sistem_kooler_va_tahvie_hava

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیستم کولر و تهویه مطبوع”

سیستم کولر و تهویه مطبوع

اسلاید 1: سيستم كولر وتهويه مطبوع (Heating ventilation and Air condition)استاد: جناب آقای مهندس ابراهیمیتهيه وتنظيم : حمید شریفی – حسین دوراندیشدانشگاه علمی کاربردی تصمیم یار توس

اسلاید 2: 2تاريخچه پيدايش کولر اتومبيل : قرن اوليه پيدايش كولر تهويه مطبوع اتومبيل در ابتداي قرن نوزدهم (تنها راه براي فراهم آوردن امكان خنك سازي يك اتومبيل ، استفاده از جريان هوا بود .در روزهاي اوليه پيدايش اتومبيل هاي با سقف باز ، به هيچگونه پيش بيني در اين مورد نياز نبود. اين رويه در سال 1908 ، با معرفي تدريجي اتومبيلهائي با سقفهاي بسته تغيير كرد . پيش از سال 1940 ، تنها راه براي خنك كردن يك اتومبيل با سقفي بسته ، باز كردن شيشه جلوي آن يا پنجره هاي كناري اتومبيل بود بنابراين اتاق سرنشين به اندازه كافي در معرض فشار هواي گرم قرارداشت واين در حالي بود كه هواي داغ موتور اتومبيل حتي به اندازه كم نيز به داخل راه مي يافت بعدها به منظور دستيابي به جريان هواي خنك پنجره ها به سمت بالا يا پائين نيز قابل تنظيم بودند .

اسلاید 3: 3همچنين در زير داشبورد اتومبيل منافذي تعبيه شده بود كه جريان هوا را تسهيل مي كردند سقف هاي قابل تنظيم نيز باعث جريان يافتن هواي خنك به داخل اتومبيل مي شدند .اين سيستم هاي تهويه ، بسيار ابتدائي و از كاستي هائي برخوردار بودند . از جمله در اين روشها ، جلوگيري از ورود كثيفي و گردوغبار يا حشرات موجود در هوا به داخل اتومبيل تقريباً غير ممكن بود . بنابراين كيفيت جريان هوائي كه به اتاق سرنشين وارد مي شد بسيار نامطبوع بود . در آغاز سال 1940 گرايش تدريجي به سمت فيلترهايي به منظور دستيابي به هواي تازه بوجود آمد .بدنبال اين پيشرفت ، روشي بهتر براي تهويه مطبوع در تابستان ايجاد شد كه به منظور تهويه هواي داخل اتومبيل ، از هواكش هاي مخصوصي استفاده مي شد.

اسلاید 4: 4سيستمهاي تهويه مطبوع اوليه : شايد بتوان ابتدائي ترين تلاش به منظور ايجاد يك سيستم خنك كننده مكانيكي براي يك وسيله نقليه را به ويليام ويكلي نسبت داد . او در سال 1884 ، پيشنهاد استفاده از قطعات يخ را در طبقات زيرين واگن هاي حمل مسافر ارائه كرد . در اين روش ، قطعات يخ در يك محفظه زير كالسكه قرار ميگرفت و با يك پره كه به محور چرخها وصل مي شد وزش باد خنك را به داخل امكان پذير مي كرد. آن روزگاران ، سيستم يخ و پره بسيار مشهور بود . چنين سيستمي در يكي از اتاقهاي كاخ سفيد كه رئيس جمهور گارفيلد طي دوران بيماريش بين ماههاي جولاي و آگوست سال 1881 ، در آن به سر مي برد نيز استفاده شد. خنك شدن هواي اتاق به 436 پوند يخ (kg 198) در هر ساعت نياز داشت.

اسلاید 5: 5شکل 1: اولين سيستم کولر خودرو ساخته شده در شرکت کلويناتور در ايالت هاستون تگزاس سال 1930 براي آقاي جان هامن

اسلاید 6: 6پيشرفت تهويه مطبوع در اتومبيلها از سال 1930 بطور جدي آغاز شد، زماني كه لابراتوارهاي تحقيق جنرال موتورز پيشنهاد استفاده از سيستم تراكم هوا با خنك كنندهR-12 را ارائه كردند. در 23 سپتامبر 1932، پيشنهاد گسترش چنين سيستمي از طرف رياست جنرال موتور ارائه شد. گروه سازندگان كاديلاك نيز علاقه خود را نسبت به اين پيشنهاد ابراز كردند.با اين وجود تا تابستان 1933 كار بر روي اين ايده آغازنشد.ظرفيت خنك كنندگي اين سيستم تهويه مطبوع اتومبيل ، 1تن( ton) تبريد تعيين شده بود كه معادل 200 بي تي يو ((BTUدر دقيقه مي باشد.اين برآورد معادل نيمي از ظرفيت خنك كنندگي سيستم كنوني بود .

اسلاید 7: 7در اواخر سال 1930 ، كار بر روي تهويه مطبوع اتومبيلها در انحصار جنرال موتور بود و كامل شدن اولين نمونه ساخته شده توسط اين كارخانه و نصب آن بر روي يك كاديلاك مدل 1939، نشان از اين واقعيت بود كه جنرال موتور مركز فعاليت و تحقيق در مورد تهويه مطبوع مي باشد.(شكل 2 ) شکل 2 : اولين نمونه کولر جريان مجدد هوا که بر روي کاديلاک در سال 1939 نصب شده است (تهويه مطبوع کامل ساخت شرکت پاکارد).

اسلاید 8: 8 درحالي كه اين كارخانه همچنان مشغول ارزيابي نمونه نصب شده بود، پاكارد موتور سيستم ديگري را در سال 1939كامل كرد و به بازار ارائه داد كه در تابستان ، اتومبيلها راخنك و در زمستان براي آنها گرما فراهم مي كرد.اين نمونه كامل تهويه مطبوع با قيمت 274,3 $ به فروش رسيد .در سال 1934 ، همكاري مشترك بين Houde Engineering of Bufalo N.Y و Carrier Engineering of Newark N.J به ايجاد سيستم تهويه مطبوع جديدي براي يك دستگاه اتوبوس انجاميد. مطالعات اوليه كه حدود يك سال بر روي مدل Ford –V8 كه يك ماشين 5 نفره بود انجام شد اين اتومبيل در مسافتي حدود 12000 مايل مورد آزمايش قرار گرفت . كندانسور در قسمت بالاي اتومبيل نصب شده بود . سيستم فشرده و متراكم بود و تنها يك يارد مكعب (تقريباً معادل 76/6 متر مكعب ) فضا اشغال مي كرد وفقط مقدار كمي انرژي كه آن هم از طريق موتور اتوبوس تهيه مي شد براي آن كافي بود.

اسلاید 9: 9در سال 1935 ، سيستم تهويه مطبوع ديگري براي يك دستگاه اتوبوس، توسط MC. Cord Radiator & manufacturing كامل شده و مورد آزمايش قرار گرفت و پس از تائيد كيفيت ، اين اتوبوس در تابستان 1935 بين دره سوزان Imperial در مسير EI Centro و Los Angeles به حمل مسافر پرداخت . در همان سال سيستم ديگري توسط همان كارخانه به بازار ارائه شد كه متشكل از تعدادي قطعات اضافي بود و در همان دره سوزان Imperial توسط يك متصدي اتوبوسراني شرقي ، مورد آزمايش قرار گرفت .دو سال بعد بخش(Kelvinator) كلويناتور كارخانه Nash سيستم تهويه مطبوع ديگري را بر روي يك واگن تحقيقاتي (White R – Coach ) نصب كرد (شكل 3) . در سال 1937، لرد كلويناتور به منظور مشخص كردن جايگاه اقتصادي بهره وري از وسائل موتوري مجهز به چنين شيء لوكسي، به وسيله يك دستگاه اتوبوس مجهز به سيستم تهويه مطبوع به بخش هاي جنوبي ايالات متحده مسافرت كرد.

اسلاید 10: 10شکل 3 : کولر نصب شده بر روي يک دستگاه اتوبوس توسط لرد کلويناتور در سال 1937

اسلاید 11: 11تعاريف تقطير شدن (چگالش):تبديل از فاز بخار به فاز مايع را تقطير شدن مي نامند .اين پديده هنگامي رخ ميدهد كه دماي بخار كاهش يافته ويا فشار آن افزايش يابد .اثر تركيبي ،كاهش دما وافزايش فشار امكان تقطير شدن را تسريع مينمايد .تبخير شدن :تبديل از فاز مايع به فاز بخاررا تبخير شدن مينامند .اين پديده هنگامي رخ ميدهد كه دماي مايع افزايش پيداكرده ويا فشار كاهش پيدا نمايد. اثر تركيبي ،افزايش دما وكاهش فشار امكان تبخيرشدن را تسريع مينمايد انجماد : تبديل از فاز مايع به فاز جامد را انجماد شدن مينامند .تبادل گرمايي (انتقال حرارت ):وقتي دو جسم به هم نزديك شوند ودماي متفاوتي داشته باشند ،گرما از جسم گرمتر به جسم سردتر انتقال مييابد ،تا هنگامي دوجسم هم دما شوند .دركندانسور با عبور مقداري هوا ازميان پره هاي آن مايع مبرد در آن كاهش داده ميشود وبدين ترتيب عمل تقطيرشدن تسريع پيدا ميكند .مرحله سرد سازي :اجزايي كه درسيستم خنك كننده (كولر )جهت تبادل حرارتي بكار ميروند عبارتند از :كندانسور (چگالنده )واواپراتور (تبخير كننده )آزاد كردن گرما به محيط در كندانسور حين انجام عمل تقطير در فشار بالا وجذب گرما در اواپراتور حين انجام عمل تبخير در فشار پايين صورت ميگيرد .اصل اساسي سرمايش :هر مايعي براي بخار شدن بايد از محيط خود گرما بگيرد كه مقدار اين گرما به خاصيت نهان تبخير آن ماده بستگي دارد .

اسلاید 12: 12مبردهاي مورد استفاده در سيستمهاي کولر : قبل از شروع بحث لازم است که بدانيم مبرد چيست ؟مبرد درحقيقت مايعي است که دردماي بسيار پايين(درحدودصفردرجه) تبخير مي شود . نقش مبرد درمدارکولرانتقال حرارت ازداخل خودروبه خارج خودرو مي باشد به اين نحو که ابتدا گرماي داخل خودرو را به خود جذب کرده ودر خارج خودرو گرما را به محيط پس مي دهد .سال 1990ممكن است بعنوان دهه بازگشت ازR12 به R134a معرفي شود .درآغاز سال 1992، توليد كنندگان خودرودرسرتاسر جهان ، سيستم R134a را باتغييرات ضروري در سيستم R12 به جاي آن جايگزين كردند . تا چند سال قبل R12 که به نام تجاري فرئون ( Freon ) معروف است رايجترين ماده مورد استفاده در اکثر سيستم هاي سرمايشي اعم از کولر ها و يخچالها بود. R12 از نظر ترموديناميکي خواص مناسب را جهت استفاده در کولر دارا مي باشد و به دليل ميل واکنشي پايين آن مشکلاتي از قبيل خورندگي اجزاء را هم به وجود نمي آورد. همچنين اين گاز غير سمي است و شعله ور نمي شود اما مشکل اساسي آن اثرات مخربش بر محيط زيست به خصوص لايه اُزن مي باشد و بنابراين از 31 دسامبر 1995 استفاده از آن در آمريکا ممنوع شد . واستفاده از اين گاز به تدريج در کل دنيا ممنوع گرديد .

اسلاید 13: 13بهترين جا يگزين براي فرئون R134a مي باشد که به نام تجاري)سوفا Suva )معروف است . R134a باعث ايجاد هيچ نوع سرطان و يا مشکلات تنفسي در انسان نمي شود. و همچنين اثرات خورندگي بر فولاد و مس و آلومينيوم ندارد . اين گاز در دما و فشار معمولي شعله ور نمي شود. يکي از موضوعات جالب توجه در اين صنعت تبديل سيستم هاي R12 به نحوي است که از R134a استفاده کنند . R134a نسبت به R12 داراي فشار کاري بالاتري مي باشد و همچنين مولکولهاي آن از R12 کوچکتر است. بنابراين سيستم هايي که با R134a کار مي کنند نياز به آب بندي دقيقتر و اجزاي مستحکم تري دارند . بازده R134a در انتقال گرما 10% کمتر از R12 مي باشد وبنابر اين سيستم هايي که با R134 کار ميکنند به خوبيR12خنک نمي شوند . و بالا رفتن دما يکي از مشکلات اين سيستم ها است .ترکيب R134a با رطوبت موجود در هوا ايجاد نوعي اسيد خورنده مي کند و بنابراين سيستم هايي که با اين گاز کار مي کنند بايد به خوبي از هوا تخليه شوند . همچنين سيستم هايي که با R134a کار مي کنند نسبت به R12 کندانسور کوچکتر ولی محکم تري مي خواهند.

اسلاید 14: 14مواد جديد خشك كن مورد استفاده در سيستم R134ازنوع 4A – XH – 7 بودكه جايگزين ماده XH-5 مورد استفاده در سيستم R12 شده بود . روان كننده تركيبي پلي الكيلن گليكل (PAG) در سيستم R134 به جاي ماده روغني مورد استفاده درسيستم R12 به كار گرفته شد .نقطه جوش R134a 26.5- و R12 29.8- سانتي گراد در فشار اتمسفرميباشد شرايط مبرد :1- گرماي نهان تبخير آن بالا باشد .2- دماي نقطه تبخير پايين داشته باشد .3- قابليت حمل ونقل داشته باشد .4- دردسترس باشد .5- خاصيت تركيب با فلزات را نداشته باشد .6- به محيط زيست آسيب نرساند .

اسلاید 15: 15گرماي نهان تبخير :گرمای نهان (Latent heat) گرمایی است که ماده در هنگام تبدیل از حالتی به حالت دیگر از دست داده و یا جذب می‌کند.نام دیگر گرمای نهان گذار فازی نیز می‌باشد . این لفظ در سال 1750 میلادی توسط ژوزف بلک نامیده شد . اکنون این لغت به آنتالپی تبدیل نیزتعبیرشده است .اثرگرما درچنین دگرگونی هایی برگشت پذیر است.گرمای جذب شده توسط یک جامد در هنگام مایع شدن در نقطه ذوب را گرمای نهان ذوب و گرمای جذب شده توسط یک مایع برای تبدیل شدن به بخار در فشار یک اتمسفر و در نقطه جوش را گرمای نهان تبخیر می‌گویند.این تغییر زمانی که تغییر فاز جامد به مایع داریم گرماگیر ودر جهت عکس گرماده می‌باشد .

اسلاید 16: 16اجزاي سيستم کولر :يک سيستم کولر شامل 5 قسمت اصلي مي باشد که عبارتند از :1- کمپرسور (Compressor). 2- کندانسور (Condenser).3- اواپراتور (Evaporator).4- شير انبساط (Expansion valve) .5- خشک کن (Receiver drier).

اسلاید 17: 179نماي شماتيك سيستم كولر پژو پارس -405-سمند 1شير انبساط 2دراير 3كندانسور 4كمپرسور5فن بخاري 6اواپراتور7كنترل يونيت كولر8جعبه مجراي هيتر بخاري9هيتر بخاري (رادياتور بخاري )

اسلاید 18: 183- معرفي اجزاء سيستم کولر خودرو:1 - کمپرسور : کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می‌باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب درانسان عمل می‌نماید.گازکم فشار درکمپرسور افزايش فشار يافته و به چرخش در سيستم ادامه مي دهد .درحقيقت کمپرسور بخشي اصلي از مدار کولر است که مايع خنک کننده را درمجموعه کولربه گردش در مي آورد . کمپرسور حرکتش را به کمک تسمه وپولي ازموتورمي گيرد .مطابق شکل 4 نحوه عملکرد کمپرسورهاي پيستوني به اين صورت است که در هنگامي که پيستون به سمت پايين حرکت مي کند ، داخل سيلندر خلاء نسبي ايجاد شده و باتوجه به اختلاف فشارخارج وداخل سيلندر،سوپاپ ورودي بازشده وسوپاپ خروجي بسته ميماند بنابراين گاز به داخل سيلندر مکيده مي شود. به عکس وقتي پيستون به سمت بالا حرکت مي کند سوپاپ ورودي بسته شده و سوپاپ خروجي باز مي شود.يعني در حقيقت سوپاپهاي ورودي و خروجي شيرهاي يک طرفه اي مي باشند که گاز را فقط در يک جهت هدايت مي کنند. بنابراين در هر رفت و برگشت پيستون به اندازه حجم داخلي سيلندر گاز وارد سيلندر شده و فشرده مي شود .

اسلاید 19: 19شکل 4 : نمايش ساده نحوه عملکرد کمپرسورهاي پيستوني

اسلاید 20: 20جهت تبديل حرکت دوراني پولي به حرکت رفت و برگشتي پيستون از سيستم ميل لنگ استفاده مي شود ولي امروزه جهت کاهش وزن و ساده تر نمودن اجزاء از سيستمي به نام صفحه لنگ ( Swash plate ) استفاده مي شود که متشکل از صفحه اي است که به صورت شيبدار بر روي محور محرک سوار مي شود و دوران محور محرک را به حرکت رفت و برگشتي پيستونها تبديل مي کند .( شکل 5 )از مزاياي اصلي اين سيستم ، لرزش کم و صداي اندک است . روغنکاري قسمتهاي مختلف سيستم توسط روغني که تبخير شده و همراه مايع خنک کن در سيستم گردش ميکند تامين مي شود .بنابراين روغن در تمام اجزاء وجود دارد . هر گاه جزئي از سيستم تعويض گردد بايد متناسب با آن روغن اضافه شود . معمولا کمپرسور را با روغن درونش مي فروشند ، که مقدار آن براي هر سيستم توسط سازنده اش گزارش مي شود .کمپرسور در مدار کولر همواره کار نمي کند ، بلکه تنها زمانيکه دماي گاز خنک کننده درون سيستم کولر از حد خاصي بالاتر رود به کار مي اُفتد و آنقدر کار مي کند تا گاز را به قدر کافي خنک کند ، سپس از کار مي اُفتد .دمايي که در آن کمپرسور شروع به کار کرده و دمايي که در آن کمپرسور از کار مي اُفتد وابسته به كنترل يونيت كولر (ترموستات اكترونيكي )مي باشد .

اسلاید 21: 21شکل 5: نماي ظاهري اجزاء کمپرسور پيستوني با صفحه لنگ ( Swash plate )

اسلاید 22: 22از آنجائي که پولي کمپرسور همراه موتور خودرو به طور دائم مي گردد ، براي قطع و وصل کردن کمپرسور به کلاچ نياز است اين کلاچ در اکثر اتومبيل ها از نوع مغناطيسي است . در حقيقت يک سيم پيچ وجود دارد که با ايجاد ميدان مغناطيسي باعث چسبيدن هاب شفت کمپرسور به پولي مي شود و ازطريق اصطکاک بين پولي وهاب، توان لازم رابه کمپرسورانتقال مي دهد .از جمله نکات مهم در کمپرسورها جلوگيري از نشتي بين سيلندر و پيستون و تکنولوژي ساخت شيرهاي يکطرفه مي باشد . کمپرسورها با هوا خنک مي شوند و دماي کاري آن نبايد بيش ازحد افزايش يابد .کمپرسور مبرد با فشار کم و دمای کم را که از اواپراتور وارد می شود کمپرس می کند و دما و فشارآنرا بالامی برد و به قسمت کندانسورمی فرستد .کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل به کار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.

اسلاید 23: 23کمپرسور پيستوني با صفحه لنگ ( Swash plate )5- سوكت برق كلاچ كمپرسور 7- لوله فشار قوي گاز (خروجي از كمپرسور ) 6- لوله فشار پايين (ورودي به كمپرسور ) 4- شير فشار شكن كمپرسور 4

اسلاید 24: 24 انواع رايج كمپرسور پيستوني با صفحه لنگ با مبرد R134A 1- كمپرسور ظرفيت ثابت ((SD7H15-SD7H13 شكل 6 2- كمپرسور ظرفيت متغير( (SD6V12-SD7V16شكل 7SD : مخف شركت سازنده SANDEN7 : تعداد پيستون H : ظرفيت ثابت(دبي ثابت )V : ظرفيت متغير 15 : حداكثر ظرفيت پيستون (حجم جابجايي 15*10=150سانتي متر مكعب ) SP10 PAG يا : EQUIVنوع روغن كمپرسوركمپرسور كولر با روغن PAG(پلي اكلين گليكول )روغن كاري ميشود .شكل 6شكل 7

اسلاید 25: 252-کندانسور( چگالنده):كندانسور يك مبدل حرارتي است كه جهت دفع كردن انژي (گرما ) مبرد طراحي شده است . بخار داغ رانده شده از کمپرسور حرارت خود را در کندانسور( چگالنده ) از دست داده و تبديل به مايع مي شود. در کندانسور از هوا براي جذب کردن حرارت گاز مبرد استفاده مي شود .درسيستم هاي كه از مبرد R134Aاستفاده ميشوند كليه لوله ها از آلومنيم ساخته ميشود تا از واكنش شيميايي بين فلز ومخلوط مبرد وروغن پلي اكيلن گليكول ((PAGجلوگيري شود .

اسلاید 26: 26

اسلاید 27: 27کندانسورها معمولا به دو مدل ساخته مي شوند که عبارتند از :الف) کندانسور مارپيچ (Serpentine) ب) کندانسور جريان موازي (Parallel Flow) در نوع مارپيچ گاز داغ از طريق يک لوله وارد کندانسور شده و به صورت مارپيچ سطح کندانسور را طي کرده و در انتهاي آن لوله از کندانسور خارج مي شود . در اين مدل چون فقط يک مسير باريک و جود دارد افت فشار بالا مي باشد ( شكل 8).شکل 8 : کندانسور مارپيچ ( Serpentine )ورودي INخروجي OUT

اسلاید 28: 28در نوع موازي گاز از لوله ورودي وارد يک کلکتور شده و از طريق کلکتور وارد چند تيوب موازي شده و در انتهاي تيوبها مجددا وارد کلکتورديگري مي شود وازطريق کلکتوردوم به چند تيوب ديگر که در پايين تر قرار دارند راه پيدا ميکند به اين ترتيب در اثرعبورگازازتيوبهاي موازي و تبادل حرارت با پره هاي کندانسورکه سطح انتقال حرارت راافزايش مي دهند گرماي گازبه هوا دفع مي شود و گازداغ تبديل به مايع مي شود .در اين مدل مطابق شکل 9 طبقات مختلف کلکتور بوسيله قطعاتي به نام سپراتور از هم تفکيک مي شوند . شکل 9 : کندانسور جريان موازي ( Parallel flow )

اسلاید 29: 29لازم به ذکر است که راندمان هر کندانسور مدل موازی يا لمينيشن نسبت به کندانسورمارپيچ هم اندازه با آن از نظر ابعادی به ميزان 30% بيشترمی باشد . محل نصب کندانسور ، معمولا در قسمت جلوي خودرو مي باشد ، به نحوي که جريان هوا ، ابتدا از سطح کندانسور عبور کرده و سپس از ميان رادياتور عبور مي کند .درهنگامي که سيکل کولر فعال مي شود فن رادياتورخودرو نيز به طور دائم کار کرده و جريان هوا را جهت تسريع در انتقال حرارت برقرار مي کند .در خودروهايي که فن رادياتورجوابگوي دفع بار حرارتي کندانسور نمي باشد ، معمولا يک فن کمکي در کنار فن رادياتور نصب مي شود تا راندمان کندانسور افزايش يابد.

اسلاید 30: 30اواپراتور (Evaporator) : اواپراتور يك مبدل حرارتي مي باشد كه حرارت را از محيط اطراف خود جذب می کند و باعث خنك شدن محيط مي شود . حرارت گرفته شده صرف تبديل مايع مبرد به گاز دراواپراتور گرديده و در نتيجه مبرد در خروجي اواپراتور به حالت گاز می باشد . فشار مبرد حدود 2 اتمسفر و دماي آن نزديك صفر درجه سانتيگراد مي باشد . گاز خروجي اواپراتور مستقيماً وارد كمپرسور مي شود تا گردش سيكل كامل گردد . ساختمان داخلي اواپراتور شامل اجزاء زير است : لوله ها يا مجاري اواپراتور .فين ها .سنسور اواپراتور .

اسلاید 31: 31 انواع اواپراتور :الف : اواپراتور مدل مارپيچ ( Serpentine )ب : اواپراتور مدل ورقه ای ( Lamination )شکل 10 : اواپراتور مدل ورقه ای ( Lamination )شکل11 : اواپراتور مدل مارپيچ ( Serpentine )

اسلاید 32: 32همانطور که در شکل 10ديده مي شود در نوع ورقه ای (Lamination) چندين صفحه آلومينيومي وجود دارد که درکنار هم قرارگرفته و به يکديگر بريز مي شوند با اتصال اين صفحات به هم چندين مسير U شکل بوجود مي آيد که مايع مبرد از داخل اين مسيرها به صورت موازي عبور مي کند .مابين هر دو مسير نيز فين هايي قرار مي گيرند که در مورد نقش آنها بعدا توضيح داده خواهد شد .در مدل مارپيچ (Serpentine) شكل 11مايع از طريق لوله ورودي وارد لوله اي با مقطع تخت شده و در اين لوله به صورت مارپيچ داخل اواپراتور حرکت کرده و درنهايت ازانتهاي اين لوله خارج مي شود .آزمايشات نشان مي دهند که مدلهاي ورقه ای(Lamination) از نظر راندمان برودتي نسبت به مدلهاي مارپيچ (Serpentine) برتري دارند ، که اين اختلاف حدود 30% می باشد بنابراين در توليدات جديد از مدل ورقه ای بيشتر استفاده مي شود .

اسلاید 33: 33فين : فين يا پره هاي اواپراتور که مابين صفحات و يا لوله هاي اواپراتور قرارمي گيرند باعث افزايش سطح انتقال حرارت اواپراتور شده و راندمان آنرا بالا مي برند .اين پره ها در اواپراتور به صفحات يا لوله هاي اواپراتور بريز مي شوند ، به اين ترتيب انتقال حرارت مابين لوله هاومحيط بهتر صورت مي گيرد .

اسلاید 34: 34به منظور نگهداري اواپراتور در يك دامنه دمائي ثابت استفاده مي شود .سنسوراوپراتوراز نوع مقاومت NTC مي باشد .در صورتيكه دماي اواپراتور به زير °c 1 ونزديك به صفر درجه رسيد سنسوراواپراتوراين دما را به كنترل يونيت كولر ارسال مينمايد وكنترل يونيت فرمان خاموش شدن كمپرسور را صادر مي كند كه اين عمل توسط قطع برق كلاچ كمپرسور ميسر خواهد بود و کمپرسور از مدار خارج شده و سيکل کولر متوقف مي گردد .چراکه کاهش بيش از حد دماي سطح اواپراتور باعث انجماد ذرات رطوبت موجود در هوا بر روي فين هاي اواپراتور مي شود . اين پديده يک لايه عايق حرارت بر سطح اواپراتور ايجاد ميکند که راندمان اواپراتور را به شدت کاهش مي دهد .درصورتيكه دماي اواپراتور از محدوده °c 4 فراتر رفت كنترل يونيت فرمان روشن شدن كمپرسور را صادر مي كند .سنسور اواپراتور (Evaporator Sensor) :

اسلاید 35: 35مقاومت ها عمدتامقاومتها به كار رفته درخودرو به دوگروه تقسيم ميشوند : الف : مقاومتهاي ثابت : همواره مقدار خاص ثابتي داشته وتغيير نميكند مانند :مقاومت كنترل كننده فن بخاري ب: مقاومتهاي متغيير : كه اين نوع مقاومتها خود به دو گروه تقسيم ميشوند 1- مقاومتهاي متغيير دستي : مقاوتهاي هستند كه توسط راننده تغيير مييابند مانند كليد تنظيم سرعت فن بخاري وكليد تنظيم نور چراغهاي جلو 2- مقاومتهاي متغيير اتوماتيك : اين گروه دسته بزرگي ازمقاومتهارا به تنهايي تشكيل ميدهند وشامل مقاومتهاي متغيير با دما ،نور ،فشار و...تشكيل ميدهند. مقاومت هاي اتوماتيك متغيير با دما (Thermistor):1- مقاومت NTC (Negative Temperature Coefficient)2- مقاومت PTC (Positive Temperature Coefficient)مقاومت نوع NTCنسبت به نوع PTCمنحني آن نسبتا خطي تر است لذا اطلاعات ارسالي آن دقيق ترميباشد مقاومت اتوماتيك متغيير با فشار: اين نوع مقاومت هادرمقابل فشار حساس بوده وميتوانند متناسب با فشار مقاومت خروجي متفاوتي رابرروي پايه هاي خروجي خود ايجاد نمايد مانند سنسورفشار گاز كولر خودرو سوزوكي وسنسورفشارمانيفولد (MAP SENSOR (

اسلاید 36: 36نمودار مقاومت هاي اتوماتيك متغيير با دما (Thermistor) مقاومت سنسور دما مقاومت NTC دما مقاومت سنسور مقاومت PTC

اسلاید 37: 37شير انبساط :(Expansion valve ) شير انبساط ، شير حرارتي قابل تنظيمي است که قبل از ورود مايع به اواپراتور باعث کاهش فشار مايع مبرد و آماده سازي آن براي تبخير در دماي کم اواپراتور مي گردد . شكل 12شكل 13

اسلاید 38: 38 وجود حباب شير انبساط در مسير گاز سرد اواپراتور با توجه به درجه حرارت گاز خروجي مقدار مايع ورودي به اواپراتور را تنظيم مي کند . اصول عملکرد شير انبساط ترموستاتيک بر مبناي تامين درجه حرارت ثابت گاز داغ (Super heat) مي باشد . بدين وسيله در تمامي شرايط بار برودتي مختلف اواپراتور پر از مايع مي باشد ، بدون اينکه خطر رخنه نمودن مايع به کمپرسور موجود باشد . اجزاء اصلي شير انبساط ترموستاتيک که در شکل 12 نشان داده شده است عبارتند از : سوزن و نشيمنگاه. ديافراگم . احساس کننده . فنر (فشارفنر توسط يک پيچ قابل تنظيم است ). صافي ورودي شير .

اسلاید 39: 39نمايش شماتيك شير انبساط :(Expansion valve )

اسلاید 40: 40 عملکرد شير انبساط ترموستاتيک منتجه از سه نيرو مي باشد1- فشار تبخير اواپراتور 2- فشار فنر 3- فشار ايجاد شده ناشي از تبخير مبرد احساس کنندهاحساس کننده مي بايستي بطور محکم به لوله خروجي اواپراتور بسته شود تا بدينوسيله با درجه حرارت بخار خروجي کولر فشار داخلي اش تغيير نمايد . ذکر اين نکته ضروري است که درجه حرارت مايع و بخار در داخل احساس کننده با بخار گاز متفاوت مي باشد وليکن در عمل از اختلاف مذکور صرفنظر مي گردد و در نتيجه مي توان فرض نمود که فشار ايجاد شده در احساس کننده مربوط به درجه حرارت گاز خروجي از اواپراتور مي باشد .درعمل فشار ايجاد شده در داخل احساس کننده از طريق لوله موئين به يک طرف پرده ديافراگم فشار مي آورد و باعث مي شود که شير را باز نگه دارد و از طرف مقابل فشار تبخير داخل اواپراتور و فشار فنر تواما در جهت بسته نمودن شير فشار ايجاد مي نمايند .به اين ترتيب اواپراتور همواره با ظرفيت کامل کارکرده و شير انبساط از ورود مايع اضافي به اواپراتور و يا خروج مايع تبخير نشده از اواپراتور جلوگيري مي کند .

اسلاید 41: 41اجزاء اصلي شير انبساط ترموستاتيک که در شکل 13 نشان داده شده است عبارتند از : 1پوسته 2ميله پيستون3ساچمه4فنركاليبره5ديافراگم6كپسول ترموستاتيك

اسلاید 42: 42A ) : رسيدن مبرد به حالت مايع پر فشار B) : خروجي مبرد در حالت مايع /گاز كم فشار (C : برگشت مبرد خروجي از اواپراتور در حالت گاز كم فشار (7 : كپسول ترموستاتيك

اسلاید 43: 43وظايف خشك كن عبارتند از :1- جذب رطوبت از مايع مبرد2- جذب ذرات ريز و آلودگيهايي که وارد مدار کولر شده اند 3- ذخيره کردن مايع مبرد و ارسال يکنواخت آن به اواپراتور در حين عملکرد کولراجزاء اصلي خشك كن :مخزنلوله هاي ورودي و خروجيصافي(filter)ماده رطوبت گير (Desiccant beads )دريچه شيشه اي (Sight glass)سوپاپ اطمينانخشک کن (Receiver Drier) :

اسلاید 44: 44شکل 14 : نمايش اجزاء خشک کن

اسلاید 45: 45 در استفاده از خشک کن بايد در نظر داشت که ذرات مواد رطوبت گير و فيلترهاي موجود در آن پس از مدتي استفاده و شارژ مجدد گاز ، خاصيت خود را از دست داده و به درستي عمل فيلتراسيون و جذب رطوبت را انجام نمي دهند ، بنابراين لازم است که پس از چند بار شارژ گاز خشک کن تعويض گردد . جهت محافظت قطعات کولر در برابر افزايش بيش از حد دما در سيکل کولر يک سوپاپ اطمينان در قسمت فوقاني خشک کن نصب گرديده است که در زماني که دماي مبرد از حدود150 °c تجاوز کرد سوپاپ ذوب شده و گاز کولر تخليه مي گردد .

اسلاید 46: 46سنسور فشار گاز كولر (سنسور سه مرحله اي )

اسلاید 47: 47سنسور فشار گاز كولر (سنسور سه مرحله اي )وظيفه سنسور فشار گاز كولر: كنترل فشار گازسيستم كولر مراحل كار سنسور فشار گاز كولر 1- فشار5/2بار 2- فشار 17بار 3- فشار 26بارفشار 5/2بار :جهت جلوگيري از خسارت ناشي از كمبود روغن كاري به كمپرسور كولر قطع ميباشد فشار 17بار : جهت راه اندازي دورتند فن ها رادياتورتوسط ECUموتور فشار بالاتر از 26بار :جهت جلوگيري ازاعمال فشار زياد برساختار سيستم كولر، برق كلاچ كولر قطع مي شود وفن هاي رادياتوردرحالت دورتند باقي مي ماند

اسلاید 48: 48در چه مواقعي كلاچ كمپرسوركولر قطع ميباشد 1- فشار مدار گاز كولر كمتر از 2.5 bar باشد 2- فشار مدار گاز كولر بيشتر از bar 26 باشد 3- دماي سطح اواپراتور كمتر از °c 1درجه سانتي گراد باشد 4- دماي مايع خنك كننده موتور بيشتر از °c 115درجه سانتي گراد باشد

اسلاید 49: 49تشريح نمودار عملكرد )دياگرام )A : كمپرسور B : كندانسورC : شيرانبساطD : اوپراتورE : بخار F : مايع G : قسمت فشار بالاH : قسمت فشار پايين

اسلاید 50: 50 عملکرد سيستم فوق به اين صورت است که بخار فشار پايين وارد کمپرسور شده و توسط کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و در خروجي کمپرسور تبديل به بخار فشار بالا و دماي بالا مي گردد . بخار فشار بالا و دماي بالا از طريق شيلنگهاي رابط وارد کندانسورشده و در حين عبور از لوله هاي کندانسور،گرماي خود را از طريق پره هاي کندانسور با محيط اطراف تبادل ميکند ودر نتيجه اين تبادل حرارت بخار فشار بالا ، تبديل به مايع فشار بالا مي گردد . سپس مايع وارد خشک کن گرديده و رطوبت موجود در مايع جذب ذرات داخل خشک کن مي گردد . در ادامه مايع فشار بالا از شير انبساط که در ورودي اواپراتور قرار دارد عبور کرده و در اُريفيس شير انبساط فشار مايع کاهش پيدا کرده و مايع فشار پايين وارد اواپراتور مي گردد . پايين بودن فشار مايع در اواپراتور باعث پايين آمدن نقطه جوش مايع مي گردد .بنابر اين مايع در لوله هاي اواپراتور شروع به جوشيدن کرده و تبديل به بخار فشار پايين مي گردد . در حين جوشيدن مايع در لوله هاي اواپراتور ، گرماي محيط اطراف اواپراتور جذب مايع در حال تبخير مي گردد .

اسلاید 51: 51بخار فشار پايين پس از خروج از اواپراتور وارد کمپرسور شده و سيکل به همين ترتيب تکرار مي شود .بنابراين با عملکرد سيکل فوق گرماي هواي اطراف اواپراتور که داخل خودرو است جذب مبرد ميگردد.ازکمپرسور تا شیر انبساط خط پر فشار محسوب شده وفشارمداردر حدود 12 تا 15 بارميباشداز شیر انبساط تا ورودی کمپرسور خط کم فشارمحسوب شده وفشارمداردرحدود 2تا 5/2 بارميباشددمای گاز در ورودی کندانسور 80 درجه سانتیگراد و در خروجی مایع 50 درجه سانتیگراد وتا زمانی که به شیر انبساط برسد مایع  45 درجه سانتیگراد میشود به خاطر اينكه حرارت از طریق لوله ها به محیط منتقل شده و وقتی از شیر انبساط عبور میکند گاز 5 درجه سانتیگراد شده و بعد از عبور از اواپراتور دمايش به 10 درجه سانتیگراد ميرسد چون دمای محیط را به خودش جذب میکند

اسلاید 52: 52دياگرام برقي خودرو سمند

اسلاید 53: 53دسته سيم بخاري سمند 4V قهواي 7Vسفيد 13V سفيد 11V سفيد 5V قهواي 2V مشكي

اسلاید 54: 541A 3A3B2B2A1B 2A2B1A1Bمدار برقي دسته سيم بخاري سندان

اسلاید 55: 55نکاتي که بايد در حين مونتاژ قطعات رعايت شود مونتاژ کندانسور :فين هاي کندانسور را از هر گونه خرابي و يا دفرمگي چک کنيد .اگر فين ها کثيف شده اند آنها را بوسيله هواي فشرده تميز کنيد .اگر فين ها خم شده اند آنرا به وسيله ابزار مخصوص صاف کنيد .اتصالات کندانسوررا ازوجود هرگونه نشتي چک کنيد ودرصورت مشاهده آنرا برطرف کنيد .براي مونتاژ اتصالات کندانسورحتما ازدوآچاراستفاده کنيد .مونتاژ کمپرسور :کمپرسور در هنگام بسته بندي بوسيله روغن و گاز نيتروژن پر مي شود ، بنابراين به نکات زير در حين مونتاژ توجه کنيد:در هنگام جابجايي و نگهداري کمپرسور آنرا افقي نگاه داريد . تا هنگامي که کمپرسور را به شيلنگهاي آن وصل نکرده ايد درپوشهاي پلاستيکي آنرا باز نکنيد ، چرا که ممکن است روغن موجود در آن بيرون بريزد و يا اينکه رطوبت و گردو غبار وارد آن شود .

اسلاید 56: 56مونتاژ خشک کن (Drier) : تا هنگامي که قصد مونتاژ لوله ها را يا خشک کن نداريد درپوش هاي آنرا باز نکنيد . در هنگام مونتاژ خشک کن به اتصال ورودي و خروجي آن دقت کنيد که جابجا بسته نشود .لوله ها و شيلنگها :لوله ها و شيلنگها را به دقت جابجا کنيد .اتصالات لوله ها و شيلنگها ، بسيار حساس مي باشند ، در هنگام مونتاژ مراقب باشيد که اين اتصالات آسيب نبينند .از خم کردن و يا پيچاندن لوله ها و شيلنگها بپرهيزيد .براي مونتاژ يا دمونتاژ لوله ها حتما از دو آچار استفاده کنيد ، که يکي به عنوان تکيه گاه و ديگري به عنوان محرک استفاده شود .

اسلاید 57: 57در هنگام سفت کردن اتصالات اُرينگ دار ميزان سفتي مهره ها بايد مطابق جدول زير رعايت شود . لازم به ذکر است که جهت سفت کردن اينگونه اتصالات حتما بايد از دو آچار استفاده کرد . دقت کنيد که اُرينگ ها حتما در شيار خود قرار گيرند .محل نشيمنگاه اُرينگ ها را با روغن کمپرسور آغشته کنيد .قبل از مونتاژ اُرينگ ها دقت کنيد که دچار خرابي يا انبساط و يا انقباض بيش از اندازه نشده باشند .قبل از مونتاژ کليه اتصالات و اُرينگ ها را با روغن مخصوص گاز مبرد R134a روغنکاري کنيد .

اسلاید 58: 58نکاتي که بايد در حين شارژ گاز کولر به آن توجه شود : مايع R134a بسيار فرار است. در صورت تماس با پوست بدن موجب سرمازدگي شديد مي شود . جهت جابجايي کپسول گاز R134a حتما از دستکش استفاده کنيد .ازعينک ايمني براي جلوگيري ازترشح گاز برروي چشم استفاده كنيد .در صورت ترشح گاز R134a روي چشم ، فورا آنرا با آب تميز بشوئيد .در اثر تماس گاز R134a با شعله يا دماي بالا گازي سمي توليد مي شود که براي سلامتي مضر است . بنابراين در هنگام مشاهده هر گونه نشتي مراقب باشيد محل نشتي در مجاورت شعله يا حرارت قرارنگيرد . اگر عمل شارژ گاز را در محلي سربسته انجام مي دهيد ، حتما براي آن محل فن تهويه هوا قرار دهيد . محلي را که در آن شارژگاز انجام مي دهيد هميشه تميز نگاه داريد .تا حد امکان عمل شارژ گاز را در محيطي بسته انجام ندهيد .محلي که خودرو را براي شارژگاز متوقف مي کنيد ، بايد تخت و بدون شيب باشد .کپسول گاز R134a را در مقابل نورمستقيم آفتاب و در مناطق مرطوب نگهداري نکنيد .کپسول گاز R134a را در حين شارژ ، هيچ گاه بر روي موتور يا بر روي را دياتور خودرو قرار ندهيد دماي کپسول گاز نبايد از 40درجه سانتي گراد تجاوز كند .مراقب باشيد در حين جابجايي کپسول گاز R134a ضربه هاي شديد به آن وارد نشود .

اسلاید 59: 59عيب يابي سيستم كولر باتوجه به فشار گاز كولر :با استفاده از مانومتر نيز مي توان ميزان شارژ گاز کولر را اندازه گيري نمود . براي بازديد وضعيت شارژ ، موتور را در دور 1000 دور در دقيقه نگه داريد . با استفاده از جداول زير مي توان وضعيت شارژ را بررسي نمود .( کليه فشار ها بر حسب bar بيان شده است)

اسلاید 60: 60

اسلاید 61: 61دستگاه نشت ياب گاز كولر

اسلاید 62: 62دماسنج ديجيتال

اسلاید 63: 63جهت عدم درگيري نبودن پولي با هاف كلاچ مقداري تلرانس(خلاصي ) در نظر گرفته ميشود كه عبارت از :خلاصي بين کلاچ مغناطيسي و پولی کمپرسور حداقل 4/0 و حداکثر 8/0 ميليمتر مي باشد ، اين مورد را بوسيله فيلر کنترل کنيد .مقدار مقاومت سيم پيچ كلاچ كولر بين 3تا 5/3اهم ميباشد شکل 12 : کنترل ميزان خلاصي ما بين پولي کمپرسور و کلاچ کمپرسور

اسلاید 64: 64ابزار مخصوص هاي كمپرسور كولر 1- پولي كش2- ابزار نگدارنده كلاچ كولر3- صحفه كشنده كلاچ كولر

اسلاید 65: 65مراحل باز كردن كلاچ كمپرسور كولر 1- بازكردن مهره كلاچ2- درآوردن مجموعه كلاچ

اسلاید 66: 66اجزاي كلاچ كولر 1567كمپرسوركولر مهره صحفه محرك(هاف )واشر هاي فاصله اندازخار نيم داره سيم پيچ كلاچ كولر پولي كمپرسور كولر

اسلاید 67: 67در زمان کار کمپرسور مقداري ازاين روغن درمداروجود دارد ، لذا با توجه به اين مطلب که وجود روغن اضافي در سيستم باعث کاهش عمرکمپرسور وپايين آوردن راندمان سيستم كولرمي گردد ، در زمان تعويض کمپرسور ، روغن کمپرسور تعويضي را تخليه و اندازه گيري نموده و سپس با تخليه روغن کمپرسور نو به اندازه روغن موجود در کمپرسور تعويضي در آن روغن بريزيد .درهنگام تعويض قطعات کولر با توجه به جدول زير مقداري روغن به مدار اضافه کنيد.قطعه تعويضي ميزان روغن افزودني اوپراتور 48 گرم كنداسور 28 گرم خشك كن (دراير )8 گرم لوله وشيلنگ ها 5 گرم

اسلاید 68: 68محاسبه مقدار روغن كمپرسور جهت تعويض آن C=A-B1- كمپرسور جديد 2- كمپرسور تعويض شده A- مقدار روغن كمپرسور جديد B- مقدار روغن كمپرسور تعويضي C- مقدار روغن كسر شده از كمپرسور جديد

اسلاید 69: 69سيستم كولر وتهويه مطبوع خودرو سوزوكي Heating ventilation and Air condition SUZUKI) )روغن كمپرسور كولر99022-00E يا (DHPS)-99000مقدارروغن كمپرسورCC 150مقدار روغني كه پس از تعويض قطعات بايد در سيستم تزريق شود:كندانسور CC 30درايروشيلنگ ولوله ها هركدام CC10

اسلاید 70: 70جانمايي قطعات 1-سنسور دماي هواي محيط 2-سنسور بار حرارتي ناشي از بار خورشيد 3- سنسور دماي هواي اتاق4-سنسور ECT5-سنسور فشار گاز كولر 6-سنسور اواپراتور 7- عملكر كنترل هواي ورودي 8- عملكر كنترل دما 9- عملكر كنترل جريان هوا 10- موتور فن 11- مدول موتور فن

اسلاید 71: 7121- سويچ ضد بخار 25- بخش كنترل سيستم تهويه مطبوع 22- چراغ نمايشكر چرخش مجدد هوا REC26- چراغ نمايشگر DEF23- چراغ نمايشگر هواي تازه FRE24- كليد انتخاب وضعيت راهنماي جانمايي قطعات

اسلاید 72: 72A مايع B بخار C بخار فوق داغ 1 كمپرسور 2 كلاچ مغناطيسي 3 كندانسور 4دراير (رطوبت گير )5سنسور فشار گاز كولر 6 شير انبساط 7 اواپراتور 8 بخش تقطير 9 بخش خنك كننده 10 خشك كن 11 فيلتر 12 مبرد درحالت بخار13 مبرد درحالت مايع نماي شماتيك سيستم كولر سوزوكي

اسلاید 73: 73اجزاي تهويه مطبوع خودرو سوزوكي

اسلاید 74: 74جدول ورودي وخروجي A/Cخودكار

اسلاید 75: 75

اسلاید 76: 761- مجموعه بخاري10-لوله خروجي كمپرسور2- اواپراتور 11- چرخش هوا 3-موتور فن 12- ورودي هواي تازه 4-كمپرسور كولر 13- هواي ضد بخار شيشه جلو 5-كندانسور 14- هواي شيشه هاي جانبي 6- دارير (رطوبت گير )15- هواي فرستاده شده به طرف پاي سرنشينان 7- شير انبساط 16- هواي فرستاده شده به روبروي سرنشينان 8- لوله مايع 17- رادياتور بخاري (هيتر بخاري )9- لوله مكش كمپرسور

اسلاید 77: 77نمودار شماتيك مسير جريان

اسلاید 78: 78راهنماي دياگرام مسير جريان

اسلاید 79: 79دياگرام A/Cخودكارخودروسوزوكي

اسلاید 80: 80

اسلاید 81: 81

اسلاید 82: 82

اسلاید 83: 83عيب يابي سيستم كولر باتوجه به فشار گاز كولر (شرايط تست دماي محيط حدود 25درجه سانتي گراد)

اسلاید 84: 84

اسلاید 85: 85 نکات مورد نياز جهت استفاده کنندگان از کولر :درحين استفاده ازکولرجهت جلوگيري ازآلودگي وسنگين شدن هواي داخل خودروهرنيم ساعت يک باراهرم کنترل هواي ورودي را به مدت چند دقيقه در وضعيتي قراردهيد که هوا از خارج وارد داخل خودروشود(وضعيت هواي تازه ). درمجراي هواي ورودي به سيستم کولر از خارج خودرو نوعي فيلترجهت تصفيه هوا در نظر گرفته شده است ، بايد توجه داشت که جداره هاي اين فيلترهرچند وقت يک بارتوسط ذرات گرد وغبارهواالوده مي شود که در اين صورت بايد تعويض شود . بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی وسیستم تهویه هوای خودروازخود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.)علاوه بر سرطانزایی ، گاز بنزن به استخوان ها اسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) ونیز باعث ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون) و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری ازسرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) ودر مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.

اسلاید 86: 86 میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،درحالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200تا 400 میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نورخورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالامی رود که 40 برابر بیشتر ازسطح قابل قبول ان می باشد. درحين استفاده ازکولرهيچ گاه شيشه هاي خودرو را باز نگذاريد . در حين استفاده ازکولر سعي کنيد دربهاي خودرو زياد بازوبسته نشده و لاستيکهاي دوردرب ها آب بندي کامل داشته باشند ،چراکه در اين صورت راندمان کولر به شدت کاهش خواهد يافت .در حين استفاده طولاني از کولرسعي کنيد کليد سلکتوري فن تهويه ، بيشتر در وضعيتهاي 1يا 2 قرار گيرد و از وضعيت شماره 3و4 فقط در مواقعي استفاده کنيد که يا تازه کولر روشن شده است و يا اينکه تعداد سر نشينان خودرو زياد مي باشد .درحين استفاده از کولرسعي کنيد جهت پره هاي دريچه هاي تهويه هواي کولربرروي داشبورد، براي مدت طولاني به سمت صورت يا بدن افراد نباشد .

اسلاید 87: 87 در هنگامي که خودرو داراي تعداد سر نشين زياد مي باشد ، در بالا رفتن خودرو از شيب هاي تند از کولر استفاده نکنيد و موقتا آن را خاموش کنيد .استفاده از کولر خودرو تا زماني که دماي آب رادياتور در محدوده غير طبيعي قرار نگرفته است مجاز می باشد .حداقل ماهي يک بار سيستم کولر را براي مدت حداقل 10 دقيقه روشن کنيد تا به افزايش عمر آن کمک شود .استفاده از کولر در هنگام حرکت خودرو در ترافيک مشکلی برای خودرو ايجاد نمی کند .در هنگام سبقت گيري خودرو وقتي پدال گاز تا انتها فشرده مي شود مدار کولرتوسط ECU موتوربه مدت چند ثانيه قطع مي شود و نيازي به خاموش کردن کولر توسط راننده نيست . مدار کولر خودرو با فاصله زماني حدود 30 ثانيه الي 5 دقيقه به طور متناوب قطع و وصل مي شود در صورتي که در خودروي شما اين عمل صورت نمي گيرد و کولر به طور پيوسته کار مي کند سريعا به تعميرگاه مراجعه کرده و سنسور اواپراتور را تعمير و يا تعويض کنيد .

اسلاید 88: 88هر چند وقت يک بار لا به باي پره هاي کندانسور کولر را بوسيله هواي فشرده و يا فشار آب تميز نمائيد تا راندمان کندانسور کولر دچار اُفت نشود .بر روي لوله ها و شيلنگهاي کولر دو شير شارژ که يکي فشار بالا و ديگري فشار پايين مي باشد وجود دارد مراقب باشيد درپوش پلاستيکي شير شارژ ها سالم بوده و درست و محکم در جاي خود نصب شده باشند در غير اين صورت ممکن است گاز کولر به مرور زمان تخليه شود .

اسلاید 89: 89پايان باتشكر ازتوجه شما

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان