علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

سازمان یادگیرنده مدارس یادگیرنده

صفحه 1:
ART en Se بهار 0620

صفحه 2:

صفحه 3:
عناوين ی اهميت سازمان ياد كيرندة تعریف سازمان یادگیرنده تفاوت يادكيرى سازمانى با سازمان يادكيرنده ويزكى سازمان يادكيرنده ]3 هاى استراتؤيك سازمان يادكيرنده | اصول سازمان يادكيرندة

صفحه 4:
عناوين شرایط ایجاد سازمان یاد گیرنده ایجاد لمرت

صفحه 5:
# در جهان متفیر و متحول امروزی اگر سازمانها بخواهند به اطلاعاتی که از قبل داشته اند بسنده کنند پایدار نخواهند ماند. کلید حل مشکلات سازمانهاه یادگیری است و سازمانهایی موفق هستند که سریعتر از دیگران یاد گیرنده و حرکت کنند. از طرفی موسسات آموزشی به واسطه پیشرفتهای تکنولوژیکی در ‎=e‏ اطلاعات به عنوان یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی تلقی میشوند و بیش از هر ز مان دیگری به مهارتها و قابلیتهای مناسب برای انتقال و تسهیم دانش و به کارگیری آن نیازمند.

صفحه 6:
ت ۰ 5 لهمیت سازمان باد گیر نده #با وجود بسترى متغير و پیچیده که سازمانها در آن فعالیت می کنند. ضرورت وجود منابع توانمند جهت ماندگاری سازمان» یک واقعیت قطعی است. با وجود عوامل محیطی متحول, ماندگاری» رشد و پویایی سازمان منوط به دانش و آگاهی گسترده از عوامل محیطی است. فقدان اطمینان بدلیل افزایش تفییرات محیطی (شامل : اقتصادی, اجتماعی. سیاسی» علمی, فرهنگی ..-)نیاز و انتظارات روز افزون انسانهاء همگی سبب ‎Gade Joo Gules‏ به نام «سازمان یادگیرنده» شده است. چنین سازمانهابی متاسبترین راه را برای حفظ حیات؛ ماندگازی وزشد سازمان» «یادگیری»می دانند. بنابراین» با پیدایش عصر جدید و نوین سازمانی, امروزه تنها سازمانهایی که تفکرات بزرگ (بدون توجه به اندازه ظاهری) دارند از نظر کارکردی موفق و در عرصه رقابت پیش گيرنده و درنظام سازمان و مدیریت پویا و اثربخش می باشند. همچنین سازمانهای یادگیرنده به عنوان مقصدی براى اين نظام سازمانی: ريش ذر تغييرات سریع و تحولات شذید محیطی دازد که خروزت و اهمیت آنها را تبیین می نماید

صفحه 7:
تعريف سازمان ياد كيرنده سازمان یادگیرنده . سازمانی است که در آن اعضاء به طور مستمر خود را در جهت تحقق هدفها و آمالی که واقعا در پی آنند توسعه می دهند الگوهای نوینی در جهت گسترش دامنه تفكر رواج می ‎Lad ash‏ برای آرمان طلبی جمعی وجود دارد ونهایتاً سازمانی است که اعضاء آن به طور دائم می آموزند که چگونه دسته جمعی یاد گیرند سازمان یادگیرنده سازمانی است که در آن یادگیری نیاز همیشگی کلیه کارکنان تلقی می شود و در آن ضمن تاکید بر آموختن چگونه آموختن و جذب وتوزیع دانش نو به خلق و تولید اطلاعات و دانش ۰ جدید و مورد نیاز پرداخته می شود و تمامی این دانشها در رفتار و عملکردها متجلی میگردند سازمان یادگیرنده» آن سازمانی است که در آن, افراد به طور مستمر تواناییهای خود را ارتقا می بخشند تا به نتایجی که مدنظر است دست يابند و بدین ترتیب الگوهای جدید تفکر رشد و اندیشه های جمعی و گروهی گسترش یابند

صفحه 8:
ل تعريف سازمان ياد كيرنده : / واژه سازمانهای یاد گیرنده (0۲930128110۴ ‎(Learning‏ به ظرفیت یادگیری سازمان از تجربیات گذشته اش اشاره دارد. دانش وتخصص کارکنان خود را به روز می کند. ‎ae‏ آموزش عالی ودانشگاه ها ارتباط دارد. ‏دوره های آموزشی بر گزار کند. ‏در نتیجه سبب ارتقاء دانش کارکنان خود برای بررسی وحل ۵ مسائل پیش آمده در روند کاری می شود.

صفحه 9:
تعریف سازمان باد كيرنده: ۵ سازعان هانی که هر آن افراه به صورت مستمظرفیت های خود را برای خلق نتایج مطلوب به کار می گيرند. سازمان هایی که الگوهای جدید تفکر را پرورش می دهند. / سازمان هایی که بیان آرزوها و آرمان های جمعی برای افراد آزاد است.

صفحه 10:
تعريف سازمان ياد كيرنده : / سازمان هلیی که یاد گرفتن؛ یاد گرفتن با یکدیگر رابه صورت جمعی. مستمر و بلند مدت تشویق می کنند . / سارمان يادكي رده عبارت است از مهارت و تواناتی سازمان در ايجاد كسب وانتقال دانش.واصلاح رفتارافراد براى انعكاس دانش وبينش جديد. 12 سارمان يأدكيرندة سازمانى أست که دارای تواناتی ‎sal‏ ‏وكسب وانتقال دانش است و رفتار خودش را طورى تعديل مى كند كه منعكس كننده دانش وديدكاه هاى جديد باشد. oo

صفحه 11:

صفحه 12:
بین بادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده تفاوت فر آیندی وساختاری وجود دارد.

صفحه 13:
تفاوت یادگیری سازمانی ‎wb‏ بین یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروههای درون سازمان و سازمان یادگیرنده به معنی یادگیری سازمان به عنوان سیستمی کلی» فرق گذاشت. تسانگ می گوید که دو اصطلاح یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده بعضی اوقات به اشتباه به جای یکدیگر بكار گرفته می شوند. وی یادگیری سازمانی را مفهومی می داند که برای توصیف انواع خاصی از فعالیتهایی که در سازمان جریان دارد به کار گرفته میشود در حالیکه سازمان یادگیرنده به نوع خاصی از سازمان اشاره می کند. به عبارت دیگر باید گفت سازمان یادگیرنده حاصل یادگیری سازمانی است مک گیل ات ال وجه تمایزی بین سازمان یادگیرنده را به عنوان توانمندسازی در کسب بینش و درک از تجربه از طریق آزمایش و تجربه و یک تمایلی برای ارزیابی شکستها و موفقیتها می داند ‏وسازمان بادقترئدو ۴ ‎ ‎

صفحه 14:
تفاوت یادگیری سازمانی با سازمان یادگیرنده را می توان با یک مثال روشن کرد. فرض کنید؛ در مدرسه ای شورای معلمان برگزار گردیده است. بحث و گفتگوهایی که بین معلمان در جهت پیشبرد آموزش به میان می آید. اگر به همان بحث و گفتگو اکتفا شود یادگیری سازمانی صورت می گیرد ولی اگر معلمان راهکارهای مطرح شده در جلسه را در کلاس اجرا کنند و بازخورد آن را برای یکدیگر عنوان کنند و نتایج حاصله با مدارس دیگر و گروه های آموزشی در میان گذاشته شود تا سایر معلمان با به كار بستن آن راهکارها در کلاسی آن را کامل تر نموده و بازخورد آن مطرح شود و اگر این روند و تعامل فکری همچنان ادامه داشته باشد و به ایجاد. کسب. انتقال دانشب نو آوری و تغییر و تعدیل رفتار بی انجامد به اين فرابند روبه تزاید دانش. مهارت و نگرش» ءسازمان یادگیرنده گفته می شود

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
a

صفحه 18:

صفحه 19:
Peter Senge’s Five Disciplines ١ Personal jee 0

صفحه 20:
مهارت فردی(یعنی مهارت کشف کردن و نیز تعمیق مداوم بینش فردی)؛ _ مدل‌های ذهنی(یعنی توانایی کشف تصاویر درونی ازجهان بیرون به منظور بررسی و تحلیل آنها و ابراز آن تصاویر برای تاثیرگذاری بر دیگران)؛ _ بصیرت مشترک ( یعنی عمل کشف تصاویر مشترک از آینده که تعهد واقعی را در افراد تقویت می کند.)؛ ياذكيرى تيمى يعنى قدرت همفكرى كردن باهم كه از طريق كسب مهارت در كفتكو و مباحثه با يكديكربه دست مىآيد.)؛ _ تفكر سيستمى (أصلى كه اصول مذكور را با هم تركيب و تكميل و أنها را به عنوان مجموعه اى واحد از تثورى و عمل مطرح مى كند.

صفحه 21:
*" تفکر استراتژیک/ سیستمی : در واقع این تفکر اصل بنیادین سازمان باد گیرنده مى باشد. بعنی: سازمان بایستی بر اساس تفکر جامع بنیان نهاده شود. eq

صفحه 22:
)\ تعريف تفكر استراتزيك / سيستمى : ” توانائى آفرينش ايده اى كه واقعاً اساسى است .بعنی دیدن پشت پرده .با ادراک الگوهای تغيير و تحول پیچیده .

صفحه 23:
د مهارت هاى لازم براى تفكر استراتژیک / سیستمی : “توانايى ديدن كليت راه كار "شناخت سرنخی که باید كشيده شود

صفحه 24:
داستان قورباغه بخته : در علوم سیستمها ,پذیرش تهدیدهای که به صورت تدریجی بوجود آمده و بقای سازمان را به مخاطره میاندازد .آن چنان فراگیر و وسیع است که منجر به پیدایش داستان قورباغه پخته شده است اگر یک قورباغه را در داخل ظرفی از آب جوش بیاندازید بلافاصله تلاش می کند تا از داخل آن بیرون بجهد. اما اگرداخل ظرف بدون گرما قرار دهیم و بتدریج دمای آن را افزايش دهیم درجه حرارت به تدریج بالا می رود و قورباغه هیچ کاری انجام نمی دهد و نهایتا می میرد. برای اینکه یاد بگیر یم چگونه فرایته‌های ارام و تدریجی را ‎HS) abe pats‏ از سرعت:دیونهوار خوه بگاهیم و به مواره حساس و ظریف همالقدر توجه کنیم که به موارد ناگهانی و تکان دهنده التفات داریم

صفحه 25:
توان آموختن اعضای سیستم: *معنای تواناتی : ۱- نگرش ‎DE‏ به زندگی ‎DEST‏ و فعال زیستن نهايتاً توانلييهاى شخصى به قوانين زندكى تبديل مى شوند پس دوحرکت اساسی واصلی پدید می آید

صفحه 26:
2 مهارت های شخصی شامل : ‎ .‏ آرمان شخصی : ذات هدف فرد است.تصویری از آینده ای مطلوب ". صیانت از کشش خلاق : آرمان + واقعیت موجود - کشش خلاق ‎ab his‏ ۴ تعهد به حقیقت : * جستجوی حقیقت بهبود تئوریها برای شناخت بیشتر افزایش آگاهی برای دید بهتر * افزایش درک و شناخت از ساختارهای پنهانی ۴ فطری شدن مه

صفحه 27:
25 مدل های ذهنی : تصاویر اندیشه و عمل بایستی مدلهای ذهنی را منظم توسعه دهیم. این مدلها بر دید و نتیجه گزینش ما تآ ثیر دارند قوانین مدلهای ذهنی : ‎.١‏ مهارت تأمل ‏3 مهارت ‎١‏ تفسار (تفحص ( ‏۳ توازن بین تفحص وملاحظه : ‏- تحقق رفت و برگشتی از یکدیگر ‏7 بیان روشن و واضح افکار برای قضاوت دیگران ‎er

صفحه 28:
۵ آرمان مشترک : “ما جه چیزی را می خواهیم خلق کنیم" ‎&y‏ تعریف آرمان مشتر ‏7 آرمان مشترک یعنی همه افراد تصویر یکسان از یک موضوع داشته باشتد. ‏آرمان مشترک سازمان یادگیرنده باید مداوماً ارزیابی گردد.

صفحه 29:
: ‏آثار آرمان مشترک‎ (Oe الهامی بزرگ و فتوحانه برای افراد شور و نشاط و جوشش احساس مسئولیت افراد در برابر سازمان همبستگی و همفکری افزايش شجاعت و شهامت حصول اهداف دور دست ایجاد تعهد برنامه ریزی دراز مدت بروز خواسته ها و بروز نقایص فردی سا اس ات اس

صفحه 30:
4 قوانین ایجاد آرمان مشترک : . تقویت آرمان شخصی افراد ۲ تبدیل آرمانهای شخصی به آرمانهای مشترک سازمان سنتی آرمان گرایی از بالا به پايین سازمان یادگیرنده آرمان گرایی در سایه تبادل آزاد افکار داده ها خلق آرمان مشترک توسط رهبر از طریق جمع آوری ایده ها است.

صفحه 31:
0202 تس تس حه ۳ یادگیری تیمی (جمعی) : فرآیندی که سبب افزایش ظرفیت گروه وهمسو شدن آنها می شود. آرمان مشتر کت قابلیتهای شخصی eae a افزایش ‎a‏ مباحثه و گفتگو

صفحه 32:
شرایط ایجاد سازمان یادگیرنده : "رهبری‌نقشهای رهبری در سازمان یادگیرنده: - رهبر در نقش طراح - رهبر در نقش ناظم - رهبر در نقش معلم ”فضاى باز ”بومى سازى

صفحه 33:
yr افزایش سرعت یادگیری اح ناظم معلم ]1 تعهد کارکنان ۰ با اعطای مسئولیت ‎tl i 0‏ در امن + ره بومی سازی ‎eI‏ ‏کاهش یادگیری شرایط سازمان باد گیرنده

صفحه 34:
‘Mill ایجاد سازمان با کیرنده نده

صفحه 35:
“a سازمان ياد كيرنده در مدارس © مدارس سازمانهاى خدماتى متعهد به تدريس و يادكيرى اند. هدف نهايى مدرسه يادكيرى دانش آموز است. در واقع موجودیت مدرسه مبتنی بر چنین فعالیتی است @ هوی و میسکل ۲۹۹۱6 )معتقدند که مدارس بیش از هر نوع سازمان دیگر باید سازمان های یادگیرنده باشند. مدارس باید جاهایی باشند که در آن ها شرکت کنندگان پیوسته می توانند ظرفیت های خود را برای خالفیت ۰ نتیجه گیری و موقعیت توسعه دهند : جاهایی که الگوهای نوین تفکر تشویق می شوند . خواست های جمعی ديد می آیند. اعضا یاد می گیرند که باهم بهیادگیری بپردزند .و قابلیت های خود را برای نوآوری و مشکل گشایی آشکار سازند. سرانجام در یک تعریف تکمیلی ۰ سازمان یادگیرنده سازمانی است که اعضای آن هدف ها و مقاصد مشترکی را پیگیری می کنند. با یک نوع تمهد جمعی و گروهی . به طور منظم , ارزش آن هدف ها و مقاصد را ارزيابى مى كنند. در صورت لزوم ‎٠‏ به اقتضا آن را تعديل و اصالح مى کنند و به طور مداوم روش های اثر بخش تر و کارآمد تری را یرای رسیدن به آن هدفها پدید می آورند. )عالقه یند . ۱۳۳۱) # باتوجه به اصول ذکر شده پیرامون سازمان های یادگیرنده مدارسی می توانند به سازمان های یادگیرندهی اثر بخش مبدل شوند که در راستای ساختار ‏ اصول و قواعد حاکم بر سازمان های یادگیرنده فعالیت نمایند.

صفحه 36:
نقش سازمان بادکیرنده در موسمات آموزش عالی ۲۳ ۲۰۰۵پرداختچی :اگر آموزش عالی میخواهد موتور محرکه جوامع در عصر دانش و اطلاعات باشد؛ دانشگاهها باید از ویژگیهای یادگیرنده برخوردار شوند و در اين بايد موارد زیر را مدنظر قرار دهند: -امر تدریس؛ یادگیری و تحقیق را به طور مداوم توسعه دهند و تقویت کنند. - ممنوایی و سازگاری با نیاز محیطی را افزایش دهند و از عرضه محوری به تقاضا محوری روی آورند. © - فرهنك و جو باز؛ همكارانه؛ مشاركت آميز و خود تنظيم کننده در درون خود به وجود آورند ودر ایجاد و بسط جنين فرهنكى در جامعه نيز مشاركت و مساعدت كنند. © - افرادى را به خود جذب كنند (اعم از استاد و دانشجو) كه نسبت به تحول و تغيير باز و يذيرا باشند و خود ايجاد كننده تحول و تغيير شوند. 80

صفحه 37:
Ee از سیاست بازی و سیاستکاری که موجب کمرنگ شدن تدریس و یادگیری و تحقیق می شود؛ بپرهيزند. - رهبری تحول گرایانه بر آنها حاکم باشد . - ارتباط باز؛ مستمر و همه جانبه در آنجا جاری باشد. - تصمیم گیریها در آنجا به صورت مشارکتی صورت گیرد. - در برابر مسائل و مشک‌لاتی که جامعه در عصر حاضر با آن مواجه است؛ پاسخگو باشد

صفحه 38:
نقش سازمان بادگیرنده در موسسات آموزش عالی "۳" از نظر هرتز ۲۰۰۵ هه محوريت يادكيرى و يادكيرى سازمانى و فردى را دو معيار و شاخص اساسى براى اتقاى كيفيت فر مويسسات أمويش عالى مى ذانك: و معتقد ست كه يآ محوریت دادن یادگیری در موسسات آموزش عالی؛ برنامه آموزشی و خدماتی بهبود می یابد؛ به طوری که به سازگاری؛ نوآوری و پاسخگویی به نیازهای دانشجویان؛ دست اندرکاران بازار و همچنین؛ رضایت اعضای هیئت علمی و انگیزش آنها برای بهتر شدن منجر می شود. وی همچنین؛ می افزاید که با ارتقای یادگیری سازمانی رضایت و مهارت بیشتر اعضای هیثت علمی؛ یادگیری بخشی؛ ایجاد منابع دانش برای موسسات و ایجاد محیطی برای نوآوری و

صفحه 39:
(2) موانع ايجاد سازمان يادكير نده : ”آغاز حركت ۷ تداوم تكان دهنده حركت ""طراحی مجدد وباز اندیشی در سطح سازمان

صفحه 40:
© موانع فرهنكى ايجاد سازمان يادكيرنده : ‎cla 396”‏ غلط لاعادت های فکری غلط "عادت های رفتاری غلط eo

صفحه 41:
ain تفاوت سازمانهای یادگیرنده و سازمانهای سنتی: #سازمانهای یادگیرنده به دنبال آموزش وآماده سازی کارکنان برای رویارویی با شرایط آتی سازمان هستند. بدون شک. آموزش و یادگیری با حضور و مشارکت فعال فردو نیز فراهم سازی زمینه های یادگیری نظیر تامین امکانات آموزشی؛ ساختارسازمانی معاسب. کب یف شفاف ارتباطات, ایجاد بصیرت مشترک و کار تيمى صورت مى يذيرد. بنابراين بايد اهداف و منافع حاصل از ايجاد سازمانهاى يادكيرنده و جشم انداز آن براى مقامات سازمان و كاركنان شفاف و روشن باشد. همجنين به هنكام طراحی سازمان ياةكيرندة: لازم است که کارکنان سازمان درتصمیمات و طراحی مشارکت داشته باشند و مسئولیتها و وظایف خود را در چارچوب این سازمان بدانند که اين امر توسط یک رهبر زبده و با مهارت میسر می شود. ea

صفحه 42:
<ی> تبدیل سازمان : تبدیل یک سازمان سنتی به سازمان یادگیرنده ای سس حور ام اما بت اس آموزش مجازی "خود فراگیری مد یریت دانش

صفحه 43:
8 آموزش مجازی : ۱ / اهداف آموزشهای نوین : *اهداف سارماتی "آموزش مداوم "هزینه کمتر "بهبود عملکرد ”3 تغییرات مستمر فنآوری #9

صفحه 44:
9 آموزش مجازی : * عوامل اصلی در آموزشهای نوین : "طراحی "فناوری ۴بزار انتقال اطلاعات ee

صفحه 45:
: ‏خود فراکیری‎ SE از مباحث عمده در خود فراگیری ایجاد اعتماد به نفس انگیزشی وتوانمندی افراد است. / متغیر های مور بر یادگیری سازمانی : *ساختار "محیط #تکنولژی *فرهنگ *رهبری

صفحه 46:
معایسه سازمان‌هاي سنتي و سازمان‌های یادگیرنده م ۳ (t) 0 66 ماهيت تفكر سازمان های ستتی بینش از سوی مسدیریت عسالی سازمان اراله می شود مديريت عالى سازمان تصميم مى كيرد كه جه جيزى در سازمان انجام می شود و دیگران وظيفه دارند آن را اجرا کنند. جز نگری» هر گسی مسئول كار خودش است. از راه به کار گیری قدرت و تفوذ ساسله مراثبی حل مى شود. نقش رهبر اراثه بينش: باداش؛ تنبيه و اعمال نظارت است, سازمان های بادگیرنده یک بینش مشترک وجود دارد که در هسه سطوح سازمانینایان شده و مدیریت غالى مسئول الدينان یافتن از وجود و توسعه آن است. شکل نمی واچترای لیده ی افکنار دز همه ستماوح سازمانی انجام می شنود. تلکر نظام مند؛ کارگنان شه تنها کار ود را بلکه ارتباعط و پیوستگی آن را یا دیگر مشاغل موجود در سازمان درک می کنند: تفش رهبرايجاد بینش مشترک قدرتمند سازی | کارکنان و به طور کلی ایفای سه نقش طراح, معلوم و | خدمتگزار است.

صفحه 47:
برای تبدیل شدن و حرکت.به سمت سازمانهای یاد گیرنده پیش از هر چیز لازم است تغیبر را پذیرفته و سازمان را با یافته‌های پژوهشی همسو کنیم. سازمان یاد گیرنده با تکمیل نظریه‌های مربوط به یاد گیری و یادگیری سازمانی شکل گرفته است. سازمان یاد گیرنده سازمانی است که در آن اعضا برای رسیدن به هدفها و آمالهاه خود را توسعه مى دهند. آنها با ایجاد ساختارها و استراتزیها به یاد گیری سازمانی کمک ‎aS ye‏ برای این که مدارس به سازمان های یاد گیرنده ی اثربخش مبدل شوند باید از ساختاری برخوردار باشند که از امر ندریس و یادگیری حما سازمانی بازه همکاری زا و خود تنظیم با تغیر انس و الفت دارند و کارآمد و اثربخش عمل مى کنند و فعالیت های آموزشی و پرورشی و اددادن وید گرفتن زا بر بازی های منباسیروسازهانیآزا ترجیح‌امی دهند . دز ععین مدارستی همه افراد از یکدیگر می آموزند. معلمان از پرسش های دانش آموزان استقبال می کننده والدین به سواالت فرزندان خود به چشم گوهری انسانی می نگرند؛ دانش آموزان بیشتربه دنبال فهم مسأله اند تا پاسخ صحیحء سیاست گزاران و تصمیم سازان آموزشی جسارت پرسیدن, شجاعت دانستن و يذديرش مسؤليت های اجتماعی ناشی از آن را بر می انگیزند باق و سا زگاری سازمانی را تقویت می کند؛ فرهنگگ و جو داشته باشنده افرادی را استخدام کنند که ذهنیتی باز دارند و

39,000 تومان