صفحه 1:
بسم الله
الرحمن الرحیم
صفحه 2:
موضوع: روند سیر ارتباط جمعی
ارتباطات سنتى در ايران و نقش آن در
طول تاريخ (فصل جهارم كتاب رسانه
7 آازنسرین دانایی)
صفحه 3:
ارتباطات سنتی در ایران
8 ربوط به ارتباطات
سنتی در ایران
*تعریف ارتباطات سنتی
*ویژگی های ارتباطات سنتی
*مراکز ارتباطات سنتی در ایران
3-0-0
صفحه 4:
روند سیر ارتباطی در ایران
* در ایران باستان. روم قدیم. مصر و ساير مناطق متمدن دنیای
قدیم برای ایجاد ارتباطات منظم خبری سیستم های ویژه ای
در نظر گرفته شده بود.
* به عنوان نمونه:
1 ایران در عصر هخامنشیان از پیک های ویژه مجهز به اسب
های تندرو و همچنین از کبوتر های نامه رسان استفاده می
2 در امپراطوری عباسی سیستم خبررسانی و ارتباط
اداری((برید)) نام داشت.
3 نحوه ی دیگر خبر رسانی, قرار دادن پیام در نی بود.
4 جارچیان نیز نقش عمده ای در خبرگیری و خبررسانی در
دنیای قدیم ایفا می کردند.
صفحه 5:
روند سیر ارتباطی در ایران
* کتیبه هاى به دست آمده از كلده و آشورء تاريخ خط ميخى را
از 4500 سال قبل از ميلاد مسيح بدين نواحى مربوط مى
ke 001 سال 5ل آرم خط ميخى در ايران متذاول بودهم
است.
* در زمان هخامنشیان خط ميخى با توجه به خط آشورى اصلاح
شد و تعداد حروف آن به 360 رسيد.
* در زمان داريوش هخامنشى دستكاه هاى ابتدايى يخش اخبار
توسعه یافت و از سنگ های نرم و چوب استفاده شد.
صفحه 6:
روند سیر ارتباطی در ایران
* در زمان خشایار شاه برای پخش اخبار از چرم و پوست
استفاده شد.
۰ 0 سال بعد از آن که گوننبرگ در آلمان ماشین چاپش را با
حروف متحرک با الهام از دستگاه های چاپ دستی که قبلا
توسط مسلمانان اختراع شده بود, ساخت اولین ماشین چاپ
در ايران بكار افتاد.
صفحه 7:
روند سیر ارتباطی در ایران
آولین روزنامه در ایران کاغد بود( 1253 ه.ش) و دو شماره آن
در موزه بریتانیا موجود است. سر دبیر این روزنامه میرزا صالح
شیرازی نام داشت. خط روزنامه نستعلیق و چاپ آن, جاب
سنگی و اندازه آن 40*24 2۳۱ و به صورت نشریه ماهیانه
و ا ای ب دستور امیرکبیر و با چاپ سنگی در 4
صفحه به طور هفتگی از طرف دولت تهران چاپ و در تمام
استان های ایران منتشر منتشر شد. خبر نگار اصلی اين
روا دز .| غبدالله نام داشت.
صفحه 8:
روند سیر ارتباطی در ایران
* در سال 1319 ه. ش رادیو در ایران افتتاح شد
۰ ۰ 131 ۶ ش مجلس شورای وقت به دولت اجازه یک
فرستنده رادیویی را داد. شعاع عمل این فرستنده, تلویزیونی
ارو قدرت آن 200 کیلووات بود.
* تلویزیون در ایران در آبان ماه 1345 برنامه خود را به طور
a آغاز کرد و رشد برنامه های رادیویی و تلویزیونی و
le از 1345 تا 1356 ادامه یافت.
* از سال 1357 به بعد سیستم فنی رسانه در استخدام آرمان
های چمهوری اسلامی در آمد.
صفحه 9:
TT یر ندشته و پیش از پیدایی وسایل ارتباطی
جدید تنها وسیله اطلاع رسانی, مبادله پیام ها و برقراری
ارتباط yu افراد و گروه های مختلف اجتماعی بوده اند و در
جوامعی که به لحاظ پیشینه تاریخی دارای نظام منسجم و
کارآمد ارتباطات سنتی بوده اند, تامین نیازهای اطلاعاتی از
طریق این شبکه برای مردم به نوعی فرهنگ و عادت تبدیل
شده است.
