محیط زیست و زیست‌شناسیعلوم پایه

شاخص‌های پایداری محیط‌زیست

صفحه 1:
جه عام كاد نا ‎UI Gu?‏ (Sasi gus" a act 1 oe ۳27 ‏دار و‎

صفحه 2:
Coir, ‏ی جع‎ ‏ود‎ Wi gis ‎Side .‏ العا دا ى ثوان ب و و سال 52 مور ‎Sor‏ رم اد اين فوع ‎wl‏ ری عارت اسبت از یل وتات روژ؛ و «صورت ان اش د بت سابان دلوك مه ‎ce‏ ‏مور ب بعد كله دبل عل 4 ‎ape‏ شر وی ‎Wipes 52d Ut err‏ رش موضی ملع ‎Se‏ 4 ,۲ ‎5 ‏رل ورزر‎ Loe) ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
‎۳٩‏ 27 برأم ديزى زيست تي (ادامم) ‏درول زین 8 د امد ديز فل دعل تحط ‎Seine sie‏ زر ‎Sl‏ ‏کست ویس فده دپ ضیف مرآ گر رو یآورد 1 ‎Beg se Heh ee‏ مودو اذ أن عدا اهدر ل أبن ذ طرق فم مون مسرملا ‎By‏ ‏الى دا و اميل نو اذ صددناذ ا وتوقات يراس ريزى براه '

صفحه 4:
۹ a SA 1404 FINA SV ‏#وری‎ Wiles ed a rit 7 ‏ب كال ب تال ای ود انوم مکش ریز شه ودره ی ود سیر‎ Wheelie ‎Son‏ ست وساف ا كه ال افناوى» على اور دبع مایت اسلا و ای امن املام وبا سيره و مور ور واطین! ل+ ‏اس ای قیوشت : سا تسب نات فا من نو وص ب اصول اي رای بای دار ين مر م الادى يق» ‎Soll fel‏ سروع) ‎SERIA ey hy SP Ah‏ ‎le‏ ‏* روز اروش شرف تون قیرط و ‎ust‏ سم ملع ای سل ای لگ ‎ns 3‏ 2 را

صفحه 5:
ع a (Hb) Ml LZ * روصت ناه ات رای من »سای رار تزع مسب دم ماو 7 نوا ‎BP ia‏ تبعل یمن از حط ژیست طلوب ر ‎Ghali Wo *‏ اک مان ریت مت برنوددار اوعدا ئكادى» اطاط رود تون سای ان مت ‏الاب وتظام بای موف ‎F ren‏ نه ‎(GAA Js he hes *‏ یو ویو ‎Patol‏ را لب اقا رای ' ‎fig ‎ ‎HSA ‏ی دام سرت ورسمن‎ BI GMA nig bs Pads Hy ‎Feu *‏ ال دما الام ا #7 ‎ump oh;‏ قارب به افق فزي ید ‏ایا 2 املائى و متقداى برلسا تیم الا ‎OD EF WEEE‏ _— ‏۰ تع عرش اع ردس سل ل متو عوك

صفحه 6:
(Saul aoe a ia Bayo fh us ji Sparis Wyse Sa gas Ay Soret AG ides tad دی نت یط هرد ی مت مخ زیمت ‎Pasting‏ نل — 5 wba Finn ‏مرن ده براى تعريث و‎ uty مر مت دی کی سر نا ‎Wir‏ ‎ek eds j‏ سیر اله يلاسك وتان نر اند از این ‎oe ye aE‏

صفحه 7:
wine Sas (Styne we. ‏دت تومي رمن ب سياس تكذادى نواد بود‎ ihe 01 oe ‏سای دافم مت کپ دآن مان یز درک اس از بت مقع سر زیمت‎ Wis gs). die Ads eget ‏و مر‎ Vise inner ye با یت رو دی و مرت ملع ده ار مود ۹ ۱ مت واه ى كط يست بابسال دوبرد 1 ‎ay‏ ك1 زست ‏** اماو امور اننا ‏رای وی نان اولويت بندى سال حط نمق ‎we‏ ‏وتان ال یم زير ۲

صفحه 8:
Sv side ‏ی جح‎ st ‏رسای ین دی تفت اش نز بت راد بش‎ ayia OFF bi of, ‏بين عدم بال‎ shoot IgA pre Long ee Dl in dd ‏د اين ذم‎ ‏سا كد م كط زيمت اغذى شود نري شاهدات موی »مرت وفطات مین ی کم‎ j eek, SUA ‏اعدات‎ ‎a‏ الى ,بدادى اذ طرق شا رز واكك اه الن) ‎Agar PM beg”‏ ‎Le 1 7 3‏ ‎joy [ese‏ را با موت هدري تكرهه افد ۲ ‎i‏ ا ‘ ‎BQO‏ کرد ای ی سک تمرم

صفحه 9:
‎LV Gd PON 24‏ ‎o “ey ۳‏ ‎EO‏ یدیما ‎opal apo, Sa ati‏ سياد اذ شراط زيمت كلق ود يلح ی اس تک متسب بای ماس تگزادی شا مث بويت اذ رای مت ‎eee‏ ‎¢ wed (BP ) ) ‏(لومط انان‎ w ‎sae eG Pw utd WE 2999 BH Co PEI oil, ‏دی‎ Puce ub ‏مان دا مايل تيرات زبست حبلى را‎ wa ‏طاوه بر بن ام ل مط وبل دي نكيب‎ a ‎ah ‏لد ایا‎ epee 2000 - ‏وه‎ ۱ ‏ماس رای میب ی زیت کل و تشرط جر‎ AQUI (G3 21 ‏سا‎ ‎۶ 6 . av

صفحه 10:
ب > یج اعرات ‎PE‏ بیط زیت 03 انض ی یدیل مد یذ نیشن ی بتکم کت ابا یی يريت محط زلست» دوي گرد ملع ال مت سره يكذارى ری ‎a‏ مای رات مک اعد «سست ای كلردى درد و یت پب ی را سیک ‎ye a‏ بزرای‌کر 7 ‎bb Bold wt Sl‏ کی ی کی وان این یش داد سيل ‎Cyst oho‏ و م ‘ ‎epost sh Gay‏ طبب بك شال ب ساى ‎۱ Sure? pu posh Fir pats ۳ ۲ = 3

صفحه 11:
‎aes‏ )1 شا بیط زست ‏منطق ‏کشوری می تواند به پایداری زیست محیطی دست یابد که در تن ساز و کارهای ( سیستمهای ) حبلتی زیست محیطی در سطح سالم نگهداری شده و میزان ارتقاء لین سطح. تگهداری در تقابل با پایین آمدن آن میباشد. ‏کشویی می تولندبه پایداری زیست محیطی دست یلید که در آن سطوح تنش های انمانی در برخورد با طبیعت به اندازه کافی پایین نگاه داشته شود تا باعث بوجود آمدن خسارات محسوس بر ساژ و کارهای زیست محیطی آن کشور نشود . ‏کشوری می تولند.به پایداری زیست محیطی دست يليد كه مردم و ساز و کارهای اجتماعی تن در مقبل مشعلات زیست محیطی که رفاهپیه اسان را تحت تثیر قرار می دهند : آسیب پذیر نباشد. کاهش آسیب پذیری یک جامعه نشلنه ای است از حرکت آآن در مسیر صحیح دستيابى به يايدارى . ‎ ‏كشورى مى تولند به پایداری زیست محيطى دست یلبد که در آن موسسات و سازمانها نیز الكوهاي اجتماعی پایداری مبتتی بر مهارت ها . روش برخورد و شبکه های مستقر داشته باشند که قادرند واکنش موثری در مقابل چالشهای زیست محیطی نشان دهند. ‎ ‏کشوری می تولند به پایداری زیست محبطی دست پلبد که با کشورهای دیگر در زمینه مدیریت مسائل مثترک زیست محیطی همکایی تموده و پیامدهای منقی زیست محیطی خود را در سعلح فرامرزی به مقداری کاهش دهد که برای کشورهای دیگر خارت و ‏شرب هه اند ‎ ‏اجزاء تشکیل دهنده اصلی ‏ساز و کارهای (سیستمهای) ۲ زیست محیطی ‎ ‏کاهش تنش های زیست محیطی. ‏کاهش آسیب پذیری انسانی ۱ ‏ظرفیت اجتماعی و سازمانی 7 ‎wale!‏ ‎se oss‏ ‎| ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
> به ‎PEGE‏ ای را یط زست 9 مب ماسب برا ى ثارت برسائ یز گر اس ۰ سين رط لست ود فق تین قیوشت تا یک 2 ‎AAS ee SPP NEIL *‏ ۱ یدق مش بعد ]ب زو مش( شرس مت ریش )ی يب لسن اتمه سکع تلع موس شنم lon 1 ‏أب )ول دس كذادى درت عاذى با ىكس لكف تست‎ 9 a J

صفحه 13:
رگ نل کیری دض ای زیمت ۰ کب كردن یت وش اوه ایآ ‎a‏ ‎tis hay ting a ۹‏ , j ‏مت ل مسطلات‎ sl so * * لوب ای بر یآای ان و ‎passe‏ فا وشن ام ‎WA‏ ۰ و مد بط نایک يست وا ‎(sale od‏ ۱

صفحه 14:
ی جح ‎ture‏ ای ‎SEI‏ ‎shin ll, Sub see .‏ سب رای 7 مس دزم Se wis fv ‏نی‎ 0 شلات سا دبک سر ا زاریش ۱ ل رض تكارر سورت ماحد الى ری هی نود ‎LD Acti” Q‏ 1 و bow

صفحه 15:
ی جح ‎a‏ اص فى دل دبلدادى Emphasis of “Traditional indicators Sustainability Indicators _ | Sustainability Indicators Ambient levels of Use and generation of Measuring activities pollution in air and water | toxic materials (both in | causing pollution production and by end 9 user) Vehicle miles traveled Tons of solid waste Percent of products Conservative and cyclical generated produced which are use of materials durable, repairable, or readily recyclable or compostable Use of resources at sustainable rate Total energy used from all sources Cost of fuel Ratio of renewable energy used at renewable rate compared to nonrenewable energy zz = ‏لد‎

صفحه 16:
Cbs Gust re ae ‏ی جح‎ Emphasis of Sustainability Indicators Matching job skills and training to needs of the local economy Sustainability Indicators Number of students trained for jobs that are available in the local economy Number of students who go to college and come back to the community Number of voters who vote in elections Participation in democratic process Ability to participate in the democratic process —_ | Number of voters who attend town meetings - a elie Traditional indicators SAT and other standardized test scores A Number of registered voters

صفحه 17:
33 تل اص فى دلي و یرای Emphasis of Sustainability Indicators ‘What wage can buy Sustainability Indicators Number of hours of paid employment at the average wage required. ‘support basic needs Defines basic needs in terms of sustainable consumption Diversity and vitality of local job base ce of the job market Ability of the job market to be Number and variability in size of | flexible in times of economic change ‘companies Number and variability of industry types Variability of skill levels required for bs in the local economy that | Local financial resilience the local economy the local economy ‘which pay for local labor and local natural resources Percent of local economy based on renewable local resources, average “Unemployment rate | Number of companies Number of jobs ‘Size of the economy as measured by GNP and GDP

صفحه 18:
7725 بش شا ضص این ال بر یازست B@wr caved PerPorwaare ‏مسلب‎ (BP1) D@arvawrcid Gustacabiiy Tadex (BO1) ] [086 ‏ادس بحام‎ Povipriat (BP) (001) بت طاو ه00 201 . ‎Tedex (101)‏ تمه تما ‎Dirty Phrcst Teckex (L171) ‎O@wircevecdd Oukercbiiy Tedex (BO) ‎Otadex of Gustacable Browwi Dear (ISCO) OOeH Brtery Terdex (O11) ‎11279 ‏مره‎ Tedex (BG) ‎OCarvevercd Bdusted Orwentir Product (BOP)

صفحه 19:
نی شاض ای یبن ال ید یط زیمت ‎EPI‏ = ‘ae me ntl 2 ‏عه اد‎ ope a 3 ssi 5-1 52 5 3 eau 9 ۳۳105 (10 1 herons 18 ۳3 ‏بو‎ le ewe cn EPI eos es pag teow 3 et tana 1552 a ame 7 ‏دعر 0 3 ۳ | مصبه‎ 8 Pr 277 2-5 14-۳2۲۳00۳7. 3 setae pee ‏سسا سس‎ 7 ‏فلل«‎ 15 Se pew 0- en st ۳3 4

صفحه 20:
i Pip heed, ‏ی جح‎ ۳ #6 |

صفحه 21:
3 ۰ ع برك شاص فى إن الى ببوادى زات

صفحه 22:
72 رى ضصای ین ال ار یط زیمت ‎Zealand sweden‏ .ل ‎Czech Rep. YK =‏ ‎UK anc, = Canada Finiand‏ لصوا م ۳ ۳ ‎Taiwan usa SORE ۰‏ : ای ‎of owe‏ ۰ ‎ ‎Rep ‎Pakistan ° ‎Ethiopta, ‎۰ Mali Mauritania ۶ ‎Niger R Sq Linear = 0,27 ‎T 1 1 1 30 40 50 60 ‎Environmental Sustainabi ‎ ‏وو ‏لمع ‏لمر ‎604 ‎504 ‏لو ‎304 ‎2044 ‎ ‎Environmental Performance Index (EPI) ‎ ‎

صفحه 23:
جح بش ال ای ین ال بابرا یط مت Environmental Performance Index vs GDP per capita 58 i @New Zealand i © United Kingdom 1 ‏مرها‎ Australia @France Japan @ 3 58 @ Russian Federation » ‏الي‎ see = n Feder Neth ۱ 5 8 (@Korea, Republic of 9 ‏مو ای‎ 3 5 3 5 2 6 528 3 2 8 Eo 2B) Bitton a 1 ind 9 9 0 10089 20000 39000 40000 ‘GDP per capita (constant 2000 US$) 4

صفحه 24:
‎man‏ بش ال ای ین ال بابرا یط مت ‎Environmental Sustainability Index vs GDP per capita 7 @New Zealand @Ausiralia ‎Russian Federation ‏ی‎ ۰ ‏مصویت با هه‎ er rance ‏دود‎ ‎Arment eg ntgn@ Malaysia @Netheriands 9 ople's Democratic Republic ‏ما۳‎ land 00 ۵ ‏امن‎ Kingdom ‎۰ ‎United States ‎ ‎@Korea, Republic of ‎ ‎ ‎Viet Nam ‎1 hlippines ۳ ‏تناس بت‎ ‎ ‎0 10000 20000 30000 40000 | GDP per capita (constant 2000 US$) a ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
2027-4 بنی شاخض ای رن ال بر زیمت Ecological Footprint vs Human Development Index 2 = © United States © @Australia ‏م‎ lew Zealand e United Kingdom @ France 0 : 0 ‏اهاط وس ده‎ ‏سک‎ ‎7۳0 ‎_ @Malaysia “ ‏اه‎ Sut okistag ‏واه‎ Tact, © ‏ب‎ pene 5 i Car jet Nam Geargia 5 Bangladestt 5 6

صفحه 26:
ی جح ‎bep ted,‏ ار یط زیمت Happy Planet Index vs GDP per capita tan, Samoa jet Nam “Fava Sri Lanfas® Indonesia Kyrgyzstan 2 8 ‏ع‎ @niethesionds = © Germany ov feNew Zealand china, Hong Kong 5 ‏لس‎ eUrited Kingdom = Jap a = Singapore 2 ‏تاره‎ ‎= 8 United States @ @ Russian Federation = 5 Aor 7 0 10000 20000 30000 40000 GDP per capita (constant 2000 USS)

صفحه 27:
out, 2 لا و رک فتن اسناد الاومق 5 ۱ 0 عر ‎Syren, Are! 9‏ اما ‎eu»‏ ی مر ۴ IIB h LOE Sth it wid ost ‏لا یاو دای ال ای اد‎ ۱ Hep uw tC Tp Aah steed 0 ‎duty‏ بای ‎Sab Slee sles bake Sheila This ip A16 beget

صفحه 28:

ب ي هس ت نام گاهن ي ح م يس خص ي شا هاي اپيداري ط ز ت دکتر سعيد متصدي زرندي نش عل شک شه بهش ت دانشيار دا گاه وم زپ ي يد ي يس محي ط ربانهم رزيي ز ت ي ربانهم رزيي انفعالي م ئ م ن ع کن نس ش ب ج م ک • ربانهم Kرزيي انفعالKي را مKي توان هب Kو Kي وا Kش Kت Kهب Kسا ل و الت و ود مش تع خ ب ي ي ن س ع Kر رکد ص KKه بارز ا KKن وع ربانهم Kرزيي بارت ا KKت از پذريش انزگري واقعيات روز ،و ردص KKورت ام کان ،تالش Kرد جه KKت س KKامان دادن هب Kوضعيت ع نک م ب ح ن م م ن ف ک موجود .يعنKKي بعKKد از آ KKه رد قا KKل KKل ا جام شده رقاررگ KKت KKي وشKKد هب وي جم ضع ع م ت ي ي گ ل ص موضوع مورد نظKر (رشKد بKي روهي Kشهري ،رشKد مو Kي Kنا ع ،رزکK Kت ،آ ود ي تح ن ک ت محيط) را ت رل ردآورد. يس مح طي ربانهم رزيي ز ت ي (اداهم) ربانهم رزيي فعال ح م ضع يس ي ل نف ي • بايد ربانهم رزيي فيزيکي و حفاظت ط ز ت از و ت ا عا ي ،هک انزگري هب اهداف مس ت م گ ن ي کواته دمت و يKا بازدهKي رسKيع نظKر دارد ،خارج شود و هب KموضعKي فعال ،ر و آ نده ري روي آورد. ع خ ب ح م م يس تق ي • خصلت Kهمه سونگري و بين ش Kل رکدن حفاظت يط ز ت بايد هب شدت و ت ع بس نم م ه ت ي س شود و از آن حداکثر استفاده هب ل آيد ،ات از رط ق رفا م ودن ر منا ب و رسشار صي مح قع ت ت خ ع ن ق از واي وا ي و ا ل ود از هده يازاه و و عات ربانهم رزيي ربآيد جم چش ه ج ه ف م س شم م‌انداز وري ا ال ي اريان رد ا ق 1404ري س ي جم مس تح با ات كال هب قدرت الزيال الهي و رد رپتو ايمان و زعم ملي و كوشش ربانهم‌رزيي شده و دمربانة عي و رد ير قق آرمانها و اصول چش اقنون اساسي ،رد م‌انداز بيست ساهل: بخ سط علم ب م ن م ن ي ه ج ل ق س ف ط ق اريان كشوري است توسعه‌يافته با جاي گاه اولل اقتصادي ،ي و ناوري رد ح ه ،با و ت ا ال ي و ا ال ي ،ا هام‌ ش رد هان مل اسالم و با تعامل سازنده و مؤرث رد روابط بين‌ا ل. چش جامعة ارياني رد افق اين م‌انداز چنين وژيگيهائي خواهدداشت: يخ • توسعه يافته ،متناسب با مقتضيات رفهنگي ،جغرافيائي و اتر ي خود و متكي رب اصول اخالقي و ارزشهاي اسالمي ،ملي و انقالبي ،با تأكيد مش رب :رمدم‌ساالري ديني ،عدالت اجتماعي ،آزاديهاي روع ،حفظ ركامت و حقوق انسان‌اه و بهره‌مند از امنيت اجتماعي و قضائي. پيش • ربخوردار از دانش رفته ،تواان رد توليد علم و فناوري ،متكي رب سهم ربرت منابع انساني و رسماهي اجتماعي رد توليد ملي. • م مستق ع مب س ت ن پي گ ت گ هم حك مق م نب ا ن ،ل ،تدر با سامان داف ي ي رب بازدارند ي ه جا ه و و ي رمدم و و ت. چش م انداز (اداهم) مست ك ح فق ف ن • ربخوردار از سالمت ،رافه و امنيت غذائي ،تأمين اجتماعي ،رفصتهاي ربارب ،توزيع مناسب ردآدم ،نهاد م خا واده ،بدور از ر ،ساد، تبعي ض و بهره‌مند از محيط زيست مطلوب. • فعال ،مسئوليت‌پذري ،ايثاررگ ،مؤمن ،رضايت‌مند ،ربخوردار از وجدان‌‌كاري ،انضباط ،روحية تعاون و سازگاري اجتماعي ،متعهد هب مف انقالب و نظام اسالمي و شكوافئي Kاريان و تخر هب ارياني بودن. سط ع لم • دست يافته هب جاي گاه اول اقتصادي ،ي Kو فناوري رد ح منطقة آسياي جنوب رغبي (شامل آسياي مياهن ،قفقاز ،خاورمياهن و كشوراهي نس سط جن مس همساهي) با تأكيد رب بش رنم‌ازفاري و توليد علم ،رشد رپشتاب و تمر اقتصادي ،ارتقاء بي Kح ردآدم رساهن و رسيدن هب اشتغال كامل. ت بخ مع خ ق ن يش حك ي ين ئ ك ف لگ پ ت سع • الهام‌ ش ،فعال و مؤرث رد جهان اسالم با م ا وي رمدم‌ساالري د ي ،و ة كارآدم ،جا ه ا ال ي ،واند ي و ويا ي ري و خم ه ي ن اجتماعي ،تأثيرگذار رب مگرايي اسالمي و منطقه‌اي رباساس تعاليم اسالمي و انديشه‌اهي امام ي (ره). م • داراي تعامل سازنده و مؤرث با جهان رباساس اصول زعت ،حكمت و صلحت. سنج ش اپيداري سيس ف ص ت م ت حف خ ط پ س ‏اپيداري Kي ا Kت رباي Kهاي ويKا هک KاقردنKد رد ول زمان ود را ظ رکده و ربرقار ب نگهدارند؛ و بنارباين اپيداري يک نقطه اپياني اثبت و اق ل تعريف نيست . ح م مح ي ي بس ط ط يس ‏اپيداري زيسKت Kي ،حفKظ و نگهداري طوالنKي دمت منابKع ز Kت Kي ارزشمنKد رد تر توسعه انساني است . سنج به فق ت ي غل تع قت ي ج ت ‏رد مورد ر ن راه رباي ر Kف و ش اپيداري وا ي و ود ندارد .ا صادداانن ا ب بع مب ت ح م ض ن ب نگ ح ح ي ش م ک رويکردي Kي رب سKابداري و بKا ات يKد رب هداري نا Kع رسKماهي دارنKد .امKا Kي کار ناسKان وزه ط بيشت تخ ي م ب طبي ع م ت م ي ي ت ت س زيسKت K ،ر رب ر Kب نا Kع Kي رزک KدارنKد و ا Kن هک Kات Kهچ Kحدي Kي وان رنخ ا Kفاده از ا ن تضمي نم منابع را رد آينده دور ن ود . سنج ش اپيداري گس بيشت مب ح م ت يس ن خ ب خ س ي س رويکرد مKKا Kترده رت Kو کواته دمت رت Kو KKر KKي رب KKيا ت گذاري واهKKد ود .شا KKص اهي اپيداري KKط ز ت، مع م قعي م ب ط بي يخ ع يس چ معياري را رفاهKم مKي نمايKد هک Kهب KوسKيله آKن مKي توان ميزان ربخورداري جا Kه از و Kت نا Kع Kي و اتر Kه ز ت طبيع هم مح چ ي ت س ن ط خ مي ب ب ي ي ن ص م گ ت ل ‏Kي آKن منا Kع و رجيان آ ود Kي و زان ا Kراج و Kرف منا Kع Kي و Kن سKاز و کاراهي سKازما ي – اداري و واان ي تغ نم طبي رباي يير روند آلودگي و مصرف منابع عي رد آينده را اندازه گيري ود . هس ئ ت ي رد راه رسيدن هب اپيداري محيط زيست با هچ مسا ل روربو م؟ ‏وضعيت محيط زيست ‏اقتصاد و امور اجتماعي خل همچ ل ي ب م ئ محي يس ت کش ‏افکتوراهي دا ي ون او و ت ندي سا ل ط ز ي رد ور يس ‏افکتوراهي خارجي شامل سياستهاي محيط ز تي کشوراهي همساهي شاخص اپيداري محيط زيست تص ما ارموزه رد عصKر اعداد زندگKي مي کنيم .بسKياري از Kميمات اخذ شده نيKز رب اپهي KمحاسKبات و اعداد مي باشKد .اما قلمرو محيط زيست هم چ لي ه ح ص طم ن بي ي گ ن ه ج م ي ط رد ايKKن زمينKKه بسKKيار دور افتاده اسKKت .هب Kد KKل عدم ا نان از Kت داده اه Kو KKن عدم ما KKي ن ا العات و ود ، متخ بيش ص عم تص م م ص ي م Kيماتي هک Kرد زمينKKه محيKKط زيسKKت اخKKذ مKKي شود تKKر رب اپهي Kمشاهدات ومKKي ،حدسKKيات و نظرات Kن Kي باشKKد هک Kسلما شخ خي ص س احساسات و استنباطهاي ي رد آن د ل ا ت . شاخصهای اپيداری از رطيق شناسايي موارد زري مي تواند کمک نمايد : مهم ت کش م ل ئ ي م م الف) ر ن سا ي هک يک ور با آن واهج ي باشد ، ئ ب) کشوراهي مشابهي هک اين مسا ل را با موفقيت هدايت رکده اند يس مح ي ط جه به ي پ) جايگزين اهرد نتيجه ربخي زگینه اهی رفعي ز ت ي رد ت نه سازي اهداف شاخص اپيداري محيط زيست یس محیط سط ل م ‏شاخKص اپیداری محیط زیسKت رد تالش ربای رفاهKم آوردن معیاری از رشایKط ز Kت Kی رد Kح ی یس مح ی ب ط ی ع ط اسKت هک KمناسKب ربای سKیاست گذاری باشد.این سKند رب وضعیت سKاز و کاراهی ز Kت Kی Kی و دمرییت شده ( توسط انسان ) ،ره دو ،توهج دارد . هم چ ب ط ی ن ت ع ن ت خ گی ن ب ج م گ ین ش اهی وارد رب این سKاز و کاراه ،از مله ریب منا Kع Kی و رنخ آلود ی را یز اندازه ری ی س یس نماید ،رچا هک Kشدت این تنKKش اه KمKKی توانKKد هب Kعنوان شاخKKص مفیدی از فشار موجود رب Kتمهای اپهی مورد استفاده رقار کن هم چ یس محی م ب ت یغ ن ی ط گیرد .عالوه رب این ،شاخKص پKی آدماه، Kوا Kش و ین آسKیب پذریی انسKان رد قا Kل رات ز Kت ی را نیز می سنجد . یس مح ی نق ط ت ‏هب Kاضاهف Kموارد فوق ،تواانیی یک جامعKه را ربای مقابلKه بKا تنKش اهی ز Kت Kی و Kش ایفKا شده وسKط ره اهداف شاخص اپيداري محيط زيست شاخKص اهی اپیداری محیط راهنمایی مفید ربای سKیاستگذاران مKی باشنKد از این جهKت هک آنهKا را رد کنترل آلودگی ، مواهج KبKا چالشهای دمرییت محیط زیسKKت ،روشKن رکدن منابKKع مالKی جهKKت رسKKماهی گذاری و آرایش تفکرات سیاسی مشخ ع ل م م م ک ی نظ ب ل ش ک ب هدایت می کند .اهدافی هک رد سیاست اهی رد ی رد ر رگفته ی وند ا و ت ودهج ندی را ص ی ند . س نج گی ی ت س م م ی م ی ت م ت س ش ن تمامKی ازباراهیی هک Kرد Kش اپیداری ورد ا Kفاده رقار Kی رنKد ،دچار کا Kها ی Kی با نKد هکK Kی وان این قا ص را رد عدم پیوسKتگی رسی داده اهی شاخص و مهKم ،دیدگاههای گوانگون رد مورداین مطلKب هک اپیداری شامل هچ مسائلی مخ ق طع مس ی ئ م تل م ئل می شود و نظرات ف رد ورد اف ق آدمن رب ه عدم ت شاهده رکد . ازجاء شاخص اپيداري محيط زيست منطق کشوری م&ی توان&د ب&ه پایداری زیس&ت محیط&ی دس&ت یاب&د ک&ه در آ&ن ساز و کارهای& ( س&یستمهای ) حیات&ی زیس&ت محیط&ی در س&طح س&الم نگه&داری شده و میزان ارتقاء ای&ن سطح نگهداری در تقابل با پایین آمدن آن می­باشد. کش&ور&ی م&ی توان&د ب&ه پایداری& زیس&ت محیط&ی دس&ت یاب&د ک&ه در آ&ن س&طوح تن&ش های انس&انی در برخورد ب&ا طبیع&ت ب&ه اندازه کاف&ی پایی&ن نگاه داشت&ه شود ت&ا باع&ث بوجود آمدن خسارات محسوس بر ساز و کارهای زیست محیطی آن کش&ور نشود . کشوری م&ی توان&د ب&ه پایداری زیس&ت محیط&ی دس&ت یاب&د ک&ه مردم و س&از و کارهای اجتماعی آ&ن در مقاب&ل مشکالت زیس&ت محیط&ی که رفاه پایه انس&ان را تحت تاثیر قرار می دهند ،آسیب پذی&ر نباشد .کاه&ش آس&یب پذیری ی&ک جامع&ه نش&ان&ه ای اس&ت از حرک&ت آ&ن در مس&یر صحیح دستیابی به پایداری . کشوری م&ی توان&د ب&ه پایداری زیس&ت محیط&ی دس&ت یاب&د ک&ه در آ&ن موس&سات& و س&ازمانها نیز الگوهای& اجتماع&ی پایداری مبتن&ی بر مهارت ه&ا ،روش برخورد و شبک&ه های& مس&تقر داشته باشند که قادرند واکنش موثری در مقابل چالش&های زیس&ت محیطی نش&ان دهند. اجزاء تشکیل دهنده اصلی ساز و کارهای (سیستمهای) زیست محیطی کاهش تنش های زیست محیطی کاهش آسیب پذیری انسانی ظرفیت اجتماعی و سازمانی – اداری کشوری م&ی توان&د ب&ه پایداری& زیس&ت محیط&ی دس&ت یاب&د ک&ه ب&ا کشورهای دیگ&ر در زمینه مدیری&ت مس&ائل مشترک زیس&ت محیط&ی همکار&ی نموده و پیامدهای منف&ی زیس&ت محیطی خود را در س&طح فرامرزی ب&ه مقداری کاه&ش ده&د ک&ه برای کش&ورهای دیگ&ر خسارت و ضرری به همراه نداشته باشد . نظارت جهانی نی ح م یس خ کل ی تا ج یدی شا ص اهی اپیداری ط ز ت م ئ محی یس ت کش • معیاری مناسب ربای نظارت رب سا ل ط ز ی ور ع تع ب ح م ی ل م ضع یس کش ی ی ن ک قت ن نق ت ت م ی سع • ن رد ط ز ت و رد طه قا ل آن و ه ا سا ی و و ت ا صادی ور • اپیداری محیط زیست اساسا موضوعی چند جانبه می باشد . ب طبیع عل لخ صن یس ب ص گ ن ت ن ل م ( اکثر چالشهای محیط ز تی رد ارث توسعه و عتی شدن بوجود می آید – زوال منا ع ی ( ی ا وص نا ع جدید شد ی ) ،آ ود ی ب بخ ن ن جن سیس ب ص ت گل م و ختریب اکو تم و دیگر چالشها نتیجه عدم توسعه و فقر است – هک باعث کاهش منا ع ( وص نا ع جدید شد ی ما ند ها و سیس کم آب ) و بود رسماهی گذاری رد رظفیت سازی ربای کنترل آلودگی و حفاظت اکو تم می شود). نی ح م یس خ کل ی تا ج یدی شا ص اهی اپیداری ط ز ت طی سی ع یس ن م • یکپارهچ رکدن ف و ی ازداده اه و قا ه آ ها ع پ ح م ل م گ ی یس ی ک ی • ازباری قدرتمند ربای ری رد ط ز ت، حل س س ش خت جه ح مع ض • اراهئ راه های یا ی نا ه شده ت ل الت لی محی یست تصم مه ی گی ش م • اساس و اپهی ای ربای آان ز ط ز ی و م ری رب اساس داده اه (رو ن شدن وارد م و بحرانی ) نم • روشن ودن رابطه بین اپیداری محیط زیست و توسعه اقتصادی سطح طب نی ح م یس خ کل ی تا ج یدی شا ص اهی اپیداری ط ز ت مح تص م ی کم ح م ی س ط ی س گی • شاخصهای اپیداری ی یک روند ی و تماتیک ربای م ری رد زمینه یط یس ت ه م ط ز ی رفا م ی آورد هب وریکه : م پ ئ ش گ ی ی م ی ل م ش ت کالت و سا ل رد اق ب یک رسی اند کا وراه و استاندارداه ری ی وند، پی ش ن س ج ت ج م ب ف م ش ص ر ت کار هب ورت شاهده ای و ر ی یده ی ود ‏ مش خ ح ج یس نم مح تک ت ست ص ودن ار یت ربانهم اهی یط ز ی ،نولوژیها ،ا راژتیها ،رویکرداه و دیدگاهها ی مقایسه شاخص اهی را ج و اپیداری Environmental Indicators Traditional Indicators Sustainability Indicators Ambient levels of pollution in air and water Use and generation of toxic materials (both in production and by end user) Emphasis of Sustainability Indicators Measuring activities causing pollution Vehicle miles traveled Tons of solid waste generated Percent of products produced which are durable, repairable, or readily recyclable or compostable Conservative and cyclical use of materials Cost of fuel Total energy used from all sources Use of resources at sustainable rate Ratio of renewable energy used at renewable rate compared to nonrenewable energy ی مقایسه شاخص اهی را ج و اپیداری Social Indicators Traditional Indicators Sustainability Indicators SAT and other standardized test scores Number of students trained for jobs that are available in the local economy Emphasis of Sustainability Indicators Matching job skills and training to needs of the local economy Number of students who go to college and come back to the community Number of registered voters Number of voters who vote in elections Participation in democratic process Number of voters who attend town meetings Ability to participate in the democratic process Economic Indicators ی مقایسه شاخص اهی را ج و اپیداری Emphasis of Sustainability Indicators Traditional Indicators Sustainability Indicators Median income Number of hours of paid employment at the average wage required to support basic needs What wage can buy Diversity and vitality of local job base Resilience of the job market Per capita income relative to the average Unemployment rate Number of companies Number of jobs Number and variability in size of companies Defines basic needs in terms of sustainable consumption Ability of the job market to be flexible in times of economic change Number and variability of industry types Variability of skill levels required for jobs Size of the economy as measured by GNP and GDP Wages paid in the local economy that Local financial resilience are spent in the local economy Dollars spent in the local economy which pay for local labor and local natural resources Percent of local economy based on renewable local resources ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت Some Sustainability Indices 􀁺Environmental Performance Index (EPI) 􀁺Environmental Sustainability Index (ESI) 􀁺Ecological Footprint (EF) 􀁺City Development Index (CDI) 􀁺Human Development Index (HDI) 􀁺Living Planet Index (LPI) 􀁺Environmental Vulnerability Index (EVI) 􀁺Index of Sustainable Economic Welfare (ISEW) 􀁺Well Being Index (WI) 􀁺Genuine Savings Index (GS) 􀁺Environmental Adjusted Domestic Product (EDP) ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ل ح م ل م یس ل ربخی شاخص اهی بین ا ی اپیداری یط ز ت ی پ ش ن هادات رد نظر رگفتن اسناد باالدستی پ يش ل نم ح ف ن چ حاظ ودن ا کام ربانهم هارم و ردصد ر ت آ ها کم لی ت تب ف ی رکدن عا های رم ط ایجاد بانکهای اطالعاتی یکپارهچ،پویا و روز آدم رد ربگیرنده نیازاهی اطالعاتی شاخصهای ملی،م طنقه ای و بی ل ل م ل نا ی پی بی ن ب کارگیری شاخصهای اپیداری جهت عملیات ش ی شده تدوین شاخص ملی اپیداری تدوین نظام کارآدم ،پویا ی اپیش و ارزشیابی ربانهم اه رب مبنای شاخصهای اپیداری ت م صب ک ش ش از توهج و ر ما رگاميان رم

51,000 تومان