صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
مدیریت زنجیره تأمین
SCM
فاطمه دهقانی
صفحه 2:
تعریف زنجیره تامین:
زنجیره تامین شبکه ای بین شرکتها و تأمین کننده های آنها برای تولید و توزیع یک محصول
مشحص به خریدار نهایی میباشد.اين شبکه شامل انواع فعالیت ها:افرادبهادها اطلاعات وسات
است.
زنجیره تأمین همچنین شامل مراحلی میشود که یک محصول یا خدمت از حالت اصلی خود تا
زمان رسیدن به مشتری طی میکند.این مراحل شامل تبدیل مواد خام به محصول نهایی,حمل
ونقل محصول و توزیع محصول به مصرف کننده نهایی میباشد.
نهادهای درگیر در زنجیره تأمین:
_تولید کننده ها
_فروشنده ها
_انبارها
_شرکتهای حمل ونقل
_مراکز توزیع
_خرده فروش ها
صفحه 3:
مديريت زنجيره تأمين
مديريت زنجيره تأمين مسئول ارتقاى مشاركتها و ارتباطات مطمئن بين ذى نفعان و تأمين كننده
های سارمان است.
با برنامه های مناسب روشهای مدیریت زنجیره تأمین.شرکنها قادر هستند که به اهداف کوتاه مدت
و بلند مدت خود دست یابند.
توسعه روزافزون فضای رقابتی و جهانی شدن بازار محصولات موجب شده است که سازمانها در
جهت بقای خود,تلاش چشمگیری را در راستای تأمین وتدارک,تولید و توزیع کالای شرکت خود به
کارگیرندتا توان پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان را در حداقل زمان و با صرف حداقل هزینه
وش تاد ایس «وصوع سبب پیدایش فلسفه مدیریت زنجیره تأمین شده است مدیریت ری ۰
تأمین درحقیقت یکپارچه سازی واحدهای سازمانی درطول زنجیره تأمین وهماهنگ سازی جریانهای
algo. و اطلاعات مالی است
صفحه 4:
آهداف مدیریت زنجیره تأمین :
هدف اصلی آن بهینه سازی است. مدیریت زنجیره تأمین مناسب اصطکای در طول زنجیره تأمین
یک شرکت را از بین می برد. این یعنی ترسیم کردن زنجیره تأمین (هم درون و هم بیرون مرزهای
سازمان) و تضمین شفافیت ارتباطات در هر نقطه:
1 منابع : مواد, ترکیبات
eae - ارتقاع محصول . کالای تمام soa تضمين كيفيت
3.حمل ونقل ودریافت: درون سازمانی ,انبار. لجستیک طرف سوم
4.توزیع: مدیریت سفارش , مدیریت موجودی , دسته بندی , رساندن به دست مشتری
5.برگرداندن منطقی: برگشت ها , تعمیرات
صفحه 5:
65 tradegecko
Mapping your Supply Chain
صفحه 6:
ops eae real تأمین
۷دستیابی به عملکرد بهینه ( یا حتی نزدیک بهینه ) دستاورد های مالی بزرگی برای کسب و کار
شما دارد.طبیعتا هر چه فرایندهای شما بهینه تر باشند , هزینه ها نیز به حداقل کاهش خواهد
یافت: هزینه پول , زمان و انرژی.
پیش بینی تقاضا و هماهنگی تا حد زیادی تعلیقات زنجیره تأمین را کاهش میدهد مثل
ضایفات, مازاد موجودی , کمبود موجودی.
علاوه برآن مدیربت زنجیره تأمین به شما اجازه می دهد روابط مطمئن نری با اعصای برو
از ماتی زنجیره تأمین تان داشته باشید.
۷دریک طرف معادله, فروشندگان و تأمین کنندگان شما ازچرخش منظم سفارشات شما
راسی هستد و در طرف دیگر مشفربان تان از اين موضوع که شما هميشة محصولات و
نیاز آنها را دارید. قدردان هستند.
صفحه 7:
قوائین و استراتژی های مدیریت زنجیره تأمین :
1.بخش بندی : مشتریان خود را براساس خدماتی که نیاز دارند تقسیم بندی کنید. زنجیره تأمين
خود را تعدیل کنید تا هر بخش بصورت بهینه و سوآور کار کند.
با معلوم کردن عادات شخصی خرید مشتریان تان (برای مثال چند وقت یک بار از شما خرید
میکنند . چه مقدار از شما خرید میکنند و...) شما هر زمان که لازم باشد آماده ارانه آررش
Hil “0
صفحه 8:
تطبیقت دا رکانب راساسب خشها: شبکه تدارکانخود را با نیازها و سودآورءهر بخش2
هم سو کنید. درکنار ببخشب ندیمشتریانخود ,مطمئنشوید در کنار لینکه برایکسیو کار
شما سودآور هستند به اهدافاختصاصیخودشانن یز میرسند.
تا یرب بنی قاضا : مدیرپنونجیره تم امینخود را منعطه > نید رای : وان ۳۰۱۱
.رویداد احتما رکه در طولزمانرخ میدهد مقابله کنید
صفحه 9:
بینمحصولاتخود فرققائلشوید : لیب ه شما اجازه میدهد شاخصهاءدقیقترعدر .4
تشخیصتقاضا به دستآورید.
5 کاهشهزينه ها : منایع تأمینرا مدیریت؟ نید تا هزینه کلت حصیلمواد و خدمانکاهش
یابد. به جاعلینکه به دنبا لک اهشزنجیره تآمینب اشید. با تأمینکننده هایخود برلی
.بهینه سازعهزینه هایهمکارصحببک نید
78
- كي
Be ral
صفحه 10:
ار ب ردنت_کنولوژی: ت کنولوژٍعزنجیره تأمینرا ارتقا دهید تا دید شفافماز.6
محصولاتخدمانو اطلاعاتارلئه دهد.به لینمعنیکه مطمئنشوید کارکنانمرتبط با زنجیره
تأمیندسترسیبه تمام اطلاعاتمورد نیازشانداشته باشند.
7.تجزیه و تحلیلعملکرد : لینبه شما اجازه میدهد به راحتیمناطقیکه نیاز به ارتقا
.دارند تشخیصدهید
صفحه 11:
+الش ها وخطرات مديريت رنجيره تأمين::
هميشه در مورد زنجيره تأمين جالشهايى وجود دارد كه شما بايد با آنها مقابله كنيد.اينكه شما بر جالشها بيروز
شوید یا آنها بر شما به اين بستگی دارد که تا چه اندازه برای رویارویی با آنها آماده هستید.
.در ادامه به برخی از اين چالشها میپردازیم
صفحه 12:
زمانلنتظار خیلیطولانی: _
زرمانلنتظار طولانوبه لینمعنیاسنکه احتما لِنکه همه چیز اشتباه پیشرود بیشتر میشود.
اگر دریافتس فارشبکشرکنمعمولا 30 روز طولمیکشد ولیدر ولقع بايد 25 روز طول
بكشد. در آن5 روز اضافه نه تنها شرکنچیزیی دس میآورد بلکه خیلیچیزها را از دست
میدهد.
کالا ممکناستبه دالیلمختلفیب | ت أخیر ب رسد , خرابو یا حتوگم شود. لینکابوسهمه
صاحبانكسبو كار اسنكه مشتريانخود را به دليل تأخير در دريافتسفارشيا كنسل
كردنآننالميد كند.
اكرجه ليزاتفاقاتغيرقابلييشيينوهستند لما ميتوانيا كوتاه كردنو تابتفكه داشترزمان
.لنتظار از آنها جلوگیریک رد
صفحه 13:
پیچیدگیرو به افزلیش:_
همانطور که دنیا رو به گستردگیو پیچیدگیمیرود , زنجیره تآمینن یز از لینقاعده مستثنی
نیستمعمولا مدیریتونجیره تأمیزب | گذر زمانپیچیده وپیچیده تر میشود. روند سریم
تقاضا و افزلیشآندر ف ضاحرقابتیامروز, شرکتها را وادار موسازد كه فرليند توليد خود
.را در مناطقبا هزینه نیرویکار کمتر لنجام دهند
صفحه 14:
مشکلاتپیشبینی: _
پیشب ینیموجودعو فروش براعموفقینتهر کسبوکاریجیاتیاست ب دون یش ب ینیدرست
کسیو کارها دچار کمبود یا مازاد موجودعمیشوند که منجر به هزینه هاعنگه دارعب الاو
یا نارضایتیم شتریمیگردد.لینموضوع به خصوصدرزمانن_وسانانف صلیکه میزانتقاضا از
سطح عادعآنت_غییر میکند, اهمینویژه اعدارد.با به کار بردنی کا گوعب یشب نوف روش و
موجودی شما میتولنید اطلاعانف روشگذشته و ساير اطلاعاترا به ظرفینپ یشرو تبدیل
کنید که به دنب لآنشما از میزانموجودیکه نیاز خواهید داشنو زمانس فارشب رای
برآورده كردنة قاضاىمشترى مطلع خواهید بود.
عولملیکه ب راعارتقایپ یش ینیدرستباید در نظر گرفته شود شاملمواردزیراست
_اطلاعاتفروشگذشته , جستجوعب زار
_انولع كلها
_بازارهاومشتريانجديد در مقابلمشتريانثابت
_مدتومانیکه شما براعف روشهر محصولب رنامه ریزیک ردید.
._جه مدنوماناز بتیکسفارشخرید تا آماده شدنآنب راعف روشطولمیکشد
صفحه 15:
خطرات کلی مدیریت :
داشتن یک مدیریت ریسک قوی به شما کمک میکند که آثار مخرب اتقاقات غیر متتظره را روش
زنجیره تأمین تان کاهش دهید.
علاوه برآن اين برنامه ممکن است تیم شما را قادر سازد که رویدادهای منفی را به تجربیات
.مثبت برای شرکت و مشتریان تبدیل کنند
صفحه 16:
نتایج اجرای موفق مدیریت زنجیره تأمین :
_کاهش زمان برآورده شدن سفارشات
_کاهش دوره های پیش بینی و افزايش دقت پیش بینی
_افزایش رقابت پذیری به منظور بقای سازمان
_یکپارچه سازی سازمان و هماهنگی بهتردرجریانهای مواد ,اطلاعات و مالی
_برطرف کردن نیازها و غلایق مشتری شامل کاهش قیمت , حمل سریع و به موقع , کیفیت مناسب
وغیره.
صفحه 17:
منایع :
httos://www.investopedia.com/term/ss/supplychain.as|
> -logistics-end-to-end,htm!
its: /wwwtradegecko,com/supply-chain-management
ارانه یک مدل برنامه ریزی آرمانی برای کاهش هزینه های لجستیک و افزایش سطح سرویس در زنجیره تأمین
(کاوه حلیلی دامفاني,مریم تاجیک خاوه)
_مدیریت زنجیره تأمین ( محمد ابراهیم بلوری )
