کم اتفاق می افتد. ‏برخی از افراد هنوز تمایلی به گفتگوی آزاد ندارند. هنجار سازی ‏منافع گروهی تشخیص داده می شود و منازعات کمتر می شود. ‏هرکس در بیان نظرات خود احساس امنیت می کند. ‏مباحث به راحتی در گروه مطرح می شود. عمل ‏رسیدن به این مرحله حد اعالی تکامل کار تیمی است. ‏درجه باالیی از حمایت های درون گروهی برای تصمیم گیری شکل می گیرد. ‏اعضا در انجام وظایف ضروری یکدیگر را همراهی می کنند. ‏خطری که در این مرحله تیم را تهدید می کند گروه اندیشی است. فروپاشی ‏در این مرحله وظیفه تیم بttاال بttردن سttطح انجttام وظیفttه نیست در عوض توجه به پایان دادن فعالیت ها است. ‏تیم هttا فراینttد تکttاملی خttاص خttود را دارنttد و این فراینttد وقتی کامل می شود که نقش رهبری تیم به موازات بلttوغ تیمی از حالت اقتدارگرایی به هماهنگ کنندگی تغییر کند. در برخی موارد مراحل متعدد همزمان شکل میگیرد. Stages of Team Development Prentice Hall, 2002 May 9, 2006 LIS580- Spring 2006 48 Exhibit 5-1 Stages of Group Development Chapter 5, Nancy Langton and Stephen P. Robbins, Fundamentals of Organizational Behaviour, Third Canadian Edition 5-49 Copyright © 2007 Pearson Education Canada Stages of Group and Team Development • Stage I: Forming – Characterized by much uncertainty • Stage II: Storming – Characterized by intragroup conflict • Stage III: Norming – Characterized by close relationships and cohesiveness Chapter 5, Nancy Langton and Stephen P. Robbins, Fundamentals of Organizational Behaviour, Third Canadian Edition 5-50 Copyright © 2007 Pearson Education Canada Stages of Group Development • Stage IV: Performing – The stage when the group is fully functional • Stage V: Adjourning – The final stage in group development for temporary groups, characterized by concern with wrapping up activities rather than task performance Chapter 5, Nancy Langton and Stephen P. Robbins, Fundamentals of Organizational Behaviour, Third Canadian Edition 5-51 Copyright © 2007 Pearson Education Canada م تلخ نق تی ش اهی ف ارفاد رد م اه ‏خالق – نوآور ‏کاشف – موسس ‏تحلیل گر ‏سازنده – سازمان دهنده ‏نتیجه گیر – تولید کننده ‏کنترل کننده ‏نگهدارنده ‏گزارشگر ‏هماهنگ کننده در سازمان مسئله تناسب افراد بسیار مهم است. تی انواع م اه ‏تیم حل کننده مسئله (تیم ضربت): هر واحد از سازمان هفته ای چند ساعت گردهم می آیند و درباره مسائلی چــون بهبــود کیفیت ،کارایی و محیط کار صحبت می کنند. ‏تیم های خودگردان یا تیم های مستقل: این تیم ها نه تنها مسائل را حل می کنند بلکه اجرا را نیز به عهده می گیرند .مسئولیت اعضای تیم مستقل شامل :نظارت بر سرعت کار -تعــیین وظــایف -تعــیین زمان صرف صبحانه و ناهار -نظارت و کنترل بر شیوه عملیات.این تیم ها می تواننــد اعضــای خــود را انتخاب کنند و عملکردآنها را ارزیابی و قضاوت نمایند(.زیراکس) ‏تیم متخصص: افراد این تیم متعلق به یک سطح سازمانی هســـتند ولی دارای تخصص های گونـــاگون اند.سازمان به وسیله این تیم ها افراد متخصص را گرد هم می آوردتا نظریات جدید ارائــه کنند و مسائل پیچیده را حل نمایند(.شرکت های تولید خودرومثل تویوتاوهوندا) خ ب ش م تی عوا ل ارث ی م ‏رهبری اثربخش ‏ارتباطات درون تیم ‏انسجام تیمی ‏تنوع شخصیتی اعضای تیم Characteristics of High-performing Work Teams May 9, 2006 LIS580- Spring 2006 Prentice Hall, 2002 55 تیم اصول کار ی ‏سازگار و انعطاف پذیرند: آموختن را دوست دارند ،احسttاس امttنیت می کننttد ،خالق هستند ،خدمت به مردم را دوست دارند. ‏همدل و هم داستانند: اول باید با یکttدیگر کttار کttرد ،بعttد بttا یکttدیگر برنttده شttد. همکاری تttوأم بttا همttدلی یعttنی این کttه بttا دل و جttان بttا هم کارکنیم. ‏تعهد پذیرند: تعهد خود را درگیر ودارسختی ها نشان می دهد .تعهttد بttه استعداد و توانایی ربطی ندارد .پذیرش تعهد یک چیز است و پای بند بودن به آن چیز دیگراست. تیم اصول کار ی ‏ارتباط برقرار می کنند: کار تیمی نمی توان کرد مگر این که بازیگران با یکدیگر ارتباط برقرار کنند .ارتباط باز پایه های اعتماد را محکم می کند .مردم به کاری که در آن به بازی گرفته شوند دل میدهند. ‏الیق و باکفایت هستند: افراد الیق و باکفایت تعالی طلب هستند .انسان های باکفایت کیفیت کار خود را پایین نمی آورند. ‏قابل اعتماد هستند: تیم اصول کار ی ‏انضباط دارند: انضباط است که استعداد را به توانایی تبدیل می کند. ‏یاران ،تیم را باال می کشند: بیشترمردم وقتی که به وضع موجود راضی می شوند از صعود به قله های باالتر باز می مانند. ‏مشتاقند ‏قصد و هدفی دارند تیم آفت اهی چهارگاهن کار ی عدم توج ه به هدبی ا فت عتما عدم مس ئولی تپ عدم تعهذیر آفت های چهارگانه کارتیمی تص م ی گی ه م ری رگو ی تعریف ‏تصمیم همان انتخاب و گزینش است. ‏تصمیم گیری برگزیدن یک راه از میان راه حل ها است. ‏تصمیم گیری فرایند شناسایی و گزینش یک روند کــار بــرای حــل یــک مسئله مشخص است. ‏تصمیم گیری فرایندی است برای کاهش عــدم اطمینــان و رفــع شــک و شبهه درباره گزینه ها در حد کافی. ‏تصمیم گیری جوهره مدیریت است. تص م ی گی ه زمایای م ری رگو ی )1 )2 )3 )4 )5 ارائه راه حل بهتر ،به خاطر برخــورداری گروه از دانش بیشتر پــذیرش آسان تصــمیم توســط اعضــاء نسبت به تصمیم گیری فردی مشارکت گروهی بــه درک بهــتر تصــمیم می انجامد کار گروهی بـــه تالش گســـترده در امر جستجو و پژوهش کمک می کند قضاوت جمعی بهتری وجود دارد تص م ی گی ه معایب م ری رگو ی .1 .2 .3 .4 برای سازگاری در کار گروهی ،فشار گروهی بوجttود می آید ممکن است یک فرد در گروه غلبه پیدا کند گروه به ندرت برتر از افراد برتر تصمیم گیری می کند کار گروهی وقت گیر است تص م ی گی روش اهی م ری رگوهی .1 .2 .3 .4 روش روش روش روش تص م ی گی انواع روش اهی م ری اسمی دلفی ماتریس انتخاب زوجی طوفان مغزی سم روش ا ی ‏فن گttروه اسttمی ،جنبttه هttای رأی دادن بttدون بحث را بttا بحث های محدود ترکیب می کند که توافق به دست آید. ‏از امتیازهای این روش : فراهم آوردن فرصت برابر مشttارکت بttرای تمttام اعضttای گروه چیره نبودن یک نفراز اعضا در بحث و بررسی مواقع استفاده از روش اسمی: موضوعات بحث برانگیز مشارکت مساوی افراد انتخاب یک گزینه از چند گزینه سم 7گام روش ا ی ‏تعریف مسئله ‏یادداشت نظرات ‏بیان ایده ها و نظریات ‏بحث در مورد نظرات و راه حل ها ‏اقالم را در سکوت رتبه بندی کنید ‏رتبه بندی ها را با هم مقایسه و نهایی کنید ‏جلسه گروه اسمی را جمع بندی کنید لف روش د ی ‏یا همان اجماع صاحب نظران روی مسئله ای خاص ‏فن دلفی یعنی دعوت به مشورت و مقایسه قضاوت های بی نام ‏فن دلفی مشابه روش اسمی است با این تفاوت که حضور فیزیکی افراد الزم نیست و در واقع اعضای گروه حق ندارند که تماس رودررو داشــته باشند. ‏موفقیت روش دلفی به فراهم بودن وقت کافی ،دانش و کاردانی شرکت کنندگان ،مهارت در برقراری ارتباط و انگیزه اعضای گروه بــرای غوطــه ور شدن در موضوع بستگی دارد. ی نت ج روش مارت س ا خاب زو ی ‏مقایسه ایده های مختلف با یکدیگر به صورت دوتایی و انتخاب ایده ای که در این مقایسه ها به آن بیشترین رأی داده شده است. ‏این روش ممکن است به صورت مستقل و یا به صورت مکمل بــه کــار رود. ‏در این روش می توان گروه تصمیم گیرنــده را بــه بخش های مختلــف تقسیم نمود و بعد از اخذ تصمیم ،رابطان میان گروهی با روش های چند شاخصه بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند. جمع امتيازات ستون افقي پر و ه د ج ب الف موارد الف ب ج د ه و کد موضوعات جمع ستون پرافقي جمع ستون خالي عمودي جمع کل امتياز مراتب اولويت جمع امتيازات ستون افقي پر و ه د ج ب 5 * * * * * * * * * * 3 2 الف الف ب ج د 1 موارد ه * و 6 5 4 3 2 1 کد موضوعات 0 1 0 2 3 5 جمع ستون پرافقي 1 3 0 0 0 0 جمع ستون خالي عمودي 1 4 0 2 3 5 جمع کل امتياز 5 2 6 4 3 1 مراتب اولويت روش طوافن مغزی ‏رهبر گروه به شیوه ای روشن مسئله را بیان می کند و اعضاء در ارائه نظر آزادی عمل دارند. ‏با این روش ایده های بسیار یا گزینه های ممکن را که بوسیله آن تصمیم گروهی گرفته می شود پدید می آید. تص م م ی گی ه ل ص عوا ل ا ی م ری رگو ی محیط فیزیکی – مانند چیدمان میزها و صندلی ها اندازه و ترکیب گروه – در نظرگرفتن شباهت ها و تفttاوت ها اعضای گروه با ضرورت مسئله ‏ویttژگی اعضttاء – ماننttد شخصttیت ،معلومttات ،تجربttه و نظایر آنها .عامل قدرت نیز بسیار مهم است .افراد دارای مقام باالتر اثر عمیق تری بر تصمیمات دارند. ‏محدودیت زمانی ‏حجم زیاد کار روش اه و تکنیک اهی ح مس ل ئله ح مس انواع روش اهی ل ئله ‏چرخه PDCA ‏نظریه محدودیت ها ‏روش معکوس اندیشیدن ‏روش حل مسئله به صورت شش گام ‏چگونگی حل یک مشکل به روش هفت مرحله ای ‏روش سیستمی حل مسئله رچهخ P.D.C.A ‏این مttدل یttک مttدل پویttا اسttت بttه این معttنی کttه آخرین گام مرحلttه تکامttل، اولین گام مرحله بعدی می باشد. P.D.C.A رچهخ P.D.C.A رچهخ نظرهی محدودیت اه TOC ‏محدودیت ها یعنی وجود آیین نامه ها و دستورالعمل های موجود در سیســتم که اجازه فعالیت های فرا سیستمی را به تیم نمی دهد. ‏قدم های رفع محدودیت: تعیین محدودیت های سیستم تعیین چگونگی بهره برداری از محدودیت های سیستم هرچیزی را در خدمت محدودیت قرار دادن بهبود محدودیت های سیستم م یش عک نظرهی وس اند یدن چگونه بهبودها را به فعالیت های جاری تعمیم دهیم؟ در فرایند ایجاد تغییر :الف) چه چیزی باید تغییر کند؟ ب) به چه چیزی باید تغییر کند؟ ج) تغییر چگونه ایجاد می شود؟ هر بهبود یک تغییر است .هرتغییر یک تهدید حساب شده برای امــنیت اســت. هر تهدید به امنیت مقاومت احساسی ایجاد می کند و هر مقاومت احساسی با احساساتی قویتر می تواند مغلوب شود. ح ش مس روش ل ئله هب صورت ش گام ‏گام اول :شناسایی ،انتخاب و تعریف مسئله ابزارها :فلوچارت – فهرست مشکالت – داستان نویسی گام دوم :تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف مربوط به مسئله تکنیک های جمع آوری اطالعات :مشاهده – مصاحبه – تحقیق درمستندات گام سوم :تعیین راه حل های بالقوه برای حل مسئله ابزارها :طوفان ذهنی -محک زنی -استفاده از نظرات دیگران به صورت کتبی ‏گام چهارم :ارزیابی و انتخاب راه حل بهینه ابزارها :طوفان ذهنی -نمودارپارتو -جدول ارزیابی راه حل ‏گام پنجم :برنامه ریزی و اجرای بهترین راه ابزارها :جدول زمانبندی – نمودار گانت ‏گام ششم :ارزیابی نتایج حاصل از راه حل اجراشده ابزارها :داستان نویسی م ش ک ح هف ل یک ل هب روش ت رمحله ای انتخاب و تعریف موضوع مشکل ‏جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها ‏تجزیه و تحلیل علت و معلولی ‏برنامه ریزی و اجرای راه حل ‏ارزیابی و بررسی ‏استانداردسازی ‏نتیجه روش سیستم ی ‏فاز اول :تمرکز ( ایجاد فهرستی از مشکالت – انتخttاب یک مشکل -بازبینی و تشریح مشکل) ‏فاز دوم :تجزیه و تحلیل ( تصمیم دربttاره اطالعttات مورد نیاز – جمع آوری داده ها و اطالعات مبداء سنجش – تعیین و شناخت مهمترین عوامل نفوذی ‏فاز سوم :تهیHHه و تHHدارک ( ایجttاد فهرسttتی از حttل جttامع مشttکل – انتخttاب یttک راه حttل – ایجttاد یttک طttرح اجرایی) ‏فاز چهارم :اجرا ( حصttول تعهttدات – اجttرای طttرح – نظارت و تأثیر) تکنیک اه و ازبار اهی ح مس ل ئله .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 ح مس تک ن ئل یک اهی ل ه طوفان ذهنی نمودار استخوان ماهی چرا چک ،چک ،چک نمودار پارتو چک لیست چرخه دمینگ فلوچارت .9جدول انتخاب .10سttttttنجش ،کنttttttترل ونظارت .11نظرخواهی .12رأی گیری همگانی .13تجزیه و تحلیل تأثیر .14چک شیت .15نمونه گیری نم معل نم ست خ ه عل ودار ت و ول ( ودار ا وان ما ی) ‏تصویر بزرگی از مسئله در اختیار می دهد. ‏ســهولت در اســتفاده از دانســته های شخصی ‏ایجاد ایــده بــرای جمــع آوری و ارائه راه حل ‏اســتفاده از طوفــان مغزی بــرای شناسایی دالیــل اصــلی و دالیــل ثانویه رچا ‏این تکنیک دقیقـــًا ماننـــد چراهای مکرر دوران کودکی می باشد. ‏این تکنیــک هم بــرای حــل مسئله و هم بــرای ایــده یابی و ایــده پــردازی مــورد استفاده قرار میگیرد. ‏در حین پرسش و پاسخ بـــه ایـــده های جدیدی دست می یابیم. ‏این تکنیــک بــه ما کمــک می کنــد تــا موقعیت و وضعیت را بهتر و روشـــن تر مشخص کنیم. چک ،چک ،چک ‏چی باید انجام بشود؟ ‏چه زمانی باید انجام بشود؟ ‏چرا باید انجام بشود؟ ‏چه کسی مسئولیت انجام را دارد؟ ‏چطور وچگونه باید انجام و اندازگیری شود؟ ‏کجا باید تمام شود؟ نمودار اپر وت ‏یک نمودار میله ای که توزیع وقایع را نشان می دهد. ‏اکــثر وقــایع کثــیرالوقوع در ســمت چپ و سایر وقایع به ترتیب نزولی در سمت راست قرار می گیرند. ‏در نمودار پارتو از زوایای مختلــف به مسئله می توان نگاه کرداز جمله : کیفیت – هزینه – خرید و فروش – ایمنی -اپراتور ی ل س چک ت اه ‏چک لیست فهرستی از کارهایی که باید انجام شود. ‏درمواردی کــه می خــواهیم مطمئن شویم هر کاری که مورد نیاز اســـت را انجام داده ایم. ‏در صــورت نیاز می تــوان منــابع هریک از اطالعات را مشخص نمود و این که چه کسی باید آن را انجام دهد. فلوچارت اه ‏نموداری است که گام های فراینـــد را به ترتیب اجرا نشان میدهد. ‏بــرای درک فراینــد کــاری بایــد بــه درک مشترک از این کار برسیم. ‏آغاز و پایان فراینــد بایــد مشــخص باشد. ‏درباره فعالیت های اصــلی و نقــاط تصمیم گــیری در فراینــد از طوفــان مغزی می توان استفاده نمود. نت جدول ا خاب ‏انتخاب یک مسئله از میان فهرستی از مسائل ‏انتخاب یک راه حل ازمیان فهرستی از مسائل ‏ایجاد تفاهم و توافــق در بین اعضــای یــک تیم در مــورد این کــه مشــکل چیست؟ چگونHHHHه اسHHHHتفاده می شود؟ ‏انتخاب لیستی از انتخاب ها ‏امتیازدهی موارد مهم ‏تهیه جدول (معیارها – موارد) ‏اســتفاده از اطالعات جــدول بــرای انتخاب سنج ن ک ت ش ،رل و نظارت کنترل یعنی دنبال کردن این که چقدر شما به آنچه که می خواهید باشید ،نزدیک یا دور هستید. برای کنترل یک فرایند کاری و جمع آوری داده برای درک یک مسئله. ‏چگونه استفاده شود؟ )1چه چیزی باید کنترل شود؟ )2چطور باید کنترل شود؟ )3چه وقت کنترل صورت بگیرد؟ )4چگونه نتایج ثبت و ارائه گردد؟ نظرخواهی ه ن م رأی گیری گا ی به صورت مصاحبه حضوری ،سواالت کتبی یا ترکیبی از این دو می باشد. معموًال همراه با جلسه طوفان ذه نی برگزار می شود. چگونه انجام می شود؟ چگونه انجام می شود؟ )1 )2 )3 )4 )5 )6 )7 مورد تصمیم گیری چیست؟ تهیه مجموعه سواالت یک اجرای آزمایشی اداره کردن جلسه نکات مهم علت نیاز به اطالعات رابیان کنید. اطالعات را از افراد شناخته شده بگیرید سواالت به زبان ساده بیان گردد. )1 )2 )3 )4 فهرستی از عناوین تهیه کنید. هر یک از اعضا 10امتیاز در اختیار دارند. هریک به نوبت امتیازهای خود را بگویند. امتیازها را جمع کنید. نکات مهم امتیاز اعضا را به اختیار تغییر می توانید بدهید. -رأی گیری می تواند به صورت مخفی باشد. تجزهی و ت حل ی ل تأثیر ‏برای کشف تأثیر یــک مــوقعیت بــر افراد و محیط ‏آیا پروژه ارزش کارکردن را دارد؟ ‏آشکار ساختن ابعاد جدید مشکل ‏هریــک تــأثیر مــوقعیت را صراحتًا برخود ،سازمان ومشتریان بیان کند. ‏روایت ها را مورد بحث قراردهید. چک شیت ‏چک شیت یک فرم ثبت داده ها است که نشان می دهد هرچیز چند بار اتفاق افتاده . ‏چک شیت برای ساده کردن جمع آوری داده ها طراحی می شود. ‏ازافرادی در طراحی استفاده کنید که برکار تسلط دارند. چک شیت نم گی وهن ری انتخاب گروه کوچکی از افراد ،اشیاء و یا دیگر موارد. ‏انواع نمونه گیری: )1نمونه گیری تصادفی )2نمونه گیری طبقه بندی شده )3نمونه گیری نظام مند :منابع اضافی Why is a team important? The sum is always greater than the parts! Strengths and weaknesses balance out! SYMPTOMS OF POOR TEAMWORK California State – PTA - www.capta.org The Communicator - March 2008 Cohen, E. G. (1994) Designing Groupwork - Strategies for the Heterogeneous Classroom . Second Edition, Teachers College Press. McGourty, J & DeMeuse, KP 2001, Team developer: an assessment and skill building program, John Wiley & Sons  Team working within clinical imaging-The Royal College of Radiologists . 2006 وقتی بهترین ها در کنار هم قرار گیرند، اتفاقات خوب بی پایان خواهد بود. فق ی م ش س ! و ...مو ت رد یک قد ی ما ا ت با تشـکر از توجه شـما

51,000 تومان