صفحه 10:
2 روط به ارتباطات
سنتی در ایران
* توجه به ارتباطات فنی در دین در طول دهه های 1970 و
0 آغاز شد.
۰ پژوهش های قبل از انقلاب از سال 1350 توسط گروه
دانشجویان دوره لیسانس روزنامه نگاری دانشکده علوم
ارباطات اجتماعى آغاز شد.
* بزوهش هاى بعد از انقلاب كه افزايش بيش ترى بيدا كرد در
000 .جا ركدر جدية وولانا در نخستين سال هاى بس
از انقلاب منتشر شد.
صفحه 11:
را ی به فونه ای از ارتباطات اطلاق می شود که بر
پایه باورهاء تاريخ. فرهنگ و عقاید عمومی جامعه شکل گرفته
و در عين حال أن ها را ترويج و تقويت مى كند, غالبا ميان
فردی و چهره به چهره است و ساخت و محتوای نخبه گریز و
ales 1 1 ی شور زو سویه است.
در این نو ارتباطات. دریافت بازخورد و عکس العمل مخاطب
سریع و آنی است و ارتباط دوسویه و متقابل نیز به راحتی
برقرار می شود. بنایراین, شبکه ارتباطات سنتی, اغلب به
معنای واقعی, ارتباطی (دوسویه) عمل می کند و نه رسانه ای
S) سویه).
صفحه 12:
ime را تا ستی. عمدتا میان فردی و چهره به چهره است و از
عمق, قدرت و تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب برخوردار است.
biel ee 007 كر غالبا در معرض دید و در
دسترس مخاطبان است.
* 3- شخصیت, خصوصیات فردی و رفتاری. صدا و حالات چهره و
قیافه در ارتباطات سنتی, نسبت به ارتباطات نوین, نقش تعیین
کننده تری در موفقیت يا عدم توفیق ارتباط دارد.
4- در ارتباطات سنتی از ابزارهای تکنولوژیک و پیچیده یا استفاده
نمی شود و يا استفاده محدودی به عمل wo آید و بنابراین به
طبیعت زندگی انسانی نزدیک تر است.
صفحه 13:
ویژگی های دیگر ارتباطات
eos ان در ارتباطات سنتی به فرهنگ توده
ار > النسا 5 متمولاً از فرهتك نخبكان فاصله دارد.
| 11 5 ی تالا با مردم. JUS yo آنها و در پیوند و
ارتباط مستقیم با توده ها به سر می برند.
* 7- تعدد و تنوع و در عین حال غیررسمی بودن مراکز و نهادها
۰ ارضاط كران سنتى, امکان اعمال کنترل و سانسور را بر
نها كاهش مى دهد
* 8- ييام هاى شبكه ارتباطات سنتى از حيث شكل و محتوا به
زبان و درك مردم نزديك تر است.
صفحه 14:
* مراکز ارتباطات سنتی در ایران عبارت بودند از:
مسجد و منبر
بازار
قهوه خان
زورخانه
حمام های عمومی
حوزه علمیه
هيات
نز انلخ دنأ اط ما و بخ مخ
صفحه 15:
* ارتباط سنتی در ایران از درجه اهمیت فراوانی برخوردار بوده,
10 !1 ارماظات. lel برداشت ها و عقاید رد
و بدل می شد و پس از آن به خانواده و دوستان آن ها انتقال
مى يافت, امروزه نیز با وجود گسترش رسانه های جمعی,
ee سكن لله قوت خود بافی مانده اند و
مردم آن ها را به عنوان محملی مطمئن برای رد و بدل کردن
ای ارات حود مئ شناسند.
صفحه 16:
* دانایی, نسرین, 1355- , رسانه
شناسی/ مولف: نسرین دانایی. تهران:
مبنای خرد,1388.
٠ جواد نظری مقدم» علی ایمانی؛ بهار
3 نقش و جایگاه ارتباطات سنتی در
شکل گیری انقلاب اسلامی
ایران.پیایی36» Darts
صفحه 17: