کسب و کارمدیریت و رهبری

سیستم های خرید ، انبارداری و توزیع

درس انبارداری

فاطمه دهقانی

45 صفحه
465 بازدید
03 آذر 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
| احا لیا ۳ INTERNATIONAL UNVERSTY دانشكاه بين المللى امام خمینی Imam Khomeini International University پروژه زنجیره تامین استاد: دکتر مسلم شیروانی ناغانی پژوهشگر:فاطمه دهقانی

صفحه 3:
معدمه * تشدید صحنه رقابت جهانی در محیطی که بصورت دائم در حال تغییر است ضرورت واکنش های مناسب سازمان ها وشركتهاى توليدى ‏ صنعتى را دو جندان كرده و بر انعطاف يذيرى آنها با محيط نامطمئن خارجى ياى مى فشارد و سازمانهاى امروزى در عرصه ملى و جهانى به منظور كسب جايكاهى مناسب و حفظ آن نيازمند بهره كيرى از الكوى مناسب همجون مديريت زنجيره تامين در راستاى تحقق مزيت رقابتى و انتظارات مشتریان هستند. مشتریان در سازمانهای امروزی در تولید کالا و ارائه خدمت. رویه های انجام امور و فرایند هاء توسعه دانش و توان رقابتی همراه و همگام اعضای سازمان می باشد. مدیریت موثر زنجیره تامین از عوامل اصلی بقا می باشد ضمن آنکه استفاده از فناوری اطلاعات در فعالیتهای زنجیره تامین پتانسیل ایجاد ارزش را در زنجیره افزایش داده است. به طور کلی مدیریت زنجیره تامين بر اف انطباق پذیری و انعطاف پذیری شرکتها تاکید دارد و دارای قابلیت واکنش و پاسخ سریع و اثر بخش به تغییرات بازار در دنیای تجاری امروزه عوامل مختلفی همچون فزونی عرضه بر تقاضا و تنوع آنهاء پیچیدگی بازاره کاهش دوره * عمر محصول و فناورى هاء افزايش تنوع سلایق و خواسته های مشتریان و انتظارات آنهء اهمیت یافتن زمان پاسخگویی به مشتریان توسعه مزیت های رقابتی )قیمث» کیفیت. زمان تحویل, مکان تحویل, میزان دسترسی. شکل و بسته بندی, خدمات پس از فروش ۰ نحوة سفارش دهی و .۰( بیش از پیش سازمانهای تجاری را به سوی مشتری مداری سوق داده است. به طوری که سازمانها در صدد جلب ‎Cold,‏ مشتریان خود بوده و در تلاش برای حفظ بازار و بقای خود می باشند. امروزه شیوه های مدیریت تولیدگذشته. که یکپارچگی کمتری رادرفرایندهایشان دنبال میکردند کارایی خودراازدست داده اند و زنجیره تأمین به عنوان یک رویکرد یکپارچه .برای مدیریت مناسب جریان مواد. کالاء اطلاعات و مالی» توانایی پاسخگویی به شرایط را دارا می باشد

صفحه 4:
در دنیای تجاری امروز. عوامل مختلفی همچون فزونی عرضه بر تقاضا و تنوع آنهاء پیچیدگی بازاره کاهش دوره عمر محصول و فناوری هاء افزایش تنوع سلایق و خواسته های مشتریان و انتظارات آنهاء اهمیت یافتن زمان پاسخگویی به مشتریان, توسعه مزیت های رقابتی آقیمت» کیفیت. زمان تحویل مکان تحویل» میزان دسترسی, شکل و بسته بندی» خدمات پس از فروش ‏ نحوةٌ سفارش دهی و ..( بیش از پیش سازمانهای تجاری را به سوی مشتری مداری سوق داده است. به طوری که سازمانها در صدد جلب رضایت مشتریان خود بوده و در تلاش برای حفظ بازار و بقای خود می باشند. امروزه شیوه های مدیریت تولیدگذشته .که یکپارچگی کمتری رادرفرایندهایشان دنبال میکردندکارایی خودراازدست داده اند و زنجیره تأمین به عنوان یک رویکرد یکپارچه برای مدیریت مناسب جریان مواد. کالاء اطلاعات و مالی, توانایی پاسخگویی به شرایط را دارا می باشد.

صفحه 5:
* آز دیدگاه رقابتى فیر باید گفت جر محیظ بهشبت رقایسی ‎ap ete ad gyal‏ اندى: انتظازات بالاى مشترى براى محصولات با ا م اخته می شود. شرکت ها مجبور به ب مزیت از تمامی فرصت ها برای بهینه کردن فرآیندهای کسب و کارشان هستند. برای دستیابی به أبن خدفه قانشكافيان و اقا خرس به یک گیجه مالیةکست. تن برای اینکه یک شرکت رقابتی بمائذه بايد با شرکای زنجیره تأمینش به منظور بهبود عملکرد کلی زنجیره کار کند. تأمین کنندگان کالا به عنوان یکی از اجزای مهم این زنجیره شناخته می شوند که وظیفه تأمین کالا و مواد خام و اولیه شرکت را برعهده دارند. هدف کلیدی واحد خرید. خرید کالا منطبق بر کیفیت خواسته شده. به مقدار خواسته شده و از منبع درست و مورد اطمینان و در زمان مناسب می باشد. به دلیل اهمیت این فاکتورها در كيفيت نهايى مخصولات و خدمات ارائه شده: انتخاب و ارزيابى تأمين كنندكان جزء اهداف اصلى مديريت زنجیره تامین می باشد. درراستای پیاده سازی این فلسفه. ابزارها و تکنیکهای قدیمی وجدید مانند برنامه ریزی ریاضی» شبیه سازی. روشهای متاهی ورستیکو...یاری کننده هستند. ارتباط نزدیک بین طراحی و مدیریت جریانهای زنجیره تأمین)مواد. اطلاعات, مالی( وموفقیت زنجیره وجوددارد. به طوری که غالب شکستهای تجارت الکترونیک را میتوان به مشکلات ناشی از طراحی ومدیریت جریانهای زنجيرة تأمین نسبت داد. در واقع مديريت زنجيرة تأمین ۴ یکی از مهم ترین نظریه هایی است که مدیران و محققان حوزه صنعت و تجارت در مواجهه با شرایط محیطی و رقابتی کنونی به آن گرایش یافته اند. در دهه های اخیره مدیریت زنجيرة تأمین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. جهانی شدن تجارت. افزايش رقابت. نزدیکتر شدن محصولات از نظر كيفيت:يه يكديكر و... مسائلى كه صنايع و پوزهشکده ها را به مطالعات بیشتوق در زهینه مديريت كاراتر و مؤثرتر عمليات وادار ساخته است.

صفحه 6:
* از اين رو مطالعات در زمینه زنجیره تأمین گسترش یافته و پژوهشگران و مسئولین امر تلاش داشته اند تا با استفاده از ابزارهای زنجيرة تأمین, فعالیت ها و فرایندهای کسب و کار را بین اعضای کانال های مربوطه به منظور بهبود عملکرد و کارآمدی کلی زد مین متطبق و همسو گرداند. مدیریت زنجیره تأمین یک مجموعه ازروشهایی است که برای یکپارچه نمودن موثر عرضه کنندگان» تولید کنندگان» انبارها وفروشگاهها به کارمی رود. تامحصولات مورد نیاز به مقدار مشخص و درزمان معین ودرمکان معین تولید شده و به مشتریان عرضه شود تا هزینه های کل زنجیره حداقل شود و در ضمن نیاز مشتریا ن با سطح سرویس بالا برآورده شود. نقش موجودیها, نقش اصلی درمو شد. از اینرو هماهنگی سطوح موجودی در سرتاسر زنجیره تأمین حائز اهمیت است.

صفحه 7:
* در غالب واحدهای تولیدی کشور ما هنوز دیدگاه سنتی در برنامه ریزی عملیات واحدهای مرتبط با تهیه وتدارك يك محصول حاكم است و واحدهاى تشكيل دهنده زنجيره عرضه يك محصول هركدام به تنهار راستاى بهينه سازى منافع خود تصميماتى را اتخاذ ميكنند كه اين امردر اكثريت مواقع باعث افزايش هزينه های زنجیره. افزایش قیمت تمام شده محصول ودر نتیجه کاهش قابل ملاحظه توان رقابتی شرکتها خواهد شد. * رقابت در دنیای کنونی اهمیت بسیاری یافته است و شرکتها به منظور دستیابی به موفقیت باید توان واکنش سریع نسبت به محرک های بیرونی را داشته باشند. ابزار . فنون و فرآیندهای بسیاری برای کمک به موفقیت شرکت ها در برابر فشارهای محیطی به وجود آمده اند. مدیریت زث امین یکی از مهم ترب نیازهای موفقیت شرکت ها می باشد. مدیریت زنجیره تأمین بر عواملی چون بهبود در فرآیندهای داخلی تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی, و استفاده از مواد تولیدی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید و همچ ارتباط توزیع کنندگان محصولات با سیاست های توسعه بازار تولید کننده تأکید می کند. با ورود فناوریهای نوین به شرکتها نیز بسیاری از مراحل مدیریت زنجیره تأمین با روش های ج کنندگان جزء مکمل فرآیند زنجیره تأمین یک سازمان می باشند و باید به درستی انتخاب شوند و مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بتوانند اثرات مثبتی را بر عملکرد سازمان به جا بگذارد. ‎ya dy‏ حال انجام می.باشد: تامین ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
* قابل توجه است که روشهای قدیمی و سنتی انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان غالبا تعداد قابل ملاحظه ای از هزينه ها را ناديده مى كيرند. هزينه هایی چون هزینه های مستقیم و غیر مستقیم مربوط به كيفيت. تحويل کالاء اکتساب آن و عناصر خدماتی که جزئی ازفرآیند خرید و مواد هستند. هنگامی که همه اين هز حساب آورده می شوند برروی هزینه های کل حاصله از فرآیند تولید که به تامین کنندگان نیز مربوط است. تاثیر بسیار زیادی می گذارند. اين هزینه های اضافی غالبا به دلایل زیادی نادیده گرفته میشوند اما دلیل عمده آنء محدوديتهاى مربوط به سيستم ارزيابى عملكرد سنتى مى باشد. درواقع مى توان كفت كه اين روشهاى ارزيابى معمولا فقط بر اساس قيمت بوده و دراين مواقع مديريت باكمبود اطلاعات با ارزش جهت ارزيابى و انتخاب عملكرد تأمين كنندكان مواجه مى شود, لزوم استفاده از معيارهاى ديكرى جز قيمت ضرورى مى نمايد. * توليدكنندكان ‎6٠‏ درصد زمان خود را صرف انتخاب مواد اوليه و كالا مى ‎AS‏ بعلاوه بخش اعظمى از هزينه هاى توليدى مربوط به خريد كالا و خدمات مى شود همجنين بیش از ۵۰ درصد مشكلات كيفى كارخانه ها ناشى از كيفيت بايين كالاها و مواد اوليه مى باشد. به دليل نقش بالاى تأمين كنندكان كالا در كيفيت خدمات و محصولات نهایی شرکت. ارزیابی انها دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. همچنین دقت در انتخاب تأمین کنندگان و ارزیابی و رتبه بندی آنها تأثیر مهمی در حداقل سازی اثرات زیانبار ستاده های یک سازمان دارد.

صفحه 9:
زنجيره تامين * در دهه ۱۹۸۰ با افزایش تنوع در نیازمندی های مشتریان. سازمان های تولیدی به طور فزاينده اى به افزايش اعطافت پذیری-درر خطرط تولیدهاصا و بهبود محسول وف یعد‌های موجودو توسعه محصولاک مدید برای ارشنای نیازهای مشتریان علاقمند شدند. در دهه ۰۱۹۹۰ مدیران صنایع دریافتند که تأمین کنندگان مختلف نقش بسزایی در افزایش توانمندی های سازمان به منظور برخورد با نیازهای مشتریان دارد. ان امر به نوبه خود تأثیر مضاعفی در تمرکز سازمان ها بر پایگاههای تأمین استراتژی های منبع یابی بر جای نهاد. همچنین مدیران دریافتند که صرفا تولید یک محصول کیفی کافی نیست. در واقع عرضه محصولات با شرایط مورد نظر مشتری و ت و هزینه موردنظر آنها چالش های جدیدی را برای سازمان به وجود می آورد. در چنین شرایطی سازمان ها دریافتند که این تغییرات در طولانی مدت برای مدیریت سازمانشان کافی نیست. آنها باید در مدیریت شبکه همه کارخانجاتی را که ورودی های سازمان را تأمین می کردند و همچنین: شبکه همه کارخانجات علاقمند به تحویل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتری مشارکت می کردند. با چنین نگرشي, زنجیره تأمین پای به عرصه وجود نهاد. با توجه به این نگرش تعریف مختصر و جامعی که می توان از زنجیره تأمین ابراز داشت. حاوی مفاهیم زیر است: زنجیره تأمین شامل تمام فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحله ماده ‎pls‏ تا مصرف کننده نهایی و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با همان می باشد.

صفحه 10:
تعریف زنجیره تأمین * «زنجیره‌ی تأمین. عبارت است از شبکه ای از فرایندها, به طور ی که هدف نهایی آنها تأمین کالاها و خدمات مشتریان بوده و در بر گیرنده‌ی تأمین کنندگان. تولید کنندگان» توزیع کنندگان. عمده فروشان و خرده فروشانی است که با هم به طور هماهنگ و منسجم در جهت راضی کردن مشتریان؛ همکاری می‌کنند.» سیستم مدیریت زنجیره تامین(/5)21۷ ) مجموعه ای از راه حل های نرم افزاری است که جریان کالاهاء داده ها و امور مالی را به عنوان یک محصول یا خدمات از نقطه شروع تا مقصد نهایی مدیریت و نظارت می کند. فعالیت های زنجیره تامين شامل همه چیز از توسعه محصول تا تدارکات. از جمله تولید و تولید, منابع. حمل و نقل. انبار و مدیریت انبار و حمل و نقل. * يك سيستم كامل مديريت زنجيره تامين(لجستيك) شامل دسته بندى مواد و بسته هاى نرم افزارى براى همه طرف هايى است که با یکدیگر کار می کنند تا محصول را ایجاد کنند. سفارشات را انجام دهند و اطلاعات را از جمله تامین کنندگان؛ تولید کنندگان. عمده فروشان, ارائه دهندگان حمل و نقل, تدارکات ارائه دهندگان و خرده فروشان جمع آوری میکنند.

صفحه 11:
مشكلات زنجيره تامين تعدد مراکز تصمیم گیری: با توجه به اينکه در زنجیره تامین. سازمانهای مختلفی دخیل هستند لذا هماهنگی و یکصدا شدن در زنجیره تامین نیاز به هماهنگی بالایی دارد. ینان: یک منبع اصلی عدم اطمینان زنجیره تام بینی تقاضاست. پیش بینی تقاضا از چندین رقابت. قیمت هاء شرایط فعلی, توسعه تکنولوژیکی, و سطح عمومی تعهد مشتریان تاثير مى پذیرد. دیگر عامل عدم اطمینان زنجیره تامین رمابهای شحویلن است کف خوف به عواملی ماللك نسبث خراى ماشین ها در فرایند تولید خطی. فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل دخالت می کند و مشکلات کیفیت مواد که ممکن است تاخیرات تولید را ایجاد کند وابسته است. * عدم هماهنگی: این نوع مشکلات هنگامی اتفاق می افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخشها ارتباط خوبی ندار. وقتی پیفام برای شرکا تجاری غیر قابل فهم باشد و وقتی بخشهای شرکت از بعضی مسائل آگاهی ندارد و يا خيلى دير از آنجه مورد نياز است وبيا آنجه بايد اتفاق بيفتد أكاهمى شوند. از جمله مى توان به اثر شلاق جرمى و ذخيره فريبنده اشاره كرد. ذخيره فريبنده: اين كونه مشكل زمانی که ولى را مى خواهند كه در دسترس نيست اتفاق مى . گر چه در حقیقت وجود دارد متل وقتی که محصول در جایی نادرست قرار می گیرد پا اينکه مقدار ذخیره تاصحیح است.

صفحه 12:
ضعف ها و مشکلات زنجیره تامین کالا در کشور ما عدم هماهنگی در درون وزارتخانه ها * عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها * عدم هماهنگی در سطح ملی * عدم هماهنگی در کشور ما با سایر کشور ها * مشکلات حمل و نقل بار و امکانات مناسب برای پایانه های بار * عدم توجه مناسب به فرایند بسته بندی * کمبود متخصصان علم لجستیک در کشور * عدم هماهنگی بین اجزای زنجیره * عدم دسترسی به آمار صحیح وقابل اعتماد * مقاومت در برابر تغییرات * سيستمى متشكل از عدم اعتماد دوطرقة © درگ ضعیف از آقتصاه بازار *

صفحه 13:
مزایا و چالش های زنجیره تامين * ایجاد یک زیر ساخت زنجیره تامین فوری» موضوعی ترسناک و همیشگی و گاهی به بسياري از دلایل نقط شکست است. دلیل اصلی آن است که برنامه ریزی. گزینش و به کارگیری راه حل های 56۷ . با شتاب گرفتن تغیبرات فن آوری و افزایش تعداد سازمان های مشارکت کننده پیچیده تر می شود. نتایج وعده داده » ی 9.۷ نشان می دهند که سیستم های اثر بخشمدیریت زنجیره تامین منافع زیادی برای سازمان به ارمغان می آورند. شرکت ها می دانند که سیستم های ‎SCM‏ می تواند مزایای کلیدی تجاری از قبیل پردازش سریع تر و دقیق تر سفارش هاء کاهش سطوح موجودی انبارها. زمان کوتاه تر رسیدن محصول به بازار. هزینه مبادله و مواد اولیه کمتر. و روابط استراتژیک با تامین کنندگان را برای آن ها فراهم کند. هدف تمام این فواید كمك به شوكت در جابكى و ياسخكويى در براوردم ساختن تفاشاحاى مشتويانش و نيازهاى شركاى جارى اش مى باشد. ولى توسعه سيستم های اثربخش 56۳ . يكى از كاربردهاى بيجيده و دشوار فن آوری اطلاعات در عمليات كسب و كار است. بنابراين همان طور كه در شكل زير نشان داده شده است دستيابى به اهداف ارزش تجارى و ارش تری و اهداف مدیریت زنجیره تامین» جالش عمده اغلب شركت ها بوده است

صفحه 14:

صفحه 15:
مزايا و منافع زنجیره تامین کاهش هزینه های لجستیک. تدار کات ونگهداری کاهش پرسنل بهبود بهروری بهبود چرخه مالی تحویل بموقع وضوح اطلاعات و انعطاف پذیری استاندارد سازی جهانی شدن صرفه جویی در مقیاس افزایش قدرت انتخاب مشتر کاهش فواصل وابعاد زمانی ان و دستيابى آنها به تامين كنندكان

صفحه 16:
تعریف مدیریت زنجیره تأمین * مجموعه ای از روشهای مورد استفاده برای یکپارچگی موثر و کارای تامین کنندگان» تولید کنندگان؛ انبارها و فروشندگان به گونه ای که بمنظور حداقل کردن هزینه های سیستم و تحقق نیاز های خدمات. کالاها به تعداد صحیح در مکان مناسب و در زمان مناسب تولید و توزیع گردند. * مدیریت زنجیره تأمین هماهنگی در تولید. موجودی, مکان یابی و حمل و نقل بين شركت كنندكان در يك زنجیره تامین است برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ گویی و کارایی برای موفقیت در بازار.

صفحه 17:
* «مدیریت زنجیره‌ی تأمین در بر گیرنده تمامی مجموعه فعالیت‌های نظام مند درونی و بیرونی یک شرکت است که به شوزت مدون وبا دید کل تگر جمانيفربدهاق کناو کار درون زنجیره تأمین را سازمان دهی و ایت کرده و هدف آن بهینه سازی آن فراشد ها حدافل هرینهها ود آکتر ‎TAU‏ می‌باشد. »(کرد و جمظيدق» ۱۳۹۵ ۱۲۷ ® مذيريت إنجيره تأمين يكن رویگزد بکپاز چفسازی برای برفامغرپژی و کتترل مواد و اطلاعانف می‌باشدا که از امین کنندگان تا مشتریان جریان دارد همانگونه که در وظایف مختلف در یک سازمان جریان دارد. مدیریت ونجيره تأمين::مديروت موجودى :با تمركرتبرمديريت عمليات زا ا آناليز | ارتباطات در سازمان‌های صنعتی ارتباط می‌دهد. این رشته در طی سالهای اخیر دارای اهمیت فراوانی شدهاست. وطيقة: مد برك یره تمین.مدیریت و هماهنگ‌سازی جریا ان‌های مختلف. فرون أنتیزاهنند بکی ‎sl‏ ‏چالش‌های مهم مدیریتی در اين زمينه. در رابطه با هماهنكسازى جريان مواد بين جندين سازمان ودر درون هر سازمان است. به منظور نیل به ‎wets cal‏ نیازمند استفاده از تكنولوزيها و ابزارهابى جهت ردكيرى مواد در مسیر طي شده از مبداً به مقصد و ثبت اطلاعات در هر مرحله می‌باشد.! زنجیره تأمین بر تمام فعالیت‌های مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحویل به مصرفكننده نهايى و نيز جریانهای اطلاعاتی فرحبط با آن‌ها تشتمل نی‌شود: بهطور کلی زتجبره تأمين نجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد. از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحويل کالای نهایی به مصرف‌کننده را شامل می‌شود. دربارة جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و ديكرى جريان منابع مالى و اعتبارات است نيز حضور دارد. امروزه حوزههاى مختلفى براى زنجيره تأمين مورد استفاده قرار مى كيرند از جمله اين حوزهها مىتوان

صفحه 18:
68S js »o (sustainable supply 61081۳ ۲۳۱۵۳89۳06۲( ‏مدیریت زنجیره تامین پایدار‎ * همزمان عملکرد اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی * شبیه‌سازی زنجیره تأمین * مدیریت ريسك زنجيره تأمين زهكيرى ‎ont were‏ مهندسی مجدد زنجیره تأمین * برنامه‌ریزی پیشرفته زنجیره تأمین * مدیریت پروژه‌های زنجیره تأمین * مدیریت توزیع و شبکه‌های تأمین مدیریت ناوگان مدیریت منابع انسانی مدیریت اطلاعات سامانه اطلاعاتی زنجیره تأمین بازی آبجو یا نوشابه (به ابتکار انسیتوی تکنولوژی ماساچوست) ‎RFID‏

صفحه 19:
تحولات مدیریت زنجیره تأمین * در دو دهه ٠ع‏ و١7‏ ميلادى. سازمانها براى افزايش توان رقابتى خود تلاش مى كردند تا با استاندارد سازى و بهبود فرايند هاى داخلى خود محصولی با بهتر و هزينه كمتر توليد كنند. در آن زمان تفكر غالب اين بود كه مهندسى و طراحى قوى و نيز عمليات توليد منسجم و هماهنك بيش نياز دستيابى به خواسته هاى بازار و در نتيجه كسب سهم بازار بيشترى است. به همين دليل سازمانها تلاش خود را بر افزايش كارايى معطوف می کردند. در دهه ۸۰ میلادی با افزايش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتربان» سازمانها به طور فزاینده ای به افزایش انعطاف پذیری در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیاز های مشتریان علاقمند شدند. در دهه ‎٩۰‏ میلادی به همراه بهبود در فرایند های تولید و بکار گیری الگوهای مهندسی مجدد: مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایند های داخلی و انعطاف پذیری در توانایی های شرکت کافی نیست بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند. توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاست های توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نگرشی» رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سالهای اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین» بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره با روشهای جدید در حال انجام است.

صفحه 20:
اهداف مديريت زنجيره تامين كاهش هزينه يا كاهش موجودى هاء افزايش مسئوليت يذيرى در برابر مشتريانء بهبود ارتباط زنجيره ‎sone‏ ‏كاهش زمان جرخه توليد و بهبود هماهنكى. سه عامل اصلی که باعث شدند تا مدیران موض .يريت زنجيره تامين را بصورت جدى دنبال كنندعبارت انقلاب اطلاعات تقاضاى مشتريان در جهت خريد محصولات وخدمات با كيفيت با هزينه كمتر تحويل مناسب تر تكنولوزى مدرن تر وطول عمر بيشتر كه در نهايت به افزايش رقابت دربين توليد كنندكان وسازندكان منجر شد * ضرورت ايجاد ساختارى جديد در روابط بين سازمانى از

صفحه 21:
فرایند های اصلی زنجیره تامین مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند اصلی است که عبارتند از: مدیریت اطلاعات: مروزه نقش و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است. گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می شود تا فرایندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیربت آسان تر گردد. در زنجیره تامین موضوع هماهنگی در فعالیتها بسیار اهمیت دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکاء باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده ای در تصمیم گیری ها و سرعت. دقت» کیفیت و جنبه های دیگر وجود داشته باشد. مدیریت لجستیک: این بخش کلیه فعالیتهای فیزیکی از مرحله تهیه مواد خام تا محصول نهایی شامل فعالیتهای حمل ونقلء انبارداری» زمانبندی تولید و ... را شامل می شود. مدیریت روابط: این بخش از مهمترین مباحث زنجیره تامین است و تاثیر شگرفی بر همه زمینه ها در زنجیره تامین و سطح عملکرد آن دارد. بسیاری از شکست های آغازین در زنجیره تامین معلول انتقال ضعیف انتظارات و توقعات و نتیجه رفتارهایی است که بین طرفهای درگیر در زنجیره بوقوع می پیوندد. در توسعه هر زنجیره تامین یکپارچه. توسعه اطمینان و اعتماد در ميان شركاء و طرح قابلیت اطمینان برای آنها از عناصر بحرانی و مهم برای کسب موفقیت است.

صفحه 22:
پنج سطح عملکرد مدیریت زنجیره تامین ترکیب شرکای زنجیره تامین: زنجیره تامین بر اساس کارایی عوامل راهبردی و با توجه به نیازمندیهای مشتری زنجیره تامین برنامه ریزی شده است بطوری که محدوده محصولات موجود. خدمات محصولات جدید یا بخش مشتريان را يوشش دهد بر بايه آكاهى از محصولات نهايى در زنجيره تامين يايه ريزى مى شود. استقرار ارقباط هاى مشاركتئ: اين قسمت به انواغ مشاركت.ها و تعاملات ضروری شرکت اشاره دارد. اين عملكرد ارتباطهاى زنجيره تامين را به مشاركت با عوامل خارج از شركت كسترش مى دهد. هر تغييرى در زنجيره تامين بايد به اطلاع شركا برسد تا در تمام زنجيره بياده شود. * طراحى زنجيره تامين برمبناى سود دهى: مديريت زنجيره تامين مشاركت موثر عوامل خارج از شركت را ايجاب مى كند اما ارتباط هر شركت با شركتهاى خارج از آن بسيار مشكل زا است. در مورد شركا دقت به مواردى همانند مركز رقابت» انكيزه شركا و تركيب آنها ضروری است. اطلاعات مديريت زنجيره تامين: نقش سيستم هاى اطلاعاتى در اصطلاح زنجيره تامين اهميت خاصى دارد. اين بخش نقش فناورى را در اصطلاح زنجيره تامين نشان مى دهد. كاهش هزينه زنجيره تامين: اصلى ترين هدف استقرار زنجيره تامين كاهش هزينه است. اين تلاشها براى راهبرد ها و سياست هاى افزايش كارايى انجام مى شود. دلايل اصلى هزينه زايى عبارتند از عدم وضوح فرايند زنجيره تامين؛ تغییرات رویه های داخلی و خارجی شرکت. ضعف موجود در طراحی تولید. وجود اطلاعات ناقض براى تضميم كيرئ: ضعف حلقه هاى رنجيرة در ارثباط بین خبرکا ونجیره تامین,

صفحه 23:
مدیریت زنجیره تامین و تجارت الکترونیک * مدیریت زنجیره تامین بر رویکرد مشتری محور استوار است. بر این اساس ارتباط به موقع و کامل بین همه عناصر زنجیره برای اطلاع از نیاز های مشتری و میزان تامین نیاز ها از ضروریات زنجیره است. برای تسهیل جریان دقیق اطلاعات مدیریت دقیق آن بستری مناسب از نرم افزار ها و سیستم های اطلاعاتی یکپارچه و شبکه های اکسترانت و اینترانت مورد نیاز است. با بکار گیری تجارت الکترونیک در زنجیره تامین نیز می توان مبنای مدل ]82 , 828 برای توصیف عملیات خرید. فروش و مبادله محصولات و خدمات و اطلاعات از طریق شرکت های رایانه ای و بخصوص اینترنت با تامین کنندگان بهره جست. بر مبنای مدلی دیگر از تجارت الکترونیک شرکتهای همکار در یک زمینه بخصوص از طریق شبکه های الکترونیکی نیز می توانند به همکاری و اشتراک مساعی بپردازند. چنین همکاری اغلب بین شرکتهای حاضر در یک زنجیره تامین اتفاق مى افتد. تاثير تجارت الکترونیک بر مدیریت زنجیره تامین شامل دریافت سفارشات از طریق شبکه وب پاسخگویی به سفارشات. پرداختهای الکترونیکی. کاهش سطح موجودی ها. بطور کلی مدیریت زنجیره تامین یکی از زیر ساختهای پیاده سازی تجارت الکترونیک است. از دید صنعتی تجارت الکترونیک بین بنگاه ها عمدتا در صنایعی رخ مى دهد كه زنجيره تامين در آنجا شكل كرفته باشد. يك توليد كننده همواره عاملى است كه در وسط فرايند فعاليت اقتصادى قرار دارد. توليد كننده خود خريدار كالا از تامين كنندكان خود و فروشنده كالاى جديد به خريداران خود مى دهد.

صفحه 24:
مدیریت زنجیره تأمین سنتی و الکترونیکی * در 6.۷ سنتی ساختار 9621۷ دارای دوطرف. یکی فروش و دیگری خرید است که از یک طرف اطلاعات و از طرف دیگر کالا جریان پیدا کرده و پس از گذشتن از سلسله مراتب خاص خود به دست مصرف کننده می رسد در ‎SCM‏ الکترونیکی با طرح شدن اینترنت ساختار سنتی فوق تغییر يافته. بخشی از آن حذف شده و بخشهای جدیدی به آن اضافه شدند که از از جمله اضافه شدگا ن پایگاه هاء فرایند 96-1۷ در اثر تغییر ساختار آنء دجار تفییر شده و انتظار می رود بخشهایی از از آن حذف گردد. در طرف فروش ‎SCM‏ & طور سنتی مشخصات حاکم بدین شرح است: یک رابطه یک به یک بین فروشنده و خریدار و ماهیت رابطه از نوع رقابتی می باشد. به دلیل رقابتی بودن رابطه. كرايش به مخفى كردن اطلاعات در طرفين بالا است. جدا بودن فرایند 9671۷ از سایر فرایند ها از قبیل ۷ ۳ حاکمیت یک شرکت خاص . اما در روش الکترونیکی یا جدید روابط فراتر از یک به یک شده و می تواند به صورتهای مختلفی مثلا یک به همه, همه به یک و ... برقرار گردد. در نتیجه حاکمیت انحصاری یک شرکت جای خود را به چند شرکت یا یک مرکزیت می دهد. به دلیل حاکم شدن نگرش مشارکتی در آن ارتباطات فیمابین بهبود يافته و از حالت رقابتی (بازنده - بازنده) به حالت (برنده - برنده) تغییر یافته و اطلاعات با رغبت بیشتری تبادل می گردد.

صفحه 25:
اثر شلاق چرمی * زفجیره تامين مديريث نشده:مطلقا پایداز فیست قکلی که بهطور متعده:در زنجیره نامب غبی شود اثر شلاق چرمی است. ‎eas LLL ea cooled gob sees oop ala‏ میزان ‎ats‏ است. وقتی از سطح مشتری جزء به سطح بالاتری در این زنجیره حرکت می کنیم دیده می شود که تغییرات کوچک ذر سطح پایین تفییرات غمده ای را در سطح بالاتر زتجیره ایجاد می کند. در نهایت شبکه می تواند نوسان بزرگی داشته باشد. هر سازمانی در زنجیره تامین سعی می کند تا مساله را از دیدگاه خود حل کند. اين پدیده به عنوان اثر شلاق چرمی شناخته می شود که در تمامی صنایع مورد توجه قرار مى كيرد و اثر خود را از طريق افزايش هزيئه و ضعف در سطح خدمات نشان مى دهد. ت نشده ديده

صفحه 26:
علل وقوع اثر شلاق چرمی * نوسانات قیمت * سیاستهای سفارش دهی دوره ای * بازی کمبود - سهمیه بندی: به علت اينکه تولید کنندگان در زمانی که کمبود عرضه وجود دارد اقدام به سهمیه بندی می کنند مشتریان در هنگام سفارش دهی بیشاز نیاز واقعی سفارش می دهند. زمانبدی تولید برمبنای پیش بینی تقا ضای عمده فروشان به جای پیش بینی تقاضای مشتری نوسان تقاضاء مشکلات کیفی, اعتصابات آتش سوزی کارخانه * زمان تحویل بروز كردن پیش بینی تقاضا

صفحه 27:
اقداماتی برای مقابله با شلاق چرمی اقدامات متقابل دسته بندی سفارشات اقدام متقابل به بازی کمبود اقدام متقابل قیمتهای نوسانی اقدام متقابل عدم دقت در پیش بینی تقاضا سیاست های مستقل بازگشتی کاهش عدم قطعیت متمركز كردن اطلاعات تقاضا کاهش نوسان تقاضا قیمت های پایین روزانه کاهش زمانهای تحویل سفارش وزمان تحویل اطلاعات آسان سازی دسترسی وتقسیم اطلاعات تغییر و تقسیم نقش ها

صفحه 28:
انواع زنجیره تامین (forward supply Chain) ‏زنجیره تأمین مستقیم‎ * * زنجیره مستقیم یا شبکه توزیع (۳6۵/۷۷/۵۲۷ 015۲10۱01100 ) در واقع نماینده نگاه سنتی در مدیریت زنجیره تأمین است. زنجیره مستقیم به مراحلی اشاره دارد که محصول از مبداً تأمین کننده تا مقصد مشتری نهایی را در زنجیره تأمین طی می‌کند. بنابر بر هزینه‌های زنجیره تأمین و رضایت‌مندی مشتریان تأثیر مستفیم داشته و رانه کلیدی در سودآوری کلی زنجیره محسوب می‌شود. ۵ “ل م © = > =

صفحه 29:
* زنجیره تأمین معکوس (6۳۵1۳ 5۱۱۵0۱۷ ۲۵۷6۲56) * زنجیره تأمین معکوس نماینده نگاه نوین به زنجیره تأمین در قالب مدیریت زنجیره تأمین سبز ‎Green Supply)‏ ‎sl. (Chain Management‏ دلایل متعددی مانند توسعه پایدار. نگرانی‌های زیست محیطی. کمبود انرژی. کاهش منابع طبیعی و همچنین مسائلی مانند استفاده مجدد از محصولات معیوب. کاهش هزینه‌های بازگشت لات مرجوعی و بهبود آوازه شرکت موجب افزایش توجه به مدیریت زنجیره معکوس گردیده است. * زنجیره تأمین معکوس به مراحلی اشاره دارد که محصول برگشتی از مشتری نهایی تا مرحله بازگشت مجدد به بازار یا حذف از زنجیره را طی می‌کند. مشتری به دلایلی مانند پایان عمر محصول, خرابی محصول, از رده خارج شدن محصول و یا ملاحظات زیست محیطی. محصول را برمی گرداند و محصول یا بخشی از آن با طی مراحلی مانند جمع آوری» مونتاث بازگردانی» بازیافت و حذف دوباره به زنجیره باز گردانده شده و يا از زنجیره خارج می‌شود. عمدتا فرایندهای موجود در زنجیره های معکوس شامل جمع آوری. مرتب سازی و دسته بندی محصولات مرجوعی: انتقال محصولات مرجوعی به تسهیلات بازگردانی و بازیافت. انتقال محصولات قابل بازگردانی به تسهیلات تعمیر یا تولید مجدد و در نهایت حذف محصولات مرجوعی غیرقابل تعمیر می‌شود. به طور کلی زنجیره معکوس با ۴ اصل کاهش. جایگزینی, استفاده مجدد و بازیافت سروکار دارد.

صفحه 30:
* مشتری در زنجیره تامین مستقیم و معکوس: * در زنجیره تامين مستقیم جریان محصول یا خدمت به مشتری ختم می شود و در زنجیره معکوس جریان از مشتریان آغاز شده و در تسهیلات زنجیره معکوس ادامه می‌یابد و ممکن است به مشتری برگردد.

صفحه 31:
* زنجیره تامین حلقه بسته (6181 5۱0۵۱۷ ‎:(Closed loop‏ * زتجيزةمعكوس انةادو توع خلقة بسبة وخلقه باز تفكيك موشود. لجستيك :معكوس ارتباط بين بازار محصولات جدید و بازار محصولات مرجوعی برقرار می‌کند. در صورتى كه اين دو بازار بر هم منطبق شوند. شبکه حلقه بسته و در غير اين صورت حلقه باز نامیده می‌شود. به عبارت ساده تر در صورتی که لجستیک مستقیم و معکوس یکپارچه شوند. تحت عنوان لجستیک حلقه بسته خوانده می‌شود. * به عنوان نمونه. محصولات مرجوعی از دو مسیر به زنجیره مستقیم بر می‌گردند: * ۱- در صورتی که بازیابی شوند. به عنوان محصول جدید بر می گردند. * ۲- در صورتی که بازیابی نشوند. اجزا سالم آن به عنوان ماده اولیه برگشته و یا بازیافت می شوند. Figure 1 Green apy chain!)

صفحه 32:
فرایندهای مدیریت زنجیره تامین * فرآیندهای زنجیره تامین از دیدگاههای متفاوتی دسته بندی شده و مورد مطالعه قرار گرفته ‏ اند که ما در اینجا به سه فرآیند عمده آن اشاره خواهیم کرد: مدیریت اطلاعات: امروزه نقش. اهمیت و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است. گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می شود تا فرایندها موّثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آنها آسان تر گردد. این نکته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره. مدیریت سیستم های اطلاعاتی و انتقال اطلاعات اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده ای در سرعت. دقت. های دیگر وجود داشته باشد. مدیرٍ یح اطلاعات موجب هما در زنجیره خوا * مدیریت لجستیک: در تعلیل هیستی‌های ولیدی؛ موضوع لچستیگ بخش فيزيكى زنجيره تامين را در بر می گيرد. اين بخش که کلیه فعالیت های فیزیکی از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایی شامل فعالیت های حمل و نقلء انباردارى؛ زمانبندی تولید و ۰.. را شامل می شود. بخش نسبتا بزرگی از فعالیت های زنجیره تامین را به خود اختصاص می دهد. در واقع. محدوده لجستیک تنها جریان مواد و کالا نبوده بلکه محور فعالیت های زنجیره تامین است که روابط و اطلاعات. ابزارهای پشتیبان آن برای بهبود فعالیت ها هستند. ز صحت دارد. مدیریت او

صفحه 33:
۷ مدیریت روابط: مدیریت روابط تاثيررخك رقي بر قذه زميلة هاي | تامین و همچنین سطح عملکرد آن دارد. در بسیاری از موارد. سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی مورد نیاز برای فعالیت های مدیریت زنجیره تامین به سهولت در دسترس بوده و می توانند در یک دوره زمانی نبا کوتاه تکمیل و بکار گمارده شوند. اما بسیاری از شكست هاى آغازين در زنجيره تامين: معلول انتقال ضعيف انتظارات:و توقعات و نتيجه رفتارهايى أست كه بين طرف هاى دركير در زنجيره به وقوع مى ييوندد. علاوه بر اين مهمترين فاكتور براى مديريت زنجيره تامين موفق. ارتباط مطمئن ميان شركا اعتماد متقابل به قابليت ها و توانايى هاى يكديكر داشته باشند. در توسعه هر زنجیره تامین یکپارچه. توسعه اطمینان و اعتماد در میان شرکا از عوامل مهم نیل به موفقیت است (جعفر نژاد. ۳۸۷

صفحه 34:
سطوح تحلیل زنجیره تأمین ین مطالعه با رویکرد اکتشافی به موقعیت نامعین سطوح زنجیره تأمین می‌پردازد. زنجیره تأمین را می‌توان به سطوح پنچ‌گانه کسب وکار شامل شغل. واحد. سازمان. صنعت و صنایع. توسعه و گسترش داد. هرکدام از این سطوح دارای واحد تحلیل و بررسی ویژه‌ای است که به ترتیب واحد تحلیل سطوح ‎Jas‏ واحد. سازمان. صنعت و صنایع عبارتنداز فعالیت. شغل, واحد. سازمان و صنعت. به این صورت که واحد تحلیل سطح بالاتره سطح تحلیل پایین‌تری است که همانند حلقه‌های تودرتو کل زنجیره تأمین را شکل می‌دهند. یعنی حلقه‌های تشکیل‌دهنده سطح شغل, فعالیت‌هاست؛ سطح واحد. مشاغل است؛ سطح سازمان. واحدها مي‌باشند؛ سطح صنعت. سازمان‌هاست و سطح صنایع. صنعت‌ها هستند. می‌توان از چنین رویکردی به زنجیره تآمین برای تحلیل و بررسی و مدیریت زنجیره تأمین استفاده نمود. زنجیره تأمین سیستمی متشکل از زنجیره‌های تأمین سطوح شغل. واحد و سازمان بوده و زنجیره تأمین محیطی متشکل از زنجیره‌های طوح صنعت و انع مب . ضمنا زنجیره تأمی بطی خود به دو زنجیره تأمین تعاملی و زنجیره تأمین کلان تقسیم می‌شود. همچنین می‌توان از این رویکرد. در زمینه ایجاد هماهنگی در زنجیره تأمین بهره برد. به این منظور بایستی به‌صورت عمودی میان زنجیره تأمین و افقی میان حلقه‌های هر سطح. ارتباط لازم برقرار شود. برای ایجاد ارتباطات عمودی. می‌توان از روش‌هایی نظیر زنجیره فرماندهی. قوانین و مقررات ایجاد پست جدید و سیستم اطلاعات عمودی بهره گرفت و برای ایجاد ارتباط افقی می‌توان از روش‌های تظیر صدور بخش‌نامه. تماس مستقیم. تعیین رابط. گروه‌های کاری. هماهنگ کننده تمام‌وقت و گروه‌های تخصصی استفاده کرد.

صفحه 35:
لغت‌نامه لجستیک زنجیره تامین (1311)© 00۱۷ 6۱1): * زنجیره تامین شامل شبکه‌ای از افراده سازمان‌ها. منابع. فعالیت‌ها و فناوری‌ها است که در تولید و فروش یک کالا نقش دارند.عوامل نام‌برده شده می‌توانند در رساندن مواد اولیه از تامین کننده به سازنده نقش داشته باشند يا اینکه مسئولیت تحویل کالا به مشتری نهایی را به عهده بگیرند. * شرکت‌ها به اين دلیل زنجیره تامین را شکل می‌دهند تا بتوانند از هزینه‌های جاری کم کنند و در بازار رقابتی ایجاد شده به حیات‌شان ادامه دهند. علمی بنام مدیریت زنجیره تامین (۵1۳) 5۱۵0۱۷ ‎Lacs! 4 | Management‏ 9021 هم به وجود آمده تا بر پروسه‌های این کار نظارت داشته باشد. یک زنجیره بهینه می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌هاء افزايش سرعت انجام کار و افزایش سوددهی شرکت شود. حال اگر یکی از حلقه‌های این زنجیره پاره شود (درست عمل نکند), دیگر نمی‌توان به عملکرد درست آن اطمینان كرد و این نقص می‌تواند هزینه‌های زیادی را روی دست شرکت بگذارد.

صفحه 36:
چه کارهایی در زنجیره تامین انجام می‌شوند؟ * منظور از زنجيره تامين. تمام كارهايى است كه باعث مى شوند تا مواد اوليه به كالاهاى نهايى تبديل شوند و به دست مشترى برسند. يك زنجيره مى تواند شامل تامین مواد اولیه. حمل مواد اوليه به محل تولید. انبار کردن مواد. استفاده از مواد اولیه براى ساخت كالاهاء توزيع ‎GOVT‏ توليد شده و در نهايت رسيدن كالا به دست مصرف کننده باشد. جنانجه هر كدام از عوامل نامبرده را حذف يا نقش آنها را كمرنك كنيم. زنجيره تامين را ناقص كردهايم و ديكر نمى توانيم انتظار كار كردن صحيح را از آن داشته باشيم.

صفحه 37:
جه افرادی در زنجیره تامین نقش دارند؟ * زنجیره تامین تنها از افراد تشکیل نمی‌شود. می‌توانیم در این زمينه به ویکی‌پدیای فارسی استناد کنیم و بگوییم تمام سازمان‌هاء افراد. فعالیت‌هاء اطلاعات و منابعی که در انتقال کالا یا خدمات از عرضه کننده به مشتری ایفای نقش می‌کنند. همگي از اعضای زنجیره هستند. اما به هر حال افرادی در این زنجیره حاضر ند که در حرکت رو به جلوی آن نقش مستقیم دارند. بيایید نگاهی به افراد اصلی حاضر در زنجیره تامین داشته باشیم: تامین کننده مواد اولیه سرمایه گذار تولید کننده توزیع کننده عمده فروش خرده فروش نیروهای ستادی

صفحه 38:
* مورد آخر. یکی از موارد بحث‌برانگیز در میان خبرگان لجستیک است و بر سر بودن یا نبودن آن در میان افراد تاثیرگذار روی زنجیره تامین بحث وجود دارد. اما می‌توان گفت تمام عواملی که منجر به دریافت یک سفارش از جانب مشتری می‌شوند و به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتری هستند» علی‌القاعده باید عضوی از زنجیره باشند. با این منطق می‌توان واحد توسعه‌ی محصول, مار کتینگ, عملیات» توزیم, مالی و خدمات مشتریان و موارد دیگر را هم عضوی از زنجیره تامین دانست. هدف نهایی زنجیره. تنها انتقال کالا یا مواد نیست؛ یعنی نباید ذهن‌مان را صرفا با محصولات فیزیکی یا چیزی در این مایه‌ها درگیر کنیم. زنجیره تامین می‌تواند در مورد اطلاعات و داده‌ها هم مصداق داشته باشد و تمام بسترها و زیرساخت‌های لازم برای این انتقال هم درون زنجیره گنجانده خواهند شد. با وجود اينکه مکان فیزیکی عضو ثابتی از زنجیره تامین نیست. اما نقشی اساسی در کسب‌وکارهای مبتنی بر کالا دارد. داشتن مکانی برای تولید کالاء انبارداری و انتقال آن از واجبات زنجیره تامین کالاهای فیزیکی است. برای محصولات نرمفزاری و سرویس‌های انتقال داده هم باید به اهمیت مکان توجه داشت. به هر حال جایی که مجموعه‌ای از کارمندان در آن مستقر می‌شوند و با صرف زمان و انرژی به یک محصول نرم‌افزاری یا مجموعه‌ای از داده‌های ارزشمند شکل می‌دهند هم یک مکان است. حمل و نقل مورد دیگری است که باید به آن توجه کرد. گاهی اوقات منظورمان از حمل و نقل, آن ماشین‌ها و خودروهایی هستند که برای حمل مواد اولیه و کالاهای نهایی استفاده می‌شوند. این خودروها در جابجایی كالاهاى فيزيكى نقش غيرقابل انكارى دارند. اما در صورتى كه قرار باشد خدمتى توليد و عرضه شود. آن وقت مى توان بسترهاى اينترنتى را كه در انتقال اين سرويسها استفاده مىشوند هم به عنوان شيودى انتقال در نظ گرفت.

صفحه 39:
‎Ce 5 + wf Eg cue ۳ ۰ 7207‏ زنجیره های عرضه از دوران باستان برمیگردد. در طول مسیر, شبکه ها و مسیرهای تجاری افزایش یافت. خطوط حمل و نقل بنادر ایجاد شد. راه آهن ساخته شد. ارتباطات برای کمک به مدیریت فرایندهای زنجیره تامین. کارآمدتر بود. با گذشت زمان, این شبکه های تأمین ساده به مدل های پیچیده و پیچیده 96/1۷ تبدیل شدند. براى نسل هاء اين راه حل های مختلف زنجیره تأمین. تخصص های جداگانه ای را که توسط متخصصین بطور ‏تخصصی انجام می شود و کارایی خاص خود را در فرآیند يا سیستم کار می کنند. متوقف می کند. رايانه ها را وارد كنيد كه راه حل های ‎SCM‏ داخلی را که به طور خودکار انجام دهد و بهینه سازی فرآیندهای 502 را ‏به ارمفان می آورد. زنجیره های عرضه را به مقیاس جهانی و شروع به برطرف کردن نیازهای رو به رشد می سائد: ‎ ‎ ‎ ‎ ‏7 ‎oly‏ حل هاى 5001/1 سنتی برای هر فعالیت زنجیره تامین وجود دارد که شامل برنامه ریزی تولید. مديريت طول عمر محصول. برنامه ریزی زنجیره تامین, تهیه» تدارکات. مدیریت حمل و نقل» مدیریت سفارش. تولید و مدیریت نگهداری است.

صفحه 40:
4 به ۱000 منتقلمی‌شود ‎Cloud *‏ فنوری‌سریع تبدیل‌شدنسه مدل]| بولی/50۷ لستب-ولی‌هزینه هاوپایینو با ‎alibi‏ ‎Cloud‏ 5 بسه تبدیلزنجیره عرضه به يكرله حلهیجیتا(و مقیاس‌پذیر که یکپلرچه و آماده برلى ‏بازار متصلستمیباشد ‏بابهبود وضعيتموجود. 0 بلند ف تعاويشد و سود را مشخ 3 طور ‏کاملاز آنها به سرعتلیمرو مقرورنسه صرفه لستفادم کسند ‎Cloud “SCM‏ همچنیک سوک ,\ ‏قلدر ‎A of‏ ه لطاهاتهوشمند و تجزيه و تحليلييشبينوإز ‎oT) 4 bei ial‏ ترشلیرقابلیتها بسه ارکنانو شرکایت جاری‌ش ما باعشمی‌شود همه کارلمد تر وبطور ‎ ‏ارکتی‌در کار خود باشند و به آنها ند نتايج ار بسهتر را ارل ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
زنجیره تامین سبز * پدیدار شدن زنجیره تامین سبز یکی از پیشرفت های مهم در دهه گذشته است. که فرصتی را برای کمپانی ها به وجود می آورد تا زنجیره های تامین خود را بر طبق اهداف زیست محیطی و قابلیت دوام تنظیم کنند. با بکپارچه کردن ملاخظات مخیطی و مدیریت زتجیرة تامین یک رشته بورگ و مجزا بدانام زتجیره تامین ‎Jou‏ تکامل یافته است. سبز کردن زنجیره تامین. فرآیند در نظر گرفتن معیارها یا ملاحظات زیست محیطی در سرثاسر زتجيره ثامين است.-سبز كردن زنجيره تاميق. فرصتئ اسث برائ "كسان كة تكران مصوق. پدار و عملكردهاى تجارى محيطى اند. از دید کلای» توجه به مسائل سبزء هم به عنوان مكانيسمى براى افزايث توانايى در طراحى محصولات سبز و هم به عنوان وسيله اى براى ايجاد بازارهايى براى محصولات سبز سازكار با محيط مهم اسح “ايولء مواد اولیه. فرایندها و جریان اطلاعات به صورت همزمان كر سيستم هديريت زتغيره تامين, ‎Ber A‏ است اما بطور همزمان به خاطر فشار رهاى قوانينى دولتى و افزايش آكاهى عمومى افراد در زمينه حفظ محيط زیست. شرکت‌ها آگر بخوامند در قابت جهالی حضور داشته باشند. نمی‌تونند مسائل زیست‌محیطی را نادیده بگیرند. بنابراین مدیریت زنجیره ام ‎ant‏ )9 ت) جایگزین مدیریت زنجیره تامین سنتی شده است (يويوكوركان :و شيفسي 6-17

صفحه 42:
پاتریک پنفایلد از مدرسه مدیریت وایتمن مدیریت زنجیره تامین سبز را فرایند به کار بردن ورودی های دوستار محیط زیست و انتفال این ورودی ها به خروجی ها که می توانند در پایان چرخه عمر اصلاح یا دوباره مصرف شوند ويك زسیره ناسین پایدار زا خلق. كند شرح داده:أست. ۱ متناوبا برخی شرکت ها زنجیره تامین خودشان را از طریق اتنخاب تامین کنندگان سبز موجود. سبز می کنند(فو و دیگران» ۲۰۱۲) زنجیره تامین سبز به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود: 8 3 استفاده مجدد ساخت وتوليد جریان اطلاعات ‎ote‏ دم ‏ساختار مدیریت زنجیره تأمین سبز

صفحه 43:
۱-تولید سبز: توليك سي عرامای چون > تزلند پاک طزاحی محسول ‎SUS JR BL‏ محیط ‎AUG g Shue AIP Bay‏ ناب را در بر می گیرد. ؟-لجستيك داخلى ‎als‏ فعاليت هاى مهم در تصميم كيرى مديران از جمله :خريد مواد خام.انتخاب فروشنده. محل استقرار فروشنده: بهبود حمل و نقلء انتخاب نحوه عملء انتخاب وسيله. حمل: كنترل مواد خام, انباردارى را كه بر محيط زيست-اكز مى كذارد-در ‎pha ay gs‏ اين ميان متغيير نحوه حمل ‎ty eS‏ سراین پر محیظ زيست خواهد داشت. ‏۳-لجستیک خارجی: ‏لجستیک خارجی کلیه فعالیت های توزیع فیزیکی را در بر می گیرد و مشتمل بر جمع آوری. ذخیره سازی و توزیع کالای ساخته شده بین خریداران می گردد. اکثر تصمیمات در لجستیک خارجی مستلزم تصمیم گیری در نظر گرفتن بازاره مشتری» محصول و منابع شرکت می باشد. ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
جمع‌بندی * مدیریت لجستیک يا همان لجستیک را معمولا به جای مدیریت زنجیره تامین به کار می‌برند. اين کار اشتباه است و نباید از اين دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده کرد. مدیریت زنجیره تامین عبارت جامعی است و لجستيك تنها يكى از بخشهاى آن است. در واقع, لجستيكى یکی از حلقدهاى زنجيره است كه در آن به برنامهريزى و داشتن كنترل روى حركت كالا و انباركردن كالا (سرويس) از مبدا به مقصد يرداخته مىشود. * در زنجیره تامین. لجستیک یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های لجستیک, رساندن كالا به دست مشتريان است. تى نكست يكى از شركتهاى لجستيكى بازار ايران است كه سعى م ىكند تجربهدى خوبی از ارسال کالا را در اختیار شرکت‌های ایرنی قرار دهد. در تى نكست سعى مىشود تا لجستيك بر اساس مبانى زنجيره تامين اجرا شود و سرويس تى نكست بر اساس استانداردهاى روز دنيا در اختيار شما قرار مى كيرد.

صفحه 45:
* امروزه شرکتها دریافته اند که بخش خرید آنها می تواند بطور فزایند های در افزایش کارایی و اثر بخشی آنها موثر باشد و به همین دلیل شیوه های خریدشان را تغییر داده و سعی در انتخاب شیوه مناسب دارند بطوری که بتواند اهداف استراتژیک و خرید شرکت را برآورده سازد. برای تحقق این امر باید در جستجوی تامین کنندگان شایسته و استراتژیک بود و با آنها روابط برقرار کرد تا بتوان با همکاری آنها به مزایای رقابتی دست یافت. برای رسیدن به اين امر پیاده سازی مدیربت زنجیره تامین یک ضرورت اساسی است. توصیه می شود صنایعی مانند صنعت خودرو و صنایع هوافضا و صنایع نفت که تامین کنندگان زیادی دارند از این راه حل برای بهبود ارتباط با تامین کنندگان بهره گيرند.

39,000 تومان