پزشکی و سلامت بیماری‌ها

سکته قلبی (آنفارکتوس میوکارد)

sekte_ghalbi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سکته قلبی (آنفارکتوس میوکارد)”

سکته قلبی (آنفارکتوس میوکارد)

اسلاید 1: بنام خدا

اسلاید 2: سکته قلبی (آنفارکتوس میوکارد)استاد راهنما: خانم کرباسی تهیه کننده:خانمها: صالحی - فروزان- عباس زاده آقای: علیرضا شرفمنبع:پرستاری داخلی جراحیپرستاری ccu

اسلاید 3:

اسلاید 4: آنفارکتوس میوکارد (MI) آنفارکتوس میوکارد فرایندی است که در آن قسمت از عضله میوکارد بعلت قطع یا کاهش جریان خون شریان کرونری بطور دائمی از بین می رود. انفارکتوس میوکارد معمولا“ بدنبال انسداد حاد یک شریان کرونر، و قطع ناگهانی جریان خون و اکسیژن به عضله قلب ایجاد می شود. اصطلاحات انسداد شریان کرونری، حمله یا سکته قلبی و آنفارکتوس میوکارد همگی مترادف هم می باشند.

اسلاید 5: شیوعسالانه حدود 5/1 -1 میلیون آمریکایی دچار MI می شوند که از بین این مبتلایان حدود یک سوم می میرند. حدود 40% افرادی که دچار MI می شوند زیر 65 سال و حدود 5% آنها کمتر از 40 سال می باشند حدود 20% افرادی که در آمریکا بعلت MI فوت می کنند زیر 65 سال می باشند.

اسلاید 6: اتیولوژیMI معمولا (اما نه همیشه) بعلت کاهش شدید یا قطع جریان خون شریان کرونر بعلت ترومبوز ناشی از ضایعات آترواسکلروز پیشرفته می باشد. سایر علل MI شامل:اسپاسم شریانهای کرونری ( در 30% موارد)، کاهش عرضه اکسیژن به میوکارد (بعلت خونریزی حاد ، آنمی،کاهش فشار خون، و شوک)، افزایش تقاضای اکسیژن میوکارد ( بعلت تاکیکاردی و مصرف مواد محرک مانند کوکائین ) می باشد.

اسلاید 7:

اسلاید 8:

اسلاید 9:

اسلاید 10: پاتوفیزیولوژی:انفارکتوس به معنی نکروز ایسکمیک می باشد.از نظر آسیب شناسی محل دچار MI را به سه ناحیه تقسیم می کنند. ناحیه مرکزی را منطقه نکروزه یا انفارکتوس می نامند. اطراف این منطقه را یک منطقه آسیب دیده هیپوکسیک احاطه کرده است. این منطقه می تواند بحالت طبیعی برگردد و یا اگر جریان خون مجددا برقرار نشود نکروزه می گردد. خارجی ترین منطقه را منطقه ایسکمیک می گویند که این ناحیه قابل برگشت است.

اسلاید 11:

اسلاید 12: انواع انفارکتوس میوکارد:انفارکتوس میوکارد از نظر لایه های درگیر عضله میوکارد به 3 نوع تقسیم می شود. 1- انفارکتوس میوکارد ترانس مورال2- انفارکتوس میوکارد ساب آندوکارد3- انفارکتوس میوکارد اینترامورال

اسلاید 13: تظاهرات بالینی:پوزیشن خود را مرتب تغییر می دهد، گاهی راه می رود و گاهی می نشیند، معمولا ناله می کند و دست راست خود را مشت کرده و به سینه چپ می فشارد و اظهار می کند که چیزی در درون سینه ام در حال ترکیدن است. این حالت قرار گرفتن دست بیمار بر روی سینه را علامت لووین می گویند که علامت اختصاصی MI می باشد.دردهای جلو سینهتنگی نفس تعریقاستفراغ ضعفرنگ پریدگیبی قراری ترس شدید از مرگ

اسلاید 14:

اسلاید 15: تشخیص انفارکتوس میوکارد: 1- شرح حال2-تغییرات EKG : تغییرات EKG معمولا 12-2 ساعت بعد از MI در 90% بیماران مبتلا دیده می شود. در MI نوع ترانسمورال، تغییرات EKG بصورت منفی شدن موج T (مشخصه ایسکمی میوکارد)، بالا رفتن قطعه ST (مشخصه جراحت میوکارد) ، و موج ًQ غیر طبیعی (مشخصه نکروز میوکارد) می باشد که معمولا در لیدهای روی سطح MI در روی قلب دیده می شود.

اسلاید 16: تغییرات در نوار قلب

اسلاید 17: قطعه ST و موجT با بهبود میوکارد آسیب دیده بحالت طبیعی برمی گردند، اما موج Q غیر طبیعی ( در 90% موارد) باقی خواهد ماند. بنابراین معمولا وجود یک MI قدیمی با مشاهده موج Q غیر طبیعی در EKG ثابت می شود. در MI نوع ساب اندوکارد، تغییرات EKG بصورت پایین آمدن قطعه ST می باشد و موج Q وجود ندارد.

اسلاید 18: 2-مطالعات آزمایشگاهی:افزایش WBC (حدود 20000 – 0000 1 که معمولا از روز دوم الی سوم شروع شده و در عرض یک هفته به حد طبیعی برمی گردد)، افزایش ESR، و افزایش آنزیمهای قلبی می باشد.الف: CPK : CPK دارای 3 نوع ایزوآنزیم است که شامل؛ CPK- MM ( در عضلات اسکلتی) ، CPK- MB ( در عضلع قلب)، CPK- BB (در بافت مغز) می باشد. CPK-MB ایزوآنزیم اختصاصی بافت عضله قلب است که فقط در سلولهای عضله قلب وجود دارد، لذا در صورت وارد شدن صدمه به سلولهای عضله قلب سطح CPK-MB در خون بالا می رود. CPK-MB یکی از حساس ترین و قابل اعتمادترین آنزیمهای قلبی برای تشخیص MI می باشد.

اسلاید 19: CPK-MB حدود 6-3 ساعت بعد از MI افزایش می یاد، در 18-12 ساعت بعد به حداکثر میزان خود رسیده و طی 4-3 روز به سطح طبیعی خود برمی گردد. ب: LDH :این آنزیم در طی 24-12 ساعت بعد از MI شروع به افزایش کرده، بعد از 48 ساعت به حداکثر میزان خود رسیده، و بعد از 14-10 روز به حد طبیعی خود برگردد. ج: SGOT : این آنزیم را بنام AST 4 نیز می گویند. این آنزیم 6 ساعت بعد از MI افزایش می یابد، پس از 36-24 ساعت به حداکثر خود رسیده، و در ظرف 7-3 روز به حد طبیعی خود برمی گردد.

اسلاید 20: .

اسلاید 21: تروپونین: یک پروتئین موجود در سلول عضلانی است که در ذخیره اکسیژن بطور موقت نقش دارد. تروپین نوع I حدود 4-3 ساعت بعد از MI افزایش یافته، بعد از 24-4 ساعت به حداکثر رسیده، و بعد از3-1 هفته به حد طبیعی برمیگردد. میوگلوبین: یک پروتئین خون است که به انتقال اکسیژن کمک می کند. میوگلوبین 2-1 ساعت بعد از آسیب میوکارد بالا میرود، بعد از 6 ساعت به حداکثر رسیده و بعد از 12 ساعت به حد طبیعی بر می گردد.

اسلاید 22: تصویر برداری رادونوکلئید(سنتی گرافی) :ماده تکنسیوم پیروفسفات 99 بطورشایع در تصویربرداری رادیونوکلئید برای تشخیص MI بکار می رود. این ماده در نواحی نکروزه جذب شده و بصورت نقاط گرم (Hot spot ) در تصویر دیده می شود، اما در میوکارد سالم جذب نمی شود. این تست 24 ساعت بعد از MI نتیجه مثبت می دهد و معمولا تا یک هفته پس از MI برای تشخیص بکار می رود. ماده دیگری بنام تالیوم 201 نیز بکار می رود که برعکس مورد قبلی در میوکارد سالم جذب شده (نقاط گرم) ولی در میوکارد نکروزه، ایسکمیک، و فیروزه جذب نمی شود(نقاط سرد).

اسلاید 23: رادیو گرافی قفسه سینه:بطور روتین دربیماران مبتلا به MI برای مشاهده اندازه قلب، بخصوص از نظر وجود علایم نارسایی قلب چپ که بصورت پر خونی در نسج ریه دیده میشود. انجام می گیرد. رادیوگرافی قفسه سینه ممکن است رسوب کلسیم را در محل ضایعات آترواسکلروز نشان دهد.

اسلاید 24: عوارض انفارکتوس میوکارد: پارگی سپتوم بین بطنی آمبولی شریانی سیستمیک آمبولی ریهپریکاردیتسندروم پس از انفارکتوس میوکارد انفارکتوس میوکارد راجعه عوارض روانی آریتمیبلوکهای قلبینارسایی احتقانی قلب و ادم ریهشوک کاردیوژنیک (شوک قلبی) نارسایی دریچه میترالآنوریسم بطنیپارگی قلب

اسلاید 25: پیش آگهی MI: پیش آگهی MI به موارد زیر بستگی دارد.سن شریان مبتلا و محل MI وسعت و اندازه ناحیه MI وضعیت همودینامیک بیماربیماریهای دیگر

اسلاید 26: درمان و مراقبت بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد. کنترل جذب و دفعداروهای آرامبخشداروهای ضد انعقادیتجویز لیدوکائین داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACEI)داروهای بتابلوکر ،داروهای کلسیم بلوکر، سولفات منیزیم،ترکیب گلوکز- انسولین- پتاسیم (GIK )گرفتن خط وریدیتسکین دردتجویز اکسیژنمانیتورینگ کنترل علایم حیاتیگرفتن EKG انجام آزمایشات روتیناستراحت رژیم غذایی

اسلاید 27: آموزش به بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد: دوره نقاهت بعد از MI حدود 3-5/1 ماه طول می کشد. از فعالیتهایی که سبب درد سینه، تنگی نفس، و خستگی می شود خودداری شود. مدت فعالیت مهم نیست بلکه شدت فعالیت مهم است. بین کار و فعالیت به استراحت بپردازد.درباره اثر فعالیت روی قلب بیمار توضیح داده شود. از فعالیتهایی که باعث سفتی عضلات می شود خودداری کند که شامل؛ ورزشهای ایزومتریک، وزنه برداری، بلند کردن اجسام سنگین، و هر فعالیتی که به مصرف ناگهانی انرژی نیاز دارد، می باشد. از انجام فعالیت ورزشی تا 2 ساعت بعد از غذاخوداری کند.

اسلاید 28: از مواجه با هوای سرد و گرم بیش از اندازه پرهیز شود. در صورت وجود هیپرتانسیون، آن را درمان نموده و تحت نظر پزشک می باشد. در صورت افزایش وزن ، وزن خود را کم نموده و در یک برنامه کاهش وزن شرکت کند.تمام تلاش خود را برای رعایت رژیم دارویی (مثل داروهای بتابلوکر و آسپرین) بکار گیرد و در تمام اوقات قرص زیر زبانی TNG را به همراه داشته باشد. ازاسترس روحی و فشار عصبی اجتناب شود و به تفریح مناسب بپردازد که باعث کاهش فشار عصبی می شود. در زمینه اثرات استرس و فشار عصبی روی قلب با بیمار صحبت شود. از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی خودداری کند. رژیم غذایی تجویز شده که معمولا بصورت کم نمک، کم چربی، و کم کالری می باشد رعایت کند.

اسلاید 29: حمام کردن: معمولا 10-5 روز پس ازشروع بیماری و کنترل کامل آن، با دستور پزشک می تواند حمام کند. بهتر است در حمام یک نفر کنار بیمار باشد. از آب ولرم استفاده شود زیرا آب سرد باعث افزایش کار قلب و درد قلبی می شود، و آب گرم سبب بروز حالت ضعف، سرگیجه، و شوک می گردد. ضمنا زمان حمام کردن از 20-15 دقیقه تجاوز نکند. رانندگی کردن : از هفته چهارم الی هشتم اجازه رانندگی دارد. اگر رانندگی سبب خستگی و عصبانیت می شود باید اجتناب کند. اگر قصد رانندگی طولانی را دارد پس از یک ساعت رانندگی مداوم چند دقیقه توقف کرده، قدم زده، و مجددا“ به رانندگی ادامه دهد. به بیمار گفته شود ازمسافرت با هواپیما بمدت 6 ماه خودداری کند. بهترین وسیله برای مسافرت بیمار قطار می باشد.

اسلاید 30: فعالیت جنسی: در صورت عدم وجود عارضه از هفته ششم می تواند فعالیت جنسی را شروع کند. معمولا زمانی که بیمار قادر باشد بدون ناراحتی دو طبقه پله را بالا و پایین برود و یا 2-1 کیلومتر راه برود، می تواند فعالیت جنسی خود را از سر بگیرد. به مددجو هشدار داده می شود که از مصرف نوشابه های الکلی قبل از تماس جنسی خودداری کند. فعالیت جنسی حداقل 3-2 ساعت بعد از مصرف الکل یا غذای سنگین باشد بهتر است زمان نزدیکی بعد از خواب شبانه و استراحت (ابتدای صبح) باشد.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید