صفحه 1:
cro Mw جنسی و روشهای
دکتر عبدالرضا
بابامحمودی
صفحه 2:
نگرش ادیان و مکاتب بر مدیریت مباحث
جنسی
٠ آزادی مطلق(شیطان پرستان)
° ممنوعت(مسیحیت برای مبلغان دین)
* مدیریت (اسلام)
صفحه 3:
روش تشیع در مدیریت مسائل جنسی
1) ایجاد نگرش مثبت از روابط جنسي
2 تبیین وظایف جنسي شوهر
) تبیین وظایف جنسي زن
(
(
(
WwW
ضابطه مندي (اعتدال) در روابط جنسي
تربیت جنسی از دوران کودکی
تبیین قوانین بسیار جدی برای متعدیان به حریم
7)نگرش اقتضایی به امر ازدواج
8- نگرش هدفمند به روابط جنسی
5
6
صفحه 4:
3 } ۳1
:جنسي
نخستین گام در روایات شيعي جهت تامین سلامت
جنسي زوجین ایجاد تلقي مثبت از روابط جنسي و
نفي هرگونه احساس گناه يا شرماور بودن آن در
روابط همسران است. زشت بودن روابط جنسي یا
داشتن احساس گناه از آن. از اموري است که بر
آثر سنتهاي غلط يا برداشتهاي نادرست از متون
ديني بوده است. اینرو, احاديث و روایات شيعي به
شيوههاي زیر اين تلقي را محکوم و نگرش مثبت از
روابط جنسي ایجاد میکنند:
صفحه 5:
:رولبط جنسیو اموریپاکو طیبل1-1
عور ظيب ورياك موري الس گه جر قرع قاوين الطلامد و لاقت سيعت
مجاز شمرده شده است و طیب به:معناي هر بچیز: دلچست ونموزد:پسند
طیع است. اصل طیب آن است که حواس و نفس از آن لذت میبرد.
اين واژه در قرآن کریم, هم به عنوان وصف انسان آمده و هم به معناي
پاک بودن از جهل و اعمال زشت و داشتن عمل صالح و هم وصف
غیرانسان اسی:به:معنای آنوري که حلال و نا a> ممكن خالي از تقض
باشد در روایات:شیعن: داشتن:روابظچنسی:جن قضای-خانواده ونیا
همسبر از آنور طبب یاک شجروع شیجی است: پتامیر گراهي اسلام(یز
میفرمایند: «چه شده است که گروهي چيزهاي پاک و حلال را بر خود
حرام میکنند؟ آگاه باشید که من شبها میخوابم و ازدواج میکنم (آمیزش
جنسي با همسرم دارم) و در روز غذا میخورم. پس هر کس از سنت من
روي گرداند, از من نیست.» بنابراین, نخستین گام در احادیث ديني در
ایجاد تلقي مثبت از روابط جنسي, پاک و حلال شمردن آن است.
صفحه 6:
:رولبط جنسيو سننبیامبران(2-
بيامبران به عنوان بهترين بركزيدكان الهي براي هدايت
بشر و بهترین الگوي انسان براي زندگي و ادامه حیات
معرفي شدهاند. در احادیث شيعي, داشتن رابطه جنسي
با همسر به عنوان يكي از سنتها و رويههاي پیامبران
معرفي شده تا به این طریق, نگرش مثبت از روابط
جنسي با همسر تقويت شود
پیامبر گرامي اسلام(ص) میفرمایند: «سه چیزاز سنت و
روش پیامبران است... از جمله کثرت روابط جنسي.»
صفحه 7:
توصيه به دوسبداشتن(1-3
.روجه
* محبت: اصيلترين ميل و كزايش انساتي است :و آثا رز مهمي :در زتدكي انسان
به ويزه زندكي زناشويي دارد؛ زيرا محبت يك نوع تعلق و ارتباط وجودي
میان محب و محبوب ایجاد میکند. اين احساس دروني چنان نیرومند است
که میتواند سلامت روابط زناشويي را تضمین کند. مهمتر از محبت که حالت
دروني است, اظهار آن است. در تعالیم شيعي, شيوههاي گوناگوني به
صورت کلامي و رفتاري براي ابراز محبت توصیه شده است. در آموزههاي
شيعي, دوست داشتن زن از اخلاق انبیا شمرده شده و رابطه معناداري L
ایمان که مهمترین مقوله ديني و سرمایه انساني است, دارد.
امام صادق(ع) میفرماید: «هرکس محبتش به همسرش بیشتر باشد ایمانش
به خدا پیشتر است.» بیتردید محبت و ابراز آن, مصادیق گوناگوني دارد که
بخشي از آن به طور طبيعي در برقراري روابط جنسي همسران, خود را
آشکار میکنند.
صفحه 8:
رولبط جنسییه عنوانعامل ل ذتبخشیو (1-4
:نشاط أفرین
* ,يکي از ابعاد وجودي انسان: بعد لذتجوین او است.:درک لذتهاي گوناگون
غريزي, عاطفي و روحي رواني از طریق همنشيني, همكلامي, همخوابي یا
از طریق دیدن, شنیدن, گفتن, بوییدن, لمس کردن و... و در نهایت
همآغوشي مشروع است؛ يعني اوج لذتها در لذایذ جنسي است. این مهم در
احادیث شيعي نه تنها مورد تایید واقع شده, بلکه دامنه آن تا عالم آخرت نيز
گسترده شده است. در احادیث وارد شده است: «لذیذترین چیزهاء روابط
چنسي است». در روایت ديگري آمده است: «مردم در دتیا و آخرت از هیچ
چیز به اندازه روابط جنسي لذت نمیبرند».
در حدیث ديگري امام باقر(ع) میفرمایند: «نشاط مومن در سه چیز است؛
داشتن روابط جنسي با همسر, شرکت در ميهماني برادران ديني و برپايي
نماز شب». قرار دادن ن بروابط جنسي در کنار حضور در ميهماني و برپايي
تقار شت: :بيانكر ارزشكذاري :مدهب :شتيعة:ته زوابط جنسي همسران است.
صفحه 9:
بي تردید بخشي از آموزههاي ديني و اسلامي درباره مسائل عبادي است و عبادت در
ادیان به طور عام و در اسلام و مذهب شیعه, به طور خاص جایگاه ويژهاي دارد. در
انديشه شيعي, انسان به عنوان اشرف مخلوقات بوده و هدف از خلقت او عبودیت
حق تعالي است. از اینرو, تمام اوامر و نواهي الهي در راستاي عبودیت هستند. در
آموزههاي شيعي, برقراري روابط جنسي با همسر به عنوان یک عمل عبادي محسوب
شده, پاداشهاي فراوان اخروي بر آن مترتب شده است.
امام صادق(ع) میفرمایند: «در زمان رسول خدا(ص) زني به نام «حولاء» به پیامبر
اکرم مراجعه میکند و از بي اعتنايي و رويگرداني همسر خود شکوه کرده, میگوید sl
رسول خدا, هرچه خودم رأ آماده و خوشبو ميكنم, همسرم به من توجهي نمیکند. آن
حضرت(ص) فرمودند اگر شوهرت میدانست که با توجه به تو چه عائدش میشود
اینگونه عمل نمیکرد. سپس ادامه دادند... وقتي همسرت به تو توجه میکند دو فرشته
در کنار او قرار میگیرد و او مانند كسي است که در راه خدا شمشیر کشیده است تا
زماني که با تو آمیزش چنسي دارد گناهانش مانند برگ درخت میریزد و وقتي غسل
میکند تمام گناهان از او کنده میشود». در برخي احادیث, برخورداري از حسنات؛
ثواب صدقه و... به عنوآن پاداش همسران در ازاي برقراري روابط جنسي مطرح
شده است.
صفحه 10:
* وین آیَاتو آن حَلق لکُم ؛ 0 من أَنفْسِكُمْ أَرَوَاجًا
Perri) ۳ وجقل کم 8558 وَرَكْمَة ام في
3a) ob As 093585
و از نشانههای آو اينکه از [نوع] خودتان
همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام كيريد
و ميانتان دوستى و رحمت نهاد ارى در اين
[نعمت] براى مردمى كه مبانديشند قطعا
نشانههايى است (روم-21)
صفحه 11:
به منظور لذتبخش بودن روابط جنسي زوجین و بر پایه تفاوت جنسي آن دو هم
از حيث كمي و كيفي ذر احاذيث شيعي وظايف و تكنيكهاي جنسي, مشترى و
مختص براي زن و شوهر وجود دارد. داشتن ارتباط کلامي و استفاده از الفاظ
مناسب, برقراري روابط غيركلامي, تماسهاي بدني, ملاعبه و شوخيهاي جنسي
پیش از آميزش و... از جمله وظایف مشترک جنسي زوجین به منظور
رضایتبخش بودن روابط جنسي است اما گذشته از آن, توصيههاي خاصي به
شوهر در احادیث به چشم میخورد که مهمترین آنها عبارتنداز: پرهیز از هرگونه
شتاب در Gujral جنسي, داشتن درنگ و تامل كافي در آميزش, ملاعبه و پایان
ندادن به آميزرش جنسي بيش از لذت بردن زن, و... رعايت موارد فوق با توجه
به برتري سائقه جنسي زن از جهت كيفي, نقش بسيار مهمي در ايجاد رضايت
چسی آو دار عانم بوال السعذاوي -كه jl زنان فيهينيست عرب:است- ميكوية
«محمد(ص) از نظر درک مسائل جنسي و نیز از نظر توانايي و شهامت اعتراف
به اموري که بیشتر مردان فرهیخته عرب به آنها اعتراف نکرده یا از اعتراف به
آنها احساس مشقت کردهاند بر بیشتر مردان عصر جدید برتري دارد.»
صفحه 12:
همانگوته که انقازه نقندسائله ومیل جلست مرد از تظرگمی تستبه
زن برتري دارد. بر همین اساس در روایات شيعي وظایف و تكنيكهاي
خاص جنسي نسبت به شوهر براي زن مشخص شده است. لزوم
پاسخگويي سریع به نيازهاي جنسي شوهر, در حالتي که عذر شرعيٍ_
نباشد, پرهیز از هرگونه حیا و بخل جنسي, فراهم کردن زمينههاي برآورده
شدن نيازهاي جنسي شوهر در اوقات مناسبي از شبانه روز. توصیه به
داشتن تمایل زیاد به آمیزش جنسي با شوهر, استفاده از لباسهاي زیبا و
لوازم آرايشي.... از وظایف جنسي زن در مقابل شوهر است که در
راستاي تامین سلامت جنسي همسران عنوان شده است. بديهي است
رعایت موارد فوق تاثیر فوقالعادهاي در لذتبخش بودن و سلامت روابط
جنسي زوجین دارد.
صفحه 13:
4) ضابطه مندي (اعتدال) در روابط جنسي
بي تردید افراط و تفریط در هر امري ناپسند
است و پيامدهاي ناكواري را به دنبال خواهد
داشت. در روايات به اين مهم در روابط
جنسي نيز تاكيد شده است. بيروي بيش از حد
از شهوت جنسي و خروج از اعتدال از یک سو
و خمود و سستي ورزیدن در پاسخ به نيازهاي
جنسي از سوي دیگر. از اموري است که در
احاديث شيعي از ن نهي شده ست .
صفحه 14:
تربینجنسماز دورانک ودک ی(5
۰ 1- ایجاد فاصله بین والدین و کودک
آیه 58 یره بور:جکم مملوكها بو اطفال,بابالع زا بیان "رده وزمي فرمانده
بردگان شما و هم چنین کودکان تابالغتان در سه وقت براي ورود به اتاق و محل
استراحت صاحبان خود و پدر و مادر اجازه بگیرند:
.پیش از تفاز بامداد.
3: بوتوقت اسعراحت یعروری (طلهنا
3. يس از نماز عشاء (هنكام خواب شب).
2+ | يجاد فأصله بين:كوركان
قال التبي (ص:) فرقوا بین اولادکم فيالمضاجع اذا بلغوا سبع سنین (علامه
مجلسي, )6731
بين بجدهايتان در محلهاي خوایشان وقتیکه هفت ساله ميشوند. فرق بگذارید.
حدیث فوق دقیقاً تربيتي است که در رابطه با مسائل جنسي انجام ميگیرد و
عنایت اسلام به اين مسئله است که در چندین حدیث دیگر هم اين موضوع تاُکید
شده است, منجمله حدیث 56 صفحه 89 جلد 401 بحار الانوار.
صفحه 15:
6)تبیین قوانین بسیار جدی برای متعدیان به
وضع قوانینی برای زانیان از شلاق تا مرگ
وضع حد برای استمناء
تعیین کفاره برای جماع در هنگام عادت زنانه
تعیین حکم و حد برای متجاوزان به عنف
صفحه 16:
ن_گرشلقتضاي a مر ازدولج(7
اسلام به ازدواج به عنوان ابزاری برای مدیریت
بحرانهای اجتماعی ناشی از غریزه جنسی می
نگرد و در برنامه ای که برای ازدواج دارد انواع
ازدواج را مطرح می کند تا اين وسیله هیچگاه
كارايى خود را ازدست ندهد
انواع ازدواج
1- عقد دائم
صفحه 17:
ندرا گنه سه روليط جتسعة
ناکم حزث لقم قنا رتش ام ally
ُلاكُوهُ وَبَشْر الْمُؤْمِنِي
زنان شما کشتزار شما هستند پس از هر جا [و هر گونه] که
خواهید به کشتزار خود [درآایید و آنها را برای خودتان مقدم
دارید و از خدا پروا کنید و بدانید که او را دیدار خواهید کرد و
مومنان را [به اين دیدار] مژده ده
در اسلام رابطه جنسی alwys ای که صرفا لذت را
تامین مى کند نیست بلکه هدفمند و اخلاقی معرفی
می شود
سالمت جنسی و روشهای
مدیریت آن در اسالم
دکتر عبدالرضا
بابامحمودی
نگرش ادیان و مکاتب بر مدیریت
مباحث جنسی
• آزادی مطلق(شیطان پرستان)
• ممنوعت(مسیحیت برای مبلغان دین)
• مدیریت (اسالم)
روش تشیع در مدیریت مسائل جنسی
•
•
•
•
•
•
•
•
)1ايجاد نگرش مثبت از روابط جنسي
)2تبيين وظايف جنسي شوهر
)3تبيين وظايف جنسي زن
)4ضابطه مندي (اعتدال) در روابط جنسي
)5تربیت جنسی از دوران کودکی
)6تبیین قوانین بسیار جدی برای متعدیان به
حریم سالمت جنسی
)7نگرش اقتضایی به امر ازدواج
-8نگرش هدفمند به روابط جنسی
•
ايجاد نگرش مثبت از روابط )1
:جنسي
نخستين گام در روايات شيعي جهت تامين سالمت
جنسي زوجين ايجاد تلقي مثبت از روابط جنسي و
نفي هرگونه احساس گناه يا شرمآور بودن آن در
روابط همسران است .زشت بودن روابط جنسي
يا داشتن احساس گناه از آن ،از اموري است که
بر اثر سنتهاي غلط يا برداشتهاي نادرست از
متون ديني بوده است .اينرو ،احاديث و روايات
شيعي به شيوههاي زير اين تلقي را محکوم و
نگرش مثبت از روابط جنسي ايجاد ميکنند:
روابط جنسي و اموري پاک و )1-1
:طيب
•
امور طيب و پاک ،اموري است که در شرع مقدس اسالم و مذهب
شيعي مجاز شمرده شده است و طيب به معناي هر چيز دلچسب و
مورد پسند طبع است .اصل طيب آن است که حواس و نفس از آن
لذت ميبرد.
اين واژه در قرآن کريم ،هم به عنوان وصف انسان آمده و هم به
معناي پاک بودن از جهل و اعمال زشت و داشتن عمل صالح و هم
وصف غيرانسان است ،به معناي اموري که حالل و تا حد ممکن
خالي از نقص باشد .در روايات شيعي ،داشتن روابط جنسي در
فضاي خانواده و با همسر از امور طيب و پاک شمرده شده است.
پيامبر گرامي اسالم(ص) ميفرمايند« :چه شده است که گروهي
چيزهاي پاک و حالل را بر خود حرام ميکنند؟ آگاه باشيد که من شبها
ميخوابم و ازدواج ميکنم (آميزش جنسي با همسرم دارم) و در روز
غذا ميخورم .پس هر کس از سنت من روي گرداند ،از من نيست».
بنابراين ،نخستين گام در احاديث ديني در ايجاد تلقي مثبت از روابط
جنسي ،پاک و حالل شمردن آن است.
روابط جنسي و سنت )1-2
:پيامبران
•
پيامبران به عنوان بهترين برگزيدگان الهي براي هدايت
بشر و بهترين الگوي انسان براي زندگي و ادامه حيات
معرفي شدهاند .در احاديث شيعي ،داشتن رابطه
جنسي با همسر به عنوان يکي از سنتها و رويههاي
پيامبران معرفي شده تا به اين طريق ،نگرش مثبت از
روابط جنسي با همسر تقويت شود.
پيامبر گرامي اسالم(ص) ميفرمايند« :سه چيزاز سنت
و روش پيامبران است ...از جمله کثرت روابط
جنسي».
توصيه به دوست داشتن )1-3
:زوجه
• محبت ،اصيلترين ميل و گرايش انساني است و آثار مهمي در زندگي
انسان به ويژه زندگي زناشويي دارد؛ زيرا محبت يک نوع تعلق و
ارتباط وجودي ميان محب و محبوب ايجاد ميکند .اين احساس
دروني چنان نيرومند است که ميتواند سالمت روابط زناشويي را
تضمين کند .مهمتر از محبت که حالت دروني است ،اظهار آن است.
در تعاليم شيعي ،شيوههاي گوناگوني به صورت کالمي و رفتاري
براي ابراز محبت توصيه شده است .در آموزههاي شيعي ،دوست
داشتن زن از اخالق انبيا شمرده شده و رابطه معناداري با ايمان که
مهمترين مقوله ديني و سرمايه انساني است ،دارد.
امام صادق(ع) ميفرمايد« :هرکس محبتش به همسرش بيشتر باشد
ايمانش به خدا بيشتر است ».بيترديد محبت و ابراز آن ،مصاديق
گوناگوني دارد که بخشي از آن به طور طبيعي در برقراري روابط
جنسي همسران ،خود را آشکار ميکنند.
روابط جنسي به عنوان عامل )1-4
:لذتبخشي و نشاط آفرين
• يکي از ابعاد وجودي انسان ،بعد لذتجويي او است .درک لذتهاي
گوناگون غريزي ،عاطفي و روحي رواني از طريق همنشيني،
همکالمي ،همخوابي يا از طريق ديدن ،شنيدن ،گفتن ،بوييدن ،لمس
کردن و ...و در نهايت همآغوشي مشروع است؛ يعني اوج لذتها در
لذايذ جنسي است .اين مهم در احاديث شيعي نه تنها مورد تاييد
واقع شده ،بلکه دامنه آن تا عالم آخرت نيز گسترده شده است .در
احاديث وارد شده است« :لذيذترين چيزها ،روابط جنسي است» .در
روايت ديگري آمده است« :مردم در دنيا و آخرت از هيچ چيز به
اندازه روابط جنسي لذت نميبرند».
در حديث ديگري امام باقر(ع) ميفرمايند« :نشاط مومن در سه چيز
است؛ داشتن روابط جنسي با همسر ،شرکت در ميهماني برادران
ديني و برپايي نماز شب» .قرار دادن روابط جنسي در کنار حضور
در ميهماني و برپايي نماز شب ،بيانگر ارزشگذاري مذهب شيعه به
روابط جنسي همسران است.
روابط جنسي به عنوان يک عمل )1-5
:عبادي
• بي ترديد بخشي از آموزههاي ديني و اسالمي درباره مسائل عبادي است و
عبادت در اديان به طور عام و در اسالم و مذهب شيعه ،به طور خاص
جايگاه ويژهاي دارد .در انديشه شيعي ،انسان به عنوان اشرف مخلوقات
بوده و هدف از خلقت او عبوديت حق تعالي است .از اينرو ،تمام اوامر و
نواهي الهي در راستاي عبوديت هستند .در آموزههاي شيعي ،برقراري
روابط جنسي با همسر به عنوان يک عمل عبادي محسوب شده ،پاداشهاي
فراوان اخروي بر آن مترتب شده است.
امام صادق(ع) ميفرمايند« :در زمان رسول خدا(ص) زني به نام «حوالء»
به پيامبر اکرم مراجعه ميکند و از بي اعتنايي و رويگرداني همسر خود
شکوه کرده ،ميگويد اي رسول خدا ،هرچه خودم را آماده و خوشبو ميکنم،
همسرم به من توجهي نميکند .آن حضرت(ص) فرمودند اگر شوهرت
ميدانست که با توجه به تو چه عائدش ميشود اينگونه عمل نميکرد .سپس
ادامه دادند ...وقتي همسرت به تو توجه ميکند دو فرشته در کنار او قرار
ميگيرد و او مانند کسي است که در راه خدا شمشير کشيده است تا
زماني که با تو آميزش جنسي دارد گناهانش مانند برگ درخت ميريزد و
وقتي غسل ميکند تمام گناهان از او کنده ميشود» .در برخي احاديث،
برخورداري از حسنات ،ثواب صدقه و ...به عنوان پاداش همسران در ازاي
برقراري روابط جنسي مطرح شده است.
عمل جنسی مشروع به عنوان)1-6
ابزار آرامش
َأ
َأ
َأ
َل
َل
ُك
ُك
• َوِمْن آَياِتِه ْن َخ َق م ِّمْن نُفِس ْم ْز َواًج ا
ِّلَتْس ُكُنوا ِإَلْيَها َوَجَعَل َبْيَنُكم َّمَوَّدًة َوَر ْح َمًة ِإَّن ِفي
َذِلَك آَل َياٍت ِّلَقْوٍم َيَتَفَّكُر وَن
• و از نشانههاى او اينكه از [نوع] خودتان
همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد
و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين
[نعمت] براى مردمى كه مىانديشند قطعا
نشانههايى است (روم)21-
تبيين وظايف جنسي شوهر )2
به منظور لذتبخش بودن روابط جنسي زوجين و بر پايه تفاوت جنسي آن
دو هم از حيث کمي و کيفي در احاديث شيعي وظايف و تکنيکهاي جنسي
مشترک و مختص براي زن و شوهر وجود دارد .داشتن ارتباط کالمي و
استفاده از الفاظ مناسب ،برقراري روابط غيرکالمي ،تماسهاي بدني،
مالعبه و شوخيهاي جنسي پيش از آميزش و ...از جمله وظايف مشترک
جنسي زوجين به منظور رضايتبخش بودن روابط جنسي است اما گذشته
از آن ،توصيههاي خاصي به شوهر در احاديث به چشم ميخورد که مهمترين
آنها عبارتنداز :پرهيز از هرگونه شتاب در آميزش جنسي ،داشتن درنگ و
تامل کافي در آميزش ،مالعبه و پايان ندادن به آميزش جنسي پيش از لذت
بردن زن ،و ...رعايت موارد فوق با توجه به برتري سائقه جنسي زن از
جهت کيفي ،نقش بسيار مهمي در ايجاد رضايت جنسي او دارد .خانم نوال
السعداوي -که از زنان فيمينيست عرب است -ميگويد« :محمد(ص) از نظر
درک مسائل جنسي و نيز از نظر توانايي و شهامت اعتراف به اموري که
بيشتر مردان فرهيخته عرب به آنها اعتراف نکرده يا از اعتراف به آنها
احساس مشقت کردهاند بر بيشتر مردان عصر جديد برتري دارد».
تبيين وظايف جنسي زن )3
همانگونه که اشاره شد سائقه و ميل جنسي مرد از نظر کمي
نسبت به زن برتري دارد .بر همين اساس در روايات شيعي وظايف
و تکنيکهاي خاص جنسي نسبت به شوهر براي زن مشخص شده
است .لزوم پاسخگويي سريع به نيازهاي جنسي شوهر ،در حالتي که
عذر شرعي نباشد ،پرهيز از هرگونه حيا و بخل جنسي ،فراهم کردن
زمينههاي برآورده شدن نيازهاي جنسي شوهر در اوقات مناسبي از
شبانه روز ،توصيه به داشتن تمايل زياد به آميزش جنسي با شوهر،
استفاده از لباسهاي زيبا و لوازم آرايشي ...،از وظايف جنسي زن در
مقابل شوهر است که در راستاي تامين سالمت جنسي همسران
عنوان شده است .بديهي است رعايت موارد فوق تاثير فوقالعادهاي
در لذتبخش بودن و سالمت روابط جنسي زوجين دارد.
) 4ضابطه مندي (اعتدال) در روابط
جنسي
بي ترديد افراط و تفريط در هر امري ناپسند
است و پيامدهاي ناگواري را به دنبال خواهد
داشت .در روايات به اين مهم در روابط
جنسي نيز تاکيد شده است .پيروي بيش از حد
از شهوت جنسي و خروج از اعتدال از يک سو
و خمود و سستي ورزيدن در پاسخ به نيازهاي
جنسي از سوي ديگر ،از اموري است که در
احاديث شيعي از آن نهي شده است.
تربیت جنسی از دوران کودکی )5
• -1ایجاد فاصله بین والدین و کودک
آيه 58سوره نور ،حكم مملوك ها ،و اطفال نابالغ را بيان كرده و مي فرمايد:
بردگان شما و هم چنين كودكان نابالغتان در سه وقت براي ورود به اتاق و
محل استراحت صاحبان خود و پدر و مادر اجازه بگيرند:
.1پيش از نماز بامداد.
.2به وقت استراحت نيمروزي (ظهر).
.3پس از نماز عشاء (هنگام خواب شب).
• -2ایجاد فاصله بین کودکان
قال النبي (ص ):فرقوا بين اوالدكم فيالمضاجع اذا بلغوا سبع سنين (عالمه
مجلسي6731) ،
بين بچههايتان در محلهاي خوابشان وقتيكه هفت ساله ميشوند ،فرق
بگذاريد.
حديث فوق دقيقًا تربيتي است كه در رابطه با مسائل جنسي انجام
ميگيرد و عنايت اسالم به اين مسئله است كه در چندين حديث ديگر هم
اين موضوع تا‡كيد شده است ،منجمله حديث 56صفحه 89جلد 401
بحار االنوار.
)6تبیین قوانین بسیار جدی برای
متعدیان به حریم سالمت جنسی
•
•
•
•
وضع قوانینی برای زانیان از شالق تا مرگ
وضع حد برای استمناء
تعیین کفاره برای جماع در هنگام عادت زنانه
تعیین حکم و حد برای متجاوزان به عنف
نگرش اقتضایی به امر ازدواج)7
• اسالم به ازدواج به عنوان ابزاری برای مدیریت
بحرانهای اجتماعی ناشی از غریزه جنسی می
نگرد و در برنامه ای که برای ازدواج دارد انواع
ازدواج را مطرح می کند تا این وسیله هیچگاه
کارایی خود را ازدست ندهد
• انواع ازدواج
-1عقد دائم
-2عقد موقت
-3عقد موقت مشروط
نگرش هدفمند به روابط جنسی 8-
ْأ
َأ
ْا
ُك
ْئ
• ِنَس آُؤُكْم َح ْر ٌث َّلُكْم َف ُتو َح ْر َث ْم َّنى ِش ُتْم
َأ
َأل
ْا
َل
ّل
ْا
ُك
ُك
َوَقِّدُموْا نُفِس ْم َواَّتُقو ال َه َواْع ُمو َّن م
ُّمَالُقوُه َوَبِّش ِر اْلُمْؤِمِني
• زنان شما كشتزار شما هستند پس از هر جا [و هر گونه] كه
خواهيد به كشتزار خود [در]آييد و آنها را براى خودتان مقدم
داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و
مؤمنان را [به اين ديدار] مژده ده
• در اسالم رابطه جنسی وسیله ای که صرفا لذت را
تامین می کند نیست بلکه هدفمند و اخالقی معرفی
می شود