مشاهده سبد خرید و ادامه جهت پرداخت “روش های کار تیمی و حل مسئله” به سبد خرید شما افزوده شد.
ravesh_haye_kare_timi_va_halle_masaleh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روش های کار تیمی و حل مسئله”

روش های کار تیمی و حل مسئله

اسلاید 1: محمد حميديروش های کار تیمی و حل مسئله

اسلاید 2: سر فصل مطالب1) تعاریف گروه، تیم و اصول ومبانی حاکم بر آنمبانی، کلیات (گروه)انواع گروه ها و طبقه بندی آنهاتعارض در گروهمبانی، کلیات و اصول کار تیمی2) تصمیم گیری گروهی3) روش ها، تکنیک ها و ابزارهای حل مسئله

اسلاید 3: گروه چیست؟

اسلاید 4: مقدمهکارگروهی برآورده کننده اهداف سازمان می باشد.امروزه یکی از رموز موفقیت سازمان های برتر،توجه به کار گروهی در میان کارکنان است.با وجود تمام فواید و مزایای وجود گروه ها و تیم ها در سازمان ، فرایند تصمیم گیری در گروه ها بسیار دشوار است.صرف گرد هم آمدن عده ای و تلاش برای رسیدن به هدفی، ضامن موفقیت آنها نمی باشد.

اسلاید 5: تعاریف گروه، تیم و اصول ومبانی حاکم بر آن

اسلاید 6: تعریف گروهتعاریف متعددی توسط جامعه شناسان برای گروه ارائه شده است که هیچ یک تضادی با هم ندارند. از جمله :گروه تعدادی از افراد انسانی است که براساس یک روابط متقابل و احساس همبستگی با یکدیگر همکاری و همیاری دارند.گروه اجتماعی که صورت کامل آن جامعه است ، واحد اجتماعی است که مرکب از دو تن یا عده بیشتری انسان که بر اثر کنش های متقابل اجتماعی به یکدیگر پیوند خورده اند.

اسلاید 7: تعریف گروهتعداد اشخاصی که روابطشان بر اساس یک رشته نقش ها و پایگاه های پیوسته استوار شده باشد. اعتقادات و ارزش های مشترکی داشته باشند، به حد کفایت از ارزش های مشترک و مشابه و نیز روابطشان با یکدیگر آگاهی داشته باشند .گروه اجتماعی عبارت است ازتعداد معدودی از افراد که برای مدتی تقریباً طولانی با یکدیگر ارتباط دارند وبین آنها نوعی ارتباط رویاروی وجود دارد و این ارتباط مستقیم و بدون واسطه افراد دیگراست. .....

اسلاید 8: وجه مشترک تمام تعاریفتعداد اعضای گروه محدود است.مجموعه افرادی که در کنار هم هستند باید با هم مراوده داشته باشند.افراد باید دارای هدف مشترکی باشند.برای رسیدن به مقصد مشترک با هم همکاری داشته باشند.

اسلاید 9: ویژگی های مشترک انواع گروه هاهمبستگی گروهیساخت سازمانی گروهروابط افرادتصمیم گیریرهبریضوابط و مقرراتهدفنام و نشانتشکیل جلسات بحث و گفتگوملاک و معیارهای گروهی

اسلاید 10: بررسی فوائد ایجاد گروهسرعت بخشیدن به کارافزایش عملکرد کارمندانایجاد اعتماد وارتباطآموختن از دیگرانکاهش استرسبهره بردن از دیگران

اسلاید 11: الزام های عملی توسعه گروه بازخورد( بازخوردهای مشخص تر، دقیق تر، بیشتر و بازخوردهای مثبت با توسعه گروه)سبک های رهبری ( رفتارهای رهبری فعال، تهاجمی،دستوری، ساختاریافته و کارمحور در اوایل شکل گیری گروه و رفتار رهبری حمایتی، مردم سالار، غیرمتمرکز و مشارکتی در مراحل بعدی چرخه حیات گروه)

اسلاید 12: تشکیلات گروه های کاریرهبرراهنمااعضای عادی

اسلاید 13: تعداد مناسب اعضای گروههرچه تعداد اعضاء گروه بیشتر باشد، مشارکت افراد در گفتگوها نامتعادل تر خواهد بود.بهره جویی از خلاقیت افراد در گروه های 7 نفره ،حداکثر ودر گروه های بیش از 10 نفر حداقل است.میزان خطا با افزایش تعداد افراد گروه ، کاهش می یابد.هزینه های سازمان در گروه های بیش از 7 نفر افزایش می یابد.مشکلات گروه های زوج بیشتر از گروه های فرد است .بنـــــــابرایــــن:

اسلاید 14: تعداد مناسب اعضای گروهبهترین تعداد 3 تا 5 نفر می باشد.بهترین تعداد 7 تا 13 نفر می باشد.بهترین تعداد 5 تا 7 نفر می باشد.اگر اتفاق نظر یا اجماع برای گروه مهم باشد: اگر کیفیت تصمیم گیری مورد نظر باشد: اگر هم کیفیت تصمیم گیری و هم اتفاق نظر یا اجماع مهم باشد: 

اسلاید 15: توجه به نقش های گروه هماهنگ کننده ایده پرداز منتقد رابط خارجی مجری تصمیمات رهـبر بازرس

اسلاید 16: اثربخشی گروه گروه اثربخش گروهی است که سطوح عالی عملکرد کاری و حفظ و نگهداری نیروی انسانی را طی زمان کسب کند.از جنبه عملکرد کاری رسیدن به هدف های عملکردی در کوتاهترین زمان ممکن با نتایج کاری عالیاز جنبه حفظ و نگهداری نیروی انسانی اعضای آن به اندازه کافی از کارها و روابط میان فردی خود رضایت داشته و به طور مستمر با یکدیگر خوب کار کنند. هرچه ورودی گروه بهتر باشد احتمالاً اثربخشی گروه بیشتر خواهد بود.ورودی گروه شامل : محیط سازمانی ، ماهیت کار ، ویژگی های اعضاء ، اندازه گروه

اسلاید 17: انواع گروهگروه حاکمگروه تخصصیگروه گردانندهگروه کارگروه پروژهانواع شوراهاگروه دوستیگروه ذینفعگروه مرجعگروه های رسمیگروه های غیررسمی

اسلاید 18: مقایسه گروه های رسمی و غیر رسمیهرچه گروه رسمی تر باشد:رهبری آن منظم تررعایت آیین نامه ها و مقررات دقیق ترگزارش افراد الزامیمیزان پیشرفت کار مشخص ترو کسب نتایج مورد انتظار به طور مرتب و منظم ( در هر دو نوع گروه رهبر باید نتیجه گرا باشد.)

اسلاید 19: روش طبقه بندی گروه هابر حسب نوعکارکردهامراحل توسعه

اسلاید 20: الگوی 5 مرحله ای شکل گیری گروه هامرحله شکل گیریمرحله درگیریمرحله انسجامتکاملاز هم پاشیدن

اسلاید 21: مزایا و فوائد کار گروهیزمانی می توانید پیشرفت بیشتر در کارها داشته باشید که بدانید چگونه از همکارانتان برای گرفتن اطلاعات استفاده کنید و به اتفاق هم برای رسیدن به هدف مشترک تلاش کنید.چرا مدیران باید گروه ها را جدی بگیرند ؟منابع حل مسئله را برای فرد و سازمان افزایش می دهند.به پرورش خلاقیت و نوآوری کمک می کنند.گروه ها گاهی تصمیمات بهتری از افراد می گیرند.به جبران آثار منفی افزایش اندازه سازمان کمک کنند.هم در داخل سازمان و در خارج از سازمان پدیده هایی طبیعی هستند.گروه ها هم برای افراد و هم برای سازمان مزایا ومنافعی دارند.

اسلاید 22: مزایا و فوائد کار گروهیمزایا و فوائد کار گروهی برای سازمان مزایا و فوائد کار گروهی برای افراد

اسلاید 23: مزایا ومعایب عضویت درگروهمعایب:تحت فشار قرار دادن برخی برای قبول نظر اکثریتسلطه یک عضو بر موضوعتکیه بیش از حد بر روی دیگران برای انجام کارمزایا:برخورداری گروه از منابع اطلاعاتی بیشترپیشنهاد های بیشتر برای حل مسئلهبه دلیل مشارکت در تصمیم گیری، رضایت شغلی بیشتر است.آشنایی اعضای گروه به موازات انجام فعالیت

اسلاید 24: 10 مشکل رایج در کار گروهیتعجیل در عملمتهم کردن دیگراننادیده انگاری و بی اعتناییانحراف از موضوعخصومت شخصی اعضاءسردرگمیاعضای سلطه جواعضای پرحرفاعضای بی اعتناءاصرار بر تحمیل نظرهای شخصی

اسلاید 25: تعارض در گروهعبارت است از اختلاف نظر در مورد یک موضوع یا تصمیم در میان اعضای گروه .علل و عوامل تعارض : اختلاف در اهداف ، نیازها، ارزش ها، برداشت ها، انتظارات، شرایط و غیره نارضایتی کاری و شغلی خصومت شخصی یا همدستی عده ای از افراد برای مقابله با عده ای دیگر

اسلاید 26: Balancing Conformity and Deviance in Groups

اسلاید 27: انواع روش های حل تعارضاجتناب ( مسائل و مشکلات نادیده گرفته می شوندو به آنها توجه نمی شود.)مدارا (ارزش ریسک کردن و آسیب رساندن به روابط و سبب اختلافات عمومی شدن را ندارد.) برنده – بازنده ( روش پرخاشگرانه و به هر قیمتی که شده باید برنده شد)سازش (هیچ عقیده یا شخصی کامل نیست و برای انجام یک کار ، بیش از یک راه حل وجود دارد .توجه به اهمیت دستیابی به اهداف اولیه و حفظ روابط مناسب با همه اعضاء. تهاجمی ولی دارای حس همکاری)حل مسئله (نیازهای هر دو جناح، قانونی و مهم است و دارای ارزش و احترام می باشد. تهاجمی ولی دارای حس همکاری)

اسلاید 28: May 9, 2006LIS580- Spring 200629Team Leader RolesPrentice Hall, 2002

اسلاید 29: ارزشیابی کار گروهیارزشیابی در لغت به معنی یافتن ارزش ها است.در ارزشیابی باید ابتدا استانداردهای فردی و گروهی را تعریف و تعیین کنید تا اهداف عینی شوند تا براساس آنها بتوانید درمورد عملکردها قضاوت کنید.زمانی ارزیابی عملکرد تأثیر بهتری بر کار گروهی دارد که توسط خود اعضاء انجام شود.افرادی که باید ارزیابی شوند: کل گروهرهبر گروه اعضای گروه

اسلاید 30: مبانی و اصول کار تیمی

اسلاید 31: What is team?

اسلاید 32:

اسلاید 33: تیم چیست ؟تیم به تعداد کمی از افراد گفته می شود که دارای مهارت های مکمل و مقاصد و رویکرد مشترک هستند.سازمان ها به تیم ها و زیر تیم ها تقسیم می شوند.نحوه ارتباط تیم ها با یکدیگر با کارایی آنها ارتباط دارد.در یک تیم تعصب گروهی وجود دارد.تیم ها زمانی بوجود می آیند که احتیاج به انجام یک کار برجسته باشد.

اسلاید 34:

اسلاید 35: Effective Groups and TeamsMcGraw-Hill/IrwinContemporary Management, 5/eCopyright © 2008 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved.chapter fifteen

اسلاید 36: 15-37Groups, Teams and Organizational EffectivenessGroupTwo or more people who interact with each other to accomplish certain goals or meet certain needs.

اسلاید 37: 15-38Groups, Teams and Organizational EffectivenessTeamA group whose members work intensely with each other to achieve a specific, common goal or objective. All teams are groups but not all groups are teams.Teams often are difficult to form.It takes time for members to learn how to work together.

اسلاید 38: 15-39Groups, Teams and Organizational EffectivenessTwo characteristics distinguish teams from groupsIntensity with which team members work togetherPresence of a specific, overriding team goal or objective

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41: مراحل شکل گیری تیم شکل گیری طوفان زاییهنجارسازی عملفروپاشی

اسلاید 42: شکل گيریاعضای گروه برای اولین بار دورهم جمع می شوند.همه افراد مؤدب و غیرفعالند.تضاد به ندرت به طور مستقیم دیده می شود.افراد بیشتر به کسانی متکی هستند که به سان رهبر ظاهر می شوند.

اسلاید 43: طوفان زايیشخصیت ها با هم اصطکاک پیدا می کنند.هیچ کس به راحتی نکته ای را نمی پذیرد.ارتباطات بسیار کم اتفاق می افتد.برخی از افراد هنوز تمایلی به گفتگوی آزاد ندارند.

اسلاید 44: هنجار سازیمنافع گروهی تشخیص داده می شود و منازعات کمتر می شود.هرکس در بیان نظرات خود احساس امنیت می کند.مباحث به راحتی در گروه مطرح می شود.

اسلاید 45: عملرسیدن به این مرحله حد اعلای تکامل کار تیمی است.درجه بالایی از حمایت های درون گروهی برای تصمیم گیری شکل می گیرد.اعضا در انجام وظایف ضروری یکدیگر را همراهی می کنند.خطری که در این مرحله تیم را تهدید می کند گروه اندیشی است.

اسلاید 46: فروپاشیدر این مرحله وظیفه تیم بالا بردن سطح انجام وظیفه نیست در عوض توجه به پایان دادن فعالیت ها است.تیم ها فرایند تکاملی خاص خود را دارند و این فرایند وقتی کامل می شود که نقش رهبری تیم به موازات بلوغ تیمی از حالت اقتدارگرایی به هماهنگ کنندگی تغییر کند.در برخی موارد مراحل متعدد همزمان شکل میگیرد.

اسلاید 47: May 9, 2006LIS580- Spring 200648Stages of Team DevelopmentPrentice Hall, 2002

اسلاید 48: Chapter 5, Nancy Langton and Stephen P. Robbins, Fundamentals of Organizational Behaviour, Third Canadian Edition 5-49Copyright © 2007 Pearson Education CanadaExhibit 5-1 Stages of Group Development

اسلاید 49: Chapter 5, Nancy Langton and Stephen P. Robbins, Fundamentals of Organizational Behaviour, Third Canadian Edition 5-50Copyright © 2007 Pearson Education CanadaStages of Group and Team DevelopmentStage I: FormingCharacterized by much uncertaintyStage II: StormingCharacterized by intragroup conflictStage III: NormingCharacterized by close relationships and cohesiveness

اسلاید 50: Chapter 5, Nancy Langton and Stephen P. Robbins, Fundamentals of Organizational Behaviour, Third Canadian Edition 5-51Copyright © 2007 Pearson Education CanadaStages of Group DevelopmentStage IV: PerformingThe stage when the group is fully functionalStage V: AdjourningThe final stage in group development for temporary groups, characterized by concern with wrapping up activities rather than task performance

اسلاید 51: نقش های مختلف افراد در تیم ها خلاق – نوآورکاشف – موسستحلیل گرسازنده – سازمان دهندهنتیجه گیر – تولید کنندهکنترل کنندهنگهدارندهگزارشگرهماهنگ کنندهدر سازمان مسئله تناسب افراد بسیار مهم است.

اسلاید 52: انواع تیم هاتیم حل کننده مسئله (تیم ضربت): هر واحد از سازمان هفته ای چند ساعت گردهم می آیند و درباره مسائلی چون بهبود کیفیت ، کارایی و محیط کار صحبت می کنند.تیم های خودگردان یا تیم های مستقل: این تیم ها نه تنها مسائل را حل می کنند بلکه اجرا را نیز به عهده می گیرند. مسئولیت اعضای تیم مستقل شامل :نظارت بر سرعت کار- تعیین وظایف - تعیین زمان صرف صبحانه و ناهار- نظارت و کنترل بر شیوه عملیات.این تیم ها می توانند اعضای خود را انتخاب کنند و عملکردآنها را ارزیابی و قضاوت نمایند.(زیراکس)تیم متخصص: افراد این تیم متعلق به یک سطح سازمانی هستند ولی دارای تخصص های گوناگون اند.سازمان به وسیله این تیم ها افراد متخصص را گرد هم می آوردتا نظریات جدید ارائه کنند و مسائل پیچیده را حل نمایند.(شرکت های تولید خودرومثل تویوتاوهوندا)

اسلاید 53: عوامل اثربخشی تیمرهبری اثربخشارتباطات درون تیمانسجام تیمیتنوع شخصیتی اعضای تیم

اسلاید 54: May 9, 2006LIS580- Spring 200655Characteristics of High-performing Work TeamsPrentice Hall, 2002

اسلاید 55: سازگار و انعطاف پذیرند: آموختن را دوست دارند، احساس امنیت می کنند، خلاق هستند، خدمت به مردم را دوست دارند.همدل و هم داستانند: اول باید با یکدیگر کار کرد، بعد با یکدیگر برنده شد. همکاری توأم با همدلی یعنی این که با دل و جان با هم کارکنیم.تعهد پذیرند: تعهد خود را درگیر ودارسختی ها نشان می دهد. تعهد به استعداد و توانایی ربطی ندارد. پذیرش تعهد یک چیز است و پای بند بودن به آن چیز دیگراست.اصول کار تیمی

اسلاید 56: ارتباط برقرار می کنند: کار تیمی نمی توان کرد مگر این که بازیگران با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ارتباط باز پایه های اعتماد را محکم می کند. مردم به کاری که در آن به بازی گرفته شوند دل میدهند.لایق و باکفایت هستند: افراد لایق و باکفایت تعالی طلب هستند. انسان های باکفایت کیفیت کار خود را پایین نمی آورند.قابل اعتماد هستند:اصول کار تیمی

اسلاید 57: انضباط دارند: انضباط است که استعداد را به توانایی تبدیل می کند.یاران ، تیم را بالا می کشند: بیشترمردم وقتی که به وضع موجود راضی می شوند از صعود به قله های بالاتر باز می مانند.مشتاقندقصد و هدفی دارنداصول کار تیمی

اسلاید 58: آفت های چهارگانه کار تیمی

اسلاید 59: تصمیم گیری گروهی

اسلاید 60:

اسلاید 61: تعریفتصمیم همان انتخاب و گزینش است.تصمیم گیری برگزیدن یک راه از میان راه حل ها است.تصمیم گیری فرایند شناسایی و گزینش یک روند کار برای حل یک مسئله مشخص است.تصمیم گیری فرایندی است برای کاهش عدم اطمینان و رفع شک و شبهه درباره گزینه ها در حد کافی.تصمیم گیری جوهره مدیریت است.

اسلاید 62: مزایای تصمیم گیری گروهیارائه راه حل بهتر، به خاطر برخورداری گروه از دانش بیشترپذیرش آسان تصمیم توسط اعضاء نسبت به تصمیم گیری فردیمشارکت گروهی به درک بهتر تصمیم می انجامدکار گروهی به تلاش گسترده در امر جستجو و پژوهش کمک می کندقضاوت جمعی بهتری وجود دارد

اسلاید 63: معایب تصمیم گیری گروهیبرای سازگاری در کار گروهی، فشار گروهی بوجود می آیدممکن است یک فرد در گروه غلبه پیدا کندگروه به ندرت برتر از افراد برتر تصمیم گیری می کندکار گروهی وقت گیر است

اسلاید 64: روش های تصمیم گیری گروهی

اسلاید 65: انواع روش های تصمیم گیریروش اسمیروش دلفیروش ماتریس انتخاب زوجیروش طوفان مغزی

اسلاید 66: روش اسمیفن گروه اسمی، جنبه های رأی دادن بدون بحث را با بحث های محدود ترکیب می کند که توافق به دست آید.از امتیازهای این روش : فراهم آوردن فرصت برابر مشارکت برای تمام اعضای گروه چیره نبودن یک نفراز اعضا در بحث و بررسی مواقع استفاده از روش اسمی:موضوعات بحث برانگیزمشارکت مساوی افرادانتخاب یک گزینه از چند گزینه

اسلاید 67: تعریف مسئلهیادداشت نظرات بیان ایده ها و نظریاتبحث در مورد نظرات و راه حل هااقلام را در سکوت رتبه بندی کنیدرتبه بندی ها را با هم مقایسه و نهایی کنیدجلسه گروه اسمی را جمع بندی کنید7 گام روش اسمی

اسلاید 68: روش دلفییا همان اجماع صاحب نظران روی مسئله ای خاصفن دلفی یعنی دعوت به مشورت و مقایسه قضاوت های بی نامفن دلفی مشابه روش اسمی است با این تفاوت که حضور فیزیکی افراد لازم نیست و در واقع اعضای گروه حق ندارند که تماس رودررو داشته باشند.موفقیت روش دلفی به فراهم بودن وقت کافی، دانش و کاردانی شرکت کنندگان، مهارت در برقراری ارتباط و انگیزه اعضای گروه برای غوطه ور شدن در موضوع بستگی دارد.

اسلاید 69: روش ماتریس انتخاب زوجیمقایسه ایده های مختلف با یکدیگر به صورت دوتایی و انتخاب ایده ای که در این مقایسه ها به آن بیشترین رأی داده شده است.این روش ممکن است به صورت مستقل و یا به صورت مکمل به کار رود.در این روش می توان گروه تصمیم گیرنده را به بخش های مختلف تقسیم نمود و بعد از اخذ تصمیم ، رابطان میان گروهی با روش های چند شاخصه بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند.

اسلاید 70:

اسلاید 71:

اسلاید 72: رهبر گروه به شیوه ای روشن مسئله را بیان می کند و اعضاء در ارائه نظر آزادی عمل دارند.با این روش ایده های بسیار یا گزینه های ممکن را که بوسیله آن تصمیم گروهی گرفته می شود پدید می آید.روش طوفان مغزی

اسلاید 73: عوامل اصلی تصمیم گیری گروهیمحیط فیزیکی – مانند چیدمان میزها و صندلی هااندازه و ترکیب گروه – در نظرگرفتن شباهت ها و تفاوت ها اعضای گروه با ضرورت مسئلهویژگی اعضاء – مانند شخصیت ، معلومات ، تجربه و نظایر آنها . عامل قدرت نیز بسیار مهم است. افراد دارای مقام بالاتر اثر عمیق تری بر تصمیمات دارند. محدودیت زمانیحجم زیاد کار

اسلاید 74: روش ها و تکنیک های حل مسئله

اسلاید 75: انواع روش های حل مسئلهروش حل مسئله به صورت شش گامچگونگی حل یک مشکل به روش هفت مرحله ایروش سیستمی حل مسئلهچرخه PDCAنظریه محدودیت هاروش معکوس اندیشیدن

اسلاید 76: چرخه P.D.C.Aاین مدل یک مدل پویا است به این معنی که آخرین گام مرحله تکامل، اولین گام مرحله بعدی می باشد.

اسلاید 77: چرخه P.D.C.A

اسلاید 78: چرخه P.D.C.A

اسلاید 79: نظریه محدودیت ها TOC محدودیت ها یعنی وجود آیین نامه ها و دستورالعمل های موجود در سیستم که اجازه فعالیت های فرا سیستمی را به تیم نمی دهد.قدم های رفع محدودیت:تعیین محدودیت های سیستمتعیین چگونگی بهره برداری از محدودیت های سیستمهرچیزی را در خدمت محدودیت قرار دادنبهبود محدودیت های سیستم

اسلاید 80: نظریه معکوس اندیشیدن چگونه بهبودها را به فعالیت های جاری تعمیم دهیم؟در فرایند ایجاد تغییر: الف) چه چیزی باید تغییر کند؟ ب) به چه چیزی باید تغییر کند؟ ج) تغییر چگونه ایجاد می شود؟هر بهبود یک تغییر است. هرتغییر یک تهدید حساب شده برای امنیت است. هر تهدید به امنیت مقاومت احساسی ایجاد می کند و هر مقاومت احساسی با احساساتی قویتر می تواند مغلوب شود.

اسلاید 81: روش حل مسئله به صورت شش گامگام اول : شناسایی، انتخاب و تعریف مسئله ابزارها: فلوچارت – فهرست مشکلات – داستان نویسیگام دوم: تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف مربوط به مسئله تکنیک های جمع آوری اطلاعات: مشاهده – مصاحبه – تحقیق درمستنداتگام سوم: تعیین راه حل های بالقوه برای حل مسئله ابزارها: طوفان ذهنی- محک زنی- استفاده از نظرات دیگران به صورت کتبیگام چهارم: ارزیابی و انتخاب راه حل بهینه ابزارها: طوفان ذهنی- نمودارپارتو- جدول ارزیابی راه حلگام پنجم: برنامه ریزی و اجرای بهترین راه ابزارها : جدول زمانبندی – نمودار گانتگام ششم: ارزیابی نتایج حاصل از راه حل اجراشده ابزارها: داستان نویسی

اسلاید 82: حل یک مشکل به روش هفت مرحله ای انتخاب و تعریف موضوع مشکلجمع آوری و تجزیه و تحلیل داده هاتجزیه و تحلیل علت و معلولیبرنامه ریزی و اجرای راه حلارزیابی و بررسیاستانداردسازینتیجه

اسلاید 83: روش سیستمیفاز اول: تمرکز( ایجاد فهرستی از مشکلات – انتخاب یک مشکل- بازبینی و تشریح مشکل)فاز دوم : تجزیه و تحلیل ( تصمیم درباره اطلاعات مورد نیاز – جمع آوری داده ها و اطلاعات مبداء سنجش – تعیین و شناخت مهمترین عوامل نفوذیفاز سوم : تهیه و تدارک ( ایجاد فهرستی از حل جامع مشکل – انتخاب یک راه حل – ایجاد یک طرح اجرایی) فاز چهارم : اجرا ( حصول تعهدات – اجرای طرح – نظارت و تأثیر)

اسلاید 84:

اسلاید 85:

اسلاید 86: تکنیک ها و ابزار های حل مسئله

اسلاید 87: تکنیک های حل مسئله9. جدول انتخاب10. سنجش ، کنترل ونظارت11. نظرخواهی12. رأی گیری همگانی13. تجزیه و تحلیل تأثیر14. چک شیت15. نمونه گیریطوفان ذهنینمودار استخوان ماهیچراچک، چک، چکنمودار پارتوچک لیستچرخه دمینگفلوچارت

اسلاید 88: نمودار علت و معلول (نمودار استخوان ماهی)تصویر بزرگی از مسئله در اختیار می دهد.سهولت در استفاده از دانسته های شخصیایجاد ایده برای جمع آوری و ارائه راه حلاستفاده از طوفان مغزی برای شناسایی دلایل اصلی و دلایل ثانویه

اسلاید 89: این تکنیک دقیقاً مانند چراهای مکرر دوران کودکی می باشد.این تکنیک هم برای حل مسئله و هم برای ایده یابی و ایده پردازی مورد استفاده قرار میگیرد.در حین پرسش و پاسخ به ایده های جدیدی دست می یابیم.این تکنیک به ما کمک می کند تا موقعیت و وضعیت را بهتر و روشن تر مشخص کنیم.چرا

اسلاید 90: چی باید انجام بشود؟چه زمانی باید انجام بشود؟چرا باید انجام بشود؟چه کسی مسئولیت انجام را دارد؟چطور وچگونه باید انجام و اندازگیری شود؟کجا باید تمام شود؟چک ، چک ، چک

اسلاید 91: نمودار پارتویک نمودار میله ای که توزیع وقایع را نشان می دهد.اکثر وقایع کثیرالوقوع در سمت چپ و سایر وقایع به ترتیب نزولی در سمت راست قرار می گیرند.در نمودار پارتو از زوایای مختلف به مسئله می توان نگاه کرداز جمله : کیفیت – هزینه – خرید و فروش – ایمنی - اپراتور

اسلاید 92: چک لیست هاچک لیست فهرستی از کارهایی که باید انجام شود.درمواردی که می خواهیم مطمئن شویم هر کاری که مورد نیاز است را انجام داده ایم.در صورت نیاز می توان منابع هریک از اطلاعات را مشخص نمود و این که چه کسی باید آن را انجام دهد.

اسلاید 93: فلوچارت هانموداری است که گام های فرایند را به ترتیب اجرا نشان میدهد.برای درک فرایند کاری باید به درک مشترک از این کار برسیم.آغاز و پایان فرایند باید مشخص باشد.درباره فعالیت های اصلی و نقاط تصمیم گیری در فرایند از طوفان مغزی می توان استفاده نمود.

اسلاید 94: انتخاب یک مسئله از میان فهرستی از مسائلانتخاب یک راه حل ازمیان فهرستی از مسائلایجاد تفاهم و توافق در بین اعضای یک تیم در مورد این که مشکل چیست؟ جدول انتخابچگونه استفاده می شود؟انتخاب لیستی از انتخاب هاامتیازدهی موارد مهمتهیه جدول (معیارها – موارد)استفاده از اطلاعات جدول برای انتخاب

اسلاید 95: سنجش ،کنترل و نظارتکنترل یعنی دنبال کردن این که چقدر شما به آنچه که می خواهید باشید، نزدیک یا دور هستید.برای کنترل یک فرایند کاری و جمع آوری داده برای درک یک مسئله.چگونه استفاده شود؟چه چیزی باید کنترل شود؟چطور باید کنترل شود؟چه وقت کنترل صورت بگیرد؟چگونه نتایج ثبت و ارائه گردد؟

اسلاید 96: رأی گیری همگانینظرخواهیمعمولاً همراه با جلسه طوفان ذهنی برگزار می شود.چگونه انجام می شود؟فهرستی از عناوین تهیه کنید.هر یک از اعضا 10 امتیاز در اختیار دارند.هریک به نوبت امتیازهای خود را بگویند.امتیازها را جمع کنید.نکات مهمامتیاز اعضا را به اختیار تغییر می توانید بدهید.رأی گیری می تواند به صورت مخفی باشد.به صورت مصاحبه حضوری، سوالات کتبی یا ترکیبی از این دو می باشد.چگونه انجام می شود؟مورد تصمیم گیری چیست؟تهیه مجموعه سوالاتیک اجرای آزمایشیاداره کردن جلسهنکات مهمعلت نیاز به اطلاعات رابیان کنید.اطلاعات را از افراد شناخته شده بگیریدسوالات به زبان ساده بیان گردد.

اسلاید 97: برای کشف تأثیر یک موقعیت بر افراد و محیط آیا پروژه ارزش کارکردن را دارد؟آشکار ساختن ابعاد جدید مشکلهریک تأثیر موقعیت را صراحتاً برخود، سازمان ومشتریان بیان کند.روایت ها را مورد بحث قراردهید.تجزیه و تحلیل تأثیر

اسلاید 98: چک شیت یک فرم ثبت داده ها است که نشان می دهد هرچیز چند بار اتفاق افتاده .چک شیتچک شیت برای ساده کردن جمع آوری داده ها طراحی می شود.ازافرادی در طراحی استفاده کنید که برکار تسلط دارند.

اسلاید 99: چک شیت

اسلاید 100: انتخاب گروه کوچکی از افراد، اشیاء و یا دیگر موارد.انواع نمونه گیری:1) نمونه گیری تصادفی2) نمونه گیری طبقه بندی شده3) نمونه گیری نظام مندنمونه گیری

اسلاید 101: منابع اضافی:Why is a team important?The sum is always greater than the parts!Strengths and weaknesses balance out!SYMPTOMS OF POOR TEAMWORKCalifornia State – PTA - www.capta.org The Communicator - March 2008

اسلاید 102: Cohen, E. G. (1994) Designing Groupwork - Strategies for the Heterogeneous Classroom. Second Edition, Teachers College Press.McGourty, J & DeMeuse, KP 2001, Team developer: an assessment and skill building program, John Wiley & Sons Team working within clinical imaging-The Royal College of Radiologists. 2006

اسلاید 103: وقتی بهترین ها در کنار هم قرار گیرند، اتفاقات خوب بی پایان خواهد بود.

اسلاید 104: و... موفقیت در یک قدمی شما است !

اسلاید 105: با تشـکر از توجه شـما

اسلاید 106: ضوابط و مقرراتمقررات رفتار ، روابط و حدود وظایف هر یک از افراد را تعیین می کند.در گروه های اداری، آیین نامه ها و دستورالعمل ها یا اساسنامه ها ، ضوابط و مقرراتی هستند که کیفیت آنها در کیفیت کار گروه مؤثر است.

اسلاید 107: هدففلسفه وجودی گروهمهم ترین کار گروه پس از تشکیل داشتن انگیزه بدون هدف فایده ای ندارددر طی فعالیت گروه به تدریج تغییر می کنداهداف می توانند : بلند مدت، میان مدت یا کوتاه مدت باشد

اسلاید 108: نام ونشانگروه را با نام آن می شناسند.گاهی در نام گذاری سندیکاها و اتحادیه ها از هدف استفاده می شود. مانند: سندیکای پارچه بافان

اسلاید 109: تشکیل جلسات بحث وگفتگوبرای شروع فعالیت ها ف اعلام گزارش نتیجه فعالیت ها، تصمیم گیری یا برنامه ریزی و برای ادامه کار به بحث و گفتگو نیاز است.چگونگی و زمان تشکیل جلسات به تناسب اهداف و ملاک و معیار های گروه ها متفاوت است.

اسلاید 110: ملاک ومعیار های کار گروهیملاک ومعیار های کار گروهی با اساسنامه ها و ایین نامه تفاوت دارد .ملاک ومعیارها ضمنی بوده و از نوع ارزشی و اخلاقی هستند که در درون گروه و با توجه به ساخت گروه به تدریج بوجود می آیند.

اسلاید 111: همبستگی گروهیافراد در گروه بر اثر کنش های متقابل اجتماعی به یکدیگر پیوند خورده اند.اگر این کنش ها در جهت همبستگی گروه عمل کند موجب علاقه ، دلگرمی، همکاری و .... وکشش اعضاء در جهت خواسته های گروه می شود.

اسلاید 112: ساخت سازمانی گروهمجموعه ای از ارزش ها و هنجارها و قواعد و مقررات مکتوب ، نقش ها و مقام ها که همکاری گروهی در چارچوب آن انجام می شود.

اسلاید 113: روابط افرادیکی از ویژگی های گروه ، وظایف آن در تحکیم روابط افراد و ایجاد دلگرمی بین اعضاء است.با روش های زیر می توان روابط بین افراد را بهبود بخشید:ایجاد علاقه در بین اعضاء از طریق احترام به افکار و پیشنهادهافراهم آوردن شرایط اظهار وجود و شرکت فعال از طریق امنیت خاطردرک روحیه افراد کشف استعداد ها از طریق سخنرانی و یا ارائه طرح

اسلاید 114: تصمیم گ‍‍‍‍ی‍ریپیشرفت درحل یک مسئله از سه مرحله زیر می گذرد:جمع آوری اطلاعاتارزشیابی آنهااعتبار و تأثیر آن

اسلاید 115: رهبرینقش رهبری با عوامل سازنده شخصیت، ساخت گروه و موقعیت ارتباط دارد.رهبر گروه کسی است که در مرکز گروه قرار دارد و هدایت امور را در دست دارد.این افراد دارای استعداد و ویژگی های شخصیتی هستند که قادرند نظرات خود را به گروه القا کنند.

اسلاید 116: رهــبرلزومی ندارد که رهبر گروه برتری خاصی از لحاظ سمت سازمانی، تحصیلات، سن، تجربه نسبت به بقیه اعضاء داشته باشد.ملاک، داوطلب بودن فرد و انتخاب بقیه اعضا و اعتماد اعضاء به وی است.نقش رهبرتسهیل کننده است.وظایف رهبر:حصول اطمینان از این که اعضای گروه درک و برداشت درستی از هدف داشته باشند.انگیزش در اعضا برای مشارکت فعالکمک به رفع تعارضات و حل مشکلات

اسلاید 117: راهنــماوظایف راهنما:تعیین و تأمین نیازهای فردی و جمعی آموزش و راهنمایی گروه در اجرای فنون حل مسئلهنکاتی که راهنما باید رعایت کند:حضور به موقعمشخص کردن دستور جلسه برای افرادکنترل اختلافات واظهارنظرهای هم زمانجلوگیری از صحبت های بی ربطتشویق به صحبت درافرادی که کمترصحبت می کننداطمینان از این که تصمیم اتخاذ شده را همه پذیرفته اندرعایت محدوده زمانیارائه خلاصه ای از نتایج کسب شده

اسلاید 118: اعضـــاءوظایف اعضای عادی:حضور و مشارکت فعالانهیادگیری و به کارگیری مهارت های اجتماعیانتقال و تسهیم دانش ومعلومات فردی در انتخاب اعضاء مطابقت دادن دقیق مهارت های افراد با نوع وظایفی که بر عهده آنان گذاشته می شود، بسیار مهم است.

اسلاید 119: هماهنگ کننده: تلاش های گروه را همسو می کند و در قالب یک برنامه منسجم قرار می دهد.ایده پرداز: انرژی و روحیه ابتکار را در گروه ایجادوحفظ می کند.منتقد: اثربخشی گروه را در بلند مدت حفظ و تجزیه و تحلیل می کند.رابط خارجی: به دنبال برقراری روابط خارجی گروه است.

اسلاید 120: مجری تصمیمات: در گروه انگیزه حرکت ایجاد می کنند و باعث تسهیل جریان انجام امور می شود.رهبر: اعضای جدید را پیدا می کند و روحیه کار گروهی را بین آنها ارتقاء می بخشد.بازرس: به دنبال استانداردهای کاری بالا و حفظ و نگهداری آنها است.

اسلاید 121: گروه حاکم : نمودار سازمانی گروه حاکم را مشخص می کنند.گروه تخصصی :محدوده این گروه به سلسله مراتب اختیارات سازمانی محدود نمی شود شامل افرادی از بخش های مختلف هستند.گروه گرداننده :گروهی که مرکب از سرپرست و کارکنانی است که به او گزارش می دهند.

اسلاید 122: گروه کار :مرکب از افرادی است که با هم بر روی یک کار مشترک کار می کنند.گروه پروژه :این گروه به طور موقت برای هدف ویژه یا حل مسئله خاصی ایجاد می شوند و پس از اتمام پروژه این گروه متلاشی می شوند.انواع شـوراها :برای حل مسائلی که پیش می آید ایجاد می شوند و می توانند بلند مدت و یا کوتاه مدت باشند . شوراهای پایدار تقریباً دائمی اند و اعضای آن ممکن است عوض شوند.

اسلاید 123: گروه دوستی: مرکب از افرادی که کشش طبیعی به هم دارند و دوست دارند با هم کار کنند.گروه ذینفع: عده ای که به دنبال هدف مشترکی هستند مانند حمایت از همکاران بازنشسته و یا دفاع برای مزایای بیشتر.گروه مرجع: بر اساس ویژگی های شخصی آشکار مانند نژاد تشکیل می شود یا ممکن است مبتنی بر نگرش ها و علایق مشترک مثل مذهب و سیاست باشد.

اسلاید 124: مرحله شکل گیریدر این مرحله گروه برای انجام پروژه حالت آزمایشی دارد به همراه توانایی تشخیص اشتباهات در بدو کار و رفع نواقصدر این مرحله افراد در جستجوی جمع آوری اطلاعات و تأثیرپذیری از یکدیگر هستند.از ابراز موضوعات و احساسات جدی احتراز می شود.در این مرحله از نظر هدف ، ساختار ورهبری گروه اتفاق نظر کامل وجود ندارد.

اسلاید 125: مرحله درگیرییعنی تضاد درون گروهیاعضاء موجودیت گروه را می پذیرند اما نسبت به کنترلی که گروه می خواهد بر افراد اعمال کند مقاومت می کنندافراد تا زمانی نسبت به هم ملاطفت دارند که مباحث و موضوعات جدی در دستورکار قرار نگرفته باشد.دربررسی برخی مطالب چالش زا افراد شکیبای خود را از دست می دهند و منازعاتی شکل می گیرد ولی به سرعت برطرف می شود.

اسلاید 126: مرحله انسجامساختار گروهی مستحکم می شود.افراد گروه درک بهتری از یکدیگر دارند.چارچوب اهداف یا مسئولیت های گروه صراحت دارد و پذیرفته می شود.افراد گروه تجربیات و مهارت های یکدیگر را قدردانی و تحسین می کنند.افراد به نظرات دیگران گوش می دهند واز هم حمایت می کنند.اهمیت انسجام در این است که با میزان تولید گروه رابطه مستقیم دارد. هرچه انسجام گروه بیشتر باشد اعضاء بیشتر در صدد تأمین هدف های گروه بر می آیند.

اسلاید 127: تکاملدو ویژگی استقلال و انعطاف در گروه دیده می شود.همه اعضاء به خوبی یکدیگر را می شناسند و با هم همکاری می کنند.همه اعضاء به هم اعتماد دارند و وبه راحتی با هم کار می کنند.هویت ، وفاداری و روحیه گروه بالا است و تمام انرژی گروه به سمت اهداف گروه منعطف است.همه اعضاء به یک اندازه هدف – محور و گروه – محور هستند. در این سطح است که تمامی انرژی گروه می تواند به سمت اهداف موجود منعطف شود.

اسلاید 128: از هم پاشیدناهداف کامل شده اند و اعضای گروه از یکدیگر جدا می شوند.در این مرحله گروه آماده می شود تا پایان موجودیت خود را اعلام کند.

اسلاید 129: مزایا و فوائد کار گروهی برای سازمان هم افزایی (سینرژی): در تیم هم افزا ایده ها و نظریاتی خلق می شود که شاید افراد به تنهایی قادر به ارائه آن نبا شند.بکارگیری بهتر استعدادها و توانایی خاص افراد در دستیابی به هدفحل و رفع مشکلات او مسائی پیچیده از طریق تلفیق تخصص هاایجاد حس مالکیت و تعلق در افراد از طریق مشارکت در حل مسائلافزایش احتمال عملی شدن پیشنهادهایی که گروه ارائه می دهد.افزایش مشارکت کارکنان – کاهش ضایعات و هزینه هابهبود کیفیت و بهره وری و رضایت مشتری

اسلاید 130: مزایا و فوائد کار گروهی برای افرادافزایش اعتماد به نفسبهبود روحیه و رضایت شغلیافزایش معلومات و توانایی ها و مهارت های فردی و بر قراری ارتباط بهتر با دیگرانآسان تر شدن کارها و وظایف از طریق اشتراک مسئولیت ها

اسلاید 131: عدم توجه به هدف تیمیبسیاری از کسانی که در حلقه های تیمی قرار می گیرند، آن جایگاه را پله ای برای ترقی و پیشرفت خود می دانند . لذا حفظ مقام ، جایگاه و منافع خود را بر منافع و اهداف تیم ترجیح می دهند .در تیم هایی که امنیت شغلی و اعتماد متقابل کمرنگ تر باشد ، توجه به اهداف شخصی بیشتر می شود.برای این که حس پیشرفت و توجه به اهداف تیمی از اعضا گرفته نشود،می توان با تعیین کردن پاداش برای کسانی که به اهداف تیم بیشتر اهمیت می دهند این حس را تقویت کرد.

اسلاید 132: بی اعتمادیاعتماد نقطه ثقل تمام تیم های کارا و یکپارچه است.اعتماد در کار تیمی به معنای اطمینان خاطر و پشت گرمی اعضای تیم به حسن نیت هم تیمی ها و اعتقاد به این که در تیم ، کسی مترصد ضربه زدن به دیگری نیست.افراد بی اعتماد از کمک خواستن از یکدیگر ابا دارند.در این تیم ها تمام انرژی تیم صرف مدیریت رفتارها و تعامل های درونی می شود.اعضای تیم های بی اعتماد، ضعف ها و لغزش های خود را از یکدیگر پنهان می کنند .

اسلاید 133: عدم تعهددر کار تیمی تعهد تابعی از وضوح تصمیمات و دخالت ایشان در فرایند تصمیم گیری است.وضوح و دخالت حقیقی اعضای تیم در تصمیم گیری بر اصل اعتماد استوار است. زمانی که روحیه اعتماد در میان اعضای تیم حاکم باشد، تصمیمات به صورت واضح بیان می شود.برای این که افراد در کار و حرفه خود احساس تعهد بیشتری کنند باید به آنها اجازه داد تا احساس کنند این کار متعلق به آنها است. روش دیگر که زمینه ساز اعتماد میان اعضا نیز است، این است که در پایان هر جلسه وظایف اصلی هر یک از اعضاء به طور صریح ذکر شود.

اسلاید 134: عدم مسئولیت پذیریفرار افراد از پاسخگویی در قبال مسئولیت هایی که بر دوششان گذاشته می شود، عدم مسئولیت پذیری نامیده می شود.اعتماد کامل اعضا نسبت به هم و نسبت به این که نیت دیگران از این بازخواست ، اثربخشی و کارایی تیمی است و نه تخریب فرد و آسیب زدن به حیثیت کاری وی ، امری بسیار حیاتی است.ابهام در عملکرد و ابهام در وظایف، مهم ترین عامل بازدارنده مسئولیت پذیری و مسئولیت خواهی است. رهبر تیم باید به هریک از اعضا بازخورد فردی بدهد.

اسلاید 135: سردرگمیاعضای تیم وظایف خود و نحوه انجام آن را به درستی درک نکرده اند.راه حل : توضیح و تشریح اهداف تیم یا حل و رفع موضوعات خاص بازدارنده مانند فقدان داده ها یا دانش، احساسات ناخوشایند، فقدان روش کار و غیره.

اسلاید 136: برخی از اعضای گروه نفوذ زیادی دارند و عقاید خود را بر دیگران تحمیل می کنند.راه حل: صحبت با افراد سلطه جو و ذکر این نکته که چنین رفتاری ناپسند و ویرانگر است و هر موضوعی نیاز به بحث و تبادل نظر دارد.اعضای سلطه جو

اسلاید 137: برخی از اعضای گروه زمان زیادی از گفتگوها را به خود اختصاص می دهند.راه حل: گنجاندن مشارکت متعادل به عنوان یکی از اهداف و قواعد تیم و کنترل زمان اظهارنظر این گونه افراد. اعضای پر حرف

اسلاید 138: برخی از اعضای گروه چندان در بحث و گفتگوها شرکت نمی کنند.راه حل: هدایت گروه به سمت مشارکت متعادل و تشویق اعضای کم حرف به اظهار نظر.اعضای بی اعتنا

اسلاید 139: برخی از اعضای گروه ایده خود را مسلم و انکارناپذیر می پندارند.راه حل : ترغیب افراد به تصمیم گیری بر اساس اطلاعات و پرهیز از اصرار بر عقاید شخصی.اصرار بر تحمیل نظرهای شخصی

اسلاید 140: تصمیم گیری یا اقدام پیش از تکمیل مذاکراتراه حل: ترغیب گروه به اتخاذ تصمیمات مبتنی بر اطلاعات کافیتعجیل در عمل

اسلاید 141: یکی از اعضاء ، عاملی منفی را به دیگری نسبت می دهد تا ارزش نظر او را پایین بیاورد.راه حل: توضیح خواستن از فرد متهم در مورد عوامل نسبت داده شده برای روشن شدن قضیه.متهم کردن دیگران

اسلاید 142: یکی از اعضاء، نظرهای دیگران را نادیده می گیرد یا تمسخر می کند یا فردی نظری را مطرح می کند اما کسی به آن گوش نمی کند و موضوع عوض می شود.راه حل: خواستن توضیح بیشتر از افرادی که به آنان بی اعتنایی شده است و ترغیب تیم به گوش دادن فعالانه.نادیده انگاری و بی اعتنایی

اسلاید 143: در جلسات بر موضوع خاص و مشخصی تمرکز نمی شود و بدون هدف یا مقصودی معین ادامه می یابد.راه حل: تدوین دستورجلسه مشخص با قید محدودیت های زمانی بحث وگفتگو و هدایت افراد به موضوع اصلی.انحراف از موضوع

اسلاید 144: بعضی از اعضای گروه به سبب خصومت ها یا اختلافات شخصی قبلی با یکدیگر به بحث و جدل می پردازند.راه حل: هدایت افراد متخاصم به گونه ای که اختلافات خود را در بیرون از جلسه رفع کنند.خصومت شخصی اعضاء

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید