پزشکی و سلامت آناتومی و فیزیولوژی

سنجش ابعاد فیزیکی بدن انسان

sanjeshe_abade_fizikiye_badane_ensan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سنجش ابعاد فیزیکی بدن انسان”

سنجش ابعاد فیزیکی بدن انسان

اسلاید 1: antopometric Assessement2Supervisor: dr.a.letafatkarBy:yousef.yarahmadiy.athlete2014@gmail.com

اسلاید 2: Physical Anthropology

اسلاید 3: بررسی و مطالعه ابعاد،شکل،ترکیب،تأثیرات بلوغ و عملکرد بدن انسان برای استفاده،مقایسه و دسته بندی انسان شناختی است که شامل اندازه گیری های بدن (قد،وزن،طول،پهناها،محیط ها،درصدچربی و تیپ بدنی)می باشد. آنتروپومتری

اسلاید 4: ارگونومیبرسی و نظارت الگوهای رشد بررسی تغییرات همراه با تمرینتعیین سوماتوتایپشناسایی استعدادها برای ورزش های مختلفکاربرد های آنتروپومتری

اسلاید 5: تعیین شاخصه های بلوغ و تخمین دقیق قد نهایی با توجه به سن استخوانی تخمین استقامت قلبی و عروقی و دستگاه تنفسی مشخص نمودن درصد چربی دقیق بدنمشخص نمودن ضریب بیماری های متابولیک

اسلاید 6: مقايسه شاخصه هاي بدني با نرم جامعهدانستن فاكتورهايي مانند استقامت قلبی و عروقی ، تیپ دقیق بدنی و درصد چربی بدن كمك بسزايي به مربيان رشته هاي ورزشي جهت ارائه بهترين سيستم تمرين به ورزشكاران مي كند. از نتايج پيكر شناسي مي توان در برنامه ريزي سيستم هاي تغذيه اصولی براي ورزشكاران و افراد معمولي استفاده كرد. 

اسلاید 7: دانش پیکرشناسی ورزشی زیرمجموعه دانش پیکرشناسی (Anthropometry) است.عبارت است از : سنجش و بررسی کاربردی ابعاد و اندازه های مختلف بدن انسان در زمینه استعداد یابی ورزشی.kinanthropometry

اسلاید 8: مزایای استعداد یابی ورزشی ناشی از آنتروپومتری1ـ زمان مورد نیاز برای رسیدن به اوج عملکرد ورزشی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.2 ـ به سبب شناسایی صحیح افراد، تعداد ورزشکاران و عملکرد مفید ورزش قهرمانی افزایش می‌یابد.3ـ اعتماد به نفس ورزشکاران استعدادیابی شده، به علت اختلاف چشمگیر با سایر ورزشکارن افزایش می‌یابد.4ـ استفاده از معیارهای ویژه‌ی علمی به طور مستقیم کاربرد تمرینات علمی را عملی می‌سازد.5 ـ طول عمر ورزشی یک ورزشکار افزایش می‌یابد.6ـ افراد به سمت رشته‌هایی هدایت می‌شوند که از نظر جسمانی، فیزیولوژیکی و روانی برای آن‌ها مناسب‌ ترند.

اسلاید 9:

اسلاید 10:

اسلاید 11: کیت انتروپومتریکالیپر چین پوستی SLIMGUIDEاین کالیپر چین پوستی بهترین نوع کالیپر میدانی اندازه گیری چین پوستی در جهان و ساخت ایالات متحده آمریکا است. فشار فنر این کالیپر 10 گرم به ازای هر میلی متر مربع بافت نرم می باشد.

اسلاید 12: کالیپر استخوانی BONIMETER 1 این کالیپر استخوانی با دقت بسیار بالا در اندازه گیری پهناهای استخوانی به کار برده می شود.

اسلاید 13: متر آنتروپومتری LUFKIN W606PM این متر اندازه گیری بسیار کاربردی و دقیق است و استفاده اصلی آن در در اندازه گیری محیط ها و بعضی از طول ها می باشد

اسلاید 14: اندازه گیری های طول بر حسب نقاط استاندارد در بدن انجام میشود و وسایلی که در ارتباط با آن به کار میروندمتر نواری و خط کش است.روش اندازه گیری طول : فاصله از زمین تا نقاط آناتومیکی مورد نظر محاسبه میشود.آزمودنی باید بدون کفش بوده و در وضعیت کاملا صاف بایستد. در این حالت دست ها در کنار بدن-ساعد پرونیشنو انگشتان صاف هستند. اندازه گیری با کسر کردن بدست می آید.مثال ارتفاع آکرومیون از ارتفاع رادیال کسر و طول بازو بدست می آید. در روش مستقیم اندازه گیری مستقیما از یک نشانگر تا نشانگر دیگر گرفته میشود.بر اساس تحقیقات دی (1986) توصیه میشود که از اندازه گیری مستقیم استفاده شوداندازه گیری طول

اسلاید 15: قد ایستاده با استفاده از دیوار :فرد به پشت در کنار دیواری صاف که قبلا توسط متر اندازه گیری مدرج شده قرارمیگیردپاشنه ها با زمین و پشت ساق های پا ، باسن ،کتف ها وپشت سر با دیوار در تماس باشند.باید دقت شود که سر در صفحه فرانکفورت حفظ شود.خط کش روی دیوار به سمت پایین حرکت داده میشود.با مماس شدن خط کش روی سر فرد(خط کش باید رو سر فشار داده شود تا اثر موها به حداقل برسد)، طول قد وی از روی نوار، بر حسب سانتیمتر اندازه گیری می شود.فرد باید نفس عمیق بکشد و قبل از بازدم اندازه باید خوانده شود.افراد در صبح نسبت به عصر قد بلندتری دارند.تکرار اندازه گیری در یک زمان انجام شود.زمان اندازه گیری باید در فرم ثبت گردد.

اسلاید 16: قد ایستاده با استفاده از قد سنج :فرد ایستاده و پاشنه ها، باسن و شانه هایش را در مقابل بخش عمودی قد سنج قرار می دهد.پاشنه ها باید در تماس با زمین بوده و بازو ها به طور عادی در کنار بدن آویزان باشد.تخته تراز فوقانی را پایین آورده تا با فرق سر تماس پیدا کند.دو شست خود را در سطح حدقه ای و انگشتان سبابه را سطح مجرای گوش قرار داده و سر فرد را در امتداد صفحه می گذاریم.بقیه انگشتان، را زیر زاىٔده پستانی استخوان گیجگاهی گذاشته و به آرامی اما ثابت ستون فقرات را تحت کشش قرار میدهیم.از آزمودنی می خواهیم نفس خود را حبس نماید و مستقیم به جلو نگاه کند، هنگامی که فرد کاملا ریلکس بود نمره وی را می خوانیم.

اسلاید 17: قد نشسته :از فرد خواسته می شود تا روی نیمکتی که در کنار یک دیوار مدرج قرار گرفته است بنشیند.باسن و کتف ها و پشت سر با دیوار در تماس باشدران ها افقی روی نیمکتسر در صفحه فرانکفورت قرار داده می شود و دست ها بر روی ران قرار می گیرد.صفحه قد سنج روی سر آزمودنی آورده می شود.فرد عمل دم و بازدم را انجام می دهد.آزمون گر در پایان عمل بازدم (که با نگاه کردن به شکم یا قفسه سینه مشخص می شود)عدد را ثبت می نماید.باید توجه داشت که آزمودنی عضلات سرینی را منقبض نکرده باشد.همچنین پاها را به زمین فشار ندهد.

اسلاید 18: طول بازو(زائده آخرمی – زند زبرین) :آزمودنی در حالیکه دست های خود را آویزان کرده راحت می ایستد و کف دست ها را به کنار ران های خودمی چسباند. یک سر کولیس را روی زاىٔده آخرمی (نشانگر آکرومیال) قرار داده و سر دیگر را تا زند زبرین (نشانگر رادیال) پایین می آوریم.

اسلاید 19: طول ساعد (زند زبرین – زائده نیزه ای) :فرد مانند حالت قبل می ایستد. یک سر کولیس را روی سر زند زبرین(نشانگر رادیال) و سر دیگر متر را تا زائده نیزه ای (نشانگر زاىٔده نیزه ای) زند زبرین پایین آورده و اندازه ثبت میشود.

اسلاید 20: طول دست (وسط دو زائده نیزه ای – بندانگشتی) :آزمودنی به طور آرام در حالت ایستاده قرار میگیردآرنج را کمی خم نموده و ساعد را در وضعیت سوپینیت و انگشتان را باز میکند (اکستنشن نه هایپر اکستنشن).سپس یک سر کولیس را روی نشانگر وسط دو زائده نیزه ای و سر دیگر روی نوک انگشت میانی قرار میگیرد.

اسلاید 21: طول اندام فوقانی(زاىئده آخرمی – بند انگشتی) :فرد در حالت ایستاده قرار میگیرد،دست ها در طرفین بدن به حالت کاملا کشیده و آویزان قرار میگیرند.سپس فاصله بین زاىٔده آخرمی تا نوک انگشت وسطی کف دست،بر حسب سانتی متر اندازه گیری میشود.

اسلاید 22: طول گستره دست ها :هنگامیکه کف دست ها رو به جلو و در حالت کشیده قرار بگیرند و تا سطح شانه از بدن دور شده باشند. فاصله بین سر انگشت میانی دست راست تا سر انگشت میانی دست چپفرد رو به دیوار ایستاده و نوک انگشت را بر دو دیوار قرار می دهد.فرد کمکی این انگشت را در محل خود قرارمی دهد.آزمونگر سر انگشت دیگر را تا انداره ی ممکن در حالت کشیده قرار می دهد و آن را ثبت می کند.برای این کار از دیوار مدرج نیز میتوان استفاده کرد.

اسلاید 23: طول ران :یک سر کولیس را روی برجستگی بزرگ ران قرار داده و سر دیگر را روی سطح خارجی سر درشت نیقرار می دهیم و عدد بر حسب سانتی متر ثبت میشود. برای این کار بهتر است از آنتروپومتر یا سگمومتراستفاده شود.

اسلاید 24: طول ساق پا(درشت نی – قوزک داخلی) :فرد روی صندلی نشسته،ساق پا را روی پای دیگر میگذارد درشت نی آن پا به حالت افقی در آید. یک سر کولیس روی قسمت داخلی سر درشت نی و سر دیگر روی قوزک داخلی قرار داده میشود.شکلی دیگر از این اندازه گیری انجام میشود که در آن از کندیل خارجی ساق تا قوزک خارجی اندازه گیری میگردد.

اسلاید 25: از پهناهای استخوانی آرنج و زانو به منظور تخمین بیشترین میزان بافت غیر چربی استفاده می شود.وسیله اندازه گیری پهنای استخوانی کالیپر استخوانی یا آنتروپومتر است.پهناهای مهم استخوانیاندازه گیری پهنا

اسلاید 26: پهنای زائده آخرمی :فاصله بین خارجی ترین نقطه آخرمی زمانیکه فرد در حالت عمود با با بازوهای شل و آویزان در کنار بدنمی ایستد. در این حالت کالیپر اسلایدینگ در زاویه 30 درجه نگه داشته میشود.

اسلاید 27: پهنای سینه :فرد ریلکس ایستاده و یا مینشیند. فاصله بین بیرونی ترین وجه قفسه سینه در سطح میانی جناغ است. باید دقت داشت که کالیپر اسلایدینگ را در زاویه 30 درجه نسبت به خط افق یاشد چون این کار از لغرشکالیپر بین دنده ها جلوگیری میکند.

اسلاید 28: عمق قدامی قفسه سینه :عمق قفسه سینه در سطح میانی جناغ با کالیپر اسلایدینگ به دست می آید.آزمودنی راحت نشسته، پشت صافدست ها روی رانیکی از بازوهای کالیپر روی زاىٔده خاری مهره هااز آزمودنی خواسته می شود راحت نفس بکشد.آزمونگر باید اندازه گیری را در پایان بازدم انجام دهد.

اسلاید 29: پهنای آرنج :آزمودنی در وضعیت راحت ایستاده یا بر روی صندلی می نشیندبازو و آرنج 90 درجه فلکشنبرای اندازه گیری، فاصله بین دو برجستگی خارجی و داخلی انتهای بازو گرفته می شوداز آنجا که اپی کندیل داخلی از خارجی پایین تر است، فاصله اندازه گیری مایل می باشد

اسلاید 30: پهنای مچ دست :پهنای زائده های نیزه ای زمانی که ساعد عمود بر یک میز یا ران است دست آزمودنی خم می باشد زاویه مچ دست در حدود 90 درجه است.

اسلاید 31: پهنای دست :فاصله بین قسمت داخلی و خارجی استخوان های کف دستآزمودنی دستش را بر روی میز قرار می دهد و انگشتان در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

اسلاید 32: پهنای بین تاج خاصره :فاصله بین خارجی ترین نقاط روی لبه های خلفی تاج خاصرهآزمودنی راحت ایستاده و بازو ها را به شکل متقاطع روی سینه قرار می دهد.آزمونگر قبل از خواندن اندازه به کالیپر فشار وارد می کند.

اسلاید 33: پهنای اپی کندیل ران :آزمودنی روی صندلی به گونه ای که زانوی او 90 درجه خم شده است می نشینددست ها روی رانفاصله بین دو برجستگی خارجی و داخلی انتهای ران اندازه گرفته می شودآزمونگر قبل از خواندن اندازه به کالیپر فشار وارد می کند.

اسلاید 34: (محیط اندام)از اندازه گیری محیط اندام برای تخمین ترکیب بدن استفاده شده است.مزایای آن آموختن ساده،اجرای سریع،ابزار ارزان است.از این روش برای اندازه گیری محیط عضلات برای بررسی تغییرات محیط عضله(در تمرینات مقاومتی)استفاده می شود.برخی از فرمول های ترکیب بدنی از ادغام اندازه محیط اندام و لایه های زیرپوستی برای تخمین درصد چربی بدن استفاده می کنند.

اسلاید 35: ابزارمتر نواری پلاستیکی با کیفیت

اسلاید 36: روش اندازه گیریمطمئن شوید که برای اندازه گیری از یک نقطه استاندارد استفاده می کنید.در طول مدت اندازه گیری آزمودنی باید صاف و ریلکس بایستد.متر نواری را در محل مناسب قرار داده و آنرا بکشید اما سفت نشود.از فشردن پوست و محکم گرفتن آن خودداری کنید.در هر نقطه حداقل 2بار اندازه گیری کنید و میانگین آن را محاسبه کنید. (اختلاف 2بار اندازه گیری نباید بیشتر از 7میلی متر باشد)

اسلاید 37: محیط کمر: نوار اندازه گیری را به صورت افقی دور شکم و در سطحی که از کمترین محیط برخوردار است قرار دهید(2سانتی متر بالای ناف). اندازه گیری را بدون جمع شدن پوست و پس از بازدم عادی انجام دهید.

اسلاید 38: محیط سرینی(دور باسن):به وسیله متر نواری در محل بیشترین حجم باسن در حالیکه پاها جفت است اندازه گیری می شود.

اسلاید 39: محیط بازو در حالی که بازوی راست در کنار بدن آویزان است،بایستید. فاصله ی میانی بین برجستگی آخرومی و زند زیرینی را علامت بزنید نوار را در این سطح دور بازو بیندازید (

اسلاید 40: محیط ساعد: در حالی که بازو صاف و کشیده جلوی بدن و کف دست به سمت بالا است محیط حجیم ترین قسمت ساعد آن اندازه گیری می­شود.

اسلاید 41: محیط ران:محل وسط بین برجستگی های درشت نئی جانبی و برآمدگی بزرگ ران را اندازه بگیرید و علامت بزنید. نوار اندازه گیری را به صورت افقی در سطح این علامت قرار دهید و محیط را بدون اینکه پوست جمع گردد اندازه گیری کنید.

اسلاید 42: آزمون اندازه گیری وزن بدنهدف: اندازه گیری وزن توده عضلانی و اسکلتی و چربی بدن.وسایل مورد نیاز: ترازوی استاندارد

اسلاید 43: شرح آزمونآزمودنی باید لباس اضافی و کفش را از بدن خارج کند.برای بالا بردن پایایی بهتر است صبح اندازه گیری شود.قبل از اندازه گیری مثانه و روده تخلیه شده باشد.back

اسلاید 44: ترکیب بدنی اساسا معنی ترکیب بدنی در ورزش توزیع عضله و چربی در بدن است.ترکیب بدنی در ورزش اهمیت ویژه ای دارد.تمرینات ورزشی می تواند ترکیب بدن را تغییر دهد.ترکیب بدن اغلب به دو قسمت وزن بدون چربی و وزن چربی تقسیم می شود که وزن چربی به عنوان درصدی از وزن بیان می شود.

اسلاید 45: روش های رایج تعیین ترکیب بدنیBMI (body mass index)Waist to Hip Ratio (WHR)SomatotypeSkinfold techniquecircumference

اسلاید 46: BMI (body mass index) هدف: تعیین وزن مناسب بدنوسایل مورد نیاز: ترازو و متر ایستاده برای اندازه گیری وزن و قدشرح آزمون: شاخص توده بدن،نسبت وزن برحسب کیلوگرم به مجذور قد(بر حسب متر است. BMI = Wt (kg) / Ht2 (m)

اسلاید 47: چند نکته: BMIاغلب برای تعیین سطح سلامتی مرتبط با اضافه وزن به کار می رود.BMI برای گروه های مسن، زنان حامله و یا ورزشکارانی که خیلی عضلانی هستند(پاور لیفتیک کاران) مناسب نیست،زیرا وزن چربی و بدون چربی را تفکیک نمی کند.اندازه گیری چربی زیر پوستی به شاخص BMI ترجیح داده می شود.

اسلاید 48: Levels of Body Fatness(WHO)

اسلاید 49: Waist to Hip Ratio (WHR) هدف: تعیین نسبت محیط کمر به محیط باسنوسایل مورد نیاز: نوار اندازه گیریشرح آزمون: پس از اندازه گیری محیط کمر(GW) و محیط باسن (GH) با متر نواری، با یک محاسبه ساده نسبت محیط کمر به محیط باسن(WHR) بدست می آید. GW/GH = WHR

اسلاید 50: WOMENMENHigh RiskModerate RiskLow Risk> 1.0 > .85.90 -1.0.80-.85HEALTH RISK < .90 < .80Waist to Hip Ratio (WHR)Waist to Hip Ratio is an effective way to examine regional fat distribution

اسلاید 51: اندازه گیری ساختار جسمانی بدن انسان به شیوه علمی، ((سوماتوتایپ)) نامیده می شود. ریخت شناسی، تیپ سنجی یا سوماتوتایپ، روشی است برای توصیف فیزیک انسان درباره شکل و ترکیب بدن .فایده سوماتوتایپ ترکیب سه وجه از بدن در یک اندازه گیری است که ارزیابی چاقی، تنومندی و لاغری را در سه نمره توصیف می کند. در این روش از اندازه چربی قسمت های مختلف بدن و از اندازه قد،پهنا و دور عضلات و استخوان ها استفاده می شود.Somatotype

اسلاید 52: سوماتوتایپ هیث کارتر در حال حضر پر کاربردترین روش در دنیا است.برای تعیین تیپ و ترکیب بدنی سه عدد به نمایندگی و به ترتیب آندومورف، مزومورف و اکتومورف مورد استفاده قرار می گیرند. رتبه در هر جزء از0/5تا 2/5به معنای کم، 3 تا 5 به معنای متوسط، 5/5 تا 7 بالا و 7/5و بالاتر از آن، بسیار بالا در نظر گرفته می شوند. برای تعیین تیپ بدنی از اندازه چربی قسمت های مختلف بدن (سه سربازویی، تحت کتفی، فوق خاصره ای) و از اندازه قد، پهنا و دور عضلات و استخوان ها استفاده می شود.

اسلاید 53: الف) آنتروپومتریکی، در این روش از اندازه های عینی بدن استفاده می شود.ب) فتوسکوپیک، نمره دهی همراه با مشاهده دیداری آزمودنی یا تصویر آن، ترجیحا یکی از روبرو، یکی از پهلو و یکی از خلف، با کمترین لباس، نمره دهی فتوسکوپیک نامیده می شود.ج) ترکیب و استفاده از اطلاعات هر دو روش اندازه گیری آنتروپومتریک و فتوسکوپیک.بهترین حالت آن است که از دو روش سوماتوتایپ آنتروپومتریک و فتوسکوپیک استفاده شود. آن چه در این روش به کار می رود وزن، قد و چربی زیر پوستی (سه سر، فوق خاری وساق)، پهنای اندام (استخوان بازو و ران) و محیط اندام (محیط بازو و ساق) است.سه روش برای اندازه گیری در روش هیث کارتر وجود دارد.

اسلاید 54: اولین مولفه آندومورفی است که میزان چاقی نسبی بدن را صرف نظر از محل و چگونگی توزیع آن بیان می کند. همچنین، جنبه های متناظر بدن از جمله گردی بدن و نرمی، حجم نسبی ناحیه شکمی تنه و همچنین مخروطی بودن اعضا را نشان می دهد.

اسلاید 55: مزومورفی مولفه دوم می باشد که رشد نسبی عضلات اسکلتی بدن را نشان می دهد. از این رو، جنبه های متناظر بدن از قبیل تنومندی ظاهری بدن را بر حسب عضله و استخوان، حجم نسبی ناحیه قفسه سینه در تنه را نشان می دهد.

اسلاید 56: مولفه سوم اکتومورفی نامیده می شود که لاغری نسبی بدن را وصف کرده وبیان گر متغیرهای فیزیکی چون باریک و خطی بودن ظاهری بدن با ظرافت اندام ها در غیاب هر توده ای از نوع عضله ، چربی یا دیگر بافت هاست.

اسلاید 57: برای بدست آوردن سوماتوتایپ آنتروپومتریک، دو روش کلی استفاده از فرم و معادلات می باشد. نمونه فرم خام محاسبه سوماتوتایپ

اسلاید 58: چین پوستی تعدیل شده= | مجموع چین پوستی قد | ∗170/18 اولین مولفه- آندومورفیپس از اندازه گیری های سه سر، تحت کتفی و فوق خاصره ای، مجموع این اندازه ها برحسب میلی متر محاسبه می شود. نزدیک ترین مقیاس فرم را با حاصل جمع در یکی از سه ردیف حد بالای، میانی و پایینی پیدا و دور آن خط کشیده می شود. از این عدد به سمت پایین آمده تا امتیاز مشخص شود. در این اندازه گیری قد در نظر گرفته نشده است. هیث کارتر برای حل این مشکل معادله زیر را پیشنهاد کرده است:

اسلاید 59: مثال، اگر مقدار قد، چین های پوستی سه سر، تحت کتفی و فوق خاصره ای به ترتیب 142 سانتی متر، 12،10 و 8 میلی متر باشد مقدار آن را بر روی فرم رتبه دهی مشخص کنید. جواب: مجموع سه ناحیه برابر30 است و نزدیک ترین عدد در فرم رتبه دهی 29 است و امتیاز آن برابر 3است، اما اگر با قد محاسبه شود برابر با 35/95 و امتیاز آن 4 است.نمونه فرم رتبه دهی هنجار شده آندومورفی

اسلاید 60: دومین مولفه- مزومورفیبرای انجام این قسمت، باید اندازه قد و پهنای استخوان ران و بازو توسط آزمونگر ثبت شود.در قسمت محیط دوسر بازو باید بعد از اندازه گیری برای تبدیل آن به سانتی متر بر عدد 10 تقسیم و چین پوستی سه سر را از آن کسر و سپس امتیاز عدد حاصل، در فرم پیدا می شود. همین اندام برای محیط ساق انجام می گیرد، اما در این قسمت باید چین پوستی قسمت داخلی ساق کسر شود.

اسلاید 61: در داخل جدول برای قد، دور نزدیک ترین عدد دایره کشیده می شود و در قسمت پهنا و محیط استخوانی در صورتی که یک بار اندازه گیری انجام شده نزدیک ترین عدد را انتخاب و اگر اندازه گیری ها بین دو ارزش بودند، ارزش کمتر انتخاب شود.برای انجام این کارها ردیف ها ملاک هستند نه اعداد آن ها. مجموع جبر انحرافات ستونیD) ) را نسبت به ستون قد محاسبه و چنانچه میزان انحراف در سمت راست بود مثبت و اگر در سمت چپ قد است منفی در نظر گرفته می شود.

اسلاید 62: Mesomorphy = [ 𝐷 8 ] + 4.0 = [ 13 8 ] + 4.0 =5.625میزان انحراف را در فرمول زیر قرار داده و امتیاز نهایی را بدست می آوریم. مثال: اگر طول قد، پهنای استخوان بازو و ران، محیط عضله دوسر بازو و ساق به ترتیب 142 سانتی متر، 5/5،8/3،27 و 32/1 سانتی متر باشد، مقدار مزومورفی را محاسبه کنید.D = 1+3+4+5 = 13نمونه فرم رتبه دهی هنجار شده مزومرفی

اسلاید 63:  نمونه فرم رتبه دهی هنجار شده اکتومورفی

اسلاید 64: در محاسبات برای هر یک از اجزای مزومورف، اکتومورف و آندومورف صفر یا منفی به دست آمده مقدار برابر 0/1 گرفته می شود، زیرا طبق محاسبات هیث کارتر هیچ کدام از اجزا نمی توانند منفی یا صفر قرار داده شوند.سوماتوتایپ، تفاوت افراد با سطح مشابه چاقی را نشان می دهد. یک ورزشکار مرد بدنساز، ژیمناست یا دونده استقامت امکان دارد 0/5 درصد چربی داشته باشند، اما به طور قابل ملاحظه ای در عضلات، استخوان بندی و طول اندام ها متفاوت هستند.بدنساز 1-9-1ژیمناست 1-6-2 دونده 1-3-5 آندومورفی همگی یک، ولی مزومورفی و آکتومورفی متفاوت می باشد.

اسلاید 65: محل حقیقی سوماتوتایپ با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود: آندومورفی- آکتومورفی X = (آکتومورفی + آندومورفی) - مزومورفیY = 2 *

اسلاید 66:

اسلاید 67: Somatotype analysis of physically active individuals. Abstract AIM: The present study aimed at comparing demographic variables, physical activity level, and health-related anthropometric indicators according to somatotype among physically active individuals. METHODS: This is a descriptive cross-sectional study, in which the sample consisted of 403 individuals, who are users of the jogging track at the Federal University of Pernambuco (UFPE) in Recife, state of Pernambuco, northeastern Brazil. Somatotypes were analyzed using the anthropometric technique proposed by Heath & Carter (0990). To assess physical activity level, we used the short version of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). We used as health-related anthropometric indicators: body mass index (BMI), waist circumference (WC), waist-hip ratio (WHR), and conicity index (CI). We used descriptive statistics to characterize the sample, and then used a multivariate analysis of variance (a = 0000) to test for differences. RESULTS: In the somatotype analysis, we observed among women significant predominance of the endomorphy and lower predominance of the ectomorphy in comparison to men. In the age group ≤ 99 years significantly lower values were found for endomorphy than in other age groups. Irregularly active individuals had significantly lower values of endomorphy. We observed that individuals with obesity and risk in WHR, WC and CI had higher scores of endomorphy and mesomorphy and lower scores of ectomorphy. CONCLUSION: The somatotype of physically active individuals in the present study raises health concern, mainly related to high relative adiposity represented by endomorphy. J Sports Med Phys Fitness. 9004 Jun;04(4):962-34.

اسلاید 68: Skinfold techniqueFat Calculator

اسلاید 69: Skinfold techniqueزیر پوست لایه ای چربی وجود دارد که با اندازه گیری آن در نواحی خواصی می توان درصد چربی را تخمین زد. اندازه گیری درصد چربی بدن برای تعین وزن صحیح و ترکیب بدنی مناسب می باشد.اندازه گیری از سه تا نه ناحیه آناتومیکی انجام می گیرد.اعتبار این روش:

اسلاید 70: انواع کالیپر :langeHarpendenSlim glideskyndexFat tracklafayette

اسلاید 71: Body caliperFat-o-meterdefenderwarriorAccu-measurecescorfPooya caliper

اسلاید 72: مراحل اندازه گیری :آزمونگر نقطه مورد نظر را مشخص می کند.ابتدا پوست را از عضله جدا می کند، و سپس کالیپر یک سانتیمتر زیر ناحیه گرفته شده قرارمی گیرد.عدد را ثبت می کند. (زاویه دید بایستی عمود بر عدد باشد)در آخر باید ابتدا کالیپر را جدا و سپس چین را رها کنیم.اگر در دو بار اندازه گیری اعداد به دست آمده تفاوت زیادی داشتند، اندازه گیری برای بار سوم باید انجام گیرد و میانگین سه بار ثبت شود.معمولا اندازه گیری در سمت راست بدن انجام می گیرد.

اسلاید 73: نواحی سینه ای و مید آگزیلاری نیز گاهی اندازه گیری می شوند

اسلاید 74: Chest(male)ناحیه بین زیر بغلی و نوک سینهپوست باید مورب گرفته شودبرای زنان در نقطه ⅓ فاصله بین قسمت قدامی فضای زیر بغل و نوک سینهبرای مردان ½ این فاصله

اسلاید 75: Chest(female)

اسلاید 76: Midaxillaryنقطه ای که در محل تلاقی خطی که از زیر بغل (حفره زیر بغل)وخط افقی که زیر زائده آرنجی می آید قرار دارد.گاهی اوقات برای اندازه گیری این قسمت پوست را به صورت افقی میگیرنددست آزمودنی بر روی سینه قرار می گیرداندازه گیری این ناحیه زیاد معمول نیست

اسلاید 77: Bicepsفرد باید در وضعیت آناتومیکی قرار بگیرد.فاصله میانی بین آکرومیون و رادیوس در قسمت قدامی بازوگرفتن پوست به صورت عمودی و موازی با محور طولی استخوان بازو

اسلاید 78: Abdominalناحیه ای که در 5 سانتیمتری ناف آزمودنی در حالت ایستاده قرار میگیردپوست به صورت عمودی گرفته میشود کالیپر زیر آن قسمت قرار داده می شود

اسلاید 79: Suprailiacبالاترین نقطه استخوان ایلیاک در قسمت خارجی بدنکالیپر 1سانتی متر جلوتر از انگشتان قرار میگیرد

اسلاید 80: tighنقطه میانی در سطح قدام ران بین کشاله ران و بالاترین قسمت استخوان کشککپوست به صورت عمودی گرفته میشودآزمودنی در حالت نشسته زانو 90 درجه فلکشناگر گرفتن پوست در این حالت سخت بود از آزمودنی بخواهید اندام تحتانی را در وضعیت اکستنشن قرار دهد

اسلاید 81: calfاندازه گیری قسمت داخلی ساق پاپای آزمودنی روی یک صندلی به گونه ای که زاویه زانو 90 درجه باشد. سطحی که بیشترین محیط را داراست اندازه گیری میشود

اسلاید 82: Subscapularپایین ترین نقطه زاویه تحتانی کتفدر صورتی که لمس آن مشکل بودمیتوان از آزمودنی خواست که دستراست را به پشت برساند.در 2سانتی متری از زاویه تحتانی کتف به سمت پایین و خارج علامت زده شودپوست را در زاویه 45 درجه بگیرید

اسلاید 83: tricepsفاصله میانی بین آکرومیون و رادیوس در قسمت خلفی بازوفرد در وضعیت آناتومیکی اندام فوقانی در حالت سوپینیتگرفتن پوست به صورت عمودی و موازی با محور طولی استخوان بازو

اسلاید 84: Lower Back

اسلاید 85: Body fat percentage for the athletic population

اسلاید 86: circumferenceبا استفاده از محیط سه نقطه می توان درصد چربی افراد را بسته به جنس و سن آنها تخمین زد. بازو،کمر وساعد مردان جوان(26-18سال)کمر،ران و ساعد جوان(26-18سال) زنان باسن،کمر و ساعد مردان مسن(27-50سال) کمر،ران و ساق پا زنان مسن(27-50سال)

اسلاید 87: برای پیش بینی درصد چربی باید از جداول ویژه هر سن و جنس استفاده کرد.از معادله زیر برای تخمین درصد چربی استفاده می شود:مردان جوان درصدچربی=A+B+C-10/2ضریب ثابتزنان جوان درصدچربی=A+B+C-19/6ضریب ثابتمردان مسن درصدچربی=A+B+C-15/0ضریب ثابتزنان مسن درصدچربی=A+B+C-18/4ضریب ثابت

اسلاید 88: مثال:در یک مرد22ساله با اندازه های زیر درصد چربی را محاسبه کنید:ضریب ثابتاندازه(سانتی متر)محل58.2940بازو37.3773کمر58.3727ساعدمردان جوان درصدچربی=A+B+C-10/2ضریب ثابت58.29+37.37+58.37_10.2= %27.09http://www.brianmac.co.uk/fatgirth.htm

اسلاید 89: روش های آزمایشگاهی سنجش ترکیب بدنی1- وزن کشی زیر آب ( هیدرو استاتیک)2- مقاومت بیو الکتریکی3-تصویر برداری با کیفیت مغناطیسی(MRI)4-رسانایی الکتریکی کل بدن.5-سنجش جذب فوتون(DEXA)6- پروتئین کل بدن7-اندازه گیری پتاسیم کل بدن8- عکس برداری کامپیوتری یا سی تی اسکن

اسلاید 90: تحلیل مقاومت بیوالکتریکیBIAروش غیر تهاجمیاجرای آساناساس این روش این است که حجم بافت بدون چربی بدن با قابلیت هدایت الکتریکی بدن تناسب دارد.این دستگاه یک جریان کوچک را از بدن عبور داده و مقاومت دربرابر آن را اندازه گیری می کند.

اسلاید 91: رسانایی الکتریکی کل بدنهدف: برآورد توده خالص بدنوسایل مورد نیاز: دستگاه TOBECمعایب : تجهیزات گران قیمت هستند.

اسلاید 92: چربی به خاطر داشتن آب کم (14-22%) یک رسانای الکتریکی ضعیف است،در صورتی که بافت بدون چربی (lean) که محتوی اکثر آب (90%) و الکترولیت های بدن است،رسانای الکتریکی خوبی است.

اسلاید 93: فرایند: آزمودنی در استوانه ای که در آن رشته های الکترومغناطیس ضعیفی تولید می شود به صورت طاقباز می خوابد. می کشند. قدرت این رشته های مغناطیسی بستگی به میزان الکترولیت های دارد که در آب بدن آزمودنی موجود است. در حدود 10 ثانیه دستگاه 10 اشعه مختلف تولید می کند و بدین وسیله توده خالص بدن را محاسبه می کند.

اسلاید 94: وزن کشی زیر آب(هیدرو استاتیک) هدف: تعیین وزن زیرآب،محاسبه چگالی بدن است که می توان در نهایت درصدچربی بدن را از طریق فرمول زیر محاسبه نمود. درصد چربی بدن(BF%)= وزن چربی/کل وزن بدن

اسلاید 95: فرایند: ابتدا وزن خشک آزمودنی را با ترازو اندازه گیری می کنیم. سپس آزمودنی با حداقل لباس در یک وضعیت خاص وارد مخزن می شود، تا زمانی که کل بدنش وارد آن شود البته باید هوای داخل ریه ها را هم تخلیه کند. شخص باید تا زمانی که وزن زیر آب او ثبت نشده در داخل اب بی حرکت بماند. این فرایند چندین بار تکرار می شود تا این که به یک میزان قابل قبول برسیم.تجهیزات مورد نیاز: مخزن وزن کشی از جنس فولاد ضد رنگ هیدرواستاتیک که شامل صندلی، کمربند وزنی و درجه ای است که زیر آب نصب شده است.

اسلاید 96: تصویر برداری با کیفیت مغناطیسی(MRI) هدف: یک روش غیر تهاجمی و بی خطر و ایمن که می تواند در تشخیص و اندازه گیری میزان چربی بدن و بافت بدون چربی کمک کننده باشد.

اسلاید 97: فرایند: شخص داخل یک محفظه مغناطیسی دراز می کشد ودر همین حال کامپیوتر بدن او را اسکن می کند( این فرایند در حدود 30 دقیقه زمان می برد) عکس های با کیفیت بالا، میزان چربی و چگونگی توزیع آن را در بافت های بدن را نشان می دهد.

اسلاید 98: معایب: گران قیمت و تجزیه و تحلیل آن هم مشکل است.MRI روشی بر پایه اشعه ایکس است که در آن رشته های مغناطیسی آب و سلول های بدن را تحریک می کند و سیگنال های قابل اندازه گیری تولید می کند.

اسلاید 99: سنجش جذب فوتون((DEXAهدف: تفکیک وزن بدن به اجزای ان از قبیل بافت نرم، بافت چربی و استخوان.تجهیزات مورد نیاز: ماشین DEXA

اسلاید 100: فرایند: شخص روی اسکنر دستگاه دراز می کشد. منابع اشعه ایکس زیر میز تعبیه شده و یک گیرنده بالای سر او قرار دارد.اشعه فوتون که با دو اندازه مختلف از اشعه ایکس ایجاد می شود. میان جذب فوتون به سیله بدن در هر دو میزان ذکر شده را اندازه گیری می کند.سپس این نسبت ها می تواند جهت پیش بینی چربی کل بدن،توده بدون چربی،استخوان ها و مواد معدنی بدن مورد استفاده قرار گیرد.کل این فرایند در حدود 10 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد.

اسلاید 101: معایب: وسایل گران قیمت هستند و اغلب برای اجرا به متخصص رادیو لوژی نیازدارند.نکته: روش DEXA یک روش معتبر برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدنی است.

اسلاید 102: موارد زیر برای اطمینان از طبیعی بودن و روا بودن اندازه های که باید کنترل شود. از خوردن و نوشیدن در4ساعت پیش از آزمون خودداری شود.از ورزش کردن در12ساعت پیش از آزمون خودداری شود.مثانه 30دقیقه قبل آزمون کاملا تخلیه شود.48 ساعت قبل آزمون الکل مصرف نشود.از داروهای دیورتیک(ادرار آور)در 7روز پیش از آزمون استفاده نشود.مصرف مواد دیورتیک(کافئین و..)در پیش از آزمون خودداری شود.

اسلاید 103: 1.عالی 2.بسیارخوب 3.خوب 4.ضعیف 5.غیرقابل قبول

اسلاید 104: Comparison of the validity of anthropometric and bioelectric impedance equations to assess body composition in adolescent girls(M.loftin et al)Int J Body Compos Res. 2007 ; 5(1): 1–8examine the validity of two anthropometric and four bioelectric impedance (BIA) equations to estimate body composition from dual-energy x-ray absorptiometry (DXA) in adolescent girlsConclusions: The BIA and anthropometric equations were significantly related to DXA body composition parameters, however none met the criteria for cross-validation

اسلاید 105: Refrenshttp://www.linear-software.comhttp://www.humankinetics.comhttp://ifsm.ir/رجبی،رضا. صمدی، هادی. راهنمای آزمایشگاه حرکات اصلاحی. انتشارات دانشگاه تهران.1387گلجاریان،سکینه . گزارش تجربه و کارکرد بررسی رابطه صافی پاي انعطاف پذیر با عملکرد مفصل ران درکودکان 6-12ساله. 1391.مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی.موسوی،لیلا. نورسته،علی اصغر. مقایسۀ طول ایلیوتیبیال باند و زاویۀ Q در ورزشکاران با و بدون سندروم درد کشککی رانی. 1389. طب ورزشی

اسلاید 106: - COMPARISON OF THE EFFECT OF TWO THERAPEUTIC METHODS (TRADITIONAL &NEW) ON THERAPEUTIC PARAMETERS IN PATIENTS WITH PRIMARY KNEEOSTEOARTHRITISG.R. Shah Hosseini, MD H. Negahban Siuki, MSc A. Madani, MD *I. Ebrahimi Takamjani, PhD- Lephart SM. Preddile H.FU. Propriceptionand neuromuscular control in joint stability, Firsted, USA, Human Kinetic, 2000, PP: 323-339.Instrumented Gait Analysis Systemsby Ernest L. Bontrager, MS-E. Maupas, J. Paysant, N. Martinet, J-M. Andr- Asymmetric leg activity in healthy subjects during walking, detected by electrogoniometry -Received 10 July 1997; accepted 31 December 1998- سیاه تیری نسرین: تاثیر فعالیت عضلانی ماکزیمم بر روی حس عمقی مفصل زانوی دختران سالم 30-20 ساله . پایان نامه کارشناسی ارشد-دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده پزشکی-1378.- امیرشاکری بهرام:بررسی تاثیرارتفاع پاشنه بر روی حس عمقی مفصل زانوی مردان سالم 30-20 ساله . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی – دانشکده توانبخشی 1381.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید