صفحه 1:
صفحه 2:
و عناو یز مطالب:
1مقدمه
2اهمیت سینما
4سينماي صامت
6 برادران لومیر
7نقش زنان در سینما
صفحه 3:
سینما یکی از مهمترین ابزار معرفی هویت ملی و باورهای یک ملت است.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سینمای ایران به سرفث
دستخوش خانه تکلنی محتوایی شد. فیلم سازان جوان و انقلابی غبار
سوژه های سطح پایین را از چهره فیلم های ایرلنی- که تا ن زمان تنها
در فیلم های مبتذل فارسی خلاصه می شدند- پاک کردند و در پس
انقلابی که باورهای هنرمندان را تحت الشعاع قرار داده بوده دوران
طلايى به نام سینمای ارزشی متولد شد.
سینمای ایران در این مرحله اگرچه نوپا و در ابتدای راه به نظر می
رسید. اما تعهد هنرمندان خوش درخشید و آثار ماندگار بسیاری خلق
شدند.
صفحه 4:
سینما اگر چه جوان .اما پر رونق ترین .پر بار ترین و جنجللی ترین تاریخ را
پشت سر گذاشته و به نحوی گریزناپذیر در کلیت تاریخ قرن بیستم جای
گرفته است.
اهمیت سینما به این دلیل است که:
اولابا عواطف , اخلاق . فرهنگ و اعتقادات مردم سروکار دارد و قادر است افکار
و اعتقادات خاصی را به مخاطبان خود القا کند
انیا از آغاز پیدایش تا به امروز هر دم عرصه های تازه ای را فتح کرده و در
عرض یک سده توانسته به طور مداوم حوزه های نفوذ خود را گسترش دهد.
صفحه 5:
غار آلتامیرای اسپانیا به یادگار مانده است » نشان دهندة این آرزوی بشر
است.
با وجود آن که می توان منشا تصاویر متحرک را در دوره نقاشي غارها و
مجسمه های اسطوره ای دانست . اما اين تاریخ با مراحلی آغاز می شود
که منجر به اختراع دوربین فیلم برداري و پروژکتور می شوند. این عصر
ادر:تاريخ مقدماتى سينما قلمرو فعاليت مخترعان است :نه هترفتدان,
صفحه 6:
سینما در سی سال اول عمر خود رشد بیسابقهای را شاهد بوده است.
این رسانه که کار خود را در گام نخست در چند شهر بزرگ مانند
نیویورك و پارپس و لندن و برلین آغاز کرده بود با سرعتی شگفتانگیز
oly خود را در سراسر جهان گشود هرکجا که استقرار یافت تماشاگران
بسیار رابه خود جلب کرد و گوی سبقت را از دیگر ابزارهای سرگرمی
ربود ۰
هرچند پیشتازان فرانسوی و آلملنی و آمريكايي و انگلیسی همگی در
اختراع سینما دست داشتند باما انگلیسیها و آلمانیها در استفاده
جهانی آن نقش کمتری داشتند و فرانسویان و آمریکاییها پرشورترین
صاد رکنندکان این اختراع جدید بودند .
صفحه 7:
ub |, Glass در نظر بگیریم که سینمای صامت به این معنا فیلمی که
پخش میشده صدایی نداشته هلی در کنار آن موسیقی ویا در کشورهایی
مانند ژاپن گفتگوها یا تفسیر فیلم را همزمان اجرا میکردند.
در دوران صامت پیوند تصویر با صدای همزمان برای مبدعین اين امر ممکن
نبود» در واقع روشی برای لین کار تا اواخر ۱۹۲۰ پیدا نشده بود. از این
جهت در ۳۰ سال اول عمر سینما . فیلمها صامت بودند هرچند که با
موسیقی زنده و حتی گاهی هم جلوه های صوتی محیطی و حتی
تفسیرهایی که توسط نمایش دهنده فیلم ارائه میشد همراه بود.
صفحه 8:
كارتون ؛ برخلاف باور عام «تاريخ متحرک سازي با فیلم ناطق والت
دیزنی باعنوان استیم بوت ویلی (1928) آغاز نمیشود . پیش از این
تاريخ سنتی پرطرفدار بیعنی همان سینما وتعداد بسیاری فیلم که
حدودا صدفیلم دیزنی نیز شامل آن میشد پا به عرصه وجود گذاشته
بود.
تعریف: کارتون رابه طور کلی میتوان نوعی فیلم تعریف کرد که حاصل
چیدن طرحها یا اشیا به شیوهای است که پس از عکسبرداری و نمایش
مسلسل و زنجیرهای آنها توهم حرکت ایجاد میکند .
صفحه 9:
اد را
برادران لومیر به عنوان مخترعین سینما از حیث تولید تصویر متحرک و
پایگذارق اولین نمایش عمومی در نسالن تهایش سیتما به شکل آمرورق:
اولین کسانی هستند که سینما را برای اولین بار به جهان معرفی کردند. در
سال ۱۸۹۵ در گراندکافه واقع درشهرپاریس آنها دستگاه اعجاب انگیز خود را
به نام «سینماتوگراف» که هم وسیلهای برای نمایش فیلم و هم دوربین
فیلمبرداری بود به جهانیان عرضه کردنداز آنها چند فیلم کوتاه باتی مانده که
ی اوه سول اگوی کم درو تسده
نیز در میان آنها یافت میشود.
٩ فیلمهای ساختة برادران لومیر
0 ورودقطاربه ایستگاه
© غذادادن به کودك
eee
صفحه 10:
نفش زنان در سینما
در پی هشت سال دفاع مقدس نیز ژانر قدرتمندی به نام سینمای دفاع مقدس پرونده خود
را در قلب سینمای ایران کشود. اما آن جه بيش از بيش در این عرصه شکل گرقت. زنان
متعهد و اندیشمند که تا قبل از انقلاب جرئت ورود به عرصه سینما را نداشتند و از آلودگی
ها می هراسیدند. در سینمای ارزشی دوشادوش مردان گام برداشته و به خودباوری و عرصه
عمل رسيدند.
ورود اثرگذار و پرمفهوم زن ایرانی به عرصه سینما به دوران يس از ييروزى انقلاب اسلامى
برمی گردد. چرا که پیش از انقلاب زنان بازیگر تنها بسان عروسک های خیمه شب بازی در
دست افكار فاسد غربی بوده و ابزار لذت به حساب می آید.
صفحه 11:
Sad ست منابع:
www.wikipedia.com.1
2رداريك تاریخ سینماتهران:پاپیروس.1365.
ات آگاه.1362.
3.لارنسءجان هاوارد.سيرتحولي سينما.تهرا
4.جانتي.لوييس.شناخت سينماءتهران:مؤسسه فرهنكي هنري شيداء1372.
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
سينما
cinem
a
♦عناوين مطالب:
.1مقدمه
.2اهميت سينما
.3پيدايش سينما
.4سينماي صامت
.5سينماي متحرك
.6برادران لومير
.7نقش زنان در سينما
♦مقدمه:
س(ینما یک(ی از مهمترین ابزار معرف(ی هویت مل(ی و باورهای یک مل(ت است.
پ(س از پیروزی شکوهمن(د انقالب اس(المی س(ینمای ایران ب(ه سرعت
دس(تخوش خان(ه تکان(ی محتوایی شد .فیل(م س(ازان جوان و انقالبی غبار
س(وژه های س(طح پایین را از چهره فیل(م های ایران(ی -ک(ه ت(ا آ(ن زمان تنها
در فیل(م های مبتذل فارس(ی خالص(ه م(ی شدن(د -پاک کردن(د و در پس
انقالب(ی ک(ه باورهای هنرمندان را تحت الشعاع قرار داده بود ،دوران
طالیی ب(((ه نام س(((ینمای ارزش(((ی متول(((د شد.
س(ینمای ایران در این مرحل(ه اگرچ(ه نوپ(ا و در ابتدای راه ب(ه نظ(ر می
رس(ید ،ام(ا تعه(د هنرمندان خوش درخشید و آثار ماندگار بس(یاری خلق
شدند.
♦اهميت سينما
س(ينما اگ(ر چ(ه جوان ،ام(ا پ(ر رون(ق ترین ،پ(ر بار ترین و جنجال(ی ترین تاريخ را
پش(ت س(ر گذاشت(ه و ب(ه نحوی گریزناپذیر در کلیت تاریخ قرن بیستم جای
گرفته است.
اهميت سينما به اين دليل است كه:
اوال ب(ا عواط(ف ،اخالق ،فرهن(گ و اعتقادات مردم س(روکار دارد و قادر است افکار
و اعتقادات خاصی را به مخاطبان خود القا کند
ثانیا از آغاز پیدایش ت(ا ب(ه امروز ه(ر دم عرص(ه های تازه ای را فتح کرده و در
عرض یک سده توانسته به طور مداوم حوزه های نفوذ خود را گسترش دهد.
♦پيدايش سينما
به حرکت در آوردن تصاویر در حقیقت رویای چند هزار ساله بشر بوده است.
تصویر هایی که از چندین هزار سال پیش از این بر دیوارهای
غار آلتامیرای اسپانیا به یادگار مانده است ،نشان دهندۀ این آرزوی بشر
است.
با وجود آن که می توان منشا تصاویر متحرک را در دوره نقاشي غارها و
مجسمه های اسطوره ای دانست ،اما این تاريخ با مراحلی آغاز می شود
که منجر به اختراع دوربين فيلم برداري و پروژكتور می شوند .این عصر
در تاریخ مقدماتی سینما قلمرو فعالیت مخترعان است ،نه هنرمندان.
یس(ابقهای را شاه(د بوده است.
س ینما در س(ی س(ال اول عم(ر خود رش(د ب
این رس(انه ک(ه کار خود را در گام نخس(ت در چن(د شه(ر بزرگ مانند
نيويورك و پاریس و لندن و برلین آغاز کرده بود ب(ا س(رعتی شگفتانگیز
راه خود را در س(راسر جهان گشود هرکج(ا ک(ه اس(تقرار یافت تماشاگران
بس(یار را ب(ه خود جل(ب کرد و گوی س(بقت را از دیگ(ر ابزارهای سرگرمی
ربود .
هرچن(د پیشتازان فرانس(وی و آلمان(ی و آمريكاي(ي و انگلیس(ی همگی در
یه(ا در استفاده
اختراع س(ینما دس(ت داشتن(د ،ام(ا انگلیس(یها و آلمان
یه(ا پرشورترین
جهان(ی آ(ن نق(ش کمتری داشتن(د و فرانس(ویان و آمریکای
صادرکنندگان این اختراع جدید بودند .
♦سينماي صامت
نکتهای را باید در نظ(ر بگیریم ک(ه س(ینمای ص(امت ب(ه این معن(ا فیلم(ی که
پخ(ش میشده ص(دایی نداشت(ه ول(ی در کنار آ(ن موس(یقی ویا در کشورهایی
مانند ژاپن گفتگوها یا تفسیر فیلم را همزمان اجرا میکردند.
در دوران صامت پیوند تصویر با صدای همزمان برای مبدعین این امر ممکن
نبود ،در واق(ع روش(ی برای این کار ت(ا اواخ(ر ۱۹۲۰پیدا نشده بود .از این
جه(ت در ۳۰س(ال اول عم(ر س(ینما ،فیلمه(ا ص(امت بودن(د هرچن(د ک(ه با
موس(یقی زنده و حت(ی گاه(ی ه(م جلوه های ص(وتی محیط(ی و حتی
تفسیرهایی که توسط نمایش دهنده فیلم ارائه میشد همراه بود.
♦سينماي متحرك
کارتون ؛ برخالف باور عام ،تاریخ متحرک سازی ،با فیلم ناطق والت
دیزنی باعنوان استیم بوت ویلی ( )1928آغاز نمیشود .پیش از این
تاریخ ،سنتی پرطرفدار ،یعنی همان سینما وتعداد بسیاری فیلم که
حدودا صدفیلم دیزنی نیز شامل آن میشد پا به عرصه وجود گذاشته
بود.
تعریف :کارتون رابه طور کلی میتوان نوعی فیلم تعریف کرد که حاصل
چیدن طرحها یا اشیا به شیوهای است که پس از عکسبرداری و نمایش
مسلسل و زنجیرهای آنها توهم حرکت ایجاد میکند .
♦برادران لومير
برادران لومیر به عنوان مخترعین سینما از حیث تولید تصویر متحرک و
پایهگذاری اولین نمایش عمومی در سالن نمایش سینما به شکل امروزی،
اولین کسانی هستند که سينما را برای اولین بار به جهان معرفی کردند .در
سال ۱۸۹۵در گراندكافه واقع درشهرپاريس آنها دستگاه اعجاب انگیز خود را
به نام «سینماتوگراف» که هم وسیلهای برای نمایش فیلم و هم دوربین
فیلمبرداری بود به جهانیان عرضه کردند.از آنها چند فیلم کوتاه باقی مانده که
نه تنها اولین فیلمهای سینمایی جهان بلکه اولین فيلم مستند و كمدي سینما
نیز در میان آنها یافت میشود.
ساخته برادران لومیر
فیلمهای
ٔ
ورودقطاربه ايستگاه
غذادادن به كودك
باغبان آبپاشي شده
♦نقش زنان در سينما
در پی هشت سال دفاع مقدس نیز ژانر قدرتمندی به نام سینمای دفاع مقدس پرونده خود
را در قلب سینمای ایران گشود .اما آن چه بیش از پیش در این عرصه شکل گرفت ،زنان
متعهد و اندیشمند که تا قبل از انقالب جرئت ورود به عرصه سینما را نداشتند و از آلودگی
ها می هراسیدند ،در سینمای ارزشی دوشادوش مردان گام برداشته و به خودباوری و عرصه
عمل رسیدند.
ورود اثرگذار و پرمفهوم زن ایرانی به عرصه سینما به دوران پس از پیروزی انقالب اسالمی
برمی گردد ،چرا که پیش از انقالب زنان بازیگر تنها بسان عروسک های خیمه شب بازی در
دست افکار فاسد غربی بوده و ابزار لذت به حساب می آيد.
♦فهرست منابع:
www.wikipedia.com.1
.2رد،اريك.تاريخ سينما.تهران:پاپيروس.1365،
.3الرنس،جان هاوارد.سيرتحولي سينما.تهران:انتشارات آگاه.1362،
.4جانتي،لوييس.شناخت سينما.تهران:مؤسسه فرهنگي هنري شيدا.1372،
THANKS
FOR
ATTENTIO
N
♥TANNAZ
SHADKA
M
♥ATIE
H
ANSAR
I
يغما
♥
THE
END