صفحه 1:
ساز و کارهای روان شناختی
صفحه 2:
eat aed Sete}
ل ا ا سه
صفحه 3:
نظام پردازش اطلاعات
eer cone Nope) eC H eee ws teres | ReeP الل
صفحه 4:
" حافظه با یادگیری فرق دارد
< حافظه عبارت است از ثبت نسبتا پایداری که زیربنای یادگیری است
Ee cence wre manny a
ازنظر رفتارگرایان حافظه همان یادگیری است 7
7 ازنظر روانشناسان شناختی حافظه با یادگیری فرق دارد چون متائر از عوامل پردازشی است
صفحه 5:
تمایز حافظه
راجع به حافظه سه تمایز وجود دارد :
۱ مراحل حافظه : رمز گردانی » اندوزش ۰ بازیابی
۲_زمان اندوزش : حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
00
صفحه 6:
مراحل حافظه
6
۲ اندوزش : ذخیره سازی اطلاعات.
۲ بازیابی : به یادآوری اطلاعات ذخیره شده
له نكهدارى كك
ol = 9 مک
صفحه 7:
صفحه 8:
منهوم حافظه کاری را بدلی و هیچ (۱9۷۳) مطرح کردند که :
جایگرس حافطه کوتاه مدت است
كت
اپ بت
| ree Ren CeO) ce TUS ee
yr res
۱- توجه ۳ ۳- صفحه اصلی بینایی - فضایی
صفحه 9:
صفحه 10:
حلقه واج شناختی چیست؟
ار را ی ان را
۱ eee)
فرايندى كه دسترسى به انباره واج شناختى را امكان يذير مى سازد
صفحه 11:
صفحه دیداری - فضایی
0 ۲
ال 2
06 ۱
Bo) ل ل
۳ ۲ ee
ae ee
ای مروط مي کود. oor ere
صفحه 12:
واحد اجرایی مرکزی
eeare rer ene wae] اله
Sey ا Pore
* آسیب به قطعه پیشانی قشر مغز باعث آسیب به واحد اجرایی مرکزی می شود.
ا ا ل ا ل ل
صفحه 13:
1 ere re ee
مزایا :
I ae 3 است ل ل ان
قش واحد مرکزی مبهم ع were Se
سا SAE i) Sa Ge 3 #قادر به توضیح نواقص کلی حافظه کوتاه مدت است
Se ۱ گنجایش این حافظه خیلی سخت irl ۳
- محدوديت هاى اين حافظه ناشناخته است
۱
صفحه 14:
حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
لاك Poe on err
٩
#رمز قالب در كوتاه مدت حسى و در بلند مدت معنايى است.
#بازيابى اطلاعات در حافظه بلندمدت به راحتى صورت نمى كيرد.
صفحه 15:
حافظه بلندمدت /011 ماع70 حتاعغ-ودها
طبن انا اساسا
و
ذخیره می شود.
hey 1۳
حافظه معنایی
حافظه بلند مدت
| حافظه رویدادی
حافظه کوتاه مدت
eres
صفحه 16:
)2 روت وا و۰۰ Belo
a ا eC a
حافظه معنابى 70610011 56121612
ا 5
#اين دانش شامل طبقه کلی از اطلاعات است.از قبیل :
۱ رت a!
1
0 ا ل FU ar OS CPU Teg
صفحه 17:
RS Te en al
راهبردهاى كلى را كه از طريق آن ذهن انسان به رمزكذارى و ذخيره و بازيابى اطلاعات مى يردازد مى توان مستقل از زبان تعريف
کر
حافظه كارى كنجينه موقتى از اطلاعات است.
ee a ا ا م ا ا ل ل
می شود . اين مفاهیم چارچوبی برای فهم چگونگی پردازش زبان دست به دست هم می دهند.
صفحه 18:
پردازش متوالی و موازی
صفحه 19:
لت
0
يردازش موازى
0 ا ا ل ل aes) Seed
صفحه 20:
دا
سك سري
پردازش های از بالا به پایین و از پایین به بالا
۳
واج شنابين
صفحه 21:
تعریف پردازش از پایین به بالا
پردازشی است که از پایین ترین سطح آغاز می شود و به سوی بالاترین سطح پردازش پیش می رود بطوریکه تمامی سطوح
يايين تر بردازش بدون تاثيريذيرى از سطوح بالاتر عمل مى كنند.
ل
بیانگر آن است که اطلاعات سطوح بالاتر بر پردازش در سطوح پایین تر تاثیر بگذارد
انتظارات فرد نق
است كه دنآ
صفحه 22:
بردازش هاى كنترل شده و خودكار
NTE ا ل ل ل ل ا ا لا 5 2ت اا تل رط كدر شك حرا
ویردازش هلی دحیاه 0
وظایفی که به منابع وسیعی نیاز ندارند . وظایف خودکار خوانده می شوند و پردازش هایی که به توانایی وسیعی نیاز ندارند به
پردازش های خودکار معروفند.
> وظايف خودكار غيرارادى و غيرقابل كنترل و ناخودآكاه و كارآمد و سريعند.
7 وظایف خودکار در ابزار شناختی ما مبنای زیستی دارند.
صفحه 23:
۱
کودکان چگونه زبان را فرا می گیرند؟
کودکان در چندسال اول زندگی به رمزگذاری و ذخیره و بازیابی مقدار زیادی اطلاعات زبانی می پردازند.آنها
بی وقفه در معرض واحدهای واژگانی جدید قرار می گیرند تا اين واحدها را به خاطر بسپارند
صفحه 24:
شکل گیری حافظه ها
۱. حافظه کاری در چهارسالگی به مرحله فعال می رسد
ee ار
oo een ans
صفحه 25:
جکیده ای از مقاله«بررسی و مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در سالمندان و نوجوانان» (دکتر رضا کرمی ؛ خدیجه اعراب شیبانی):
م م ا ا اا ل ا ا م
تا ال
شدند. طرح پژوهش از نوع پس رویدادی است. در این پژوهش . از دو نوع آزمون یادآوری آیتم و منبع کلمات پربسامد و کم
Sete telat ey oe eet Soe ee nec ۳
استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که : به طور کلی . جوانان نسبت به سالمندان
RS ec ا eon TG Nees eee ل ۱
ا ree ers i ee ا RCSL ۱
Cesc ts Bee ed ا ees Relea see SO eRe ca eR ا 0
جوانان در يادآورى كلمات كم بسامد.
صفحه 26:
با سپاس از توجه شما
لك
ا